Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:16

Snow_King

Konijn is stoer!

!null schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:08:

Het is echter wel interessant om zoiets prive te leasen denk ik. Als je de Renault Zoe prive least (geen bijtellingsgezeik) en je leasecontract dus evenlang als je accucontract laat duren, dan rij je denk ik best betaalbaar. Mijn oude Clio op benzine maakt (inclusief tanken) dat geld ook wel op in de maand denk ik. Verschil is niet groot meer, en je rijdt dan nieuw en elektrisch.
Bijtelling voor een EV is echt geen 'gezeik'. Het is nu nog 0% en wordt naar alle waarschijnlijkheid volgend jaar 3% (ipv 7%).

Dan ben je nog steeds goedkoper uit.
!null schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:08:@Snow_King, als je nog eens langs 020 komt wil ik wel meerijden :) Heb al eens met de Tesla Roadster meegereden, echt een raket. De Model S lijkt me veel beschaafder maar toch ook snel.
Die vraag heb ik al vaker gehad ;) Ik kom met regelmaat in 020.
RocketKoen schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 14:04:
[...]

Ik geloof dat hun volgende model een klein (betaalbare) auto zou worden. Volgens de originele planning.
Wel benieuwd of dat doorgaat, omdat er in die klasse al flinke concurrentie is.
Het volgende model wordt Model X (SUV), daarna komt Gen III, hun goedkopere auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Snow_King schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 14:12:
[...]
Bijtelling voor een EV is echt geen 'gezeik'. Het is nu nog 0% en wordt naar alle waarschijnlijkheid volgend jaar 3% (ipv 7%).

Dan ben je nog steeds goedkoper uit.
Ok, ik dacht 7 tot 8%. Dat is wel goed nieuws. Hoe dan ook, ik heb sowieso geen lease auto, dus ik heb alle vrijheid en ben niet afhankelijk van bijtellingscijfers, dat bedoelde ik meer.
[...]
Die vraag heb ik al vaker gehad ;) Ik kom met regelmaat in 020.
Ok, ik sluit wel aan in de rij :+
Misschien dat ik ook weer via die vriend weer mee kan rijden als zij ook een Model S op het werk krijgen, maar ze zijn er niet meer zo scheutig mee haha. Een Tesla een weekendje mee is er niet meer bij.
[...]
Het volgende model wordt Model X (SUV), daarna komt Gen III, hun goedkopere auto.
En hij zal geen heten: Model E
http://www.autoweek.nl/ni...-zet-zn-zinnen-op-model-e

En jullie wisten ook al dat de Model S in de VS tot veiligste ooit is uitgeroepen he? :)
http://www.autoweek.nl/ni...cum-laude-voor-nhtsa-test

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:13
!null schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 15:06:

En jullie wisten ook al dat de Model S in de VS tot veiligste ooit is uitgeroepen he? :)
http://www.autoweek.nl/ni...cum-laude-voor-nhtsa-test
Lol: Bij de botproef waar de auto een dak impact krijgt ging niet de tesla, maar de testmachine kapot :P

even wat meer info bij gezocht:

Normaal flippen ze de auto, om te kijken of het dak het niet begeeft. Ze kregen de tesla alleen niet geflipt.
In plaats daarvan hebben ze een soort crusher gebruikt om gewicht op het dak te simuleren.
Bij een druk van 4G op het dak was de auto nog heel, maar de crusher begaf het.

[ Voor 30% gewijzigd door RocketKoen op 23-08-2013 16:34 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja erg komisch inderdaad. Nou moet ik zeggen dat in veiligheidstermen harder niet altijd beter is, maar bij het dak natuurlijk wel. Het is wel echt heel sterk idd, dat lukt je bij de meeste auto's niet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Note dat die test niet door NHTSA is uitgevoerd maar door een ander testinstituut in opdracht van Tesla zelf.
Het punt blijft staan dat het een prima auto is die voor de inzittenden best veilig is. Weet iemand waar resultaten over de voetgangerveiligheid te vinden zijn? 't Is een lage auto met een hoge massa dus dat gaat niet vanzelf goed.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Proton_ schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 17:04:
Note dat die test niet door NHTSA is uitgevoerd maar door een ander testinstituut in opdracht van Tesla zelf.
Het punt blijft staan dat het een prima auto is die voor de inzittenden best veilig is. Weet iemand waar resultaten over de voetgangerveiligheid te vinden zijn? 't Is een lage auto met een hoge massa dus dat gaat niet vanzelf goed.
NHTSA doet maar 4 crash tests.
Frontaal, side impact (auto en paal) en roll-over
http://www.safercar.gov/V...cle-Detail?vehicleId=7769

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:49:
[...]

Vreemd dat ze die pedalen net andersom doen dan bij auto's met verbrandingsmotoren... :+
Maarreh, leuk verslagje!
Ik wilde testen of de verslagen wel goed gelezen werden 7(8)7
In het voorjaar van 2014 is de Chevrolet Spark EV in gelimiteerde oplage verkrijgbaar in een beperkt aantal Europese landen.

Afbeeldingslocatie: http://g.foolcdn.com/editorial/images/66957/mm_gal_item_c2img_resizeimg_stage_0_large.jpg

Specificaties:
  • 21 kWh batterijen
  • 132 km bereik
  • 0-100 km per uur in 8.5 seconden, 140 pk
  • max snelheid 144 km per uur
Afbeeldingslocatie: http://i.infocar.ua/img/models/3081/foto_023.jpg

Afbeeldingslocatie: http://image.motortrend.com/f/45273267+w640+h400+re0+cr1+ar0/2014-Chevrolet-Spark-EV-Prototype-cutawat.jpg

Quote van autoweek:
De prijs van de Spark EV is nog niet bekend. “Daarover zijn we nog druk aan het onderhandelen”, zegt de woordvoerder van Chevrolet Nederland. “We willen een scherpe prijs hebben, zeker omdat Nederland een relatief grote markt is voor elektrische auto’s. Daarom willen we de auto voor minder dan 20.000 euro in de markt zetten.” Chevrolet geeft een garantie van acht jaar of 160.000 kilometer op de Spark EV, die in Korea wordt geassembleerd. De motor en aandrijfeenheid worden in Baltimore in de VS geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verwp01
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-04 23:27
NIEUW WERELDRECORD ELEKTRISCH RIJDEN DOOR GRONINGER: 4.209 KM IN 7 DAGEN MET EEN TESLA ROADSTER

Deze week is het wereldrecord van 7 dagen rijden in een 100% elektrische auto verbroken. Enexis-medewerker Klaas Mulder uit Groningen brak het huidige record van 3.400 km al op de 5e dag. Klaas, initiatiefnemer van de stichting ‘Elektrisch rijden kan echt’, volbracht de afgelopen week 4.209 km in de Tesla Roadster van Profile Tyrecenter. Autocoureur Tim Coronel was mede het brein achter de geslaagde recordpoging.

Schipholtaxi
Klaas heeft de afgelopen week gefungeerd als gratis “Schipholtaxi”, waarvoor iedereen zich kon aanmelden via de site van zijn stichting: www.elektrischrijdenkanecht.nl. De luchthavens Schiphol, Groningen, Eindhoven en Maastricht konden als bestemming worden gekozen. Door de taxifunctie waren de kilometers zowel functioneel als duurzaam. De hele week werd er binnen Nederland vooral op verkeerswegen gereden. De collega’s van Klaas in het Bedrijfsvoeringscentrum van Enexis in Zwolle konden hem voortdurend volgen: in de Tesla was een Track&Trace-zendertje van IT-Mobile aangebracht. Notariskantoor Moonen uit Venlo heeft het record officieel vastgelegd.

Bewijs geleverd
Het doel van de actie was te bewijzen wat er nu mogelijk is met een 100% elektrische auto, zonder gebruik te maken van snelladers. Klaas Mulder: “Met deze actie is bewezen dat het mogelijk is om 600 kilometer per dag af te leggen met een 100% elektrische auto. En dat kan zonder snelladers, dus slechts door op te laden met de ingebouwde oplader.” Wel kon Klaas tijdens de recordpoging optimaal laden omdat netbeheerder Enexis 4 specifieke laadpunten ter beschikking had gesteld in Noord- en Zuid Nederland. “Ik heb veel uithoeken in Nederland aangedaan. Ik heb alleen maar leuke reacties ontvangen en veel mensen meegenomen in de auto. Het is jammer om afscheid te nemen van de auto na deze leuke week. Het rijden in de Tesla was een genot en ik zou er heel graag dagelijks in rijden.”

Ambitie voor nog een wereldrecord elektrisch rijden
Er is nog een tweede plan van Klaas voor een nieuw wereldrecord. Het rijden van de langst gereden afstand in een heel jaar in een 100% elektrische auto - bij dagelijks gebruik. Door omstandigheden is de woonwerkafstand van Klaas sinds 2010 – enkele reis - 121 kilometer. Die ritten zou Klaas ook heel graag volledig elektrisch willen rijden, en dat heeft hij zelfs ook al een half jaar gedaan. Van april tot oktober 2010 reed hij al duizenden kilometers in een omgebouwde E-Golf van Enexis. Voor het hele jaar is zo’n E-Golf helaas niet geschikt omdat de actieradius in de winter te klein is.
Dus is Klaas op zoek naar een eigen elektrische auto met voldoende actieradius. Een Tesla bijvoorbeeld, maar die is voor hem nog te duur. Klaas wil graag in contact komen met 1 of meer sponsoren om zodoende de overgebleven ambities te kunnen realiseren.

Radio538 en War Child
In april won Klaas in een goede-doelen-veiling van Radio538 ‘een week rijden in een Tesla Roadster’. De Tesla werd beschikbaar gesteld door Profile Tyrecenter. Klaas: “Geweldig toch? Ik was de hoogste bieder met 866 euro – voor mij nog acceptabel - en dat geld is ook nog naar War Child gegaan.”

Overig
Het oude record – 3.400 km - was in handen van een Fransman, die in 2012 zijn ‘Tour de France‘ ook in een Tesla Roadster heeft afgelegd. Dit record is nu dus in handen van de trotse Klaas Mulder. Klaas: ”De 2 jaren voorbereiding zijn zinvol geweest. Ik heb de auto deze week goed leren kennen en daardoor zou ik bij een nieuwe poging zelfs nog iets verder kunnen komen.”
Een elektrische auto laat je niet zomaar stilstaan: er komt tijdig een waarschuwing over het resterende bereik, een stuk verder een 2e waarschuwing; en weer een eind verder nog een melding dat een laatste stuk reservecapaciteit beschikbaar komt.

