Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Vergeet niet dat de snelladers (SuperChargers) van Tesla nu al 120kW aan vermogen kunnen leveren.Proton_ schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 12:52:
Hmm, ik denk dat er heel wat waarheid schuilt in de uitspraak 'I never spent any time charging until I started quickcharging'.
Jammer dat Better Place het niet gered heeft, ik heb liever accuwissels dan snellaad infra wat toch lastiger schaalt.
Zeker als de eindgebruiker ook een accuwissel uit kan voeren; als je een keer extra range nodig hebt regel je een accu op de plek van bestemming of je neemt hem zelf mee.
Ik begrijp de praktische bezwaren en risico's wel dus vind het niet raar dat er toch op snelladen ingezet wordt
De accu is nu de beperkende factor, want het laadvermogen moet redelijk snel al beginnen af te bouwen om niet schadelijk te zijn voor de accu.
De laatste tijd heb ik meerdere roadtrips van ~1000km gedaan en ongemerkt sta je snel 20 tot 30 minuten stil.
Een 'race' tegen een vriend van mij richting het oosten van Duitsland. Ik vertrok met mijn Model S om 9:15 uit Utrecht, hij om 10:30 uit Amsterdam.
Ik was om 17:00 op de plaats van bestemming, hij om 17:15. Verschil was dus ongeveer een uurtje.
Ook hij moest een keer wat eten, naar de wc, benen strekken, etc.
Hadden de snelladers van Tesla nog sneller kunnen laden was het verschil nog kleiner geweest.
Nogmaals: geef het tijd!
Je opmerking over de accu is precies wat ik bedoelde met het lastiger schalen van snelladers: je loopt vrij snel tegen chemische en natuurkundige grenzen aan en dat wordt met accuwissels helemaal omzeild.
Eigenlijk is de discussie op dit moment niet interessant meer omdat de verwisselbare accu er gewoon niet is en niet komt...
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Op dat punt gaan we nog echt wel doorbraken zien. Wanneer? Dat is nog de vraag.Proton_ schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 13:40:
Ik ben het met je eens dat het nu al goed genoeg is en dat het nog beter wordt.
Je opmerking over de accu is precies wat ik bedoelde met het lastiger schalen van snelladers: je loopt vrij snel tegen chemische en natuurkundige grenzen aan en dat wordt met accuwissels helemaal omzeild.
Ook verwacht ik bij snelladers nog wel buffers in de grond om zo ook de pieken op het netwerk weg te nemen.
Ik denk niet dat het er ooit komt. Complex en duur. Ook gaat niet iedereen de zelfde type accu gebruiken in zijn auto's.Proton_ schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 13:40:
Eigenlijk is de discussie op dit moment niet interessant meer omdat de verwisselbare accu er gewoon niet is en niet komt...
Gefeliciteerd! Goede keuzeNielsTn schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 13:54:
Vandaag het besluit genomen en vanaf 6 oktober mag ik trots eigenaar zijn van een Renaul Zoe, model 'Intense'.
Thuis even een 3-fase 16A/11kW punt maken en je zit met 2 uurtjes al weer vol.
Momenteel gewoon met 13-16Ampere laden volstaat. Afhankelijk van mijn ervaringen wil ik overwegen naar 3-fase 25A te gaan (binnen hetzelfde aansluittarief van netbeheerder Enexis).
6 oktober kan ik em ophalen.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ah, OpenEVSE, heb ik thuis ookNielsTn schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 15:36:
@Snow-King: middels een oplossing van Open EVSE is dat fluitje van een eurocent.
Momenteel gewoon met 13-16Ampere laden volstaat. Afhankelijk van mijn ervaringen wil ik overwegen naar 3-fase 25A te gaan (binnen hetzelfde aansluittarief van netbeheerder Enexis).
Wat ik begreep is dat de Renault ZOE op 1-fase niet het beste rendement haalt. Dus als je op 3-fase 10A zou gaan laden zou je een beter rendement hebben in de interne lader dan met 1-fase 16A.
Dat kan flink wat kWh's en dus kosten schelen.
Ik ben bekend, onder de 10A wordt het niet echt efficient.Snow_King schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 16:04:
[...]
Ah, OpenEVSE, heb ik thuis ookIk laad mijn Model S daarmee op 3x30A (heb 3x40A).
Wat ik begreep is dat de Renault ZOE op 1-fase niet het beste rendement haalt. Dus als je op 3-fase 10A zou gaan laden zou je een beter rendement hebben in de interne lader dan met 1-fase 16A.
Dat kan flink wat kWh's en dus kosten schelen.
Vanaf 13A zit je op (uit mijn hoofd) 98% efficiency op 1 Fase.
daarom is de nood-lader (10A in NL) niet echt aan te raden (veel langere laadtijd).
met open EVSE wil ik em op nachttarief laten laden op 16A. Dat werkt al (reeds getest met andere Zoe gedurende 10-15 minuten).
Als het me niet snel genoeg gaat, upgrade naar 3 fase, en een kabel naar de schuur voor de laadstekker
Zeg maar een soort van #vastrechtwoeker
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Dat is niet erg waarschijnlijk. Tenzij er binnenkort een veel goedkoper type accu op de markt komt die ook nog eens meer capaciteit/kg heeft.NielsTn schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 21:10:
En wie weet over vijf jaar meer capaciteit voor zelfde huur?
Het doel van de huuraccu is om mensen over de drempel te trekken die bang zijn voor accu slijtage.
Maar zodra er een nieuw model uit is en deze niet meer geproduceerd wordt, valt die motivatie weg.
Dat is ook niet erg waarschijnlijk, zolang jij een huurcontract hebt moeten ze jou kunnen voorzien van een accupack.RocketKoen schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 21:32:
[...]
