Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
aip schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 13:41:
@Niels

Nu met het koudere weer, wat is voor jou de realistische range met gematigd snelwegverkeer? Dus geen 130, een uur lang, maar red jij bv 2x60km vv, 20km provinciale weg, 40km snelweg buiten de spits (dus 115-120)?

Wij zijn voor mijn vrouw aan t kijken naar een i3. Rijd heerlijk, mooie afwerking etc., maar ik merkte eerder deze week tijdens een rit met een i3 rex van mijn werk dat het bij zo'n 105-110 km wel op lijkt te houden en de rex aanslaat. Dat zou betekenen dat er toch elke dag 1-1,5 liter benzine bij moet. En dat is nou net niet de bedoeling - de wens is om woon-werk-woon iedere dag te kunnen doen op 1x laden (bij het werk kan ze niet laden, en dat gaat voorlopig niet veranderen). Is de reële range van de Zoe bij rond 0graden voldoende voor 120km vv?
Ik rijd dagelijks woon-werkverkeer, ca 2x 52km (Gennep-Eindhoven) via provinciale wegen.
In principe kan ik nu met de laatste weken hier op 1 lading mee uitkomen (en houd dan nog iets over). Wel rijd ik normaal en gebruik ook de airco /verwarming, hetgeen die kameraad niet doet (die zit zonder verwarming met jas en handschoenen aan in de zoe).
Daarbij merk ik op dat ik 17 inch velgen heb (205 breedte), en ik wel ga overwegen naar 15 of 16 inch te gaan voor iets meer radius (10-15km hoor ik).

dus de 120km range is ruim toereikend in de winter, in de rest van het jaar heb je meer range

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Blogpostje van Snow_King: http://blog.widodh.nl/tag/norway/
(alweer van donderdag zie ik, nu al in Noorwegen wellicht?)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:49

Snow_King

Konijn is stoer!

!null schreef op zondag 25 januari 2015 @ 13:28:
Blogpostje van Snow_King: http://blog.widodh.nl/tag/norway/
(alweer van donderdag zie ik, nu al in Noorwegen wellicht?)
Ja, ben inmiddels in Noorwegen! Terwijl ik dit schrijf bezig met nieuwe blogpost over rit van Zweden naar Noorwegen.

EDIT: Inmiddels online: http://blog.widodh.nl/2015/01/fiskevagen-entering-norway/

Wat een prachtige route, wow!

[ Voor 14% gewijzigd door Snow_King op 25-01-2015 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Gave blogpost, mooie foto's. Mooi ook dat de banden goed hun werk doen.

Hoeveel kilometer doe je per dag? In het begin 900km maar daarna?

En hoever wil je nog na het laatste supercharge punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-09 08:35
Snow_King schreef op zondag 25 januari 2015 @ 18:46:
[...]

Ja, ben inmiddels in Noorwegen! Terwijl ik dit schrijf bezig met nieuwe blogpost over rit van Zweden naar Noorwegen.

EDIT: Inmiddels online: http://blog.widodh.nl/2015/01/fiskevagen-entering-norway/

Wat een super gaaf idee!

Edit: Trouwens, wat ik me af vroeg. Wat kost het eigenlijk om je Tesla op te laden bij zo'n Supercharge station?

[ Voor 13% gewijzigd door Redbull4u op 25-01-2015 20:20 ]

If it does not kill u, it makes u stronger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Redbull4u schreef op zondag 25 januari 2015 @ 20:17:
[...]
Edit: Trouwens, wat ik me af vroeg. Wat kost het eigenlijk om je Tesla op te laden bij zo'n Supercharge station?
Helemaal gratisch 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

!null schreef op zondag 25 januari 2015 @ 20:04:
Gave blogpost, mooie foto's. Mooi ook dat de banden goed hun werk doen.

Hoeveel kilometer doe je per dag? In het begin 900km maar daarna?

En hoever wil je nog na het laatste supercharge punt?
Vandaag 450km gereden, dat is ongeveer ook wat je per dag kan rijden met gemiddeld zo'n 60 a 70km/h.

Na Setermoen wil ik nog 160km door rijden tot aan Tromsø, daar is nog een gratis laadpunt waar ik dan kan vol laden. Verder dan Tromsø lukt niet, je komt daar de zee tegen.

De Hakka R2 banden werken perfect. Vandaag de hele dag over ijs en sneeuw gereden. Prima controle te houden over de auto.

Verbruik viel ook héél erg mee vond ik uiteindelijk. Zo'n 22kWh/100km met zulke lage temperaturen en sneeuw vind ik zéér mee vallen.

Elektrische auto's zijn prima bruikbaar in de kou, al is een (snel)laadpunt onderweg wel fijn, puur de gedachte dat je daar kan inpluggen mocht het hard nodig zijn.
Redbull4u schreef op zondag 25 januari 2015 @ 20:17:
[...]

Wat een super gaaf idee!

Bedankt! Zoals al aangegeven, SuperChargen is gratis, nu en voor altijd.

[ Voor 12% gewijzigd door Snow_King op 25-01-2015 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok, dat is al flink noordelijk. Maar niet de Noordkaap. Al begrijp ik dat dat er nog niet in zit, wegens gebrek aan laadpunten :)
En dit is al een super mooie trip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik denk trouwens dat we je trip ook even moeten neerleggen bij Autoweek, als je de trip gedaan hebt. Even wat meer ruchtbaarheid. Kunnen we meteen al die critici de mond snoeren. Vooral die geloven in waterstof omdat je dan tenminste in 5 minuten kan tanken, met alle nadelen vandien. (enkele redacteuren, iig 1, heeft ook voorkeur voor waterstof)
Als je zo'n trip ziet, snap je echt niet waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Bjorn Nyland is al een keer naar de Nordkap geweest. Ook in de winter! Zelfs nog toen er nog lang niet zoveel SC's waren in Noorwegen. Nu is de reis bijna te makkelijk te doen ;).

Leuk blog! Volg hem nu ook! In 2013 de reis gemaakt met een diesel in de zomer. Dat was al mooi. Nu met een Tesla door de barre koude is natuurlijk erg gaaf!

De linkjes voor de mensen die even de tijd hebben om een gave roadtrip te zien:
https://www.youtube.com/watch?v=OiEm6SIlATo
https://www.youtube.com/watch?v=QfEpeOsl258

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mooi, maar met het SC netwerk laat zien dat je (zoals Snow_King dat nu doet) met een hoog tempo die kant op kunt, en dat vanuit Nederland. Met andere woorden, je hoeft dus niets in te leveren ten opzichte van een brandstofauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Snow_King schreef op zondag 25 januari 2015 @ 18:46:
[...]

Je schrijft "All ICEs were plugged in to prevent their engine from freezing". In Finland heb ik dat ook gezien: bij elke twee parkeerplekken een paaltje met twee stopcontacten erin om de elektrische motorblokverwarming in te pluggen.
Enig idee hoe dat werkt? Is dat gratis of loopt daar ook iedereen met een laadpas rond?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Maasluip schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:16:
[...]

