SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Wij hebben de grootste hypotheekschuld per capita ter wereld, vanwege onze subsidie op schuld (hypotheekrenteaftrek).mr_petit schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:01:
[...]
Zo simpel ligt het natuurlijk niet helemaal. Nederland heeft z'n spaarcentjes in de pensionpot.
Dat dekt net zo goed de kosten van de vergrijzing (of dat is het idee althans).
Nederland heeft wel een grotere staatsschuld (ca 10-15% van het bnp groter).
Daar zit het verschil. Tesamen met dat de belastingdruk in noorwegen veel groter is wat zich uit in hogere commerciële tarieven in een vergelijkbaar marktsegment. Zolang ze daarmee wegkomen zijn ze natuurlijk spekkoper.
Wij staan er in vergelijking met Noorwegen er enorm veel slechter voor.
Maar tegenover een hypotheekschuld staat natuurlijk waarde, te weten die van het huis. Zolang de waarde van huizen min of meer stabiel blijft is dat dus minder een issue.
Dus of wij er 'enorm veel' slechter voor staan dan noorwegen valt te bezien. Noorwegen heeft wel veel meer olie, dus zo lang die prijs hoog blijft zitten ze gebeiteld. En zelf gebruiken ze weinig olie, de meeste electriciteit komt van waterkracht.
Daar tegenover staat dat hun economie veel meer afhankelijk van is van die olie dan de onze. Nederland is een veel grotere en diversere handelsnatie. Op het moment dat de wereld en masse overstapt op EV's, dan hebben ze in noorwegen een serieus probleem
Maar voor alsnog is de noorse economie sterker, maar ze hebben dan ook niet de zuideuropese sleuro lasten die wij wel moeten dokken.
Maar dit wordt wel erg off topic over een discussie die begon over het feit dat ev's in noorwegen extreem ontlast/gesubsidieerd worden.
[ Voor 28% gewijzigd door mr_petit op 13-08-2014 21:55 ]
"man is not truly one, but truly two,"
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
De baten die noorwegen spaart (thans bijna €600 miljard), daarvan moet ook het staatspensioen betaald worden.drielp schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 22:15:
Het is nogal een verschil of je als staat een fikse schuld hebt of als inwoner. Nederland als staat heeft alleen maar schuld en maakt de aardgasbaten op, Noorwegen spaart juist deze baten voor de toekomst.
Nederland heeft daar aparte potjes voor: het ABP (pensionen voor ambtenaren) bevat alleen al 300 miljard. Hoeveel het totaal van de pensioenen van de bedrijfssector is.... geen idee, maar dat zal ook een beste smak met geld zijn. Volgens mij is het totaal iets van 1000 miljard. Een stuk meer dan het noors oliefonds, maar nederland heeft natuurlijk ook aanzienlijk meer inwoners, dus noorwegen zal per inwoner waarschijnlijk wel meer hebben, maar ze hebben dus per inwoner ook meer nodig (duurdere levensstandaard). Maar het is dus absoluut niet de situatie die jij schetst, die is veel te kort door de bocht.
Noorwegen heeft een mooie inkomstenbron van alle olieverkopen, maar hun levensstandaard (en dus het aantal mensen in de maatschappelijk ondersteunende sectoren), en hun uurtarief wat daaraan gekoppeld is kost ook een vermogen.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 13-08-2014 23:01 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Ik heb een Novox C20 van 3 jaar oud met een 1.8kWh non-lithium accu. Werkt voor mijn kleine ritten (<50km) echt perfect.Tsurany schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 19:05:
Ik zou veel liever zien dat er goede elektrische scooters komen. Aerodynamisch en 300 kilometer op een acculading. Die techniek is er wel maar het is nog te duur om massaal te produceren. Iedereen zo'n ding en dan diesels of elektrische auto's op huurbasis die je in elke gemeente kan afhalen voor een gering bedrag.
Ik fiets zo veel mogelijk, maar als ik wat verder moet of wat boodschappen moet doen gaat het super op zo'n scootertje.
Jij doelt denk ik op iets grotere scooters? Eens, dan is het wel zo fijn.
De accu technieken daar voor gaan er met een paar jaar zijn. In Lithium-ion worden nu al grote stappen gemaakt en dat wordt nog steeds beter.
De Tesla Roadster had 2.3Ah accu cellen, Model S al 3.4Ah en de 4.0Ah is er bijna. De geruchten gaan dat alles er sterk op wijst dat Tesla binnenkort met een 100 ~ 110kWh accu komt voor de Model S.

Niet direct een standaard scooter maar naar mijn idee wel een deel van de toekomst van vervoer. Zuinig, wendbaar en klein terwijl je het comfort en de veiligheid van een auto hebt. Je bent beschermt tegen weer en wind en je kan 300Km elektrisch rijden.
Combineer dit met autonoom rijden en je kan er op de snelweg veel van kwijt op een klein oppervlak. Extra rijstrook die de helft van een normale rijstrook inneemt inzetten voor zulke voertuigen en ze kunnen snel langs alle files. Dan maak je het, net als in Noorwegen, extra aantrekkelijk vanwege meer dan alleen financiele voordelen.
[ Voor 31% gewijzigd door Tsurany op 14-08-2014 09:22 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Hier moet ik je gelijk in geven. Het probleem is niet hoe we ons vervoeren, maar dat we ons vervoeren. De vraag daarbij is, kunnen we dat veranderen en hoe? Misschien het antwoord op die vraag toch EV. Even los van wat de technologie ons gaat brengen, zou het kunnen zijn dat mensen toch maar de trein pakken om van Den Helder naar Maastricht te gaan, vanwege het ongemak van laden terwijl je onderweg bent. En dan bedenken dat Nederland klein is en een gemiddelde Hollander 100 km rijden voor een bezoekjes al te veel vinden.Metro2002 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 16:23:
[...]
Ja, veranderingen gaan vaak langzaam maar gaan we met electrisch autorijden niet de verkeerde kant op, móet het wel gestimuleerd worden? Waarom niet proberen een échte oplossing voor het vervoersprobleem te vinden. Eentje waarbij niet het complete landschap naar god wordt geholpen, waar alle ruimtelijke inrichting is toegespitst op de auto, eentje waarbij je niet in de file staat en waar je als kind niet meer op straat kan spelen.
Ik vind het ráár dat dáar subsidie op gegeven wordt terwijl electrisch rijden feitenlijk maar weinig oplost. Alleen de luchtkwaliteit zal iets verbeteren, en alhoewel dat natuurlijk prachtig is gaat het voorbij aan alle andere problemen die autorijden met zich meebrengt.
De druk op het milieu blijft door de accu's, de productie etc, wellicht minder dan bij ICE auto's maar je doet het er niet mee verdwijnen. De ruimte die auto's innemen blijft hetzelfde, het aantal verkeersdoden blijft hetzelfde, geluidsoverlast van snelwegen blijft hetzelfde, de ruimte die de snelwegen innemen blijven hetzelfde en ga zo maar door.
Je kan dan kijken naar andere oplossingen zoals de Renault Twizzy, maar als jij een gezin hebt met vrouw en 2 tot 3 kinderen dan gaat zo'n auto niet helpen. En dan heb ik het niet over die sleurhut 1 keer per jaar. Het is gewoon onhandig om 2 auto's te bezitten, extra kosten etc. Maar dan kom je wel meteen bij een ander probleem van deze tijd, mensen willen een auto bezitten, gewoon om te hebben en dat zorgt ook voor een roestend wagenpark in Nederland.
