HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Dan kun je net zo goed de fiets pakkenSkiFan schreef op maandag 08 december 2014 @ 21:02:
Een goede stoel en stuurverwarming doet wonderen. Bij mijn diesel duurt het ook erg lang voor hij warm wordt, en helaas geen stoel en stuurverwarming, da's in de winter dus ook niet erg aangenaam op korte ritten.
Wat een BS, echt complete onzin voor een Model S. Die haalt zeker wel meer dan 206km!ZuinigeRijder schreef op maandag 08 december 2014 @ 18:55:
In de speciale uitgave van autoweek 2015 hebben ze de actieradius in Oostenrijk getest.
Conclusie:
een meer dan gehalveerde actieradius van slechts zo'n 60 km. En dan waren de testomstandigheden nog redelijk gunstig, de temperatuur zat vaak net onder het vriespunt.
Actieradius:
Tesla Model S 206.9 km
Nissan Leaf 69.1 km
BMW i3 61.4 km
Renault Zoe 58.9 km
Verder warm ik mijn auto gewoon op terwijl deze aan de laadpaal staat. Instappen in een warme auto en niet hoeven krabben.
https://www.youtube.com/w...=UUG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A
Dus...hij merkt een verschil van ongeveer 5% tussen zomer en winter. Vooral regen en hoogteverschil eten veel range. Ook zomerbanden ten opzichte van zijn "spijker" banden zorgen voor een verschil.
reserveringshouder Tesla Model 3
Inderdaad gewoon de verwarming alvast aanzetten met je telefoon, terwijl je aan je ontbijt zitSnow_King schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 09:02:
[...]
Wat een BS, echt complete onzin voor een Model S. Die haalt zeker wel meer dan 206km!
Verder warm ik mijn auto gewoon op terwijl deze aan de laadpaal staat. Instappen in een warme auto en niet hoeven krabben.
Electrisch vervoer is verre van innovatief, het is zelfs nog ouder dan de verbrandingsmotor. 3x raden waarom de verbrandingsmotor toen populairder geworden isrevolution-nl schreef op maandag 08 december 2014 @ 19:52:
[...]
Dan moet je juist roepen dat je de auto al kan opwarmen voordat je vertrekt en dus niet eerst ruiten moet krabben, met beslagen ramen weg moet rijden en 15min moet wachten voordat de plofkoets het interieur warm heeft.
Ik wordt zo moe van mensen die bij alle innovaties direct in problemen denken of nog erger, problemen bewust opzoeken en deze enorm uitvergroten.
Van te voren verwarmen is inderdaad wel ideaal.... mits je een laadpaal of mogelijkheid hebt thuis. Een optie die het overgrote merendeel van autorijdend Nederland niet heeft.
Je kan het niet eens zijn met dergelijke tests maar ik vind ze IMHO realistisch voor hoe de gemiddelde automobilist zijn auto gebruikt.
En ik ben helemaal niet tegen innovatie maar batterij aangedreven electrische auto's zijn imho niet de te bewandelen weg. Ik zie persoonlijk meer in waterstof, perslucht of andere vormen waarbij je zonder een enorm grote aanslag op het electriciteitsnetwerk gewoon kan tanken en in 5-10 minuten weer op weg bent. Zie zelf het meest in waterstof, dat kan direct mooi gecombineerd worden met alternatieve energie opwekking, zet de overtollige energie om in waterstof . Heb je gelijk een mooie buffer op je energievoorziening én je kan er auto's op laten rijden. win-win.
[ Voor 22% gewijzigd door Metro2002 op 09-12-2014 10:37 ]
Waterstof? Overtollige energie? Waar?Metro2002 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 10:33:
[...]
Electrisch vervoer is verre van innovatief, het is zelfs nog ouder dan de verbrandingsmotor. 3x raden waarom de verbrandingsmotor toen populairder geworden is![]()
Van te voren verwarmen is inderdaad wel ideaal.... mits je een laadpaal of mogelijkheid hebt thuis. Een optie die het overgrote merendeel van autorijdend Nederland niet heeft.
Je kan het niet eens zijn met dergelijke tests maar ik vind ze IMHO realistisch voor hoe de gemiddelde automobilist zijn auto gebruikt.
En ik ben helemaal niet tegen innovatie maar batterij aangedreven electrische auto's zijn imho niet de te bewandelen weg. Ik zie persoonlijk meer in waterstof, perslucht of andere vormen waarbij je zonder een enorm grote aanslag op het electriciteitsnetwerk gewoon kan tanken en in 5-10 minuten weer op weg bent. Zie zelf het meest in waterstof, dat kan direct mooi gecombineerd worden met alternatieve energie opwekking, zet de overtollige energie om in waterstof . Heb je gelijk een mooie buffer op je energievoorziening én je kan er auto's op laten rijden. win-win.
Wel leuk en aardig waterstof, maar dan krijgen we weer iets wat grote bedrijven kunnen reguleren en wat de overheid keihard kan belasten.
Een EV geeft je vrijheid. Je kan zelf je accu laden met welke bron je ook maar wil, zonder dat je daarvoor afhankelijk hoeft te zijn van een grote multinational. Decentralisatie!
Waterstof is nu niet niet ruim beschikbaar maar kan juist heel mooi gecombineerd worden met alternatieve energie opwekking. bv 's avonds is de vraag naar stroom veel lager dan overdag terwijl de windmolens net zo goed doordraaien. De energie die dan als 'overschot' is kan je dan mooi gebruiken om water te splitsen. Of in de volle zomerzon als de zonnepanelen extra veel opbrengen. Altijd wel momenten waardoor de fluctuatie erg groot is. Nu wordt dat nog opgevangen door fossiele brandstofcentrales maar dat kan je dus ook anders opvangen.Snow_King schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 10:43:
[...]
Waterstof? Overtollige energie? Waar?
Wel leuk en aardig waterstof, maar dan krijgen we weer iets wat grote bedrijven kunnen reguleren en wat de overheid keihard kan belasten.
Hoeveel energie zit er in een Tesla model S? Iets van 85KWh aan accu's toch? Wek je dat zelf op met een paar zonnepanelen? Elke dag weer? Of is het eerder: 1 week heen en weer naar mijn werk en vervolgens 5 weken op de fiets omdat de auto moet opladen met je eigen opgewekte stroom.Een EV geeft je vrijheid. Je kan zelf je accu laden met welke bron je ook maar wil, zonder dat je daarvoor afhankelijk hoeft te zijn van een grote multinational. Decentralisatie!
Ik betaal graag voor het gemak van een tankstation en na een paar minuten weer verder kunnen rijden.
Ja, want die elektrische melkkar van 100 jaar geleden met lood-accu's (of nog een voorloper ervan), is te vergelijken met een brushless EV van vandaag de dag, met lithium-ion accu's en snelladen. En er valt nog veel meer uit te halen, waar de verbrandingsmotor toch wel redelijk uitontwikkeld is.Metro2002 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 10:33:
[...]
Electrisch vervoer is verre van innovatief, het is zelfs nog ouder dan de verbrandingsmotor. 3x raden waarom de verbrandingsmotor toen populairder geworden is
Wat zei hij nou, niet alleen maar denken in problemen he? Er zijn genoeg mensen met een oprit, kijk naar het gemiddelde rijtjeshuis. En in steden zijn er nu al genoeg laadpalen. Los van dat je zelf een laadpaal kan aanvragen.Van te voren verwarmen is inderdaad wel ideaal.... mits je een laadpaal of mogelijkheid hebt thuis. Een optie die het overgrote merendeel van autorijdend Nederland niet heeft.
Ja van die autojournalisten die altijd 20 tot 30% onder de fabrieksopgave rijden qua zuinigheid. Geeft altijd een lekker beeld. Terwijl ik zelf altijd zuiniger dan fabrieksopgave rijdt.Je kan het niet eens zijn met dergelijke tests maar ik vind ze IMHO realistisch voor hoe de gemiddelde automobilist zijn auto gebruikt.
Als iemand in Noorwegen meer kilometers haalt met z'n Model S, dan hecht ik daar meer waarde aan dan een zootje autojournalisten die even gaan trappen in de bergen. Want ook die bergen zijn natuurlijk van gigantisch invloed.
U vraagt wij draaien:En ik ben helemaal niet tegen innovatie maar batterij aangedreven electrische auto's zijn imho niet de te bewandelen weg. Ik zie persoonlijk meer in waterstof, perslucht of andere vormen waarbij je zonder een enorm grote aanslag op het electriciteitsnetwerk gewoon kan tanken en in 5-10 minuten weer op weg bent. Zie zelf het meest in waterstof, dat kan direct mooi gecombineerd worden met alternatieve energie opwekking, zet de overtollige energie om in waterstof . Heb je gelijk een mooie buffer op je energievoorziening én je kan er auto's op laten rijden. win-win.