Je schrijft "All ICEs were plugged in to prevent their engine from freezing". In Finland heb ik dat ook gezien: bij elke twee parkeerplekken een paaltje met twee stopcontacten erin om de elektrische motorblokverwarming in te pluggen.
Enig idee hoe dat werkt? Is dat gratis of loopt daar ook iedereen met een laadpas rond?
Die dingen zie je vooral bij verhuurde parkeerplaatsen. Dus dat zit in de huur van je parkeerplaats of appartement. Dan zit er ook een slot op. Ze zijn bijna altijd uitgerust met een timer en slechts 10 A (tenmiste bij mij thuis), genoeg om de motor en coupé te verwarmen, maar auto opladen gaat langzaam, vooral als de timer maximaal 3 uur aanstaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:34
Roobje schreef op maandag 26 januari 2015 @ 14:04:
[...]

Die dingen zie je vooral bij verhuurde parkeerplaatsen. Dus dat zit in de huur van je parkeerplaats of appartement. Dan zit er ook een slot op. Ze zijn bijna altijd uitgerust met een timer en slechts 10 A (tenmiste bij mij thuis), genoeg om de motor en coupé te verwarmen, maar auto opladen gaat langzaam, vooral als de timer maximaal 3 uur aanstaat ;)
Niet zozeer om bevriezen te voorkomen dus, maar meer om je auto te kunnen ontdooien.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
RocketKoen schreef op maandag 26 januari 2015 @ 14:35:
[...]

Niet zozeer om bevriezen te voorkomen dus, maar meer om je auto te kunnen ontdooien.
Exact, zou zonde zijn van de energie als alle auto's staan te gloeien de hele nacht.
Maar je ziet trouwens vaker ingebouwde diesel-parkeerverwarming, met timer en remote access.

Moet trouwens wel gezegd worden, dat in de Telsa, je de parkeerverwarming prima kan gebruiken, om zo de batterij warm te houden 's nachts. Correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Laatst online: 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

De elektrische "Plug-in" voor verbrandingsmotoren benzine auto's is er toch echt voor meerdere redenen.
Ooit wel eens met eens met een standaard accu, en koude olie proberen te starten als alles -20 is?
Dat komt heel moeilijk rond en schakelen gaat "geweldig".
Voordeel van voorverwarmen (naast de human component), alles loopt soepeler, minder slijtage motoronderdelen en verbruik gaat naar beneden.

1x het verschil mogen ervaren (bij genoemde temperaturen), soms denk er wel eens aan om het zelfs bij onze eigen auto te laten inbouwen (en dat in ons relatieve warme kikkerland en het weinig aantal kilometers wat wij rijden).
Ter vergelijk ritje bij +20 graden is een verbruik van 4,6/100km mogelijk, zelfde ritje bij 0 graden geeft 5,8/100km

En Snow_King maakt het ook duidelijk met zijn range en bijladen, kou is slecht voor alles wat we tot nu toe bedacht hebben. Moleculen vinden het zelfs niet leuk en gaan steeds trager bewegen :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

!null schreef op maandag 26 januari 2015 @ 09:53:
Ik denk trouwens dat we je trip ook even moeten neerleggen bij Autoweek, als je de trip gedaan hebt. Even wat meer ruchtbaarheid. Kunnen we meteen al die critici de mond snoeren. Vooral die geloven in waterstof omdat je dan tenminste in 5 minuten kan tanken, met alle nadelen vandien. (enkele redacteuren, iig 1, heeft ook voorkeur voor waterstof)
Als je zo'n trip ziet, snap je echt niet waarom.
Ga ik zeker doen bij ze! Achteraf als ik alle mooie foto's heb en mijn blog helemaal klaar.
Cheese_man schreef op maandag 26 januari 2015 @ 10:14:
Bjorn Nyland is al een keer naar de Nordkap geweest. Ook in de winter! Zelfs nog toen er nog lang niet zoveel SC's waren in Noorwegen. Nu is de reis bijna te makkelijk te doen ;).

Leuk blog! Volg hem nu ook! In 2013 de reis gemaakt met een diesel in de zomer. Dat was al mooi. Nu met een Tesla door de barre koude is natuurlijk erg gaaf!

De linkjes voor de mensen die even de tijd hebben om een gave roadtrip te zien:
https://www.youtube.com/watch?v=OiEm6SIlATo
https://www.youtube.com/watch?v=QfEpeOsl258
Klopt, ik ben echt niet speciaal. Nou, misschien dan omdat ik vanuit Nederland kom en laat zien dat het prima te doen is met enkel SuperChargers. Ook gaat dit alleen maar makkelijker worden.
Maasluip schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:16:
[...]

Is vaak een kastje waarin 1 of 2 normale stopcontacten zitten die zijn afgezekerd op 6 of 10A. Ook zit er vaak een timer bij. Van 1 tot 24 uur kan je aangeven hoe lang er stroom uit moet komen.

6 of 10A is niet voldoende om een Model S in een nacht vol te laden, maar wel om de accu op temperatuur te houden.

Geen pasje oid nodig. Soms een sleutel, maar kastjes zijn tot nu toe altijd open.
Roobje schreef op maandag 26 januari 2015 @ 15:07:
[...]

Moet trouwens wel gezegd worden, dat in de Telsa, je de parkeerverwarming prima kan gebruiken, om zo de batterij warm te houden 's nachts. Correct me if I'm wrong.
Wat je in je Model S doet is hem gewoon op 6A/10A aan het laden zetten. Het laadproces zelf ontwikkeld warmte en houdt daarmee de accu warm.
ollie1965 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 22:39:
1x het verschil mogen ervaren (bij genoemde temperaturen), soms denk er wel eens aan om het zelfs bij onze eigen auto te laten inbouwen (en dat in ons relatieve warme kikkerland en het weinig aantal kilometers wat wij rijden).
Ter vergelijk ritje bij +20 graden is een verbruik van 4,6/100km mogelijk, zelfde ritje bij 0 graden geeft 5,8/100km

En Snow_King maakt het ook duidelijk met zijn range en bijladen, kou is slecht voor alles wat we tot nu toe bedacht hebben. Moleculen vinden het zelfs niet leuk en gaan steeds trager bewegen :+
Het grappige is dat EV's altijd worden afgerekend op hun afgenomen bereik in de kou, maar élke auto heeft er last van!

Afijn, inmiddels zijn we de poolcirkel voorbij: http://blog.widodh.nl/2015/01/we-passed-the-arctic-circle/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nice! Ik ben benieuwd naar een reis tabelletje met welke kilometers en eindbestemming per dag, als je klaar bent. Volgens mij zie je dan dat je helemaal niets onderdoet voor brandstof auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

ollie1965 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 22:39:
De elektrische "Plug-in" voor verbrandingsmotoren benzine auto's is er toch echt voor meerdere redenen.
Ooit wel eens met eens met een standaard accu, en koude olie proberen te starten als alles -20 is?
Dat komt heel moeilijk rond en schakelen gaat "geweldig".
Voordeel van voorverwarmen (naast de human component), alles loopt soepeler, minder slijtage motoronderdelen en verbruik gaat naar beneden.

