Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Snow_King schreef op maandag 09 februari 2015 @ 13:05:
[...]

Voor de Model S is er nu een CHAdeMO adapter (heb hem zelf met 2 weken) en dan kan je ook daar laden met ~44kW.

Voor Model 3 hoop ik inderdaad wel op een Combo / CCS poort in de auto zodat deze:
* 22kW AC
* 44kW CCS
* 120kW SuperCharging

Past allemaal in 1 poort.
Nice. Heb veel gehoord over die adapter, maar niet dat deze er eindelijk was. Leek bijna vaporware te worden. Dat vergroot de mogelijkheden behoorlijk (vooral in Japan en een beetje VS naar het schijnt). Heb je al eens getest met de adapter...bij Fastned oid?

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:49

Snow_King

Konijn is stoer!

Cheese_man schreef op maandag 09 februari 2015 @ 13:38:
[...]

Nice. Heb veel gehoord over die adapter, maar niet dat deze er eindelijk was. Leek bijna vaporware te worden. Dat vergroot de mogelijkheden behoorlijk (vooral in Japan en een beetje VS naar het schijnt). Heb je al eens getest met de adapter...bij Fastned oid?
Ik heb de adapter over 2 weken bedoelde ik. Maar hij is bij FastNed al getest, je laad met zo'n 44kW maximaal.

De adapter kan 125A aan, net zoals de laadstations.

Het voltage van Model S is rond de 370V, met 125A kom je dan op de ~43kW uit aan vermogen waar je mee kan laden. In de praktijk eerder 40 a 41kW ivm verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wanneer denken jullie dat de eerste elektrische motorfiets met snellader op de markt zal komen?

Ik woon net te ver van mijn werk om er comfortabel in één lading te komen, gelukkig heb ik onderweg keuze zat aan Fastned-stations en is een tussenstop om de spreekwoordelijke tank vol te gooien wel acceptabel.
Maar dan moeten er wel modellen zijn waar het bij kan :-(

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:34
Erasmo schreef op maandag 09 februari 2015 @ 16:55:
Wanneer denken jullie dat de eerste elektrische motorfiets met snellader op de markt zal komen?

Ik woon net te ver van mijn werk om er comfortabel in één lading te komen, gelukkig heb ik onderweg keuze zat aan Fastned-stations en is een tussenstop om de spreekwoordelijke tank vol te gooien wel acceptabel.
Maar dan moeten er wel modellen zijn waar het bij kan :-(
Voor het dagelijkse woon-werk verkeer zou ik geen tussenstop tolereren. Dat is toch weer zo'n 20-30 min extra reistijd. Keer 2. Per dag...

Dan kun je beter een accu hebben waarmee je het in 1 keer haalt.
De Zero S(R)+ heeft bijvoorbeeld 200km range.
De Mission R claimt zelfs 225km range en kan op DC superchargen.

Alleen van de prijzen wordt je waarschijnlijk niet heel vrolijk :P
De luxe Mission R is $42.500 en de Zero SR+ $21.000

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Een snellader (directe DC naar de accu) is alleen "rendabel" wanneer de accu voldoende groot is. De duurzaamheid van een accupack is afhankelijk van de snelheid van laden/ontladen (uitgedrukt in C), de temperatuur bij laden/ontladen, etc.

Een Tesla bijvoorbeeld kan maximaal laden met ongeveer 1.4 C (1.4x85 = 120kW). Wanneer je de huidige snellaadstandaarden (CHAdeMO, CCS) bekijkt, doen ze 40-50kW. De accu zal dan voldoende groot moeten zijn (bijvoorbeeld 40/1.4 = 28.5kWh), of heel snel moeten kunnen laden/ontladen (hele hoge C). Dat laatste zorgt voor hoge "slijtage" van de accupack.

Ik kan me voorstellen dat de massa van een accupack van 28.5kWh erg hoog is voor een auto (paar 100 kg). Dat is voor een motor natuurlijk helemaal een brug te ver.

Een motorfiets is een licht vervoermiddel waarbij weinig vermogen wordt gevraagd (zeker ten opzichte van een auto). Er zal een relatief "kleine" accupack worden toegepast met daarbij dat snelladen wellicht ook extra hardware vraagt (massa, kosten) en software en licenties voor de toe te passen protocollen.

Het zou denk ik al leuk zijn wanneer een motorfiets een AC/DC lader aan boord zou hebben die met 3x16A kan laden. Dan ben je waarschijnlijk ook snel onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Cheese_man schreef op maandag 09 februari 2015 @ 17:40:
Een snellader (directe DC naar de accu) is alleen "rendabel" wanneer de accu voldoende groot is. De duurzaamheid van een accupack is afhankelijk van de snelheid van laden/ontladen (uitgedrukt in C), de temperatuur bij laden/ontladen, etc.

Een Tesla bijvoorbeeld kan maximaal laden met ongeveer 1.4 C (1.4x85 = 120kW). Wanneer je de huidige snellaadstandaarden (CHAdeMO, CCS) bekijkt, doen ze 40-50kW. De accu zal dan voldoende groot moeten zijn (bijvoorbeeld 40/1.4 = 28.5kWh), of heel snel moeten kunnen laden/ontladen (hele hoge C). Dat laatste zorgt voor hoge "slijtage" van de accupack.

Ik kan me voorstellen dat de massa van een accupack van 28.5kWh erg hoog is voor een auto (paar 100 kg). Dat is voor een motor natuurlijk helemaal een brug te ver.

Een motorfiets is een licht vervoermiddel waarbij weinig vermogen wordt gevraagd (zeker ten opzichte van een auto). Er zal een relatief "kleine" accupack worden toegepast met daarbij dat snelladen wellicht ook extra hardware vraagt (massa, kosten) en software en licenties voor de toe te passen protocollen.

Het zou denk ik al leuk zijn wanneer een motorfiets een AC/DC lader aan boord zou hebben die met 3x16A kan laden. Dan ben je waarschijnlijk ook snel onderweg.
Dat is nu het mooie aan de C notatie.
1C betekent binnen 1 uur vol. (als je dat constant kan laden).
2C is een half uur enz.

Een motor kan dus net zo snel van leeg naar vol laden als een Tesla. Alleen een Tesla heeft daar een 5 tot 10x zo grote aansluiting voor nodig.

Overigens. De Mission R motor is leverbaar met een 17kWh accu.
Die weegt dan wel 245kg. Waarvan de accu ongeveer 75kg voor zijn rekening neemt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

RocketKoen schreef op maandag 09 februari 2015 @ 17:30:
[...]

Voor het dagelijkse woon-werk verkeer zou ik geen tussenstop tolereren. Dat is toch weer zo'n 20-30 min extra reistijd. Keer 2. Per dag...

Het is niet dagelijks maar wekelijks, ik ben binnenslaper op de kazerne. Maar de afstand is toch zo'n 250-350km, afhankelijk van waar ik heen moet. Dan ben ik halverwege zelf ook wel aan een korte pauze toe en kan de batterij mooi gevuld worden.

De Zero komt aardig in de buurt en zou voor mij wel te betalen zijn, ondanks dat daarvoor een kleine lening aan zal moeten gaan maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd doordat de kosten voor brandstof en onderhoud behoorlijk kelderen.

Helaas zit er voor de motorfiets er waarschijnlijk ook geen range extender in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Maar hoe lang moet de Zero laden?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Met de onboard lader: 10,5 uren (100% opgeladen) / 10,0 uren (95% opgeladen)
Met het super turbo plus pakket: 2,8 uren (100% opgeladen) / 2,3 uren (95% opgeladen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op maandag 09 februari 2015 @ 17:30:
[...]

heb jij enig idee hoeveel een gelijkwaardige motor kost? een beetje ducati(met dezelfde 0-200 tijd) kost ook al gauw 40k dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:17

databeestje

Von PrutsHausen

Persoonlijk een leuke vermakelijke EV show gevonden, iets beter verteerbaar dan de EV TV show van Jack Rickard.

YouTube: The EV Show - February 2015 - EV West

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Top 6 volledig elektrische auto's t/m 31-01-2015

ModelAantalVerschil vorige maand
Tesla Model S2.756 +111
Nissan Leaf1.091-38
Renault Zoe891+57
Smart ForTwo / Electric Drive750+164
BMW I3398+3
Renault Twizy379+1

Het aantal Nissan Leafs neemt af door export ;w

[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 18-02-2015 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 15:57
Ben nieuwsgierig waar je deze cijfers vandaan haalt, is er een site die dit soort statistieken bijhoud (RDW?).
Wel bizar zeg dat er zo weinig volledig modellen elektrische auto's in NLD rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Welke ik mis in het overzicht is de Mitsubishi I-Miev (en daarbij optellen de Peugeot Ion en Citroen Zero, zelfde auto). Had al eerder vernomen dat de Nissan Leaf populair is in export, naar andere West Europese landen geloof ik, of Oostblok.

Verder had ik deze mail in de bus van Tesla, leaseprijzen met en zonder subsidie. Die met de subsidie is toch een serieus aantrekkelijke prijs (al zal dat wel voor de 200km versie zonder opties gaan):
Tesla Model S financial lease
Het verheugt ons u te kunnen melden dat Model S nu ook in Nederland verkrijgbaar is via een financial lease. In samenwerking met Alphera Financial Services en De Lage Landen Vendorlease kan Tesla nu een leasecontract aanbieden vanaf € 917,- per maand. Model S is nu nog betaalbaarder door de extra belastingvoordelen die gelden voor elektrische voertuigen en brandstofbesparingen. Dit resulteert in een effectief maandbedrag van € 582,- per maand.