Er zijn veel oplossingen voor onze huidige vervoersproblemen, en EV is daar een van. Maar zeker niet de enige.
En als Snow_King graag zijn steen wilt bijdragen aan beter vervoer, zou hij misschien wat centraler moeten gaan wonen. Er zijn natuurlijk 1001 redenen om wel in Zeeland te wonen, maar EV of ICE bij veel km's is het niet gunstig als je 50 Mm per jaar rijdt.
Maar nog los daarvan, zo duur is dat accupakket en een electromotor niet. Ze moeten niet meteen al hun R&D geld terug willen verdienen, dat is niet realistisch.
Die Lit Motors C1 is een erg praktisch karretje. Soort van VW 1L maar dan twee wielen en wel een normale prijs. Prijs is aan de ene kant hoog, maar aan de andere kant ook niet met 300km range.
Echter hebben we denk ik meer aan een auto die voor 10.000 euro 100km range doet. Of een motor voor misschien wat minder. Dan gaan mensen overstappen. Maar zover is het helaas nog niet.
Er zijn al zat mensen die een Aygo/107/Up kopen voor 10K om het autorijden goedkoper te maken. Als ze een dergelijke investering kunnen doen om nog veel goedkoper elektrisch te rijden, dan zullen er wel meer overstappen.
[ Voor 50% gewijzigd door !null op 14-08-2014 09:51 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
En twee vervoersmiddelen is nu helaas nog te duur. Hier zou de overheid samen met werkgevers juist een rol kunnen spelen. Elektrisch forenzenvervoer in kleine voertuigen enorm stimuleren zodat ze goedkoop genoeg worden voor "er bij" en dan in het weekend een auto op fossiele brandstof. Woon-werk verkeer is immers de grootste belasting op het milieu.
Helemaal met je eens, maar ik moet ook realistisch blijven in wat ik wil. Mijn leven bestaat hier en mijn vriendengroep ook.Roobje schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 09:43:
[...]
En als Snow_King graag zijn steen wilt bijdragen aan beter vervoer, zou hij misschien wat centraler moeten gaan wonen. Er zijn natuurlijk 1001 redenen om wel in Zeeland te wonen, maar EV of ICE bij veel km's is het niet gunstig als je 50 Mm per jaar rijdt.
Ik doe op mijn gebied wat ik kán doen, maar verhuizen is voor mij een stap te ver. Want wanneer weet ik dat ik op de juiste plek woon? De ene keer moet ik naar Frankrijk, de andere keer Groningen.
Zal het allemaal R&D zijn? Dat vraag ik me af.!null schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 09:46:
De BMW C evolution is al een leuk begin, en goed voor het forenzen. Maar het is gewoon te duur. Sowieso kan het dan al goedkoper en leuker bij het merk Zero.
Maar nog los daarvan, zo duur is dat accupakket en een electromotor niet. Ze moeten niet meteen al hun R&D geld terug willen verdienen, dat is niet realistisch.
Het zou dan ook een hele kleine auto kunnen zijn. Zelfs zo'n kogelvormige ligfiets (maar wel 100km/u kan)Tsurany schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 10:01:
Een auto van 10k die 100 kilometer kan rijden is natuurlijk interessant. Echter door de weeks is er vaak minder behoefte aan de ruimte van zo'n auto en in het weekend juist meer behoefte aan range. Je krijgt dus een oplossing die in veel gevallen overkill is qua ruimte en in bepaalde gevallen juist ver onder de maat.
En twee vervoersmiddelen is nu helaas nog te duur. Hier zou de overheid samen met werkgevers juist een rol kunnen spelen. Elektrisch forenzenvervoer in kleine voertuigen enorm stimuleren zodat ze goedkoop genoeg worden voor "er bij" en dan in het weekend een auto op fossiele brandstof. Woon-werk verkeer is immers de grootste belasting op het milieu.
Twee vervoersmiddelen kunnen te duur zijn. Maar ik ken toch meerdere mensen die twee auto's hebben, vaak eentje die zuinig is en iedere dag gebruikt wordt, en eentje minder zuinig, bijvoorbeeld een grote MPV.
Zelf heb ik nu een Yaris a 18 euro in de maand wegenbelasting, en een vergelijkbaar bedrag voor verzekering. Dat kan heel makkelijk uit gezien hij 1 op 20 rijdt, stel je voor wanneer het elektrisch zou zijn en nog goedkoper.
Als je een grote MPV/SUV/4x4 hebt of wat voor luxe dan ook, voor vakantie en de weekenden, dan kun je die houden en met een paar tientjes ernaast al een kleine auto aanschaffen met waarschijnlijk de helft van de brandstofkosten, zo niet minder. Dat loont al vrij snel.
Zelf zou ik de goedkoopste vorm van transport kiezen, voor het dagelijkse vorm. Dat heb ik in feite al gedaan. Daarnaast kan ik net zo goed weer een hele grote dikke terreinwagen kopen die ik wel weer wil hebben (is oude slechte hobby van me
Dat ziet er inderdaad prima uit ja, zoiets zou een hoop problemen oplossen.Tsurany schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 09:20:
Meet op iets als de Lit Motors C1.
[afbeelding]
Niet direct een standaard scooter maar naar mijn idee wel een deel van de toekomst van vervoer. Zuinig, wendbaar en klein terwijl je het comfort en de veiligheid van een auto hebt. Je bent beschermt tegen weer en wind en je kan 300Km elektrisch rijden.
Combineer dit met autonoom rijden en je kan er op de snelweg veel van kwijt op een klein oppervlak. Extra rijstrook die de helft van een normale rijstrook inneemt inzetten voor zulke voertuigen en ze kunnen snel langs alle files. Dan maak je het, net als in Noorwegen, extra aantrekkelijk vanwege meer dan alleen financiele voordelen.
Natuurlijk, Je hebt natuurlijk ook je socialle leven. En ik ging er even voor mijn gemak van uit dat je alleen in Nederland werkt. Dan maar hopen dat de reikwijdte van EV's snel hoger wordt en de kosten naar beneden.Snow_King schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 10:15:
[...]
Helemaal met je eens, maar ik moet ook realistisch blijven in wat ik wil. Mijn leven bestaat hier en mijn vriendengroep ook.
Ik doe op mijn gebied wat ik kán doen, maar verhuizen is voor mij een stap te ver. Want wanneer weet ik dat ik op de juiste plek woon? De ene keer moet ik naar Frankrijk, de andere keer Groningen.
Lastige keuze: een praktische Renault Zoe, of een Tesla Roadster..... de een heeft minder range, meer kofferruimte (fiets er in), de ander veel meer range, minder laadruimte...
Nou.... eerst maar kijken of de prijzen van de Tesla's behapbaar zijn......
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
- 200km actieradius bij 100km/h (of goede snellaadmogelijkheid al is dat plan B )
- topsnelheid minimaal 100km/h
- qua aanschafprijsprijs vergelijkbaar met C1/107/Aygo (11000 euro)
- qua maandlasten vergelijkbaar met C1/107/Aygo (225 euro per maand, bij voorkeur lager natuurlijk, hier zit de winst in)
- zitplek voor 1 persoon is voldoende (bij voorkeur beschut)
- bagageruimte voor 1 grote sporttas
Meerendeel van de vervoersmiddelen die ik voorbij zie komen redden de 200km niet en het snelladen zie ik op dit moment nog als plan B (al zou dat misschien A moeten gaan worden).
