Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
De verlaging is hooguit 3 centimeter. Eventueel zou ik in de bijkeuken bij kunnen storten om het even hoog te maken.

Die deksel vind ik wel een goed idee.

Ik bedenk me alleen dat 10 slangen op 10cm afstand ruim een meter breed is. En die ruimte heb ik daar niet in de bijkeuken. Ai.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En lekker warm in de deurpost met 10 slangen, als je de verdeler zo ver mogelijk vanaf de doorloop hangt kan je de vvw lus in de bijkeuken weglaten. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Maandag is er een man langs geweest voor de ELGA en de vloerverwarminginstallatie.

Zijn advies was ook om zonder meer de dekvloer eruit te halen en vanaf het kale beton weer op te bouwen. Ook de installatie van de verdeler in de bijkeuken was geen probleem om vanuit daar het hele huis te bereiken. En daarbij is meteen de bijkeuken ook voorzien van vloerverwarming. Ook het kleine stukje dat de leidingen wat dichterbij elkaar lopen moet geen probleem zijn om de 5 of 6 groepen door de deuropening te krijgen.

Bij de keuken moeten we nog kijken. Die blijft staan en de dekvloer eronder dus ook, die moeten we dus eerst inzagen en daarna kijken of we hem netjes weg kunnen breken. Omdat de vloer toch nog wat hoger gaat komen gaan we wel kijken of we de keuken nog wat hoger kunnen afstellen.

Geluk bij een ongeluk is dat we sowieso al een nieuw blad wilden hebben en ook de keukentegels wilden vervangen.

Wordt vervolgd.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
zorg dan wel dat je vloerverwarmingsleidingen tot of voorbij de keuken plint zijn. Anders voel je het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hmm. Een kink in de kabel. We hebben geen dekvloer :( Alleen aan de voorkant en achterkant waar de fundering samenkomt met de betonplaten :(

edit: nogal domme typo gefixed.. dakvloer, ipv dekvloer 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door mkleinman op 04-01-2014 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je bedoeld een dekvloer? Hen je ruimte om die alsnog aan te brengen?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-08 12:16

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

mkleinman schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 21:51:
Hmm. Een kink in de kabel. We hebben geen dakvloer :( Alleen aan de voorkant en achterkant waar de fundering samenkomt met de betonplaten :(
Dat wordt kijken/rekenen met een vloerverwarming met een compacte opbouw.
Bijvoorbeeld http://www.technea.nl/home/prod=31/ maar 20mm

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Das balen... ik zal hier ook eens gaan kijken. Plannen zijn iets verschoven omdat de studie meer tijd kost als gedacht.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Zeker nu we geen dekvloer hebben gaat opbouwen nog lastiger worden. Bij bijvoorbeeld de voordeur heb ik vanaf het kale beton tot bovenaan de drempel slechts 30mm ruimte beschikbaar. Bij de schuifpui is dit niet veel meer.

Ik ben bang dat de enige optie gaat zijn om in te gaan frezen in de betonvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

er zijn genoeg droogbouw oplossingen waarbij je met die hoogte wel uit de voeten kan. Het is wel duurder in aanschaf maar het werkt wel mooi en snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Heb je nog bedrijven die dit leveren en aanleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

verdiep je eerst welk systeem je wilt, of wellicht semi droogbouw....

ik heb dit zelf twee jaar geleden helemaal uitgeplozen en dat is niet zo maar even uit te leggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:36

ericplan

5180 Wp PV

Kan je niet gewoon een stuk van de vloer weghakken? Hoeveel dekking is er boven de wapening?

(b.v. met een diamantzaag in banen 5 cm. inzagen en daartussen uithakken)

[ Voor 29% gewijzigd door ericplan op 05-01-2014 19:45 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ray schreef op zondag 05 januari 2014 @ 17:50:

ik heb dit zelf twee jaar geleden helemaal uitgeplozen en dat is niet zo maar even uit te leggen :)
Waar heb jij uiteindelijk voor gekozen?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

uiteindelijk gewoon nat op matten met een totale hoogte van 5 cm. nu ligt de woonkamer wat hoger dan de gang (die ik achteraf direct had moeten doen....) maar goed.

Ik had de pech dat mijn vloer al niet egaal was. Dat moest ik dus eerst oplossen a 600 tot 1000 euro. daarbij de extra kosten van droogbouw en wat voor mij belangrijk was de mogelijke akoestische gevolgen van zo,n vloer hebben mij dus anders doen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

@MKleinman

Drempel eruit, nieuwe hogere drempel plaatsen, stuk van de deur af klaar is ........... schuifpui..... :X

Oke, dan mijn voorzet van compacte opbouw en dan mogelijk met een egaline of anhydriet vloer afwerken.
Zie onder andere http://www.sbrcurnet.nl/p...terkteklasse-en-laagdikte

Oplossingen genoeg voor de geringe hoogte, je moet alleen jezelf inlezen in de materie (of een goede vloerenlegger over de vloer halen ;) )

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ray schreef op zondag 05 januari 2014 @ 17:50:

Het systeem wat ik wil maakt me intussen niet meer uit, als het maar als hoofdverwarming is gelegd en goed is/word gelegd.

Ik ga me in elk geval inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Mocht je leestips tegen komen,wil je ze dan hier posten :P

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik ben intussen weer een stap verder. Er ligt dus inderdaad geen dekvloer in mijn woning. Alleen in de keuken ligt een miniscule smeervloer van 2mm omdat daar ooit vinyl op de vloer heeft gelegen.

We kunnen met onze vloer simpelweg niet 5cm omhoog. We komen dan in de knel met onder andere:
  • Hoogte keukenblad, die komt dan op 76cm te liggen
  • Schuifpui, daar heb ik vanaf de betonvloer maar 30mm tot aan de dorpel
  • Voordeur, daar heb ik vanaf de betonvloer maar 40mm tot aan de dorpel
  • Bijkeuken / keuken overgang. Die drempel ligt maar 20mm hoger.
  • Bijkeuken zelf, die ligt weer 25mm dieper dan de keuken
Het idee nu:

Bijkeuken
Dan maar geen vloerverwarming in de bijkeuken. Die 3m2 gaan we niet missen. De bijkeuken is mooi afgewerkt en dat laten we dus zo. Enige kleine klus is het aanpassen van het verwarmingssysteem ivm de ELGA.

De nadelen van de bijkeuken openbreken, iets bedenken voor de muren, de dorpel etc wegen niet op tegen de voordelen van die 3m2.

Vloerverdeler
De vloerverdeler komt in de woonkamer achterin de hoek te zitten waar ik toch al een voorzetwand moet maken. Daar heb ik zowel CV leidingen liggen ( 3/4 duims dikwandig ) als elektriciteit. Vanaf deze plek loopt er 15mm naar de schuur. Die blijft ook liggen.

ELGA
De ELGA komt nog steeds in de schuur te hangen. Vanaf de ELGA, door de bijkeuken, naar de vloerverdeler komt 22mm te liggen. Met andere woorden: De vloerverwarming is de eerste afgiftebron vanaf de ELGA gezien.

