Whuzz schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 16:09:
[...]
En het is veel meer hetzelfde. Het is nu eenmaal een stuk minder dynamisch. Tuurlijk sta ik niet de hele tijd op 1 plek, ik weet hoe belangrijk het is om ook mobiel te zijn als arty. Maar mijn gevoel, na 4 tiers aan arty, zegt me dat arty op tier 8 niet veel anders gaat zijn dan arty op tier 5...
Hoge hogere tier artillerie je speelt, hoe meer het uitmaakt welke factie je speelt. Qua persoonlijke speelstijl dan. Je hebt snelle mobiele artillerie, welke snel schiet, precies is, maar minder schade doet per schot [Franse]. Je hebt logge bakbeesten, welke een enorme laadtijd heeft (40 seconden

), en de slechtste precisie, lange aim time. Daarentegen wel enorme alpha damage en de grootste splash radius [Amerikaanse]. De Russische en Duitse zitten daar tussen in. (Ik vind zelf: Franse - Russische - Duitse - Amerikaanse).
Welke je kiest hang van je persoonlijke voorkeur af. Ik vergelijk zelf de Franse als een soort light tank. De Russische als een medium. De Duitse als een heavy. En de Amerikaanse als een soort TD.
Vooral met de T92 is het vaak dat je een kant kies, en daar toch wel aan vast zit. Je kunt niet even zoals met de Franse of Russische een kwartslag draaien en snel de andere kant van de map beschieten. Daar ben je toch wel zo'n 20 seconden aan kwijt.
Ik heb zelf alleen de Amerikaanse tree vrijgespeeld tot Tier 8. Maar op de test server wel met de andere een flink aantal potjes gespeeld, en dit zijn echt hele andere artillerie. Ik kan met de T92 dingen die ik niet met de Bat 155 of Object 261 kan. En deze kunnen weer dingen die je niet met de T92 of Typ E kunt doen.
En meer van het zelfde is het vooral niet met Tier 8. Je kunt natuurlijk het eerste de beste bosje opzoeken, maar je kunt veel meer met een artillerie. Zo heb je op Himmelsdorf aan de noord kant, vooral in Encounter Battle, een geniale plek naast het station achter een grote gastank, niet ver van de cap. Je schiet dan zo de hele flank van de vijand aan de zuidkant van het kasteel op de heuvel aangordt. Terwijl je lekker beschut staat, en niet snel gespot of beschoten wordt. Vanaf die plek kan je ook zo als TD de cap beschermen, mits nodig.
Op bepaalde mappen zijn geniale plekjes die niet veel artillerie spelers weten/gebruiken, en je kun daarmee het verloop van de battle enorm beïnvloeden. Al heb je soms wel hulp van een of twee medium/light tanks nodig, om tijdig scouts te spotten en te verdedigen.
Artillerie spelers die de obvious plekjes opzoeken, waardoor ze een groot aantal van de vijand (met verstand) niet kunnen raken, omdat ze gedekt staan (ze weten waar de artillerie vaak staat). Zijn: of lui, of verdiepen zich niet genoeg in wat hun tank werkelijk kan doen. Al moet ik er wel bijzeggen dat het in Randoms soms gewoon onmogelijk is om je artillerie volledig te benutten, omdat de rest van je team als een kip zonder kop kansen voor je verpest (te ver pushen, zodat de vijand de hele tijd gedekt staat; flanken compleet open laten, etc.)