Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Zou het niet zo kunnen zijn dat:
- effiecientie van het gebruik van de nieuwe motor
- aansturing
- welke motor bij welke vermogens vraag wordt gebruik (v/a)
- regenaratief remmen vergroten.

@Snow_King als Model S rijder.
Gas los is regeneratief remmen, oké. Maar als je de rem licht aanraakt wordt dan niet het regeneratief remmen verhoogd voordat hydraulisch ingrijpt?
Als dat dan ook nog eens wordt gedaan met de 2de motor hoef je bijna niet meer hydraulisch te remmen.

Ooit een reportage gezien van Formule E waarbij men dit zelf kon afstellen. In die reportage waren in de testperiode meerdere rijder gespint vanwege het te hoog afstellen van het regeneratief remmen.

Als ze dat nou eens in een electrische auto (gecontroleerd door software) inbouwen dan heb je zeker nog meer winst. Al hoewel ik op sommige forums lees dat veel Model S rijder alleen de laatste 5Km/h moeten remmen (maar dat is dan wel langzaam gecontroleerd laten uitbollen en niet krachtig remmen).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:52

Snow_King

Konijn is stoer!

ollie1965 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:39:
Zou het niet zo kunnen zijn dat:
- effiecientie van het gebruik van de nieuwe motor
- aansturing
- welke motor bij welke vermogens vraag wordt gebruik (v/a)
- regenaratief remmen vergroten.
Ik gok alle punten, maar niet de laatste.

De accu/inverter moet het vermogen ook kunnen verwerken.
ollie1965 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:39:@Snow_King als Model S rijder.
Gas los is regeneratief remmen, oké. Maar als je de rem licht aanraakt wordt dan niet het regeneratief remmen verhoogd voordat hydraulisch ingrijpt?
Als dat dan ook nog eens wordt gedaan met de 2de motor hoef je bijna niet meer hydraulisch te remmen.
Het regeneratief remmen in een Model S gaat tot maximaal 60kW.

Een oranje gebied geeft aan dat je energie uit de accu haalt en zodra hij gaat regenereren duikt hij in het groen tot maximaal 60kW.

Met je voet kan je de regeneratie dan ook doseren zodat je remlichten niet altijd aan gaan.

Bij een verkeerslicht heb ik mijn remmen eigenlijk nooit nodig. Alleen het laatste stukje om van 5km/h tot een volledige stop te komen, maar anders is het gewoon anticiperen.

Kijk op Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

RocketKoen schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:38:
[...]

Een differentieel is wel nodig. Anders heb je 1 motor per wiel nodig. En dan zou je het differentieel elektronisch moeten regelen. Dan zou je traction control bij elke bocht moeten ingrijpen. Dan valt het vermogen aan 1 kant weg, terwijl bij een mechanisch differentieel het vermogen verplaatst wordt.

Het is wel een extra mechanisch onderdeel. Maar zeg nu zelf, hoe vaak heb je onderhoud/problemen aan een differentieel.
Een differentieel levert natuurlijk wel ook verliezen op.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
RocketKoen schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:38:
[...]

Een differentieel is wel nodig. Anders heb je 1 motor per wiel nodig. En dan zou je het differentieel elektronisch moeten regelen. Dan zou je traction control bij elke bocht moeten ingrijpen. Dan valt het vermogen aan 1 kant weg, terwijl bij een mechanisch differentieel het vermogen verplaatst wordt.

Het is wel een extra mechanisch onderdeel. Maar zeg nu zelf, hoe vaak heb je onderhoud/problemen aan een differentieel.
Inmiddels gegoogled, er zit inderdaad een differentieel in. Op zich geen probleem inderdaad, maar een differentieel is wel een mechanisch component met relatief hoge verliezen. En die wil je nou juist zoveel mogelijk uitsluiten door alles elektrisch te maken. Als je 2 motoren in zou zetten kun je het vermogen veel nauwkeuriger verdelen tussen links en rechts, het is natuurlijk onzin één kant direct uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Snow_King schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:48:
Bij een verkeerslicht heb ik mijn remmen eigenlijk nooit nodig. Alleen het laatste stukje om van 5km/h tot een volledige stop te komen, maar anders is het gewoon anticiperen.
En dat is ook alleen maar omdat de Tesla een normale automaat na probeert te doen die altijd een beetje rijdt wanneer je de pedalen los hebt gelaten. Als ze zouden willen zouden ze hem ook tot stilstand kunnen brengen met de elektromotor, maar goed, dat zou dan toch nooit precies de plek zijn waar jij hem tot stilstand wil hebben.
ATS schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:49:
[...]

Een differentieel levert natuurlijk wel ook verliezen op.
Verliezen van een differentieel direct op de as (geen lange cardanassen en geen 90 graden overbrengingen) zijn wel vrij klein. Een versnellingsbak heeft doorgaans meer verliezen volgens mij, of een ouderwetse cardanas naar een achteras zoals in een ouderwetse achterwiel aangedreven auto. Dat heeft een Tesla allemaal niet.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Snow_King schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:48:
Het regeneratief remmen in een Model S gaat tot maximaal 60kW.

Een oranje gebied geeft aan dat je energie uit de accu haalt en zodra hij gaat regenereren duikt hij in het groen tot maximaal 60kW.

Met je voet kan je de regeneratie dan ook doseren zodat je remlichten niet altijd aan gaan.

Kijk op Google.
Beetje extra gegoogle en kom uit op 0,15 G vertraging. Ik heb ook gevonden dat 40kW model minder afremt dan 60kW (vanwege het niet kunnen opnemen van vermogen dan?).
Dus er wordt iets in de range van 1,5M/S2 vertraagt, dat kan toch wel beter/sneller je moet immers minimaal 2,4M/S2 hebben volgens RVV.
Nou werk aan de winkel om dat vermogen kwijt te kunnen :+

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
!null schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 13:06:
[...]

Verliezen van een differentieel direct op de as (geen lange cardanassen en geen 90 graden overbrengingen) zijn wel vrij klein. Een versnellingsbak heeft doorgaans meer verliezen volgens mij, of een ouderwetse cardanas naar een achteras zoals in een ouderwetse achterwiel aangedreven auto. Dat heeft een Tesla allemaal niet.
Dat is waar, ze zullen vast de afweging gemaakt hebben, en geconcludeerd dat het (nog) niet opweegt tegen de toegevoegde complexiteit in het elektronisch systeem.

Ik heb een keer meegedaan met een zuinigheidsrace (Shell Eco-marathon) met een waterstof auto. Daarbij hadden we bewust de keuze gemaakt NIET regeneratief te remmen, maar gewoon zo lang mogelijk uit te rollen voor een stop. Dan krijg je de energie gewoon terug in de vorm van afgelegde afstand. Alleen de laatste paar km/h voor een stop moet je dan mechanisch remmen, maar de energie die daarmee terug te winnen was was verwaarloosbaar en woog niet op tegen het gewicht en de complexiteit van een opslagsysteem.
Nu is dat uitrollen in het dagelijks verkeer natuurlijk niet te doen, maar met het regeneratief remmen op de motor zal ook voor een Tesla gelden dat er op de mechanische remmen nauwelijks nog wat terug te verdienen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 09:45
[...]

En dat is ook alleen maar omdat de Tesla een normale automaat na probeert te doen die altijd een beetje rijdt wanneer je de pedalen los hebt gelaten. Als ze zouden willen zouden ze hem ook tot stilstand kunnen brengen met de elektromotor, maar goed, dat zou dan toch nooit precies de plek zijn waar jij hem tot stilstand wil hebben.
Niet echt. De remkracht bij regeneratief remmen is afhankelijk van het toerental van de as.
Draait de as heel langzaam dan is de remkracht vrijwel 0.

Ik heb redelijk wat ervaring met trams en treinen. Die hebben ondanks dat ze geen differentieel hebben, toch een mechanische overbrenging tussen de elektromotor en de as.
Dit is vooral zodat de motor een hoog toerental heeft, waardoor ze veel beter op de motor kunnen remmen. Alleen de laatste 5km/u (en noodstop) doen ze met de mechanische rem.

Je kan in principe ook elektrisch remmen (ipv regeneratief). Dat doen ze bijvoorbeeld bij hijskranen. Dat kan wel tot stilstand. Maar dat kost energie, dus niet gewenst bij een auto.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ook een Tesla heeft een mechanische overbrenging tussen elektromotor en aandrijfassen. Namelijk het differentieel. Ik lees dat de elektromotor 7000 toeren/min kan draaien, als je een wiel met 7000 toeren/min ronddraait ga je (afhankelijk van je band) al gauw 800 km/h. Er zit dus een vertraging van ongeveer 3,8:1 tussen. Zou het bij een trein veel meer zijn? Die remt ook niet tot stilstand elektrisch af.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

[...]