Dat is niet erg waarschijnlijk. Tenzij er binnenkort een veel goedkoper type accu op de markt komt die ook nog eens meer capaciteit/kg heeft.
Het doel van de huuraccu is om mensen over de drempel te trekken die bang zijn voor accu slijtage.
Maar zodra er een nieuw model uit is en deze niet meer geproduceerd wordt, valt die motivatie weg.
Die maken ze overigens toch niet zelf en lijkt me dus geen probleem, ook hanteren vele merken een onderdelen levering van 10+ jaar aan, dan heb je allang weer een verse.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Mochten er vragen zijn, dan weet men gelijk aan wie men een vraag kan richten in het topic.
Wie weet zelfs een keer koffie leuten op een 'all electric' tweaker e-car meet-n-greet
nog paar nachten en dan... staat d'n Zoe op de stoep
Waar zou die plaats vinden dan? Bij een Fastned-station?NielsTn schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:04:
Misschien handig om de openingspost aan te vullen met elektrisch rijdende Tweakers?
Mochten er vragen zijn, dan weet men gelijk aan wie men een vraag kan richten in het topic.
Wie weet zelfs een keer koffie leuten op een 'all electric' tweaker e-car meet-n-greet
nog paar nachten en dan... staat d'n Zoe op de stoep#can't wait
Oeh mooi hoor, lease of koop?
Lijkt me leuk! Join ik met de Model S.NielsTn schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:04:
Misschien handig om de openingspost aan te vullen met elektrisch rijdende Tweakers?
nog paar nachten en dan... staat d'n Zoe op de stoep#can't wait
Ergens in het midden van het land? Bij een snellader in de buurt en koffie? Langs de A27 zou kunnen Meerkerk.
Kom ik wel met Zoe langs (evt. met een 2e Zoe van een kameraad die dit jaar weer full electric naar Zwitserland is gereden (artikel uit 2013 op Olino is van hem afkomstig).Snow_King schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 16:02:
[...]
Lijkt me leuk! Join ik met de Model S.
Ergens in het midden van het land? Bij een snellader in de buurt en koffie? Langs de A27 zou kunnen Meerkerk.
Of de A1 bij Amersfoort, is ook mooi centraalSnow_King schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 16:02:
[...]
Jammer dat ik nog niet kan joinen met een elektrische motorfiets, de range is daar niet echt een probleem maar eerder het probleem snelladen nog niet kan...
Stuur me maar een PM wanneer je in de openingspost wil staan, inclusief welke elektrische auto je rijdt of gaat rijden en eventueel een linkNielsTn schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:04:
Ik ben voor, ik woon 6 km van Meerkerk afSnow_King schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 16:02:
[...]
Ik zou oprecht wel een rondje willen rijden met de Zoe of de Model S, heb al wel even in een i3 gezeten, maar niet mee gereden. Heb de Zoe overwogen, maar uiteindelijk voor de LEAF gegaan omdat de acculease het voor mij niet rendabel maakte (met veel kilometers wordt het opeens erg duur). Ik ken de omgeving daar goed, zijn wat provinciale wegen waar je lekker door de weilanden kunt rijden en natuurlijk de A27.
Done.ZuinigeRijder schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 18:41:
[...]
Stuur me maar een PM wanneer je in de openingspost wil staan, inclusief welke elektrische auto je rijdt of gaat rijden en eventueel een link
Zijn mensen al aan het speculeren over wat het Tesla D event gaat zijn?
http://arstechnica.com/ca...tober-9-whatever-that-is/
[ Voor 6% gewijzigd door Shapeshifter op 02-10-2014 19:26 ]
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Fastned zou kunnen, maar moet iemand eerst even checken of er voldoende (en werkende) laadpunten zijnErasmo schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:50:
[...]
Waar zou die plaats vinden dan? Bij een Fastned-station?Zie er wel steeds vaker auto's staan laden.
Oeh mooi hoor, lease of koop?
De Zoe is gekocht als particulier, de accu ervan gehuurd
FastNed kan, ze hebben vaak al 22kW laadstations, en soms zelfs 43kW.
Overigens het verschil tussen lease en huur is klein maar essentieel....
Huur: je wordt als huurder NOOIT eigenaar van het gehuurde object
Lease: na een periode kan je als partij het object ter koop overnemen.
Ergo: Renault is als verhuurder eigenaar van de accu, en de berijder is huurder ervan.
Dit ter verduidelijking, want de accu lease en huur wordt door elkaar gebruikt. Wel juist wezen op internet
[ Voor 47% gewijzigd door NielsTn op 02-10-2014 20:32 ]
je mag de openingspost nu wel aanpassen, no way backZuinigeRijder schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 18:41:
[...]
Stuur me maar een PM wanneer je in de openingspost wil staan, inclusief welke elektrische auto je rijdt of gaat rijden en eventueel een link
Rij dus een Renault Zoe Intens met 17" velgen, kleur metallic grijs (Gris Neptune), model 2014.
Link etc.zal nog volgen als ik e.e.a. geblogd heb op mijn website
hier een preview van mijn account op Spritmonitor.de: https://www.spritmonitor.de/en/detail/636182.html
[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 02-10-2014 20:24 ]
[ Voor 19% gewijzigd door !null op 02-10-2014 21:04 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
wellicht bij actieradius vermelden dat deze via NEDC is vastgesteld... want 210km op een Zoe.... da's verrekte lastig (ik hoor/lees vooral ranges tussen 140-170km)
In mijn LEAF mag je best rijden, je moet het wel heel gek maken om hem stuk te krijgen en anders zijn we toch allemaal verzekerd (ik all-risk in ieder geval).!null schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 21:03:
Zo'n meeting lijkt me leuk. Heb (nog) geen EV, heb al wel in de twee Tesla's mogen rijden. Des te meer ben ik benieuwd naar hoe een voor mij bereikbare EV rijdt. Zoals een Leaf. Maar ik kijk ook uit naar een Mitisubishi I-miev, al heeft niemand die hierHoe dan ook, ik heb zelf niet echt iets om mee te brengen en ik zou ook niet direct verwachten dat ik overal in mag rijden.