20 x 260Wp, fabr. Qixin SL260CE-48MBlack, Omvormer Power One PVI 5000, Homewizard , deursensoren AMST-606,bewegingsmelders AWST-6000 en rookmelders Smartwares FA21RF. Amysoft C200 waterontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Je zou bijna denken dat dit 3 maanden oude persbericht een PR-stunt was. [/sarcasme]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gespot:

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/30w4egx.jpg

Waarschijnlijk enkel om de verse broodjes koel te houden.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 14:03
De model S zou 7-zits zijn, maar het bankje achterin, daar heb ik nog nooit een foto van kunnen vinden. Is dat wat, of alleen voor hele kleine kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:23

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

MeTooPV schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 20:36:
De model S zou 7-zits zijn, maar het bankje achterin, daar heb ik nog nooit een foto van kunnen vinden. Is dat wat, of alleen voor hele kleine kinderen.
Dat zijn 2 kinderzitjes achterwaards geplaatst als ik het goed heb.
Maar er kunnen er veeeeeel meer in kijk maar

YouTube: model s tesla how many kids

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
AUijtdehaag schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 18:32:
Gespot:

[afbeelding]

Waarschijnlijk enkel om de verse broodjes koel te houden.
Haha, neem dan mijn oude reiswagen:
Afbeeldingslocatie: http://www.lovetheworld.nl/cms/img/1983855260mini-DSC_9409edit.jpg

Die zonnepaneeltjes waren er ook alleen maar om het bier koud te houden :P
Al was het in theorie een hele langzame elektrische auto met beperkte range, want je opladen met zonnepanelen en een startmotor van 6pk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

!null schreef op zondag 01 september 2013 @ 10:24:
[...]

Haha, neem dan mijn oude reiswagen:
[afbeelding]

Die zonnepaneeltjes waren er ook alleen maar om het bier koud te houden :P
Al was het in theorie een hele langzame elektrische auto met beperkte range, want je opladen met zonnepanelen en een startmotor van 6pk :+
Hé kijk nou een BJ, maar in 83 nog een BJ dat is best wel een laatkomertje.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ah een kenner?
BJ45's zijn gewoon gemaakt tot '85 hoor. De 2B motor zat er wel eerder in, maar de bekende bulletproof 3B motor is alleen maar gemaakt vanaf 1980 en later eigenlijk. Zie verder: www.lovetheworld.nl

Deze auto staat wel aan de hele andere kant van het spectrum dan elektrische auto's haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

!null schreef op zondag 01 september 2013 @ 22:54:
Ah een kenner?
BJ45's zijn gewoon gemaakt tot '85 hoor. De 2B motor zat er wel eerder in, maar de bekende bulletproof 3B motor is alleen maar gemaakt vanaf 1980 en later eigenlijk. Zie verder: www.lovetheworld.nl

Deze auto staat wel aan de hele andere kant van het spectrum dan elektrische auto's haha.
Nou kenner... het is maar wat je kenner noemt.
Ik ken de series redelijk, 20.000Km Down Under in een FJ60 (Troop), FJ70 (Troop) even aan mogen "ruiken".
Niet kapot te krijgen.
Liefst een HZJ 70 (78) Troop om in AUS rond te ploegen, en om niet te ver offtopic te komen.......
Nee dat gaat nog niet met een "electric one" Its all "Diesel And Dust" over there. Alhoewel momenteel een pushbike rit door Zuid west Aus eerder in de planning staat......

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://www.anwb.nl/bestanden/content/gallery/anwb/etalages-en-productheaders/auto/themas/elektrisch-rijden/elektrisch-op-reis---roadtrip-zuid-frankrijk.jpg

De ANWB gaat de komende tijd met een elektrische auto op reis.
Met de Nissan Leaf rijden ze in vier dagen vanaf Rotterdam, via Parijs, naar Montpellier in Zuid-Frankrijk.
Een enkele reis van 1186 kilometer en dan nog terug ook.

Veel mensen krijgen al klamme handen bij het idee dat een elektrische auto na circa 140 kilometer leeg is. Daarmee kun je toch niet op vakantie? En of het kan!

En dan nog naar het vakantieland bij uitstek ook! Net zoals in Nederland valt of staat elektrisch rijden in het buitenland met een goede planning, maar dan nog net iets meer..

Waar kan je opladen? Wat is een laadpaal in het Frans eigenlijk? Hoe moet je dan afrekenen? Of is het gratis? Heb je dan nog andere stekkers nodig? Nederland is vlak, maar hoe houdt de Nissan Leaf zich in heuvelachtig Frankrijk?

De reisverhalen zijn hier te volgen:
http://www.anwb.nl/auto/themas/elektrisch-rijden/op-reis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:19
Kameraad rijdt nu met zijn Renault Zoe door de zwitserse bergen :)
volgende week keert hij terug, benieuwd naar zijn verhalen (al is ie een week onderweg geweest om in Zwitserland te geraken, t.g.v. toeristisch rijden etc.)
ik vraag me af hoe duurzaam zo'n elektrische auto is dals je maar voor 'de fun of it' ongenuanceerd vele elektrische km's gaat afleggen....

[ Voor 23% gewijzigd door NielsTn op 07-09-2013 14:34 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Volgens mij is het praktischer om voor die 2 weken in het jaar een andere auto te huren.
Zeker als je elektrische auto zo'n kleine accu heeft.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

RocketKoen schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 14:45:
Volgens mij is het praktischer om voor die 2 weken in het jaar een andere auto te huren.
Zeker als je elektrische auto zo'n kleine accu heeft.
Of een range-extender-aanhanger huren?

Deze moet dan alleen nog ff ontwikkeld worden.
Dit kan in de vorm van accu's, een aggregaat of een combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
flippo765 schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 16:46:
[...]

Nogal slecht business model, om die dingen te gaan verhuren. In de zomervakantie wil iedereen hem, en de rest van het jaar raak je ze aan de straatstenen niet kwijt.
Op zich zijn Elektrische auto's met een ingebouwde range-extender een prima idee zolang er niet overal laadpalen staan. Het enige probleem is dat de mensen die er nu in rijden een tankpas hebben en die auto dus nooit opladen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

flippo765 schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 16:46:
[...]

Is er zelfs al:

Afbeeldingslocatie: http://www.technologicvehicles.com/Content/news/2045/Ebuggy_prototype%20%282%29.jpg

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

RocketKoen schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 18:10:
[...]

Nogal slecht business model, om die dingen te gaan verhuren. In de zomervakantie wil iedereen hem, en de rest van het jaar raak je ze aan de straatstenen niet kwijt.
Er zijn toch wel veel bedrijven die pleziervaartuigen en wintersport artikelen verhuren. Dit zijn ook seizoensgebonden producten, en blijkbaar rendabel om te verhuren gezien de hoeveelheid bedrijven die dit doen. Voor het business model is het van belang dat er voldoende vraag is tegen bedrag X. De reden dat het er nog niet is (is dat zo?) kan ook zijn omdat er simpelweg te weinig elektrische auto's zijn en dat daarom de vraag te laag is, ongeacht bedrag X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar die Clio is ook wel een uber zeldzame auto. Vraag me af hoeveel elektrische Clio's er nog rond rijden en wat z'n bereik was/is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

RocketKoen schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 18:10:
Op zich zijn Elektrische auto's met een ingebouwde range-extender een prima idee zolang er niet overal laadpalen staan. Het enige probleem is dat de mensen die er nu in rijden een tankpas hebben en die auto dus nooit opladen.
Het nadeel van een hybride auto is dat je het allemaal altijd mee moet slepen en juist gewicht is iets wat in auto's drastisch omlaag moet.
En vaak als je iets altijd bij de hand hebt word het ook vaker gebruikt.
Zet je auto maar eens aan het eind van de straat en je fiets gebruiksklaar, 10 tegen 1 dat je vaker de fiets gaat gebruiken.
Dat is met een range-extender ook zo, heb je hem bij je dan ben je ook vaker geneigd hem te gebruiken.
Elektrische auto's zonder extender hebben ook meer accu's tov hybride's, ze zullen dus langer op de accu door kunnen blijven rijden.
Bijkomend voordeel is dat je minder benzinemotoren hoeft te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag naar de preview van de BMW i3 geweest bij Corpus in Leiden. Je moest je hiervoor opgeven en de preview dagen waren zo volgeboekt. Vandaag was de laatste dag van de preview, waarbij de BMW i3 symbolisch onthult werd.

Na een ontvangst drankje werd een kleine video getoond van de belangrijkheid van dit nieuwe elektrische bmw model. Bij de ontwikkeling van de BMW i3 stond duurzaamheid voorop, dus er wordt veel gebruik gemaakt van duurzame productie methodes en recyclebare materialen. Zo is de passagierskooi gemaakt van uiterst sterke koolstofvezel, welke 30% lichter is dan aluminium maar biedt door de torsiestijfheid ook optimale veiligheid. In het interieur wordt gebruik gemaakt van organische, natuurlijk behandelde materialen, zoals FSC eucalyptushout, met olijvenblad gelooid leer en ecologische wol.

Hierna werd een presentatie gegeven over de BMW i3. Het model met range extender komt dit jaar niet naar Nederland, omdat er zoveel vraag naar is. Jammer voor de lease rijders, die normaal veel rijden, want volgend jaar gaat de bijtelling waarschijnlijk naar 7%. BMW geeft 100.000 km garantie op de batterijen of 8 jaar, met een capaciteitsgarantie van 70%. Dit zelf vind ik wat magertjes. Wat dat betreft doen anderen EV producenten dat beter. Wanneer je 20.000 km per jaar rijdt, is na 5 jaar de garantie weg. Lease rijders rijden vaak nog veel meer, dus niet echt aantrekkelijk voor lease rijders. En een hele nieuwe set batterijen kost ongeveer 10.000 euro. Dat is natuurlijk het minst duurzame aan een elektrische auto. De banden zijn 19 inch hoog, maar maar 48 cm erg smal, voor het besparen van energie.

Wat kost nu zoiets om te leasen (daar kan ik niet van gebruik maken, maar toch maar even noemen):
599 euro per maand, excl BTW, 48 maanden looptijd met 15000 km per jaar, excl. kosten energie/brandstof.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/bmwi3.jpg

Daarna kon je in de 4 meter lange BMW i3 zitten en bekijken. Ze hadden er een staan met alleen batterijen (zwart + oranje) en een met range extender (zwart + grijs ). Je kon jammer genoeg niet met de BMW i3 rijden om te voelen hoe de acceleratie van 0-100 km/h in 7.2 seconden voelt. Trouwens, met range extender is deze 0.7 seconden langzamer, zo zie je wat 120 kg verschil uitmaakt. Ook de actieradius in ECO-PRO+ mode op batterijen is dan geen 190 km, maar 170 km. In de praktijk geeft men respectievelijk 130-160 en 120-150 op. De auto heeft geen middenstijl, maar toch is het achter wel erg krap vertoeven. En voor lange mensen helemaal niet aan te raden, want die zitten met hun hoofd tegen het plafond. Voorin is het natuurlijk beter, maar ikzelf ben niet lang, maar daar had ik dus ook niet veel hoofdruimte. De kofferruimte is ook klein en niet diep en heeft een inhoud van 260 liter en is uitbreidbaar tot 1100 liter.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/bmwi3_2.jpg

De BMW i3 kost 35.500 euro (consumentenprijs), met range extender 39.990 euro. Daar komt nog bij:
- 225 euro recyclingsbijdrage
- 49 euro registratiekosten
- 995 euro kosten rijklaar maken

En wat kun je er nog allemaal voor extra's bijkrijgen, hier een kleine greep:
- 520 euro: 5 jaar onderhoud of 100.000 km (dus onderhoud is maar 100 euro per jaar)
- 672 euro: metallic lak
- 356 euro: extra getint glas in achterportieren en achterruit
- 1995 euro: comfortpakket (introductieaanbieding professioneel navigatie systeem gratis, normaal 2023 euro)
- 1007 euro: parkeerpakket
- 1617 euro: snellaadpakket
- 672 euro: voorverwarmingspakket
- 1372 euro: 20 inch lichtmetalen wielen
- 2060 euro: winterwielsets 19 inch lichtmetaal
- 3041 euro: bekleding natuurleder
- 488 euro: alarm klasse 3
- 427 euro: ontgrendelen en vergrendelen portieren zonder sleutel
- 997 euro: elektrisch bediend glazen schuif-/kanteldak
- 335 euro: elektrisch verwarmde voorstoelen
- 905 euro: adaptieve LED verlichting
- 1007 euro: Driving Assitance Plus
- 900 euro: Wallbox voor thuis

Dus je kunt het zo duur maken als je zelf wilt 8)7

BMW had een goed verzorgde ochtend van 10:30 tot 12:00 uur bij Corpus. Er zijn veel verschillende reacties op de BMW i3, velen vind deze lelijk, anderen mooi. Ik vind de BMW i3 echter te duur t.o.v. de concurrentie. Dus voor mij geen BMW i3, of ik moet deze winnen *O* of krijgen <+:)

Wat vinden jullie van de BMW i3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik denk dat het aanbod gewoon niet aantrekkelijk genoeg is ondanks alle high-tech research voor de auto. Carbon en alles weet ik het, hartstikke mooi. Maar uiteindelijk is het gewoon een hele dure auto die maar 160km elektrisch kan.
Een Nissan Leaf is dan aantrekkelijker. Een Renault Zoe (is ietsje kleiner volgens mij) is in de lease veel goedkoper. Dus er is niet een erg logische reden om deze auto te nemen.