Ik heb hier geen recht van spreken .... (Defender 2.5 diesel) maar mijn stand kachel (30 min van te voren aanzetten via afstand bediening) zorgt er wel voor dat hij soepel start en inderdaad gewoon direct veel beter loopt. Je hoort het verschil direct. (En veiliger omdat je ramen gewoon schoon zijn) Ik denk dat de door de stand kachel verbruikte energie gecompenseerd wordt door het lagere verbruik.
Jammer genoeg worden er van de elektrische versie slechts weinig gebouwd ..... ik heb echt een zware 4wd nodig....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:54

Metro2002

Memento mori

Snow_King schreef op maandag 26 januari 2015 @ 22:47:

Het grappige is dat EV's altijd worden afgerekend op hun afgenomen bereik in de kou, maar élke auto heeft er last van!
Klopt, alleen hebben de meeste auto's een dusdanig bereik dat een paar kilometer minder rijden niet uitmaakt terwijl het bij een EV soms betekent dat je wel of niet op je werk komt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@woudsehoeve, jij houd van knutselen toch? Opzich is het wel mogelijk om om te bouwen. Maar accu's zijn duur en je zult niet heel snel kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

!null schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 13:39:
@woudsehoeve, jij houd van knutselen toch? Opzich is het wel mogelijk om om te bouwen. Maar accu's zijn duur en je zult niet heel snel kunnen laden.
Knutselen is leuk maar je moet het niet overdrijven :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar gebruik je de 4x4 elke dag? Ik wil straks ook wel weer een 4x4 maar ik rij dan nog liefst elke dag in een klein eed zuinige hatchback, liefst elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

!null schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 14:24:
Maar gebruik je de 4x4 elke dag? Ik wil straks ook wel weer een 4x4 maar ik rij dan nog liefst elke dag in een klein eed zuinige hatchback, liefst elektrisch.
De hoge wegenbelasting + verzekering+onderhoud op de diesel weerhoud mij ervan een kleine auto er naast te rijden, ook kost dat dan weer extra kapitaal en de afschrijving is hoog. De winst van een zuinige auto is te laag, het moet betaalbaar blijven. Ook die kleine auto verbruikt benzine ook al is het minder. De diesel rijd 1:11 dat valt ook nog mee. Het woon werk verkeer afstand niet zo groot.

Alleen als ik een volledig elektrische auto ernaast kan betalen ga ik daar ook denken. Dan kan ik met wat extra paneeltjes de brandstof rekening weg werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja daarom kijk ik naar een I-Miev. Je hebt alsnog te maken met een forse aanschafprijs (maar eerlijk is eerlijk, vergelijk die maar eens met een andere Japanse hatchback van hetzelfde jaar, met dito opties, en zo weinig kilometers, dan valt het verschil nog behoorlijk mee).
Maar heb je hem eenmaal gekocht, dan ben je maandelijks bijna niks meer kwijt. Brandstofrekening (is bij mij toch minstens 150 euro ondanks zuinige Yaris) wordt minstens drie keer zo laag. Wegenbelasting weg. Alleen verzekering blijft hetzelfde. Afschrijving is er natuurlijk wel, maar valt mee.

Maar goed, ik rij ook wat meer dus dan loont het eerder. En bij hobby-matig gebruik van de 4x4 (in mijn geval dan) zou ik zelfs kijken naar een benzine versie, omdat je dan niet zulk belachelijk hoge MRB hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

!null schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 08:13:
Nice! Ik ben benieuwd naar een reis tabelletje met welke kilometers en eindbestemming per dag, als je klaar bent. Volgens mij zie je dan dat je helemaal niets onderdoet voor brandstof auto's.
Als ik thuis ben ga ik die verwerken en een blogpost maken. Even geduld!
Metro2002 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 10:18:
[...]

Klopt, alleen hebben de meeste auto's een dusdanig bereik dat een paar kilometer minder rijden niet uitmaakt terwijl het bij een EV soms betekent dat je wel of niet op je werk komt :P
Dat is een kwestie van tijd. Over een paar jaar een 150kWh accu in je Tesla en je hoort niemand er meer over.

Inmiddels heb ik vandaag de meest Noordelijke SuperCharger ter wereld bereikt, Setermoen in Noorwegen. Daarna door gereden naar Tromso waar vandaan ik dit ook post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:46

:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Gaat ook nog het gerucht dat middels een firmware update de 0-100 tijd naar 2.8 seconde gaat. Iets te maken met synchonisatie tussen de twee motoren.

2.8 seconde! 8) :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja dat zijn gewoon Nissan GTR tijden. Voor ook een vergelijkbare prijs. Maar dan iets lagere TCO :P en een praktischere auto.
Nog los van het feit dat je nog veel duurdere Europese auto's kan kopen die het niet sneller gaan doen.

[ Voor 29% gewijzigd door !null op 29-01-2015 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:24
Ik wil ook een Tesla ;(

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

!null schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 09:25:
Ja dat zijn gewoon Nissan GTR tijden. Voor ook een vergelijkbare prijs. Maar dan iets lagere TCO :P en een praktischere auto.
Nog los van het feit dat je nog veel duurdere Europese auto's kan kopen die het niet sneller gaan doen.
De tijden wel, dus bij wie plast het verst vergelijkingen is dit heel leuk.
Op het moment dat er een bocht aan komt heb je een vet probleem t.o.v. de daarvoor gebouwde modellen.

Neemt niet weg dat het nog steeds leuk is en je ziet dat prestaties niet duur hoeft te zijn (relatief).
Nissan heeft dit al vele jaren bewezen met hun Skyline (en nu GTR), alleen dan wel met het totaalpakket.

Ik zou (om maar het vergelijkings circuit van iedere ver plas automaker te noemen) wel eens willen zien wat een P85D doet op de Nurburgring in de handen van Sabine Schmitz

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

ollie1965 schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 10:46:
[...]
Ik zou (om maar het vergelijkings circuit van iedere ver plas automaker te noemen) wel eens willen zien wat een P85D doet op de Nurburgring in de handen van Sabine Schmitz
Niet heel geweldig denk ik, bochtenwerk is een Model S te zwaar voor en niet voor ontworpen. Natuurlijk, gaat prima door een bocht, maar geen GT-R style.

Ook neemt het vermogen snel af. Een electromotor kan je voor korte tijd 4x boven zijn nominale waarde belasten.

Als je mijn Model S bij het RDW bekijkt zie je dat er 69kW als vermogen staat geregistreerd. Dat is het nominale vermogen wat de auto continue kan afgeven. Op piek kan de motor voor korte tijd 276kW afgeven, vandaar de lekkere sprints, maar dat kan niet continue.

Ook wordt de boel warm, niet alleen de motor, maar ook de accu en dan komt de power limiter al weer om de hoek.

Nee, voor echte races over circuits zijn benzine motoren voor nu nog even een stukje beter. Maar we zien bijvoorbeeld al wat de hybride techniek daar aan prestaties levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja ben ik wel met je eens. Maar ik heb in de gewone model S gereden, en meegereden in de Roadster. Die dingen hebben een enorm laag zwaartepunt, ik vond het een vergelijkbare ervaring met mijn MR2 qua laag zitten en laag zwaartepunt. Ik denk dat de wegligging goed is, alleen het gewicht is fors. Alleen als je ziet wat een GTR of andere 4wd krachtpatser weegt is dat ook niet misselijk.
Het is geen volbloed sportwagen, het is een snelle sedan. Een GTR is wel een volbloed sportwagen.