Wees maar niet te optimistisch. Mijn LEAF zou 175km NEDC hebben, maar in de praktijk haal ik 90-100km en dat is echt niet omdat ik wild rijd (want dat doe ik niet). Netjes 80 op 80km wegen en 100 op de snelweg.NielsTn schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 21:26:
Een opmerking voor de openingspost (kan je niet DM-en...):
wellicht bij actieradius vermelden dat deze via NEDC is vastgesteld... want 210km op een Zoe.... da's verrekte lastig (ik hoor/lees vooral ranges tussen 140-170km)
Ik zit er nu eens naar te kijken, maar eigenlijk is het wel gek dat de Zoe significant meer bereik heeft op de NEDC test, terwijl zijn battery pack 2kWh kleiner is. Het zal vast niet komen door de 60kg die de LEAF zwaarder is. Misschien heeft het te maken met de 80kW motor van de LEAF tegen de 65kW motor van de Zoe... De LEAF is overigens ook bijna een halve meter langer, ben wel benieuwd naar de ruimte in de Zoe nu.
[ Voor 14% gewijzigd door Shapeshifter op 02-10-2014 22:11 ]
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Actieradius is veel afhankelijk van verschillende factoren: temperatuur, rijstijl, traject (snelweg, provinciaal, stad etc.).
Ja, volgens die test haalt een Outlander PHEV 1:52NielsTn schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 21:26:
Een opmerking voor de openingspost (kan je niet DM-en...):
In de praktijk 1:22
Tijdens die test staat alles uit. Geen navigatie, radio, airco, verlichting.
En voor plug-ins is de test zo kort dat ze bijna de hele route elektrisch rijden. Hoeveel energie er uit de accu verdwijnt wordt niet gemeten bij hybrides.
1:10 ?RocketKoen schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 22:28:
[...]
Ja, volgens die test haalt een Outlander PHEV 1:52
En voor plug-ins is de test zo kort dat ze bijna de hele route elektrisch rijden. Hoeveel energie er uit de accu verdwijnt wordt niet gemeten bij hybrides.
http://www.autoweek.nl/ri...mitsubishi-outlander-phev
1:20 met veel ervaring ?
http://www.groen7.nl/mits...hev-rijdt-nonstop-830-km/
1800Kg en 30 kilometer range electrisch gaat alleen maar 1:52 halen als je korte afstanden rijd en elke dag de accu laad (zeg maar een retourtje van 40-50km per dag) waarom zou je dan niet gelijk een Zoe/Leaf (enz) kopen?..................... Ik weet over smaak valt niet te twisten
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
"Autonomie met Range Extender in km 1500"
Ja, want een officieel vastgesteld verbruik van 1:166 met een 9 liter tank komt uit op 1500 km.

Signatures zijn voor boomers.
Range elektrisch: 160km (19kWh)Maasluip schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 13:19:
Het kan nog beter, de BMW i3 met range extender: http://www.bmw.be/nl/new-.../2013/technical-data.html en dan even de BMW i3 REX kiezen.
Ja, want een officieel vastgesteld verbruik van 1:166 met een 9 liter tank komt uit op 1500 km.
Range met 9 liter benzine range extender: 1500km
Dus die range extender kan van 1 liter benzine ongeveer 19kWh elektriciteit maken.
Dat is 68MJ
1L benzine bevat ongeveer 45MJ aan energie.
Bij deze wil ik BWM feliciteren met het breken van de wet van behoud van energie
[ Voor 18% gewijzigd door RocketKoen op 03-10-2014 13:43 ]
Ho ho... alleen als je 68 kg weegt en 7 kg bagage mee neemt...Maasluip schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 13:19:
Het kan nog beter, de BMW i3 met range extender: http://www.bmw.be/nl/new-.../2013/technical-data.html en dan even de BMW i3 REX kiezen.
''In de opgegeven waarden is rekening gehouden met een voor 90% volle tank, 68 kg voor de bestuurder en 7 kg bagage. Het leeggewicht geldt voor alle wagens in standaarduitvoering. Opties kunnen dit gewicht verhogen."
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
En dan vergeet je nog dat een benzinemotor niet 100% efficient is. Want op 1 liter benzine kom je ook geen 166 km ver. Eerder 1/10e daarvan.RocketKoen schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 13:40:
[...]
Range elektrisch: 160km (19kWh)
Range met 9 liter benzine range extender: 1500km
Dus die range extender kan van 1 liter benzine ongeveer 19kWh elektriciteit maken.
Dat is 68MJ
1L benzine bevat ongeveer 45MJ aan energie.
Bij deze wil ik BWM feliciteren met het breken van de wet van behoud van energie
Maar zo werkt volksverlakkerij nu eenmaal.
Hier op de zaak heeft er één het gepresteerd om met een PHEV over 10.000km en verbruik van 1:150 te realiserenRocketKoen schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 22:28:
[...]
Ja, volgens die test haalt een Outlander PHEV 1:52
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Misschien dat het gemiddelde op de verbruiksmonitor daarom op 1:22 uitkomt. Als dat ding 1:12 rijdt als de accu leeg is.revolution-nl schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 14:23:
[...]
Hier op de zaak heeft er één het gepresteerd om met een PHEV over 10.000km en verbruik van 1:150 te realiseren
Student HTS Autotechniek hier dus absoluut geïnteresseerd in de voertuigen, en fotograaf, dus een korte shoot met wat EV's is helemaal gaaf!