Nope. De Model S heeft niet standaard deze "Creep" functie. Deze is op een later moment als keuze toegevoegd bij een firmware update (5.9 of 5.12, in die trant). Op dezelfde manier heeft men ook hill-assist toegevoegd.

Je kunt dus kiezen voor Creep als je dat zou willen. Fijn merk, geeft gebruikers keuzes! Ik zou willen dat ik die auto kon betalen :).

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Maasluip schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 14:00:
Ook een Tesla heeft een mechanische overbrenging tussen elektromotor en aandrijfassen. Namelijk het differentieel. Ik lees dat de elektromotor 7000 toeren/min kan draaien, als je een wiel met 7000 toeren/min ronddraait ga je (afhankelijk van je band) al gauw 800 km/h. Er zit dus een vertraging van ongeveer 3,8:1 tussen. Zou het bij een trein veel meer zijn? Die remt ook niet tot stilstand elektrisch af.
Volgens Tesla zelf:
Single speed fixed gear with 9.73:1 reduction ratio

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
RocketKoen schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 13:44:
[...]

Je kan in principe ook elektrisch remmen (ipv regeneratief). Dat doen ze bijvoorbeeld bij hijskranen. Dat kan wel tot stilstand. Maar dat kost energie, dus niet gewenst bij een auto.
Hijskranen (althans zoals ik ze ontworpen heb) hebben over het algemeen geremde motoren. Ergens op de kraan zit een remweerstand die het grootste deel van de remenergie in warmte omzet, maar als het toerental van de motor onder een bepaalde grens komt grijpt een mechanische rem in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

9.73:1 is wel erg veel, dat kan ik niet rijmen, behalve dan dat de elektromotor meer dan 7000 1/min draait.

212 km/h, band van 2,2 meter omtrek, dan draait de band 1600 1/min. Met een reductie van 9.73 kom je dan op 15.600 1/min uit die de elektromotor moet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
mcDavid schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 14:13:
[...]

Hijskranen (althans zoals ik ze ontworpen heb) hebben over het algemeen geremde motoren. Ergens op de kraan zit een remweerstand die het grootste deel van de remenergie in warmte omzet, maar als het toerental van de motor onder een bepaalde grens komt grijpt een mechanische rem in.
Ligt misschien aan het formaat.
Een last van een paar honderd ton langzaam laten zakken met de mechanische rem op je lier = verdampte rem.
Een remweerstand zit er ook op, maar die is voor het afremmen als je iets op hoge snelheid wilt laten zakken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-09 15:02
Maasluip schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 14:30:
[...]

9.73:1 is wel erg veel, dat kan ik niet rijmen, behalve dan dat de elektromotor meer dan 7000 1/min draait.

212 km/h, band van 2,2 meter omtrek, dan draait de band 1600 1/min. Met een reductie van 9.73 kom je dan op 15.600 1/min uit die de elektromotor moet draaien.
De elektromotor van de Tesla Model S kan tot 15000 toeren draaien. Ik kan de bron zo niet vinden. Maar ik heb het ergens in een youtube filmpje gezien

[ Voor 63% gewijzigd door LoeWn op 13-10-2014 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ah, ik zie ook al mijn fout: "The Tesla motor torque curve is flat 0 to 7000 rpm then falls off noticeably."
Ik las 7000 rpm en nam dat aan als maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Maasluip schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 14:56:
Ah, ik zie ook al mijn fout: "The Tesla motor torque curve is flat 0 to 7000 rpm then falls off noticeably."
Ik las 7000 rpm en nam dat aan als maximum.
Hij is dus lekker efficiënt van 0-100km/u. Ga je harder dan krijg je niet alleen een hoop luchtweerstand, je motor wordt ook nog minder efficiënt.

Verklaart meteen waarom ze 100km/u kiezen als snelheid om hun range mee te meten in de Model SD

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

mcDavid schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 14:13:
Voor als je nog eens een kraan ontwerpt:
Regenerative unit, vervangt de remweerstand

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Proton_ schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 15:59:
[...]

Dat werkt alleen als je kraan op een infinite bus zit, zoals het stopcontact of bovenleiding. Of op een accupakket zoals bij een auto.
Die dingen zitten alleen meestal op een (eigen) generator. En die vinden het minder leuk als je ineens een hoop vermogen terug gaat leveren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:33
RocketKoen schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 16:02:
[...]

Dat werkt alleen als je kraan op een infinite bus zit, zoals het stopcontact of bovenleiding. Of op een accupakket zoals bij een auto.
Die dingen zitten alleen meestal op een (eigen) generator. En die vinden het minder leuk als je ineens een hoop vermogen terug gaat leveren.
Ja, dat is kleine milieuramp op zichzelf. Al die bouwplaatsen waar de hele tijd een generator super inefficiënt stroom staat op te wekken, terwijl een netaansluiting in Nederland nooit ver weg is. Zeker in de binnenstad waar de luchtkwaliteit toch al twijfelachtig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:59

databeestje

Von PrutsHausen

mcDavid schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:50:
[...]

Inmiddels gegoogled, er zit inderdaad een differentieel in. Op zich geen probleem inderdaad, maar een differentieel is wel een mechanisch component met relatief hoge verliezen. En die wil je nou juist zoveel mogelijk uitsluiten door alles elektrisch te maken. Als je 2 motoren in zou zetten kun je het vermogen veel nauwkeuriger verdelen tussen links en rechts, het is natuurlijk onzin één kant direct uit te schakelen.
Als je rechtuit rijdt dan gedraagt het differentieel zich vrijwel als een simpele tandwiel, de kroon tandwielen in het differentieel staan dan gewoon stil. Het ontbreken van een cardan as en 2 haakse overbrengingen is een veel grotere winst.

Over het algemeen stop je geen 100kW vermogen in de aandrijving waarbij je een dusdanig scherpe bocht wil maken dat er significante ratio tussen het binnen en buiten wiel zit. (anders eindig je in een boom) Hierdoor is de hoeveelheid verliezen in een differentieel in praktijk situaties wel te overzien.

Toch komt het af en toe voor in de racerij dat deze oververhitten, ook in de modelbouw gebeurt dit wel eens, daar zijn de diff cases van plastic, die zijn er iets gevoeliger voor. Ook wordt daar siliconen olie in toegepast om de sper te regelen, het voordeel is betere tractie, het nadeel is meer warmte en verlies.

Het is niet zo heel erg raar om electro motoren te zien die 15krpm draaien, de meeste brushless modelbouw ligt rond de 30k rpm, maar die hebben het formaat mee.
Paul C schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 16:28:
[...]

Ja, dat is kleine milieuramp op zichzelf. Al die bouwplaatsen waar de hele tijd een generator super inefficiënt stroom staat op te wekken, terwijl een netaansluiting in Nederland nooit ver weg is. Zeker in de binnenstad waar de luchtkwaliteit toch al twijfelachtig is...
Veel kranen op de dok rijden zelfstandig over het spoor langs de kade voor het laden en lossen. Toch zijn we wel exemplaren met een grote kabelhaspel die van hier naar daar rollen.

[ Voor 15% gewijzigd door databeestje op 13-10-2014 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
RocketKoen schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 15:08:
[...]

Hij is dus lekker efficiënt van 0-100km/u. Ga je harder dan krijg je niet alleen een hoop luchtweerstand, je motor wordt ook nog minder efficiënt.

Verklaart meteen waarom ze 100km/u kiezen als snelheid om hun range mee te meten in de Model SD
Dat staat er niet. Er staat dat daarboven het koppel aanzienlijk minder wordt, niet de efficiency. Dit is eerder een verklaring voor de relatief lage topsnelheid in verhouding tot het vermogen.
Proton_ schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 15:59:
[...]

Ik doe dat inmiddels niet meer, maar weet dat het bestaat. Maar dat wordt alleen toegepast bij echt grote kranen, zoals de containeroverslagkranen. Voor bedrijfskranen is dat helemaal niets interessant.
RocketKoen schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 14:32:
[...]

Ligt misschien aan het formaat.
Een last van een paar honderd ton langzaam laten zakken met de mechanische rem op je lier = verdampte rem.
Een remweerstand zit er ook op, maar die is voor het afremmen als je iets op hoge snelheid wilt laten zakken.
Dan heb je het over de hijsmotor zelf, dat is inderdaad een ander verhaal. Ik doelde op rijmotoren. Maargoed genoeg over hijskranen :p

Edit: wel on-topic: ik stond vandaag voor mijn huidige werk bij een luchtvracht handler, naast een stuk of 12 crates met Tesla logo's en opschrift "drivetrain". Benieuwd wat er in zit :7

[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 13-10-2014 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://cdn.phys.org/newman/gfx/news/2014/ultrafastcha.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cdn.phys.org/newman/gfx/news/2014/1-ultrafastcha.jpg

Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/m1oxei2aphcc_sqr256.jpg/nieuwe-accu-voor-elektrische-autos-in-enkele-minuten-op-te-laden.jpg

'Nieuwe accu voor elektrische auto's in enkele minuten op te laden'

orginele artikel.

