Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PVOutput info en discussie of opmerkingen topic

Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Skipper-93
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 11:30
Ik kan zowel de systeemnaam als de systeemgrootte veranderen (door middel van de 'Number of Panels' en 'Panel Max Power' waardes.

PVoutput: One / Two / Wind <- YouTube

• bbn_ldp
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 23-03 17:40
Wiley99 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:08:
[...]

Inderdaad, systeemgrootte lijkt niet meer aan te passen achteraf. Dan zou ik alleen het systeem opnieuw opvoeren en deze 'decommissioned' of 'inactive' zetten?
Oké is ook een idee. Ben ik dan de oude gegevens kwijt?
Heb trouwens wel een mail naar pvoutput gestuurd.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 11:53
Je hebt de mogelijkheid om je gegevens te downloaden.
Je kan nadien via de bulk uploader je gegevens weer importeren.

Hier heb ik echter geen ervaring mee ben dus benieuwd waar PVoutput mee gaat komen

2250 WP Zuid PVoutput

• Wiley99
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 23-03 20:23
Skipper-93 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:22:
Ik kan zowel de systeemnaam als de systeemgrootte veranderen (door middel van de 'Number of Panels' en 'Panel Max Power' waardes.
Lol helemaal gelijk, 't is gewoon het product van die twee waarden...

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform

• Geurt-kun
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14:37

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Jullie ook problemen met Enphase?
Vrijdag 9 november mijn laatste data ontvangen.
Op de website van Enphase zie ik wél de opbrengst van de afgelopen twee dagen.
Edit:
Ik ben niet de enige zie ik in de community van PvOutput.
Heb een ticket aangemaakt bij Enphase.

Geurt-kun wijzigde deze reactie 12-11-2018 13:57 (24%)
Reden: Ticket aangemaakt

2k op west bij Pv Output

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 09:16
Even een vraag.. Ik probeer dit script werkend te krijgen:

https://github.com/roderickvd/semmy

Het enige wat hierbij staat is:

Copy .env.example to .env
Edit .env to suit your configuration
Add the following to your crontab:
* * * * * php /path/to/semmy/artisan schedule:run 1>> /dev/null 2>&1

Moet ik verder ook nog wat doen? LAMP installatie op de pi? of andere settings aanpassen?

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Mylan Piron
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 19-03 18:27
Ik heb m'n systeem op PVoutput geregistreerd maar ik dacht dat ik m'n omvormer moest linken op de een of andere manier zodat ik wat meer/mooiere statistieken kon zien, maar dat lukt me voorlopig niet :| Ik begrijp niet erg veel van wat ik allemaal moet doen/invullen om de statistieken te verkrijgen en weet niet of wat ik heb ingevuld wel juist is ofzo...

Mylan Piron wijzigde deze reactie 07-12-2018 11:25 (8%)

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 14:57
Mylan Piron schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:22:
Ik heb m'n systeem op PVoutput geregistreerd maar ik dacht dat ik m'n omvormer moest linken op de een of andere manier zodat ik wat meer/mooiere statistieken kon zien, maar dat lukt me voorlopig niet :| Ik begrijp niet erg veel van wat ik allemaal moet doen/invullen om de statistieken te verkrijgen en weet niet of wat ik heb ingevuld wel juist is ofzo...
je hebt 'iets' nodig dat je omvormer uitleest en de gegevens upload naar PVOutput, dit is altijd omvormer specifiek. Ik heb bv een Goodwe die ik via de portal van Goodwe laat scrapen, m'n panelen op de schuur hangen aan een kWh meter met S0 aan een youless die naar PVOutput upload. Ik laat dan PVOutput alles netjes optellen

2x270Wp JA-Solar op APS YC500i / 6x Canadian Solar cs3k-295p 295Wp op Goodwe1500NS / 11x Ja Solar Mono315Wp op GoodWe 3000NS verwacht: Kona EV premium Acid Yellow (september 2019)

• Mylan Piron
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 19-03 18:27
Oke, bedankt. Ik hou het dan maar bij de app van SMA denk ik ;-)

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 11:53
Meer mensen die op dit moment problemen hebben met PVoutput naar domoticz ?
Mijn systeem stuurt aan de ene kant de gegevens van mijn omvormer op naar PVoutput en leest de gegevens daarna weer uit.

Dit heb ik gedaan om mijn consumptie te monitoren binnen domoticz.
Echter sinds vanmorgen krijg ik geen input meer van PVoutput.

Meer mensen dit ?

De website is wel bereikbaar, maar wellicht de api op dit moment niet ?

code:
1
2
2018-12-12 12:57:33.636 Error: PVOutput (Input): Error login!
2018-12-12 13:00:22.503 Error: PVOutput (Input): Error login!