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Let's pick a date? Meerkerk lijkt dus wel een prima optie vanwege de snellader en ook niet ver weg van de SuperCharger in Oosterhout waar ik alvorens even kan bijladen.Sjoerdfoto schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 14:34:
Mocht er inderdaad een meeting komen, leuk! Ik woon zelf ook 6km van Meerkerk af.
Student HTS Autotechniek hier dus absoluut geïnteresseerd in de voertuigen, en fotograaf, dus een korte shoot met wat EV's is helemaal gaaf!
Dan gebruikt hij hem waar hij voor bedoeld is!revolution-nl schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 14:23:
[...]
Hier op de zaak heeft er één het gepresteerd om met een PHEV over 10.000km en verbruik van 1:150 te realiseren
Als het niet te snel is heb ik bij mijn nieuwe werkgever misschien ook een Zoe geregeld.Snow_King schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 15:24:
Let's pick a date? Meerkerk lijkt dus wel een prima optie vanwege de snellader en ook niet ver weg van de SuperCharger in Oosterhout waar ik alvorens even kan bijladen.
Zitten er nog haken en ogen aan een leasecontract als mijn vrouw er meer kilometers mee maakt dan ik? (ik fiets in principe naar mijn werk)
Km buiten contract worden a €0,05 per km verrekend. Tussentijds aanpassen is eveneens mogelijk.
Qua tweakers e-meet, 26 oktober daar ergens?
[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 03-10-2014 18:19 ]
Hmmm moet slag om de arm houden, want momenteel wordt een Open EVSE lader gemaakt die ik dat weekend denk op te halen. S' ochtends 25 okt ook nog zwemtraining voor triathlon... Denk dat ik brak ben. Maar hoe zitten andere tweakers?Sjoerdfoto schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 22:28:
Maak daar 25 oktober van en ik vind het mooi 😄
Poll: Welke datum voor een EV-car /full electric Tweakers meeting
• 26 oktober 2015
• 2 november 2015
• 9 november 2015
Tussenstand:
Ook een poll maken? Klik hier
Poll: Locatie van de Tweakers EV-meeting
• A27 Meerkerk
• A1 Amersfoort
• overigen
Tussenstand:
Ook een poll maken? Klik hier
[ Voor 29% gewijzigd door NielsTn op 05-10-2014 16:50 ]
Edit: Als de locatie bekend is kan ik natuurlijk ook kijken of ik een E-bike in de buurt kan huren
[ Voor 49% gewijzigd door Erasmo op 05-10-2014 20:59 ]
Wie doet er nou zijn Tesla weg?gerre1 schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 12:23:
http://www.groen7.nl/tesl...-tweedehands-aanbieden-2/
Dit klinkt nog wel interessant

Oh, dan wil je er over een maand of twee echt wel even tussenuitShapeshifter schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 14:53:
Het hoeft wat mij betreft ook niet binnen een maand... Mijn vrouw gaat over anderhalve week bevallen, dus later is wat mij betreft beter
Iemand die liever een model X heeft wellicht?
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
[ Voor 52% gewijzigd door Falcon op 06-10-2014 20:09 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Enenen?NielsTn schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 13:54:
Vandaag het besluit genomen en vanaf 6 oktober mag ik trots eigenaar zijn van een Renaul Zoe, model 'Intense'.
Begrijp ik dat je nog geen thuislader hebt?
Verder rijdt ie lekker strak met de 17inch velgen.
Heb nog geen thuislaad-station, maar ben voornemens om naar 3 fase/25A te gaan, en een krachtstroom aansluiting voor de EVSE (met bekende grote connectoren) te realiseren. kWh meter er tussen met S0-puls en heb ik gelijk mijn 'metering' gereed als ik thuis laad
Ik raad je zeker aan een goed laadstation te kopen danwel te maken met OpenEVSE.NielsTn schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 00:19:
Ola.... de Open EVSE lader heb ik nu op 12A ingesteld. Bij 16A wordt de wandcontactdoos toch voelbaar warmer.
Verder rijdt ie lekker strak met de 17inch velgen.
Heb nog geen thuislaad-station, maar ben voornemens om naar 3 fase/25A te gaan, en een krachtstroom aansluiting voor de EVSE (met bekende grote connectoren) te realiseren. kWh meter er tussen met S0-puls en heb ik gelijk mijn 'metering' gereed als ik thuis laad
Ik laad zelf op 3x30A thuis door middel van de juiste componenten en dat gaat nu al >1 jaar probleemloos. Als de auto 4 uur op 22kW laad wordt er niets warm.
Voor de garage wil ik zowiezo een blauw CEE16 wandcontact maken, dat scheelt al uberhaupt met laadstroom en warmteontwikkeling.
Mbt de poll, ik zie nog weinig respons uberhaupt, en later dit jaar kan/mag ook.
Eensch.Maasluip schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 13:51:
[...]
En dan vergeet je nog dat een benzinemotor niet 100% efficient is. Want op 1 liter benzine kom je ook geen 166 km ver. Eerder 1/10e daarvan.
Maar zo werkt volksverlakkerij nu eenmaal.
Maar als je zegt dat een range extender er voor is om de 'range' te extenden. Dan kan het maar zo zijn dat een range extender gedefineerd is bij max 100 kp/h bij lege accu's.
Als je er van uitgaat dat je een 1-Cilinder range extender met beperkte vermogen range een rendement van 40%+ kan halen.
Dan zou je dat verbruik nog wel eens kunnen halen. Zoniet is de snelheid waarschijnlijk nog verder verlaagd tot dat het wel klopt.
Niet dat ik het een toffe gang van zaken vind maar zo werken die marketing lui nou eenmaal.