Er lopen dus straks 2x15mm en 2x22mm leidingen naast elkaar vanaf deze plek naar de schuur. De 15mm voor de twee radiatoren, de 22mm leiding voor de ELGA.

Vloerverwarming
Nog steeds als hoofdverwarming ingefreesd in beton. Ik heb een rekensom gemaakt. Wanneer we de vloer wel zouden laten verhogen zijn we tussen de 3000 en 3750 euro kwijt aan de installatie + de nieuwe dekvloer die gestort moet worden.

Voor het infrezen in beton zijn we 4250 - 4750 euro kwijt. Dus 500 tot 1000 euro meer. De meerkosten zijn dus beperkt. Daar komt ook nog eens bij dat met het infrezen we binnen een dag klaar zijn ( afgezien van egaliseren van de vloer met egaline ). Bij een nieuwe dekvloer moeten we echt wachten totdat die droog is.

En het allergrootste voordeel: De vloer komt, afgezien van een nieuwe egalinevloer, niet omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:39
als je geen cementdekvloer hebt, maar alleen een betonvloer, dan moet je je er wel van verzekeren of infrezen daadwerkelijk mogelijk is.

hoeveel dekking is er op de bovenwapening van de betonvloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
engelbertus schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 08:48:
als je geen cementdekvloer hebt, maar alleen een betonvloer, dan moet je je er wel van verzekeren of infrezen daadwerkelijk mogelijk is.

hoeveel dekking is er op de bovenwapening van de betonvloer?
Goede vraag, en ik heb werkelijk waar geen idee.

Edit:

Aangezien een betonfrees zonder meer door gewapend beton heen komt, zal hij dan ook betonwapening niet doorslijpen?

Ik heb intussen een hand vol bedrijven gevonden die ook in beton infrezen. Die ga ik benaderen voor de kosten, levertijd, installatietijd, service e.d.

[ Voor 27% gewijzigd door mkleinman op 21-01-2014 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

@MKleinman
Ja, dat inslijpen moet je duidelijk rekening mee houden. Het is een onderdeel van de constructie.
Nu komt er meer kracht op de bewapening en het beton, mar als er teveel/te diep wordt ingefreesd dan ben je druksterkte aan de bovenkant kwijt en kan (in het ergste geval) je vloer inklappen.

Ikzelf zou de optie van compacte opbouw en egaline nogmaals bekijken.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ollie1965 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 13:22:
@MKleinman
Ja, dat inslijpen moet je duidelijk rekening mee houden. Het is een onderdeel van de constructie.
Nu komt er meer kracht op de bewapening en het beton, mar als er teveel/te diep wordt ingefreesd dan ben je druksterkte aan de bovenkant kwijt en kan (in het ergste geval) je vloer inklappen.

Ikzelf zou de optie van compacte opbouw en egaline nogmaals bekijken.
Dat snap ik. Mijn vloer is 220mm massief gewapend beton. Met het inslijpen van het patroon slijpen ze tot ongeveer 20mm diep. Dus nog geen 10% diepte in totaal. Het lijkt mij zeer sterk dat de sterkte van mijn vloer heel erg gaat afnemen daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
mkleinman schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 13:29:
[...]

Dat snap ik. Mijn vloer is 220mm massief gewapend beton. Met het inslijpen van het patroon slijpen ze tot ongeveer 20mm diep. Dus nog geen 10% diepte in totaal. Het lijkt mij zeer sterk dat de sterkte van mijn vloer heel erg gaat afnemen daardoor.
Dan hadden ze je vloer ook wel 20mm kleiner kunnen maken? Ik denk dat er kanaalplaten liggen? Die zijn hol.
Misschien kijk ik teveel nieuwbouw maar weet je zeker dat je vloer gestort is?

Aan de andere kant als je leverancier de constructie garandeerd en de gevolgschade op zich neemt lijkt dat veilig.

[ Voor 9% gewijzigd door twixx op 21-01-2014 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
twixx schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 18:36:
[...]

Dan hadden ze je vloer ook wel 20mm kleiner kunnen maken? Ik denk dat er kanaalplaten liggen? Die zijn hol.
Misschien kijk ik teveel nieuwbouw maar weet je zeker dat je vloer gestort is?

Aan de andere kant als je leverancier de constructie garandeerd en de gevolgschade op zich neemt lijkt dat veilig.
Alle vloeren en muren zijn 220mm massief beton, ik heb 100% zeker geen kanaalplaten. Dit zijn 300cm breedplaten die gelegd zijn, daarna betonijzer er extra bovenop en dan afstorten tot de gewenste dikte.

Ik woon serieus in een grote bunker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-08 21:04
Ik heb zelf ook naar vloerverwarming gekeken, maar hier is dat afgeketst: als we maximaal isoleren is het waarschijnlijk helemaal niet nodig. Deze kwam ik tegen met een minimale opbouw (6mm): http://bioclina.nl/voordelen/vlak-en-onzichtbaar/. Kan ook in wanden of plafond verwerkt worden. Ik heb alleen geen flauw idee wat het kost, maar vermoed heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

mkleinman schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 18:59:
[...]

Alle vloeren en muren zijn 220mm massief beton, ik heb 100% zeker geen kanaalplaten. Dit zijn 300cm breedplaten die gelegd zijn, daarna betonijzer er extra bovenop en dan afstorten tot de gewenste dikte.

Ik woon serieus in een grote bunker.
Wow........ dat wordt een warmte- koelbuffer dat wordt in het najaar gewoon de vloer rustig opwarmen met de boiler.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-08 14:46
Bezuiniger schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 19:44:
Ik heb zelf ook naar vloerverwarming gekeken, maar hier is dat afgeketst: als we maximaal isoleren is het waarschijnlijk helemaal niet nodig. Deze kwam ik tegen met een minimale opbouw (6mm): http://bioclina.nl/voordelen/vlak-en-onzichtbaar/. Kan ook in wanden of plafond verwerkt worden. Ik heb alleen geen flauw idee wat het kost, maar vermoed heel veel.
Mooi systeem echter m2 prijs is niet te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
als de dikte 10% afneemt, wprdt de sterkte veel meer dan 10 % minder.
het gaat om
W=1/6xbxh^2,
M=sigma/W
M=1/8xqxl^2

b, h, en l spreken voor zich. q is de belastin per m2 sigma is de spanning in het matteriaal.
M= moment
W weerstandsmoment

zoals je ziet verander je de h, in mm, en dat verschil gaat tot de macht twee.

ook is er nog I=1/12xbxh^3, voor de doorbuiging van een vloer.
dus daar gaat h zelfs tot de derde, en loopt het verschil nog sneller op!

vooral wanneer de wapening wordt doorgeslepen kun je problemen krijgen.

ook is het doorslijpen van wapening wat kostbaarder dan gewoon in beton, als ze het al willen doen.
bedenk dat wanneer je daadwerkelijk in de wapening slijpt, de hele functie ervan komt te vervallen.
dit gaat ook tenkoste van de sterkte, doorbuiging en kan dus een slappe vloer opleveren die meer trilt e.d. en hij kan ook stuk gaan
de vloer is niet voor niks zo ontworpen.

overigens, er wordt precies diep genoeg geslepen om de kunststofleidingen aan te brengen, dus 16 mm, of 14, als je voor dunnere slangen kiest
vraag je ook af welke andere leidingen er misschien in de vloer liggen..

ook kun je niet met zekerheid zeggen dat het breedplaten zijn, als je er geen daadwerkelijke gegevens van hebt gezien.
er zijn ook leveranciers die kanaalplaten maakten van 300 mm breed volgens mij, die er aan de bovenkant uitzien als ruw beton.
op kanaalplaten kun je soms ook een dunnere laag beton hebben, van bijvoorbeeld 60 mm beton, waar dan het wapeningsnet aan de bovenkant hoort te liggen.

deze zogenoemde druklaag verdeelt de krachten over een groter oppervlak, en zorgt voor een onderlinge koppeling van de kanaalplaten, zodat ze samen kunnen werken. voor verdiepingsvloeren dient dit dan vaak ook voor de stabiliteit van de woning te regelen.