De Nanyang Technological University (NTU) werkt aan een accu voor elektrische auto's die in twee minuten voor 70 procent opgeladen kan worden en een levensduur heeft van twintig jaar.
....
Daar komt nog eens bij dat de nieuwe batterij volgens de onderzoeker 10.000 keer opgeladen kan worden en daardoor een veel langere levensduur krijgt
.....
De wetenschappers verwachten dat de nieuwe accu's in twee jaar op de markt kunnen komen.
Volgens de onderzoekers is het produceren van de nieuwe gel zeer eenvoudig en zonder problemen te integreren in het huidige productieproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

ZuinigeRijder schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 17:04:
'Nieuwe accu voor elektrische auto's in enkele minuten op te laden'

orginele artikel.

De Nanyang Technological University (NTU) werkt aan een accu voor elektrische auto's die in twee minuten voor 70 procent opgeladen kan worden en een levensduur heeft van twintig jaar.
....
Daar komt nog eens bij dat de nieuwe batterij volgens de onderzoeker 10.000 keer opgeladen kan worden en daardoor een veel langere levensduur krijgt
.....
De wetenschappers verwachten dat de nieuwe accu's in twee jaar op de markt kunnen komen.
Volgens de onderzoekers is het produceren van de nieuwe gel zeer eenvoudig en zonder problemen te integreren in het huidige productieproces.
Echt, allemaal héél mooi als het lukt.

We hebben alleen zó veel claims gezien in de afgelopen jaren, maar nog niets gezien. Ik blijf dus nog even skeptisch tot het ik in mijn auto heb zitten.

Overigens is laden in 2 minuten uiteraard volledig onrealistisch ivm de grote stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hoeveel stroom zou er dan lopen als een Leaf in 2 minuten opgeladen zou kunnen worden. Een snelle berekening zegt 720KW :P Dat is zes keer zoveel als een Tesla supercharger, voor een vrij klein accupakket. En er komen dan natuurlijk grotere accupakketten in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
!null schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 17:33:
Hoeveel stroom zou er dan lopen als een Leaf in 2 minuten opgeladen zou kunnen worden. Een snelle berekening zegt 720KW :P Dat is zes keer zoveel als een Tesla supercharger, voor een vrij klein accupakket. En er komen dan natuurlijk grotere accupakketten in.
Mja dan zou het alsnog in 12 minuten naar 100% kunnen, nog steeds een flinke vooruitgang. Maar inderdaad eerst zien dan geloven. Er zijn ons ook al accu's op basis van koolstofnanostructuren ipv lithium beloofd die niets wegen en oneindig vaak herlaadbaar zijn. Waar blijven ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Dat is allemaal heel leuk dat de accu dat aan kan.

Maar een 22kWh accu @ 400VAC opladen in 2 minuten = 1650A
Dan heb je een kabel van 400mm2 nodig.
Dat weeg zo'n 14kg/m. Als je dat dan doen met een 85kWh accu moet je meedoen aan de sterkste man om je laadkabel aan te sluiten.

Misschien iets icm draaloos laden ;)

[ Voor 19% gewijzigd door RocketKoen op 13-10-2014 18:23 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

RocketKoen schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 18:22:

Dat weeg zo'n 14kg/m. Als je dat dan doen met een 85kWh accu moet je meedoen aan de sterkste man om je laadkabel aan te sluiten.

Draadloos icm met 720kW denk ik meteen aan "magnetron". Doet ie ook "ping"?

@laadkabel, misschien toch de robot arm voor het snoer die Elon voorstelde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Zal ook wel wat kabel in het voertuig verwerkt moeten worden voor zulke vermogens..

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Zulke vermogens (1650A bij x V) zal niet werken.
Alleen de contactweerstand ( ik zie niet dat iemand het acceptabel vind om eerst klemmen aan te draaien voordat hij/zij gaat laden) zal al zorgen voor een enorme hitte.

Nee dat zijn vermogens waar niemand mee mag en wil spelen.

Ik heb ooit 1 keer het eindresultaat van een sleutel 22 gezien nadat deze tussen + en - kwam bij 1000A en 48V=.
Eindresultaat: 1 gloeiende druppel ijzer op de grond en veel stank. Man ongedeerd, maar hij zal iedergeval nooit meer van zijn leven ongeïsoleerd werken.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja ik heb ook eens een steeksleutel op een set accu's laten vallen, de accu's zaten zo dat de plus en min naast elkaar zaten. En die waren natuurlijk nog niet afgedekt want ik was er nog mee bezig. Hoop geknetter en vonken, en daarna de steeksleutel van de accupool af moeten breken :+
Eigenlijk maakte dat dus nog best goed contact voor iets wat niet aangedrukt of aangeschroefd zat.

[ Voor 16% gewijzigd door !null op 13-10-2014 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

!null schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 20:20:
Ja ik heb ook eens een steeksleutel op een set accu's laten vallen, de accu's zaten zo dat de plus en min naast elkaar zaten. En die waren natuurlijk nog niet afgedekt want ik was er nog mee bezig. Hoop geknetter en vonken, en daarna de steeksleutel van de accupool af moeten breken :+
Eigenlijk maakte dat dus nog best goed contact voor iets wat niet aangedrukt of aangeschroefd zat.
Het maakt zo'n goed contact omdat je een vlamboog trekt door het aantal Ampere's en vervolgens smelt het eraan vast (of bij mega stromen verdampt het).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik weet dat ze bij 2CV-trektochten op die manier kunnen lassen midden in de rimboe :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
databeestje schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 18:30:
[...]

Draadloos icm met 720kW denk ik meteen aan "magnetron". Doet ie ook "ping"?

@laadkabel, misschien toch de robot arm voor het snoer die Elon voorstelde?
Ze zijn bezig met laden van auto's dmw magnetische resonantie.
Dan zou er in de open ruimte tussen de auto en de lader geen veld zijn.

Maar dat is nog wel 90% efficient. En dan heb je dus 72kW aan warmte. Dan smelt je auto :P
Plus dat ik thuis geen aansluiting heb die dat soort vermogens kan leveren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nee maar je hebt ook geen tankstation thuis. Als het laden in minuten gaat, dan is het vergelijkbaar met tanken. En nu hebben we een systeem waar men aan is gewend dat je naar het tankstation moet om verder te komen. Dus dat is niet echt een probleem denk ik. Elektrisch heeft dan als voordeel dat je thuis ook nog kunt laden als je wil (maar inderdaad, een heeeel stuk minder snel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
We moeten gewoon allemaal niet zo verwend doen. Als elektrische auto's doorsnee worden en het merendeel van de parkeerplaatsen bij huizen, bedrijven enz. een laadaansluiting hebben, is dat tanken helemaal geen issue meer. Maak er gewoon een gewoonte van de stekker aan te sluiten als je uitstapt en je komt overal.
Die paar keer per jaar dat je langere trips maakt die je niet op één lading kunt doen, kun je prima af met Tesla Supercharger-achtige oplossingen. Op datsoort trips wil je toch af-en-toe even de benen strekken en koffie drinken.

Volgens mij is de enige reden dat mensen bang zijn voor de laadtijden, dat ze het idee hebben dat ze minstens 2x per week 3 uur later thuis zijn uit hun werk omdat ze moesten tanken. Maar zo werkt het natuurlijk niet, je auto laadt gewoon op als je stil staat dus zolang je geen lange trips maakt hoef je überhaupt nooit te 'tanken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Ach...Tesla heeft wat met dual. Je kan een dual charger kopen voor 22kWh AC laden, nu ook een dual motor. Dus waarom geen DualCharge port? Twee kabels van een supercharger in je auto en er kleine 300kW doorheen laten lopen. Dat zou wel opschieten en dan til je je geen breuk aan een kabel van 13kg/m ;).