Ik denk overigens wel dat een gemiddelde engineer bij bmw zich kapot schaamt voor dit soort marketing trukjes.
Mooi zo! Als je nog vragen hebt, ik zelf mijn OpenEVSE (22kW) gemaakt en laad daar dus al een jaar prima mee. Al 10.000kWh aan mijn Model S gevoedNielsTn schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 00:29:
zojuist bericht ontvangen, de Open EVSE charger (1 en 3 fase) is nagenoeg compleet. Dus met beetje geluk ergens volgende week ophalen inclusief 'koppelstukken' zodat ik 5-6 diverse contacten kan koppelen#zinan
Klopt inderdaad. Ik gebruik nu zo'n 14.000 ~ 15.000kWh per jaar (rijd 50.000km p/j) en hierdoor wordt mijn energie dus een stukje goedkoper.databeestje schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 10:54:
Onverwachte meevaller is dat je dan ook nog naar een lager (energie) belastingtarief van de aansluiting gaat, dus je rijdt dan nog goedkoper als consument. Raar eigenlijk.
Boven de 10.000kWh zakt mijn kWh prijs dus met 7 cent (!!) per kWh, dat maakt het rijden vervolgens alleen maar goedkoper.
Bron: http://www.belastingdiens...arieven_milieubelastingen
Ben benieuwd. Toch maar es alvast kabel van 5x 4mm2 gaan trekken ter voorbereiding op evt. 11kW laden
Waarom niet 5G6? Dan kan je eventueel ook nog altijd naar 32A toe. De kabel is niet echt de kosten, maar over een paar jaar de kabel veranderen is wel veel werk.NielsTn schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 13:38:
Snowking, heb in elk geval vernomen dat de RTC-uitbreiding er bij zit, zodat ik 'uitgesteld' kan laden. Kan ik ook in de Zoe instellen, maar wel via veel sub-menu's.
Ben benieuwd. Toch maar es alvast kabel van 5x 4mm2 gaan trekken ter voorbereiding op evt. 11kW laden
zal eerst eens kijken hoe eea qua kosten zit. volgens mij zou ik even NEN1010 richtlijnen (geen wetten) eens nalopen wat je kortstondig of langdurig per diameter aan stromen mag/kan hebben.Snow_King schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 14:05:
[...]
Waarom niet 5G6? Dan kan je eventueel ook nog altijd naar 32A toe. De kabel is niet echt de kosten, maar over een paar jaar de kabel veranderen is wel veel werk.
een 22kW accu is vlotter afgetankt dan een 50kW van een Tesla Roadster....dus zeg 20 Ampere drie fase zou volstaan (in de nacht)
2.5mm2: 16ANielsTn schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 14:08:
[...]
zal eerst eens kijken hoe eea qua kosten zit. volgens mij zou ik even NEN1010 richtlijnen (geen wetten) eens nalopen wat je kortstondig of langdurig per diameter aan stromen mag/kan hebben.
een 22kW accu is vlotter afgetankt dan een 50kW van een Tesla Roadster....dus zeg 20 Ampere drie fase zou volstaan (in de nacht)
4mm2: 20A
6mm2: 32A
Mijn Model S heeft een 85kWh accu, dus ja, dat is bijna 4x de accu van een ZOE.
Wat ik alleen érg fijn vind, als ik (bijna) leeg thuis kom kan ik binnen 1 uur al weer 100km rijden. Dat maakt voor mij de Model S een heel stuk praktischer.
Voor een ZOE kan dat ook gelden. Zeker door de kleinere accu kom je relatief vaker leeg thuis en wellicht wil/moet je na een uur al weer weg. Dan kan dat zonder problemen.
Ik raad je alleen aan de kabel er op voor te bereiden zodat je met weinig werk de boel naar 22kW/32A om kan zetten.
http://www.engadget.com/2...esla-d-awd-driver-assist/
Je hebt gelijk, doch mijn hoofdzekering wordt van 1x40 naar 3x25 Ampere omgezet (bij gelijk aansluittarief).... Wil ik met 32A continue laden, dan zit je aan hogere maandelijkse rekening daarvoorSnow_King schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 14:13:
[...]
2.5mm2: 16A
4mm2: 20A
6mm2: 32A
Mijn Model S heeft een 85kWh accu, dus ja, dat is bijna 4x de accu van een ZOE.
Wat ik alleen érg fijn vind, als ik (bijna) leeg thuis kom kan ik binnen 1 uur al weer 100km rijden. Dat maakt voor mij de Model S een heel stuk praktischer.
Voor een ZOE kan dat ook gelden. Zeker door de kleinere accu kom je relatief vaker leeg thuis en wellicht wil/moet je na een uur al weer weg. Dan kan dat zonder problemen.
Ik raad je alleen aan de kabel er op voor te bereiden zodat je met weinig werk de boel naar 22kW/32A om kan zetten.
dus:
1 fase, 230V => laadvermogen geschat: 230 x 32 A (maximaal) = 7,3 kW (zeg 7kW effectief)
laadtijd 22kW Zoe geschat op 3-3,5 uur (van leeg naar vol)
3 fase, 380V, max 25 A => 380 x 25 x 1,73 = 16,4 kW (zeg 16kW laden effectief bij 25 Ampere en dan mag het huis niets verbruiken....)
Op 20 Ampere => 13 kW.
laadtijd 22kW Zoe geschat op 1,25 (25Ampere)- 2 uur (20 Ampere)
bij 32 Ampere, geeft dat 21kW, dan is 1 uurtje aan de lader bij de Zoe ongeveer voldoende...
[ Voor 19% gewijzigd door NielsTn op 10-10-2014 14:49 ]
Het sommetje is eenvoudig 3fasen*230V*25A=17,3kWNielsTn schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 14:38:
[...]