[ Voor 26% gewijzigd door engelbertus op 22-01-2014 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
engelbertus schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 00:01:

*KNIP*
de vloer is niet voor niks zo ontworpen.
Eens, die vraag ga ik toevoegen aan mijn lijst om aan de bedrijven te vragen.
overigens, er wordt precies diep genoeg geslepen om de kunststofleidingen aan te brengen, dus 16 mm, of 14, als je voor dunnere slangen kiest vraag je ook af welke andere leidingen er misschien in de vloer liggen..
Die is makkelijk :). Geen enkele. Ik weet exact hoe alle leidingen lopen in huis. In plafonds en vloeren zit helemaal niets wat er dwars doorheen loopt.
ook kun je niet met zekerheid zeggen dat het breedplaten zijn, als je er geen daadwerkelijke gegevens van hebt gezien. er zijn ook leveranciers die kanaalplaten maakten van 300 mm breed volgens mij, die er aan de bovenkant uitzien als ruw beton.
op kanaalplaten kun je soms ook een dunnere laag beton hebben, van bijvoorbeeld 60 mm beton, waar dan het wapeningsnet aan de bovenkant hoort te liggen.

deze zogenoemde druklaag verdeelt de krachten over een groter oppervlak, en zorgt voor een onderlinge koppeling van de kanaalplaten, zodat ze samen kunnen werken. voor verdiepingsvloeren dient dit dan vaak ook voor de stabiliteit van de woning te regelen.
Ik heb van diverse mensen begrepen ( inclusief installateurs ) dat het massieve betonplaten zijn. Ik heb ook intussen aardig wat gaten her en der door vloeren en plafonds geboord ( ook onder een hoek )en tot dusverre ben ik nog nooit in een kanaal beland met de boor.

Dat kan natuurlijk toeval zijn maar als ik onder een hoek boor van circa 15 graden en ik kom over de gehele afstand geen holte tegen dan is de kans dat het kanaalplaten zijn natuurlijk een stukje kleiner.

Maar de vragen zijn idd valide, om te stellen aan de installateurs :)

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Hoeveel cm zou je boven op de vloer beschikbaar hebben zodat alles nog past ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
engelbertus schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 00:01:
als de dikte 10% afneemt, wprdt de sterkte veel meer dan 10 % minder.
het gaat om
W=1/6xbxh^2,
M=sigma/W
M=1/8xqxl^2

b, h, en l spreken voor zich. q is de belastin per m2 sigma is de spanning in het matteriaal.
M= moment
W weerstandsmoment

zoals je ziet verander je de h, in mm, en dat verschil gaat tot de macht twee.
Mijn eigenwijsheid ff overboord gegooid. Ben onderweg om de bouwtekeningen op te vragen en het te laten narekenen :)

Edit:

Bestektekeningen, technische informatie en constructietekeningen van de vloer en de wapening zijn opgevraagd. Verder bij de buren langs verderop. Die hebben hun kruipluik verplaatst, mogelijk dat ik aan hun kan vragen hoe diep de eerste wapeningslaag zit.

Totaal moet er 20 tot 25mm diep gefreesd worden, als daar geen wapening zit dan is het volgens de specialist die ik gesproken heb geen probleem. Zit er wel wapening dan is het een NO-GO. Willen we dan vloerverwarming is opbouwen de enige optie. En die optie doet zich pas voor wanneer de keuken er uit gaat.

Met andere woorden: Geen wapening: Vloerverwarming. Wel wapening: Plan B met andere radiatoren met een idioot groot afgifte vermogen.

[ Voor 39% gewijzigd door mkleinman op 28-01-2014 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-08 14:30

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Ik ga dit jaar de benedenvloer vanuit de kruipruimte isoleren (voorgespannen vloerdelen, type Manta). Er ligt een vrij nieuwe tegelvloer en parketvloer bovenop dus daar wil ik niet aanzitten.

Nu zit ik er aan te denken om in de kruipruimte een buis tegen de ondervloer aan te leggen en pas daarna te isoleren. Met die buis wil ik dan in het voor- en najaar warmte van de zonneboiler in de vloer dumpen. Maar dan moet die warmte wel door ca 15-20 cm betonvloer en parketvloer heen... En dan misschien het ergste nog: in de betonvloer is aan de onderkant in het vlakke deel 3 cm piepschuim ingestort. Om een enorme piepschuimbende te voorkomen wil ik daar niet in hakken.

Heeft dit dan uberhaupt wel zin? Ga ik ooit iets merken van die warmte?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
mkleinman schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 18:59:

Die constructie met een breedplaatvloer heb ik ook, maar dan alleen op de 1e verdiepingsvloer.

Het voordeel van breedplaten is dat je er mooi dikke buizen en kanalen in kan verwerken en er kunnen grote overspanningen mee overbrugd worden met een geringe totale vloerdikte
Op de begane grond is het ongebruikelijk om breedplaatvloeren te gebruiken, leidingen kun je onder de vloer kwijt en grote overspanningen kunnen vermeden worden door een extra funderingsmuurtje te maken in de kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
bluemoon23 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 01:05:
[...]

Op de begane grond is het ongebruikelijk om breedplaatvloeren te gebruiken, leidingen kun je onder de vloer kwijt en grote overspanningen kunnen vermeden worden door een extra funderingsmuurtje te maken in de kruipruimte.
In de kruipruimte heb ik geen tussenmuurtje of iets dergelijks. De platen overspannen dus de complete breedte van de woning.

In mijn vloeren lopen sowieso geen leidingen. Alle leidingen lopen door 1 grote koof heen die vanaf de kruipruimte via de meterkast helemaal naar de zolder loopt.