Het is idd wel een verplas wedstrijd, maar het is (net als de roadtrip van Snow_King) wel goed. Want het laat zien dat je nergens op in hoeft te leveren met een EV. Mensen hebben bij EV's toch een bepaald beeld, o.a. gevormd door dit soort bakken:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/de/Think_City_2007.jpgAfbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cc/Reva_charging.jpg

Daarom is de verplaswedstrijd wel mooi.
Maar goed, een normale Model S (zonder P) is al vlot zat, en met de P85D wordt het nu iedereen wel duidelijk. Die Model X kan me gestolen worden eerlijk gezegd, op naar een betaalbaar model voor de middenklasse. En daarna verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Snow_King schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 10:57:
[...]

Ook wordt de boel warm, niet alleen de motor, maar ook de accu en dan komt de power limiter al weer om de hoek.
Dat was al bekend....

Maar wie weet hebben ze voor de nieuwe P85D al wat aangepast.
Maar ook leuk om te weten wat het gewoon zou doen tegen de limiet aan (dan wil je dus continu weten wat de temp opbouw is om tegen de maximale temp te zitten als je over de finish gaat).

http://jalopnik.com/heres...the-nurburgrin-1600644908
Dat wordt extra koelmogelijkheden inbouwen...... ala Formula E ?

Maar ben je niet onderweg vandaag, of is het spotten begonnen?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

ollie1965 schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 11:42:
[...]

Dat was al bekend....

Maar wie weet hebben ze voor de nieuwe P85D al wat aangepast.
Maar ook leuk om te weten wat het gewoon zou doen tegen de limiet aan (dan wil je dus continu weten wat de temp opbouw is om tegen de maximale temp te zitten als je over de finish gaat).

http://jalopnik.com/heres...the-nurburgrin-1600644908
Dat wordt extra koelmogelijkheden inbouwen...... ala Formula E ?
Uitetaard kan het, maar ik denk dat Tesla nu daar niet alles op in zet.

Eerst veel auto's verkopen, dan een zieke racer.
ollie1965 schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 11:42:

Maar ben je niet onderweg vandaag, of is het spotten begonnen?
Ben in Tromsø. Gisteren een prachtige Aurora gezien en vanavond met veerboot via kust naar Trondheim: http://blog.widodh.nl/201...percharger-on-the-planet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:17

databeestje

Von PrutsHausen

Ik zie alleen maar meer auto rij plezier met elektrisch rijden. Of je nu 100 of 300 pk motor in de auto stopt, het verbruik op de snelweg is constant. Bijna alle electrische auto's zitten rond de 200Wh/km

Dus hup, steek die dikke motor erin en knorren met dat ding.

Net een leuke video gezien van de Kia Soul EV. https://www.youtube.com/w...=1422503916&v=xZ-sJvBhfhA

Zoals de man zegt "De car is very unremarkable, and that is not a criticism". Ziet er uit als gewoon een degelijke auto met knap winter bereik van 90 mijl. (140 km)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Snow_King schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 02:28:
[...]

Gaat ook nog het gerucht dat middels een firmware update de 0-100 tijd naar 2.8 seconde gaat. Iets te maken met synchonisatie tussen de twee motoren.

2.8 seconde! 8) :9~
Veyron in 2,5 sec :D

Elek. = traag kan nu definitief de prullenbak in!

Moet je je voorstellen als ze een dual elek. motor in een compacte en lage tweezitter met brede banden (voor max. grip, tegen slip door gigakoppel) stouwen. Dan ook nog genoeg downforce airfoils. Sub 2 sec is wel mogelijk misschien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Bartjuh schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 21:33:
[...]

Veyron in 2,5 sec :D

Elek. = traag kan nu definitief de prullenbak in!

Moet je je voorstellen als ze een dual elek. motor in een compacte en lage tweezitter met brede banden (voor max. grip, tegen slip door gigakoppel) stouwen. Dan ook nog genoeg downforce airfoils. Sub 2 sec is wel mogelijk misschien :)
Formule 1 doet/deed iets van 1.7 seconde. Sub 2 is echt eng snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Snow_King schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 13:49:
[...]

Uitetaard kan het, maar ik denk dat Tesla nu daar niet alles op in zet.

Eerst veel auto's verkopen, dan een zieke racer.
Logisch dat ze er niet alles op in zetten maar als je dan een dual presenteert,kan je toch ook een software stukje schrijven waar je op in kan stellen geef maximum voor 15 minuten daarna mag je uitrusten :+

En als ze dan de roadster willen upgraden dan weet ik wel een paar leuke dingetjes >:)
[...]
Ben in Tromsø. Gisteren een prachtige Aurora gezien en vanavond met veerboot via kust naar Trondheim: http://blog.widodh.nl/201...percharger-on-the-planet/
En weer een van het lijstje.....

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Heel veel sportwagens hebben al een elektromotor (de nieuwste modellen).
Maar daar zit dan wel een 300-500pk ICE naast.

De elektromotor is puur voor de launch.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 20:37:
Net een leuke video gezien van de Kia Soul EV. https://www.youtube.com/w...=1422503916&v=xZ-sJvBhfhA

Zoals de man zegt "De car is very unremarkable, and that is not a criticism". Ziet er uit als gewoon een degelijke auto met knap winter bereik van 90 mijl. (140 km)
Alle noviteiten/voordelen (dat zijn er meer dan je op het eerste gezicht zou zeggen) van de Kia Soul EV zijn te zien in deze video:

Ondanks dat vele deze auto lelijk zullen vinden, is de Kia Soul EV wel een complete auto, inclusief 27 kWh accu's met een grotere range dan de Nissan Leaf voor een vanaf prijs van 33.000 euro.

Waarschuwing voor de video:
Afbeeldingslocatie: http://textmaker.nl/wp-content/uploads/2014/04/Reclame-WC-eend.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

We kunnen inmiddels wel redelijkerwijs vaststellen de accu in de vloer een van de meest sucesvolle keuzes is voor de compacte elektrische auto. Dit geeft een stuk meer ruimte in vergelijking met de T-accu van een aantal van de andere modellen zoals de Focus, Zoe en Golf.

De constructie staat het toe later makkelijker te upgraden naar een variant met een nog grotere accu. Wel is de keuze voor een LiPo opzienbarend, dat is niet meteen de meest voor de hand liggende keuze omdat deze redelijk snel last heeft van "thermal runaway". Wat in de modelbouwwereld dan ook nog wel eens voorkomt.

Zo lang de accu nooit meer dan 95% geladen wordt zal er niet snel gevaar optreden, maar toch. Vandaar dat veel fabrikanten kiezen voor de LiOn en LiFePO4 chemische opbouw.

Pluspunten, een standaard warmte pomp, achteruitrij camera, cruise controle en DC laden. In tegenstelling tot een BMW i3. Ook leuk, lederen stuurwiel (fijn!), climate control instelbaar op alleen bestuurder (95% van de tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

databeestje schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 20:37:
Ik zie alleen maar meer auto rij plezier met elektrisch rijden. Of je nu 100 of 300 pk motor in de auto stopt, het verbruik op de snelweg is constant. Bijna alle electrische auto's zitten rond de 200Wh/km

Dus hup, steek die dikke motor erin en knorren met dat ding.

Maar valt wel in de categorie golf karretjes model, maar goed, heel kia heeft een suffe look, dus past er wel bij.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Rol-Co schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 20:38:
[...]