[ Voor 4% gewijzigd door Niek_ op 14-08-2014 17:44 ]
NielsTn schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 15:49:
vervelend vervelend... sprak een project member op mijn werk. Liet ie weten dat hun een aantal Tesla's in de verkoop doen, dus hij zou mijn naam doorgeven voor verdere details.
Lastige keuze: een praktische Renault Zoe, of een Tesla Roadster..... de een heeft minder range, meer kofferruimte (fiets er in), de ander veel meer range, minder laadruimte...
Een Roadster is klein, echt héél klein! Leuk ding om te scheuren, maar meer dan een kleine weekendtas krijg je er niet in mee.NielsTn schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 15:49:
vervelend vervelend... sprak een project member op mijn werk. Liet ie weten dat hun een aantal Tesla's in de verkoop doen, dus hij zou mijn naam doorgeven voor verdere details.
Eigenlijk is de 2014 Leaf en Zoe je enige optie denk ik.Niek_ schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 17:43:
Hebben jullie hier nog ideeën qua electrische vervoer?
- 200km actieradius bij 100km/h (of goede snellaadmogelijkheid al is dat plan B )
- topsnelheid minimaal 100km/h
- qua aanschafprijsprijs vergelijkbaar met C1/107/Aygo (11000 euro)
- qua maandlasten vergelijkbaar met C1/107/Aygo (225 euro per maand, bij voorkeur lager natuurlijk, hier zit de winst in)
- zitplek voor 1 persoon is voldoende (bij voorkeur beschut)
- bagageruimte voor 1 grote sporttas
Meerendeel van de vervoersmiddelen die ik voorbij zie komen redden de 200km niet en het snelladen zie ik op dit moment nog als plan B (al zou dat misschien A moeten gaan worden).
Ligt wel buiten budget, maar dat zijn de enige die in de buurt komen.
Eigenlijk wil je een 30kWh accu en de Leaf (24kWh) en Zoe (22kWh) missen daar dus net een stukje.
De Zoe is wel praktischer door zijn 3-fase laden en snelladen, dat vind ik bij de Leaf echt een flop voor de Europese markt.
Kan je met de Leaf niet snelladen dan?Snow_King schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 20:11:
[...]
Een Roadster is klein, echt héél klein! Leuk ding om te scheuren, maar meer dan een kleine weekendtas krijg je er niet in mee.
[...]
Eigenlijk is de 2014 Leaf en Zoe je enige optie denk ik.
Ligt wel buiten budget, maar dat zijn de enige die in de buurt komen.
Eigenlijk wil je een 30kWh accu en de Leaf (24kWh) en Zoe (22kWh) missen daar dus net een stukje.
De Zoe is wel praktischer door zijn 3-fase laden en snelladen, dat vind ik bij de Leaf echt een flop voor de Europese markt.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Heb je de kofferbak van de C1/Aygo/107 gezien?Snow_King schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 20:11:
[...]
Een Roadster is klein, echt héél klein! Leuk ding om te scheuren, maar meer dan een kleine weekendtas krijg je er niet in mee.
De Tesla Roadsters zijn nog flink aan de prijs! Een nieuwe Zoe is veel goedkoper.NielsTn schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 15:49:
Marktwaarde bepalen is lastig, maar tweedehands staan ze nog voor 50K...
Voor mij zou een Roadster ideaal zijn, het is een leuke roadster zoals ik dat nu ook heb op benzine, maar tevens ook zuinig vervoer naar werk. Want de Roadster is volgens mij zuiniger dan de Tesla Model S bijvoorbeeld. En zelfs nog ietsje zuiniger dan de Leaf. Als je je kan inhouden, want dat ding gaat echt hard (heb er al eens in meegereden)
Edit:
Daarbij komt dat een Renault Zoe waarschijnlijk wel wat beter is afgewerkt dan de Roadster. Een Tesla Model S is hartstikke mooi afgewerkt, aan Tesla ligt het niet. Maar de Roadster is aan sommige kanten wat flimsy als je bijvoorbeeld de voorklep enzo vast hebt. Is allemaal niet zo'n ramp, vergelijkbare dingen kom je tegen bij een dure Lotus, om het licht te houden.
[ Voor 15% gewijzigd door !null op 14-08-2014 22:19 ]
Eerst maar es kijken wat ze verlangen qua prijsstelling.... In de Zoe kan een mountainbike of racefiets nog opgeborgen worden, bij de Tesla wordt dat 'lastiger'
Vergeet niet dat 't een zakelijke Tesla is, dus met bestickering/wrap van het bedrijf over de witte wagen.
gezien de vele kortingen/subsidies etc.... zou t misschien nog interessant kunnen zijn.
maar de Zoe heeft ook zo sterke kanten .... we'll see
[ Voor 30% gewijzigd door NielsTn op 14-08-2014 22:27 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ligt er ook een beetje aan wat voor een bedrijf.NielsTn schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 22:24:
Heb ooit al een weekend die Tesla Roadster mogen gebruiken van het werk.... dus ik weet de ervaringen en prestaties.
Eerst maar es kijken wat ze verlangen qua prijsstelling.... In de Zoe kan een mountainbike of racefiets nog opgeborgen worden, bij de Tesla wordt dat 'lastiger'
Vergeet niet dat 't een zakelijke Tesla is, dus met bestickering/wrap van het bedrijf over de witte wagen.
gezien de vele kortingen/subsidies etc.... zou t misschien nog interessant kunnen zijn.
maar de Zoe heeft ook zo sterke kanten .... we'll see
Een roadster straal succes en innovatie uit. Maar ook dat je wellicht geld teveel hebt. Dus als je voor een publieke instelling ofzo werkt geen goed plan
een internationaal lease-bedrijf....RocketKoen schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 22:31:
[...]
Ligt er ook een beetje aan wat voor een bedrijf.
Een roadster straal succes en innovatie uit. Maar ook dat je wellicht geld teveel hebt. Dus als je voor een publieke instelling ofzo werkt geen goed plan
[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 14-08-2014 22:49 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
NouSpeksteenkachel schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 23:18:
Als je iets unieks wil moet je een trekhaak met fietsendrager op je Tesla laten monteren.
Vorige week kwam ik op de snelweg een Smart tegen met fietsendrager
Volgens mij had dat ook nooit gemogen... De fiets was een stuk breder dan de auto.
Jawel, maar niet 3-fase AC. Daardoor laad een Leaf met 1/3 van de laadsnelheid van een Zoe aan een reguliere laadpaal.revolution-nl schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 20:46:
[...]
Kan je met de Leaf niet snelladen dan?
Ja, maar die van de Roadster is kleiner.RocketKoen schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 21:30:
[...]
Heb je de kofferbak van de C1/Aygo/107 gezien?
Misschien kan je er achter komen wat er lastig is aan private lease van een Zoe?NielsTn schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 22:49:
een internationaal lease-bedrijf....we grossieren als groot-afnemer van Tesla Model S (en andere tesla modellen...)