Elektrisch voordeel
Voor 2015 heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu besloten de MIA subsidie voor de aankoop van volledig elektrische auto's uit te breiden. Bedrijven kunnen dit jaar nog 36% (over max. € 50.000,-) als investeringsaftrek van de belastbare winst aftrekken bij een investering in Model S. Daarnaast betaalt u slechts 4% bijtelling voor privégebruik van volledig elektrische voertuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niek_ schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 19:57:
Ben nieuwsgierig waar je deze cijfers vandaan haalt, is er een site die dit soort statistieken bijhoud (RDW?).
Wel bizar zeg dat er zo weinig volledig modellen elektrische auto's in NLD rondrijden.
Afbeeldingslocatie: http://www.technopartner.nl/sites/default/files/styles/agnl_wysiwyg_100/public/2015/01/Groeicurve%20elektrische%20voertuigen%2031-12.png?itok=9MQyyu6Y

RVO Cijfers elektrisch vervoer

[ Voor 15% gewijzigd door ZuinigeRijder op 18-02-2015 22:03 ]

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 21:34
Ik heb wel eens naar de C-zero gekeken maar die was totaal geen partij voor de Leaf en Zoe (te klein, te duur). In 2013 zijn er nog 29 C-zeros en 52 i-mievs verkocht, in 2014 nog 6 en 7, in januari 2015 1 (een I-miev).

Die 164 smarts, zouden die van een grote afnemer komen? Ik heb het idee dat de Zoe op dit moment wel koning is (samen met de bizar gesubsidieerde model-S uiteraard). 1 Twizzy en 3 keer een i3 vind ik ook wel bijzonder weinig, ik zou bijna zelf een Twizzy nemen, gewoon omdat het kan (er staat er hier in de straat al in, dan scoren we bijna de hoogste Twizzy dichtheid van Nederland). En ook geen e-Golf, geen e-Up, terwijl er toch 48.000 auto's zijn verkocht ...

[ Voor 10% gewijzigd door robhuls op 19-02-2015 20:20 . Reden: VW toegevoegd ]

• !null
De I-Miev is echter tweedehands wel een interessante. En je maandlasten (en TCO) zijn echt een lachertje. Daarnaast kan hij in de buurt komen van de 100Wh per kilometer. De meeste EV's lukt dat echt niet, behalve de Twizy misschien.

De Smarts komen voornamelijk door Car2Go vermoed ik, daarvan zie ik echt veel elektrische smarts, dat loopt wel goed.

Autoweek verkoopcijfers:

Tesla Model S
Leaf
Zoe
BMW i3
i-MiEV
C-Zero
Peugeot iOn
Renault Florence ZE
Kia Soul EV?

Niet gevonden:

Smart Fortwo Electric Drive
Renault Twizy
Tazzari Zero
Ford Focus Electric
Volkswagen E-Golf 85 kW
Volkswagen E-Up! 69 kW
Mercedes B Klasse Electric Drive
Nissan NV 200 Evalia 80 kW
Carice Mk 1
Detroit Electric SP01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Die smarts kunnen heel goed van Car2Go zijn, die hebben al 200+ smarts in Amsterdam rond rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Wat mij opvalt is dat de verhouding leaf / model s ruwweg 1 op 3 is maar ik vrijwel elke dag meerdere tesla's zie rijden en maar een enkele keer per maand een leaf. Zoe's en andere full electrics trouwens nog veel minder. Ben ook wel benieuwd hoe de cijfers eruit gaan zien als alle overheidsvoordeeltjes langzaam maar zeker steeds minder worden.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-09 12:46
De Tesla's zijn natuurlijk ook op de kilometervreters gericht. Groot bereik, supercharging en bij veel kilometers begint het brandstofkosten voordeel op te lopen, waardoor de aanschaf eerder gerechtvaardigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik zie de Tesla's idd vaak, zeker nu ook dat Schiphol een Tesla taxi vloot heeft. Maar ik zie toch regelmatig een Leaf. Sowieso rijdt er vaak een Leaf taxi door m'n straat maar ik zie ook anderen, net als de Zoe. Elektrisch Nissan busje zie ik toevallig vaak, de laatste tijd (zal dezelfde zijn).

Als ik een rondje in de wijk doe is het wel leuk om te zien dat alle PHEVs braaf staan te laden op de thuis aansluiting. Volvo V60 / Outlander / Ampera / Prius, allen aan de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:23

vhal

ಠ_ಠ

Hier in de dorp en op de snelweg zie ik regelmatig de i3 voorbij zoeven. Deze BMW zie ik eigenlijk het meest, gevolgd door de Model S. De Twizy zie ik ook best veel maar is wellicht lokatieafhankelijk. Verder zie met enige regelmaat de Ampera/Volt.

De Leaf en Zoe zie ik hooguit 1x per maand.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat is er eigenlijk met de Ampera gebeurd, de verkopen zijn totaal ingestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ah kijk aan ik ben duidelijk niet up to date met mijn autonieuws :) Ik ben wat aan het puzzelen of het zinnig is om een tweedehands Nederlandse plug-in te kopen (nergens in Europa zoveel aanbod) en die in Frankrijk/Zwitserland te rijden (laag belaste stroomprijzen, mijn daltarief is 11 ct/kWh), dan combineer ik in theorie het beste van twee werelden.

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 20-02-2015 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Dreamvoid schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 14:37:
Ah kijk aan ik ben duidelijk niet up to date met mijn autonieuws :) Ik ben wat aan het puzzelen of het zinnig is om een tweedehands Nederlandse plug-in te kopen (nergens in Europa zoveel aanbod) en die in Frankrijk/Zwitserland te rijden (laag belaste stroomprijzen, mijn daltarief is 11 ct/kWh), dan combineer ik in theorie het beste van twee werelden.
Ik zou niet verwachten dat daar al veel van te koop zijn.
Meestal begint de 2e hands verkoop zodra de lease-contracten aflopen. Maar vooral bij plug-ins is het voordelig om een lange lease te hebben. Aangezien je bij een nieuwe veel meer bijtelling betaalt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Klopt, maar ik dacht ook meer over een jaar of twee of zo, ik kijk graag vooruit :) Bijkomend probleem is trouwens dat ik ivm sneeuw/steile hellingen toch wel 4x4 wil en dan valt toch een hoop af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 21:34
Ik hou me aanbevolen als iemand iets zinvols tweehands weet. De Ampera begint nu te komen, maar die doen al snel 25kE en het rendement op zowel benzine als elektrisch is nogal matig. Mijn spaardiesel Volvo C30 kan die concurrentie op CO2 uitstoot makkelijk aan. De enige zinvolle optie die ik kon vinden is een Zoe/Leaf, tikje lagere kosten en behoorlijke CO2 reductie (en extra salderingsrechten :-) ), maar daar kom ik qua range toch moeilijk mee weg (hoewel het natuurlijk wel supercool is om een echte e-car te rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Lease aanbetaling voor Zoe is gedaan, Open EVSE besteld.
Nu nog geduld oefenen...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Dreamvoid schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 16:09:
Bijkomend probleem is trouwens dat ik ivm sneeuw/steile hellingen toch wel 4x4 wil en dan valt toch een hoop af.
Dus je hebt nu ook een 4x4? Een 4x4 zal je niet helpen bij besneeuwde hellingen, een goed gevoel in je rechtervoet en (ervaring)kennis van je voertuig des te meer.
Tenzij je een voorwiel aandrijver hebt en op echte steile wegen met sneeuw iets omhoog zou trekken.
Maar hoe vaak kom je dat tegen en moet je daar (altijd) op voorbereid zijn?

Oké deze als reserve voor de winter http://www.fiat.fr/fr/panda-4x4?status=0

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dreamvoid schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 16:09:
Klopt, maar ik dacht ook meer over een jaar of twee of zo, ik kijk graag vooruit :) Bijkomend probleem is trouwens dat ik ivm sneeuw/steile hellingen toch wel 4x4 wil en dan valt toch een hoop af.
Mitsubishi Outlander PHEV? Tesla dual drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

!null schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 22:57:
[...]

Mitsubishi Outlander PHEV? Tesla dual drive?
Echt een off road monster die Outlander ;)

YouTube: Outlander PHEV 4WD offroad in the Netherlands ;-)

Beetje flauw, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

robhuls schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 21:53:
Ik hou me aanbevolen als iemand iets zinvols tweehands weet. De Ampera begint nu te komen, maar die doen al snel 25kE en het rendement op zowel benzine als elektrisch is nogal matig. Mijn spaardiesel Volvo C30 kan die concurrentie op CO2 uitstoot makkelijk aan. De enige zinvolle optie die ik kon vinden is een Zoe/Leaf, tikje lagere kosten en behoorlijke CO2 reductie (en extra salderingsrechten :-) ), maar daar kom ik qua range toch moeilijk mee weg (hoewel het natuurlijk wel supercool is om een echte e-car te rijden).
Nog even volhouden tot de eerste leasecontracten af beginnen te lopen.

Tot die tijd kun je lekker sparen met een auto op G3. De wegenbelasting is veel minder dan bij een diesel, gas is vrij goedkoop en als je dan toch met een plofmotor rijdt is gas qua schone verbranding de beste keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Die liep dan ook gewoon vast vanwege de te lage ground clearence. Of beter gezegd, een slechte chauffeur :+

deze is wat relevanter voor sneeuw/ijs
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=aOd0vVEdy2M?t=4m01s]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 10:53:
[...]

Nog even volhouden tot de eerste leasecontracten af beginnen te lopen.

Tot die tijd kun je lekker sparen met een auto op G3. De wegenbelasting is veel minder dan bij een diesel, gas is vrij goedkoop en als je dan toch met een plofmotor rijdt is gas qua schone verbranding de beste keus.
Dat is ook mijn dilemma. Ik rijd met een Opel Agila af fabriek op LPG en die is nu 4.5 jaar oud. Toen nog aangeschaft zonder BPM (108 g/km CO2 uitstoot), dus de gasinstallatie was gratis en net zo duur als het benzine model (12.000 euro). M.b.t. kosten, een verbruik van 1 op 15 (is nu dus maar 3.7 eurocent per km), MRB van 42 euro per maand, verzekering van 26 euro per maand, weinig afschrijving, 30.000 km per jaar, kilometerstand 140.000 km. Zolang er geen grote kosten komen, is doorrijden het beste.

Wanneer het nieuwe model Smart ForTwo Electric Drive komt met een redelijke prijs zou dat een optie zijn. Of een kleine Tesla. Ook de Kia Soul EV is zeer compleet. Wachten maakt elektrisch rijden waarschijnlijk alleen maar goedkoper.