Maar valt wel in de categorie golf karretjes model, maar goed, heel kia heeft een suffe look, dus past er wel bij.
Wat bedoel je? Is een redelijke formaat hatchback die prima rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat ik graag EV zou rijden maar niet in zo'n hok van 33k, beetje een bejaarden soos model net als fiat panda, mazda demio, enz enz.
Dat zijn meestal die wagens die op een provinciaal 65 rijden met een sliert er achter van 15 auto's, de inhoud is dan vaak 65+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Lekker belangrijk. Maar dan koop je toch de Nissan Leaf voor vergelijkbaar bedrag? Die ziet er wel mooi uit. Of je spendeert het geld aan een inferieure elektrische Golf.

Ik kan er op dit moment niet echt in investeren, maar ik wil wel een tweedehands I-Miev kopen. Beetje een maf smal ding, maarja, ik rij nu meestal al in een Yaris, who cares. Qua maandlasten is het echt een lachertje, en zou mijn 20.000km per jaar nog gecompenseerd kunnen worden met 2500Wp setje (heel grof gerekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jij vind dat niet belangrijk, maar de kosten wel. Ik heb dat weer andersom, de tesla is nog de enige EV die er goed uit ziet en goed over nagedacht is.

Zo'n leaf ziet er ook niet uit,...sorry. :)
Maar goed, tegen de tijd dat ze er goed uit gaan zien en betaalbaar geprijsd worden zorgt onze regering er wel weer voor dat het financiële voordeel verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Het mooiste zou zijn als er een betaalbare en complete elek. auto met de vormgeving van een XL1 zou komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
databeestje schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 19:14:
De constructie staat het toe later makkelijker te upgraden naar een variant met een nog grotere accu. Wel is de keuze voor een LiPo opzienbarend, dat is niet meteen de meest voor de hand liggende keuze omdat deze redelijk snel last heeft van "thermal runaway". Wat in de modelbouwwereld dan ook nog wel eens voorkomt.

Zo lang de accu nooit meer dan 95% geladen wordt zal er niet snel gevaar optreden, maar toch. Vandaar dat veel fabrikanten kiezen voor de LiOn en LiFePO4 chemische opbouw.
Thermal runaway bij modelbouw is omdat ze daar vaak met >5 C ontladen.
Dan wordt de accu heet en daar kan hij niet zo goed tegen.
Bij een EV zal dat niet gebeuren. Anders zou je maar 10 minuten kunnen rijden.

Het is wel een risico bij hybrides met een kleine accu. Die kunnen vaak <5 minuten elektrisch rijden. Dat betekent dat de aandrijving 5 tot 10 C vraagt van de accu's. Dan moet je zeker geen LiPo hebben.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Rol-Co schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 21:31:
Jij vind dat niet belangrijk, maar de kosten wel. Ik heb dat weer andersom, de tesla is nog de enige EV die er goed uit ziet en goed over nagedacht is.
De Tesla is inderdaad mooi, maar de andere EV's zijn ook goed over nagedacht hoor. Dat kleine I-Mievje koelt ook z'n accu's tijdens het laden.
Zo'n leaf ziet er ook niet uit,...sorry. :)
De Leaf krijgt hetzelfde gezeik als de Prius (2). Terwijl ze net zo spannend, of net zo saai zijn als al dat andere grijze blik op de weg.
Ik vind zelf de Leaf overigens wel wat spannender dan de rest, ook in de kleuren die vaak geleverd worden wit, lichtblauw of zwart. Voorkant niet heel bijzonder, redelijk doorsnee, achterkant is wel wat leuker vormgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ehm, de meeste LiPo accu's gaan in de fik tijdens het laden, niet in de auto. Daarom raad de verkoper in de winkel ook niet voor niets aan om deze in een LiPo laad zak te laden. Het meest gevaarlijke moment is wanneer deze vol is, dan is deze instabiel.

Hmm, de Kia Soul EV heeft 192 LiPo Cellen in 8 modules volgens de website. Nou denk ik niet dat het allemaal in serie is, dus zal er ook wel parallel zijn. Dan is het een 96s2p accu met 355 Volt nominaal.

Met een 81,4kW motor kom je dan toch op een knappe ontlaadstroom van circa 230 Ampere.

Met een 81,4kW motor en een 27kWh accu komt deze dan maximaal tot 3C, dat valt best mee, maar ook dan hangt het helemaal van de constructie van de accu af. De LiPo accu's voor de quadcopters zijn nu soms als 2C modellen voor langere vluchttijden, terwijl er een 65C versie in mijn bestuurbare kar zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 20:47:
Dat ik graag EV zou rijden maar niet in zo'n hok van 33k
Even voor de duidelijkheid, waarom staat hier de prijs? Ik ben er nog niet helemaal uit of je het te duur of te goedkoop vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Maakt dat veel uit?
Maar ik vind het nog een hoop geld voor die auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 21:34
Leuke video, thanks! Ik vind het design juist wel lekker opvallend, je zult deze jongen niet snel voor een golf houden. Bij ons op het bedrijf stond een tijdje een conventionele en die is veel mensen toch wel opgevallen. Mooi, ach, subjectief begrip. Ik vind het een interessant pakket uit Korea voor een interessante prijs. Tuurlijk, de model S is meer, maar is net een fractie te duur voor de volume markt. Ik denk dat mijn carpool genoten deze Soul zouden prefereren boven mijn huidige Volvo C30 dieselsparende coupe :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

@Snow_King
Hoeveel bandbreedte heb je voor jezelf ingesteld?
Verwacht iets meer dan normaal ..............je staat op TreeHugger
http://www.treehugger.com...uvs-stuck-snow-video.html

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://cdn.minoc.com/marketing/shop/cover235.gif

Er is een nieuw tijdschrift, Connected Cars: "Alles over elektrische wagens en plug-in hybrides"

Hier is een preview te vinden.

Quote:
In deze gloednieuwe Connect Car Special vind je alles over elektrische wagens en plug-in hybrides. Wanneer er een stekker in past, proberen wij hem te pakken te krijgen voor een uitgebreide test. Het spreekt voor zich dat het wagenaanbod voorlopig enigszins beperkt is, maar we hebben er goede hoop op dat 2015 een goed jaar wordt voor plug-in hybrides, met een verdere verrijking van elektrische wagens.

In dit nummer vind je een overzicht van de actualiteit, opiniestukken, de voor- en nadelen van elektrische auto's, de evolutie van batterijen, infotainment, ... en nog veel meer!

Techniek en Tesla

De autoconstructeurs hebben kopzorgen: hoe maak je apps en infotainment in de auto veilig? En hoe zorg je dat je infotainment systeem zelf ook niet crasht bij hoge temperaturen of bugs? In totaal bekeken we negen systemen, met nog enkele after-market alternatieven voor de twijfelaars.

Batterij evolutie

Het spreekt voor zich dat de batterij de overduidelijke achilleshiel is in een elektrische auto. Elke week verschijnt er wel een studie over de toekomst van de batterij, een snellere laadtijd, kortom dé oplossing voor alles. Maar hoever staan we nu echt?