Maar hoe de accupack en de auto dat vinden.... Ach tot nu toe verzint Tesla steeds goede ideeën om het elektrische leven aangenamer te maken. Nu wachten op "goedkoper" maken. Ben heel benieuwd waar ze zullen zijn in 2017/2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:51

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Hoe is het met onze meeting? :+

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wellicht is meeting manager wat handiger dan een poll omdat je daar ook meerdere data en locaties aan kan vinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-09 17:50
RocketKoen schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 18:22:

Bij dit toekomstige laadstation loont het zeker om een super geleidende kabel te gebruiken. Die is zeker te tillen zolang je maar goede handschoenen aan hebt :)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://steinbuch.files.wordpress.com/2014/09/scenarios.png?w=551&h=138

hoeveel kost elektrisch rijden voor de particulier

De markt voor elektrisch rijden heeft vorig jaar in NL een versnelling gekend vanwege de belastingregels voor bedrijven en ZZP-ers. In deze blog kun je berekenen hoe het voor de particuliere consument uitpakt als je volledig elektrisch gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Snelladen is volgens mij wel snel genoeg nu, want zoals hier al gezegd: als je ritje lang genoeg is om de accu leeg te trekken, dan wil je toch wel ergens een pauze nemen.

De volgende stap om de acceptatie te verhogen is draadloos laden. Hoeft helemaal niet super snel. Paar kW is daarbij al genoeg. Liever dat die dingen goedkoop worden, zodat je overal kunt laden. Een laag vermogen helpt ook om het goedkoop te maken. Veel laders op 1 elektra aansluiting is dan een van de voordelen. Maar gewoon dat je auto steeds oplaad als hij geparkeerd staat, voor de deur, op het werk, op een openbare parkeerplaats. Dan wordt het juist een time-saver, want als je geen heel lange ritten maakt hoef je nooit meer naar een tank-station én nooit meer stekker in te pluggen, want je auto laad altijd en is dus altijd stand-by!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

ZuinigeRijder schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 19:49:
[afbeelding]

hoeveel kost elektrisch rijden voor de particulier

De markt voor elektrisch rijden heeft vorig jaar in NL een versnelling gekend vanwege de belastingregels voor bedrijven en ZZP-ers. In deze blog kun je berekenen hoe het voor de particuliere consument uitpakt als je volledig elektrisch gaat rijden.
Lijkt aardig te kloppen met wat ik al eerder voor mezelf berekend had. In 4 jaar heb ik hem volledig terugverdiend. Over 3 jaar zullen er vast interessantere auto's op de markt zijn dan mijn LEAF dus kan ik hem dan mooi van de hand doen.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik vraag me af hoeveel tweedehands elektrische auto's dan nog gaan opbrengen als de technologie zich zo snel ontwikkelt. Zou daar nog een goede markt voor zijn?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tsurany schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 22:39:
Ik vraag me af hoeveel tweedehands elektrische auto's dan nog gaan opbrengen als de technologie zich zo snel ontwikkelt. Zou daar nog een goede markt voor zijn?
Maar die ontwikkeling blijft nog wel eventjes uit. Nu is de markt voor tweedehands EV's eigenlijk heel erg goed, want zo hard zakken ze niet. Volgens mij heb je nu minder afschrijving met je Leaf of Tesla dan met een gewone auto.

Maar als accu techniek echt spectaculair vooruit gaat, meer range voor minder geld. Tja dan is het een terechte vraag. Ik denk niet dat je ervoor hoeft te vrezen met een Model S, maar wellicht wel met een Leaf of e-Golf etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Tsurany schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 22:39:
Ik hoop dat ze tegen die tijd vervangende accupakketten met meer capaciteit aanbieden, dan blijf ik mijn LEAF misschien wel gewoon rijden...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shapeshifter schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 22:20:
[...]

Lijkt aardig te kloppen met wat ik al eerder voor mezelf berekend had. In 4 jaar heb ik hem volledig terugverdiend. Over 3 jaar zullen er vast interessantere auto's op de markt zijn dan mijn LEAF dus kan ik hem dan mooi van de hand doen.
Voor mij komt een combinatie berekening tweedehands "LPG + elektrisch" of "benzine + elektrisch" t.o.v. "LPG + benzine" bijna op hetzelfde uit, maar 200 euro nadeel voor de elektrische combinatie. Met LPG brandstofkosten ben ik zeer voordeling uit met €/km energie van 0.047, dus de winst wordt bijna niet gehaald uit brandstofkosten van elektrisch rijden (1 eurocent verschil per km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Mbt de EV-car meet: die is nog steeds niet vastgesteld.
Later dit jaar (november??) zou misschien meer mensen uitkomen.
Als iemand ervaring heeft met zo'n meeting manager ipv poll dan 'be my guest'.

Ik hoop eind deze maand mijn 'long distance ride' naar Belgie te doen om de Open EVSE lader op te halen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

En de website van meeting-manager.nl is offline :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Ik begin wel het idee te krijgen dat elektrische auto's meer gemeengoed worden nu. Ik kwam vanochtend een andere LEAF tegen in een dorpje (3e keer ooit denk ik), op de A2 bij Utrecht zag ik volgens mij een Zoe rijden (denk ik, kon het niet goed zien, stonden van die "probeer hem nu" teksten op, dus denk het wel. Dat was overigens voor het eerst). Natuurlijk een paar Tesla's en op de parkeerplaats stonden een Ampera, Outlander en LEAF naast elkaar :) Heb nu twee keer een Fisker Karma zien rijden, die zijn wel wat zeldzamer, maar dagelijks Tesla's, Outlanders en Ampera's / Volts. Heb nog geen e-Golfs / e-ups of i-MiEVs gezien. i3's zijn ook nog best zeldzaam en heb maar 1 keer een BYD e6 zien staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik zie vooral heel veel Tesla's in Amsterdam en het Gooi (in de orde van eens per dag of twee dagen). Leaf zie ik nog relatief vaak (iedere week 1x), niet alleen de e-taxi's hier in Amsterdam, maar ook particulieren. Ik vermoed dat ik wel vaker dezelfde zie. Maar nu hebben bekenden die hier in restaurant runnen ook een Leaf en een Kangoo EV.
De BMW i3 zie ik net ietsje minder vaak als de Leaf, maar even goed nog wel vaak voor zo'n zeldzame auto.
Mitsubishi I-miev heb ik nog maar 2x gezien.

E-golf en dergelijke inderdaad nog nooit gezien. Maar ik heb daar bij voorbaat al een hekel aan om eerlijk te zijn. Hetzelfde met mensen die nu een VW Jetta Hybrid rijden. Er is al eeuwen de Prius die goed werkt, maar nee, nu pas stappen ze keer over naar een hybride omdat hun achterlopende burgerbakken merk eindelijk heeft besloten dat het goed is. (En dan nog een product heeft neer gezet wat minder goed werkt dan de Prius)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09 08:28
De komende tijd komer er 167 Tesla model s taxi's bij in Amsterdam/schiphol. Da's een flink aantal.

In het artikel staat ook dat de taxi's begrensd zijn op acceleratie en maximum snelheid (130km/h) dit om zo een groot mogelijke range te halen.

De betreffende twee taxi bedrijven die met de tesla's gaan rijden hebben een aanbesteding gewonnen, waarschijnlijk dus op duurzaamheid en vervuiling. Op zich vond ik dit soort vervoer elektrisch uitvoeren een prima idee. Er worden veel kilometers gemaakt met deze auto's.

Hoe er opgeladen gaat worden is ook nog een leuk punt. Op Schiphol komt het grootste laadstation van Europa om al deze tesla's te kunnen opladen. Het station laad met verschillende vermogens, afhankelijk van wanneer de taxi's weer gebruikt moeten worden.

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

MK1o2 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 23:04:
De komende tijd komer er 167 Tesla model s taxi's bij in Amsterdam/schiphol. Da's een flink aantal.

In het artikel staat ook dat de taxi's begrensd zijn op acceleratie en maximum snelheid (130km/h) dit om zo een groot mogelijke range te halen.

De betreffende twee taxi bedrijven die met de tesla's gaan rijden hebben een aanbesteding gewonnen, waarschijnlijk dus op duurzaamheid en vervuiling. Op zich vond ik dit soort vervoer elektrisch uitvoeren een prima idee. Er worden veel kilometers gemaakt met deze auto's.

Hoe er opgeladen gaat worden is ook nog een leuk punt. Op Schiphol komt het grootste laadstation van Europa op al deze tesla's te kunnen opladen. Het station laad met verschillende vermogens, afhankelijk van wanneer de taxi's weer gebruikt moeten worden.
Dat laatste is denk ik onzin en pure PR praat. Waarschijnlijk zullen alle taxi's worden geladen met het maximale vermogen wat op dat moment beschikbaar is. Zo heb je alle auto's zo snel mogelijk vol geladen.