Ik wacht de bouwtekeningen af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mooie radiatoren, maar ook strakke ombouwkasten voor verdelers in veel maten. Betherma.nl

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

ericplan schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 08:43:
Mooie radiatoren, maar ook strakke ombouwkasten voor verdelers in veel maten. Betherma.nl
betherma.com maar website in onderhoud, alleen PDF nu via http://www.betherma.com/pdf/pdf.pdf
ala verschillende Jaga modellen, nog geen prijs/capaciteit vergelijk gedaan

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

ollie1965 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 09:35:
[...]
betherma.com maar website in onderhoud, alleen PDF nu via http://www.betherma.com/pdf/pdf.pdf
ala verschillende Jaga modellen, nog geen prijs/capaciteit vergelijk gedaan
Tip kwam van Oxellaar. Dank voor de verbeterde link. Melding hier vanwege de omkastingen voor verdelers.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Intussen toch ook weer naar opbouwsystemen aan het kijken. Variokomp van Technea is slechts 20mm hoog, Uponor minitec lijkt me ook erg interessant. Alleen heb ik daar nog geen installateur in Nederland van kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

mkleinman schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 15:34:
Intussen toch ook weer naar opbouwsystemen aan het kijken. Variokomp van Technea is slechts 20mm hoog, Uponor minitec lijkt me ook erg interessant. Alleen heb ik daar nog geen installateur in Nederland van kunnen vinden.
Zijn er wel hoor. Schijnt oa te liggen in het vernieuwde Stedelijk Museum in Amsterdam. Even een reactie plaatsen bij de importeur Nathan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik snap niet dat er 20 mm ingefreesd moet worden. volgens mij bereik je daar niet echt iets meer mee dan 16 mm infrezen, de diameter van de leidingen in de vloer.
misschien dat de aanvoerleidingen wel 20 mm of 25 mm ingefreesd moeten worden, maar dat is dan weer slechts plaatselijk, of je doet dat onder de vloer door. kun je die goed isoleren....

@ mantavloer met leidingen eronder. volgens mij heeft dat helemaal geen zin. bufferen is leuk, maar wanneer haal je het er dan uit.?
swinters valt er weer weinig te bufferen, en wanneer je een vloer van onder wilt warm maken, en er zit nog isolatie tussen ook, dan gaat alles wel heel erg traag lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
engelbertus schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 22:05:
ik snap niet dat er 20 mm ingefreesd moet worden. volgens mij bereik je daar niet echt iets meer mee dan 16 mm infrezen, de diameter van de leidingen in de vloer.
misschien dat de aanvoerleidingen wel 20 mm of 25 mm ingefreesd moeten worden, maar dat is dan weer slechts plaatselijk, of je doet dat onder de vloer door. kun je die goed isoleren....
Naar wat ik begrijp gaan ze met zo'n betonfrees 20mm diep de betonvloer in. De leidingen zijn 14mm of 16mm en dan blijft er maar een paar mm over om de leiding af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
tja, maar waarom zmoet deze worden afgedekt. hoe dieper in de beton, hoe meer je eerst de vloer gaat opwarmen voordat je er prfijt van gaat hebben, het wordt erg traag denk ik?
ik heb het ook ingefreesd, het is niet afgedekt, en dat hoeft denk ik ook niet onder een laag cement of lijm.
ik heb er laminaat overheen en het is nu heerlijk warm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Wij willen pvc gaan leggen, dus daarom moet alles eerst dicht en vlak worden gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
engelbertus schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 23:00:
ik heb het ook ingefreesd, het is niet afgedekt, en dat hoeft denk ik ook niet onder een laag cement of lijm.
ik heb er laminaat overheen en het is nu heerlijk warm...
Dus als jij je laminaat er uithaalt dan kijk je rechtstreeks op de slangen van de vloerverwarming ?
Dat lijkt mij ook wel een beetje kwetsbaar, ik denk dat de kwetsbaarheid ook wel een reden is dat er nog een paar mm, cement/egaline whatever opkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
nou niet direct, ik heb er wel een ondervloer geschikt voor vloerverwarming onder. gewooon zo'n foam rol van 3 mm. maar dan met gaatjes erin. vraag meniet waarom die gaatjes voor vloerverwarming zon verschil zouden maken, maar toe maar weer :)

het was meer om aan te geven dat het voor de warmteafgifte niet perse noodzakelijk is om de sleuven dicht te smeren of dieper in de vloer te leggen voor een goede warmteoverdracht.of spreiding ik voel bijvoorbeeld echt niet waar de afzonderlijke slangen liggen. (hoh 12,5 cm)

voor de efficiëntie van de warmteoverdacht naar de vloer zelf is het misschien wel een goed idee de leidingen volledig te omsluiten met cement of lijm, maar dat is nogal een werk. ook is bij ee dikke betonvloer dan het effect dat er heel veel warmte misschien verloren gaat het in het opwarmen van het beton, dat de warmte aan alle kanten weer kwijt gaat raken, ook de onderkant. en dat het dan alsnog een traag systeem is.

wanneer de leidingen zo hoog mogelijk liggen heb je er het snelst een effect van.

maar voor pvc of andere "slappe" vloeren wil je de vloer inderdaad vlak en glad maken , anders gaan de leidingen zich aftekenen in de vloer, en ontstaat er op die plekken misschien snel veel slijtage.
bij zon dunne vloerafwerking als pvc is het dan wel mogelijk dat je dan makkelijker kunt voelen waar de leidingen liggen, als je er om zou zoeken. maar daarover kan de leverancier van het pvc je vast meer vertellen.

egaline is echter meestal voor over het hele oppervlak bedoeld, en kan dus boven de huidie vloer worden aangebracht, en icm pvc van 2 tot 3 mm is dat qua hoogte ook acceptabel tegenover bijvoorbeeld de huidige vloerbekleding neem ik aan.
egaline is echter voor hele kleine laagdiktes, dus niet voor 4 - 5 mm. dan zou je het misschien in 2 lagen moeten aanbrengen. als het dikker is kan egaline door verhardingskrimp gaan scheuren, en los komen te liggen.

voor het pvc kan de leverancier de sleuven voor je vullen en de egaline aanbrengen, dat doen ze m.i. vaker. en ervaring is altijd handig :)

[ Voor 5% gewijzigd door engelbertus op 02-02-2014 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ray schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 01:32:
Ik heb zelf ongeveer drie cm boven de buizen mijn pvc zitten en zelfs dan voel je al aanvoer en retour verschillen. Minder is een sneller systeem maar werd mij voor pvc afgeraden omdat het zelf zijn warmte niet spreid. Ik ben idd benieuwd naar de ervaring van je ouders. Overigens is met een dergelijke smeervloer het systeem ook nog redelijk snel. Ik ga nu isoleren en verwacht daardoor nog een betere spreiding
Toevallig dit weekend weer bij mijn ouders geweest. Ik heb met mijn hand gevoeld op de vloer maar ik kan het verschil in temperatuur niet voelen waar de leidingen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

mkleinman schreef op maandag 03 februari 2014 @ 07:49:
[...]
Toevallig dit weekend weer bij mijn ouders geweest. Ik heb met mijn hand gevoeld op de vloer maar ik kan het verschil in temperatuur niet voelen waar de leidingen lopen.
Had je de IR-camera niet mee?

Ik ben blij met m'n benedenbuurman. Geeft een goed idee hoe vloerverwarming zou zijn bij ons huis. Vloertemperatuur is 20,8.
Vraagje aan volledig vloerverwarmers. Wat is jullie vloertemperatuur bij dit weer?

