Ik heb geen transmissieberekening.
Domweg gezegd, prop ik het gewoon helemaal vol met 10 cm HOH.
De bovenverdieping wordt nog voorzien van HR++ glas en er komt nog een ventilatie wtw.
Zolderdak aan binnenzijde geisoleerd met 8 cm Pir platen. Beneden nog oud dubbelglas.
Alle bestaande radiatoren gaan de deur uit, mogelijk komt er nog enkel een designradiator in de badkamer voor de handdoeken.
Benedenverdieping is 1 zone, badkamer 1 zone, 3 slaapkamers en zolderkamer 1 zone, dus 3 thermostaten.
De l/w warmtepomp (KS-70DC) is een 7 kw, met 2 kw verhitterelement (tapwater) en komt op zolder te staan, zo ook de buitenunit (onder het schuindak, met aan en afvoer van buitenlucht) en het buffervat, alles komt dicht bij elkaar.
Zowel de uitgang van tapwater en als cv van de l/w warmtepomp zijn aan elkaar te koppelen. Temperatuur van het buffervat gaat bepalen of de warmtepomp draait of niet om het buffervat (gedeeltelijk)op te warmen.
Er moet minimaal genoeg temperatuur inzitten voor het tapwater, bovenste spiraal of gedeelte van de buffer.
Mijn voorkeur gaat naar een geheel RVS buffervat.
Ik kan alle aansturingen, warmtepomp, pomp(en), thermostaten eventueel zelf programmeren en aansturen met een plc als er geen kant en klaar systeem is.
Alle bestaande leidingen gaan de deur uit, deze worden nieuw aangelegd in een koof naast de vaste trap.
De grootste buffer die ik kan plaatsen zal max. 500 liter zijn en bevat meerdere spiralen, maar het gaat me nu meer om welke (type) vloerverdelers ik nodig heb.
Het buffervat (spiraal of buffer zelf, qua oppervlak van verwarming) moet in ieder geval geschikt zijn voor de warmtepomp.
Om het nog verwarrender te maken, heb ik niet echt een buffervat nodig voor tapwater op het moment.
Maar ik wil dat in de toekomst zeker wel gaan gebruiken. (PV opwek direct de warmtepomp in)
Op het moment werkt de douchwtw met doorstroomverwarmer ook goed voor tapwater in de badkamer.
Een quooker in de keuken.
CV ketel staat al maanden uit en is nu overbodig.
De pomp (in de L/W warmtepomp) is een wilo star:
Edit:
Nu ik er zo nog eens over nadenk....
Geen buffervat voorlopig en
LTV verdelers met a-exact ventielen zonder pomp, direct op de l/w warmtepomp met zijn eigen pomp.
Zou dat een goede combinatie zijn om de flow van bovenverdiepingen en benedenverdieping gecontroleerd en gelijkmatig te laten werken, ivm verschillende maten vloerverwarming?
Met a-exact ventielen maakt verschillende lengte van de vloerverwarming ook niet zo gek veel meer uit toch? Omdat de flow overal gelijk is, ondanks de weerstand?
Het buffervat en aparte pomp kan dan altijd nog naderhand erin gepast worden, lijkt me.
[
Voor 13% gewijzigd door
AUijtdehaag op 15-12-2014 19:36
]