Mijn duit in het zakje: ik ben overgestapt van OneDrive naar Hetzner met dank aan alle tips in dit fijne topic.
Ik ben een redelijke expert met allerlei protocollen als sftp, ftp, rsync, webdav etc. Heb eerst een tijd gebruik gemaakt van TransIP gratis 1TB StackStorage, maar toen daar de stekker uit ging moest ik overstappen. DUs verplaatst naar OneDrive (omdat mijn werkgever een fijn 1TB abo heeft). Echter, daar mocht ik niet meer via rclone naar sync-en door MFA. Terecht overigens, maar wel jammer.
Nu zojuist een abo bij Hetzner genomen: 1TB voor eur 3,50 / maand. Na wat klooien en het (voor de verandering) eens volgen van de online manuals heb ik sftp en rsync via SSH-keys werkend gekregen en ben nu begonnen met via rsync de 700GB maar weer naar de volgende cloud-provider te pompen.
Ik doe dat vanaf mijn zelf ingerichte RPI met Linux/Debian waar aan meerder USB-schijven hangen. Deze worden al lokaal gebackup-ed naar een andere machine/schijven. Ik maak gebruik van geplande taken met crontab en dat werkt uitstekend. Ik gebruik een sub-user voor de backup naar een eigen 'home' drive.
Wat wel vreemd was is dat het wachtwoord van de hoofd-user voor login op je management website van Hetzner niet gelijk is aan de hoofd-user van de toegang tot de storage. Echter, één eenvoudige druk op de knop en je krijgt direct een nieuw wachtwoord op je scherm.
Als de rsync afgelopen is van één van de delen zie ik ook de transfer rate. Maar tijdens gebruik van FileZilla leek dat te gaan om ongeveer 6MB/s (Megabyte dus), en dat is grofweg wat mijn 75Mbps upload verbinding via glasvezel aan kan.
Kortom: ik ben tot nu toe wel tevreden.
[
Voor 1% gewijzigd door
Martinmolema op 08-05-2022 15:43
. Reden: code tags verwijderd ]