Edit:
Als wij jou nog serieus willen nemen stel ik voor dat je datzelfde rekensommetje even doet voor je benzine auto (oh wacht, dat kun je niet eens duurzaam opwekken) en voor een diesel auto (misschien algendiesel). Dan zie je al dat de energiebehoefte daalt met een elektrische auto.Metro2002 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 10:50:
Hoeveel energie zit er in een Tesla model S? Iets van 85KWh aan accu's toch? Wek je dat zelf op met een paar zonnepanelen? Elke dag weer? Of is het eerder: 1 week heen en weer naar mijn werk en vervolgens 5 weken op de fiets omdat de auto moet opladen met je eigen opgewekte stroom.
Ik betaal graag voor het gemak van een tankstation en na een paar minuten weer verder kunnen rijden.
Als kers op de taart zou ik datzelfde rekensommetje nog eens doen met een waterstof auto, om er achter te komen dat je bij hetzelfde gebruik, voetbalvelden vol zonnepanelen nodig hebt
Dus, wek jij zelf de benzine op voor die scooter van je, of had je nou dat kleine autootje? Hoe wek jij dan die benzine op? Laat je je schoonmoeder een paar eeuwen op je kat zitten, totdat hij ruwe olie is geworden?
[ Voor 20% gewijzigd door !null op 09-12-2014 11:01 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Precies. Ik moest ineens denken aan een vakantie in de bergen in Frankrijk waar bij aankomst de buurman als eerste ons wees op de dichtstbijzijnde tankstation in het dal. Niet dat wij die nodig hadden met de Prius (die rijdt verrassend zuinig in de bergen) maar hij wel met zijn 180pk 4x4 Octavia Combi benzine.!null schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 10:55:
Als iemand in Noorwegen meer kilometers haalt met z'n Model S, dan hecht ik daar meer waarde aan dan een zootje autojournalisten die even gaan trappen in de bergen. Want ook die bergen zijn natuurlijk van gigantisch invloed.
Altijd een goed plaatje om de waterstof adepten even stil te krijgen als het gaat om duurzame energie
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
85kWh inderdaad. Die rijd ik echter niet elke dag leeg. Ik laad zo'n 12.000kWh per jaar met mijn Model S. 50.000km per jaar. Na 1 jaar en 2 maanden heb ik er nu 56.000km mee gereden.Metro2002 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 10:50:
[...]
Hoeveel energie zit er in een Tesla model S? Iets van 85KWh aan accu's toch? Wek je dat zelf op met een paar zonnepanelen? Elke dag weer? Of is het eerder: 1 week heen en weer naar mijn werk en vervolgens 5 weken op de fiets omdat de auto moet opladen met je eigen opgewekte stroom.
Ik wil echter niet stomweg in "betalen" denken. Ik wil niet meer afhankelijk hoeven zijn voor energie. Waterstof maakt mij dat wel. En het rendement is laag.
Alleen in die utopische wereld kan Waterstof wel eens leuk zijn.drielp schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 11:08:
Heel even misschien, als duurzame energie onbeperkt voor handen is, maakt de efficiëntie niet zoveel uit.
Als je zonnepanelen op je dak hebt kun je inderdaad onafhankelijk zijn.Snow_King schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 11:11:
[...]
85kWh inderdaad. Die rijd ik echter niet elke dag leeg. Ik laad zo'n 12.000kWh per jaar met mijn Model S. 50.000km per jaar. Na 1 jaar en 2 maanden heb ik er nu 56.000km mee gereden.
Ik wil echter niet stomweg in "betalen" denken. Ik wil niet meer afhankelijk hoeven zijn voor energie. Waterstof maakt mij dat wel. En het rendement is laag.
[...]
Alleen in die utopische wereld kan Waterstof wel eens leuk zijn.
Al heb je dan wel het nadeel dat je auto thuis moet staan op het moment dat de zon schijnt
Auw..... Had je niet een handschoen kunnen gebruiken....!null schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 10:55:
U vraagt wij draaien:
[afbeelding]
Edit:
Als wij jou nog serieus willen nemen stel ik voor dat je datzelfde rekensommetje even doet voor je benzine auto (oh wacht, dat kun je niet eens duurzaam opwekken) en voor een diesel auto (misschien algendiesel). Dan zie je al dat de energiebehoefte daalt met een elektrische auto.
Als kers op de taart zou ik datzelfde rekensommetje nog eens doen met een waterstof auto, om er achter te komen dat je bij hetzelfde gebruik, voetbalvelden vol zonnepanelen nodig hebt
Dus, wek jij zelf de benzine op voor die scooter van je, of had je nou dat kleine autootje? Hoe wek jij dan die benzine op? Laat je je schoonmoeder een paar eeuwen op je kat zitten, totdat hij ruwe olie is geworden?
Soms moeten mensen gewezen worden op hun onbewust onbekwaamheid om uiteindelijk bewust bekwaam te worden, maar dit was wel een harde methode.
Er zijn andere interventie methodes
Pffft.... Ja, zo kan men ook nog denkenRocketKoen schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 11:26:
[...]
Als je zonnepanelen op je dak hebt kun je inderdaad onafhankelijk zijn.
Al heb je dan wel het nadeel dat je auto thuis moet staan op het moment dat de zon schijnt
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
De range is desondanks nog steeds bijna hetzelfde als toen!null schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 10:55:
[...]
Ja, want die elektrische melkkar van 100 jaar geleden met lood-accu's (of nog een voorloper ervan), is te vergelijken met een brushless EV van vandaag de dag, met lithium-ion accu's en snelladen. En er valt nog veel meer uit te halen, waar de verbrandingsmotor toch wel redelijk uitontwikkeld is.
Genoeg mensen met een oprit bij een rijtjeshuis? Sorry hoor maar de meeste rijtjeshuizen hebben géén oprit, flats en appartementen hebben geen oprit etc. Laadpalen kan je idd plaatsen[...]
Wat zei hij nou, niet alleen maar denken in problemen he? Er zijn genoeg mensen met een oprit, kijk naar het gemiddelde rijtjeshuis. En in steden zijn er nu al genoeg laadpalen. Los van dat je zelf een laadpaal kan aanvragen.
Ik ook en ik hecht ook geen waarde aan de exacte getallen maar het geeft wel wat aan.Ja van die autojournalisten die altijd 20 tot 30% onder de fabrieksopgave rijden qua zuinigheid. Geeft altijd een lekker beeld. Terwijl ik zelf altijd zuiniger dan fabrieksopgave rijdt.
Er wonen ook mensen in berggebieden en de temperatuur is oo kwel eens niet ideaal en er bestaan ook koukleunmen.Als iemand in Noorwegen meer kilometers haalt met z'n Model S, dan hecht ik daar meer waarde aan dan een zootje autojournalisten die even gaan trappen in de bergen. Want ook die bergen zijn natuurlijk van gigantisch invloed.
Bedankt, dat was reeds bij mij bekend. En hoe precies boeit dat bij oneindige energiebronnen?
Nou nou, gelijk gaan lopen schelden met mij 'als we jou nog serieus nemen' . Kan je niet tegen een kritische noot of wat. Jij stelt dat electrisch rijden op accu's zo fijn is omdat je onafhankelijk bent maar ik geef aan dat je zelf niet zoveel energie kan opwekken (momenteel) en dat je dus nog steeds afhankelijk bent van snelladers of laadpalen, komt nog bij dat mensen in flats e.d. uberhaupt die optie niet hebben. Dat staat verder los van het feit of ik wel of geen benzine kan produceren.Als wij jou nog serieus willen nemen stel ik voor dat je datzelfde rekensommetje even doet voor je benzine auto (oh wacht, dat kun je niet eens duurzaam opwekken) en voor een diesel auto (misschien algendiesel). Dan zie je al dat de energiebehoefte daalt met een elektrische auto.
Ik snap dat je helemaal kickt op electrisch rijden maar ga mensen die kritische vragen erbij stellen niet gelijk lopen afkatten, dat slaat nergens op.
Jij wekt die 12.000Kwh per jaar zelf op?Snow_King schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 11:11:
[...]
85kWh inderdaad. Die rijd ik echter niet elke dag leeg. Ik laad zo'n 12.000kWh per jaar met mijn Model S. 50.000km per jaar. Na 1 jaar en 2 maanden heb ik er nu 56.000km mee gereden.
Ik wil echter niet stomweg in "betalen" denken.Ik wil niet meer afhankelijk hoeven zijn voor energie..