Zelfde met de i8 die er aan komt. Gaaf speelgoed, maar ondanks alles niet revolutionair, net een soort opgevoerde plug-in prius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Krijg net een mailtje binnen (werkmail)

Speeddaten met een Tesla Model S

Enfin voor die gene die voor hun werk in "fleetmanagement" zitten of gewoon intresse hebben.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

!null schreef op maandag 16 september 2013 @ 09:22:
Ik denk dat het aanbod gewoon niet aantrekkelijk genoeg is ondanks alle high-tech research voor de auto. Carbon en alles weet ik het, hartstikke mooi. Maar uiteindelijk is het gewoon een hele dure auto die maar 160km elektrisch kan.
Een Nissan Leaf is dan aantrekkelijker. Een Renault Zoe (is ietsje kleiner volgens mij) is in de lease veel goedkoper. Dus er is niet een erg logische reden om deze auto te nemen.

Zelfde met de i8 die er aan komt. Gaaf speelgoed, maar ondanks alles niet revolutionair, net een soort opgevoerde plug-in prius.
Ik heb juist het idee dat de ZOE best wel een goede verkoper kan worden. Een heel stuk goedkoper (ivm de batterij huur) en een prima bereik.

Snel te laden bij publieke laadpunten ivm 3-fase laden en ondersteund óók snelladen.

De Leaf is daar wat beperkter mee ivm het maximaal 1-fase laden bij publieke laadpunten wat effectief betekend dat het laden gewoon 3x zo lang duurt.
ollie1965 schreef op maandag 16 september 2013 @ 09:37:
Krijg net een mailtje binnen (werkmail)

Speeddaten met een Tesla Model S

Enfin voor die gene die voor hun werk in "fleetmanagement" zitten of gewoon intresse hebben.
Ik mag de mijne na 3.5 jaar wachten volgende week Donderdag ophalen in Tilburg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Snow_King schreef op maandag 16 september 2013 @ 10:51:
[...]

Ik heb juist het idee dat de ZOE best wel een goede verkoper kan worden. Een heel stuk goedkoper (ivm de batterij huur) en een prima bereik.

Snel te laden bij publieke laadpunten ivm 3-fase laden en ondersteund óók snelladen.

De Leaf is daar wat beperkter mee ivm het maximaal 1-fase laden bij publieke laadpunten wat effectief betekend dat het laden gewoon 3x zo lang duurt.
Volgens mij is de Zoe sowieso goedkoop in de lease. Daarnaast kan het best een verkoop succes worden, echter zou ik het toch niet heel relaxed vinden met die batterij huur. Aan de ene kant heb je weinig risico want de accu's zijn niet van jou. Aan de andere kant ben je met een dergelijke auto dus altijd afhankelijk van zo'n batterijhuur programma. Je kunt de auto in die zin niet los verkopen.
Daarnaast zijn de prijzen voor batterij huur niet misselijk, zeker als je wat kilometers maakt in een jaar.
Dan loont het al snel om een Leaf te nemen.

Echter voor de particulier is lease volgens mij ook gewoon erg interessant. Vanwege het batterij huur programma heb ik zelf zoiets van, lease dan maar de hele auto en niet de helft. Dan heb je namelijk ook geen zorgen over aflopend batterij huur programma / verkoop van de auto daarmee. Lease dan gewoon de hele auto. Kost weinig in de maand, en na 4 jaar lever je hem weer in, klaar.
[...]
Ik mag de mijne na 3.5 jaar wachten volgende week Donderdag ophalen in Tilburg :)
Spannend oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
!null schreef op maandag 16 september 2013 @ 11:09:
[...]

Volgens mij is de Zoe sowieso goedkoop in de lease. Daarnaast kan het best een verkoop succes worden, echter zou ik het toch niet heel relaxed vinden met die batterij huur. Aan de ene kant heb je weinig risico want de accu's zijn niet van jou. Aan de andere kant ben je met een dergelijke auto dus altijd afhankelijk van zo'n batterijhuur programma. Je kunt de auto in die zin niet los verkopen.
Daarnaast zijn de prijzen voor batterij huur niet misselijk, zeker als je wat kilometers maakt in een jaar.
Dan loont het al snel om een Leaf te nemen.

Echter voor de particulier is lease volgens mij ook gewoon erg interessant. Vanwege het batterij huur programma heb ik zelf zoiets van, lease dan maar de hele auto en niet de helft. Dan heb je namelijk ook geen zorgen over aflopend batterij huur programma / verkoop van de auto daarmee. Lease dan gewoon de hele auto. Kost weinig in de maand, en na 4 jaar lever je hem weer in, klaar.

[...]

Spannend oOo
Ik denk juist dat een elektrische auto met lease-accu veel makkelijker te verkopen is later.
Ik zou namelijk niet zo graag een 2e hands elektrische (of plug in) auto kopen omdat je niet weet hoe goed de accu nog is. En een compleet nieuwe accu kost meer dan de rest van de auto na een aantal jaren.

Daarnaast biedt een lease-accu systeem perspectief voor accu-wissel stations.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

!null schreef op maandag 16 september 2013 @ 11:09:
Geld(/leasen) lenen kost geld.

Uiteindelijk wordt het degraderen van de accupacks en/of de afschrijving op de auto gewoon in de leaseprijs meegenomen. Je betaald dus direct mee aan het feit dat de accu's minder worden.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

RocketKoen schreef op maandag 16 september 2013 @ 11:39:
[...]

Ik denk juist dat een elektrische auto met lease-accu veel makkelijker te verkopen is later.
Ik zou namelijk niet zo graag een 2e hands elektrische (of plug in) auto kopen omdat je niet weet hoe goed de accu nog is. En een compleet nieuwe accu kost meer dan de rest van de auto na een aantal jaren.

Daarnaast biedt een lease-accu systeem perspectief voor accu-wissel stations.
Accu-wissel stations geloof ik persoonlijk niet in, maar dat ter zijde.

Waar we eigenlijk op wachten is vertrouwen in de accu techniek, die is er nu nog niet echt.

Recente studies wijzen uit dat de degradatie van de Tesla Roadster vele malen minder is dan verwacht: http://www.groen7.nl/stud...overstijgt-verwachtingen/

Dit heeft alles te maken met het management van de accu wat Tesla blijkbaar goed onder de knie heeft.

De ontwikkeling in de accu techniek staan ook niet stil, dus het kan best zijn dat dit over 5 jaar helemaal geen issue meer is.

Wel hoop ik dat we auto's een langer leven kunnen gaan geven dan ze nu hebben. Ik hoop over 5 jaar gewoon een grotere accu in mijn Model S te stoppen, want verder kan er weinig kapot.
Freemann schreef op maandag 16 september 2013 @ 11:39:
[...]

Geld(/leasen) lenen kost geld.

Uiteindelijk wordt het degraderen van de accupacks en/of de afschrijving op de auto gewoon in de leaseprijs meegenomen. Je betaald dus direct mee aan het feit dat de accu's minder worden.
Uiteraard kost dat geld, maar je dekt voor nu wel een stukje risico af. Je smeert het ook uit over langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Freemann: Ja dat ontken ik toch ook niet?

Ik bedoel meer, ik koop niet graag een auto als die niet volledig eigendom is en je ergens aan vast zit. Dan is het naar mijn idee vele malen beter om de auto in z'n geheel te leasen. Dan heb je namelijk ook meteen niet langer het risico dat de auto erg af is geschreven of dat deze in z'n algemeen weinig waard is omdat het een onaantrekkelijke auto is door het accu lease programma.
Niet dat er iets mis is met het accu lease programma, maar wie gaat nou een accu lease programma afsluiten op een 5 jaar oude auto om maar wat te noemen. Het is allemaal erg onduidelijk, en je zit er toch aan vast. Dan liever alle risico's uit de weg ruimen (ipv maar de helft) en gewoon volledig lease.
Omdat de aanschafwaarde en onderhoud wel meevallen is het lease bedrag erg goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verkopen jan-aug 2013 met in vet de volledig elektrsiche auto's:

Model Aantal
1. Toyota Prius Plug-in 1.154
2. Volvo V60 Plug-in Hybrid 1.038
3. Opel Ampera 812
4. Chevrolet Volt 729
5. Nissan Leaf 275
6. Renault Zoe 169
7. Fisker Karma 33
8. Peugeot Ion 15
9. Citroën C-Zero 8
10. Renault Fluence ZE 7

Bron: Autoweek: http://www.autoweek.nl/ni...-top-10-elektrisch-zoeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ZuinigeRijder schreef op zondag 22 september 2013 @ 14:42:
Verkopen jan-aug 2013 met in vet de volledig elektrsiche auto's:

Model Aantal
1. Toyota Prius Plug-in 1.154
2. Volvo V60 Plug-in Hybrid 1.038
3. Opel Ampera 812
4. Chevrolet Volt 729
5. Nissan Leaf 275
6. Renault Zoe 169
7. Fisker Karma 33
8. Peugeot Ion 15
9. Citroën C-Zero 8
10. Renault Fluence ZE 7

Bron: Autoweek: http://www.autoweek.nl/ni...-top-10-elektrisch-zoeven
Waar staat de model S van snow king? :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RocketKoen schreef op zondag 22 september 2013 @ 16:01:
[...]

;)

Die ene Model S zal wel in september erbij komen staan ;)

Blijkbaar moet je snel zijn, voor 30 september moet je deze aangevraagd hebben bij Athlon om deze nog voor het einde van het jaar geleverd te hebben (voor de 0% bijtelling).
Athlon Car Lease kreeg meer dan 200 orders binnen voor de Tesla Model S.
http://www.groen7.nl/50-e...3-op-kenteken-bij-athlon/

[ Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 22-09-2013 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bahviaan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 18:31
Van het Tesla Forum begrijp ik dat de Tesla's nu wel snel uitgeleverd worden, de statistieken zullen wel wat veranderen de komende maanden.

Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

RocketKoen schreef op zondag 22 september 2013 @ 16:01:
[...]