Getest in dit nummer:
  • BMW i3
  • Audi A3 e-tron
  • Volkswagen e-Golf
  • Toyota Prius Plug-in Hybrid
  • Mercedes S500 Plug-in Hybrid
  • Opel Ampera
  • Nissan Leaf
  • Smart ForTwo Electric Drive
  • Citroën C-Zero
  • Renault Zoë
  • Volvo V60 Plug-in Hybrid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Als je zoveel auto's in 1 nummer van het tijdschrijft test, dan ben je ook wel weer heel snel klaar met auto's reviewen en heb je niks meer om het tijdschrijft te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Journalist is een creatief beroep, onderschat dat niet :)
Je hebt deze review, dan kan je nog een duurtest doen, wintertest, zomertest, bergtest, regentest, bejaardentest, secretaressetest, rijschoolhouderstest... ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Proton_ schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:04:
Journalist is een creatief beroep, onderschat dat niet :)
Je hebt deze review, dan kan je nog een duurtest doen, wintertest, zomertest, bergtest, regentest, bejaardentest, secretaressetest, rijschoolhouderstest... ;)
Je vergeet de crash-test :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Da's zonde...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ze kunnen ze vast wel virtueel crashen ...... Das dan weer wel duurzaam ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Dit weekend door de 10.000km barriere gereden met de Renault Zoe (vanaf 6 oktober 2014...)
#mijlpaal

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

ZuinigeRijder schreef op maandag 02 februari 2015 @ 18:51:
Belgische elektrische driewieler concept: E-Car 333.
Mooi concept, knap ook dat ze 30 kWh aan accu in 800 kg auto kwijt kunnen.
25 kW aan motor lijkt me wel iets mager: 26 seconden voordat je met 100 in kan voegen. Dat belooft ook in het stadsverkeer scheve blikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://www.rvo.nl/sites/default/files/styles/agnl_wysiwyg_100/public/2015/01/Groeicurve%20elektrische%20voertuigen%2031-12.png?itok=9MQyyu6Y

elektrisch-rijden, stand-van-zaken/cijfers

Top 6 geregistreerde modellen volledig elektrische voertuigen (31-12-2014)

Tesla Model S
2.645 +340

Nissan Leaf
1.129 +19

Renault Zoe
834 +84

Smart ForTwo Electric Drive
586 +203

BMW I3
385 +10

Renault Twizy
378 +7

Top 5 geregistreerde modellen plug-in hybride elektrische voertuigen (31-12-2014)

Mitsubishi Outlander
15.725 +239

Volvo V60 Plug-in hybrid
9.707 +160

Opel Ampera
4.976 +2

Toyota Prius Plug-in
4.024 +17

Chevrolet Volt
1.065 0

[ Voor 19% gewijzigd door ZuinigeRijder op 02-02-2015 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Eigenlijk net zoiets als de aankomende Elio, maar dan elektrisch. Wel wat zwaarder. Is er een richtprijs bekend?
Drie wielers genieten al een categorie apart, zijn makkelijker in te brengen zonder crash test e.d. Daarnaast hebben we ook nog een categorie tot 450 kilo (4 wielen), waarbij accu gewicht niet hoeft worden meegerekend. Zo kun je zonder crashtest komen.

Zelf zie ik het liefst een elektrische Elio, al doet ie maar 100km range, of 120, als ie maar lekker betaalbaar is. Dus gewoon onder de 10K.
Proton_ schreef op maandag 02 februari 2015 @ 19:29:
[...]

Mooi concept, knap ook dat ze 30 kWh aan accu in 800 kg auto kwijt kunnen.
25 kW aan motor lijkt me wel iets mager: 26 seconden voordat je met 100 in kan voegen. Dat belooft ook in het stadsverkeer scheve blikken.
Waar vind jij die 26 seconden?

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 02-02-2015 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Natuurkunde :)
800 kg met 100 km/u = 617kJ.
Met 25 kW kost dat 24 seconden en een beetje, zonder weerstand e.d.

Het kan natuurlijk zijn dat de motor kort overbelast mag worden, maar de klinkers hoeven niets te vrezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!null schreef op maandag 02 februari 2015 @ 20:07:
[...]

Is er een richtprijs bekend?
Afbeeldingslocatie: http://www.bespaarenergiescan.nl/images/2778643.jpg

Vanaf 18.000 euro, voor de 150 km range versie neem ik aan.
Het prototype van de E-Car 333 beleeft zijn werelddebuut op eigen bodem. De driewieler is namelijk bedacht in België, met de bedoeling om zo weinig mogelijk te vervuilen. Daarom heeft hij een elektrische aandrijving en is hij gemaakt in natuurlijke en gerecycleerde materialen. Zo bestaat het koetswerk uit gelaagd linnen. Het buizenchassis is van gerecycleerd staal gemaakt en de technische basis van de auto is opgebouwd uit gerecupereerd plastic. Bovendien worden de grondstoffen zoveel mogelijk ter plaatse gewonnen.

De E-Car 333 wordt aangedreven door een elektromotor. De eerste 3 in zijn naam staat voor drie wielen, de tweede voor een rijbereik van 300 kilometer, de derde voor drie plaatsen. Hij wordt aangeboden in twee vermogensversies: 15 kW (20 pk) of 25 kW (34 pk). De batterijen worden niet apart verhuurd en zitten in de aankoopprijs inbegrepen, net zoals de recyclage ervan aan het eind van de levensduur. Ze geven de auto een rijbereik van 150, 200 of 300 kilometer naargelang het type accu dat de klant bestelt. De versie met de minst grote batterij heeft drie uur nodig om te worden herladen aan een klassiek stopcontact. Aan een wallbox is dat één uur. De 333 is een stadsversie (City) met drie plaatsen die ook verkrijgbaar is als vierzitter 334.

Deze Belgische auto is een concept in evolutie met plug&play-filosofie. De constructeur biedt verschillende versies aan: de buggy 312 met twee plaatsen en een rijbereik van 150 kilometer, de cargo321, een eenzitter met 200 kilometer bereik, de roadster 332 en de pick-up 321. De prijs van het basisconcept is vastgelegd op 18.000 euro, de E-Car 333 vergt een investering van minstens 35.000 euro. Voor die prijs krijg je een Android-tablet met geïntegreerd navigatiesysteem, een radio, een achteruitrijcamera en elektrische ruiten. Voor de gebruikskosten ten slotte gaan de ontwikkelaars uit van één euro per kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Proton_ schreef op maandag 02 februari 2015 @ 20:23:

Het kan natuurlijk zijn dat de motor kort overbelast mag worden, maar de klinkers hoeven niets te vrezen.
Eindelijk een auto waarbij het praktijk-verbruik iets meer overeenkomt met de NEDC-cyclus :+

NEDC-cyclus:
[quote]
the car slowly accelerates to 50 km/h in 26 s
the car cruises at 70 km/h for 50 s (manual: in the 5th gear), then slowly accelerates to 100 km/h in 35 s
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok. Tja mijn inziens moeten dit soort dingen uiteindelijk in het domein van de Aygo komen, zodat mensen zo'n ding gaan aanschaffen puur om de maandlasten te drukken. En dat lukt natuurlijk wel met 1 euro / 100km.

Ik betwijfel of het zo werkt. Want 25 kW = 33pk. Natuurlijk heel weinig.
Maar als je denkt aan oude auto's van jaren 70 of 80, dan heb je dat soort gewichten met iets hogere vermogens. Maar dat zijn dan benzine auto's of diesel, en die hebben gemiddeld natuurlijk veel minder vermogen. Als ze 45 pk hebben dan is dat het piek vermogen. En ook die dingen komen in 17 seconden naar de 100 ofzo.