Blijf voorlopig nog gewoon doorrijden met mijn volgens sommige "senioren" Agila.
Afbeeldingslocatie: http://www.autogasrijders.nl/forum/download/file.php?avatar=57_1291485591.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:24
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 12:04:
[...]

Dat is ook mijn dilemma. Ik rijd met een Opel Agila af fabriek op LPG en die is nu 4.5 jaar oud. Toen nog aangeschaft zonder BPM (108 g/km CO2 uitstoot), dus de gasinstallatie was gratis en net zo duur als het benzine model (12.000 euro). M.b.t. kosten, een verbruik van 1 op 15 (is nu dus maar 3.7 eurocent per km), MRB van 42 euro per maand, verzekering van 26 euro per maand, weinig afschrijving, 30.000 km per jaar, kilometerstand 140.000 km. Zolang er geen grote kosten komen, is doorrijden het beste.

Wanneer het nieuwe model Smart ForTwo Electric Drive komt met een redelijke prijs zou dat een optie zijn. Of een kleine Tesla. Ook de Kia Soul EV is zeer compleet. Wachten maakt elektrisch rijden waarschijnlijk alleen maar goedkoper.

Blijf voorlopig nog gewoon doorrijden met mijn volgens sommige "senioren" Agila.
[afbeelding]
Die agila is anders een best leuk model, enorm verschil met z'n voorganger.

Loopt goed op lpg? Geen kleppen hoeven laten stellen?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PASware schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 13:05:
[...]

De Agila rijdt heel goed op LPG. Eenmaal een probleem met de onsteking gehad, maar met garantie verholpen. Echter vorig jaar een probleem gehad met het injectiesysteem. Toen zijn een aantal kleppen gesteld (120.000 km), maar uiteindelijk bleek het een kabelbreuk te zijn naar een van de gas injectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

PASware schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 13:05:
[...]

Punt met lpg, vind ik, is de betrouwbaarheid met hoge km's. Dus 300k+ km's.

Ik durf ze niet te kopen als occasions van <2000 euro. Terwijl ik een SDI motor qua betrouwbaarheid zonder meer aandurf in die prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Eindelijk een echte Tesla tegenhanger van BMW?

https://translate.google....ter%2Frv6npkyg&edit-text=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Dat is een hybride... Ik ben benieuwd hoe ver hij puur elektrisch komt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://media.autoweek.nl/m/gzlyrsnb6jsp_600.jpg

Opel wil elektrische Karl
Volgens onze Duitse collega's van AutoBild heeft Opel een geheel elektrische versie op de planning staan. De Karl EV zou een actieradius van om en nabij de 150 km krijgen. Z'n spirituele voorganger - de huidige Spark - is in de Verenigde Staten overigens al als EV te krijgen. Dat kleintje komt zo'n 132 kilometer ver op een volgeladen accupakket.
Jammer dat deze pas in 2019 gepland staat volgens deze site.
Opel is working to bring an all-electric version of its new Karl hatchback to the market by 2019
Nach Insiderinformation von AUTO BILD plant der Hersteller auch, auf Basis des Karl einen elektrisch betriebenen Kleinwagen namens City-e auf die Räder zu stellen. Die Technik ist vorhanden, bereits den aktuellen Chevrolet Spark gibt es in einer E-Version. Mit einer Reichweite von 150 Kilometern und einem Preis um die 20.000 Euro dürfte der City-e so zum ernsthaften Konkurrenten für den VW e-Up werden

Illustraties:

Afbeeldingslocatie: http://i.auto-bild.de/ir_img/1/2/0/6/1/1/1/Opel-Karl-2015-Neuer-Kleinstwagen-von-Opel-1200x800-75e2243085714598.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.auto-bild.de/ir_img/1/2/4/7/9/5/1/Opel-BEV-e-Car-Illustration-1200x800-2e04440498164220.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Vreemde keuze, waarom niet de europese versie van de Bolt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 15:57
Snap dat het meerendeel van de mensen genoeg gaat hebben aan die 130-150km, maar heb zelf toch echt een gegarandeerde range van 165km nodig. Anders sta ik op 2/3 van m'n woon-werk ergens aan een laadpaal m'n tijd te verdoen. Spijtig dat er weinig modellen zijn die dit halen (degene die het wel halen zijn duuuuuurrr :()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Niek_ schreef op zondag 22 februari 2015 @ 09:28:
Snap dat het meerendeel van de mensen genoeg gaat hebben aan die 130-150km, maar heb zelf toch echt een gegarandeerde range van 165km nodig. Anders sta ik op 2/3 van m'n woon-werk ergens aan een laadpaal m'n tijd te verdoen. Spijtig dat er weinig modellen zijn die dit halen (degene die het wel halen zijn duuuuuurrr :()
Ga je dichterbij je werk wonen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Roobje schreef op zondag 22 februari 2015 @ 12:45:
[...]

Ga je dichterbij je werk wonen :)
Makkelijker gezegd dan gedaan.
Niek_ schreef op zondag 22 februari 2015 @ 09:28:
Ik weet niet wat voor werk je doet, maar bij een fastned station ben je in een kwartier weer op weg en als je bureautijger bent kun je ook daar gewoon je stukjes typen op je laptop.

Maar wellicht is een plug-in hybride wat voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Voor 165km enkele reis kun je beter nog even een ICE auto kopen. Tenzij je genoeg geld en geduld hebt voor een Tesla.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Inderdaad, kies een vervoersmiddel dat bij je gebruikspatroon past. Bij mij zou bijvoorbeeld een diesel een slechte match zijn, de motor is nog niet half warm als ik op mijn werk ben dus ik zou waarschijnlijk twee keer per jaar het roetfilter mogen laten vervangen. Ik fiets dus ;)

Voor ondernemers is het lastig om 'nee' tegen een klus te zeggen, maar je rijdt met 165 km zoveel werk voorbij... die tijd krijg je niet meer terug.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
ollie1965 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 22:28:
[...]
Dus je hebt nu ook een 4x4? Een 4x4 zal je niet helpen bij besneeuwde hellingen, een goed gevoel in je rechtervoet en (ervaring)kennis van je voertuig des te meer.
Tenzij je een voorwiel aandrijver hebt en op echte steile wegen met sneeuw iets omhoog zou trekken.
Maar hoe vaak kom je dat tegen en moet je daar (altijd) op voorbereid zijn?

Oké deze als reserve voor de winter http://www.fiat.fr/fr/panda-4x4?status=0
Ik heb nu een A6 quattro, en ik kan je uit ervaring vertellen dat 4x4 heel erg veel helpt qua tractie. Hiervoor had ik een 5-serie met achterwielaandrijving, dat doe ik niet meer hier in de bergen. Er is een goede reden dat hier in Zwitserland iedereen die buiten de stad woont ofwel een Audi quattro rijdt, ofwel (goedkoper) een Subaru.

Ik hoef niet offroad, de bodemvrijheid boeit me weinig. Ik ben eigenlijk helemaal geen fan van SUVs, te zwaar, te hoog, te breed, banden kosten een godsvermogen en vaak helemaal niet zo ruim van binnen, geef mij maar een 'ouderwetse' stationwagon. Ik zou absoluut in de markt zijn voor een XC70, A6, 5-serie, Legacy of GS in 4x4 PHEV versie, maar niemand maakt ze. De Volvo V60 komt er dan nog het dichtst bij, en misschien desnoods de Outlander. De RX450h is ook een hybride optie maar niet plugin (waarom niet, Toyota?).

Ik voorspel trouwens wel dat al die elektrische/plugin auto's zodra ze op de tweedehands markt komen zeer snel uit Nederland verdwijnen naar andere EU landen met lagere belastingen op stroom. Ik zal niet de enige buitenlander zijn die dit rekensommetje aan het maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Dreamvoid schreef op maandag 23 februari 2015 @ 14:36:
[...]

Ik heb nu een A6 quattro, en ik kan je uit ervaring vertellen dat 4x4 heel erg veel helpt qua tractie. Hiervoor had ik een 5-serie met achterwielaandrijving, dat doe ik niet meer hier in de bergen. Er is een goede reden dat hier in Zwitserland iedereen die buiten de stad woont ofwel een Audi quattro rijdt, ofwel (goedkoper) een Subaru.
Ik herken het niet "iedereen buiten de stad 4wd" maar mijn laatste bezoek was dan ook 2 jaar geleden en was gefocust op fietsen.

Ook uit eigen ervaring weet ik dat ik met 2wd (op de weg) bijna even ver kom als met 4wd, de rijervaring en het "fluwelen" voetje doen wonderen.
Al vaak genoeg personen vast zien staan waarbij ik denk hoe krijg je dat hier voor elkaar.
Met als klapper (off road), welke ik hoorde van een bevriende Ténéré ganger, een 2wd busje met 5 personen erin die in de woestijn gewoon doorrijd terwijl er een westerling in zijn vol uitgeruste Defender vast staat en aan het malen is in het zand.

Tip: training met een 4wd voor terrein rijden (type behendigheidsproeven), die kennis (terrein/weg lezen/momentum kiezen) dan bij 2wd gebruiken.

Maar het blijft je eigen keuze (4wd), blijft elektrisch (normaal model) maar een model over

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hij bedoeld alleen wel sneeuw in zwitserland, heel ander verhaal, dan ben je met een "allradantrieb" toch wel dik in het voordeel t.o.v een voorwielaandrijver waar je de kettingen maar weer onder gooit.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik kom met een 2WD in mijn weiland niet ver hoor, zeker niet met een veewagen er achter, daar heb ik echt mijn Defender voor nodig. En inderdaad met een Defender kan je ook vast komen te staan als je niet weet wat je doet. Hij is eigenlijk gewoon voor zwaar werk buiten de normale wegen bedoeld.

Jammer genoeg is de wegenbelasting zo hoog op de "dikke" 4WD auto's anders had ik er een klein zuinig autotje erbij genomen voor het woon-werk verkeer.