De hoofd verbinding wordt dan continue voor 100% belast, maar dat is prima, zo haal je het maximale rendement uit die aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hoeft niet per se, als de chauffeur toch pauze moet houden ivm de rijtijdenwet kan er langzamer geladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Snow_King schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 01:09:
[...]
Dat laatste is denk ik onzin en pure PR praat. Waarschijnlijk zullen alle taxi's worden geladen met het maximale vermogen wat op dat moment beschikbaar is. Zo heb je alle auto's zo snel mogelijk vol geladen.

De hoofd verbinding wordt dan continue voor 100% belast, maar dat is prima, zo haal je het maximale rendement uit die aansluiting.
Je vergeet even dat het voor de accu niet echt goed is om vaak te superchargen. Zeker voor deze taxi's die waarschijnlijk veel kilometers maken en dus toch wel vaak aan de supercharger zullen hangen, lijkt het me voor de levensduur zeer belangrijk om, wanneer het kan, met een iets normaler vermogen te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

mcDavid schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 09:33:
[...]

Je vergeet even dat het voor de accu niet echt goed is om vaak te superchargen. Zeker voor deze taxi's die waarschijnlijk veel kilometers maken en dus toch wel vaak aan de supercharger zullen hangen, lijkt het me voor de levensduur zeer belangrijk om, wanneer het kan, met een iets normaler vermogen te laden.
Dat hoeft niet waar te zijn...... ollie1965 in "Elektrische auto's" er zijn vele parameters en soms betekent het dat snel laden de beste optie is.........

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Grappig, het viel me al op dat ik ineens wat Tesla taxi's zag. Gisteren al twee keer gezien, dus op de eerste dag. Maar ik dacht dat ik van de week al een Tesla taxi had gezien, dat zou dan te vroeg zijn?

In Amsterdam zijn al de Nissan Leaf taxi's aanwezig, die laden op bij Spaklerweg/A10 daar in de buurt. Voor taxiritten binnen de stad is het ideaal, want ondanks dat men veel in de auto zit, vallen de kilometers reuze mee.

In ieder geval fijn dat er steeds meer vervanging is voor de diesel, dat komt de luchtkwaliteit echt ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Gister in het holst van de nacht op schiphol geweest om iemand op te halen, en er staan nu echt een heleboel Tesla's in de rij bij de aankomst hal. Wel leuk om te zien dat bij de meeste de deurhendels naar buiten staan met het ledje eronder voor de zichtbaarheid.

Geen laadpaal direct bij de aankomst gezien, leek me een logische plek aangezien de taxis daar stil staan.

Een van de dingen waarvoor ik de auto gebruik is dus om een keer iemand van Schiphol te halen, een enkele reis van 80 km, niks bijzonders daar. Maar om met de huidige elektrische autos terug te komen is dan een lastig verhaal. Een minium bereik van 200 (250?) km zou dan misschien een beter sweet spot zijn. Het is niet de 400km van een Model S maar genoeg om vanuit Den Helder op en neer naar schiphol te kunnen.

Zouden we het dan over een accu pakket van een kWh of 36 hebben in plaats van de 22 die nu veel merken bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
!null schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 09:48:
[...]

Grappig, het viel me al op dat ik ineens wat Tesla taxi's zag. Gisteren al twee keer gezien, dus op de eerste dag. Maar ik dacht dat ik van de week al een Tesla taxi had gezien, dat zou dan te vroeg zijn?
Volgens het bericht op nu.nl rijden de 1e 50 sinds gisteren.

Wat laden betreft zit de chauffeur inderdaad met zijn verplichte pauze (45min). Dat is genoeg om met de snellader de accu te vullen. In ieder geval genoeg voor een dienst van 4,5 uur denk ik.
Als elke chauffeur zijn eigen taxi heeft staat hij daarna 15 uur stil. En zelfs als ze meerdere chauffeurs hebben per taxi zullen er op de rustige tijden minder rijden dan in piekuren. Die taxi's kunnen dan aan een normale lader.
databeestje schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 10:15:
Een van de dingen waarvoor ik de auto gebruik is dus om een keer iemand van Schiphol te halen, een enkele reis van 80 km, niks bijzonders daar. Maar om met de huidige elektrische autos terug te komen is dan een lastig verhaal. Een minium bereik van 200 (250?) km zou dan misschien een beter sweet spot zijn. Het is niet de 400km van een Model S maar genoeg om vanuit Den Helder op en neer naar schiphol te kunnen.

Zouden we het dan over een accu pakket van een kWh of 36 hebben in plaats van de 22 die nu veel merken bieden?
Die kleine accu's zijn vooral voor waar je de auto het meest voor gebruikt.
Woon-werk verkeer. En de korte stadsritjes voor de boodschappen of de kinderen die naar voetbal of school gebracht worden.

En er zijn maar heel weinig mensen die voor hun woon-werk verkeer 200km moeten rijden.
De meeste fabrikanten mikken dus op de 90% die makkelijk op en neer kunnen met een accu van 22kWh.

Waar jij het over hebt is de psychologische bariere waar mensen tegenaan lopen. Dat er 1 ritje per maand is die je niet haalt met die accu van 22kWh.
Dat is toch een stukje gemak die een model S of een ICE auto wel geeft.

[ Voor 43% gewijzigd door RocketKoen op 17-10-2014 10:23 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

...
Dat is inderdaad de vraag. Tesla gaat die ergens in 2016/17 beantwoorden met de Model 3. Als ik de geruchten lees op het internet, dan worden een accupakket van 40-50kWh verwacht. In allerlei aankondigingen hebben ze het over 200 miles range (320 km).

Een S85D heeft 475km range bij 100km/u. Stel dat dit 320km moet worden... -30%.

Accupack is dan: 85 * 0.70 = 59.5 kWh

Echter mikken ze op een auto die "20% smaller" zal moeten zijn. Misschien ook lichter en met smallere banden waardoor de rolweerstand kan dalen. Kleinere motor erin (aan de voorkant misschien?) en we nemen de gok dat de kWh/km ook met 20% zal dalen.

Accupack is dan: 59.5 * 0.80 = 47.6 kWh

Wanneer men 320km volgens NEDC wil halen: 0.80(320/(502km/85kWh)) = 43.3 kWh

* Disclaimer...extreem natte vingerwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Geen laadpaal direct bij de aankomst gezien, leek me een logische plek aangezien de taxis daar stil staan.
Je bedoeld op de plaats direct bij de aankomst hal (waar de bussen staan)?
Dan is dat nu juist het punt waar ze veel bewegen. Onder de fly-overs (langs de retourbaan) staan ze meer stil.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

mcDavid schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 09:33:
[...]

Ik doel eigenlijk op laden met 22kW (3-fase 32A) via de interne laders. Maar ook SuperChargen is niet slecht voor de accu, dat heeft Tesla al meerdere malen aan gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Snow_King schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 10:45:
[...]

Ik doel eigenlijk op laden met 22kW (3-fase 32A) via de interne laders. Maar ook SuperChargen is niet slecht voor de accu, dat heeft Tesla al meerdere malen aan gehaald.
Precies. Er zijn drie zaken die slecht zijn voor accus (Li-ion):

- lang volledig opgeladen zijn
- te diep ontladen zijn
- hoge temperatuur (bij opslag/laden)

Wanneer je je Tesla normaal gesproken tussen de 20 en 70% houdt, zou het niet uit moeten maken waarmee je laadt. De accupack van Tesla is temperatuur geregeld en de SC's passen hun vermogen aan aan de omstandigheden.

Zoek naar verhalen van echte gebruikers. Ik volg bijvoorbeeld Bjorn uit Noorwegen. Hij heeft interessante (en leuke) filmpjes op youtube staan. Ook eentje over "battery degradation". Bij hem ook verwaarloosbaar, ondanks dat hij zeer regelmatig bij een SC staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Cheese_man schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 11:00:
[...]

- te diep ontladen zijn

Wanneer je je Tesla normaal gesproken tussen de 20 en 70% houdt, zou het niet uit moeten maken waarmee je laadt. De accupack van Tesla is temperatuur geregeld en de SC's passen hun vermogen aan aan de omstandigheden.

Zoek naar verhalen van echte gebruikers. Ik volg bijvoorbeeld Bjorn uit Noorwegen. Hij heeft interessante (en leuke) filmpjes op youtube staan. Ook eentje over "battery degradation". Bij hem ook verwaarloosbaar, ondanks dat hij zeer regelmatig bij een SC staat.
- (ont)laden met meer (veel) dan 1C.

Maar met een accu van 85kWh betekent dat dus dat je gerust met 85kW mag laden.
Het is vooral een risico bij kleinere accu's

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

ollie1965 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 10:44:
[...]