[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 09-12-2014 11:58 ]
Daarom hoor ik het liever ook van de Noren dan van wat autojournalisten.Metro2002 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 11:46:
Er wonen ook mensen in berggebieden en de temperatuur is oo kwel eens niet ideaal en er bestaan ook koukleunmen.
En wanneer krijgen wij oneindige energiebronnen? Niks is oneindig.[...]
Bedankt, dat was reeds bij mij bekend. En hoe precies boeit dat bij oneindige energiebronnen?
Ook als wij als Europa een deal sluiten en de hele Sahara volplanten met zonnepanelen, dan nog is het niet vol te houden om op waterstof te rijden. Zelfs bij goedkope PV kracht zal het nog te duur uitpakken.
Transport en opslag van waterstof is ook erg duur met de dikke tanks.
Maar vooropgesteld, voorlopig hebben we echt nog geen oneindige energiebronnen. Misschien over een eeuw?
Ik heb niet gezegd dat je dan onafhankelijk wordt, dat waren Snow_King's woorden.[...]
Nou nou, gelijk gaan lopen schelden met mij 'als we jou nog serieus nemen' . Kan je niet tegen een kritische noot of wat. Jij stelt dat electrisch rijden op accu's zo fijn is omdat je onafhankelijk bent maar ik geef aan dat je zelf niet zoveel energie kan opwekken (momenteel) en dat je dus nog steeds afhankelijk bent van snelladers of laadpalen, komt nog bij dat mensen in flats e.d. uberhaupt die optie niet hebben. Dat staat verder los van het feit of ik wel of geen benzine kan produceren.
Ik snap dat je helemaal kickt op electrisch rijden maar ga mensen die kritische vragen erbij stellen niet gelijk lopen afkatten, dat slaat nergens op.
Echter, vind ik het nogal hypocriet om aan iemand met een EV te gaan vragen of hij wel z'n dak heeft volliggen met zonnepanelen en of hij dan wel zijn energiebehoefte kan afdekken voor het rijden. Terwijl je zelf aangeeft liever olie uit verweggistan te willen tanken omdat je het zo onhandig viindt op een andere manier, en dan wel je lokale luchtkwaliteit vervuilen. Met andere woorden, ik vind je vragen/stellingen onzinnig.
Ook zonder zonnepanelen is een elektrische auto nogal tijd beter en efficienter, al rijdt hij nog steeds niet op bloemetjesgeur.
En als je een Mitsubishi I-miev koopt en een gemiddelde van 20.000km per jaar doet, dan zit je ongeveer aan iets meer dan 2000kWh die je zelf zou kunnen compenseren met zonnepanelen en/of winddelen kopen, zoiets.
Sorry dat ik lomp ben, maar ik vind je argumenten niet echt valide, als je als alternatief voorstelt te blijven tanken, of waterstof, dat eigenlijk een elektrische auto is met heeeeeeel veel nadelen, in termen van energiebehoefte maar ook financieel.
Nee, helaas niet. Op dit moment leent mijn huis zich daar qua dak niet voor, maar ik zou het graag doen.Metro2002 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 11:46:
Jij wekt die 12.000Kwh per jaar zelf op?
Ik wil echter niet de afhankelijkheid hebben die Waterstof met zich mee brengt. Electriciteit is veel makkelijker op te wekken indien nodig.
Verwijderd
Nou, met een 20kwh/100km voor een Tesla (praktijkverbruik) kun je je dat wel eens afvragen: het verlies vanaf de energie die de electrische centrale in gaat tot aan jouw deur is zomaar 50% of meer. Als je dan uitgaat van een beetje zuinige diesel die 1:20 doet (prima haalbaar, een V40 of Renault Megane redden dat prima en zijn geen lullige auto's ) waarbij een liter diesel voor 9.7kwh staat dan scheelt het nauwelijks.!null schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:00:
Ook zonder zonnepanelen is een elektrische auto nogal tijd beter en efficienter, al rijdt hij nog steeds niet op bloemetjesgeur.
Electrisch rijden is hartstikke leuk en nuttig, voornamelijk als de bron duurzaam is, anders zet het weinig zoden aan de dijk.
[...]!null schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:00:
[...]
Maar vooropgesteld, voorlopig hebben we echt nog geen oneindige energiebronnen. Misschien over een eeuw?
Zon en wind zijn 'oneindig' en als je een bepaade infrastructuur richting op wilt moet je daar vroeg mee beginnen
Ik reageerde ook op snow king en jij gaf er antwoord op. En hypocriet ben i khelemaal niet, als snow_king aangeeft dat hij onafhankelijk zijn belangrijk vindt dan moet je natuurlijk geen snelladers of stroom uit de muur gaan gebruiken. Dan ben je net zo afhankelijk als iemand die benzine tankt.Ik heb niet gezegd dat je dan onafhankelijk wordt, dat waren Snow_King's woorden.
Echter, vind ik het nogal hypocriet om aan iemand met een EV te gaan vragen of hij wel z'n dak heeft volliggen met zonnepanelen en of hij dan wel zijn energiebehoefte kan afdekken voor het rijden. Terwijl je zelf aangeeft liever olie uit verweggistan te willen tanken omdat je het zo onhandig viindt op een andere manier, en dan wel je lokale luchtkwaliteit vervuilen. Met andere woorden, ik vind je vragen/stellingen onzinnig.
Nee ik gaf aan als alternatief waterstof tanken , niet benzine blijven tanken. Waterstof is wellicht minder efficient, het geeft wel gemak. En dat minder efficient is geen issue als we op zon en wind overstappen.Sorry dat ik lomp ben, maar ik vind je argumenten niet echt valide, als je als alternatief voorstelt te blijven tanken, of waterstof, dat eigenlijk een elektrische auto is met heeeeeeel veel nadelen, in termen van energiebehoefte maar ook financieel.
De meest efficiënte manier om waterstof te verkrijgen is uit aardgas, en we will juist daarvan stappen. Niet meteen maar geleidelijk.
Ik blijf het trouwens grappig vinden dat mensen blijven geloven dat een benzine auto zuiniger is dan een kool, olie of gas-elektrische auto. Gelukkig weet de wetenschap beter. En elektrische autos kunnen op alle soorten elektriciteit rijden, een ICE auto niet op alle brandstoffen. En dan heb je het niet eens over regenerative braking.
En als je autos vergelijkt vergelijk dan appels met appels
Of we sturen een stuwdam aan zodat we minder energie opwekken.Metro2002 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:25:
Nee ik gaf aan als alternatief waterstof tanken , niet benzine blijven tanken. Waterstof is wellicht minder efficient, het geeft wel gemak. En dat minder efficient is geen issue als we op zon en wind overstappen.
Al het inefficiente is weggegooid geld, dus nooit een goed idee.
En waarom moet alles hetzelfde blijven in gebruiksgemak, misschien moeten we eens met z'n allen naar het milieu in plaats van je eigen gebruiksgemak.
Maar kun je met die manieren ook wat nuttigs? Water een berg oppompen is wellicht ook een vorm van efficient bufferen maar tankt zo rot.Roobje schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:28:
Vergeet niet dat als je waterstof als buffer gebruikt je sowieso verlies hebt aan opslag alleen. Vanwege de grootte van de waterstofmoleculen is er weinig dat je waterstof in de tank houdt, bij de opslag en in je auto. Daarnaast zijn er genoeg alternatieven om energie in op te slaan. Alleen met een hogere efficiëntie dan het inefficiënte elektrolyse.
Een superaccu is nog altijd nog uitgevonden en lithium is nou ook niet zo'n fijn spulletje én schaars. Waterstof produceren is wellicht inefficient, het is in elk geval niet schadelijk voor het milieu.
Volgens jouw rekensom scheelt het 60%?Verwijderd schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:22:
[...]
Nou, met een 20kwh/100km voor een Tesla (praktijkverbruik) kun je je dat wel eens afvragen: het verlies vanaf de energie die de electrische centrale in gaat tot aan jouw deur is zomaar 50% of meer. Als je dan uitgaat van een beetje zuinige diesel die 1:20 doet (prima haalbaar, een V40 of Renault Megane redden dat prima en zijn geen lullige auto's ) waarbij een liter diesel voor 9.7kwh staat dan scheelt het nauwelijks.
Electrisch rijden is hartstikke leuk en nuttig, voornamelijk als de bron duurzaam is, anders zet het weinig zoden aan de dijk.
20kwh/100km of 50kwh/100km voor die zuinige diesel?
En zelfs met een kolencentrale is het nog steeds schoner.
Ander belangrijk voordeel is dat we niet de lokale luchtkwaliteit vervuilen. Met ook nog fijnstof etc, dus als we verder kijken dan CO2 cijfers.