[ Voor 11% gewijzigd door ericplan op 03-02-2014 08:15 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Heb getwijfeld om de camera mee te nemen inderdaad, helaas niet gedaan.

Overigens is de camera zo gevoelig dat die de verschillen wel ziet ( 40mK ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-08 12:38
Vraagje, is het mogelijk om bij een aanbouw de vloerverwarming die daar gepland is aan te sluiten op de reeds bestaande vloerverwaming die in de woonkamer ligt ? Of moet / is het beter om dit apart te doen ?

Huidige vloerverwarming in woonkamer is bijverwarming en heeft 2 groepen / lussen (althans 4 buizen vanuit de pompverdeler (2 aanvoer, 2 retour volgens mij).

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

ericplan schreef op maandag 03 februari 2014 @ 07:53:
[...]

Had je de IR-camera niet mee?

Ik ben blij met m'n benedenbuurman. Geeft een goed idee hoe vloerverwarming zou zijn bij ons huis. Vloertemperatuur is 20,8.
Vraagje aan volledig vloerverwarmers. Wat is jullie vloertemperatuur bij dit weer?
Daadwerkelijke vloertemp weet ik niet, maar uit onderstaande kun je wel iets destileren.
Op dit moment staat de ruimte temperatuur in gesteld op 17,5 gr als basislast (durf het bijna niet te zeggen ......... speksteenkachel doet de rest als we aanwezig ) en dan is de aanvoer 24 gr en retour 18 graden.

Vorig jaar toen we nog volledig de hele winter gas deden was rond het vriespunt 30 graden en retour 20/22 graden.
Hangover_ohoo schreef op maandag 03 februari 2014 @ 09:08:
Vraagje, is het mogelijk om bij een aanbouw de vloerverwarming die daar gepland is aan te sluiten op de reeds bestaande vloerverwaming die in de woonkamer ligt ? Of moet / is het beter om dit apart te doen ?

Huidige vloerverwarming in woonkamer is bijverwarming en heeft 2 groepen / lussen (althans 4 buizen vanuit de pompverdeler (2 aanvoer, 2 retour volgens mij).
Op de verdeler prima, de bestaande leiding opzoeken en doorkoppelen is meestal "Not done".
1. vanwege mogelijk lekkage
2. slanglengte kan te lang worden voor je pomp *

* slanglengte is afhankelijk van hoofd/bijverwarming en aantal M2 voor
hoh 10cm = 10M per M2
hoh 15cm = +/- 7M per M2
hoh 20cm = +/- 5M per M2

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

ericplan schreef op maandag 03 februari 2014 @ 07:53:
[...]
Wij hebben hier 15 cm HOH (meteen aangelegd bij nieuwbouw als bijverwarming maar we gebruiken het als hoofdverwarming, krachtig genoeg)
Hier staat de thermostaat op 20,5
Vloer is nu 21,3 graden.
Moet zeggen dat hij nu wel klaar is met aanwarmen, kamerthermostaat is zojuist uitgeschakeld. Door de zon schiet de temperatuur nu al naar 21,5 graden.

[ Voor 42% gewijzigd door psy op 03-02-2014 10:54 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb doorsnee foto's van mijn betonvloer

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/beton/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/beton/2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/beton/3.jpg

Er zit maar 1 laag betonijzer in de vloer, en die zit op 18cm diepte! Dit had ik nooit verwacht. In de eerste 20mm zit hoe dan ook geen enkele wapening, dit is te zien op de foto's.

Ik neem aan dat ik nu veilig in de vloer kan frezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:58
Zou dat toch na laten rekenen. Denk dat infrezen en dan weer opvullen nooit zo sterk is als het origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:53
@mkleinman: weet je zeker dat er geen ijzerstaven achter de metalen strip zitten?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

BarryH schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 22:01:
@mkleinman: weet je zeker dat er geen ijzerstaven achter de metalen strip zitten?
Dat was ook mijn eerste gedachte.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Volgens de buurman niet. In de hoeken waar geen metalen strip zit heb ik geen ijzer zien zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

mkleinman schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 22:08:
Volgens de buurman niet. In de hoeken waar geen metalen strip zit heb ik geen ijzer zien zitten.
Dat klopt natuurlijk, onder en bovenwapening heeft vaak dezelfde richting. Maar het zou een vreemde constructie zijn zonder bovenwapening.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ericplan schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 22:19:
[...]

Dat klopt natuurlijk, onder en bovenwapening heeft vaak dezelfde richting. Maar het zou een vreemde constructie zijn zonder bovenwapening.
in de hoeken zelf zit op de lange zijde niet over de hele breedte zo'n stalen plaat. En daar zit aan de bovenkant geen wapening.

Ik laat het narekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Heb je de tekeningen al?
Better to be safe than sorry, sorry is hier heel veel schade en heel veel tijd en procedures

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Yes die heb ik. Pdf tekeningen van 3mb. Snap er om eerlijk te zijn weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

mkleinman schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 22:52:
Yes die heb ik. Pdf tekeningen van 3mb. Snap er om eerlijk te zijn weinig van.
Kan je die online zetten, wie weet is er iemand die er wat over kan zeggen?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ga ik vanavond doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik ben ook wel benieuwd naar de pdf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

'CTRL' + '+' ollie1965 heeft een bril nodig en moet hierogliefen schrift lezen...... ;)

Mmmm, ik zie nog niet zo snel in de berekeningen en de tekening waar men welk staal heeft gebruikt.
Ik zal proberen vanavond nog eens te kijken

Het is overigens een berekening voor vele typen huizen die bij jullie gebouwd zijn.
Het was toch een dwars kap, maar wat is de breedte? Eerste blz berekeningen zie je de type aanduiding, welke type hebben jullie?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Type aanduiding weet ik zo niet uit mijn hoofd. Breedte van de woning + fundering is ongeveer 600cm. Gisteren toevallig nog binnenmuur naar binnenmuur gemeten en dat is 560cm.

Er is nog een PDF waar het hele plan in staat van de buurt, waar dus ook mijn huis op staat.

Ik kon trouwens zo snel in de PDFs verder geen verdere aanduidingen vinden hoe de vloersegmenten zijn opgebouwd. Zit ik verkeerd te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
De gegevens die ik zie zijn alleen van de fundering.
in de berekening wordt per woning(type) bepaald wat de belastingen zijn die op de verschillende funderingsbalken komt.

voor elke balk wordt vervolgens bepaald wat de dwarskrachten en momenten zijn, zodat de benodigde wapening kan worden berekend.
Op de tekeningen staat de vorm van de balken, met daarin de wapening getekend in aanzichten en doorsneden.

voor de vloer heb je hier dus weinig aan. je kunt er wel proberen uit te halen wat de permanente belasting (eigen gewicht) van de bgg vloer is, en de veranderlijke belasting (bijkomende belasting, zoals meubels, mensen, materiaal)

maar dat zegt dan nog niks over de bovenwapening in de vloer.