Ik hoor liever van hunzelf hoe hard hij accelereert. Het zal vast niet vlot zijn, maar ik hoop wel beter dan 26 seconden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Uhm, er gaat denk ik iets fout in de berekening.

0,5×m×v^2 = 0,5×800×(100/3,6)^2 = 308.642 Joule. 25 kW >>> 12,3 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Oeps, factortje 2 verloren :o
12 en een beetje seconden (zonder weerstand) is al bruikbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:46
ollie1965 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:03:
@Snow_King
Hoeveel bandbreedte heb je voor jezelf ingesteld?
Verwacht iets meer dan normaal ..............je staat op TreeHugger
http://www.treehugger.com...uvs-stuck-snow-video.html
Dit is het contactadres van wat op zijn blog staat:
https://www.google.nl/map...x5c48776eae754e50!6m1!1e1

https://www.pcextreme.nl ... Zal wel los lopen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Proton_ schreef op maandag 02 februari 2015 @ 21:09:
Oeps, factortje 2 verloren :o
12 en een beetje seconden (zonder weerstand) is al bruikbaarder.
0-100 tijden zijn op papier leuk, maar in de praktijk hou ik mijn benzine auto liever onder de 2,5k RPM. Met een handgeschakelde auto en schakellui rijden verwacht ik dat de E-auto toch een stuk sneller op de gewenste snelheid zit. Alhoewel een moderne auto met geblazen motor en automatische versnellingsbak (CVT/DSG enzo) een behoorlijke verbetering is.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 02-02-2015 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja, maar dit gaat over een compacte betaalbare elektro auto. Die hoeft niet supersnel te zijn, maar wel prettig als hij er geen 24 seconden over doet :P
Ik denk dat hij met 12 seconden in de praktijk best rap aanvoelt, omdat je toch altijd kunt planken en vermogen beschikbaar hebt. Mijn Yaris doet ook zoiets, maar zal toch langzamer aanvoelen (en zal tussensprintjes ook keihard verliezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Paul C schreef op maandag 02 februari 2015 @ 21:30:
[...]

Dit is het contactadres van wat op zijn blog staat:
https://www.google.nl/map...x5c48776eae754e50!6m1!1e1

https://www.pcextreme.nl ... Zal wel los lopen! :P
Daarom riep ik ook "hoeveel bandbreedte heb je voor jezelf ingesteld"
Het bedrijf heeft meer dan genoeg bandbreedte neem ik aan (als ik zie wat ze hosten).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

ollie1965 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 22:02:
[...]

Daarom riep ik ook "hoeveel bandbreedte heb je voor jezelf ingesteld"
Het bedrijf heeft meer dan genoeg bandbreedte neem ik aan (als ik zie wat ze hosten).
Meer dan iets van 10Gbit, geen probleem :)

Inmiddels in Oslo en zo met de veerboot naar Denemarken.

Trip zit er met 24 uur op. Supergaaf en totaal niet moeilijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Snow_King schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 03:11:
[...]

Maar wij hebben lekker een "dark fiber" :+ maar lang niet 10Gb er overheen.

Aha, via Frederikshavn, Flensburg, Hamburg (E45) tot net voor Hamburg "easy going"
Ja, dan ben je inderdaad weer redelijk snel terug. Persoonlijk heb ik het niet op veerboten en rijd liever om (8 jaar lang minimaal 2x per jaar Zweden/Noorwegen).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Snow_King schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 03:11:
[...]

Nog gebruik gemaakt van de SC in Trondheim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

ollie1965 schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 10:33:
[...]

Maar wij hebben lekker een "dark fiber" :+ maar lang niet 10Gb er overheen.

Aha, via Frederikshavn, Flensburg, Hamburg (E45) tot net voor Hamburg "easy going"
Ja, dan ben je inderdaad weer redelijk snel terug. Persoonlijk heb ik het niet op veerboten en rijd liever om (8 jaar lang minimaal 2x per jaar Zweden/Noorwegen).
Larvik naar Hirtshals gepakt, was korter, slechts 4 uur.
Roobje schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 14:16:
[...]

Nog gebruik gemaakt van de SC in Trondheim?
Nee, dit ging de dag er na pas open. Ik heb bij het Service Center geladen aan de 22kW.

Totale rit zit er op! 5412km en 1197kWh gebruikt. 221Wh/km in totaal. Eitje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Heb je ook cijfers van hoe lang je gereden hebt en hoeveel tijd je gewacht hebt bij de (S)C's?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

styno schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 15:29:
Heb je ook cijfers van hoe lang je gereden hebt en hoeveel tijd je gewacht hebt bij de (S)C's?
Ja, heb ik tot op de minuut exact bij gehouden.

Is allemaal te vinden in een spreadsheet op Google Docs.

Voor 5412km heb ik volgens de boordcomputer 1197kWh verbruikt. Al komt mijn eigen berekening op 1310kWh omdat de energie die wordt verbruikt als de auto stil staat niet mee genomen wordt door die teller lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Laadtijden zijn kolom P in uren:minuten neem ik aan?

Edit: eh, nee, dat lijken de rij-tijden te zijn

[ Voor 46% gewijzigd door styno op 04-02-2015 15:46 ]

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

styno schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 15:43:
Laadtijden zijn kolom P in uren:minuten neem ik aan?

Edit: eh, nee, dat lijken de rij-tijden te zijn
Oh, ja. Rij tijden idd. Laadtijden was mischien handiger geweest, heb ik er bij gezet!

[ Voor 5% gewijzigd door Snow_King op 04-02-2015 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Snow_King schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 15:47:
[...]

Oh, ja. Rij tijden idd. Laadtijden was mischien handiger geweest, heb ik er bij gezet!
Dank! Nog een klein request: zou je ook de totals eronder willen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

styno schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 17:30:
[...]

Dank! Nog een klein request: zou je ook de totals eronder willen zetten?
Gedaan!

Ik heb dus een krappe 21 uur in 5500km door gebracht bij SuperChargers.

Moet dit beter? Ja, zeker. Dat ligt op dit moment niet aan de SuperCharger, die kan met 120kW (330A) laden, maar dat gebeurd alleen aan het begin, als de accu leeg is.

Het laden begint rond de 120kW, zakt dan redelijk snel naar 100kW en daalt zo door richting 60kW, etc.

Die curve ligt gewoon aan de Lithium-ion accu, die kan niet sneller geladen worden. Hoe groter de accu, hoe langer je hem op hoog vermogen kan blijven laden.

Is 85kWh voldoende om mee te rijden? Ja en Nee. 85kWh brengt je realistisch wel 350km, maar aan een SuperCharger ga je geen dik uur staan wachten voor een volle accu.

Als je de sheet bekijkt zie je dat ik tussen Emsbüren en Hamburg 300km moest overbruggen en daardoor lang moest laden. Ik heb toen tot zo'n 93% geladen beide keren, dan was het met 110km/h te halen. Ideaal? Nee, zeker niet, maar nu wel de realiteit.

De ontwikkeling moet hem ook zitten in accu's die sneller geladen kunnen worden. Als de SuperCharger voor langere tijd rond de 100kW kan blijven laden, dan zou een 85kWh accu in 40 minuten vol zijn.