Ik probeer al een week offertes te krijgen maar er wordt niet gereageerd (ook geen weigering).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

5.000 volledig elektrische auto’s en ruim 33.000 plug-in hybrides
In de top-5 elektrische auto’s is het de Tesla Model S die de show mag stelen. Nederland telt nu 1793 exemplaren, 32 stuks meer dan in juni. De Nissan Leaf mag met 997 auto’s de tweede positie innemen. Daarna is het de beurt aan de Renault ZOE (667 stuks). Smart volgt met de fortwo op de vierde plek (378 stuks), met daarna de Renault Twizy (358). De BMW i3 is in opkomst en is 306x de weg op gestuurd.

[ Voor 11% gewijzigd door ZuinigeRijder op 16-08-2014 14:58 ]
30 minuten later en een ritje in een Model S was het antwoord: Ja, die S5 gaat weg. Ik koop een Model S.
Was helemaal verkocht, het V8 geluid deed er ineens niet meer toe. Prachtig
Zo val je nog meer op:Speksteenkachel schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 23:18:
Als je iets unieks wil moet je een trekhaak met fietsendrager op je Tesla laten monteren.

(Foto komt van de blog van Wim Schermer)
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Je kan wel commissie gaan vragen bij TeslaSnow_King schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 20:09:
Zojuist gaat de deurbel: Een Audi S5 voor de deur en iemand met de vraag of hij mijn Model S mag zien. Hij denkt er over ook een te kopen.
30 minuten later en een ritje in een Model S was het antwoord: Ja, die S5 gaat weg. Ik koop een Model S.
Was helemaal verkocht, het V8 geluid deed er ineens niet meer toe. Prachtig
De Zoe is beter op alle fronten behalve autonomie.
Verassend genoeg is mijn vrouw nog enthousiaster dan ik
Vooraf veel 'ja maar' over laden en actieradius en achteraf 'oh, daar verzinnen we wel wat op'.
Dochter (7mnd) vond het ook OK.
Nog even doorsparen dus...
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat is eigenlijk het verhaal. Een EV is op alle vlakken beter dan een ICE, maar het enige struikelpunt is het bereik.Proton_ schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:12:
Ik heb vanmiddag met vrouw en dochter een proefrit gemaakt in een Zoe. Gisteren in een Clio gereden dus dat is leuk vergelijken.
De Zoe is beter op alle fronten behalve autonomie.
Verassend genoeg is mijn vrouw nog enthousiaster dan ikhad ze zelf ook niet gedacht.
Vooraf veel 'ja maar' over laden en actieradius en achteraf 'oh, daar verzinnen we wel wat op'.
Dochter (7mnd) vond het ook OK.
Nog even doorsparen dus...
Eenmaal een EV en nooit meer terug is wat je eigenlijk bij iedereen ziet. Ik zal ook echt nooit meer een ICE of hybride kopen.
Het blijft jammer dat de oliemaatschappijen en benzine stations blijkbaar geen brood zien in het leveren van laadplekken. Paar "rode" type 2 pluggen met 400V 32A (3 fase) en je kan bijna alle EV's die er nu zijn binnen knappe termijn opladen. Mensen die laden, willen graag naar toilet, eten een broodje, nemen een drankje, etc. Het hoeft geen "dure" DC oplossing te zijn. kWh prijs op de borden en gaan met die concurrentie.Snow_King schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 23:33:
[...]
Dat is eigenlijk het verhaal. Een EV is op alle vlakken beter dan een ICE, maar het enige struikelpunt is het bereik.
Eenmaal een EV en nooit meer terug is wat je eigenlijk bij iedereen ziet. Ik zal ook echt nooit meer een ICE of hybride kopen.
Zal nog wel lang duren ben ik bang...
reserveringshouder Tesla Model 3
32A 400V is slechts 22kW, dat is echt véél te weinig om even bij te kunnen laden. Een uurtje laden levert je dan 150km bereik op.Cheese_man schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 10:07:
[...]
Het blijft jammer dat de oliemaatschappijen en benzine stations blijkbaar geen brood zien in het leveren van laadplekken. Paar "rode" type 2 pluggen met 400V 32A (3 fase) en je kan bijna alle EV's die er nu zijn binnen knappe termijn opladen. Mensen die laden, willen graag naar toilet, eten een broodje, nemen een drankje, etc. Het hoeft geen "dure" DC oplossing te zijn. kWh prijs op de borden en gaan met die concurrentie.
Langs de snelweg staan nu 50kW (snelladers) of 135kW (SuperChargers van Tesla) laders. Dat is pas leuk.
DC laden hoeft niet duur te zijn, dat wordt op termijn allemaal wel goedkoper, het is nu alleen nieuw en dus duur.
Dan moet de laadpaal wel om kunnen zetten naar precies het DC voltage wat de auto nodig heeft.Erasmo schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 14:15:
Lijkt me juist dat DC laden beter is? Die omzetten kan veel efficiënter en met meer vermogen op een walstation dan in de auto zelf me dunkt.
Terwijl AC netspannings voltages redelijk universeel zijn, zijn EV accu's niet.
Is niet eens zo'n gek idee voor de toekomst. Overal langs de snelweg restaurantjes waar je lekker kan lunchen of een kopje koffie pakken. Terwijl je auto op de parkeerplaats zijn accu aan het vullen is.Cheese_man schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 10:07:
[...]
Het blijft jammer dat de oliemaatschappijen en benzine stations blijkbaar geen brood zien in het leveren van laadplekken. Paar "rode" type 2 pluggen met 400V 32A (3 fase) en je kan bijna alle EV's die er nu zijn binnen knappe termijn opladen. Mensen die laden, willen graag naar toilet, eten een broodje, nemen een drankje, etc. Het hoeft geen "dure" DC oplossing te zijn. kWh prijs op de borden en gaan met die concurrentie.
Nu draaien veel wegrestaurants op buschauffeurs die verplicht 45 min moeten stoppen (en 50 man achterin hebben zitten)
True, en je kan type 2 AC leveren tot 43kWh. Nu kan alleen de Zoe dit eten, de Tesla standaard maar 11kWh. Tenzij uitgerust met optionele DualCharger. Dan is 22 kWh te verteren.RocketKoen schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 18:35:
[...]
Dan moet de laadpaal wel om kunnen zetten naar precies het DC voltage wat de auto nodig heeft.
Terwijl AC netspannings voltages redelijk universeel zijn, zijn EV accu's niet.
[...]
Is niet eens zo'n gek idee voor de toekomst. Overal langs de snelweg restaurantjes waar je lekker kan lunchen of een kopje koffie pakken. Terwijl je auto op de parkeerplaats zijn accu aan het vullen is.
Nu draaien veel wegrestaurants op buschauffeurs die verplicht 45 min moeten stoppen (en 50 man achterin hebben zitten)
Ook auto's die zijn uitgerust met een CCS (DC Combo) stekker, moeten op de AC kunnen laden. Misschien niet allemaal 3 fase, maar toch (zoals Leaf natuurlijk CHAdeMO...maar die haalt bij 32A ook de 6-7 kWh op 1 fase AC).
Blijft soms lastig "publiek" te laden. Diverse pasjes en systemen. Niet alle laadpalen knap in orde. En natuurlijk nog de problematiek van de EV eigenaren die in een rijtjes huis wonen. Welke parkeerplaats mogen ze claimen? Voor de deur zodat de kabel over de stoep kan (na ontheffing). Ik zie de blikken van de buren al gaan. Plek voor de deur zal vast niet zomaar gereserveerd kunnen worden. Zit je dan met een aansluitpunt in de voortuin en is de plek voor je deur geICEd.