Eens en je hebt het echt tegen de verkeerde als je denkt dat ik daar geen voorstander van ben. Ik heb wel een auto maar gebruik hem niet dagelijks omdat ik liever fiets terwijl veel mensen er niet aan moeten denken om de 22km enkele reis per fiets af te leggen. De afgelopen jaren heb ik uberhaupt niet eens een auto gehad. Maar als ik de auto pak is dat veelal voor de lange afstand en als een auto dat eigenlijk niet goed aankan dan is het voor mij een waardeloos apparaat.Roobje schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:31:
[...]
En waarom moet alles hetzelfde blijven in gebruiksgemak, misschien moeten we eens met z'n allen naar het milieu in plaats van je eigen gebruiksgemak.
Ik ga er sowieso vanuit dat onze levensstandaard fiks omlaag gaat de komende jaren, domweg omdat andere landen rijker worden en de welvaart over de wereld meer verdeeld gaat worden.
Als je uitgaat van een kolencentrale met een efficiency van 50% is het dus eigenlijk 40Kwh/100km vs 50Kwh/100km .!null schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:37:
[...]
Volgens jouw rekensom scheelt het 60%?
Maar goed, we willen toch ook helemaal geen kolencentrale? Enige reden dat we die gebruiken is geld. Als je de vergelijking zou maken met een gascentrale komen er veel betere cijfers uit.
Verwijderd
Ware het niet dat meer dan 50% voor die 20kwh de lucht in is gegaan aan inefficientie bij opwekking (de beste gascentrales halen krap aan die 50%, over de rest wil je het niet eens hebben, zeker niet met kool) en dat ook de laadverliezen niet van de lucht zijn. Ook diesel maken is niet gratis (ca 10% erbij tellen), maar al met al maakt het niet veel uit.!null schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:37:
[...]
Volgens jouw rekensom scheelt het 60%?
Ander belangrijk voordeel is dat we niet de lokale luchtkwaliteit vervuilen. Met ook nog fijnstof etc, dus als we verder kijken dan CO2 cijfers.
Dan heb je het nog niet over de meerkosten qua energie bij productie van de electrische auto, die zijn niet mals (bijna factor 2 tov conventioneel). Vooral niet voor een wagen als een Tesla, dat ding weegt 2 ton... Dit valt goed te maken, door veel te rijden en de gebruikte energie duurzaam op te wekken. Met de huidige energiemix snap ik het argument en de subsidies voor het electrisch rijden niet echt vanuit de uitstoot bekeken, of je moet het als investering in de infrastructuur voor de toekomst zien.
Als Kamp het geld in meer windmolen/zon/kernenergie had gestopt, dat heeft een stuk meer effect.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2014 12:53 ]
Das niet waar. De beste gascentrales halen over de 60%, de beste kolencentrales over de 45%.Verwijderd schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:47:
[...]
Ware het niet dat meer dan 50% voor die 20kwh de lucht in is gegaan aan inefficientie bij opwekking (de beste gascentrales halen krap aan die 50%, over de rest wil je het niet eens hebben, zeker niet met kool) en dat ook de laadverliezen niet van de lucht zijn. Ook diesel maken is niet gratis (ca 10% erbij tellen), maar al met al maakt het niet veel uit.
Wat er gemiddeld geïnstalleerd staat zal idd meer rond de 50% (gas) en 40% (kolen) liggen.
Hierin valt of staat een hoop bij recycling. Accu's zijn goed te recyclen en een auto afschrijven op de motor zal waarschijnlijk tot het verleden gaan behoren als deze elektrisch worden. Ook het onderhoud en vervangen van onderdelen (en olie) zullen minder aan de orde zijn en dus minder energie kosten. Het is dus de vraag hoe de 2e hands markt en recycling eruit gaan zien.Dan heb je het nog niet over de meerkosten qua energie bij productie van de electrische auto, die zijn niet mals (bijna factor 2 tov conventioneel). Vooral niet voor een wagen als een Tesla, dat ding weegt 2 ton... Dit valt goed te maken, door veel te rijden en de gebruikte energie duurzaam op te wekken.
Als een auto straks bijvoorbeeld 2x zo lang meegaat, zou je die dubbele impact van de productie daartegen weg kunnen strepen.
Ik heb het niet eens direct over stuwmeren vol pompen, maar over het feit dat je de hoeveelheid water kan afknijpen, je meer iets voller laat lopen en op pieken je kraan weer opendraaid. Waterkracht kan prima als regulator gebruikt worden bij zon- en windkracht.Metro2002 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:31:
[...]
Maar kun je met die manieren ook wat nuttigs? Water een berg oppompen is wellicht ook een vorm van efficient bufferen maar tankt zo rot.
Een superaccu is nog altijd nog uitgevonden en lithium is nou ook niet zo'n fijn spulletje én schaars. Waterstof produceren is wellicht inefficient, het is in elk geval niet schadelijk voor het milieu.
Maar zelfs omhoogpompen kan eenvoudig 'getankt' worden als je een EV hebt. Of gebruikt een vliegwiel, of een batterijbank,
Gezien de gigantische hoeveelheid koetsen op de weg vandaag de dag moeten we wel naar een vervoermiddel dat veel efficienter is well-to-wheel dan 25%.drielp schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 11:08:
Heel even misschien, als duurzame energie onbeperkt voor handen is, maakt de efficiëntie niet zoveel uit.
Met waterstof gaan we van ~14% cycle voor benzine, naar ~25%. Nee, dan maar meteen door naar ~75% voor EV, dat zet zoden aan de dijk.
Even alle gekheid op een stokje, als we wel naar de waterstof zouden gaan in combinatie met de huidige rendementen is met de grote hoeveelheid vervoermiddelen het gewoon uberhaupt niet mogelijk duurzaam op te brengen. Dat is dan weer een "self fullfilling prophecy". Dan krijgen de tegenstanders van de EV alsnog gelijk.
Als we voor 2050 echt een omslag willen maken in de hoeveelheid uitstoot en vermindering van de hoeveelheid gebruikte energie dan zie ik niet echt een alternatief wat direct voorhanden is.
Verwijderd
Het enige echte alternatief is botweg minder kilometers maken en ons economische model opnieuw inrichten, dat zet pas echt zoden aan de dijk. Echter zolang transport in welke vorm dan ook dermate goedkoop is dat het economisch uit kan om gedetacheerden 40dkm per jaar in een stuk staal van >1500kg te laten karren, terwijl er regelmatig iemand met dezelfde expertise de tegenovergestelde reis doet bij wijze van, gaat het nooit opschieten. Mobiliteit en energie zijn nog altijd te goedkoop, zeker als de overheid elektrische auto's onderhand bij een pakje boter cadeau geeft. Collega heeft vorig jaar 18k voor z'n plugin V60 betaald met 5jaar 0% bijtelling, en dat voor een wagen die niet bijster zuinig is zodra je door dat lullige accupakkertje heen bent.databeestje schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 15:15:
Als we voor 2050 echt een omslag willen maken in de hoeveelheid uitstoot en vermindering van de hoeveelheid gebruikte energie dan zie ik niet echt een alternatief wat direct voorhanden is.
Ik blijf erbij dat als we serieus een deuk willen slaan in onze uitstoot de elektrische auto een leuk idee is, maar qua uitstoot nauwelijks rendabel is zolang de energievoorziening nauwelijks vergroend is. Elke euro die daar op dit moment aan subsidie in wordt gegooid is in die zin verloren. Enige voordeel is dat er nu wat infrastructuur opgetuigd wordt zodat wanneer het wel loont het gemakkelijker wordt om over te schakelen. Ergo eerst de energievoorziening op orde en minder km's maken, en dan geleidelijk meer elektrisch vervoer.
Overigens ben ik pro elektrisch vervoer zodra het efficient is hoor
Ik baal er ook een beetje van dat ik 35km van de zaak woon, ik tuf nu elke dag met een 1050kg diesel heen en weer voor de afgelopen 15 jaar.Verwijderd schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 15:25:
[...]
Het enige echte alternatief is botweg minder kilometers maken en ons economische model opnieuw inrichten, dat zet pas echt zoden aan de dijk. Echter zolang transport in welke vorm dan ook dermate goedkoop is dat het economisch uit kan om gedetacheerden 40dkm per jaar in een stuk staal van >1500kg te laten karren, terwijl er regelmatig iemand met dezelfde expertise de tegenovergestelde reis doet bij wijze van, gaat het nooit opschieten.