[ Voor 4% gewijzigd door engelbertus op 07-02-2014 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Wat Engelbertus zegt, volgens mij staat hier niets in over plafonds en vloeren. Er mist dus nog een deel. Bij de tekeningen van mijn huis heb ik wel door bouw en woningtoezicht gestempelde tekeningen van vloeren en plafonds. Denk dus dat ze wel bij een vergunningaanvraag horen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
zowiezo horen ze bij de gegevens die de gemeente krijgt tijdens de bouw, om te kunnen controleren. een bouwaanvraag is maar eenbouwaanvraag :)

maar het kan zijn dat de gemeente niet alle bouwtekeningen meer heeft bewaard.

in betonconstructies heb je altijd minstens wapening nodig onderin, tussen twee steunpunten, en tpv steunpunten bovenin, in verband mettoevallige inklemming. hoe jouw vloer gewapend is kun je dus niet zien aan deze tekening, en ook een enkele doorsnede tpv een kruipgat zegt niet alles over de rest van de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:53
Is een 2 cm opbouwvloer van kunststof geen goede oplossing? (b.v. technea)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Kleinman,

dit zijn alleen de wapeningstekeningen van de balken. Ook in de berekeningen worden nergens de vloeren benoemd. Weet je zeker dat het geen prefab is, dat zou het ontbreken van tekeningen en berekeningen verklaren,
De wapening op de foto's zou trouwens goed de dwarswapening kunnen zijn. Dan ligt de langswapening daar nog onder. Dan hou je niet veel dekking over. Als dat aan de bovenzijde net zo zit, dan kun je daar nog wel problemen mee krijgen met het infrezen van de vloerverwarming.
Overigens moet er in de bovenkant ook wapening zitten. al is het maar een licht net. Anders voldoe je nooit aan je minimale wapeningspercentage.

[ Voor 17% gewijzigd door blissard op 08-02-2014 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik begin inderdaad meer en meer te vermoeden dat het prefab platen zijn, dat verklaard inderdaad waarom er geen wapeningstekeningen van zijn. Als straks het laminaat er helemaal af is is dat hopelijk te zien of het prefab is of 1 massieve plaat die later afgestort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

mkleinman schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 16:35:
Ik begin inderdaad meer en meer te vermoeden dat het prefab platen zijn, dat verklaard inderdaad waarom er geen wapeningstekeningen van zijn. Als straks het laminaat er helemaal af is is dat hopelijk te zien of het prefab is of 1 massieve plaat die later afgestort is.
Jongens toch.

Dit zijn prefab platen. Of geloven jullie zelf dat een aannemer eerst een ondersteuning bouwt met betonplex platen, daarna de vloer erop stort laat uitharden en dan die hele ondersteuning met betonplex platen en al onder die vloer vandaan haalt door dat kleine luikje. |:(
En daarna hetzelfde grapje uithaalt bij het volgende huis. |:(

Ben bang dat de beste man failliet is.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
je had dus onder de vloer kunnen kijken, naar de naden tussen de ondelinge platen..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Nu online
Seafarer schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 18:41:
[...]

Jongens toch.

Dit zijn prefab platen. Of geloven jullie zelf dat een aannemer eerst een ondersteuning bouwt met betonplex platen, daarna de vloer erop stort laat uitharden en dan die hele ondersteuning met betonplex platen en al onder die vloer vandaan haalt door dat kleine luikje. |:(
En daarna hetzelfde grapje uithaalt bij het volgende huis. |:(

Ben bang dat de beste man failliet is.
dat zijn de meeste bouwers momenteel...

Het zou goed een breedplaatvloer kunnen zijn. Dan is het ook logisch dat je alleen in de onderste laag wapening ziet. Daar hebben ze de plaat op maat gemaakt -> kistje gesteld -> rest van de vloer gewapend en gestort. Wikipedia: Bekistingsplaatvloer
Dan verwacht ik minimaal 25 mm dekking aan de bovenzijde. Wellicht zelfs nog een zand-cement dekvloer er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Hier heb je wel een punt.

Toch moet je hem onderstempelen, tijdelijk, en dat moet later weer door dat kleine luikje eruit.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
engelbertus schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 19:53:
je had dus onder de vloer kunnen kijken, naar de naden tussen de ondelinge platen..... :)
Ik ben wel benieuwd wat de afstand tussen de platen/delen is. Dat zou je onder de vloer moeten kunnen zien. Ook of er een v-groef tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Is aan de onderkant niet (meer) te zien. Zit 13 en 23cm piepschuim onder.

Ik kan me vaag herinneren dat er betonmortel ligt op de scheiding van de platen. Nog een indicatie dat het prefab is.

Die bovenwapening kan ik op de foto's niet vinden van het kruipluik die verplaatst is. Kan het niet zo zijn dat er alleen wapening onderin zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

mkleinman schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 22:28:
Is aan de onderkant niet (meer) te zien. Zit 13 en 23cm piepschuim onder.

Ik kan me vaag herinneren dat er betonmortel ligt op de scheiding van de platen. Nog een indicatie dat het prefab is.

Die bovenwapening kan ik op de foto's niet vinden van het kruipluik die verplaatst is. Kan het niet zo zijn dat er alleen wapening onderin zit?
Ik denk van niet, dan zou het volgens mij voorgespannen beton moeten zijn (maar dan is de verdeling van het ijzer nog steeds raar) en de mortel zou veel cement moeten hebben van een hoge kwaliteit.

Maar dat is dan weer tegenstijdig met wat je zelf zegt over storten, en de kosten die ermee samenhangen.
Prefab is mijn gedachte, maar wat zegen de tekeningen (in het kader van "maar we hebben altijd de foto's nog")

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Het is inderdaad nagenoeg zeker dat alle betonplaten prefab zijn. Verklaard inderdaad de wapening. Alleen blijft de vraag kan ik zonder problemen 16-20mm in de vloer frezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Je buurvrouw was toch de eerste bewoner. Heeft zij geen foto's van de bouw?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

En verder niemand in de straat die het al heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Genoeg mensen met vloerverwarming, maar allemaal opbouw. Verder geen foto's ( gevonden ) van de bouw helaas nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat is jammer, ik heb een huis van 89 en daar hebben ze de vloer net na de bouw ingefreesd en daar zitten zelfs de leidingen in de vloer voor de cv installatie af fabriek, dat ging ook, dan zal het bij jou toch ook met die vloer wel kunnen? Dat betonijzer ligt veel dieper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Nu online
Ik verwacht geen enkel probleem als je tot 20 mm freest. Dat zit binnen de minimale dekking op het staal.

• engelbertus
dekking minimaal begint bij 10 mm maar het is toch al snel wat meer, vooral bij prefab, ivm hogere betonkwaliteit.

en voor de zekerheid. het is niet altrijd even makkelijk om de wapening op precies de goeie afstand et krijgen. zodra er beton op ligt zie je immers niets meer van de wapening.

daarom vind ik het ook zo raar dat er zomaar even 25 mm ingefreeds zou gaan worden volgens een installateur.
risico dat je dan wapening tegenkomt in een vloer is erg groot. bij 16 mm, de buisdiameter, valt dat mee.

voor installatieleidingen in vloeren en cementdekvloeren en dergeleijke geld dat deze minimaal 25 mm onder het oppervlak horen te liggen.

maar wanneer je rond 25 in je vloer wilt, met een mantebuis erom. en de cementdekvloer is ivm kosten zo dun mogelijk ontworpen ( 5 cm) dan kun je die leidingen wel eens tegenkomen, bijvoorbeeld bij kruidingen met andere leidingen in de vloer

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

http://forum.fok.nl/topic/2057759/2/50#136665006
Stofvrij je vloer verlagen.