Donderdag om 12:00 mag ik hem halen!
Bahviaan schreef op zondag 22 september 2013 @ 19:58:
Van het Tesla Forum begrijp ik dat de Tesla's nu wel snel uitgeleverd worden, de statistieken zullen wel wat veranderen de komende maanden.
Daar ben ik ook actief onder een andere naam ;)

Gisteren was er een meeting met al ruim 10 Model S'en. Aankomende week gaan er 250 worden uitgeleverd vanuit Tilburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
New Motion en Vincent Everts kijken naar de nieuwe (PH)EV's op de IAA in Frankfurt 2013.

Afbeeldingslocatie: http://i1.ytimg.com/vi/3c_ezVmEXyo/mqdefault.jpg
http://youtu.be/McqztlNis7E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Non nieuws en stemmingmakerij als je het mij vraagt. Moet je eens kijken hoeveel auto's met plofmotoren dagelijks in de brand vliegen.
ZuinigeRijder schreef op maandag 23 september 2013 @ 22:12:
New Motion en Vincent Everts kijken naar de nieuwe (PH)EV's op de IAA in Frankfurt 2013.

[afbeelding]
http://youtu.be/McqztlNis7E
Bij ons op de zaak rijdt de directie nu in Volvo v60 plugin's. Wat een verschrikkelijk mooie en vooral snelle auto. Deze auto heeft met 285pk alleen weinig met energiezuinig te maken, het gemiddelde verbruik van 1:20 terwijl de auto's iedere dag aan de laadpaal gaat is ronduit bedroevend. (Het opgegeven verbruik is 1:55)

Dat deed een 1.9TDI van 12 jaar geleden ook al. De efficiëntie om van A naar B te komen is dus niks verbeterd. Wat dat betreft doen PH's van GM en Toyota dat een stuk beter. Ik verwacht dat de outlander phev ook zo energieslurper wordt, enkel op de markt om belastingen te ontduiken.

Eigenlijk is het bizar dat dergelijke energieslurpers fiscaal beloond worden.

[ Voor 58% gewijzigd door revolution-nl op 06-10-2013 19:15 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 22:31
Het grote voordeel is natuurlijk wel dat de ontwikkeling op dit gebied zo gestimuleerd worden. Bij dit soort aantallen maakt het toch nog niet uit hoe zuinig ze precies rijden. Dat het functioneren en de levensduur van accu's e.d. zo worden aangetoond is veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

blissard schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 19:05:
Het grote voordeel is natuurlijk wel dat de ontwikkeling op dit gebied zo gestimuleerd worden. Bij dit soort aantallen maakt het toch nog niet uit hoe zuinig ze precies rijden. Dat het functioneren en de levensduur van accu's e.d. zo worden aangetoond is veel belangrijker.
Dat snap ik inderdaad. GM en Toyota laten zien dat het wel kan. Maar het verbruik van de V60 vond ik met gebruik van laden toch echt schandalig. Dat heeft niks meer met het milieu of energiezuinig te maken. Dergelijke auto's (waar de Outlander ook onder gaat vallen) legt zelfs een bom onder de huidig fiscale voordelen voor PH's en EV's omdat mensen het "misbruik" zien en het daardoor draagvlak voor de fiscale voordelen wegvalt.

Het word ook eens tijd dat het energieverbruik van auto's gewoon in Joules per kilometer wordt weergegeven. Het verbruik weer geven in L/100km is echt niet meer van deze tijd. Iedere kwh die wordt verbruikt moet toch ook weergegeven worden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 22:31
Maar diegene die nu 1 op 20 rijden in die V60 die haalden dat waarschijnlijk lang niet in de TDi. Dat die directie van jullie de 1 op 55 niet haalt zou reden moeten zijn om die directie eens aan te spreken op hun rijgedrag. Daar valt denk ik het meeste te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

blissard schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 19:31:
Maar diegene die nu 1 op 20 rijden in die V60 die haalden dat waarschijnlijk lang niet in de TDi. Dat die directie van jullie de 1 op 55 niet haalt zou reden moeten zijn om die directie eens aan te spreken op hun rijgedrag. Daar valt denk ik het meeste te halen.
Dat zou best kunnen maar het gat is veel te groot en dat is natuurlijk ook niet gek met 280PK aan boord. De V60 heeft ook nog eens diesel met hogere energiewaarde per liter, toch is een normale Prius (dus niet de plugin) zuiniger 8)7

Ik ben benieuwt naar de praktijkverbruikcijfers over een half jaar op spritmonitor.de en de Autoweekverbruiksmonitor.

Zoals gezegd leggen dit soort auto's een bom onder het draagvlak voor de bestaande fiscale regelingen van ev's en ph's. Het zou toch zonde zijn als die zou komen te vervallen door dit soort energieslurpers.

[ Voor 25% gewijzigd door revolution-nl op 06-10-2013 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik snap ook niet dat daar dan zo'n grote verbrandingsmotor in moet. BMW doet hetzelfde: hybride? Dan wel met een 3 liter turbo van 300 pk. Terwijl je met de 1.6 met 140 pk en een elektromoter een 5-serie ook heel goed kunt rijden.
Maar goed, Maasluip in "Het grote 0% bijtellings topic" :
Als je in de praktijk de 1:18,5 van de gewone V60 D5 haalt dan ben ik hogelijk verbaasd.
Dus ik vind 1:20 heel erg netjes.
Wat zeg ik? Volgens de laatste cijfers moet de D5 1:21,7 kunnen halen (in de praktijk haal je dat uiteraard niet).

[ Voor 11% gewijzigd door Maasluip op 07-10-2013 08:11 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wel is het zo dat de Volvo dieselblokken van oudsher wel heel zuinig kunnen rijden. Als je een S80 D5 neemt (ook van redelijk wat jaren geleden) en je gaat een beetje 90 op de snelweg tuffen dan rij je echt ongeloofelijk zuinig, ondanks dat je zo'n slagschip rijdt. Ik denk dat de V60 PH ook zonder opladen nog wel flink zuinig kan rijden, 1 op 20 zou me niet veel verbazen. Maar dan moet je rijstijl daar wel naar zijn.
Verder is het natuurlijk het gebruikelijke verhaal zoals andere plugin hybrides, dat je wel moet opladen om het voordeel te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Zou een leuke voorwaarde zijn voor plug-in Hydrids:
Alleen lage bijtelling als je de beschikking hebt over een laadpunt thuis + op het werk.

Hier op het werk laatst een discussie gehad met de baas. Er wordt enorm gepusht om auto's te leasen met een lage CO2 uitstoot. Maar desondanks stonden er geen plug in of EV's op de leaselijst.
De reden blijkt dat de gemeente weigert laadpaaltjes te zetten op de openbare parkeerplaats. De verhuurder weigert om oplaadpunten te maken in de parkeergarage, tenzij we voor alle kosten opdraaien. Maar dat wil de baas niet omdat we nog maar 2 jaar in dit gebouw blijven.

Ze zijn dan wel weer zo slim om niet alsnog van die "zuinige" plugins toe te staan, die dan 100% van de tijd op de range extender rijden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Voorwaarde voor lage bijtelling van een plug-in hybrid zou wat mij betreft moeten zijn, minimaal 1x per (werk)dag volledig opladen aan de stekker (dus of 's nachts thuis, of overdag op het werk). De belastingdienst dan steekproefgewijs de administratie van de laadpas laten bekijken en bij structurele overtreding (dus niet als de laadpaal een keer stuk is) juridisch laten vervolgen als economisch delict inclusief een hoge boete. Of op dezelfde manier als nu lieden worden gestraft die geen bijtelling betalen en stiekem toch privé rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als ik met mijn Punto 90 op de snelweg ga tuffen rij ik ook 1:35, dus dat verbaast me niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Maasluip schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 08:08:
Ik snap ook niet dat daar dan zo'n grote verbrandingsmotor in moet. BMW doet hetzelfde: hybride? Dan wel met een 3 liter turbo van 300 pk. Terwijl je met de 1.6 met 140 pk en een elektromoter een 5-serie ook heel goed kunt rijden.
Maar goed, Maasluip in "Het grote 0% bijtellings topic" :[...]

Dus ik vind 1:20 heel erg netjes.
Wat zeg ik? Volgens de laatste cijfers moet de D5 1:21,7 kunnen halen (in de praktijk haal je dat uiteraard niet).
Ze gooien er een grote motor in om te maskeren dat ze het anders niet gaan winnen van Toyota. Toyota gebruikt Atkinson-cycle benzine-motoren i.c.m. planeetwiel-overbrenging, de rest Otto-cycle met gewone overbrenging. Atkinson-cycle benzinemotoren hebben een hoger thermodynamisch rendement ten koste van koppel (opgevangen door elek. motor) en specifiek vermogen. De overbrenging met planeetwielen zorgt voor een efficiënte samenwerking, en is veel kleiner, compacter, en goedkoper.

Het systeem van Toyota zit veel vernuftiger in elkaar, van benzinemotor tot overbrenging. Er zitten zelfs 2 elektromotoren in. Daarom haalt een Prius makkelijk 1:20 op benzine (= knapper dan 1 liter diesel), en als je voornamelijk 80-90 km/h wegen rijd nog een stuk beter. Terwijl een Opel Ampera op de benzinemotor slecht 1:13 tot 1:14 doet.

Daarnaast zullen de systemen van concurrenten een stuk duurder zijn (economies of scale, veel minder ervaring, en veel duurdere overbrenging). Met een dure auto met meer vermogen heb je meer marge. Het verschil tussen 70 en 80k is kleiner dan tussen 15 en 25k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

revolution-nl schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 19:49:
[...]

Dat zou best kunnen maar het gat is veel te groot en dat is natuurlijk ook niet gek met 280PK aan boord. De V60 heeft ook nog eens diesel met hogere energiewaarde per liter, toch is een normale Prius (dus niet de plugin) zuiniger 8)7
Onzin, dat je veel PK hebt betekend niet dat je het continue moet verbruiken.

Daarnaast wordt de V60 denk ik verkeerd gebruikt. Als je elke dag 150km gaat rijden met een plug-in die 50km op de accu kan rijden, dan had je beter een volledige hybride kunnen kopen, maarja, die heeft geen 0% bijtelling.
revolution-nl schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 19:49:Zoals gezegd leggen dit soort auto's een bom onder het draagvlak voor de bestaande fiscale regelingen van ev's en ph's. Het zou toch zonde zijn als die zou komen te vervallen door dit soort energieslurpers.
Een medewerker bij ons krijgt later dit jaar een Outlander PHEV, maar in zijn lease contract staat dat wij minimaal 1:35 verwachten door het hele jaar heen. Op het werk een laadpaal en bij hem thuis.

Hij woont 25km van het werk, dus dat moet allemaal elektrisch kunnen.

Het is ook een kwestie van je gedrag aanpassen, maar dat is iets wat de meeste mensen weigeren te doen.

Ik heb nu 1.5 week mijn Tesla Model S en zit nu na 2000km op een gemiddelde van 201Wh/km, dat is stadsverkeer en snelweg geweest waar ik gisteren een rit van 370km heb gedaan met 196Wh/km gemiddeld.