Ik snap deze subsidie ook niet zo goed eerlijk gezegd. Het is jammer dat er niet duidelijk onderscheid gemaakt wordt tussen de verschillende hybride technieken. Zo is een brandstof auto met elektrische hulpmotor imho niet hetzelfde als een elektrische auto met generator.Mobiliteit en energie zijn nog altijd te goedkoop, zeker als de overheid elektrische auto's onderhand bij een pakje boter cadeau geeft. Collega heeft vorig jaar 18k voor z'n plugin V60 betaald met 5jaar 0% bijtelling, en dat voor een wagen die niet bijster zuinig is zodra je door dat lullige accupakkertje heen bent.
De BMW i3 is een knappe elektrische auto met eventueel een range extender, maar de rij ervaring is puur.
Gelukkig kan het ook beiden tegelijkIk blijf erbij dat als we serieus een deuk willen slaan in onze uitstoot de elektrische auto een leuk idee is, maar qua uitstoot nauwelijks rendabel is zolang de energievoorziening nauwelijks vergroend is. Elke euro die daar op dit moment aan subsidie in wordt gegooid is in die zin verloren. Enige voordeel is dat er nu wat infrastructuur opgetuigd wordt zodat wanneer het wel loont het gemakkelijker wordt om over te schakelen. Ergo eerst de energievoorziening op orde en minder km's maken, en dan geleidelijk meer elektrisch vervoer.
Als ik nou 15km van de zaak zat kon ik gewoon op de fiets. Ik mis het wel.Overigens ben ik pro elektrisch vervoer zodra het efficient is hoorTegenwoordig heb ik een electrische fiets, dat schiet dan wel weer op: <1kwh / 100km die duurzaam wordt opgewekt door wat panelen op het dak, dat ding vervangt heel wat autokilometers
Het auto onderhoud van de ICE kan me ook gestolen worden, koppeling, distributieriem, olie e.d. pffff..
Wat let je om dit te vervangen voor een EV? Ik heb een vergelijkbaar plaatje, en ik wil naar een EV toe.databeestje schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 15:44:
[...]
Ik baal er ook een beetje van dat ik 35km van de zaak woon, ik tuf nu elke dag met een 1050kg diesel heen en weer voor de afgelopen 15 jaar.
Gelukkig zakken de occassion prijzen voor zowel de Leaf als de I-Miev.
Heb het geld ook even niet liggen, net huis gekocht enzo
[ Voor 6% gewijzigd door !null op 09-12-2014 15:55 ]
Helemaal niks behalve het geld op dit moment. Ik heb een oprit, en zonnepanelen op het dak voor wat compensatie.!null schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 15:55:
[...]
Wat let je om dit te vervangen voor een EV? Ik heb een vergelijkbaar plaatje, en ik wil naar een EV toe.
Gelukkig zakken de occassion prijzen voor zowel de Leaf als de I-Miev.
Heb het geld ook even niet liggen, net huis gekocht enzo
Ik zal even op een geschikt moment en de occassion markt moeten wachten.
Maar als iedereen een tweedehands wil zakt de prijs natuurlijk nooit hard
Private lease geen optie (dan wordt mijn pool aan tweedehandsjes op termijn weer groter
[ Voor 20% gewijzigd door Proton_ op 09-12-2014 16:07 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb zelf m'n vizier gericht op de I-Miev, kleinste en zuinigste. Al wil ik nog wel een keer de maxi-cosi erin passen. Maar ik krijg nu ook alles in een Yaris.
De I-Miev is niet heel populier omdat het een smal hoog ding is en maar 100km kan (praktijkwaarde, opgegeven range is 130km geloof ik).
Maar ideaal, met 100Wh/km 90% van de ritjes doen. En dan wel een benzine bak ernaast voor de langere ritten.
(voor de I-Miev zijn er zelfs converters ontwikkeld zodat je hem als backup kunt gebruiken in het geval van stroomuitval, en smartgrid achtige dingen, alleen die zijn nooit publiekelijk verkocht geloof ik)
dus terugweg: sluipend over N271 naar Reuver, daar half uurtje op de lader en dan naar vd Valk in Venlo voor de 43kW lader.
pffff.....dat was me een dagje wel...
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Daar ben ik ook naar aan het kijken. Er is zelfs een handleiding om een standverwarming in te bouwen zodat je in de winter niet zoveel range verliest als je de verwarming aan hebt.!null schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 16:16:
Op zich zou ik je gelijk geven, maar ze zakken toch redelijk, en komen in de buurt van gewone auto's.
Ik heb zelf m'n vizier gericht op de I-Miev, kleinste en zuinigste. Al wil ik nog wel een keer de maxi-cosi erin passen. Maar ik krijg nu ook alles in een Yaris.
De I-Miev is niet heel populier omdat het een smal hoog ding is en maar 100km kan (praktijkwaarde, opgegeven range is 130km geloof ik).
Maar ideaal, met 100Wh/km 90% van de ritjes doen. En dan wel een benzine bak ernaast voor de langere ritten.
(voor de I-Miev zijn er zelfs converters ontwikkeld zodat je hem als backup kunt gebruiken in het geval van stroomuitval, en smartgrid achtige dingen, alleen die zijn nooit publiekelijk verkocht geloof ik)
https://www.youtube.com/watch?v=q0QJLANDl5k
Edit:
Informatief topic op i-Miev forum
[ Voor 4% gewijzigd door styno op 10-12-2014 10:18 ]
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
Kun je dat ding niet gewoon vertellen warm te gaan worden, zolang hij nog aan de stekker hangt?styno schreef op woensdag 10 december 2014 @ 08:56:
[...]
Daar ben ik ook naar aan het kijken. Er is zelfs een handleiding om een standverwarming in te bouwen zodat je in de winter niet zoveel range verliest als je de verwarming aan hebt.
https://www.youtube.com/watch?v=q0QJLANDl5k
Want ik vind het een redelijke zonde, een diesel heater in de I-Miev bouwen.
Als dat je enige optie is en je woont in een koud gebied, okee, maar het vloet zo slecht
Jawel, daar heb je een afstandsbediening voor bij de i-Miev.!null schreef op woensdag 10 december 2014 @ 09:14:
Kun je dat ding niet gewoon vertellen warm te gaan worden, zolang hij nog aan de stekker hangt?
Want ik vind het een redelijke zonde, een diesel heater in de I-Miev bouwen.
Als dat je enige optie is en je woont in een koud gebied, okee, maar het vloet zo slecht
Ik snap je bezwaar wel maar de elektrische verwarming vreet nou eenmaal wel heel veel range en met slechts één litertje diesel blijf je vele honderden kilometers warm. Het nuttig verbruik van diesel voor verwarming is bijna 100% en eigenlijk is het gebruik van elektriciteit uit de accu voor de verwarming veel minder efficiënt. Met auto's als de i-Miev is het toch een compromis: of range en kou of range en een klein beetje diesel.
Misschien heb je die verwarmingen ook op ethanol o.i.d., die kun je nog redelijk duurzaam produceren.
Volvo heeft een tijdje een C30 elektrisch gemaakt met een ethanol verwarming er in. Daarmee verwarmden ze de cabine + accu om zo in de vrieskou de auto goed te laten presteren.styno schreef op woensdag 10 december 2014 @ 09:23:
[...]
Jawel, daar heb je een afstandsbediening voor bij de i-Miev.
Ik snap je bezwaar wel maar de elektrische verwarming vreet nou eenmaal wel heel veel range en met slechts één litertje diesel blijf je vele honderden kilometers warm. Het nuttig verbruik van diesel voor verwarming is bijna 100% en eigenlijk is het gebruik van elektriciteit uit de accu voor de verwarming veel minder efficiënt. Met auto's als de i-Miev is het toch een compromis: of range en kou of range en een klein beetje diesel.
Misschien heb je die verwarmingen ook op ethanol o.i.d., die kun je nog redelijk duurzaam produceren.
Als je daar dan een hout vergasser van maakt kan je er nog op rijden ook .....Dreamvoid schreef op woensdag 10 december 2014 @ 09:57:
Ethanol verbranden is aardig, maar het leukste is natuurlijk een gezellig knapperend haardvuur in je auto.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Met gebruik van een video op een LCD schermpje, klein IR-paneeltje en radio kom je een heel end qua belevingDreamvoid schreef op woensdag 10 december 2014 @ 09:57:
Ethanol verbranden is aardig, maar het leukste is natuurlijk een gezellig knapperend haardvuur in je auto.
Maar als hij nog aan het net hangt, zou hij zichzelf kunnen verwarmen op stroom. Niet geweldig natuurlijk, maar gaat het in ieder geval niet ten koste van je rijbereik. Dus terwijl hij nog aan de lader hangt, op de afstandsbediening drukken.