Uit link uit mijn mailbox
http://www.ecomobiel.nl/n...eco_mob&email=EDM1_140826
En de eerste google hit
http://www.kia.com/nl/kia...kia-soul-ev-prijs-bekend/
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Yep, hier:ollie1965 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 11:07:
Was de Kia Soul EV hier al voorbij gekomen (even met vakantie geweest en nog niet in- bijgelezen).
Uit link uit mijn mailbox
http://www.ecomobiel.nl/n...eco_mob&email=EDM1_140826
En de eerste google hit
http://www.kia.com/nl/kia...kia-soul-ev-prijs-bekend/
ZuinigeRijder in "Elektrische auto's"
[ Voor 8% gewijzigd door ZuinigeRijder op 26-08-2014 12:27 ]

Doorbraak: accu met dubbel vermogen
Het bedrijf Sakti3 heeft een doorbraak in lithium-ion-techniek aangekondigd. De start-up ontwikkelde een accu met bijna twee keer meer capaciteit per liter dan het accupakket van bijvoorbeeld een Tesla Model S.
De capaciteit van de lithium-ion-cell bedraagt 1.100 Wattuur per liter. Volgens Sakti3 verhoogt deze techniek de actieradius van een Tesla Model S van 425 km naar 770 km.
Hoewel de capaciteit omhoog gaat, werkt Sakti3 ook aan het verlagen van de productiekosten. Het doel is een prijs te realiseren van zo’n 75 euro per kWh. Dat betekent dat de totale productiekosten elektrisch aangedreven auto’s dalen naar hetzelfde niveau als dat van brandstofauto’s.
Welke autofabrikanten de cellen gaan gebruiken is nog niet bekend.
Liter is leuk, maar het gaat om gewicht.
Je wil spreken over Wh/KG. Want een liter lood weegt een stuk meer dan een liter water bijvoorbeeld. Inhoud/omvang is het zelfde, gewicht is totaal anders.
Ik juig echt elke verbetering toe, alleen heb ik er al zó veel gezien en nog geen een heeft het naar de markt gehaald.
Beiden zijn van groot belang. Compacter betekent ook makkelijker goed te plaatsen, en minder casing nodig, zelfs als het gewicht van de accu zelf hetzelfde blijft.Snow_King schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 13:11:
[...]
Liter is leuk, maar het gaat om gewicht.
Je wil spreken over Wh/KG. Want een liter lood weegt een stuk meer dan een liter water bijvoorbeeld. Inhoud/omvang is het zelfde, gewicht is totaal anders.
Ik juig echt elke verbetering toe, alleen heb ik er al zó veel gezien en nog geen een heeft het naar de markt gehaald.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Snap ik ook wel, alleen het hoge gewicht maakt het ding ook weer onzuiniger.Bartjuh schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 20:40:
^^ met !null: kosten zijn het belangrijkst nu. 200km praktische range is prima haalbaar, maar dan zit je al snel aan 30k (of aparte accu-lease constructie). 200km range in een auto (geen Twizzy) voor een prijs van rond de 15k zou een enorme vooruitgang zijn! Of dat ding nou 1400 of 1200kg weegt...
Je moet ook weer zwaardere remmen monteren, betere vering, betere wielen en zo wordt hij alleen maar zwaarder en onzuiniger.
Het gewicht van de accu moet wel degelijk omlaag en doet er zeker toe. Dan mag de capaciteit ook weer lager zijn omdat de auto zuiniger is en dus verder komt.
[ Voor 5% gewijzigd door Snow_King op 02-09-2014 21:56 ]
Dat is ook een beetje de heilige graal in elektrisch vervoer.Snow_King schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 21:56:
[...]
Snap ik ook wel, alleen het hoge gewicht maakt het ding ook weer onzuiniger.
Je moet ook weer zwaardere remmen monteren, betere vering, betere wielen en zo wordt hij alleen maar zwaarder en onzuiniger.
Het gewicht van de accu moet wel degelijk omlaag en doet er zeker toe. Dan mag de capaciteit ook weer lager zijn omdat de auto zuiniger is en dus verder komt.
We zijn dankzij laptops, smartphones en tablets al een heel stuk vooruit gekomen. Nog niet zo lang geleden hadden alle elektrische voertuigen lood-accu's.
En toch kwamen die auto's net zo ver als nuRocketKoen schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 22:31:
[...]
Dat is ook een beetje de heilige graal in elektrisch vervoer.
We zijn dankzij laptops, smartphones en tablets al een heel stuk vooruit gekomen. Nog niet zo lang geleden hadden alle elektrische voertuigen lood-accu's.
http://www.lowtechmagazin...ius-elektrische-auto.html
Snelheid verlagen is de simpelste oplossing. Auto's hoeven dan minder zwaar te zijn (immers minder passieve veiligheid nodig) , ze zijn zuiniger door de lagere luchtweerstand en ze zijn zuiniger vanwege het lagere gewicht en ze kunnen goedkoper omdat er minder accu's nodig zijn omdat ze zuiniger zijn.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
https://www.leaseloket.nl...g=equipment3&bijtelling=4
Haha, niet alles, maar grotendeels wel
Ik zie niet dat dat private lease is.NielsTn schreef op donderdag 04 september 2014 @ 15:57:
ik zie dat de elektrische auto ook 'private lease' te nemen is.
https://www.leaseloket.nl...g=equipment3&bijtelling=4
Zover ik weet iswas alleen de Leaf in de private lease te krijgen: http://nuelektrisch.nl
Een bereik van 100 km heeft een flinke doelgroep mits de auto < €15000 incl accu kost.
Voor die gene die 17 september nog een gaatje hebben in hun agenda en in de buurt van Breda zijn.
http://www.breda-edrive.nl/
En ook nog even Stella zien?
http://www.breda-edrive.n...esentatie+tijdens+e-drive
Dit , hierom en hierom
Kan die agent ook eindelijk eens zo'n mooie auto bewonderen.!null schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 12:00:
Vandaag zag ik een Tesla Model S bij een normaal tankstation staan, naast de pomp. Ik dacht huh? Totdat ik er een politiewagen voor zag staan
Of het was toeval en
"You Might Be A Tesla Owner If… You buy a lottery ticket and a Pepsi at a gas station so you don’t feel guilty about using their facilities."
Dit , hierom en hierom
Verwijderd
Volgende keer foto's maken en hier laten zien.!null schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 12:00:
Vandaag zag ik een Tesla Model S bij een normaal tankstation staan, naast de pomp. Ik dacht huh? Totdat ik er een politiewagen voor zag staan
("pictures, or else it did not happen")

Nu was de gemeente Winterswijk opzich wel goed bezig, al een paar jaar wordt bij onderhoud aan de parkeerplaatsen aan het centrum gelijk een laadpaal geplaatst maar ROVA vond het blijkbaar nodig om de potentiële capaciteit te halveren

Ben benieuwd of het bevalt.
Is er voor de Renault Fluence geen aftermarket snellader beschikbaar? Dat zou de waarde wel ten goede komen....