Alleen tja, de meeste mensen in een lease auto interesseert het verbruik geen ene donder, als de bijtelling maar laag is en de baas de brandstof betaald. Dat is helaas voor het overgrote deel wel de overweging voor welke auto ze gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 08:08:
Dat doen ze omdat dat type vooral in de VS verkocht wordt waar grote auto's met een 1.6 tot 2.0 liter motor niet verkopen en vaak zelfs niet eens leverbaar zijn.

In Europa kun je beter een zuinige diesel kiezen en heeft een hybride met een lichte benzinemotor geen zin. Een Polo/Golf bluemotion diesel is ook zuiniger dan een Prius in reëel verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Verwijderd schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 10:01:
[...]

In Europa kun je beter een zuinige diesel kiezen en heeft een hybride met een lichte benzinemotor geen zin. Een Polo/Golf bluemotion diesel is ook zuiniger dan een Prius in reëel verbruik.
Je bent je wel bewust van het feit dat een liter diesel meer energie bevat dan een liter benzine?

Daarnaast is het niet enkel verbruik waar je naar moet kijken, maar ook de vuile gassen die de diesel uitstoot tov een benzine motor.

Daarnaast is een Prius toch echt wat groter dan een Polo, dan moet je de Polo vergelijken met de Yaris Hybrid en een Prius met een Golf Station of Passat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Sterker...een liter diesel beval ongeveer 30% meer energie dan benzine. Dus "moet" een diesel ook flink zuiniger zijn. Dacht dat een dieselmotor ook een hoger rendement zou moeten kunnen halen, maar daar weet ik niet voldoende van af.

Een diesel vervuilt wel meer. Volgens de normen (http://www.lne.be/themas/...uronormen-voor-voertuigen) stoot een diesel per km meer onverbrande brandstof uit en tot EURO6 ook flink meer NOx.

Nu bleek ook uit onderzoek dat er aanwijzingen zijn dat dieseldamp een negatief effect heeft op bijen. http://www.nu.nl/wetensch...edselzoektocht-bijen.html

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Zo'n eis op het verbruik zou wel een mooie motivatie zijn om die auto in het stopcontact te doen.
Is nog simpel bij te houden ook. Kijk 1x per jaar naar de km-stand en vergelijk dat met de tankpas.
Dan moet de baas natuurlijk wel zorgen voor een laadpunt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Onzin, bekijk de verbruikcijfers maar op spritmonitor.de en de Autoweek verbruiksmonitor.
Mijn collega rijd in zijn Prius gemiddeld 1:21.5. Ik haal mijn met Seat Ibiza 1.2 TDI gemiddeld 1:20.5

Hierbij moet opgemerkt worden dat we dezelfde rijstijl hebben, en dat de Prius het met een brandstof doet dit 20% minder energie per liter bevat en daarnaast bijna 2x zoveel vermogen levert en een auto is die in het C segment valt ipv het B segment.

Ook is een Toyota HSD op de snelweg zuiniger dan een conventionele auto door de atkinson motor.
Toyota loopt qua efficiëntie van de HSD echt mijlenver voor op de concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

n=1, en dan rij je onzuinig met je Ibiza. Met mijn Punto Evo 1.3 85 pk (chiptuned tot 100) rij ik Afbeeldingslocatie: http://images.spritmonitor.de/413122_31.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Snow_King schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 09:56:
[...]
Onzin, dat je veel PK hebt betekend niet dat je het continue moet verbruiken.
Het is algemeen bekend dat brandstofmotoren die meer pk's leveren in de praktijk minder efficiënt zijn. Dat is ook bij turbo motoren het geval.

Het was logischer geweest van Volvo om een D3 te produceren. De auto heeft als doel zuinig te zijn toch? Tenminste dat probeert Volvo ons wijs te maken. De V60 D6 heeft naar mijn idee een doel en dat is zoveel mogelijk vermogen bij een zo laag mogelijk bijtelling.

Als je ziet hoeveel energie (kwh + liters) deze auto per 100km verbruikt dan heeft dat gewoon weinig meer met efficiëntie te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 07-10-2013 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
revolution-nl schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 15:51:
Het is algemeen bekend dat brandstofmotoren die meer pk's leveren in de praktijk minder efficiënt zijn. Dat is ook bij turbo motoren het geval.
Dit kun je niet zo simpel stellen. Dat het algemeen bekend is is dan ook onzin.

Neem een oude diesel bijvoorbeeld, een diesel motor zonder turbo. Sloom ding, weinig pk, niet eens heel erg zuinig. Schroef er een turbo op (liefst conversie naar turbo motor als fabrikant de motor ook met turbo leverde) en het ding zal meer vermogen hebben en toch echt zuiniger zijn in de praktijk. Heb het toendertijd ook overwogen met mijn oude terreinwagen. Meer kracht en toch zuiniger rijden.

Vooral hoog in de toeren wordt een motor minder efficient. Dus bij een auto van 1600 kilo (om maar wat te noemen) zal een 1.4 met 100pk waarschijnlijk onzuiniger zijn dan een 2.5 liter met 150pk bijvoorbeeld.

Het gaat om het matchen van de powerband van de motor met het gewicht van de auto (effectief de vraag naar vermogen). Ook versnellingsbakverhoudingen spelen daarbij een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

!null schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 16:08:
[...]

Dit kun je niet zo simpel stellen. Dat het algemeen bekend is is dan ook onzin.

Neem een oude diesel bijvoorbeeld, een diesel motor zonder turbo. Sloom ding, weinig pk, niet eens heel erg zuinig. Schroef er een turbo op (liefst conversie naar turbo motor als fabrikant de motor ook met turbo leverde) en het ding zal meer vermogen hebben en toch echt zuiniger zijn in de praktijk. Heb het toendertijd ook overwogen met mijn oude terreinwagen. Meer kracht en toch zuiniger rijden.

Vooral hoog in de toeren wordt een motor minder efficient. Dus bij een auto van 1600 kilo (om maar wat te noemen) zal een 1.4 met 100pk waarschijnlijk onzuiniger zijn dan een 2.5 liter met 150pk bijvoorbeeld.

Het gaat om het matchen van de powerband van de motor met het gewicht van de auto (effectief de vraag naar vermogen). Ook versnellingsbakverhoudingen spelen daarbij een rol.
De auto word in de praktijk zuiniger omdat hij meer vermogen heeft en je hem niet over de kop trapt / uit hoeft te melken. Als jij met die ongeblazen turbo 50% gas geeft en met diezelfde auto maar dan met turbo ook 50% gas geeft dan zal het verbruik van de turbo auto hoger zijn er vanuit gaande dat de turbo bij 50% al aan het spoolen is.

De Polo 1.9SDI van mijn zwager heeft 75pk en rijdt 1:20, de auto is op de snelweg even zuinig als mijn 1.2TDI met 75pk. Op de snelweg heeft mijn 1.2tdi namelijk virtueel een net zo grootte cilinder inhoud als de 1.9SDI door de turbodruk. In de stad is de 1.2TDI enorm in het voordeel van de 1.9SDI. Daar wordt bij de 1.2TDI de turbo nauwelijks aangesproken en profiteer je dus van de kleine cilinder inhoud. De 1.9SDI blijft immers atmosferische meer lucht innemen = meer brandstof. Door de lagere interne motorweerstand kan je de 1.2 ook langer laten uitrollen (= geen brandstofverbruik) dan de 1.9.

De 1.2TDI rijdt ik het zuinigst als ik schakel bij 1600rpm (net voordat de turbo begint te spoelen). Op constante snelheid geld ook hier dat de auto het zuinigst is net voordat de turbo druk op begint te bouwen.

Dat is ook de reden waarom de moderne downsize turbo motoren op papier enorm zuinig zijn en in de praktijk enorm afwijken. Dit komt omdat men in de praktijk altijd in het turbo gebied rijdt om enigszins voorruit te komen. Moderne non turbo motoren presteren in de testcycles minder goed maar zijn in de praktijk zuiniger als de turbo torretjes.

Met een lager motorvermogen ligt het rendement hoger bij een lagere snelheid. Rijdt je de hele dag snelweg met 170kmph dan is een 2.0TDI met 160pk zuiniger dan een 1.2TDI met 75pk. In het Nederlandse verkeer kan je wel verzinnen wat zuiniger is.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 07-10-2013 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 15:43:
Onzin, bekijk de verbruikcijfers maar op spritmonitor.de en de Autoweek verbruiksmonitor.
Mijn collega rijd in zijn Prius gemiddeld 1:21.5. Ik haal mijn met Seat Ibiza 1.2 TDI gemiddeld 1:20.5
1. Die toon kan wat vriendelijker.

2. Onwaar. Het meest voorkomende verbruik op spritmonitor.de van een prius (geen plugin) is 5.5 liter / 100km benzine, dat van een Golf 7 1.6 tdi is 5.3 liter / 100km diesel. Een liter diesel is in de meeste Europese landen goedkoper dan een liter benzine. Een Golf tdi is per 100 km nog steeds goedkoper wat brandstofkosten betreft.

3. Bovendien schrijf je bij een prius de accu af in 4/5 jaar wat de restwaarde en de kosten per kilometer nog verder doet stijgen.

In Duitsland is het aantal priussen dan ook nihil in de registratie statistieken. In Nederland zie je hem redelijk veel alleen omdat het een leuke manier is om bpm en wegenbelasting te ontwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Laatst online: 21-09 21:39
Punt 2: dat zou best kunnen. Qua efficiency wint de Prius het met gemak, want diesel bevat PER LITER 30% (of is het 20%) meer energie dan benzine

Punt 3:niet waar. De accu schrijf je helemaal niet af in 4/5 jaar; de accu gaat net zo lang mee als de rest van de auto.

[ Voor 42% gewijzigd door upje op 07-10-2013 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 18:31:
[...]

1. Die toon kan wat vriendelijker.

2. Onwaar. Het meest voorkomende verbruik op spritmonitor.de van een prius (geen plugin) is 5.5 liter / 100km benzine, dat van een Golf 7 1.6 tdi is 5.3 liter / 100km diesel. Een liter diesel is in de meeste Europese landen goedkoper dan een liter benzine. Een Golf tdi is per 100 km nog steeds goedkoper wat brandstofkosten betreft.

3. Bovendien schrijf je bij een prius de accu af in 4/5 jaar wat de restwaarde en de kosten per kilometer nog verder doet stijgen.

In Duitsland is het aantal priussen dan ook nihil in de registratie statistieken. In Nederland zie je hem redelijk veel alleen omdat het een leuke manier is om bpm en wegenbelasting te ontwijken.
Ik kom op andere waardes uit:

De Prius gemiddeld op 5.10l/100km (2009 - 2011 om de PHEV uit te sluiten)
http://www.spritmonitor.d...styear_e=2011&powerunit=2

Een Golf 1.6TDI op 5.37l/100km (2009 - 2013)
http://www.spritmonitor.d...5&power_e=105&powerunit=2

De Golf heeft 20% meer energie per liter (Diesel), en heeft 31pk minder aan boord. De Golf is dus dik 20% minder efficiënt dan de Prius om over TSI versies nog maar te zwijgen.

De 1.4TSI 122pk doet namelijk gemiddeld 7.0l/100km :'). De Prius is dus dik 40% efficienter.
http://www.spritmonitor.d...2&power_e=122&powerunit=2

De accu van een Prius gaat een auto leven mee. De Priussen I uit 2001 rijden nog steeds met het orginele accupakket. Zoek jij maar een 1.9TDI uit dat jaar met orginele turbo en pompverstuivers, schrijf je die ook even af ;)

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 07-10-2013 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met de modus(meest voorkomende waarde) sluit je outliers in een populatie uit, dus de Golf rijder met 200 kmh op de autobahn en de prius rijder met 80 kmh achter een vrachtwagen. De Golf is daarmee de zuinigste auto.