Je bedoeld op de plaats direct bij de aankomst hal (waar de bussen staan)?
Dan is dat nu juist het punt waar ze veel bewegen. Onder de fly-overs (langs de retourbaan) staan ze meer stil.
Klopt, dan heb ik het niet goed begrepen, aan de andere kant, het was inmiddels na 01:00 in de nacht, dan is het een stuk minder druk ;)

@RocketKoen Klopt, daar heb je ook wel gelijk in ;) Mijn motivatie met auto's is toch wat meer gericht op de bruikbaarheid voor het geld dat je erin stopt. Mijn verwachting is ook zeker niet dat een EV exact hetzelfde moet kunnen. Het is de persoonlijke afweging tussen de prijs die je ervoor betaalt en de functionaliteit die je ervoor terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
RocketKoen schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 10:17:
[...]

Die kleine accu's zijn vooral voor waar je de auto het meest voor gebruikt.
Woon-werk verkeer. En de korte stadsritjes voor de boodschappen of de kinderen die naar voetbal of school gebracht worden.

En er zijn maar heel weinig mensen die voor hun woon-werk verkeer 200km moeten rijden.
De meeste fabrikanten mikken dus op de 90% die makkelijk op en neer kunnen met een accu van 22kWh.

Waar jij het over hebt is de psychologische bariere waar mensen tegenaan lopen. Dat er 1 ritje per maand is die je niet haalt met die accu van 22kWh.
Dat is toch een stukje gemak die een model S of een ICE auto wel geeft.
Daarmee zijn dus elektrische auto's eigenlijk alleen geschikt als 2e auto voor erbij. Alleen de Tesla S doorbreekt dat inderdaad, en dat is ook precies het doel van de Model S: Demonstreren dat elektrische aandrijving wel degelijk een volwaardig alternatief is. Of sterker nog: Een béter alternatief is.
Cheese_man schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 11:00:
[...]

- te diep ontladen zijn

Interessante materie. Ik was in de veronderstelling dat snelladen altijd schadelijker was dan langzaam laden. Niet dus.
Het is mooi dat de battery degradation mee valt, maar de Model S bestaat ook pas een jaar of 2. Dat het die eerste 2 jaar goed gaat ligt wel in de lijn der verwachting, ik ben benieuwd hoe de degradatie is over nog 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
mcDavid schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 12:45:
[...]

Daarmee zijn dus elektrische auto's eigenlijk alleen geschikt als 2e auto voor erbij.
Geen zaken omdraaien nu. Je neemt een brandstof auto als auto erbij, en elektrische auto gebruik je dan voor 95% van je ritten. Zo zie ik het zelf ook. Dat ik in de nabije toekomst een eleketriscshe auto heb van klein formaat om de meeste ritten mee te doen (ook met het gezin). De verdere ritten gaan dan met de benzine slurpende auto die er eigenlijk alleen voor de hobby staat, en voor als de EV niet ver genoeg komt.

Ik zou er in ieder geval aardig wat mee besparen. Ik denk 150 euro per maand, en dat is mijn geval meer dan 50% van m'n autokosten. (ik vergelijk dan een zuinige tweedehands Yaris met een tweedehands I-Miev)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Als je kijkt naar de kosten van een 2e auto voor 5% van de ritten, dan denk ik dat het goedkoper is om het OV te pakken.

Al is het vooral met een gezin en buiten de randstad sowieso wel handig (en de norm) om 2 auto's voor de deur te hebben staan.
Daar staat tegenover dat veel mensen in de grote steden helemaal geen auto hebben.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Zo, de Open EVSE lader met verloopstekkers is opgehaald. Leuke opties zijn er ingebouwd, zoals een delay zodat je evt in daltijden kan laden (kan vaak ook in de auto ingesteld worden, maar goed.... je zal het maar net nodig hebben en niet vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 08:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Cheese_man schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 10:39:
[...]

Dat is inderdaad de vraag. Tesla gaat die ergens in 2016/17 beantwoorden met de Model 3. Als ik de geruchten lees op het internet, dan worden een accupakket van 40-50kWh verwacht. In allerlei aankondigingen hebben ze het over 200 miles range (320 km).

Een S85D heeft 475km range bij 100km/u. Stel dat dit 320km moet worden... -30%.

Accupack is dan: 85 * 0.70 = 59.5 kWh

Echter mikken ze op een auto die "20% smaller" zal moeten zijn. Misschien ook lichter en met smallere banden waardoor de rolweerstand kan dalen. Kleinere motor erin (aan de voorkant misschien?) en we nemen de gok dat de kWh/km ook met 20% zal dalen.

Accupack is dan: 59.5 * 0.80 = 47.6 kWh

Wanneer men 320km volgens NEDC wil halen: 0.80(320/(502km/85kWh)) = 43.3 kWh

* Disclaimer...extreem natte vingerwerk
Minimaal 250-300 echte kilometers is voor mij toch echt wel het minimum (en dan 120 á 140 op de snelweg).. zo is het makkelijk een retour rit te doen voor de meeste klanten (ben testconsultant).

De Tesla III gaat hem wat mij betreft gewoon worden, zou mooi zijn als ze 2016 nog weten te redden ivm de nieuwe regelingen van de overheid ;)

Nu nog even snel de kilometers van mijn Seat Leon wegwerken ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Falcon schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 19:39:
[...]

Minimaal 250-300 echte kilometers is voor mij toch echt wel het minimum (en dan 120 á 140 op de snelweg).. zo is het makkelijk een retour rit te doen voor de meeste klanten (ben testconsultant).

De Tesla III gaat hem wat mij betreft gewoon worden, zou mooi zijn als ze 2016 nog weten te redden ivm de nieuwe regelingen van de overheid ;)

2016? Ga daar maar niet van uit, ze gaan volgend jaar beginnen met het leveren van de Model X, dat zal wel eerst in America zijn en pas later in Europa. Voor de X hoeven ze niet een geheel nieuwe productie lijn te maken, maar voor de Model 3 den ik wel, kleiner onderstel dan het onderstel van de S/X. De model X is in 2013 aangekondigd. De 3 is slechts bekend gemaakt, de naam, niet het ontwerp. 't Zal mij niets verbazen als de 3 pas in 2018 in Europa op de markt is.

Ik vraag me trouwens af wanneer Tesla gaat inzien dat de Europeese markt beter is dan de Amerikaanse. Je hoort steeds meer over staten waar Tesla wordt tegengehouden om rechtstreeks aan klanten te verkopen, iets wat wij doodnormaal vinden. Ik zie het nog wel gebeuren dat Telsa de middelvinger naar Amerika opsteekt en modellen eerst in europa aan de man brengt. Of zijn ze daar te nationalistisch voor als eerst grote Amerikaanse autofabrikant na zoveel decenia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Falcon schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 19:39:
[...]

Tja, de techniek is er nog niet of je verdient nog niet genoeg, het is maar hoe je het bekijkt :+
Opzich zou de volgende generatie Nissan Leaf al moeten voldoen met het snelladen. BMW i3 vanwege range extender. Er zijn wel wat opties, maar in 2016 is er wellicht een nieuwe Leaf maar niet een Tesla III vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Roobje schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 20:56:
[...]

2016? Ga daar maar niet van uit, ze gaan volgend jaar beginnen met het leveren van de Model X, dat zal wel eerst in America zijn en pas later in Europa. Voor de X hoeven ze niet een geheel nieuwe productie lijn te maken, maar voor de Model 3 den ik wel, kleiner onderstel dan het onderstel van de S/X. De model X is in 2013 aangekondigd. De 3 is slechts bekend gemaakt, de naam, niet het ontwerp. 't Zal mij niets verbazen als de 3 pas in 2018 in Europa op de markt is.
2018 is sowieso al de planning. 2016 gaat hem nooit worden.
Roobje schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 20:56:
[...]
Ik vraag me trouwens af wanneer Tesla gaat inzien dat de Europeese markt beter is dan de Amerikaanse. Je hoort steeds meer over staten waar Tesla wordt tegengehouden om rechtstreeks aan klanten te verkopen, iets wat wij doodnormaal vinden. Ik zie het nog wel gebeuren dat Telsa de middelvinger naar Amerika opsteekt en modellen eerst in europa aan de man brengt. Of zijn ze daar te nationalistisch voor als eerst grote Amerikaanse autofabrikant na zoveel decenia.
Land of the free was het toch? Ohja, toch niet helemaal.

Ik hoop ook dat ze snel meer in Europa gaan zien, want de VS is me toch vaak een hypocriete boel vol smerige politieke spelletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Snow_King schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 23:32:
[...]
Land of the free was het toch? Ohja, toch niet helemaal.