En trouwens, ik weet dat de I-Miev een airco compressor heeft om z'n accu's te koelen tijdens het laden. Kan hij niet net zoals de facelift versie van de Nissan Leaf de cabine verwarmen middels de warmtepomp? Dan is het efficient zat, op een warmtepomp de boel warm maken middels stroom uit het net.
Anders inderdaad liefst ethanol brandertje.
[ Voor 7% gewijzigd door !null op 10-12-2014 11:29 ]
Ik had dan ook even een reminder gestuurt naar de gemeente om beter te handhaven.NielsTn schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 19:09:
vanochtend in Roermond ge-ICEd... doodleuk een reguliere auto geparkeerd in het enige vak voor het laden van E-auto's..... Heb maar een reminder onder de ruitenwisser geplaatst. Ik hoop dat agent/BOA's wat vaker gaan schrijven, want ik stond nog met kleine 20km rest-actieradius te springen. In de ParQ garage in Roermond: geen laadpunten...
dus terugweg: sluipend over N271 naar Reuver, daar half uurtje op de lader en dan naar vd Valk in Venlo voor de 43kW lader.
pffff.....dat was me een dagje wel...
Moet zeggen dat men er hier wel op let, ik zie ze 3x per dag langskomen om te schrijven en 1x heb ik een bonnetje gezien op een laadplek (kijk vanuit mijn werkplek uit op een parkeerplein van tig auto's).
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Die reminder/mail is ook naar gemeente Roermond gestuurd, en er is een bevestiging van terug gekomen met registratienummer....ollie1965 schreef op woensdag 10 december 2014 @ 12:55:
[...]
Ik had dan ook even een reminder gestuurt naar de gemeente om beter te handhaven.
Moet zeggen dat men er hier wel op let, ik zie ze 3x per dag langskomen om te schrijven en 1x heb ik een bonnetje gezien op een laadplek (kijk vanuit mijn werkplek uit op een parkeerplein van tig auto's).
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Tsjah dat krijg je nu ook BMW-rijders elektrisch gaanShapeshifter schreef op maandag 08 december 2014 @ 17:04:
Nou, da's de eerste keer dat dit gebeurd. Stond bij de Meern een i3 te laden en kennelijk kan ik dan niet laden ondanks dat we andere stekkers hebben (hij combinatie ik chademo). Hij had verder ook geen kaartje achter zijn raam dus heb maar de uitbater van de paal gebeld. Die kon echter de sessie niet op afstand beëindigen, beetje lame. Ze konden zelfs niet zien of hij al klaar was of niet, viel me erg tegen. Het restaurant had geen omroepsysteem, dus ben maar gewoon mensen in pakken gaan vragen en had hem uiteindelijk te pakkenkerel stond er al een uur terwijl je max een half uur mag staan, beetje aso... Toen ik klaar was en wegreed stond hij er nog steeds
als ik geen mensen lastig was gaan vallen was ik pas een uur later klaageweest...
Maar je mag dus maximaal een half uur bij die laadpaal staan? Er even vanuit gaand dat het een standaard laadpaal is dan heb je toch helemaal niet zoveel geladen?
Hehe. Het ging over een snellaadpaal en bij vrijwel elke snellaadpaal hangt een bordje met max 30 minuten (al zul je mij niet horen klagen als je er 40 minuten staat). Sowieso is het natuurlijk netjes om gewoon even een kaartje achter je raam te leggen met je nummer erop, maar dat terzijde.Erasmo schreef op woensdag 10 december 2014 @ 22:04:
Zo wat een posts ineens![]()
[...]
Tsjah dat krijg je nu ook BMW-rijders elektrisch gaan![]()
Maar je mag dus maximaal een half uur bij die laadpaal staan? Er even vanuit gaand dat het een standaard laadpaal is dan heb je toch helemaal niet zoveel geladen?
Dat neemt overigens niet weg dat ik dergelijke stomiteiten wel gezien heb. In Scheveningen staat een normale laadpaal relatief dicht bij de duinen in een zone waar je max 10 minuten (ja echt) mag parkeren
[ Voor 5% gewijzigd door Shapeshifter op 11-12-2014 06:40 ]
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Of althans, dat is als er een gewone auto staat. Je wil/kan niet echt een andere EV loskoppelen.
http://green.autoblog.com...tionable-hydrogen-claims/
De schrijver achter de volgende 2 artikelen heeft ook een boek hierover uitgebracht en is zelf in de 90'er jaren in de DoE actief geweest.
http://thinkprogress.org/...-hydrogen-cars-batteries/
http://thinkprogress.org/...esla-toyota-hydrogen-car/
Wisselen is natuurlijk handig maar technisch nog niet zo simpel. Laden is veel meer haalbaar op het moment. Maar hoe zal dat zijn in de toekomst?
Wisselen heeft 2 nadelen:Miks schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 00:51:
Hoe zijn de meningen hier eigenlijk over accu's laden versus wisselen?
Wisselen is natuurlijk handig maar technisch nog niet zo simpel. Laden is veel meer haalbaar op het moment. Maar hoe zal dat zijn in de toekomst?
Het werkt eigenlijk alleen met gestandaardiseerde accu's. Dan zouden alle auto fabrikanten intiem samen moeten werken. Het lukt ze nu niet eens om het eens te worden over de stekker.
Ook is 1 standaard accu niet handig in een tijd waar de technologie zo hard vooruit gaat. Want je moet wel zorgen dat alles backwards compatible is.
Probleem 2 is de mindset van mensen. Dat ze "hun" accu, waar ze zuinig op zijn geweest, inleveren en de accu van iemand anders terug krijgen.
En dat zorgt ook weer dat mensen veel minder zuinig met hun accu omgaan. Kijk maar bijvoorbeeld naar huur of lease auto's
Die standaardisatie is lijkt me wel een moeilijk oplosbaar probleem inderdaad. Vooral omdat de batterij (techniek, prijs, capaciteit...) een concurrentiegevoelig punt is, met een hoop IP en andere zaken.
Kunnen we dan stellen dat batterijwisselen er nooit (in de komende 2-3 decennia) echt lekker kan komen?
Een batterijwisselstation voor de Tesla's van Schiphol bijvoorbeeld heeft wel bestaansrecht denk ik.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Niet echt. De Tesla kan volgens mij prima geladen worden in de verplichte rust-tijd van de chauffeur. Of als hij even geen ritje heeft.Proton_ schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 16:39:
Voor fleetowners en dergelijke kan het best werken, of als een wissel door de gebruiker zelf zonder extra apparatuur uitgevoerd kan worden.
Een batterijwisselstation voor de Tesla's van Schiphol bijvoorbeeld heeft wel bestaansrecht denk ik.
Je hebt wel minder (piek) aansluitcapaciteit nodig met batterijwissels.
Ja, alleen een compleet nieuw ontwerp auto en een dedicated batterij omwissel station.Proton_ schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 21:03:
Dat is zo.
Je hebt wel minder (piek) aansluitcapaciteit nodig met batterijwissels.
Dan is de netbeheerder bellen en een hogere aansluiting laten aanleggen goedkoper
nieuws: Tesla start pilot om accu's tegen betaling te verwisselen
Er moet nog een Better Place wisselstation ergens op Schiphol staan...
Was waterstof niet een kansloze missie? Of is dat alweer achterhaald?databeestje schreef op donderdag 18 december 2014 @ 09:33:
Hmm, 2 stukjes gevonden met betrekking tot waterstof voertuigen. Op het autoblog.com artikel over de Toyota Mirai staan 2 links die verwijzen naar een stuk berekening van de well-to-wheel uitstoot van waterstof voertuigen.
http://green.autoblog.com...tionable-hydrogen-claims/
De schrijver achter de volgende 2 artikelen heeft ook een boek hierover uitgebracht en is zelf in de 90'er jaren in de DoE actief geweest.
http://thinkprogress.org/...-hydrogen-cars-batteries/
http://thinkprogress.org/...esla-toyota-hydrogen-car/
Edit: laat maar. Vorige pagina niet gelezen. Kom hier weinig.
[ Voor 3% gewijzigd door Bart2005 op 20-12-2014 22:00 ]
Dat hele batterij-wissel gedoe van Tesla is puur voor CARB credits voor in Californië. Als een auto kan snelladen krijg je 1 credit, kan hij batterij-wisselen en toon je het ook aan krijg je weer een credit.Proton_ schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 21:11:
Zoals ik het begreep onderzoekt Tesla of het met de huidige S ook haalbaar is
nieuws: Tesla start pilot om accu's tegen betaling te verwisselen
Er moet nog een Better Place wisselstation ergens op Schiphol staan...
De exacte aantallen kunnen anders zijn, maar daar komt het wel op neer. Zo kan Tesla die credits weer verkopen en miljoenen voor vangen.