[ Voor 26% gewijzigd door ericplan op 13-02-2014 18:05 . Reden: Link aangepast ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier is intussen een vloerverwarmingsspecialist geweest die veel ervaring heeft met het infrezen in beton. Onze vloer is inderdaad een constructievloer en de specialist raad het af om erin te gaan frezen. Het kan waarschijnlijk wel zonder gevolgen maar desondanks dus een "liever niet".

We krijgen twee offertes. 1 voor het infrezen en 1 voor een droogbouwsysteem met een hoogte van 20mm.

Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 17:21
engelbertus schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 22:05:
De groef die ontstaat bij frezen blijkt in de praktijk niet zo glad te zijn als dat je verwacht. Tevens blijft er altijd wat rotzooi in achter en de leiding heeft ook nog wat tolerantie in de dikte. Hierdoor komt in de praktijk de leiding net boven de vloer uit en kun je hem niet mooi afdichten. Bij plavuizen maakt dat geen bal uit, want dat vangt de tegellijm wel op, maar als je iets anders op je vloer wilt, kan dat problemen geven.
engelbertus schreef op zondag 02 februari 2014 @ 14:01:
nou niet direct, ik heb er wel een ondervloer geschikt voor vloerverwarming onder. gewooon zo'n foam rol van 3 mm. maar dan met gaatjes erin. vraag meniet waarom die gaatjes voor vloerverwarming zon verschil zouden maken, maar toe maar weer :)
Bij folie zonder gaatjes kan er condens ontstaan door temperatuurwisseling.
voor de efficiëntie van de warmteoverdacht naar de vloer zelf is het misschien wel een goed idee de leidingen volledig te omsluiten met cement of lijm, maar dat is nogal een werk.
Dit klopt. Afgezien van het feit dat de leiding meer beschermd is (tenslotte moet je er ook nog overheen lopen tijdens het leggen van vloerbedekking), is de warmteoverdracht beter dan dat je de sleuf open zou houden (je krijgt dan een luchtspleet en lucht isoleert iets meer).
Dat werk valt wel mee. Als er op de juiste diepte gefreesd is (slangdikte + minimaal 2 mm), dan kun je met snelhardende betonmix (gewoon van de Gamma) de vloer snel glad krijgen. Dit redt je makkelijk in een middag. Hierna kun je er de volgende dag de vloerbedekking overheen leggen (laminaat/tapijt). Bij PVC of iets dergelijks zul je echter een glad oppervlak moeten hebben. Mogelijk moet je dan nog wat met egaline doen.
Je kunt ook de gehele vloer met egaline doen, maar dan moet je de leiding in de sleuf verankeren, want die komt op sommige punten omhoog door materiaalspanning.

Hoe hoger de leiding, hoe sneller het systeem. Alleen zul je bij relatief dunne vloerbedekking (zoals PVC) sneller de leiding voelen qua temperatuur. Bij laminaat of plavuizen merk je dat nauwelijks.

Maar terug naar het probleem. Als ik het goed begrijp is de maximale speling 3 cm bij de schuifpui en bij de bijkeuken 2 cm. Dit laatste kun je oplossen door de deur iets af je schaven en de drempel te verhogen, zodat je op gelijke hoogte uitkomt.

Je hebt nu twee mogelijkheden:
A: een vloerverwarming van 2cm opbouw aanleggen en dan een dekvloer laten storten.
B: laat een dekvloer van 2 cm storten en frees daarna de verwarming in.

Optie B lijkt misschien vreemd, maar zou wel eens goedkoper kunnen uitpakken.
Ik zag al ergens een prijs van meer dan 4000 euro genoemd worden voor een opbouwsysteem met vloer.
Even een korte inventarisatie op werkspot laat een opdracht voor 29 m2 dekvloer ong. 390 euro zien. Dus voor jouw ruim 40 m2 reken voor het gemak even het dubbele. Een infrees-systeem voor 55m2 (16mm en 12,5 cm afstand als enige verwarming van woonkamer, keuken, hal en wc) kostte mij twee jaar geleden 1900 euro (incl. vol BTW tarief) en zit er in een dag in. Pas daar een prijscorrectie naar 2014 op toe en tel uit je winst.

De onderkant van de verdeler zit op ongeveer 30 cm hoogte, i.v.m. de bochten in de leiding en de spanning die op de aansluiting komt te staan. De totale hoogte van de verdeler (afhankelijk van het model) wordt dan ong. 58 cm (zoals ze bij mij gemonteerd zijn).

[ Voor 4% gewijzigd door Muttley op 19-02-2014 02:06 ]

An 11 is a 10 that swallows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@mkleinman. Wat voor systeem is het geworden?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Er komt een opbouwsysteem van 20mm op de vloer. Speciale gipsvezelplaten ( messing en groef ) worden rondom zwevend op de bestaande vloer geplaatst, ook in de bijkeuken. Het verschil in hoogte wordt opgevangen door de bijkeuken iets meer op te hogen. De delen worden in elkaar gelijmd en daarna geschroefd. Zodra het systeem na een dag is uitgehard moeten alle schroeven er weer uit.

Omdat het systeem volledig zwevend wordt opgebouwd op de bestaande vloer kan dit in 1x tot inclusief de bijkeuken gedaan worden. Zodra dit klaar is dan wordt met een standaard freesmachine er een patroon in gefreesd. In de bijkeuken komt een 6 groeps vloerverdeler met inregelventielen per groep en een Alpha2 pomp.

Daar bovenop krijgen we een PVC vloer die ook zwevend wordt gelegd met messing/groef. Deze kan tot 200m2 zonder te verlijmen op de vloer worden geplaatst. De totale dikte die we vanaf de betonvloer omhoog gaan is ongeveer 27mm. Dat is 7mm meer dan wat we nu qua hoogte hebben. Dus dat is nog wel te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dank voor de toelichting. Heeft het systeem nog een (merk)naam?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Muttley schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 01:48:
[...]

De groef die ontstaat bij frezen blijkt in de praktijk niet zo glad te zijn als dat je verwacht. Tevens blijft er altijd wat rotzooi in achter en de leiding heeft ook nog wat tolerantie in de dikte. Hierdoor komt in de praktijk de leiding net boven de vloer uit en kun je hem niet mooi afdichten. Bij plavuizen maakt dat geen bal uit, want dat vangt de tegellijm wel op, maar als je iets anders op je vloer wilt, kan dat problemen geven.

[...]

[...]