[back on topic]
De elektrische versie van de Defender lijkt me trouwens schitterend, Altijd koppel en heerlijk stil, jammer genoeg is de aanschafprijs erg hoog .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

WoudseHoeve schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 09:29:
[back on topic]
De elektrische versie van de Defender lijkt me trouwens schitterend, Altijd koppel en heerlijk stil, jammer genoeg is de aanschafprijs erg hoog .....
Idd, wat dat betreft is elektrisch prachtig.

Dit weekend nog een discussie met 3 vrienden gehad die voor het eerst met mij een trip van 600km reden met de Model S door Zuid-België en Noord-Frankrijk gebruik makend van de SuperChargers.

De uitkomst is: tijd en geduld

Accu's gaan beter, lichter en goedkoper worden. Alleen moeten we geduld hebben. Over een paar jaar lachen we om het feit dat mijn 85kWh pack 500kg weegt.

Mijn Model S heeft 3200mAh 18650 Lithium cellen en die weekend had iemand in zijn zaklamp een 4000mAh Lithium cel.

Als die cel ook écht zou werken voor een auto, dan zou ik ineens een pack van 106kWh hebben. Uiteraard is een auto vs een zaklamp wel iets anders, maar de ontwikkeling is er.

Panasonic zou al 4100mAh automotive grade cellen hebben, dan kom je op een krappe 108kWh uit.

Ter vergelijking, de Roadster heeft 2300mAh cellen. De ontwikkeling is er zeker, maar we moeten allemaal nog even wachten.

Niet héél erg, dat geeft het (snel)laadnetwerk nog de tijd om te groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Weet iemand waar ik de eisen voor een (11 kW, mode 3) thuislaadpaal kan vinden?
Ik kom op http://www.nen.nl/NEN-Shop/Norm/NENENIEC-6185112011-en.htm , dat is duurder dan de onderdelen :(

Specifiek vraag ik me af of een auto een AC1 of AC15 type load is (voor de magneetschakelaar rating).
Ik verwacht AC1 omdat zulke vermogens zonder PFC niet leuk zijn op een huisaansluiting. Bovendien hoeft er niet belast geschakeld te worden.
Maar misschien zit ik er naast en is er een andere overweging, dus ik zou graag nakijken volgens welke specs de auto's en publieke palen gebouwd worden :)
edit en zin/onzin van de bescherming tegen DC foutstromen natuurlijk, die wordt bij TL omvormers bij PV zviw niet toegepast.

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 25-02-2015 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Misschien een stomme vraag, maar als ze een brandstof cel kunnen maken voor waterstof, waarom zou dat niet kunnen met bezine of diesel?

Tuurlijk blijft het wel afhankelijk van fosiele bronnen, maar zou het toch wel efficienter elektriciteit moeten kunnen opwekken dan de huidige range extenders zoals van de BMW i3. (2 cylinder motorfiets blok) Is hier al eens onderzoek naar gedaan? Ik heb niet zo snel iets kunnen vinden.

Zonder die gigantische drukvaten voor vloeibare waterstof zou de Mirai ook een stuk compacter zijn. Nu ik erover denk, is de vergelijking eigenlijk raar. We kunnen wel steeds beter batterijen (energie dichtheid) maken, maar de inhoud van een Waterstof drukvat niet zomaar verdubbelen. Is dat dan niet een dood spoor?
Video's van de productie: http://www.autoblog.com/2...ell-car-is-made-w-videos/

Ik kwam wel een aardig MIT onderzoek uit 2002 tegen waarbij er onderzoek is gedaan naar de hoeveelheid energie die nodig is voor de productie van een vat benzine/diesel.
http://dspace.mit.edu/bit...9/52906785.pdf?sequence=1

Het kwam in 2002 neer op circa 23% van de inhoud van de energie in het vat. Wellicht dat het inmiddels wel tegen de 20% aan schurkt, maar halveren zal het niet. Dat is toch best wel een hoge hoeveelheid energie die we weggooien voor de productie van een litertje.

Edit:
http://www.autoblog.com/p...irai-production/#image-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masermex
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-09 17:34
In dat kader ook een interessant blog op Tweakers:

mux' blog: Why fuel cell cars don't work - part 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 09:29:
Misschien een stomme vraag, maar als ze een brandstof cel kunnen maken voor waterstof, waarom zou dat niet kunnen met bezine of diesel?

Tuurlijk blijft het wel afhankelijk van fosiele bronnen, maar zou het toch wel efficienter elektriciteit moeten kunnen opwekken dan de huidige range extenders zoals van de BMW i3. (2 cylinder motorfiets blok) Is hier al eens onderzoek naar gedaan? Ik heb niet zo snel iets kunnen vinden.

Zonder die gigantische drukvaten voor vloeibare waterstof zou de Mirai ook een stuk compacter zijn. Nu ik erover denk, is de vergelijking eigenlijk raar. We kunnen wel steeds beter batterijen (energie dichtheid) maken, maar de inhoud van een Waterstof drukvat niet zomaar verdubbelen. Is dat dan niet een dood spoor?
Video's van de productie: http://www.autoblog.com/2...ell-car-is-made-w-videos/

Ik kwam wel een aardig MIT onderzoek uit 2002 tegen waarbij er onderzoek is gedaan naar de hoeveelheid energie die nodig is voor de productie van een vat benzine/diesel.
http://dspace.mit.edu/bit...9/52906785.pdf?sequence=1

Het kwam in 2002 neer op circa 23% van de inhoud van de energie in het vat. Wellicht dat het inmiddels wel tegen de 20% aan schurkt, maar halveren zal het niet. Dat is toch best wel een hoge hoeveelheid energie die we weggooien voor de productie van een litertje.

Edit:
http://www.autoblog.com/p...irai-production/#image-11
Tja, dit is wel een interessant werkje.
Samenvatting (10 pagina's)
Full text (383 pagina's)

driving an average car 50km per day uses 40kWh per day

Bad:
Hydrogen-powered vehicles are a disaster. Most prototype hydrogen-powered vehicles use more energy than the fossil-fuel vehicle they replace. The BMW Hydrogen 7 uses 254kWh per 100km (while the average fossil car in Britain uses 80kWh per 100km).

Good:
electric vehicles use ten times less energy: 20kWh per 100km or even 6kWh per 100km. Electric vehicles are far better than hybrid cars. Today’s hybrid cars, which are typically at best about 30% better than fossil cars, should be viewed as a brief helpful stepping stone on the way to electric vehicles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En daar kom je dan alweer snel op het punt aan dat met 20kwh per 100km (excl opwekkingsverliezen, laadverliezen, etc) in het Nederlandse grid het nauwelijks tot niet uit kan tegenover een zuinige diesel die een 1:22 haalt (45,50kwh/100km + 16% verliezen voor oppompen/transport/etc). Druppel, gloeiende plaat, dat werk.

/me snapt de hype van de overheid dan ook niet zo om op elektrisch rijden over te gaan. Enige voordeel is dat je al begonnen bent met infra aan te leggen en dat de uitstoot niet lokaal gebeurt, maar vanuit energiebesparing gedacht kun je beter je geld stoppen in zonnepanelen, windenergie, geothermische energie, isolatie, etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2015 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 11:00:
En daar kom je dan alweer snel op het punt aan dat met 20kwh per 100km (excl opwekkingsverliezen, laadverliezen, etc) het nauwelijks tot niet uit kan tegenover een zuinige diesel die een 1:22 haalt (45,50kwh/100km). Druppel, gloeiende plaat, dat werk.
Lastig om zo een goede vergelijking te maken. Je neemt wel opwek- en laadverliezen mee voor de elektrische auto maar niet de raffinage- en transportverliezen voor diesel? Bovendien, een elektrische auto rijdt uitstekend met een zeer hoog rendement op wind- en PV elektriciteit, een diesel niet.
/me snapt de hype van de overheid dan ook niet zo om op elektrisch rijden over te gaan. Enige voordeel is dat je al begonnen bent met infra aan te leggen, maar vanuit energiebesparing gedacht kun je beter je geld stoppen in zonnepanelen, windenergie, geothermische energie, isolatie, etc.
De doelstellingen van de overheid vereisen niet OF maar EN. Je zult op alle terreinen moeten investeren om de transitie naar een duurzaam, non-fossiele, energiegebruik te maken. Ja, het isoleren van woningen is belangrijk maar het reduceren van energieverbruik voor transport ook.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 11:00:
En daar kom je dan alweer snel op het punt aan dat met 20kwh per 100km (excl opwekkingsverliezen, laadverliezen, etc) in het Nederlandse grid het nauwelijks tot niet uit kan tegenover een zuinige diesel die een 1:22 haalt (45,50kwh/100km + 16% verliezen voor oppompen/transport/etc). Druppel, gloeiende plaat, dat werk.
20 kwh/100 km is 4 euro als je tegen marktprijzen rekent of 1-1,5 euro als je PV prijzen rekent (wat je mag doen als je zonnepanelen hebt liggen). 1:22 met een diesel is 5,68 als je de goedkoopste pomp pakt.
Daarbij is 1:22 iets wat je alleen met de kleinste (moderne) modellen haalt, dan haal je ook wel beter dan 20 kwh/100 km, een Nissan Leaf doet op spritmonitor.de gemiddeld 17,85 kwh/100 km: € 3,50 tegen marktprijzen. En dan betaal je ook nog eens geen wegenbelasting.
Het grote probleem is nog de aanschafprijs en de kleine actieradius die lange afstanden minder handig maakt, maar juist voor grootverbruikers zou een elektrische auto een stuk goedkoper zijn.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie de update, het is echt een druppel op een gloeiende plaat, het geld dat nu in de subsidie voor elektrisch rijden wordt gestoken scheelt maximaal een 10-20% op het verbruik van een moderne diesel. Elke euro die in duurzame energie gaat levert een veel grotere bijdrage aan energiebesparing.