De geruchten gaan dat Tesla aan een 110kWh accu werkt. Die brengt je dus niet alleen verder, maar kan ook sneller geladen worden.

Verwachten dat je accu met 5 minuten vol zit moet je niet doen, maar met 120kW komt er elke minuut 2kWh, ofwel 10km aan bereik je accu in. Dan is 200km rijden dus slechts 20 minuten laden.

Het is gewoon dat het laden langzamer moet om de accu te beschermen, want aan de SuperCharger zelf ligt het echt niet.

Overigens gaat 30 minuten véél sneller dan iedereen denkt. Inprikken, even naar de WC, wat drinken en je denkt: "Shit, ik moet al weer gaan!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:22
SnowKing: te gek! Een realistische test; gewoon de alledaagse praktijk! Ik moet van A naar B.
En natuurlijk is Tesla ook op het juiste pad door de infrastructuur aan te leggen!

Nu zullen niet veel mensen vaak zo'n rit moeten maken, maar je bewijst wel dat het met "normale" stops kan. Je auto dwingt je eigenlijk tot verstandiger rijden; regelmatige pauzes!

Ik zit helemaal niet in hel elektrisch rijden en laden; maar wat zijn de kosten geweest (per lading of totaal)? Of is dit gratis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
DavidZH schreef op zondag 08 februari 2015 @ 12:10:
SnowKing: te gek! Een realistische test; gewoon de alledaagse praktijk! Ik moet van A naar B.
En natuurlijk is Tesla ook op het juiste pad door de infrastructuur aan te leggen!

Nu zullen niet veel mensen vaak zo'n rit moeten maken, maar je bewijst wel dat het met "normale" stops kan. Je auto dwingt je eigenlijk tot verstandiger rijden; regelmatige pauzes!

Ik zit helemaal niet in hel elektrisch rijden en laden; maar wat zijn de kosten geweest (per lading of totaal)? Of is dit gratis?
Superchargers zijn gratis*. Hij heeft alleen een setjes sneeuwbanden moeten kopen.

*Bij aankoop van een Tesla.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

DavidZH schreef op zondag 08 februari 2015 @ 12:10:

Was ook een beetje het punt van deze rit. Laten zien dát het kan.

Wat ik aan gaf, een 85kWh accu is voldoende, alleen heb je vaak effectief maar 60kWh beschikbaar omdat je niet tot 100% vol laad omdat het zo lang duurt naar mate de accu voller raakt.

Ik zou zelf 300km tussen elke SuperCharger willen hebben, ik vind 200km te kort en daardoor iets té veel stops.

Maar dat is een kwestie van tijd, de accu's worden beter en groter op termijn.
RocketKoen schreef op zondag 08 februari 2015 @ 13:44:
[...]

Superchargers zijn gratis*. Hij heeft alleen een setjes sneeuwbanden moeten kopen.

Inderdaad! Geen cent uit gegeven aan electriciteit. Zie ook: http://www.teslamotors.com/en_EU/supercharger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RocketKoen schreef op zondag 08 februari 2015 @ 13:44:
[...]

Gratis bij aankoop van een P85 of P85D. Bij een P60 kost het € 2100 (10.500 kWh, 52.500 km tegen marktprijzen van elektriciteit).

Ik vraag me af wat hoeveel P60's er verkocht zijn vergeleken met P85's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Maasluip schreef op maandag 09 februari 2015 @ 09:09:
[...]

Gratis bij aankoop van een P85 of P85D. Bij een P60 kost het € 2100 (10.500 kWh, 52.500 km tegen marktprijzen van elektriciteit).

Ja, de P60 heeft standaard geen hardware voor snelladen. Dan moet je het doen met 11kW.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Maasluip schreef op maandag 09 februari 2015 @ 09:09:
[...]

Om even de pietjeprecies uit te hangen:

* S60
* S60D
* S85
* S85D
* P85D

Dat zijn alle Model S versies die bestaan. Ik heb zelf een S85.
RocketKoen schreef op maandag 09 februari 2015 @ 09:27:
[...]

Ja, de P60 heeft standaard geen hardware voor snelladen. Dan moet je het doen met 11kW.
De hardware is overal aanwezig, het is software die ze in de auto aan moeten zetten wil het werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Prijzige software-update :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:24
Zonder die update, kun je dan nog wel gratis laden bij een Tesla supercharger op 11kw?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Snow_King schreef op maandag 09 februari 2015 @ 10:52:
[...]

Om even de pietjeprecies uit te hangen:

* S60
* S60D
* S85
* S85D
* P85D

Dat zijn alle Model S versies die bestaan. Ik heb zelf een S85.
[...]
De hardware is overal aanwezig, het is software die ze in de auto aan moeten zetten wil het werken.
Nog meer pietjeprecies....de S60D is er niet (meer) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

PASware schreef op maandag 09 februari 2015 @ 11:38:
Zonder die update, kun je dan nog wel gratis laden bij een Tesla supercharger op 11kw?
Nee. Dat is het superchargerpakket dat € 2.100 kost. Daarvoor kun je gratis laden bij de supercharger en krijg je dus ook de (vrijgave voor het gebruik van) de superchargerhardware in je auto.
Zonder die update kun je dus niet aan de supercharger laden, maar ik neem aan dat bij de superchargerstations wel laadpunten voor gewone laders zijn (waar je dan voor moet betalen).

[ Voor 19% gewijzigd door Maasluip op 09-02-2015 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

PASware schreef op maandag 09 februari 2015 @ 11:38:
Nope...je kunt wel op AC laden standaard met max 11kW bij een type 2 lader (3 fase 16A). Wanneer je dual charger koopt, kan je max met 22kW laden bij 3 fase 32A type 2 laadstations. (of bij een "red plug" in combinatie met een 'juicebox', zonder box, 16A)

Ben benieuwd of Tesla met de Model 3 ook gebruik gaat maken van een "publieke" DC laadoptie zoals CCS (DC Combo). Dan ben je publiekelijk ook wat sneller onderweg (max 50kW ipv 22kW). Elon knows ;).

[ Voor 5% gewijzigd door Cheese_man op 09-02-2015 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:23

vhal

ಠ_ಠ

Ik zie nu voor het eerst dit topic, het verbaasde mij dat er geen crosslink te vinden was in de /vervoer forum...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Cheese_man schreef op maandag 09 februari 2015 @ 12:07:
[...]

Nope...je kunt wel op AC laden standaard met max 11kW bij een type 2 lader (3 fase 16A). Wanneer je dual charger koopt, kan je max met 22kW laden bij 3 fase 32A type 2 laadstations. (of bij een "red plug" in combinatie met een 'juicebox', zonder box, 16A)

Ben benieuwd of Tesla met de Model 3 ook gebruik gaat maken van een "publieke" DC laadoptie zoals CCS (DC Combo). Dan ben je publiekelijk ook wat sneller onderweg (max 50kW ipv 22kW). Elon knows ;).
Voor de Model S is er nu een CHAdeMO adapter (heb hem zelf met 2 weken) en dan kan je ook daar laden met ~44kW.

Voor Model 3 hoop ik inderdaad wel op een Combo / CCS poort in de auto zodat deze:
* 22kW AC
* 44kW CCS
* 120kW SuperCharging

Past allemaal in 1 poort.
Pagina: 1 ... 17 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.