Leuke site om te volgen is http://www.supercharge.info/ollie1965 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 13:10:
Superchagers Europa uitbreiding.
https://twitter.com/Tesla_Europe/status/511076921283579904
Die site wordt bij gehouden door de Tesla community zelf en heeft vaak het meest actuele overzicht.
Zo is er in Limburg nu weer een SuperCharger in aanbouw.
Er zijn er toch al 2 van FastNed ter hoogte van A73 / Haps?Snow_King schreef op woensdag 17 september 2014 @ 14:12:
[...]
Leuke site om te volgen is http://www.supercharge.info/
Die site wordt bij gehouden door de Tesla community zelf en heeft vaak het meest actuele overzicht.
Zo is er in Limburg nu weer een SuperCharger in aanbouw.
Deze site geeft enkel de SuperChargers van Tesla weer. FastNed != Tesla's SuperChargers.NielsTn schreef op woensdag 17 september 2014 @ 22:40:
[...]
Er zijn er toch al 2 van FastNed ter hoogte van A73 / Haps?
Voor de SuperChargers, zie: http://www.teslamotors.com/en_EU/supercharger
Auto | Rijbereik fabrikant | Rijbereik in de praktijk |
---|---|---|
BMW i3 | 160 km | 172 km |
Mitsubishi iMiev | 160 km | 132 km |
Nissan Leaf | 199 km | 157 km |
Renault Zoe | 210 km | 175 km |
Smart ForTwo Electric Drive | 145 km | 156 km |
Tesla Model S | 502 km | 424 km |
Volkswagen e-Golf | 190 km | 177 km |
Ik zou wel een dergelijk tabelletje willen zien met wat de auto's per kilometer verbruikt hebben, dus de Wh/km.
Edit: Ah hier staat een indicatie:
http://www.anwb.nl/auto/t...n/top10-elektrische-autos
En met die actuele bereiken kun je natuurlijk gewoon accu capaciteit / kilometers doen.
[ Voor 60% gewijzigd door !null op 18-09-2014 22:13 ]
Leaf en Zoe is gebruikt ook al aardig te vinden rond 17-18k euro.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
De Leaf vind ik dan een stuk aantrekkelijker, want dan heb je tenminste geen accuhuur (al kun je dat met nieuwe Leafs wel afsluiten).
De Mitsubishi i-Miev en zijn Franse soortgenoten hebben geen accuhuur, en komen toch redelijk ver. Ze komen denk ik net zo ver als een Leaf uit 2011 ofzo. In ieder geval genoeg voor het woon-werk verkeer en de meeste ritjes naar familie en vrienden. Laten we zeggen zo'n 90 tot 95% van de ritten.
En als ze al voor 12K te koop staan en zakkende zijn, vind ik het wel interessant.
Vergeet ook niet dat de i-Miev 1 van de zuinigste is met 120Wh/km. Leaf en anderen verbruiken toch wel wat meer, en aanschaf is meer. (maar je krijgt er ook meer auto voor terug)
Hoe dan ook, het zou betekenen dat ik voor 2 euro naar m'n werk heen en weer kan ipv voor 7 euro
(als we het puur over de 'brandstofkosten' hebben, alle andere running cost uit beschouwing gelaten)
En dan rij ik nu al een zuinig karretje dat 1 op 20 doet. Zou me toch gauw 100 euro per maand besparen.
[ Voor 8% gewijzigd door !null op 19-09-2014 10:25 ]
Ritje Amsterdam -> Middelburg gisterenavond, zat op 225Wh/km over een lengte van 225km.!null schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 10:13:
Vergeet ook niet dat de i-Miev 1 van de zuinigste is met 120Wh/km. Leaf en anderen verbruiken toch wel wat meer, en aanschaf is meer. (maar je krijgt er ook meer auto voor terug)
Gemiddeld zit mijn Model S nu op 208Wh/km. Een zuinige EV is het daarmee zeker niet.
Al zit ik bij mooi weer en 100km/h op zo'n 150 ~ 160Wh/km, maar dat maak je niet super vaak mee.
YouTube: Why do Li-ion Batteries die ? and how to improve the situation?
Voor die gene die iets meer willen weten over cel technieken.
Ook een mooi verhaal over het laden van cellen bij hogere celtemperatuur (degeneratie), zo is een temp controle en snelheid van laden niet aanwezig bij de Leaf en wel bij de Model S.
En blijkt die combinatie net cruciaal te zijn om accu's "optimaal" te houden
Zo ook het verschil van enkele tiende van volt van de laadspanning over een cel heen
[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 19-09-2014 13:32 . Reden: typo ]
Dit , hierom en hierom
Ook is de test die gedaan is niet eerlijk. Ze hebben de kleintjes 1 keer het testparcours laten rijden en dan is in de rustige omgeving van de doellocatie de accu leeggereden. De Tesla heeft 3x het testparcours afgelegd en is daarna pas leeggereden. Wanneer het testparcours een hoger gemiddeld verbruik geeft ten opzichte van het leegrijden in de omgeving van Lelystad, dan moet het resultaat van de Tesla omhoog.
De crux hier is "snel" laden en niet "te snel" laden. Er blijkt zich een lithium film te vormen op het electrolyt tijdens het laad proces. Het langzamer laden verlengt deze periode waardoor er meer afzetting plaats vindt (is niet afhankelijk van stroom, wel tijd).
Een accu van 85kWh zou dus prima met 85kW kunnen laden zonder schade. Het is dezelfde regel die men hanteert voor de LiPo accu's in de modelbouw. Zelf zie ik soms grappige reacties als ik met mijn land raket (schaal 1/8) over het strand heen scheur (6s LiPo (22,2Volt), 1350kV ~2000 Watt motor), mensen hebben een gezapig beeld van elektrisch rijden.
Dus accu's laden met 1C is prima, daaronder of daarboven kan de levensduur verkorten. In de grafiek komt dat terug als een accu die in een hele korte tijd zijn vermogen tot opslag verliest omdat de film geen electronen meer door kan laten, ook al is de rest van de accu nog heel.
Dat kwam ook uit een onderzoek van de TUdelft een paar jaar geleden. 1C was het ideale punt voor de levensduur.databeestje schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 23:40:
Wat ik ook interresant vondt in het onderzoek was dat het sneller laden van de accu's juist de levensduur ten goede komt.
De crux hier is "snel" laden en niet "te snel" laden. Er blijkt zich een lithium film te vormen op het electrolyt tijdens het laad proces. Het langzamer laden verlengt deze periode waardoor er meer afzetting plaats vindt (is niet afhankelijk van stroom, wel tijd).
Een accu van 85kWh zou dus prima met 85kW kunnen laden zonder schade. Het is dezelfde regel die men hanteert voor de LiPo accu's in de modelbouw. Zelf zie ik soms grappige reacties als ik met mijn land raket (schaal 1/8) over het strand heen scheur (6s LiPo (22,2Volt), 1350kV ~2000 Watt motor), mensen hebben een gezapig beeld van elektrisch rijden.
Dus accu's laden met 1C is prima, daaronder of daarboven kan de levensduur verkorten. In de grafiek komt dat terug als een accu die in een hele korte tijd zijn vermogen tot opslag verliest omdat de film geen electronen meer door kan laten, ook al is de rest van de accu nog heel.
Ze hoeven alleen nog maar een paar braille bolletjes in de onderste en bovenste rand van de omlijsting te plaatsen zodat mensen het in het donker kunnen vinden.