Wat de statistiek ook niet duidelijk maakt is dat een Golf een typische lease auto is in Duitsland en dus meestal met 120 tot 180 kmh op de autobahn rijdt terwijl de prius zakelijk vrijwel niet gekocht wordt maar eerder door geitewollensokken particulieren die liever met 80 achter een vrachtauto rijden. Je koopt geen prius om 160 op de linkerbaan rijden. Ondanks dat, is de Golf nog steeds zuiniger.

Kortom, de Golf is de zuinigste auto in z'n klasse(dat is ook wat er uit verschillende tests in vaktijdschriften is gekomen). De plug-in prius is dan wel weer zuiniger dan de Golf.

[ Voor 167% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2013 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 19:44:
Met de modus(meest voorkomende waarde) sluit je outliers in een populatie uit, dus de Golf rijder met 200 kmh op de autobahn en de prius rijder met 80 kmh achter een vrachtwagen. De Golf is daarmee de zuinigste auto.

Wat de statistiek ook niet duidelijk maakt is dat een Golf een typische lease auto is in Duitsland en dus meestal met 120 tot 180 kmh op de autobahn rijdt terwijl de prius zakelijk vrijwel niet gekocht wordt maar eerder door geitewollensokken particulieren die liever met 80 achter een vrachtauto rijden. Je koopt geen prius om 160 op de linkerbaan rijden. Ondanks dat, is de Golf nog steeds zuiniger.

Kortom, de Golf is de zuinigste auto in z'n klasse(dat is ook wat er uit verschillende tests in vaktijdschriften is gekomen). De plug-in prius is dan wel weer zuiniger dan de Golf.
De Golf is niet zuiniger want die heeft 20% meer energie aan boord per liter. Zelfs werkelijkverbruik.nl geeft een verbruik weer waarbij de Prius zuiniger is dan de Golf 1.6tdi. Voor je beeldvorming werkelijkverbruik kijkt naar het tankpas verbruik van leasend Nederland.

Bij de Autoweek verbruiksmonitor is de Golf marginaal in het voordeel waarbij ook hier weer de Prius 20% efficiënter is dan de Golf. Waarbij de Prius 31pk extra aan boord heeft.

Golf
Brandstof Bruikbaar Max Min Gem.
Diesel 11 6,69 4,40 4,94

Prius
Brandstof Bruikbaar Max Min Gem.
Benzine 19 5,84 4,48 5,05

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 07-10-2013 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 19:58:
De Golf is niet zuiniger want die heeft 20% meer energie aan boord per liter. Zelfs werkelijkverbruik.nl geeft een verbruik weer waarbij de Prius zuiniger is dan de Golf 1.6tdi.
En de Prius heeft geen extra energie aan boord in de vorm van een accu?

Bovendien, tweedehands Toyota prius voor een prikkie. Een leuke gadget, maar met een enorme afschrijving en zeker niet interessant door z'n techniek of lagere verbruik/kosten per kilometer maar alleen door de zakelijke belastingvoordelen bpm, bijtelling en wegenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 20:07:
[...]

En de Prius heeft geen extra energie aan boord in de vorm van een accu?

Bovendien, tweedehands Toyota prius voor een prikkie. Een leuke gadget, maar met een enorme afschrijving en zeker niet interessant door z'n techniek of lagere verbruik/kosten per kilometer maar alleen door de zakelijke belastingvoordelen bpm, bijtelling en wegenbelasting.
Hoe word die accu opgeladen? We hebben het hier over de efficiëntie van een aandrijflijn, hoe die bewerkstelligt wordt is niet van belang, wat snap je daar niet aan? De Prius aandrijflijn is ongeveer 20% efficienter punt, maar je mag ook de Jetta hybrid naast een Prius of Auris zetten :z

Betreft de afschrijving haal je nu maar weer een argument aan om je wankele verhaal kracht bij te zetten. Het afschrijvingscomponent is echter helemaal niet uniek voor de Prius maar geld voor alle 14% auto's. Kijk maar eens naar de afschrijving van de 14% diesels uit de VAG stal. Die wetenschap had men echter nog niet in 2011 toen je artikel gepubliceerd werd.

De afschrijving heeft puur te maken met vraag en aanbod wat volledig scheef gegroeid is door de fiscale regelgeving.

[ Voor 26% gewijzigd door revolution-nl op 07-10-2013 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]Dat doen ze omdat dat type vooral in de VS verkocht wordt waar grote auto's met een 1.6 tot 2.0 liter motor niet verkopen en vaak zelfs niet eens leverbaar zijn.

Hoe druk je reëel verbruik uit dan?

Per kg? Per liter? Per Joule verbrandingswaarde? Per euro? Per figure of merit die technische "knapheid" uitdrukt.

Persoonlijk, als techneut, is de laatste een favoriet van mij.

Een liter diesel heeft namelijk een verbrandingswaarde die 15% hoger ligt (daarom is de kale prijs van diesel ook hoger dan van benzine... in praktisch acijnsloos Amerika is diesel dan ook logischerwijs duurder), en een diesel-cycle is in de praktijk 15% efficienter dan de gemiddelde otto-cycle. Kortom, uit een gemiddelde diesel moet je ca 30% meer km's halen dan de gemiddelde benzinemotor, en dat is ongeveer even "knap".

Een benzineauto die 1:20 doet is ongeveer even knap als eenzelfde auto maar dan diesel die 1:26 doet.

Daarnaast stoot een diesel precies de rotzooi uit die daadwerkelijk direct schadelijk is voor de mens: fijnstof en NOx (CO2 boeit niet voor gezondheid). Een benzineauto is veel schoner.
Verwijderd schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 20:07:
[...]En de Prius heeft geen extra energie aan boord in de vorm van een accu?

Volgens mij begrijp je niet helemaal hoe de (niet plug-in) hybridetechniek werkt.

Hoezo, enorme afschrijving? Ik zie auto's met hetzelfde kilometrage en bouwjaar, en dezelfde nieuwprijs, voor een lagere prijs staan. Dus waar heb je het over?

Daarnaast, ik heb wel eens in een Prius gereden. Prima wagen, comfortabel en verbruikcijfers van 1:20+ prima te halen zonder als een opa over de weg te gaan. Een taxibedrijf uit Australië had Prii met meer dan een half miljoen stads-km (zwaarste kilometers) op de teller: 0 problemen en 0 accu's vervangen.

Dit lijkt meer op een niet-geïnformeerde bash dan op daadwerkelijk serieuze kritiek van iemand met verstand van zaken.

[ Voor 30% gewijzigd door Bartjuh op 07-10-2013 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dr. Rockzo schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 20:52:
[...]

Onder andere door energie van het remmen op te slaan. Eigenlijk is de Golf dus nog veel zuiniger dan een Prius omdat de Golf dit niet kan.

[...]

In euro's. Diesel is goedkoper dan benzine in vrijwel heel Europa. In Nederland worden autokosten nogal gemanipuleerd met bpm, wegenbelasting en bijtelling. In een markt met minder overheidsbemoeienis zoals Duitsland zie je dan ook vrijwel geen hybrides omdat het simpelweg niet uit kan qua kosten(verbruik en afschrijving). Het kan alleen uit in Nederland(en Denemarken?) door de belastingvoordelen.
[/quote]

[ Voor 156% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2013 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 20:52:
[...]Onder andere door energie van het remmen op te slaan. Eigenlijk is de Golf dus nog veel zuiniger dan een Prius omdat de Golf dit niet kan.
1. Je moet een benzine Golf met een benzine Prius vergelijken, en volgens Spiritmonitor krijg ik voor benzine Golfjes, ook met de kleinste bemotorisering, toch echt veel minder km/liter eruit.

Als we diesel met benzine gaan vergelijken, dan zou de diesel Golf ca 1:26 moeten verbruiken om technisch even "knap" te zijn, maar dat halen ze bij lange na niet.

2. Al zou de Prius door zijn techniek aardstralen van Jomanda kunnen omzetten in energie, als het jou geen extra kWh/liter brandstof kost, wat kan jou dat dan schelen? Energie terugwinning is inherent aan hybrides en EV's, en juist slim.
[...]In euro's. Diesel is goedkoper dan benzine in vrijwel heel Europa. In Nederland worden autokosten nogal gemanipuleerd met bpm, wegenbelasting en bijtelling. In een markt met minder overheidsbemoeienis zoals Duitsland zie je dan ook vrijwel geen hybrides omdat het simpelweg niet uit kan qua kosten(verbruik en afschrijving). Het kan alleen uit in Nederland(en Denemarken?) door de belastingvoordelen.
Maar JUIST diesel is dan gesubsidieerd. Immers, het accijns is zoveel lager dan benzine, dat de dieselprijs per liter LAGER is dan benzine, terwijl de kale prijs van diesel HOGER ligt :X

En DUS zien we in landen als de VS, zonder accijns, dat de pomp-prijs dichtbij de kale prijs ligt, en diesel DUURDER is dan benzine. Diesel auto's komen daarom ook zelden voor daar -> diesel is voor tractors!

Zie kale prijs:
http://www.rijksoverheid....accijns-op-minerale-olien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 19:28
Ter info slechts: Verbruik Toyota Auris Touring Sports hier 4,75 l/100 km over 8000 km tot nu toe.
(1 op 21) Misschien overbodige opmerking, maar dit is dus een benzine auto en geen spaar diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

ElectricAlex schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 22:00:
Ter info slechts: Verbruik Toyota Auris Touring Sports hier 4,75 l/100 km over 8000 km tot nu toe.
(1 op 21) Misschien overbodige opmerking, maar dit is dus een benzine auto en geen spaar diesel.
Welke is dat? De 1.3, 1.6, 1.6 CVT, of de 1.8 hybrid? 5,6, 6,2, 6,0, en 4,0 L/100km resp. fabrieksopgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjuh schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 21:06:
[...]

1. Je moet een benzine Golf met een benzine Prius vergelijken, en volgens Spiritmonitor krijg ik voor benzine Golfjes, ook met de kleinste bemotorisering, toch echt veel minder km/liter eruit.
Nee, ik vergelijk het Toyota model van zuinig rijden(hybride) met het Duitse/Franse model van zuinig rijden(diesel). Uit de vaktijdschriften en uit de verbruiksmonitoren komt dat diesels nog altijd zuiniger(lees goedkoper) zijn wat brandstofkosten betreft.
Maar JUIST diesel is dan gesubsidieerd. Immers, het accijns is zoveel lager dan benzine, dat de dieselprijs per liter LAGER is dan benzine, terwijl de kale prijs van diesel HOGER ligt :X
Ik ben ook tegen alle marktmanipulerende belastingen maar om nu even te doen alsof die niet bestaan om gelijk te krijgen in je argumentatie is niet reëel en niet constructief.