Ik hoop ook dat ze snel meer in Europa gaan zien, want de VS is me toch vaak een hypocriete boel vol smerige politieke spelletjes.
Ach, die "Land of the free" heeft ook al sinds jaar een dag een forse importheffing op suiker, om zijn eigen maisindustrie te beschermen (mais-siroop wordt daar overal gebruikt als suikervervanger, waaronder in cola, de coca cola is daar dan ook anders dan hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

We focussen misschien nu erg op een Tesla voor onze toekomst (misschien terrecht), terwijl wellicht een andere "conventionele" fabrikant met een elektrische auto op de proppen zou kunnen komen.

Er is nog weinig bekend wat voor plannen de PSA groep heeft met elektrisch rijden, behalve een paar e-hdi combinaties en de iOn (iMiev). De EX1 concept was grappig maar kon je eigenlijk niks mee.

Heel af en toe kom je wel eens een partner of berlingo elektrisch tegen in afgezette stads gebieden, maar ook dat is een omgebouwde benzine/diesel en geen auto die niet als een EV ontworpen is. Naar mijn mening moet je een EV van de grond af ontwerpen om succesvol te zijn, niet de halfslachtige ombouw van een brandstof model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
databeestje schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 10:45:
We focussen misschien nu erg op een Tesla voor onze toekomst (misschien terrecht), terwijl wellicht een andere "conventionele" fabrikant met een elektrische auto op de proppen zou kunnen komen.

Er is nog weinig bekend wat voor plannen de PSA groep heeft met elektrisch rijden, behalve een paar e-hdi combinaties en de iOn (iMiev). De EX1 concept was grappig maar kon je eigenlijk niks mee.

Heel af en toe kom je wel eens een partner of berlingo elektrisch tegen in afgezette stads gebieden, maar ook dat is een omgebouwde benzine/diesel en geen auto die niet als een EV ontworpen is. Naar mijn mening moet je een EV van de grond af ontwerpen om succesvol te zijn, niet de halfslachtige ombouw van een brandstof model.
Ik denk dat daarmee Tesla ook zo groot aan het worden is, zij zijn minder gebonden 'we doen het al jaren zo'. Maar aan de andere kant is het ook gewoon een risco dat fabrikanten niet willen nemen, als je ziet hoeveel geld er al in Tesla gepompt is, als dat mislukt ben je je geld kwijt. Als een bedrijf als Ford dat doet, kan het het einde van de fabrikant betekenen. Mercerdes (eigenlijk Daimler) doet het eigenlijk op een slimme manier, geld in Tesla pompen in ruil voor hun tech. Gaat Tesla over de kop dan trekt het Daimler niet mee maar zolang het goed gaat profiteert Daimler er van. Die kijkt nu de markt nog aan, geen idee of dat slim is, maar zal me niets verbazen als ze met een paar een Merc uitbrengen gebasseerd op een Tesla.

Of misschien juist Tesla's in Europa gaat verkopen onder de Merc badge. Want weinig mensen kennen Tesla eigenlijk, natuurlijk buiten de gemiddelde Tweaker om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Roobje schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 11:29:
[...]

Ik denk dat daarmee Tesla ook zo groot aan het worden is, zij zijn minder gebonden 'we doen het al jaren zo'. Maar aan de andere kant is het ook gewoon een risco dat fabrikanten niet willen nemen, als je ziet hoeveel geld er al in Tesla gepompt is, als dat mislukt ben je je geld kwijt. Als een bedrijf als Ford dat doet, kan het het einde van de fabrikant betekenen. Mercerdes (eigenlijk Daimler) doet het eigenlijk op een slimme manier, geld in Tesla pompen in ruil voor hun tech. Gaat Tesla over de kop dan trekt het Daimler niet mee maar zolang het goed gaat profiteert Daimler er van. Die kijkt nu de markt nog aan, geen idee of dat slim is, maar zal me niets verbazen als ze met een paar een Merc uitbrengen gebasseerd op een Tesla.

Of misschien juist Tesla's in Europa gaat verkopen onder de Merc badge. Want weinig mensen kennen Tesla eigenlijk, natuurlijk buiten de gemiddelde Tweaker om.
Toyota doet het ook op die manier om kennis en producten te ontvangen.

Een klein (oud) overzicht
Afbeeldingslocatie: http://kogodnow.com/images/2012-09/tesla-chart.jpg

En het meeste geld komt nog steeds van de (staats) overheid daar, maar dat zijn ze wel hard aan het terugbetalen.

Als de grote echt willen dan kunnen ze dat bedrag wel aan alleen zie je steeds meer allianties ontstaan.
Volgens mij is er geen fabrikant meer die iets zelfstandig doet (ik dacht dat Daimler de laatste was).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
ollie1965 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:13:
[...]

[...]

En het meeste geld komt nog steeds van de (staats) overheid daar, maar dat zijn ze wel hard aan het terugbetalen.

Als de grote echt willen dan kunnen ze dat bedrag wel aan alleen zie je steeds meer allianties ontstaan.
Volgens mij is er geen fabrikant meer die iets zelfstandig doet (ik dacht dat Daimler de laatste was).
Precies, Toyota heeft ook haar fabriek verkocht aan Tesla. Wat bij de groten ook het geval is, dat ze het geld wel hebben maar dat de aandeelhouders het risico niet willen nemen, omdat ze hun geld kwijt kunnen raken.
Grote kans dat hun aandeel toch naar beneden gaat als de fabrikanten niet blijven innoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Het voordeel van Tesla is inderdaad focus op enkel elektrische auto's.
Andere merken hebben een (drie)dubbele focus (3 met hybride erbij). Je zou dit ook kunnen zien in het licht van disruptive innovation, een bewezen kracht bij nieuwe technologieën. Dus Tesla heeft het een en ander mee zitten.

Ook heeft Tesla de hype heel erg mee. Musk wordt gezien als de nieuwe Jobs bij velen.

Ik denk dat er met de model 3 een enorme hit gescoord gaat worden. Ik hoop dat gemeenten, elektriciteitsbedrijven, etc. etc. dit door hebben. En dat er met de huidige groei niet te weinig oplaadpalen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Hier een enquete van VWO scholieren profielwerkstuk? Deze enquete is gericht op EV rijders https://www.enquetesmaken.nl/s/fd981b9

Ik heb em al ingevuld :) de EV-drivers: unite! :P

zojuist een 3 fase, 5 polig wandstuk/stekker gehaald, dan kan ik daar alvast eea op voorbereiden.
Kan de open EVSE lader zijn amperes daar doorheen slurpen ipv een standaard wandcontactdoos

Iemand ervaring met Open EVSE en 'vertraagd laden'? Heb daar wat vraagjes over die ehm... dieper op deze open source ingaan.

[ Voor 48% gewijzigd door NielsTn op 21-10-2014 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

http://www.rijksoverheid....ssenjaar-2016-bekend.html

Elektrisch naar 7%, (plug-in) hybride 14%.
50% korting op de wegenbelasting.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Proton_ schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 08:09:

Nog steeds niet het juiste in mijn ogen, maar gelukkig worden de normen opgeschroeft zodat er nog meer electrisch (EV/plugin) in de markt komt. Want vele houden niet van bijtelling in de leasemarkt.

Wat is dan wel het "juiste" in mijn ogen?
De vervuiler betaald, ofwel een Volvo D6 die onder 3,6 l/100km gaat is goed bezig, die gene die er boven zit gaat gewoon de hoger staffel betalen.
Maar dat is een te grote administratieve rompslomp.

Een EV mag van mij 0% krijgen al hij aantoond dat hij ook "schoon laad", of wel 100% * groene energie afneemt of zelf produceert.
Ik voorzie trouwens stijgende 2de hands prijzen voor de EV op deze manier!
* Helaas is groene energie niet altijd groen bij vele leveranciers maar is het gewoon groene handel.

Wegenbelasting moet er gewoon altijd blijven, immers wegen moeten onderhouden worden (ja ik weet het inkomsten en uitgaven in dit deel zijn niet altijd gelijk)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 08:09:

Voor de particulier is een volledig elektrische auto nu al niet aantrekkelijk qua TVT, daar zal het betalen van wegenbelasting niet aan meehelpen. En aangezien de wegenbelasting berekend wordt over het gewicht, is dit niet gunstig voor elektrische auto's (zware accu's :( ). Of worden de accu's niet meegenomen in het gewicht voor de wegenbelasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

ZuinigeRijder schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:52:
[...]
Voor de particulier is een volledig elektrische auto nu al niet aantrekkelijk qua TVT, daar zal het betalen van wegenbelasting niet aan meehelpen. En aangezien de wegenbelasting berekend wordt over het gewicht, is dit niet gunstig voor elektrische auto's (zware accu's :( ). Of worden de accu's niet meegenomen in het gewicht voor de wegenbelasting?
Maar er zal dan toch sowieso een wegenbelastingtarief-structuur moeten worden bepaald voor elektrische auto's?