3 fase, 380V, max 25 A => 380 x 25 x 1,73 = 16,4 kW
Denk maar aan laden op 16A: met 1 fase is dat 3,7 kW, met 3 fasen 3x3,7=11kW.
1 fase = P = U x IProton_ schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 15:02:
[...]
Het sommetje is eenvoudig 3fasen*230V*25A=17,3kW
Denk maar aan laden op 16A: met 1 fase is dat 3,7 kW, met 3 fasen 3x3,7=11kW.
3 fase = P = U x I x Sqrt 3 (ca 1,73) (fasen zijn verschoven...)
Ja of 3 * Ufase * I, komt op het zelfde uit.NielsTn schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 15:05:
[...]
3 fase = P = U x I x Sqrt 3 (ca 1,73) (fasen zijn verschoven...)
Overigens is de lijnspanning in Nederland als het goed is (bijna) 400 volt, namelijk 230*sqrt3. En niet 380 volt.
[ Voor 19% gewijzigd door mcDavid op 10-10-2014 15:25 ]
Je redenering klopt helemaal! Het enige wat ik zeg, leg die kabel naar de laadpaal al, dan hoef je die nooit meer op te graven als je over 3, 5 of 10 jaar de boel wil veranderen.NielsTn schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 14:38:
[...]
Je hebt gelijk, doch mijn hoofdzekering wordt van 1x40 naar 3x25 Ampere omgezet (bij gelijk aansluittarief).... Wil ik met 32A continue laden, dan zit je aan hogere maandelijkse rekening daarvoor
dus:
1 fase, 230V => laadvermogen geschat: 230 x 32 A (maximaal) = 7,3 kW (zeg 7kW effectief)
laadtijd 22kW Zoe geschat op 3-3,5 uur (van leeg naar vol)
3 fase, 380V, max 25 A => 380 x 25 x 1,73 = 16,4 kW (zeg 16kW laden effectief bij 25 Ampere en dan mag het huis niets verbruiken....)
Op 20 Ampere => 13 kW.
laadtijd 22kW Zoe geschat op 1,25 (25Ampere)- 2 uur (20 Ampere)
bij 32 Ampere, geeft dat 21kW, dan is 1 uurtje aan de lader bij de Zoe ongeveer voldoende...
Ik heb naar mijn schuur destijds zelfs 2xUTP en een tweede 5G6 kabel ingegraven, was toen toch bezig.
UTP kan ik je wel aanraden, zo kan ik mijn auto via WiFi aan het internet verbinden voor updates en ook eventueel kan je je laadpaal ooit nog eens op je LAN aansluiten.
Had niet goed gekeken en zag dat de uitkomst niet overeenkwam met wat ik eerder al eens berekend had.
Kilowattje meer of minder, waar hebben we het over
Inderdaad UTP kan makkelijk, heb 3 aaneengekoppelde regenpijpen destijds tussen woning en garage ingegraven, daar loopt nu alleen met tyleen slang de waterleiding voor de garage.Snow_King schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 15:37:
[...]
Je redenering klopt helemaal! Het enige wat ik zeg, leg die kabel naar de laadpaal al, dan hoef je die nooit meer op te graven als je over 3, 5 of 10 jaar de boel wil veranderen.
Ik heb naar mijn schuur destijds zelfs 2xUTP en een tweede 5G6 kabel ingegraven, was toen toch bezig.
UTP kan ik je wel aanraden, zo kan ik mijn auto via WiFi aan het internet verbinden voor updates en ook eventueel kan je je laadpaal ooit nog eens op je LAN aansluiten.
1 UTP kabel is handig, wie weet tzt daar een router plaatsen als je meer aansluitingen zou willen (voor e-car of e-motor
@Proton: geen probleem, ook ik blijf leren
Want er is een manier om een accu nog sneller leeg te trekken dus er zal ook wel een dikkere lader komen
Waar staat de letter D voor
0-100 in 3,2 dat is snell
Edit
Home website
[ Voor 16% gewijzigd door ollie1965 op 10-10-2014 21:52 ]
Dit , hierom en hierom
Sneller laden zal hij niet. Maar wat bizar zeg, dat ding gaat alles helemaal zoek rijden bij het stoplicht. Dat deed een Model S al, nu alleen nog maar ergerollie1965 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 21:45:
Voor de toekomst de kabels nog dikker maken![]()
Want er is een manier om een accu nog sneller leeg te trekken dus er zal ook wel een dikkere lader komen
Waarschuw Rijkswaterstaat voor het extra asfalteren van slijtvast ZOAB op de plaatsen van wegrijden (invoegstroken, stoplichten). Of ze moeten na een maandje weer even de boel glad strijken...Snow_King schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 22:03:
[...]
Sneller laden zal hij niet. Maar wat bizar zeg, dat ding gaat alles helemaal zoek rijden bij het stoplicht. Dat deed een Model S al, nu alleen nog maar erger
Stoplichten worden in het oog van de nieuwe Tesla merely drag-strips
Zou Tesla de naam wijzigen in 'Warpfactor 9' oid?
Dat is inderdaad serieus snel. Daar heb je zelfs met de motor een hele stevige kluif aan. Wat doet Tesla dit toch goed, niet vanaf beneden de markt veroveren maar vanaf boven naar beneden.ollie1965 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 21:45:
Voor de toekomst de kabels nog dikker maken![]()
Edit
[video]
Home website
De semi autonoom functionaliteit is ook briljant!
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Hij wordt efficiënter op verbruik door de dual motor.
unlike in the gasoline world, going AWD actually increases the range of the vehicle. So total EPA rated range for the bigger battery Model S goes from 265 miles to 275 miles.