(Verder snap ik niet echt waar jullie je zo druk om maken, het trollen en flamen en de kinderachtige smilies mogen ook achterwege blijven, het is maar een discussie. Het gaat me er iets te religieus aan toe in deze 'duurzame' forums, ik ga me dus maar even strategisch terug trekken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 22:14:
[...]Nee, ik vergelijk het Toyota model van zuinig rijden(hybride) met het Duitse/Franse model van zuinig rijden(diesel). Uit de vaktijdschriften en uit de verbruiksmonitoren komt dat diesels nog altijd zuiniger(lees goedkoper) zijn wat brandstofkosten betreft.
Maar wat wil je vergelijken dan? De technische merites? De euro's? En voor wie, iemand die 5000km/jaar rijd, of iemand die 50.000 km/jaar rijd?

Dus als ik een diesel koop, en ik 5000km /jaar rijd, dan ben ik (in totaal) goedkoper uit dan met een vergelijkbare benzineauto? Hmm...
[...]Ik ben ook tegen alle marktmanipulerende belastingen maar om nu even te doen alsof die niet bestaan om gelijk te krijgen in je argumentatie is niet reëel en niet constructief.

(Verder snap ik niet echt waar jullie je zo druk om maken, het trollen en flamen en de kinderachtige smilies mogen ook achterwege blijven, het is maar een discussie. Het gaat me er iets te religieus aan toe in deze 'duurzame' forums, ik ga me dus maar even strategisch terug trekken).
Jij komt ermee aanzetten dat diesel vaak een goedkopere optie zijn... maar dat is PUUR omdat via accijns deze situatie zo verkregen is.

Maar goed, daarom kijk ik ook naar de VS (omdat het "neutraal" terrein is). Verwaarloosbare accijns, waar dus diesel duurder is per liter dan benzine, maar ook niet/nauwelijks subsidies op hybride etc. Daar is de Prius e.d. vrij populair, maar diesels koopt niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 19:28
Bartjuh schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 22:09:
[...]

Welke is dat? De 1.3, 1.6, 1.6 CVT, of de 1.8 hybrid? 5,6, 6,2, 6,0, en 4,0 L/100km resp. fabrieksopgave.
Ja die info hoort er natuurlijk ook bij. Het gaat om 1,8 hybrid a la prius.
Had er even niet aan gedacht dat er ook nog andere modellen zijn.....
Maar of die veel verkocht worden ;) denk het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volvo koploper EV-verkopen Nederland

Niet Opel met de Ampera, niet Toyota met de Prius Plug-in Hybrid en niet Tesla met de Model S, maar het Zweedse Volvo domineert in Nederland het EV-segment. En niet een beetje, maar met ongekende superioriteit – dat blijkt uit de data van VWE Trendweb.

Afbeeldingslocatie: http://www.zerauto.nl/wp-content/uploads/2013/10/verkopen-sept.jpg

Bron: Zerauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

ZuinigeRijder schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 22:40:
Volvo koploper EV-verkopen Nederland

Niet Opel met de Ampera, niet Toyota met de Prius Plug-in Hybrid en niet Tesla met de Model S, maar het Zweedse Volvo domineert in Nederland het EV-segment. En niet een beetje, maar met ongekende superioriteit – dat blijkt uit de data van VWE Trendweb.

[afbeelding]

Bron: Zerauto.
Verbaast mij op zich niet:

- De Prius plug-in is veel te duur t.o.v. de gewone Prius, enorme niet te rechtvaardigen meerprijs.
- De Tesla, hoe vet die wagen ook is, heeft natuurlijk nog steeds de oplaad/bereik nadelen (al dan niet in mindere mate), en dat schrikt nog steeds mensen af. "Range-anxiety".
- De Ampera heeft echt een belabberd verbruik als de accu's eenmaal leeg zijn. Daarnaast ook vrij duur in vergelijking met wat je krijgt. ECHTER, hij gaat € 5000 goedkoper worden, dus dat gaat wellicht een boost geven! http://www.autoweek.nl/ni...olet-volt-flink-goedkoper
- De rest zijn eigenlijk marge en niche vehikels die te veel nadelen hebben om aan te slaan (dan wel prijs, dan wel andere zaken).

Die V60 hybrid is vrij "bruut". Ziet er goed uit, gaat in 6,1 sec naar de 100 (voor een station 8)7 ), heeft een fatsoenlijke range elektrisch, ook een goed verbruik als de accu leeg is (voor een vergelijkbare diesel goed), en is goed praktisch inzetbaar (grote laadruimte, trekhaak (!!), etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Bartjuh schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 23:04:
[...]

Verbaast mij op zich niet:

- De Prius plug-in is veel te duur t.o.v. de gewone Prius, enorme niet te rechtvaardigen meerprijs.
- De Tesla, hoe vet die wagen ook is, heeft natuurlijk nog steeds de oplaad/bereik nadelen (al dan niet in mindere mate), en dat schrikt nog steeds mensen af. "Range-anxiety".
- De Ampera heeft echt een belabberd verbruik als de accu's eenmaal leeg zijn. Daarnaast ook vrij duur in vergelijking met wat je krijgt. ECHTER, hij gaat € 5000 goedkoper worden, dus dat gaat wellicht een boost geven! http://www.autoweek.nl/ni...olet-volt-flink-goedkoper
- De rest zijn eigenlijk marge en niche vehikels die te veel nadelen hebben om aan te slaan (dan wel prijs, dan wel andere zaken).

Die V60 hybrid is vrij "bruut". Ziet er goed uit, gaat in 6,1 sec naar de 100 (voor een station 8)7 ), heeft een fatsoenlijke range elektrisch, ook een goed verbruik als de accu leeg is (voor een vergelijkbare diesel goed), en is goed praktisch inzetbaar (grote laadruimte, trekhaak (!!), etc).
Uhm, je bedoelt de Volt en niet de Ampera neem ik aan?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat is dezelfde auto, alleen andere badge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Wordt de Ampera ook goedkoper?

[edit]
Het onderstel, wat knoppen en carrosserie elementen komen misschien uit dezelfde fabriek, maar verder houdt daar "dezelfde auto" wel op.

Afbeeldingslocatie: http://www.greenspeedmagazine.com/images/forum/attachments/opel_ampera_heck.jpg

[ Voor 93% gewijzigd door Freemann op 08-10-2013 10:09 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Freemann schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:56:

[edit]
Het onderstel en wat knoppen en carrosserie elementen komen misschien uit dezelfde fabriek, maar verder houdt daar "dezelfde auto" wel op.
Opel Ampera = Chevy Volt. Beide zijn gewoon van GM.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ajhaverkamp schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 10:09:
[...]

Opel Ampera = Chevy Volt. Beide zijn gewoon van GM.
Porsche is van Volkswagen. Is een golf GTi dan ook dezelfde auto als de Porsche 911?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 09:44
Dat is toch wat anders. als je goed kijkt naar de ampera en volt zie je dat alleen de plastic delen anders zijn. verder is het gewoon 1 op 1 dezelfde auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ik bedoel maar....

De eerste Opel Astra was ook een E-kadett. Dat is ook niet Astra = Kadett.

De VAG groep werkt tegenwoordig met het MQB platform. Dat maakt een Golf ook geen Passaat en een Lupo een Golf?

en:
Renault Trafic en Opel Movano....

[ Voor 12% gewijzigd door Freemann op 08-10-2013 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

RocketKoen schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:45:
[...]Uhm, je bedoelt de Volt en niet de Ampera neem ik aan?
Oh ja, staat idd Volt in het bericht. Ik haal ze door elkaar omdat, zoals hierboven al gezegd is, het technisch 1:1 kopieën zijn, op wat interieur en exterieur details na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
RocketKoen schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 10:15:
[...]

Porsche is van Volkswagen. Is een golf GTi dan ook dezelfde auto als de Porsche 911?
Volt en Ampera zijn technisch inderdaad identiek. Net zo identiek als bijvoorbeeld een Toyota Aygo, Peugeot 107 en Citroën C1. Of een VW Up!, Skoda Citigo en Seat Mii.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Freemann schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:56:

[...]
Opel heeft de prijzen van de Ampera wel verlaagd in onze buurlanden, maar niet in NL zodat Opel nog wat extra winst kan maken op kosten van de belastingbetaler. Zie: http://www.geenstijl.nl/m...ten_door_subsidie_op.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Geen-stijl ;(

Ach welke (volume geproduceerde) elektrische auto rijdt er zonder subsidie rond?
Van de Tesla S is ook bekend dat hij VEEL meer kost dan nodig, maar de "early-adopters" EN belasting betalers betalen de ontwikkelings"kosten" van deze auto.

De technieken in de Model-S zijn alles behalve nieuw, maar je betaald wel 2 x een Prius en 1,5 keer een Ampera voor 1 Model-S.... en wij als belasting betaler betalen daar nu aan mee.

Mijn Buurman rijdt sinds 2 maanden met een V60 AWD hybrid en heeft al 20.000(!)km gereden.
Hij komt uit een BMW 320D en zegt zelf;
De Volvo is;
Duurder in aanschaf,
Duurder qua diesel verbruik,
stukken zwaarder dan de BMW,
V60 rijdt bij hem +/- 35km elektrisch,
Maar de V60 is VEEEEEEEEL goedkoper dan de BWM en dat betaal jij (ik zijn buurman redelijkerwijs) omdat hij zo schoon schijnt te zijn. Hij stouwt 10.000km per maand weg met voor 98% snelweg kilometers in Duitsland waar hij (eigen woorden) topsnelheid = kruissnelheid rijdt.

Met 1,5 ton moet die wagen er weer uit en dan komt de volgende Hybrid met subsidie.... Mooie regeling....

Hij had ook nog een leuk verhaal over het opladen op zijn werk.
Op zijn werk zijn in totaal 24 Hybrids besteld en de hoofdmoot krijgt een V60.
Maar er kunnen maar 15 oplaadpunten gerealiseerd worden. Deze limiet is opgelegd door het lokale sub-station dat gewoon niet meer kan leveren..... Oftewel, ze moeten daar straks gaan "vechten" voor een aansluiting en als je met je Tesla aankomt die leeg is, dan kun je met een beetje pech niet opladen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Freemann schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 11:31:
Geen-stijl ;(

Ach welke (volume geproduceerde) elektrische auto rijdt er zonder subsidie rond?
Van de Tesla S is ook bekend dat hij VEEL meer kost dan nodig, maar de "early-adopters" EN belasting betalers betalen de ontwikkelings"kosten" van deze auto.

De technieken in de Model-S zijn alles behalve nieuw, maar je betaald wel 2 x een Prius en 1,5 keer een Ampera voor 1 Model-S.... en wij als belasting betaler betalen daar nu aan mee.

Mijn Buurman rijdt sinds 2 maanden met een V60 AWD hybrid en heeft al 20.000(!)km gereden.
Hij komt uit een BMW 320D en zegt zelf;
De Volvo is;
Duurder in aanschaf,
Duurder qua diesel verbruik,
stukken zwaarder dan de BMW,
V60 rijdt bij hem +/- 35km elektrisch,
Maar de V60 is VEEEEEEEEL goedkoper dan de BWM en dat betaal jij (ik zijn buurman redelijkerwijs) omdat hij zo schoon schijnt te zijn. Hij stouwt 10.000km per maand weg met voor 98% snelweg kilometers in Duitsland waar hij (eigen woorden) topsnelheid = kruissnelheid rijdt.

Met 1,5 ton moet die wagen er weer uit en dan komt de volgende Hybrid met subsidie.... Mooie regeling....