Misschien wordt dat wel een extreem gunstig tarief, of ongeacht gewicht, of nauwelijks oplopend met gewicht (itt diesel bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Iemand al de nieuwe vloot van taxi's op Schiphol gezien?

167 Tesla model S auto's...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@hierboven: plaatje is zwart? http://ecomento.com/wp-co...ol-tesla-taxi-740x425.jpg
Bartjuh schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 11:32:
[...]

Maar er zal dan toch sowieso een wegenbelastingtarief-structuur moeten worden bepaald voor elektrische auto's?

Misschien wordt dat wel een extreem gunstig tarief, of ongeacht gewicht, of nauwelijks oplopend met gewicht (itt diesel bijvoorbeeld).
Ik heb het even uitgezocht. Van toepassing is de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994. De wijziging is
In artikel 23b, eerste lid, wordt “bedraagt de belasting in afwijking van artikel 23 nihil” vervangen door: bedraagt de belasting in afwijking van artikel 23 de helft van de ingevolge dat artikel verschuldigde belasting.
Artikel 23b:
Voor een personenauto, niet zijnde een personenauto in de zin van artikel 23a, waarvan de CO2-uitstoot niet hoger is dan 50 gram per kilometer, bedraagt de belasting in afwijking van artikel 23 nihil.
Ofwel: dit regelt dat auto's met een CO2 uitstoot minder dan 50 gram/km geen wegenbelasting hoeven te betalen in afwijking van artikel 23. En dat vet gedrukte gedeelte wordt veranderd naar de helft van de ingevolge dat artikel verschuldigde belasting.
En artikel 23 lid 1 geeft een heel mooi tabelletje met belasting wat in feite de tabel voor benzineauto's is.
Artikel 23 lid 2 geeft de extra toeslag die je moet betalen als je diesel of gas rijdt, en dan zijn er nog wat extra bepalingen.

Maar waar het op neer komt is dat elektrische auto's de helft van het tarief van benzineauto's krijgen.

De 125 kg aftrek wordt geregeld in artikel 22 lid 3:
Voor een personenauto of een bestelauto die is ingericht en bestemd om mede te worden aangedreven door een elektromotor wordt, mits de aandrijving door de elektromotor zodanig is dat de elektrische energie voor een actieradius van ten minste 24 km aaneengesloten stadsverkeer uitsluitend door een batterij of door een brandstofcel kan worden geleverd, of mits het piekvermogen van de voor de aandrijving bestemde elektromotor ten minste 15% van het maximum vermogen van de verbrandingsmotor bedraagt, onder bij algemene maatregel van bestuur te stellen voorwaarden, de eigen massa van het motorrijtuig verminderd met 125 kg.
Let op: mede te worden aangedreven door een elektromotor. Ik lees hier uit dat puur elektrische auto's geen 125 kg aftrek krijgen, want ze worden niet mede door een elektromotor aangedreven, ze worden uitsluitend door een elektromotor aangedreven.
Dit is wat voor de spitsvondigen.

En ik bedenk me net: dat zou dus betekenen dat een hybride/plugin auto wel 125 kg aftrek krijgt en dus minder wegenbelasting betaalt dan een elektrische auto van hetzelfde gewicht.

[ Voor 4% gewijzigd door Maasluip op 24-10-2014 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 12:01:

Let op: mede te worden aangedreven door een elektromotor. Ik lees hier uit dat puur elektrische auto's geen 125 kg aftrek krijgen, want ze worden niet mede door een elektromotor aangedreven, ze worden uitsluitend door een elektromotor aangedreven.
Dit is wat voor de spitsvondigen.

En ik bedenk me net: dat zou dus betekenen dat een hybride/plugin auto wel 125 kg aftrek krijgt en dus minder wegenbelasting betaalt dan een elektrische auto van hetzelfde gewicht.
En deze Twike krijgt ook 125 kg aftrek, want wordt ook door de persoon zelf aangedreven:
Afbeeldingslocatie: http://electricbike.com/wp-content/uploads/2012/03/twike21.jpg

Of hoeft deze geen wegenbelasting te betalen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Daimler stapt gedeeltelijk uit Tesla

http://evobsession.com/da...ock-780-million-windfall/

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:13

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Dat daar dan weer een hippie in moet zitten incl. bandana, wilde baard en verplichte afritsbroek met wandelschoenen. Typisch. _O-

En daar bedoel ik niks verkeerds mee, daar zouden alleen veel meer soorten mensen in moeten rijden, ook hipsters, kantoortijgers, wassenaarmoeders, etc.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
ATS schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 11:33:
Iemand al de nieuwe vloot van taxi's op Schiphol gezien?

[video]

167 Tesla model S auto's...
Het zijn er nog geen 167. Maar als je langs de taxistandplaats loopt en er staan 6 van die dingen op een rij, is het bijzondere er helaas een beetje af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Het wordt tijd dat ze die stationair draaiende naar diesel stinkende taxi's in heel de omgeving van Amsterdam verbieden. Als je als toerist bij Amsterdam Centraal aankomt en naar buiten loopt ruik je als eerste die diesel lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Daarom is het ook mooi met initiatieven zoals Uber enzo, dat is gewoon veel efficienter naar mijn idee.
Altijd als ik een rij stationair draaiende wachtende taxi's zie, dan vind ik dat echt zonde. En tegelijkertijd denk ik ook dat die chauffeurs ook maar staan te wachten. Dat moet dan weer worden goed gemaakt door een dure rit. Zo'n Tesla is echt op alle fronten beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

http://arstechnica.com/ca...-cars-to-challenge-tesla/

Beetje concurrentie voor Tesla kan wel eens verfrissend zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:48
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 12:41:
[...]

En deze Twike krijgt ook 125 kg aftrek, want wordt ook door de persoon zelf aangedreven:
[afbeelding]

Of hoeft deze geen wegenbelasting te betalen.....
leuk karretje, maar eur 40.000..geen wonder dat die man grijs is...lang sparen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Op z'n vroegst 2018... Als we even terug kijken hoe hard Tesla zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld en dat extrapoleren, dan ben ik erg benieuwd waar ze in 2018 staan. Of 2020, want we weten allemaal wat "op z'n vroegst" betekend. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 23:13

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

BarryH schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 23:06:
[...]

leuk karretje, maar eur 40.000..geen wonder dat die man grijs is...lang sparen
Eur 21.100,= is de basis prijs maar datzis natuurlijk veel te hoog voor wat je er feitenlijk voor krijgt, maar dat is natuurlijk omdat we verwend zijn door massaproductie. De Twike is handgemaakt en dat zie je terug in de prijs. Tweedehands zijn ze soms ook een stuk voordeliger te krijgen.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-09 19:16
Mbt Twike en vergelijkbaar, velomobielen: inderdaad, handwerk, geen lopende band, dure Nederlandse lonen, tel uit je verlies. Of winst, want nu exporteren we onze rijkdom veelal naar ontwikkelingslanden met hun goedkope massaproductie.

Dit soort superefficiënte vervoermiddelen blijven voor de meesten enorm duur, zeker als je een elektrische ondersteuning erin laat zetten (10k is niet gek). En dan is het (fiets)wegennet er ook nog niet echt op gemaakt. Maakt het er niet beter op.

Enkele jaren geleden waren tweedehands velomobielen (zoals Quest) iets duurder dan nieuwe, omdat er zo'n lange wachttijd was als je een bestelde. Was toch wel vraag naar dus.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

ollie1965 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:13:
[...]

[afbeelding]

Het meeste geld gaat zeker niet naar de overheid. Tesla heeft de 456 miljoen dollar ruim 9 jaar voor de deadline terugbetaald. Ze hebben zelfs inmiddels een positief bedrijfsresultaat. De alliantie met Toyota is teruggeschroefd aangezien Toyota denkt met fuelcells en H2 meer geld te kunnen verdienen. Ze hebben nog steeds spijt dat ze de patenten van de accu voor de EV1 aan GM hebben verkwanselt!

Mercedes heeft al EV's met Tesla accupacks rondrijden. Een smart en een B klasse (volgens mij).

Make of break moment wordt echt de Model 3. Tezamen met de Gigafactory. Als die dingen mislukken, zorgt dat ervoor dat de boel ontploft. Gaat het daarentegen goed en is er een goede productie van de Model 3/gigafactory in 2017, dan ontploffen ze in het positieve. Spannende tijden.

Ondertussen komen er wel full-ev's van andere merken en ik ben benieuwd hoe goed die gaan zijn.

Pagina: 1 ... 14 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.