Goed, op de stuurkolom zat een start stop schakelaar, eerst die maar eens in gedrukt, auto springt tot leven maar kan nog niet rijden. Nog maar een keer, ja hoor, het dashboard gaat nu aan in de rij modus. Vervolgens even stoeien met het wegkomen.
Nou had ik al eens in een 7 series gereden dus sommige elementen aan de stuur kolom kwamen me bekend voor. Rem in trappen, en dan naar drive, en dan niets, hij blijft in P staan. Apart de P knop indrukken en ja, eindelijk van de handrem af. Nog een keer de rem in trappen en ja hoor hij gaat in de D.
En dan... rol je in volledige stilte weg. Pff, dat gaan pedaal is wel wennen zeg, deze reageert zeer bruusk op de voet wat al snel in schokkerig heen en weer resulteerde. Voor de bestuurder is het niet echt een groot probleem, die heeft een stuurwiel vast, de bijrijder, mijn vriendin, ervoer het iets minder positief.
Het aansnijden van de bochten met deze sterke motorrem voelt vreemd, wellicht dat ze dit in een software update aan kunnen passen dat ze het rem vermogen reduceren met de stuurhoek, dat maakt dat je de auto makkelijker door de bocht kan rollen.
Tijdens het rijden niet veel lopen stoeien in de menus, de auto is lekker vlot en trok zeker een stuk sneller op dan de 90pk diesel uit mijn Peugeot 206. Het is zondermeer een positieve ervaring, de rust in de auto kan ik zeker wel op prijs stellen.
Uiteindelijk de modus veranderd van Comfort naar Eco Pro, hierdoor reageert het pedaal een stuk rustiger wat in dank afgenomen werd door de passagier
Kennelijk heeft het pedaal een kick-down sensor die alsnog 150pk geeft, maar dat is niet echt prettig rijden.
De auto is compleet, alles zat erop en er aan wat je kan verwachten van een Demo model. Deze had inmiddels 7700 km op de teller staan dus er was al redelijk wat gebruik van gemaakt. Het schuifdak bestaat min of meer uit 2 luiken door een middenstijl in het dak. Het werkte wel netjes.
Wat tegenviel was de ruimte achter in de kofferbak. Door de keuze van BMW om de motor boven de aandrijving te bouwen is deze vloer erg hoog geworden. Ergens ook wel begrijpelijk omdat dit noodzakelijk is voor de plaatsing van de Rex 2 cylinder als deze als optie gekozen wordt. Wellicht had een Rex voorin, met een lagere achterbak vloer een mooiere combinatie geweest. Keuzes...
Het interieur is netjes en sprak me wel aan, er was licht hout gebruikt voor het accent, dat brak wel het zwarte en donkergrijs in het interieur, een welkome afwisseling. De auto is van binnen wel ruimtelijk, een stuk minder krap dan mijn 206 met genoeg beenruimte achterin ondanks dat deze auto korter is dan mijn Peugeot 206 SW. Gek genoeg is de wielbasis van de i3 zeker 10 centimeter groter dan de 206 SW, een prestatie op zich.
Een pluspunt van elektrisch rijden is dat de kachel het ook meteen doet, dat scheelt alvast 20 minuten met mijn diesel. Deze kwam ook goed van pas omdat het maar een graadje of 6 was. De bediening is in mijn ogen zo-zo, eigenlijk veel te veel knoppen op het dashboard. Dat moet anders kunnen, hoe weet ik niet precies, maar als 1ste maal berijder is het verwarrend, als je hem al maanden hebt is het denk ik een stuk makkelijker.
De achterdeuren open maken gaat makkelijk, is niet wat we gewend zijn maar is zeker niet slecht. Door de grote opening zie ik dit nog wel van pas komen met verhuizingen.
Het rijcomfort is gewoon goed, al merk je bij sommige korte hobbels de korte wielbasis. Bij een gat in de weg geeft de auto geen krimp, geen gerammel niets behalve een doffe bonk van het gat waar het achterwiel doorheen ging. Netjes. Van overhellen e.d. had ik niet veel last, minder dan de fransman, mijn enige vergelijkings materiaal
Het bereik was circa 100km die dag (30-12-2014) met een volle accu, meer dan genoeg om even in de rondte te rijden, uiteindelijk kwamen we op een kilometer of 20 uit. Ik denk dat ze van BMW moeten mikken op ~200km, dat zal een boel mensen over de drempel duwen. Wellicht de enige tekortkoming aan deze fijne wagen.
Wat betreft het schokkerig rijden begrijp ik niet helemaal, ik denk dat je er gewoon aan moest wennen? Toen ik in de Model S reed moest ik ook eventjes wennen aan het bijna linear reageren van gaspedaal, maar het reed eigenlijk prima.
... De prijs is ook niet mis... Dat weerhoudt nog meer mensen lijkt me..databeestje schreef op woensdag 31 december 2014 @ 12:24:
....
Het bereik was circa 100km die dag (30-12-2014) met een volle accu, meer dan genoeg om even in de rondte te rijden, uiteindelijk kwamen we op een kilometer of 20 uit. Ik denk dat ze van BMW moeten mikken op ~200km, dat zal een boel mensen over de drempel duwen. Wellicht de enige tekortkoming aan deze fijne wagen.
[ Voor 80% gewijzigd door NielsTn op 31-12-2014 14:56 . Reden: quote gekort op laptop ipv smartphone ]
Prijs is idd niet mis, en hij is nogal duur als je het vergelijkt met een Nissan Leaf. Komt ook door de innovatieve zaken zoals materiaal gebruik enzo, maar als hij daarmee duurder wordt zonder dat je er meer rijbereik voor terug krijgt is het niet echt handig.
Wel is het een van de weinige met range extender.
En natuurlijk is ie duur, het is een BMW
Dat het een dure auto is wist ik natuurlijk al, betalen kan ik het niet. Misschien meer wat voor de 2e hands markt.
Wat ik wel hard verwacht was dat BMW een model zonder Rex maar met dubbele capaciteit had geleverd, dan hadden ze echt een verkoop argument gehad over de Nissan Leaf en Renault Zoe.
Nu heb je de i3, Zoe en Leaf met ~100km en de Tesla met ~400km. Als ze daar tussen waren gaan zitten (ondanks de hogere prijs) hadden ze een veel beter verkoop argument gehad naar mijn persoonlijke mening.
en geen achterbank kunnen plat leggen zodat een fiets mee kan.....!null schreef op woensdag 31 december 2014 @ 12:42:
@NielsTn, je hoeft hem niet helemaal te quoten![]()
Prijs is idd niet mis, en hij is nogal duur als je het vergelijkt met een Nissan Leaf. Komt ook door de innovatieve zaken zoals materiaal gebruik enzo, maar als hij daarmee duurder wordt zonder dat je er meer rijbereik voor terug krijgt is het niet echt handig.
Wel is het een van de weinige met range extender.
dan is een Leaf of Zoe toch veel ruimer voor less money
edit van de warmtepomp en (in mindere mate) de snellaadaansluiting kan ik het me nog ergens voorstellen, maar cruise control? Een softwarefeature (marginale kosten 0) die het bereik kan vergroten niet standaard meeleveren snap ik niet.
[ Voor 55% gewijzigd door Proton_ op 31-12-2014 15:33 ]
Daarnaast komt de motor bij de 80 waarschijnlijk in zijn veldverzwakkingsgebied.
In Eco modus is het dus gewoon niet de bedoeling dat je harder dan 80 gaat rijden.
Er is nog wel een optie hier tussenin: de Kia Soul met een ~160 bruikbare km's @ 100km/h uit een 27 kWh accu:databeestje schreef op woensdag 31 december 2014 @ 13:50:
Wat ik wel hard verwacht was dat BMW een model zonder Rex maar met dubbele capaciteit had geleverd, dan hadden ze echt een verkoop argument gehad over de Nissan Leaf en Renault Zoe.
Nu heb je de i3, Zoe en Leaf met ~100km en de Tesla met ~400km. Als ze daar tussen waren gaan zitten (ondanks de hogere prijs) hadden ze een veel beter verkoop argument gehad naar mijn persoonlijke mening.
http://insideevs.com/kia-...nstration-nets-100-miles/
Alleen jammer dat die 160 bruikbare km's bij 20 graden buiten temperatuur is.....styno schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 11:36:
Mooi verslag, dank!
[...]
Er is nog wel een optie hier tussenin: de Kia Soul met een ~160 bruikbare km's @ 100km/h uit een 27 kWh accu:
http://insideevs.com/kia-...nstration-nets-100-miles/
Ja, maar onder vergeljkbare weersomstandigheden deden twee Leafs het een stuk minder, nl: 120-130 km:ZuinigeRijder schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 11:53:
[...]