Voor mijzelf zou ik al tevreden zijn met een elektrische Peugeot 206 SW formaat met 30kWh en een trekhaak voor de 2 keer per jaar dat ik met een aanhanger naar de vuilstort op en neer moet (~20km). Dat moet haalbaar zijn, wanneer het dan betaalbaar is weet ik niet.
Het grote motor geluid argument speelt bij mij wel, maar dat heeft betrekking tot autosport, en daarvoor hebben we de historische grand prix zandvoort. De pug is een 2.0 diesel met 90pk, dat geluid kan me gestolen worden. Drie of vier cilinders diesels roffelt niet lekker.
Het is eigenlijk een raar argument, want het heeft betrekking tot auto en motorsport, voor de dagelijkse eco hokken die voorbij tuffen boeit het niet echt. Een BMW 6 cilinder lijn is dan weer een uitzondering
Niet alle diesels, mijn 400Nm diesel met heerlijke turbofluit waardeer ik nog steeds, en dat is niet eens een 6 cil of 2.0.databeestje schreef op maandag 22 september 2014 @ 22:08:
Nu maar sparen voor een elektrisch vehikel. Laatst met de Vandebron meeting een stukje mee mogen rijden met een Tesla Model S 60 en ik was bijzonder onder de indruk. Ook het dashboard werk prettiger dan ik dacht. Ze hebben de knoppen onderaan de lcd geplaatst waardoor het toch makkelijk op de tast te doen is.
Ze hoeven alleen nog maar een paar braille bolletjes in de onderste en bovenste rand van de omlijsting te plaatsen zodat mensen het in het donker kunnen vinden.
Voor mijzelf zou ik al tevreden zijn met een elektrische Peugeot 206 SW formaat met 30kWh en een trekhaak voor de 2 keer per jaar dat ik met een aanhanger naar de vuilstort op en neer moet (~20km). Dat moet haalbaar zijn, wanneer het dan betaalbaar is weet ik niet.
Het grote motor geluid argument speelt bij mij wel, maar dat heeft betrekking tot autosport, en daarvoor hebben we de historische grand prix zandvoort. De pug is een 2.0 diesel met 90pk, dat geluid kan me gestolen worden. Drie of vier cilinders diesels roffelt niet lekker.
Het is eigenlijk een raar argument, want het heeft betrekking tot auto en motorsport, voor de dagelijkse eco hokken die voorbij tuffen boeit het niet echt. Een BMW 6 cilinder lijn is dan weer een uitzondering
Maar een opgevoerde zoe ben ik ook voor te porren hoor, en dat mag best wat range kosten eventueel.
We kunnen straks dus schaamteloos 300pk elektrisch in een wagen schroeven zonder dat we daarvoor (per definitie) belachelijk veel meer stroom door gebruiken. Dat betekent dat autorijden eindelijk weer plezierig wordt. (shots fired!)
Ik ben ook benieuwd wat de "nieuwe" after market ons gaat brengen voor de toekomst. Betere regelaars, watergekoelde regelaars voor meer vermogen, chip tunen, motor vervanging, aanpassing van de FDR.
Persoonlijk kijk ik uit naar het nieuwe elektrisch rijden, het word veel makkelijker om zuinig te kunnen rijden zonder concessies te doen aan het rijplezier.
Ik wordt zo droevig van een 1.2 benzine of 1.2TDI in bijvoorbeeld de Seat Ibiza ST, waar het gat tussen de 2e en 3e versnelling net zo groot is als de afsluitdijk. Echt een afknapper, om een knappe 3e versnelling achterwege te laten door de "uitstoot" regels. Gelukkig zijn we straks van die ondingen (versnellingsbakken) af, de bak van de pug is net een schroevedraaier in een bak schroeven.
Ik dwaal af.
Ik heb het juist andersom, die moderne turbo dieselmotoren in de wat grotere auto's zijn stil en saai. 6 cilinder diesel, gggaaaaappp, elke 120graden alweer een arbeidsslag, veel te weinig trillingen en herrie. Als je een oude caddy/polo/golf met een ongeblazen 1.7 of 1.9 (S)DI diesel hebt, met nauwelijks vermogen, maar lekker rauw, das mooi. Hele wagen rammelt, je hoort alles, helemaal als ie koud is. 3, of maximaal 4 cilinders moet je hebben.databeestje schreef op maandag 22 september 2014 @ 22:08:
Maar goed, dit gaat over elek. auto's
Lever dat diesel geluid even in en je krijgt er veel meer voor terugRol-Co schreef op maandag 22 september 2014 @ 22:36:
[...]
Niet alle diesels, mijn 400Nm diesel met heerlijke turbofluit waardeer ik nog steeds, en dat is niet eens een 6 cil of 2.0.
Maar een opgevoerde zoe ben ik ook voor te porren hoor, en dat mag best wat range kosten eventueel.
En realiseer je dat 400Nm echt peanuts is, en zeer langzaam, in vergelijking met een Tesla. Al had je nog veel meer Nm's, ze komen relatief laat pas vrij.
Al die grote luxe bakken die er zijn met al die grote krachtige diesels, een Tesla rijdt nog steeds soepeler en sneller.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Ondertussen is de i-Miev de eerste kandidaat in de tweedehands markt die betaalbaar wordt:
http://occasions.autoscou...icefrom=1000&ustate=N%2CU
[ Voor 69% gewijzigd door !null op 23-09-2014 09:54 ]
Toevallig gisteren nog op de Autobahn een BMW M3 tegen gekomen. Vanaf 100km/h moet ook hij de sprint tegen een Model S afleggen. Pas bij de 190km/h komt hij weer bij.!null schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 09:35:
[...]
Lever dat diesel geluid even in en je krijgt er veel meer voor terug![]()
En realiseer je dat 400Nm echt peanuts is, en zeer langzaam, in vergelijking met een Tesla. Al had je nog veel meer Nm's, ze komen relatief laat pas vrij.
Al die grote luxe bakken die er zijn met al die grote krachtige diesels, een Tesla rijdt nog steeds soepeler en sneller.
Het koppel van een electromotor kan echt bar weinig tegenop.
Is de glimlach al van je gezicht verdwenenSnow_King schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 20:49:
[...]
Toevallig gisteren nog op de Autobahn een BMW M3 tegen gekomen. Vanaf 100km/h moet ook hij de sprint tegen een Model S afleggen. Pas bij de 190km/h komt hij weer bij.
Het koppel van een electromotor kan echt bar weinig tegenop.
Die van mij moet ik ook wel eens glad strijken.
Dit , hierom en hierom
Dat is inmiddels al aardig bewezen inderdaad. Elektrisch rijden is zeer comfortabel en doordat je constant maximaal vermogen hebt kan je ook prima doorrijden. Enig nadeel is de hoge prijs en de actieradius, dit zijn echter twee punten die enkel beter kunnen worden.!null schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 21:02:
Mooi dat je de hardnekkige petrolhead er gewoon uit kan rijden met een elektromobielDan komt de boodschap des te beter aan dat elektrisch rijden niet saai hoeft te zijn. En sterker nog, meestal gewoon veel beter rijdt.
Ik heb straks zelf een huis waarbij ik prima een elektrische auto zou kunnen opladen. Als ze niet zo verrekte duur waren had ik er allang een in de lease genomen.