De panelen op mijn dak leveren voor een investering van 4200 euro zo'n 2700kwh per jaar (levensduur jaar of 20 + nieuwe omvormer na 10 jaar). Bij 30dkm per jaar levert een Tesla een potentiële besparing op van 1200 kwh als je uitgaat van 20kwh per km en 20% besparing tov een diesel. Echter, het Nederlandse net is ergens achter in de 40% efficient, zeg 50%: 600kwh besparing. Kosten? Ettelijke duizenden euro's: geen MRB (dieselauto die hij vervangt: ±1200 per jaar), geen BPM (1500+), MIA (18k aftrekbaar). Stel dat de Tesla ook 10 jaar meegaat, dan heeft die aan subsidie al een veelvoud gekost van een set panelen ergens op een dak en 4x zo weinig energie bespaard.

Wel aardig artikel: http://shrinkthatfootprint.com/electric-car-emissions

Ik vind electrische auto's cool, puur vanuit technologisch oogpunt en het gaat de toekomst worden, maar vooralsnog is elke euro subsidie niet best besteed als je naar het milieu kijkt. Het wordt echt interessant zodra we een forse hoeveelheid niet-fossiele energie opwekken. In Noorwegen heeft een Tesla en consorten misschien zin, hier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 11:26:
Zie de update, het is echt een druppel op een gloeiende plaat, het geld dat nu in de subsidie voor elektrisch rijden wordt gestoken scheelt maximaal een 10-20% op het verbruik van een moderne diesel. Elke euro die in duurzame energie gaat levert een veel grotere bijdrage aan energiebesparing.

De panelen op mijn dak leveren voor een investering van 4200 euro zo'n 2700kwh per jaar (levensduur jaar of 20 + nieuwe omvormer na 10 jaar). Bij 30dkm per jaar levert een Tesla een potentiële besparing op van 1200 kwh als je uitgaat van 20kwh per km en 20% besparing tov een diesel. Echter, het Nederlandse net is ergens achter in de 40% efficient, zeg 50%: 600kwh besparing. Kosten? Ettelijke duizenden euro's: geen MRB (dieselauto die hij vervangt: ±1200 per jaar), geen BPM (1500+), MIA (18k aftrekbaar). Stel dat de Tesla ook 10 jaar meegaat, dan heeft die aan subsidie al een veelvoud gekost van een set panelen ergens op een dak en 4x zo weinig energie bespaard.

Wel aardig artikel: http://shrinkthatfootprint.com/electric-car-emissions

Ik vind electrische auto's cool, puur vanuit technologisch oogpunt en het gaat de toekomst worden, maar vooralsnog is elke euro subsidie niet best besteed als je naar het milieu kijkt. Het wordt echt interessant zodra we een forse hoeveelheid niet-fossiele energie opwekken. In Noorwegen heeft een Tesla en consorten misschien zin, hier niet.
Je doet nogal wat aannames.
Dat een Tesla maar 10 jaar mee gaat.
Een moderne auto gaat veel langer mee. Je zal hooguit de accu moeten vervangen

Dat een Tesla 20% minder energie verbruikt dan een diesel
Dan vergelijk je wel een luxe sedan met het vermogen van een sportwagen, met een koekblikje die een half uur doet over 1-100.

Je rekent 40-50% efficientie van het elektriciteitsnet
Dan tel je zo'n beetje van de kolenmijn tot aan de as.
Maar voor een Diesel ga je er vanuit dat het met 100% rendement bij het tankstation verschijnt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Echter, het Nederlandse net is ergens achter in de 40% efficient, zeg 50%: 600kwh besparing. Kosten?
De verliezen van het grid zitten rond de 8% (Bron: TenneT/CBS), dus 92% efficient. Of bedoel je elektriciteitsproductie in zijn geheel?
Bij 30dkm per jaar levert een Tesla een potentiële besparing op van 1200 kwh als je uitgaat van 20kwh per km en 20% besparing tov een diesel.
Tesla: 30.000 * 200 Wh = 6000 kWh.
Vergelijkbare diesel: 30.000 * 1:15 * 10kWh/l = 20.000 kWh.
Kosten?
Het is leuk om daar even naar te kijken, even een paar dingen versimpeld aannemen. O.a. dat we alle PV stroom zelf gebruiken (salderen).
Eenmalig PV installatie à 6000 kWh = €10000, eenmalige inverter wisseling: €1500, totaal: €11500 over 20 jaar.
Diesel: 20 jaar * 30000/15 * €1.4 = €56000

De elektrische auto mag dus €44500 duurder zijn dan de diesel om even duur uit te komen. Werkt je PV-systeem langer dan 20 jaar (waarschijnlijk) dan daalt de prijs navenant.
Ik vind electrische auto's cool, puur vanuit technologisch oogpunt en het gaat de toekomst worden, maar vooralsnog is elke euro subsidie niet best besteed als je naar het milieu kijkt.
Ik snap de weerstand tegen subsidies maar zonder een helpende hand gaat die toekomst er nooit komen. Kijk maar eens wat de Duitse FIT regeling gedaan heeft voor PV-prijzen. Zonder dat soort regeling hadden jij en ik nu geen financieel gezonde zonnepanelen op ons dak liggen en werd er nu niet wereldwijd jaarlijks 50+ GW PV geinstalleerd.

Ik ben overigens wel van mening dat de manier waarop de subsidies zijn opgezet veel beter en minder discriminerend hadden gekund. Bijv. waarom kunnen alleen ondernemers er van genieten? Gaten in de regelingen dat excessen als de Metsubsidie Foutlander veroorzaken zijn ook schadelijk. Maar los daarvan zijn subsidies een noodzakelijk kwaad om een markt open te breken.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Daarnaast is het qua milieu wel meer dan puur de overall CO2 uitstoot van een land. Bij één energie centrale kan je goed de afvalstoffen opvangen, en wat overblijft met mooie schoorsteen de lucht in blazen. Een ICE gooit die stoffen mooi midden in de stad neer en maakt ook nog eens veel meer herrie. De luchtkwaliteit en levenskwaliteit wordt gewoon veel beter als iedereen met een elektrische auto rijdt, ook al zou je totale CO2 uitstoot niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Sissors schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 12:36:
Daarnaast is het qua milieu wel meer dan puur de overall CO2 uitstoot van een land. Bij één energie centrale kan je goed de afvalstoffen opvangen, en wat overblijft met mooie schoorsteen de lucht in blazen. Een ICE gooit die stoffen mooi midden in de stad neer en maakt ook nog eens veel meer herrie. De luchtkwaliteit en levenskwaliteit wordt gewoon veel beter als iedereen met een elektrische auto rijdt, ook al zou je totale CO2 uitstoot niet veranderen.
Dat!

En bij een ICE is je auto over 10 jaar nog steeds even vervuilend. Mijn EV wordt "met de dag" schoner naar mate we meer duurzame energie opwekken.

Over 10 jaar rijd mijn Model S dus schoner dan vandaag.

Maar in de hele discussie wordt niet mee genomen dat er 2.4kWh nodig is voor het raffineren van 1 Liter benzine of diesel. Op die 2.4kWh kan ik 12km rijden voordat de diesel nog maar één km gereden heeft.

Die elektrische energie hadden we namelijk direct in mijn auto kunnen stoppen óf er eerst nog mee kunnen raffineren.

Een EV is OOK vandaag schoner dan een zuinige diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 11:26:
.....

Er is al aardig gereageerd maar toch: van die zonnepanelen op je dak is mooi, maar daar wordt je directe leefomgeving niet schoner van. Van de elektrische auto wel.

En als je nu bijvoorbeeld tweedehands een Mitsubishi I-miev koopt, dan heb je weliswaar nog steeds met afschrijving te maken, maar je verdere TCO daalt als een malle.

Daarnaast is er nog het financiele aspect. Bij de elektrische auto blijft er meer geld in de lokale (en Europese?) economie. En het is een stap naar minder afhankelijkheid van midden-oosten en andere olielanden.

[ Voor 11% gewijzigd door !null op 27-02-2015 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:54
Maasluip schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 11:18:
[...]
Het grote probleem is nog de aanschafprijs en de kleine actieradius die lange afstanden minder handig maakt, maar juist voor grootverbruikers zou een elektrische auto een stuk goedkoper zijn.
Daarom blijft de Opel Ampera / Chevrolet Volt zo'n geweldige auto. Die kan je echt 100% elektrisch rijden met altijd een vangnet voor de lange afstanden.

Mijn laatste 35 liter brandstof zijn zo'n 3000 km meegegaan en ik ben een grootverbruiker (35000 km / jaar)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Neem dan een Prius Plug-in, want die draait tenminste nog in een zuinige Atkinson modus als de accu's leeg zijn.
Daarnaast zijn de plugin hybrids op elektrisch gebied vaak ook onzuiniger dan volledig elektrische auto's.

[ Voor 32% gewijzigd door !null op 27-02-2015 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
!null schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:19:
Neem dan een Prius Plug-in, want die draait tenminste nog in een zuinige Atkinson modus als de accu's leeg zijn.
Daarnaast zijn de plugin hybrids op elektrisch gebied vaak ook onzuiniger dan volledig elektrische auto's.
Daar kan je niet de snelweg mee op en 100% elektrisch mee rijden. Bij een beetje te veel gas/stroom gaat daar de ICE aan.

Zuinig / onzuinig is een beetje een non-discussie met elektrische auto's. De grootste impact op je verbruik is de verwarming. Jas & handschoenen aan is zuinig rijden... (dat doe ik dan ook vaak als ik ver moet, maar niet op korte afstanden als ik genoeg lading bij me heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hoezo is dat een zin/onzin discussie? Er was in het zuinig rijden topic iemand met een Golf GTE. Even omgerekend deed dat ding 300Wh/km. Dat is dus meer dan een Tesla Model S.
En als de benzine motor moet draaien is het helemaal hopeloos. Al die Plugin hybrids zijn trouwens nog altijd onzuiniger dan een Prius uit 2005. Helaas weinig vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Check ook mijn comment daar en het antwoord dat hij inderdaad waarschijnlijk de kachel aan had staan.

Met 5°C buiten en de kachel op comfort kom ik zo'n 30 - 35 km ver. Kachel uit red ik 70 km. Die Golf GTE verbruikt echt niet meer dan een Tesla Model S.