Alleen jammer dat die 160 bruikbare km's bij 20 graden buiten temperatuur is.....
http://insideevs.com/real...s-2012-nissan-leaf-range/
De Soul EV heeft dus wel een groter bereik.
[ Voor 3% gewijzigd door styno op 01-01-2015 12:07 ]
En wind mee en berg af?ZuinigeRijder schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 11:53:
[...]
Alleen jammer dat die 160 bruikbare km's bij 20 graden buiten temperatuur is.....
http://www.autoblog.com/2...en-when-sun-isnt-shining/
Uiteraard missen de prijzen. Als je zelf al een zonnepanelen installatie hebt bereik je hetzelfde al, je gebruikt dan immers eerst de stroom die je zelf opwekt.
Het voordeel van deze lader/omvormer variant is dat je nu de keuze hebt om de auto te laden met *enkel* de zonne energie, dat is het grote verschil.
Verwijderd
http://www.renewable-ener...modificatie-kofferruimte/
Dit omdat het ombouwen van 1x40A naar 3x25 waarschijnlijk langer duurt dan van handtekening naar Zoe. Ik heb geen stopcontact in de voortuin en doe het graag in een keer goed
[ Voor 3% gewijzigd door NielsTn op 13-01-2015 20:53 ]
Geen foutmelding in de lader of auto dus.
Dat is geloof ik ook de best tweakbare lader én de goedkoopste dus ik heb zo'n donkerbruin vermoeden wat er -als alles mee zit- straks in mijn voortuin gepoot wordt.
http://www.autoblog.com/2...ons-pricing-detroit-2015/
De vormgeving van de auto staat mij zondermeer aan.
De EVSE doet niets met de fases. De EVSE zegt enkel tegen de auto hoe veel Ampere deze mag afnemen.Proton_ schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 20:45:
Weet iemand toevallig hoe een driefase-lader zich gedraagt als er maar één fase is aangesloten?
Dit omdat het ombouwen van 1x40A naar 3x25 waarschijnlijk langer duurt dan van handtekening naar Zoe. Ik heb geen stopcontact in de voortuin en doe het graag in een keer goed
Het is aan de auto of hij op 1 of op 3-fase gaat laden. Als jij dus enkel L1 aansluit zal de auto op 1-fase laden.
Klopt, met 3x32ANielsTn schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 21:17:
Snow-king laadt zijn Tesla er mee op dus t werkt
Niet dat ik iets heb met vormgeving in de keus van mijn auto (Priusdatabeestje schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 07:48:
General Motors heeft net de Chevrolet Bolt aangekondigd, dat ziet er uit als een leuk ding ter concurrentie van de i3 en de Zoe.
http://www.autoblog.com/2...ons-pricing-detroit-2015/
De vormgeving van de auto staat mij zondermeer aan.
Ook mist een snellader poort in de foto's terwijl er wel een kiekje is van de standaard J-nogwat aansluiting.
Goed! Ik vertrek woensdag ochtend richting Denemarken.Roobje schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 10:37:
Hoe gaat het met de voorbereidingen van je trip naar Scandinavië Snow_King?

Zie ook mijn blog: http://blog.widodh.nl/tag/norway/
Het glazen dak zal er niet op zitten, het interieur zal vervangen waarschijnlijk vervangen worden door een huidig midden klasse (Chevy Sonic). Dus eerst nog zien wat er van overblijft per ~2017 wanneer deze auto redelijkerwijs verwacht kan worden.
Voor die tijd is de kans groot dat de Leaf inmiddels met de 44kWh accu (als optie) geleverd gaat worden.
Het bericht is wel duidelijk, ze willen een statement maken om de markt te ondermijnen en concurrenten de wind uit de zeilen te halen. Begrijpelijk, maar ook een teken dat ze de markt wel serieus nemen. Bij de lancering van de Chevrolet Spark EV was er geen hoge GM executive aanwezig.
http://m.youtube.com/watch?v=EQmFG0kEs1Y
Heeft toch mooi twee etappes uitgereden en is op niet-technische gronden uitgevallen.
Ik wist dat Coronel er ook mee bezig was, maar een ander team is het dus eerder gelukt
Ligt het aan mij, of kost deze grap wel erg veel nuttige ruimte in je kofferbak?NielsTn schreef op zondag 11 januari 2015 @ 17:26:
Beetje geklust en de diepe laadruimte wat praktischer benut en de Zoe:
http://www.renewable-ener...modificatie-kofferruimte/
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
en blijft de bak opgeruimd ogen door het uit het zicht houden van div. kofferbak-attributen. Op duitse fora zie je meer ZOE_rijders deze oplossing in varianten toepassen (kofferbak is DIEP!).
Gaaf! Laat maar weten als je kop koffie wilt in Östersund (10 km van de Krokum SC)Snow_King schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 10:48:
[...]
Goed! Ik vertrek woensdag ochtend richting Denemarken.
[afbeelding]
Zie ook mijn blog: http://blog.widodh.nl/tag/norway/
Heb je trouwens geen electrische keuken? moet je alsnog fossiele brandstof gebruiken voor je koffie
met daarin deze foto:

Je kan maar op alles voorbereid zijn
De verloopjes van Zwitsers/Italiaans naar Schuko lijken me alleen niet zo'n goed idee...
Ikzelf heb exact dezelfde auto & charger oplossing
de verloopjes italiaans/zwitsers zijn ook als noodloplossing.
Je wilt niet lager dan 10A gaan laden met een Zoe... maar als het moet dan moet het (om maar tot de laadpaal te geraken)
[ Voor 48% gewijzigd door NielsTn op 19-01-2015 13:47 ]
In de lente zijn er wijzigingen aan het elektrisch systeem:NielsTn schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 11:14:
Modeljaar 2015 van de Renault Zoe krijgt per eind augustus verbeteringen:
* Donkerder dashboard (godzijdank...);
* bekleding stoelen wat gewijzigd, evenals dashboard (chrome details);
* geen wijziging in carrosserie uitwendig, behalve chroom-kleurig logo & grill-striping.
* Lichtere, kleinere motor met evenveel vermogen
* Efficiënter laden op lage vermogens/enkelfase
* 8% hoger bereik
* 43kW AC laden vervalt, nieuwe maximum is 22kW
http://insideevs.com/upda...lt-zoe-coming-more-range/
Ik weet niet of ik de verbeteringen het verlies van snelladen vind compenseren...
Ik ga geen veredelde Up (e.g. Zoe) rijden voor de prijs van een middenklasser. Zeker als een diesel al snel 5-6 cent/km doet bij rustig rijden, tegen 4 cent/km voor elektrisch. Ja, dan mag je wel heel veel km's maken in je elek. wagen wil het financieel gunstig worden.
Kortom, the way to go is vooral de prijs omlaag brengen.
(overigens: de Up heeft 251 liter bagageruimte, de Zoe 338 liter. Met 6km/kWh praktijkverbruik, niet per sé rustig rijden, en 21ct/kWh kost een km elektrisch 3,5 cent, op de zaak opladen maar de helft)
Nu met het koudere weer, wat is voor jou de realistische range met gematigd snelwegverkeer? Dus geen 130, een uur lang, maar red jij bv 2x60km vv, 20km provinciale weg, 40km snelweg buiten de spits (dus 115-120)?
Wij zijn voor mijn vrouw aan t kijken naar een i3. Rijd heerlijk, mooie afwerking etc., maar ik merkte eerder deze week tijdens een rit met een i3 rex van mijn werk dat het bij zo'n 105-110 km wel op lijkt te houden en de rex aanslaat. Dat zou betekenen dat er toch elke dag 1-1,5 liter benzine bij moet. En dat is nou net niet de bedoeling - de wens is om woon-werk-woon iedere dag te kunnen doen op 1x laden (bij het werk kan ze niet laden, en dat gaat voorlopig niet veranderen). Is de reële range van de Zoe bij rond 0graden voldoende voor 120km vv?
hierover is op menig Zoe forum al over gesproken. de 43kW optie maakt juist de actieradius en breed scala aan laadmogelijkheden mogelijk, die nu dus 'ingetrokken' worden. De vraag is wat Renault NL gaat doen...Proton_ schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 11:30:
[...]
In de lente zijn er wijzigingen aan het elektrisch systeem:
* Lichtere, kleinere motor met evenveel vermogen
* Efficiënter laden op lage vermogens/enkelfase
* 8% hoger bereik
* 43kW AC laden vervalt, nieuwe maximum is 22kW
http://insideevs.com/upda...lt-zoe-coming-more-range/
Ik weet niet of ik de verbeteringen het verlies van snelladen vind compenseren...
Dit topic is gesloten.