Voor particulier aankoop (tweedehandsmarkt) vind ik de I-Miev dus de eerste goede kandidaat die betaalbaar wordt. En die zit ook nog eens goed in elkaar, die koelt z'n batterijen ook tijdens het laden.
Er schijnt zelfs een vrij zeldzame module te zijn (op 110V AC helaas) waarmee je de Mitsubishi kan laden en ook off-grid kunt gebruiken. Dus je eigen smartgrid en stroomvoorziening
Ja, dat blijft leuk. De duitse "pk-bommen" hebben serieus problemen met een Model S.!null schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 21:02:
Mooi dat je de hardnekkige petrolhead er gewoon uit kan rijden met een elektromobielDan komt de boodschap des te beter aan dat elektrisch rijden niet saai hoeft te zijn. En sterker nog, meestal gewoon veel beter rijdt.
Nee, die krijg ik maar niet wegollie1965 schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 21:44:
[...]
Is de glimlach al van je gezicht verdwenen![]()
Die van mij moet ik ook wel eens glad strijken.
Beide factoren zijn een kwestie van tijd.Tsurany schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 21:52:
[...]
Dat is inmiddels al aardig bewezen inderdaad. Elektrisch rijden is zeer comfortabel en doordat je constant maximaal vermogen hebt kan je ook prima doorrijden. Enig nadeel is de hoge prijs en de actieradius, dit zijn echter twee punten die enkel beter kunnen worden.
Ik heb straks zelf een huis waarbij ik prima een elektrische auto zou kunnen opladen. Als ze niet zo verrekte duur waren had ik er allang een in de lease genomen.
Ik ben dit weekend naar Munchen gereden, een round-trip van 1900km gebruik makende van het SuperCharger netwerk.
Vanuit Middelburg deed ik er 2 uur langer over dan mijn collega in zijn diesel. Vanwege het laden en ook het feit dat ik 150km moest om rijden omdat de SuperCharger in Limburg nog niet af is.
De SuperChargers van Tesla leveren op piek nu 120kW aan vermogen, alleen gaat dat redelijk snel afbouwen naar mate de accu voller raakt.
Het is niet zo zeer dat ik een grotere accu dan 85kWh zou willen, alleen zou het mooi zijn als de SuperCharger langer op 120kW kan blijven laden, dan kan ik weer sneller door.
Niet aantrekkelijker dan een 14% diesel. Daarnaast ziet een werkgever liever geen elektrische auto vanwege de beperkte actieradius.!null schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 22:07:
Is de Zoe niet aantrekkelijk in de lease?
Voor particulier aankoop (tweedehandsmarkt) vind ik de I-Miev dus de eerste goede kandidaat die betaalbaar wordt. En die zit ook nog eens goed in elkaar, die koelt z'n batterijen ook tijdens het laden.
Er schijnt zelfs een vrij zeldzame module te zijn (op 110V AC helaas) waarmee je de Mitsubishi kan laden en ook off-grid kunt gebruiken. Dus je eigen smartgrid en stroomvoorziening
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Tja, dat is denk ik ook het enige bestaansrecht van dat ding. Vooral voor mensen die persee iets Duits willen of iets wat er gangbaar (saai?) uit ziet.Falcon schreef op woensdag 24 september 2014 @ 09:03:
Iemand al ervaring met de e-Golf? Eigenlijk het enige model wat mij echt aanspreekt.
Verder is hij duurder dan de concurrentie en komt minder ver. Een Nissan Leaf is een betere deal en vind ik zelf persoonlijk een stuk leuker om naar te kijken dan de zoveelste Golf. Dat mensen nog niet massaal in de Kia Soul EV stappen kan ik begrijpen
De E-Golf kost 35K, en dat is dus net zoveel als een BMW i3. Die overigens ongeveer even ver komt, maar die kun je tenminste uitbreiden met een range extender als je dat er voor over hebt.
En ik zou het moeten opzoeken, maar ik verwacht dat de BMW zuiniger is. Maar de BMW moet je ook van houden qua uiterlijk.
[ Voor 3% gewijzigd door !null op 24-09-2014 09:37 ]
En is die keuze (geen e-auto) op feiten gebaseerd, en is het dan uitzondering of regel dat de actieradius te kort is?Tsurany schreef op woensdag 24 september 2014 @ 08:45:
[...]
Niet aantrekkelijker dan een 14% diesel. Daarnaast ziet een werkgever liever geen elektrische auto vanwege de beperkte actieradius.
Ik moet van mijn baas altijd met openbaar vervoer (reizen is niet standaard in mijn huidige functie), maar als ik met openbaar vervoer er 1 uur langer over doe (heen en terug) als met eigen vervoer dan kan ik gewoon met mijn eigen vervoer reizen.
Bij een vorige werkgever was OV ook de standaard in NL, maar werd er gewoon een auto voor mij gehuurd (zelfde regel als huidige werkgever) en deze werd de avond ervoor bij mij afgeleverd en op de reisdag 's avonds gewoon weer opgehaald.
Met deze flexibele manier kun je altijd het beste van 2 werelden combineren. Als de baas echt op de centen zit (en welke baas zit daar tegenwoordig niet op) dan moet hij toch iets breder gaan kijken dan zijn huidige blikveld lijkt mij.
Dit , hierom en hierom
http://gliide.co/
De London taxi is toch al schreeuwend duur ten op zichte van een radio taxi (ooit een verschil gehad van 300% op een ritje van London City airport naar Brentwood).
Wat zou de prijs hier van zijn?
Dit , hierom en hierom
Ik mocht ook niet elektrisch rijden terwijl ik qua actieradius met de huidige snellaadstructuur prima uit de voeten zou kunnen. Erg jammer.Tsurany schreef op woensdag 24 september 2014 @ 08:45:
[...]
Niet aantrekkelijker dan een 14% diesel. Daarnaast ziet een werkgever liever geen elektrische auto vanwege de beperkte actieradius.
De komende 3 jaar ben ik veroordeeld tot een euro6 zelfontbrander... helaas!
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ja met een tesla wel inderdaad, maar daar hangt dan ook een premium prijskaartje aan.!null schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 09:35:
[...]
Lever dat diesel geluid even in en je krijgt er veel meer voor terug![]()
Zelfde geld voor het M3 en tesla verhaal, ik ben niet zo bmw minded maar als ze het zelfde kosten ging ik toch voor de praktische M3 , toch blijft dat laden net zoiets als met pech staan voor x tijd, daar heeft iedereen een hekel aan.
Voor woon werk en haalbaar met 1 lading is het prima maar daar is de tesla gewoon te premium voor, een zoe kan dat in mijn geval ook.
Nogmaals, dat is allemaal een kwestie van tijd.Rol-Co schreef op donderdag 25 september 2014 @ 18:37:
[...]
Ja met een tesla wel inderdaad, maar daar hangt dan ook een premium prijskaartje aan.
Zelfde geld voor het M3 en tesla verhaal, ik ben niet zo bmw minded maar als ze het zelfde kosten ging ik toch voor de praktische M3 , toch blijft dat laden net zoiets als met pech staan voor x tijd, daar heeft iedereen een hekel aan.
Voor woon werk en haalbaar met 1 lading is het prima maar daar is de tesla gewoon te premium voor, een zoe kan dat in mijn geval ook.
Over een paar jaar zijn EV's een stuk goedkoper mét grotere accu's en nog meer snellaad infrastructuur.
Dit topic is gesloten.