How is that possible? Partly is because Tesla has engineered new efficiencies into the updated drivetrain, but it's because having two motors gives you more flexibility to only use as much power as you really need and to re-capture more energy when using regenerative braking.
Dit , hierom en hierom
Ik stond deze week naast een model S voor het stoplicht. Voor de oprit van de A12.Snow_King schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 22:03:
[...]
Sneller laden zal hij niet. Maar wat bizar zeg, dat ding gaat alles helemaal zoek rijden bij het stoplicht. Dat deed een Model S al, nu alleen nog maar erger
Hij reed al op de snelweg voordat ik de bocht om was...
Dat is wel een van de mooie dingen aan elektrisch rijden. Je wordt niet bestraft voor het hebben van meer vermogen.ollie1965 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 23:11:
En wat nog mooier is...
Hij wordt efficiënter op verbruik door de dual motor.
[...]
Bij een ICE heb je dat wel, want een krachtigere motor verbruikt standaard meer.
Alleen maar voordelen
Herkenbaar, maar ook een ZOE, Leaf of i3 doen dat. Acceleren allemaal zeer snel.RocketKoen schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 12:35:
[...]
Ik stond deze week naast een model S voor het stoplicht. Voor de oprit van de A12.
Hij reed al op de snelweg voordat ik de bocht om was...
lang leve het maximum koppel van een elektromotor vanaf stilstand tot max rpm ! #powertothepeopleSnow_King schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 18:07:
[...]
[...]
Herkenbaar, maar ook een ZOE, Leaf of i3 doen dat. Acceleren allemaal zeer snel.
vandaag de eerste openbare laadpalen geprobeerd met een pasje van The New Motion.
sta ik bij van der valk eindhoven (43kW AC charger) geeft de paal: pas ongeldig.
wat bleek: TNM moet eerst de pas nog vrijgeven voor openbaar laden.
Uiteindelijk op terugweg (geknepen billetjes to be honest) naar A73 binnendoor gereden en bij Fast Net geladen. Zou 22kW AC zijn, maar het ding laadde veel trager dan een 11kW laadpunt hier op 1 km van mijn woning.... uiteraard Fastnet hiervan op de hoogte gebracht.
[ Voor 44% gewijzigd door NielsTn op 11-10-2014 18:42 ]
2x geen reactie (ontvangstbevestiging niet meegerekend )
2x oeps hij staat wel op de site maar we kunnen hem toch niet leveren
2x 'u wordt teruggebeld door iemand die meer kan dan Excel sheets invullen'
1x offerte 'full operational' maar zonder accu (een niet operational auto dus)
1x we kunnen hem nog niet calculeren, hij staat niet in het systeem
1x een volledige, kloppende offerte (!) tegen 50% meer dan op de site staat
Dus. Ben ik echt de eerste die een Zoe wil leasen
Da's alleen als je in de USA rijdt.Snow_King schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 18:07:
[...]
Dat is wel een van de mooie dingen aan elektrisch rijden. Je wordt niet bestraft voor het hebben van meer vermogen.
Bij een ICE heb je dat wel, want een krachtigere motor verbruikt standaard meer.
Alleen maar voordelen
[...]
Herkenbaar, maar ook een ZOE, Leaf of i3 doen dat. Acceleren allemaal zeer snel.
Hier in Nederland is de 2WD een stuk zuiniger!
Overigens hebben de D-versies van de niet-P modellen 5kW minder vermogen.
[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 11-10-2014 22:34 ]
Andere testmethode.mcDavid schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 22:32:
[...]
Da's alleen als je in de USA rijdt.
Hier in Nederland is de 2WD een stuk zuiniger!
![]()
Overigens hebben de D-versies van de niet-P modellen 5kW minder vermogen.
De gewone versie heeft een bereik van 208 miles (EPA) of 390km (NEDC).
Nu is 208 miles 335km. Dus die testmethodes verschillen nogal.
Voor het nieuwe model hebben ze de (veel eerlijkere) range @ 100km/u gepakt.
Dat er meer/harder regeneratief geremd kan worden geloof ik niet helemaal. Je kunt geen onbeperkte vermogensstromen terugstoppen in een accupakket. Bovendien zou dit alleen voordeel geven in situaties dat je nu nog moet remmen, iets wat tesla-rijders vrij weinig doen heb ik me laten vertellen.
Maar het klinkt ook wel aannemelijk, dat beide motoren dan dichter bij het efficientste punt gebracht kunnen worden.
Klinkt wel logisch dat het dan een betere range geeft, als je een alto motortje in een landrover bij bouwt en kan kiezen tussen die 2 motoren haal je ook een hogere efficiëntie, alleen is er geen fabrikant die dat doet.
1 motor die 80A trekt vs 2 motoren die ieder 40A trekken.
De koperverliezen zijn I2R.
802R = 6400R
2*402R = 3200R
Dat lijkt me achter de komma geneuzel,RocketKoen schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 12:46:
Ik denk eigenlijk dat het door de lagere stroom komt.
1 motor die 80A trekt vs 2 motoren die ieder 40A trekken.
De koperverliezen zijn I2R.
802R = 6400R
2*402R = 3200R
Ik vermoed dat ze beide motoren maar sporadisch gebruiken, alleen bij vol vermogen of bij tractie problemen (gladheid) plus afhankelijk van het gevraagde vermogen.
Cruisen op de snelweg met een constante snelheid gebruiken ze de kleinere motor bijv. Je kan elektrisch heel snel bij schakelen als dat nodig is.
De vorige tesla moet dat allemaal met 1 grote motor doen.
Volgens mij is het een vertanding verschil.Rol-Co schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 11:55:
Het zijn 2 verschillende motoren als ik het zo lees, dus er is electronisch mooi te combineren tussen die 2 waardoor het efficiënter werkt.
