Als EV-rijder ook even een duit in het zakje doen.
Ik rij een renault zoe, deze kan opladen met een ' snelheid' van 0,9 kwh (via een normaal stopcontact) duurt ongeveer 24 uur om van nul naar vol te gaan

maar ook met een snelheid van 3,7 kwh (7-8 uur), 11 kwh (2-3 uur), 22kwh (1-2 uur), 43 kwh (half uur- 1 uur).
Na een half jaar ervaring met de zoe kom ik tot de conclusie dat voor mij 0,9 kwh , de 11 kwh en de 43 kwh werkbaar zijn (als ik weg van huis ben..). De rest leidt bij mij tot ergernis. Waarom? Meestal is de factor tijd een boosdoener. de 0,9 kwh optie is voor noodgevallen, ik moet ergens zijn waar geen laadmogelijkheid is en ik ben daar lang genoeg aanwezig om de zoe op te laden om een 43 kwh lader te bereiken.
43 kwh lader is fantastisch on the go, even een half uurtje lurken en hup weer verder (vaak overigens maar 20 minuten, omdat de accu nooit helemaal leeg is) de 22 kwh duurt te lang om te gebruiken als je onderweg bent en gaat te snel als je ergens langer staat. 11 kwh is mooi bruikbaar als je ergens aan het winkelen bent, ben je mooi in die tijd weer helemaal vol om naar huis te gaan. De standaard laadoptie die meestal geboden wordt op parkeerplaatsen is 3,7 kwh, kun je na 3 uur laden een hele 50 km verder rijden, dat zet dus geen zoden aan de dijk. (kan soms wel eens handig zijn, geef ik graag toe, maar dat is voor mij een uitzondering)
Kortom voor mij het meest optimale:
In woonwijken laadopties van 1-4 kwh (doel: 's nachts laden/ langere tijd) Vind het idee om dat te koppelen aan een lantaarnpaal erg interessant. Infrastructuur ligt er eigenlijk al.
Op parkeerplaatsen in centrum: 11 kwh laders, (met een (fors) (parkeer)tarief als je na twee-drie uur daar nog staat).
(Super) snelladers zoals van TNM/Allego en fastned langs de snelwegen.
(P.S. Ik heb het geluk thuis de mogelijkheid tot een oplaadpunt te hebben, denk dat als ik dat niet zou hebben dat ik niet een EV had gekocht. Zou mij teveel ergeren aan het bezet zijn van een laadpunt)