Hij had ook nog een leuk verhaal over het opladen op zijn werk.
Op zijn werk zijn in totaal 24 Hybrids besteld en de hoofdmoot krijgt een V60.
Maar er kunnen maar 15 oplaadpunten gerealiseerd worden. Deze limiet is opgelegd door het lokale sub-station dat gewoon niet meer kan leveren..... Oftewel, ze moeten daar straks gaan "vechten" voor een aansluiting en als je met je Tesla aankomt die leeg is, dan kun je met een beetje pech niet opladen :X
Wat is het punt wat je hier wil maken?

Dat we dus allemaal maar in een benzine-stoker moeten blijven rijden omdat Hybride danwel volledig elektrisch niet werkt volgens jou?

Het aantal laadpunten moet gewoon worden uitgebreid, maar dat gebeurd niet binnen een paar maanden, daar gaat wel even wat tijd overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Ik wil geen punt maken. Het gaat om info delen.
Elektrisch wordt met hoge subsidies gepushed als een schoon alternatief waar wij met z'n allen voor betalen, maar wat in de praktijk alles behalve schoon en duurzaam is.

De bijdrage van Hybrid is minimaal en alleen 100% elektrisch kan/zal werken, maar ook hier staat en valt het met een aantal randvoorwaarde zoals;
rijgedrag,
actieradius (rijgedrag gerelateerd),
oplaad mogelijkheden,
garantie op accupacks,
etc.

Vooral de (snel)oplaadpunten zijn een probleem, daar deze ook met een "aansluitwaarde" werken.

Dit is bijv. ook het probleem bij mijn buurman op zijn werk, waar de netbeheerder gewoon niet toestaat dat er meer dan 15 (snel)oplaadpunten gerealiseerd worden. Leuke is dan nog dat het een kantoor is met >2000 man van een van de grootste energie-leveranciers van Duitsland. Zelfs hun krijgen het dus niet voor elkaar om meer van deze oplaadpunten te realiseren voor hun eigen personeel...

Het gaat dus niet alleen om het realiseren van de (snel)laadpunten, maar ook om de infrastructuur daaromheen. En dat zal idd geen kwestie van maanden zijn en mogelijk zelf jaren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Freemann schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 12:24:
Elektrisch wordt met hoge subsidies gepushed als een schoon alternatief waar wij met z'n allen voor betalen, maar wat in de praktijk alles behalve schoon en duurzaam is.
100% elektrisch is niet duurzaam en schoon?

Benzine en diesel krijgen we ook niet op een schone manier.
Freemann schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 12:24:De bijdrage van Hybrid is minimaal en alleen 100% elektrisch kan/zal werken, maar ook hier staat en valt het met een aantal randvoorwaarde zoals;
rijgedrag,
oplaad mogelijkheden,
garantie op accupacks,
etc.

Vooral de (snel)oplaadpunten zijn een probleem, daar deze ook met een "aansluitwaarde" werken.
Ik heb mijn Model S nu bijna twee weken.

8 jaar garantie op de accu of 160.000km en op de auto zelf 4 jaar.

Ben inmiddels al vanaf Middelburg naar Groningen gereden en terug, is prima te doen met de laadmogelijkheden die er nu al zijn.
Freemann schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 12:24:Dit is bijv. ook het probleem bij mijn buurman op zijn werk, waar de netbeheerder gewoon niet toestaat dat er meer dan 15 (snel)oplaadpunten gerealiseerd worden. Leuke is dan nog dat het een kantoor is met >2000 man van een van de grootste energie-leveranciers van Duitsland. Zelfs hun krijgen het dus niet voor elkaar om meer van deze oplaadpunten te realiseren voor hun eigen personeel...

Het gaat dus niet alleen om het realiseren van de (snel)laadpunten, maar ook om de infrastructuur daaromheen. En dat zal idd geen kwestie van maanden zijn en mogelijk zelf jaren....
Smart grids worden dan ook steeds belangrijker.

Je moet ook niet je maximale vermogen dimensioneren op de piek van die laadpalen.

Smart charging systemen bestaan al. Keba en Mennekes maken dergelijke systemen al. Die verdelen het beschikbare vermogen over wat er gevraagd wordt door de auto's.

Zo kan je dus prima 45 aansluitingen maken op de aansluitwaarde van 15 laadpalen, maar als iedereen op exact het zelfde moment in prikt krijgt elke auto 1/3 van het maximale vermogen.

Langzaam aan bouwt het vermogen dan op naar mate de auto's voller raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Freemann schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 12:24:
Met zijn allen massaal doodgaan is inderdaad het meest duurzame.

Het is pas duurzaam als ALLES cradle to cradle is, en ALLES uit hernieuwbare bronnen wordt gewonnen.

Maar elektrisch heeft één MEGA-voordeel boven benzine/diesel/gas: keuze! Je stroom kan uit PV komen, uit kernenergie, maar ook uit kolencentrales. Daarnaast zijn grote energiecentrales VEEL efficiënter dan een benzine-diesel motor (geloof mij nou maar, afgestudeerd aan de vakgroep thermodynamische werktuigbouwkunde). Transportverliezen zijn vaak minimaal over HV-grid. Naast natuurlijk andere voordelen zoals geen vieze uitstoot meer in dichtbevolkte gebieden (steden e.d.).
De bijdrage van Hybrid is minimaal en alleen 100% elektrisch kan/zal werken, maar ook hier staat en valt het met een aantal randvoorwaarde zoals;
rijgedrag,
oplaad mogelijkheden,
garantie op accupacks,
etc.
Maar dat is met gewone auto's ook zo... (rijgedrag)

Daarnaast, minimaal? Een Prius (niet plug-in) is significant zuiniger dan vergelijkbare benzine auto's, maar kost nauwelijks meer om te produceren (kleinere overbrenging en motor, maar wel 35kg aan makkelijk recyclebare accu + wat elektronica + kleine elek. motor). Aangezien het turnover point bij de gemiddelde auto op 20k km ligt (dan is er evenveel energie verbruikt tijdens gebruik als productie), is een Prius (en aanverwanten) vele malen duurzamer over de levensduur.

Dit is bijv. ook het probleem bij mijn buurman op zijn werk, waar de netbeheerder gewoon niet toestaat dat er meer dan 15 (snel)oplaadpunten gerealiseerd worden. Leuke is dan nog dat het een kantoor is met >2000 man van een van de grootste energie-leveranciers van Duitsland. Zelfs hun krijgen het dus niet voor elkaar om meer van deze oplaadpunten te realiseren voor hun eigen personeel...

Dus? Alles heeft tijd nodig, met de eerste auto's was er ook niet direct een goede benzine-infrastructuur en overal goede verharde wegen.

Laat ze maar van hun luie gat komen en er wat aan gaan doen, ook nog eens goed voor de economie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Snow_King schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 12:04:
[...]
Wat is het punt wat je hier wil maken?

Dat we dus allemaal maar in een benzine-stoker moeten blijven rijden omdat Hybride danwel volledig elektrisch niet werkt volgens jou?

Het aantal laadpunten moet gewoon worden uitgebreid, maar dat gebeurd niet binnen een paar maanden, daar gaat wel even wat tijd overheen.
Het punt is dat de V60 plugin een energieslurper is die meer verbruikt dan menig conventionele auto (waar 14 of 20% bijtelling voor moet worden betaald), het is daarom ook absurd dat deze auto in aanmerking komt voor fiscale voordelen.

Er is bij de v60 ook weinig stimulans om de auto op te laden omdat deze prima presteert met de grote D5.

Bij een Ampera of Volt is dat anders, die rijd gewoon onaangenaam op de brandstofmotor en de Prius Plugin rijd zonder inpluggen al tussen de 1:26 en 1:30.

De outlander PHEF is overigens net zo energieslurper die gebruikt maakt van ons pervse belastingsysteem

[ Voor 53% gewijzigd door revolution-nl op 08-10-2013 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@revolution-nl;
Je snapt hem ;)

[edit]
Ik wil best sociaal mee betalen aan een schoon en duurzaam product. Mijn belastinggeld mag dan best gebruikt worden om een alternatief brandstof(waterstof, elektrisch, etc) netwerk op te zetten, maar heel veel hybrids met een (papieren) bereik van <50km hebben niets in deze markt te zoeken of te maken met verduurzaming.

De V60 heeft een papieren bereik van 40km, mijn buurman haalt met moeite 30-35km. Op een ritje van 500km werkverkeer, is dat 5-7% en daarna rijdt deze auto 470-465 km duurder dan zijn vorige BMW 320D.
Per saldo verstookt deze V60 op zijn werkverkeer ritje meer diesel dan zijn oude BMW 320D.
Maar hij is wel duizenden euro's goedkoper uit en dat betalen wij. Volgens mij heet dat gewoon een Fossiel brandstof subsidie.

@Tesla owner(s);
in alle opzichten een prachtige auto en ben een grote voorstander van deze auto. Nu de infrastructuur nog die het mogelijk maakt dat auto's als deze massaal gebruikt kunnen worden.

[ Voor 101% gewijzigd door Freemann op 08-10-2013 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

revolution-nl schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 12:56:
[...]

Het punt is dat de V60 plugin een energieslurper is die meer verbruikt dan menig conventionele auto (waar 14 of 20% bijtelling voor moet worden betaald), het is daarom ook absurd dat deze auto in aanmerking komt voor fiscale voordelen.

Er is bij de v60 ook weinig stimulans om de auto op te laden omdat deze prima presteert met de grote D5.

Bij een Ampera of Volt is dat anders, die rijd gewoon onaangenaam op de brandstofmotor en de Prius Plugin rijd zonder inpluggen al tussen de 1:26 en 1:30.

De outlander PHEF is overigens net zo energieslurper die gebruikt maakt van ons pervse belastingsysteem
Kijk, daar kan ik me volledig in vinden.

Wat ik eerder aan gaf, bij ons krijgt een medewerker dit jaar nog een Outlander. Wij verplichten echter minimaal 1:35 in het lease contract aangezien hij thuis én op het werk op onze kosten kan laden.

Het probleem is helaas wel dat er té veel mensen zijn die misbruik van de regel maken, maar dat neemt niet weg dat een PHEV wel zeker zuinig kan zijn bij goed gebruik.

Ik ken ook mensen met een Ampera die eens in de 1600 kilometer tanken. Het kán wel, maar heeft ook weer met rij gedrag te maken.

Net zoals dat ik mijn Model S leeg kan rijden in 200km of in 400km, die keuze is aan mij.
Freemann schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 12:57:
@Tesla owner(s);
in alle opzichten een prachtige auto en ben een grote voorstander van deze auto. Nu de infrastructuur nog die het mogelijk maakt dat auto's als deze massaal gebruikt kunnen worden.
Daar is bijvoorbeeld www.fastned.nl hard mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

revolution-nl schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 12:56:
[...]Het punt is dat de V60 plugin een energieslurper is die meer verbruikt dan menig conventionele auto (waar 14 of 20% bijtelling voor moet worden betaald), het is daarom ook absurd dat deze auto in aanmerking komt voor fiscale voordelen.

Aargh, idd, de diesel motor van de v60 blijkt ook waardeloos inefficient :F

Naja, dan is Toyota gewoon de enige fabrikant die technisch gezien een all-in efficiente plug-in kan fabriceren. Prius plug-in met 50km range en 10k euro minder dan hij nu is, en ze hebben by far de beste plug-in hybrid op de markt.
Pagina: 1 ... 3 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.