Klinkt wel logisch dat het dan een betere range geeft, als je een alto motortje in een landrover bij bouwt en kan kiezen tussen die 2 motoren haal je ook een hogere efficiëntie, alleen is er geen fabrikant die dat doet.
De voorste motor zal een andere vertanding hebben en daardoor op bijv snelweg snelheden zuiniger lopen. Met software wissel je dan af welke motor je wanneer aan stuurt.
En dat is ook weer afhankelijk van de techniek en manier van wikkelen.
Voor een idee van de verschillen kan je dit bekijken (pag 5).
Sommigen hebben het hoogste rendement bij vollast, andere bij laaglast en weer anderen bij deellast. Dit gaat dan wel over industriële motoren, die voor auto's zijn gelukkig nog een slagje beter.
Klopt! En dan gaat het hier ook nog om frequentiegeregelde motoren,zowel 230 of 400V. De 12-24-48-72V motoren is weer een heel andere materie en regelaar (gelijkstroom)Proton_ schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 15:33:
De vermogenscurves van elektrische motoren zijn fundamenteel anders dan die van verbrandingsmotoren.
En dat is ook weer afhankelijk van de techniek en manier van wikkelen.
Voor een idee van de verschillen kan je dit bekijken (pag 5).
Sommigen hebben het hoogste rendement bij vollast, andere bij laaglast en weer anderen bij deellast. Dit gaat dan wel over industriële motoren, die voor auto's zijn gelukkig nog een slagje beter.
Slecht zaak...Proton_ schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 19:57:
Goed, de score na anderhalve week leaseoffertes voor een Zoe aanvragen:
2x geen reactie (ontvangstbevestiging niet meegerekend )
2x oeps hij staat wel op de site maar we kunnen hem toch niet leveren
2x 'u wordt teruggebeld door iemand die meer kan dan Excel sheets invullen'
1x offerte 'full operational' maar zonder accu (een niet operational auto dus)
1x we kunnen hem nog niet calculeren, hij staat niet in het systeem
1x een volledige, kloppende offerte (!) tegen 50% meer dan op de site staat
Dus. Ben ik echt de eerste die een Zoe wil leasen

Waarschijnlijk haalt hij een deel van de winst uit het regeneratief remmen. Bij het remmen gaat het meeste via de voorwielen. In de 2WD versie werd deze energie met 'normale' remmen in warmte omgezet. Bij de 4WD kan ook deze energie terug omgezet worden van kinetische naar elektrische energie.Snow_King schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 14:29:
[...]
Volgens mij is het een vertanding verschil.
De voorste motor zal een andere vertanding hebben en daardoor op bijv snelweg snelheden zuiniger lopen. Met software wissel je dan af welke motor je wanneer aan stuurt.
Nee, zo werkt het regeneratief remmen van een Model S niet.JP12 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 11:45:
[...]
Waarschijnlijk haalt hij een deel van de winst uit het regeneratief remmen. Bij het remmen gaat het meeste via de voorwielen. In de 2WD versie werd deze energie met 'normale' remmen in warmte omgezet. Bij de 4WD kan ook deze energie terug omgezet worden van kinetische naar elektrische energie.
Als je het "gaspedaal" los laat gaat hij direct regeneratief remmen. Is de de-acceleratie boven X dan zullen de remlichten vanzelf aan springen.
Zodra je het rempedaal in drukt worden de mechanische remmen geactiveerd.
Er is dus weinig tot geen winst te behalen, wat normaliter gebeurd al het remmen al met de achterste motor.
Ik vermoed dat de motoren gewoon gelijk zijn (behalve bij de P natuurlijk). Waar je winst uit kunt halen, is als je op de snelweg rijdt met redelijk constante snelheid en beide motoren zitten bijvoorbeeld nét onder hun optimale werkgebied. Dan laat je de ene motor wat meer vermogen geven zodat die in zijn optimale werkgebied terecht komt en met een hoger rendement gaat werken. De andere motor geef je wat minder vermogen, waardoor deze absoluut gezien ook minder energie verspilt aan rendementsverlies.Snow_King schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 14:29:
[...]
Volgens mij is het een vertanding verschil.
Overigens vraag ik me af hoe ze het snelheidsverschil tussen links en rechts oplossen. Zo te zien hebben ze (zowel de oude als dual-engine versie) per aangedreven as één motor. Dan zou er toch ergens een differentieel moeten zitten zou je zeggen? Lijkt me ook zonde.
Een differentieel is wel nodig. Anders heb je 1 motor per wiel nodig. En dan zou je het differentieel elektronisch moeten regelen. Dan zou je traction control bij elke bocht moeten ingrijpen. Dan valt het vermogen aan 1 kant weg, terwijl bij een mechanisch differentieel het vermogen verplaatst wordt.mcDavid schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:24:
[...]
Ik vermoed dat de motoren gewoon gelijk zijn (behalve bij de P natuurlijk). Waar je winst uit kunt halen, is als je op de snelweg rijdt met redelijk constante snelheid en beide motoren zitten bijvoorbeeld nét onder hun optimale werkgebied. Dan laat je de ene motor wat meer vermogen geven zodat die in zijn optimale werkgebied terecht komt en met een hoger rendement gaat werken. De andere motor geef je wat minder vermogen, waardoor deze absoluut gezien ook minder energie verspilt aan rendementsverlies.
Overigens vraag ik me af hoe ze het snelheidsverschil tussen links en rechts oplossen. Zo te zien hebben ze (zowel de oude als dual-engine versie) per aangedreven as één motor. Dan zou er toch ergens een differentieel moeten zitten zou je zeggen? Lijkt me ook zonde.
Het is wel een extra mechanisch onderdeel. Maar zeg nu zelf, hoe vaak heb je onderhoud/problemen aan een differentieel.
Dit topic is gesloten.