Vandaag naar de preview van de BMW i3 geweest bij Corpus in Leiden. Je moest je hiervoor opgeven en de preview dagen waren zo volgeboekt. Vandaag was de laatste dag van de preview, waarbij de BMW i3 symbolisch onthult werd.
Na een ontvangst drankje werd een kleine video getoond van de belangrijkheid van dit nieuwe elektrische bmw model. Bij de ontwikkeling van de BMW i3 stond duurzaamheid voorop, dus er wordt veel gebruik gemaakt van duurzame productie methodes en recyclebare materialen. Zo is de passagierskooi gemaakt van uiterst sterke koolstofvezel, welke 30% lichter is dan aluminium maar biedt door de torsiestijfheid ook optimale veiligheid. In het interieur wordt gebruik gemaakt van organische, natuurlijk behandelde materialen, zoals FSC eucalyptushout, met olijvenblad gelooid leer en ecologische wol.
Hierna werd een presentatie gegeven over de BMW i3. Het model met range extender komt dit jaar niet naar Nederland, omdat er zoveel vraag naar is. Jammer voor de lease rijders, die normaal veel rijden, want volgend jaar gaat de bijtelling waarschijnlijk naar 7%. BMW geeft 100.000 km garantie op de batterijen of 8 jaar, met een capaciteitsgarantie van 70%. Dit zelf vind ik wat magertjes. Wat dat betreft doen anderen EV producenten dat beter. Wanneer je 20.000 km per jaar rijdt, is na 5 jaar de garantie weg. Lease rijders rijden vaak nog veel meer, dus niet echt aantrekkelijk voor lease rijders. En een hele nieuwe set batterijen kost ongeveer 10.000 euro. Dat is natuurlijk het minst duurzame aan een elektrische auto. De banden zijn 19 inch hoog, maar maar 48 cm erg smal, voor het besparen van energie.
Wat kost nu zoiets om te leasen (daar kan ik niet van gebruik maken, maar toch maar even noemen):
599 euro per maand, excl BTW, 48 maanden looptijd met 15000 km per jaar, excl. kosten energie/brandstof.
Daarna kon je in de 4 meter lange BMW i3 zitten en bekijken. Ze hadden er een staan met alleen batterijen (zwart + oranje) en een met range extender (zwart + grijs ). Je kon jammer genoeg niet met de BMW i3 rijden om te voelen hoe de acceleratie van 0-100 km/h in 7.2 seconden voelt. Trouwens, met range extender is deze 0.7 seconden langzamer, zo zie je wat 120 kg verschil uitmaakt. Ook de actieradius in ECO-PRO+ mode op batterijen is dan geen 190 km, maar 170 km. In de praktijk geeft men respectievelijk 130-160 en 120-150 op. De auto heeft geen middenstijl, maar toch is het achter wel erg krap vertoeven. En voor lange mensen helemaal niet aan te raden, want die zitten met hun hoofd tegen het plafond. Voorin is het natuurlijk beter, maar ikzelf ben niet lang, maar daar had ik dus ook niet veel hoofdruimte. De kofferruimte is ook klein en niet diep en heeft een inhoud van 260 liter en is uitbreidbaar tot 1100 liter.
De BMW i3 kost 35.500 euro (consumentenprijs), met range extender 39.990 euro. Daar komt nog bij:
- 225 euro recyclingsbijdrage
- 49 euro registratiekosten
- 995 euro kosten rijklaar maken
En wat kun je er nog allemaal voor extra's bijkrijgen, hier een kleine greep:
- 520 euro: 5 jaar onderhoud of 100.000 km (dus onderhoud is maar 100 euro per jaar)
- 672 euro: metallic lak
- 356 euro: extra getint glas in achterportieren en achterruit
- 1995 euro: comfortpakket (introductieaanbieding professioneel navigatie systeem gratis, normaal 2023 euro)
- 1007 euro: parkeerpakket
- 1617 euro: snellaadpakket
- 672 euro: voorverwarmingspakket
- 1372 euro: 20 inch lichtmetalen wielen
- 2060 euro: winterwielsets 19 inch lichtmetaal
- 3041 euro: bekleding natuurleder
- 488 euro: alarm klasse 3
- 427 euro: ontgrendelen en vergrendelen portieren zonder sleutel
- 997 euro: elektrisch bediend glazen schuif-/kanteldak
- 335 euro: elektrisch verwarmde voorstoelen
- 905 euro: adaptieve LED verlichting
- 1007 euro: Driving Assitance Plus
- 900 euro: Wallbox voor thuis
Dus je kunt het zo duur maken als je zelf wilt
BMW had een goed verzorgde ochtend van 10:30 tot 12:00 uur bij Corpus. Er zijn veel verschillende reacties op de BMW i3, velen vind deze lelijk, anderen mooi. Ik vind de BMW i3 echter te duur t.o.v. de concurrentie. Dus voor mij geen BMW i3, of ik moet deze winnen

of krijgen
Wat vinden jullie van de BMW i3?