Bron: http://www.fueleconomy.gov/

Tesla Model S: 95 MPGe
Chevrolet Volt: 98 MPGe
Volkswagen e-Golf: 116 MPGe

De Golf GTE staat er niet bij maar 50 km bereik met 8,8 kWh batterij lukt niet met 300 Wh/km

[ Voor 29% gewijzigd door kdeboois op 27-02-2015 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Snow_King schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 13:47:
[...]
Maar in de hele discussie wordt niet mee genomen dat er 2.4kWh nodig is voor het raffineren van 1 Liter benzine of diesel. Op die 2.4kWh kan ik 12km rijden voordat de diesel nog maar één km gereden heeft.
Ik had een post klaar staan waar ik in gerekend had aan teerzand olie maar heb het weer weggegooid.

In het kort kwam het er op neer: Op basis van enkele bronnen kwam ik op een efficientie van ~0.71 van well to tank (winning, raffinage, transport). Van elke 10 kWh in een liter diesel is dus eigenlijk al 2.9 kWh 'op' door winning/raffinage/transport. Teer zanden zijn de optie met de laagste efficientie, een vat olie uit het midden-oosten zal toch wel wat efficienter dan 2.4 kWh zijn voordat het in je tank zit verwachting. Maargoed, het punt is duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

databeestje schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 09:29:
Kan ook met bijv. Methanol.

Theoretisch zou het kunnen, met water + benzine, en zuurstof aan de andere kant. Maar goed, weet niet hoe het zit met de activatie-energie, kosten, en overall efficiëntie.

En als dat lukt zorgen dat de brandstof super puur is anders is het membraan zo dicht vervuild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vanaf 2016 zijn alleen elektrische auto's vrijgesteld van MRB.

Bron:
Wijzigingen in de motorrijtuigenbelasting (mrb)

Vanaf 2016 zijn alleen elektrische auto’s vrijgesteld van mrb. Voor semi-elektrische auto’s geldt een halve vrijstelling.
Zou dit besluit nu definitief zijn of staat dit nog steeds ter discussie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dit weekend op de motorbeurs een paar rondjes kunnen rijden op de C evolution *O*

Wauw _/-\o_ Ik kan echt niet wachten tot er een e-motor uitkomt met snellaadfunctie, dan sta ik vooraan in de rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Laatst online: 21:51
Erasmo schreef op zondag 01 maart 2015 @ 12:49:
Dit weekend op de motorbeurs een paar rondjes kunnen rijden op de C evolution *O*

Wauw _/-\o_ Ik kan echt niet wachten tot er een e-motor uitkomt met snellaadfunctie, dan sta ik vooraan in de rij.
Leuk dat je hierop hebt kunnen rijden. Kijk ook eens naar de Zero S, volgens mij is die op alle punten superieur aan de BMW. Hopen dat de 2016 zero's snelladen hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Klopt maar ik kon gelijk een testritje maken op de BMW en moest flink wachten tot ik op de Zero kon opstappen :P Vond het belangrijker om eens te ervaren hoe een elektrische motor werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Leuke update van de model s. Nu ook met onderwater mode.
[YouTube: http://youtu.be/9mnZZMXi8L8]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

ZuinigeRijder schreef op zondag 01 maart 2015 @ 11:38:
Vanaf 2016 zijn alleen elektrische auto's vrijgesteld van MRB.
Bron:
Zou dit besluit nu definitief zijn of staat dit nog steeds ter discussie?
Volgens mij is dit definitief t/m 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Nog even een korte video waarom waterstof niet werkt. Kost je 8 minuten van je leven, maakt verder heel duidelijk wat waterstof totaal niet schoon is of de toekomst.

Een EV zit nu al op 70 a 80% well-to-wheel rendement, waterstof hangt nog rond de 20%

Lees vervolgens: http://www.tankpro.nl/bra...n-in-nederland-van-start/

10 cent per km kom je op uit en dan kost een tankstation 2,5 miljoen om te bouwen. Bizar dat mensen nog in deze onzin geloven en subsidie los peuteren.

[ Voor 30% gewijzigd door Snow_King op 01-03-2015 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vreemd dat Toyota (toch wel een van de voorlopers op het gebied van hybride) dan zo hard op de HFC inzet en nu met de Mirai is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Snow_King schreef op zondag 01 maart 2015 @ 21:44:
Nog even een korte video waarom waterstof niet werkt. Kost je 8 minuten van je leven, maakt verder heel duidelijk wat waterstof totaal niet schoon is of de toekomst.

[video]

Een EV zit nu al op 70 a 80% well-to-wheel rendement, waterstof hangt nog rond de 20%
Best knap, gezien de meest geavanceerde energiecentrales vandaag de dag net aan de 60% halen. Waar in de keten wordt die overige 10 a 20 procentpunt erbij getoverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Maasluip schreef op maandag 02 maart 2015 @ 09:26:
Vreemd dat Toyota (toch wel een van de voorlopers op het gebied van hybride) dan zo hard op de HFC inzet en nu met de Mirai is gekomen.
Met hybride hebben ze ook een enorme gok genomen. En dat was een enorm succes.

Stel dat iemand morgen uitvindt hoe je op grote schaal efficient waterstof kan produceren. Dan wil je natuurlijk wel de fabrikant zijn die al ervaring heeft met waterstof auto's.
mcDavid schreef op maandag 02 maart 2015 @ 09:35:
[...]

Best knap, gezien de meest geavanceerde energiecentrales vandaag de dag net aan de 60% halen. Waar in de keten wordt die overige 10 a 20 procentpunt erbij getoverd?
De meest geavanceerde halen de 80% (warmtekoppel). Maar het gemiddelde is eerder de helft

[ Voor 27% gewijzigd door RocketKoen op 02-03-2015 09:47 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
[...]

Well-to-wheel betekent toch dat je een stroombron hebt, en dan de efficientie bekijkt waarbij 100% de geproduceerde stroom is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

[...]

Als je 100kWh aan energie hebt en dan de waterstof route óf batterij kiest, dan wint de batterij direct.
Maasluip schreef op maandag 02 maart 2015 @ 09:26:
Afleidingsmanouvre om men nog even bij de EV weg te houden? Dat korte tanken blijft mensen maar aanspreken.
RocketKoen schreef op maandag 02 maart 2015 @ 09:39:
[...]

Met hybride hebben ze ook een enorme gok genomen. En dat was een enorm succes.

Stel dat iemand morgen uitvindt hoe je op grote schaal efficient waterstof kan produceren. Dan wil je natuurlijk wel de fabrikant zijn die al ervaring heeft met waterstof auto's.
Met de huidige stand der techniek is een BEV al 3x efficienter dan een H2 auto.

H2 valt niet makkelijk te fabriceren, transporteren en op te slaan. Dus waarom zou dat ineens wel gaan werken?

Je tankt lekt leeg, het lekt uit pijpleidingen en het tast metaal óók nog eens aan.
Precies. Combineer dat met de bovenstaande video en je snapt dat waterstof echt totale onzin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

[...]

Startpunt was het meest optimale voor alle concepten..namelijk 100kWh aan schone, hernieuwbare energie. Zeg maar 100kWh aan zon/wind energie.

Conclusie: H2 is maximaal even efficiënt als ICE, accu-EV is ruim 3x zo efficiënt met de energie die "erin" gaat.

Er is niet ingegaan hoeveel energie het "kost" om de 100kWh aan energie te maken voor alle concepten. Bij ICE is het olie oppompen tot in de tank gooien 80% efficiënt. Het oppompen en bewerken van gas om H2 te maken kost ook energie. Wanneer je het maken van energie voor de accu-EV overlaat aan een oude kolencentrale, dan is het accu-EV concept evengoed efficiënter dan het meest gunstige H2 concept.

Waarbij aangetekend, dat bij een accu-EV er WEL een keuze is het produceren van energie schoon en efficiënt te doen en bij de andere concepten niet. Ook is het meest belangrijke punt dat bij een accu-EV iedereen thuis, zonder rare ingrepen in de infrastructuur kan 'tanken'.

Accu-EV is:

schoner (zelf in meest vieze scenario)
energie-efficiënter (zelfs in het meest negatieve scenario
eenvoudiger
individualischer!!

Omdat ik zelf graag een EV zou gaan rijden in de nabije toekomst (doel 2018/2020), ben ik eens gaan grasduinen op sites van verschillende gemeenten. Het blijkt dat er heel weinig beleid is gemaakt op de doorbraak van EV's. Dat is verontrustend voor mensen zoals ik die in een rijtjeshuis wonen zonder parkeerplaats op eigen grond.

Sommige gemeenten bieden de mogelijkheid een openbare laadpaal aan te vragen die dan binnen 300m van je huis wordt aangelegd. Je mag dan lekker met een pasje van een commercieel bedrijf gaan laden. ook moet je de paal delen met iedereen in de genoemde straal die ook een EV heeft.

Sommige gemeenten bieden de mogelijkheid een ontheffing aan te vragen van de APV. Dan is het toegestaan/gedoogd om het laadsnoer een x aantal meter over het aangrenzende trottoir te leggen van een laadpunt op eigen grond naar de EV. Compleet met kabelmat en jij bent aansprakelijk voor schade en niet de gemeente.

Nergens heb ik nog de mogelijkheid gezien een openbare parkeerplaats te laten markeren (met een kentekenbordje) voor je EV. Het zou mooi zijn wanneer een EV eigenaar (eventueel tegen betaling) een openbare parkeerplaats kan claimen welke via het aangrenzende trottoir geladen kan worden vanaf eigen grond. Beetje de procedure van een invalidenparkeerplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Cheese_man schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:08:
[...]