Dit klopt. Afgezien van het feit dat de leiding meer beschermd is (tenslotte moet je er ook nog overheen lopen tijdens het leggen van vloerbedekking), is de warmteoverdracht beter dan dat je de sleuf open zou houden (je krijgt dan een luchtspleet en lucht isoleert iets meer).
Dat werk valt wel mee. Als er op de juiste diepte gefreesd is (slangdikte + minimaal 2 mm), dan kun je met snelhardende betonmix (gewoon van de Gamma) de vloer snel glad krijgen. Dit redt je makkelijk in een middag. Hierna kun je er de volgende dag de vloerbedekking overheen leggen (laminaat/tapijt). Bij PVC of iets dergelijks zul je echter een glad oppervlak moeten hebben. Mogelijk moet je dan nog wat met egaline doen.
Je kunt ook de gehele vloer met egaline doen, maar dan moet je de leiding in de sleuf verankeren, want die komt op sommige punten omhoog door materiaalspanning.

Hoe hoger de leiding, hoe sneller het systeem. Alleen zul je bij relatief dunne vloerbedekking (zoals PVC) sneller de leiding voelen qua temperatuur. Bij laminaat of plavuizen merk je dat nauwelijks.

Maar terug naar het probleem. Als ik het goed begrijp is de maximale speling 3 cm bij de schuifpui en bij de bijkeuken 2 cm. Dit laatste kun je oplossen door de deur iets af je schaven en de drempel te verhogen, zodat je op gelijke hoogte uitkomt.

Je hebt nu twee mogelijkheden:
A: een vloerverwarming van 2cm opbouw aanleggen en dan een dekvloer laten storten.
B: laat een dekvloer van 2 cm storten en frees daarna de verwarming in.

Optie B lijkt misschien vreemd, maar zou wel eens goedkoper kunnen uitpakken.
Ik zag al ergens een prijs van meer dan 4000 euro genoemd worden voor een opbouwsysteem met vloer.
Even een korte inventarisatie op werkspot laat een opdracht voor 29 m2 dekvloer ong. 390 euro zien. Dus voor jouw ruim 40 m2 reken voor het gemak even het dubbele. Een infrees-systeem voor 55m2 (16mm en 12,5 cm afstand als enige verwarming van woonkamer, keuken, hal en wc) kostte mij twee jaar geleden 1900 euro (incl. vol BTW tarief) en zit er in een dag in. Pas daar een prijscorrectie naar 2014 op toe en tel uit je winst.

De onderkant van de verdeler zit op ongeveer 30 cm hoogte, i.v.m. de bochten in de leiding en de spanning die op de aansluiting komt te staan. De totale hoogte van de verdeler (afhankelijk van het model) wordt dan ong. 58 cm (zoals ze bij mij gemonteerd zijn).
bij mi is het ingefreesd. ik kan je zeggen, dat gebeurt stofvrij. en daar is niks aan overdreven. de vloer is brandschoon, evenals de groeven. de afzuigmond gaat precies over de groeven.je kunt dat ook zien. de ogenschijnlijk schone cementdekvloer is toch stoffig en er licht van alles op en in. waar de leidingen gefreesd waren kon je dat precies zien, daar was het helemaal weer mooi grijs.
de diepte van de groeven hoort tijdens het frezen gecontroleerd te worden. de frezer loopt dus met een stukje buis achter de machine en controleert dat telkens. hij kijkt of hij op / over de buis kan wrijven met zijn werkschoen, zonder deze dan te verschuiven of draaien.
dan ligt hij precies diep genoeg.

zo heeft het er een tijdje ingelegen terwijl ik andere dingen aan het doen was in huis ( wanden afwerken, kozijnen schuren en verven, etc. je moet in die tijd de VV niet aanzetten, want door het werken van de slangen kunnen ze uit de groef komen, en ik dan dat je begrijpt dat je dan heel niet blij zou worden :)

toen de vloer er in moest alles nog een keer goed schoongeveegd en gestofzuigd, van die gaatjes ondervloer erin ( kost niets meer) en laminaat er in.
werk prima zonder de groeven te hebben aangesmeerd.

De warmte behoefte is zo laag dat de ketel al gaat pendelen, dus alleen de snelheid van reageren zou gebaat zijn geweest met dichtsmeren, maar bij een constante temperatuur merk je dat ook al niet als comfortverlies.

wanneer dat beide anders zou zijn geweest zou het zeker meer efficiënt geweest zijn de leidingen wel af te smeren, maar ook om er dan een steenachtige vloer op te leggen, en grotere leidingdiameter te nemen, meer groepen te kiezen en de leidingen op 10 cm ipv 12,5 te leggen. dat had dus allemaal nog gekund, en ondanks dat werkt het toch goed genoeg. al heb ik van sommige keuzes wel spijt, maar ja.. achteraf weet je alles beter. de specialist is helaas ook voor specialist in zijn bankrekening...
infrezen. het aanleggen duurde bij mij slechts een halve dag (5 uur... denk ik) inclusief afdoppen van een aantal radiatoren en met een handfrees wat groeven frezen in de gang en toilet.

dat zou kunnen, maar wat hebben die gaatjes dan voor voordeel? de warme vochtige lucht wil omhoog, condens treed op onder de ondervloer. lijkt mij. maar goed, het diet dus niks voor de warmte en kost ook niks meer... dus ik zeg doen :)

Met egaline afsmeren is nodig bij vloeren waar het patroon zich anders in zou aftekenen, zoals slap pvc etc. anders zou het ook tpv de groeven eextra slijten.
de leidingen moet je inderdaad vastzetten als je iets met ageline wilt doen. want water en kunststofbuis is ook lichter dan egaline.
dus zou het omhoog kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ericplan schreef op zondag 09 maart 2014 @ 14:17:
Dank voor de toelichting. Heeft het systeem nog een (merk)naam?
Dit is hem http://www.waaijenberg-vloerverwarming.nl/droogbouwsysteem/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Update:

Het zijn Fermacell platen die op de vloer komen, met daaronder een dunne isolatiefolie

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/verbouwing1403/2014-03-15-09-22-25.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/verbouwing1403/2014-03-15-09-22-56.jpg

De bijkeuken is intussen ook op hoogte en daar ligt de vloer al in. De Aerogel ondergrond is blijven liggen omdat de vloer daar ietsje lager lag.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/verbouwing1403/2014-03-15-09-23-49.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Update:

De vloerverwarming ligt!!!!

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/elga/aanvoerleidingen.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/elga/grundfos.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/elga/patroon.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/elga/vloerverdeler.jpg

Totaal is er bijna 400 meter leiding in de vloer verdwenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@mkleinman. Ziet er goed uit. Maar geen flowmeters op de verdeler? Dacht dat dat de standaard was tegenwoordig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Zaten bij deze verdeler er niet op. Dacht van wel. Magoed. Alle 6 de groepen zijn nagenoeg exact even lang :)

De gang en de wc zitten op een aparte groep, die zou ik nog iets kunnen knijpen.

[ Voor 27% gewijzigd door mkleinman op 19-03-2014 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Update:

Het is drie weken geleden. De vloerverwarming is vandaag aangezet op 20 graden. Meteen warmtebeeldfoto's gemaakt. Leuk om te zien dat zelfs met 20 graden je de buizen kan zien zitten.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste