Hier inmiddels ook wat stappen ondernomen, enerzijds een update, anderzijds een vraag m.b.t. verdere planning.
Op de eerste en tweede is de vloerverwarming inmiddels geïnstalleerd. Door de belabberde loop van de leidingen hier zijn we letterlijk drie keer door álle leidingen heen gegaan met frezen.
Het lijkt erop alsof ze letterlijk tijdens de bouw vergeten zijn de leidingen te plaatsen, en dit achteraf in de dekvloer hebben opgelost.
Maargoed, na veel gedonder en wat reparaties ligt dat nu prima, pvc vloer eroverheen, heerlijk comfortabel.
Nu begint het langzamerhand tijd te worden voor de begane grond. Gezien de travertin tegels eruit moeten ontkom ik er hoogstwaarschijnlijk niet aan om de hele dekvoer eruit te halen. Idee is nu om met noppenplaten, met isolatie (11 of 30mm ben ik nog niet uit, even afhankelijk van hoe dik de dekvloer is) zelf te gaan leggen.
Ben dus een beetje na aan het denken over het legplan.
Plattegrond is als volgt:
Op zich komt het netjes uit met een groep of tien. Echter; uitgaande van de meters leiding die ik nodig heb om van de verdeler (Rood blok in de bijkeuken) naar de andere delen te komen, denk ik dat 10m2 per groep toch wat optimistisch is. Maakt een beetje verschil tussen 10 of 11 groepen.
Uitgangspunten:
- We willen in de toekomst naar een warmtepompsysteem toe. Ga dus uit van 10 cm h-o-h. Wil langs de raampartijen zelfs 5 cm h-o-h gaan gebruiken. Kost ook weer een paar meter extra.
- Hoewel het een grote ruimte is, zonder muren, wil ik in verband met een stukje energiebesparing toch met drie zones gaan werken. Dit dan puur om de groep eerder af te sluiten als de temperatuur bereikt is. Ik denk nu aan de volgende zones: Keuken/eetgedeelte, zitgedeelte en werkgedeelte.
Aangevuld met de Berging en eventueel hal/trapgat apart. Ik heb al een begin gemaakt met evohome, dus wil dat ook beneden gaan gebruiken.
- Berging hoeft natuurlijk niet heel warm. Is nu rond de 8,5 m2. Wordt uitgebreid naar ong. 14-15m. Denk dat ik daar weg kom met 1 groep.
- Er lopen natuurlijk al wat buizen door de hal en trapgat, maar ik denk dat ik daar toch nog een groep voor ga gebruiken.
Ben vooral ook benieuwd wat handig is met de leiding. Als ik 10 rollen van 100 meter haal, weet ik in ieder geval zeker dat alle groepen maximaal 100 meter zijn. Rolt misschien makkelijker af. Nadeel is wel dat het zo kan zijn dat ik 10x 10 meter weg gooi.
Iemand enig idee of er ergens freeware software beschikbaar is voor het intekenen hiervan?
Er zit ook nogal veel prijsverschil tussen de verschillende buizen, zelfs uitgaand van dezelfde 16x2, vijflaags uitvoering. Iemand hier tips in?
[
Voor 3% gewijzigd door
MikeyMan op 04-10-2018 15:04
]