Nergens heb ik nog de mogelijkheid gezien een openbare parkeerplaats te laten markeren (met een kentekenbordje) voor je EV. Het zou mooi zijn wanneer een EV eigenaar (eventueel tegen betaling) een openbare parkeerplaats kan claimen welke via het aangrenzende trottoir geladen kan worden vanaf eigen grond. Beetje de procedure van een invalidenparkeerplaats.
Ik denk dat dat voor heel veel mensen in bepaalde wijken (oude wijken, eerste Vinex, je weet wel, met weinig parkeerplekken) een grote incentive is om een elektrische auto aan te schaffen. Alleen al dat punt dat je een eigen, gegarandeerde parkeerplek hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-09 12:46
Cheese_man schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:08:
[...]
Omdat ik zelf graag een EV zou gaan rijden in de nabije toekomst (doel 2018/2020), ben ik eens gaan grasduinen op sites van verschillende gemeenten. Het blijkt dat er heel weinig beleid is gemaakt op de doorbraak van EV's. Dat is verontrustend voor mensen zoals ik die in een rijtjeshuis wonen zonder parkeerplaats op eigen grond.

Sommige gemeenten bieden de mogelijkheid een openbare laadpaal aan te vragen die dan binnen 300m van je huis wordt aangelegd. Je mag dan lekker met een pasje van een commercieel bedrijf gaan laden. ook moet je de paal delen met iedereen in de genoemde straal die ook een EV heeft.

Sommige gemeenten bieden de mogelijkheid een ontheffing aan te vragen van de APV. Dan is het toegestaan/gedoogd om het laadsnoer een x aantal meter over het aangrenzende trottoir te leggen van een laadpunt op eigen grond naar de EV. Compleet met kabelmat en jij bent aansprakelijk voor schade en niet de gemeente.

Denk je echt dat dat de oplossing is? Allemaal gereserveerde parkeerplaatsen? :?

Dat worden die parkeerplaatsen veel minder efficient gebruikt. Ik weet niet of er bij jou in de wijk toevallig ruim voldoende parkeerplaatsen zijn, maar op de meeste plaatsen in NL is dat echt niet zo. Het gevolg zou dan zijn dat er meer parkeeroverlast komt. Mensen die hun auto niet kwijt kunnen en/of verkeerd gaan parkeren, etc.

Ik weet ook niet wat dan wel de oplossing is, maar waarschijnlijk voldoende openbare gedeelde laadplekken. In woonwijken hoeven dat ook niet snellaadpunten te zijn, omdat de auto's daar toch gemiddeld lang staan. Of een boel laadpunten die samen via een slimme regeling aan een beperkte netaansluiting hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Paul C op 02-03-2015 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Maasluip schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:22:
[...]

Ik denk dat dat voor heel veel mensen in bepaalde wijken (oude wijken, eerste Vinex, je weet wel, met weinig parkeerplekken) een grote incentive is om een elektrische auto aan te schaffen. Alleen al dat punt dat je een eigen, gegarandeerde parkeerplek hebt.
Hier worden er in die wijken flink wat openbare oplaadpunten bijgeklust.
Maar dan staat er wel een bordje "max x uur" bij. En dat wisselt tussen een uurtje bij (snel)laadplaatsen in het centrum tot 4 uur in de woonwijken.

Je kan dus inderdaad lekker makkelijk parkeren als je thuis komt.
Maar vervolgens moet je nadat je auto is opgeladen een ander plekje gaan zoeken. En dan is iedereen al thuis en zijn alle plekjes bezet.

Leuk voor bezoek met een EV dus. Maar als eigenaar moet je wel over een privé parkeerplek beschikken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Helaas woon ik ook in een (nieuwbouw)wijk waar men vanuit de gemeente werkt met de (vriendelijk gezegd) achterhaalde norm van 1.2 auto per huishouden. Ik heb zelfs al een keer echt ruzie gehad met een iemand die een rijtje verderop woont omdat hij al scheldend wilde weten waarom ik mijn auto "bij hem" parkeerde.

Iedereen wil een "eigen" parkeerplaats. Er komt zeker meer druk op de bestaande plaatsen wanneer mensen de mogelijkheid krijgen een "eigen EV" plaats te claimen. Daarom heb ik ook gesteld dat het best tegen betaling mag natuurlijk.

Ik zoek altijd naar de meest eenvoudige oplossing. Een van de grootste voordelen van een EV is het laden thuis. Gewoon op de eigen rekening. Geen rare fratsen die nodig zijn. Geen pasjes, commerciele bedrijven, andere meters...gewoon zelf betalen zonder fratsen. Zelfde voor de procedure. Voor invalidenplaatsen is er reeds een procedure. Deze is simpel aan te passen voor EV's.

Blijft over het probleem van de parkeerdrukte....dat probleem is veroorzaakt door de gemeenten. Zeker in nieuwbouwwijken waar men de keuze had meer parkeerplaatsen te realiseren dan wat men heeft gedaan.

Als de ontwikkelingen van EV's en laadmogelijkheden (zelfs benzinepompen willen laadpalen gaan aanbieden!) zo doorzetten, dan is het te verwachten dat ook normale particulieren (zoals ik) een EV zou willen gebruiken. Het liefst met alle voordelen die erbij horen. Een knappe oplossing verzinnen voor de laadkabels moet dan ook nu gebeuren zodat alles voor 2018/2020 in kannen en kruiken is.

Het is natuurlijk niet de bedoeling je tweede auto (ICE) te parkeren op je EV plaats.

Elk voordeel heeft zijn nadeel...maar hoe anders zou je zoiets moeten organiseren in plaats van de EV eigenaren te straffen met openbare palen die niet beschikbaar zijn en duurder dan thuisladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het mooiste vind ik dat de publieke ruimte die auto's eisen (elektrisch of niet) nu goed zichtbaar en geïnternaliseerd wordt (zegt hij met een opritvergunning + laadpaal-to-be in de voortuin).

Het huidige autogebruik is niet vol te houden, elektrisch lost lang niet alles op.
Hoewel het met een laadpaal bij elke parkeerplaats al langer werkt.

Ik vind niet dat een elektrische auto net zoveel rechten zou moeten geven als een invalidenparkeerplaats, wel dat er lange-termijn beleid zou moeten zijn om de infrastructuur te verbeteren zodat het 'publieke oplaadprobleem' op termijn verdwijnt (denk aan laadpalen integreren in lantaarnpalen etc).

De afwachtende houding van de gemeenten hierin is natuurlijk ook wel verklaarbaar omdat het nog niet duidelijk is hoe de technische eisen nou eigenlijk zijn - voor opladen bij je huis zijn de minimale eisen heel anders dan bij een snellader, draadloos laden staat misschien ook wel om de hoek (dat is veel aantrekkelijker voor de publieke ruimte) en vehicle2grid is nog mistig maar dat we het willen is wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Proton_ schreef op maandag 02 maart 2015 @ 12:57:
Het mooiste vind ik dat de publieke ruimte die auto's eisen (elektrisch of niet) nu goed zichtbaar en geïnternaliseerd wordt (zegt hij met een opritvergunning + laadpaal-to-be in de voortuin).

Het huidige autogebruik is niet vol te houden, elektrisch lost lang niet alles op.
Hoewel het met een laadpaal bij elke parkeerplaats al langer werkt.

Ik vind niet dat een elektrische auto net zoveel rechten zou moeten geven als een invalidenparkeerplaats, wel dat er lange-termijn beleid zou moeten zijn om de infrastructuur te verbeteren zodat het 'publieke oplaadprobleem' op termijn verdwijnt (denk aan laadpalen integreren in lantaarnpalen etc).

De afwachtende houding van de gemeenten hierin is natuurlijk ook wel verklaarbaar omdat het nog niet duidelijk is hoe de technische eisen nou eigenlijk zijn - voor opladen bij je huis zijn de minimale eisen heel anders dan bij een snellader, draadloos laden staat misschien ook wel om de hoek (dat is veel aantrekkelijker voor de publieke ruimte) en vehicle2grid is nog mistig maar dat we het willen is wel duidelijk.
FastNed bouwt al zo'n netwerk.

Als EV-rijder met eigen oprit geloof ik niet in een laadpaal bij elke plek. Gereserveerde plekken gaan ook niet werken.

Uiteindelijk moeten we grotere accu's hebben, slimme laadinfra (in lantaarnpalen?) gecombineerd met strategische snelladers.

Kantoren kunnen wel prima slimme infra aanleggen die op basis van vraag en aanbod de auto's laden. Ook winkelcentra, parkeergarages, hotels, P+R, e.d.

Snelladers kunnen bij restaurants staan, langs de snelweg en op plekken waar je max 1 a 2 uur bent.

De huidige laadpalen die je her en der in de stad ziet zijn duur in aanschaf en operationeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het bestaansrecht van snelladers lijkt me duidelijk :)
Waarom denk je dat langzaamladers in woonwijken geen toekomst hebben, maar bij commerciële plekken wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Proton_ schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:19:
Het bestaansrecht van snelladers lijkt me duidelijk :)
Waarom denk je dat langzaamladers in woonwijken geen toekomst hebben, maar bij commerciële plekken wel?
Te duur en vooral vanwege alle netaansluitingen. Elke paal heeft:
- Net aansluiting
- 3G/GPRS data connectie
- Eigen kWh meter

Heeeeel duur dus en doe dat voor 1 miljoen auto's. Nog niet te spreken over de vervuiling in het zicht en dat het gewoon niet overal werkt.

Als je een ~100kWh accu hebt kan een auto prima dagen, soms wel een week zonder te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

FasNed, Tesla, oliebedrijven, gemeenten. Ze hebben allemaal bijgedragen (of gaan bijdragen) aan een infrastructuur die fantastisch is "on the go". Tijdens een trip.

We zijn het er toch over eens dat een van de unieke verkoop argumenten het "thuisladen" is? Gewoon zonder extra accijnzen, abonnementen, pasjes, registraties aan je eigen stekker lurken waardoor je met een volle tank (accu) kunt vertrekken. De een kan laden op het werk, de ander bij een doellocatie (Ikea, parkeergarage, parkeerterrein hotel, etc).

Het thuisladen is nu juist een onderwerp waar een schoen gaat wringen. Wanneer je als overheid echt zou willen dat elektrisch rijden moet doorbreken, dan is de acceptatie door de massa vereist. Die acceptatie zal hoger zijn wanneer er de mogelijk is tot thuisladen.

Let wel. Ik zeg niet dat de gemeente van alles voor een thuislader zou moeten betalen. De EV-eigenaar moet gewoon zelf een geschikt laadpunt laten realiseren dat voldoet aan de normen die er voor zijn. Deze zijn allang voor handen en is een kwestie van kiezen en benoemen (Bijvoorbeeld, Type 2 AC, 1 of 3 fase met 16 of 32 A). Het hoeven geen brute snelladers te zijn waardoor allerlei infra in de wijken op de schop moet. Thuisladen is voor in de nacht. Ook zeg ik niet dat de gemeente de parkeerplaats moet betalen. De EV-eigenaar kan best een eenmalig bedrag betalen met wellicht een jaarlijkse fee.

Ik moet overigens wat commentaar terugnemen over mijn eigen gemeente...ik heb in een online document het volgende gevonden:
In uitzonderlijke gevallen kan het gemeentebestuur overgaan tot het instellen van
aparte parkeerplaatsen, zoals plaatsen bestemd voor politie, artsen en plekken waar
electrische auto’s opgeladen kunnen worden. Deze reserveringen geven meestal geen
grote problemen voor de parkeerdruk in de openbare ruimte. Het gaat om een enkele
parkeerplaats en de gebruikers parkeerden voorheen meestal ook al in de omgeving.
Het aanwijzen van een speciale parkeerplaats is een bestuurlijke afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Cheese_man schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:25:
FasNed, Tesla, oliebedrijven, gemeenten. Ze hebben allemaal bijgedragen (of gaan bijdragen) aan een infrastructuur die fantastisch is "on the go". Tijdens een trip.

We zijn het er toch over eens dat een van de unieke verkoop argumenten het "thuisladen" is? Gewoon zonder extra accijnzen, abonnementen, pasjes, registraties aan je eigen stekker lurken waardoor je met een volle tank (accu) kunt vertrekken. De een kan laden op het werk, de ander bij een doellocatie (Ikea, parkeergarage, parkeerterrein hotel, etc).
100% met je eens.
Cheese_man schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:25:Het thuisladen is nu juist een onderwerp waar een schoen gaat wringen. Wanneer je als overheid echt zou willen dat elektrisch rijden moet doorbreken, dan is de acceptatie door de massa vereist. Die acceptatie zal hoger zijn wanneer er de mogelijk is tot thuisladen.

Let wel. Ik zeg niet dat de gemeente van alles voor een thuislader zou moeten betalen. De EV-eigenaar moet gewoon zelf een geschikt laadpunt laten realiseren dat voldoet aan de normen die er voor zijn. Deze zijn allang voor handen en is een kwestie van kiezen en benoemen (Bijvoorbeeld, Type 2 AC, 1 of 3 fase met 16 of 32 A). Het hoeven geen brute snelladers te zijn waardoor allerlei infra in de wijken op de schop moet. Thuisladen is voor in de nacht. Ook zeg ik niet dat de gemeente de parkeerplaats moet betalen. De EV-eigenaar kan best een eenmalig bedrag betalen met wellicht een jaarlijkse fee.
Correct, maar ga eens in je straat staan en probeer je in te beelden hoe het er uit ziet als elke plek een laadpaal heeft met kabeltje er aan.

Dat is per straat al snel 50 a 100x een laadpaal, 3G connectie, kWh meter, etc, etc.

Een behoorlijke vervuiling en wirwar aan kabeltjes overal.

Thuisladen is zeker prachtig, maar écht niet overal werkbaar. Snelladen zal op veel plekken echt nodig zijn omdat men daar niet thuis zal kunnen laden.

Netbelasting is het probleem niet, dat kan je wel balanceren, maar 1 miljoen paaltjes in Nederland neer zetten zie ik niet gebeuren.

Ik heb een eigen oprit, dus geen enkel probleem in mijn situatie, maar dat gaat voor 80% van de huishoudens niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:16
Als EV-rijder ook even een duit in het zakje doen.
Ik rij een renault zoe, deze kan opladen met een ' snelheid' van 0,9 kwh (via een normaal stopcontact) duurt ongeveer 24 uur om van nul naar vol te gaan :-( maar ook met een snelheid van 3,7 kwh (7-8 uur), 11 kwh (2-3 uur), 22kwh (1-2 uur), 43 kwh (half uur- 1 uur).
Na een half jaar ervaring met de zoe kom ik tot de conclusie dat voor mij 0,9 kwh , de 11 kwh en de 43 kwh werkbaar zijn (als ik weg van huis ben..). De rest leidt bij mij tot ergernis. Waarom? Meestal is de factor tijd een boosdoener. de 0,9 kwh optie is voor noodgevallen, ik moet ergens zijn waar geen laadmogelijkheid is en ik ben daar lang genoeg aanwezig om de zoe op te laden om een 43 kwh lader te bereiken.
43 kwh lader is fantastisch on the go, even een half uurtje lurken en hup weer verder (vaak overigens maar 20 minuten, omdat de accu nooit helemaal leeg is) de 22 kwh duurt te lang om te gebruiken als je onderweg bent en gaat te snel als je ergens langer staat. 11 kwh is mooi bruikbaar als je ergens aan het winkelen bent, ben je mooi in die tijd weer helemaal vol om naar huis te gaan. De standaard laadoptie die meestal geboden wordt op parkeerplaatsen is 3,7 kwh, kun je na 3 uur laden een hele 50 km verder rijden, dat zet dus geen zoden aan de dijk. (kan soms wel eens handig zijn, geef ik graag toe, maar dat is voor mij een uitzondering)

Kortom voor mij het meest optimale:
In woonwijken laadopties van 1-4 kwh (doel: 's nachts laden/ langere tijd) Vind het idee om dat te koppelen aan een lantaarnpaal erg interessant. Infrastructuur ligt er eigenlijk al.
Op parkeerplaatsen in centrum: 11 kwh laders, (met een (fors) (parkeer)tarief als je na twee-drie uur daar nog staat).
(Super) snelladers zoals van TNM/Allego en fastned langs de snelwegen.

(P.S. Ik heb het geluk thuis de mogelijkheid tot een oplaadpunt te hebben, denk dat als ik dat niet zou hebben dat ik niet een EV had gekocht. Zou mij teveel ergeren aan het bezet zijn van een laadpunt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Snow_King schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:22:
[...]

Te duur en vooral vanwege alle netaansluitingen. Elke paal heeft:
- Net aansluiting
- 3G/GPRS data connectie
- Eigen kWh meter

Heeeeel duur dus en doe dat voor 1 miljoen auto's. Nog niet te spreken over de vervuiling in het zicht en dat het gewoon niet overal werkt.
Duur ??? een net aansluiting, meter en stekker .... wat kost dat ? 1200 euro? Als je er 1 miljoen ( dat worden er veel meer) moet maken kost dat opeens nog meer 300 euro. Vergelijk dat eens met de kosten van de auto, de oprit/parkeerplaats zelf ? peanuts.

Als rijder/bezitter van een EV moet je gewoon het RECHT krijgen op een parkeerplaats, dat je daar dan voor betaald lijkt me logisch, degene met een eigen oprit of erf plek betaald daar ook dik voor. (Aankoop/aanleg/onderhoud/WOZ)

Uiteindelijk maakt het niet meer uit want dan moeten alle parkeerplaatsen worden voorzien van laders en is een net aansluiting standaard voor een parkeerplek. Die lantaarnpalen hebben ook net aansluitingen, en zijn ook niet echt mooi op straat. Er zijn al nette laadpunten die niet meer als een 30*30 tegel plek kosten en gewoon vlak met de straat liggen.

Nederland moet eens wat meer in oplossingen gaan denken ipv problemen, en het hoofd op te richten en naar de toekomst te kijken, het gaat snel heel snel !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Snow_King schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:44:
[...]
100% met je eens.

[...]
Correct, maar ga eens in je straat staan en probeer je in te beelden hoe het er uit ziet als elke plek een laadpaal heeft met kabeltje er aan.

Dat is per straat al snel 50 a 100x een laadpaal, 3G connectie, kWh meter, etc, etc.

Een behoorlijke vervuiling en wirwar aan kabeltjes overal.

Thuisladen is zeker prachtig, maar écht niet overal werkbaar. Snelladen zal op veel plekken echt nodig zijn omdat men daar niet thuis zal kunnen laden.
...
Tsja. Hoe je iets eruit vindt zien is natuurlijk subjectief. De een vindt zonnepanelen foeilelijk (die mensen zitten vooral in bepaalde commissies...he JeroenH ;)), de ander vindt ze prachtig. De een vind een windmolen mooi, de ander moet zich bijna laten opnemen door psychische schade.

Het punt is dat zonder eenduidige regels en redelijke mogelijkheden juist de "chaos" zal regeren. Er staan nu al PHEV's op trottoirs te laden er is nu al onenigheid over openbare parkeerplaatsen.

Natuurlijk is het niet de bedoeling laadpalen bij parkeerplekken te realiseren. Tenminste niet meer dan een bepaald percentage. Ik heb het over de mogelijkheid tot thuisladen binnen redelijke grenzen uit te breiden van "eigen terrein" naar "openbare parkeerplaats, aangrenzend aan trottoir welke grenst aan je eigen perceel. Je lost er bijvoorbeeld niet de "parkeerhofjes" mee op, maar je vergroot wel de "markt" voor het thuisladen zonder veel te investeren of nieuwe regels op te stellen.

Duidelijke regels kunnen overlast en grieven voorkomen ;). Snelladen is leuk voor onderweg en als je thuis niet kunt laden. We kunnen onze ICE's nu ook niet thuis tanken. Maar de thuislaadoptie kan zomaar meer mensen een EV inkrijgen. Dat is weer prettig voor de lucht/herrie in de woonwijken :D.
Nederland moet eens wat meer in oplossingen gaan denken ipv problemen, en het hoofd op te richten en naar de toekomst te kijken, het gaat snel heel snel !
. Eens! 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Cheese_man op 02-03-2015 14:01 ]

Pagina: 1 ... 18 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.