Gegevens van de login zijn niet veranderd en werken nog.
Probleem speelt sinds 11:50

2250 WP Zuid PVoutput

• niki_lauda
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 13:57

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler

MdO82 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 13:04:
Meer mensen die op dit moment problemen hebben met PVoutput naar domoticz ?
Mijn systeem stuurt aan de ene kant de gegevens van mijn omvormer op naar PVoutput en leest de gegevens daarna weer uit.

Dit heb ik gedaan om mijn consumptie te monitoren binnen domoticz.
Echter sinds vanmorgen krijg ik geen input meer van PVoutput.

Meer mensen dit ?

De website is wel bereikbaar, maar wellicht de api op dit moment niet ?

code:
1
2
2018-12-12 12:57:33.636 Error: PVOutput (Input): Error login!
2018-12-12 13:00:22.503 Error: PVOutput (Input): Error login!

Gegevens van de login zijn niet veranderd en werken nog.
Probleem speelt sinds 11:50
Bij mij is er de afgelopen dag ook niets geregistreerd.
Ook de melding 2018-12-12 21:50:23.859 Error: PVOutput (Input): Error login!

De API is gewijzigd
The Get Statistics API service will now have the following rate limits effective 12th Dec 2018 -

6 per hour for regular accounts
30 per hour for donation accounts
Is al onder de aandacht van het devteam van domoticz. https://github.com/domoti...11#issuecomment-446952891

niki_lauda wijzigde deze reactie 13-12-2018 22:38 (129%)
Reden: aanvulling

• TCroezing
  • Laatst online: 10:54
Ik zit even wat verder te kijken naar mijn historische data en er valt mij (nu pas) wat op.
Meestal kijk ik naar de Standard View (voor bv dagen). Zo zie ik wat die dagen zijn opgewekt.
Maar als ik nu naar de Details view kijk en probeer te begrijpen wat de verschillende begrippen betekenen, dan begrijp ik niet helemaal wat de export import en Net betekenen, want pvo berekent wel deze afgeleiden, maar heeft hiervoor toch meer info nodig dan wat deze binnenkrijgt? :
v1 - energy generation
v2 - power generation
v3 - energy consumption
v4 - power consumption
v1 & v2 haal ik uit de omvormer, v3 & v4 komen uit de slimme meter (LowUsage & HighUsage).

Met deze data "verlies" je toch de direct gebruikte opbrengst, of mis ik nou wat?

• Wiley99
De slimme meter geeft alleen netto getallen, dus na aftrek van je eigen gebruik.
PVoutput neemt het verschil van je opwek (omvormer) met je slimme meter, dat is je actuele gebruik.
Stel je wekt 10W op, gebruikt daar 6W van, dan rapporteert je slimme meter 4W export.
PVoutput laat je 10-4W zien als 'Power Used' op dat tijdstip.

Voor energie geldt het vergelijkbaar: generated komt uit je omvormer, export (terugleveren) en import (afnemen) uit je slimme meter en PVoutput berekent Net = generated - (import - export)

• TCroezing
Bedankt voor je antwoord!
Wiley99 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:23:
De slimme meter geeft alleen netto getallen, dus na aftrek van je eigen gebruik.
PVoutput neemt het verschil van je opwek (omvormer) met je slimme meter, dat is je actuele gebruik.
Dat eigen verbruik wordt dus niet meegenomen...
Voor energie geldt het vergelijkbaar: generated komt uit je omvormer, export (terugleveren) en import (afnemen) uit je slimme meter en PVoutput berekent Net = generated - (import - export)
Maar je hebt geen Import en Export om door te geven aan pvo. Voor de Energy heb je v1 en v3. V3 voor de generated (vd omvormer), en v1 waar ik de Usage uit de slimme meter in zet. De Return uit de slimme meter kan je niet meegeven (of je moet ext. data gebruiken).

Wat ik Netto vind, is (uit de slimme meter): Return - Usage (die dag, of die 5 min). Voor pvo is die Net waarde hoger, want dat berekenen zij als Generated - Usage.
Wat je daar dan inderdaad mist is het directe verbruik tijdens zonuren (wat ik saved noem), wat best aanzienlijk kan zijn.
Omdat dat zichtbaar te maken heb ik de getallen voor de maand mei naast elkaar gezet. Je ziet de Slimme Meter en pvo getallen (de tekst is geel voor het overeenkomende bij de pvo).
https://tweakers.net/ext/f/tQQwmuVestFVsOtkRHRARe4r/thumb.jpg
De Diff heb ik toegevoegd om te zien of mijn redenatie klopt (bijvangst: zie je ook meteen de afronding).

Waar zit mijn denkfout? |:(

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

@TCroezing
V1 is voor totaal(of dag) opgewekte energie van je omvormer.
V2 is voor moment wattage van de omvormer.
V3 is voor totaal(of dag) verbruik van slimme meter of gewone meter.
V4 is voor moment wattage van je slimme meter.
Wil je je werkelijke verbruik inclusief wat er direct uit de panelen word verbruikt dan zul je een aparte kWh meter voor je verbruiksgroepen moeten plaatsen en de omvormer erachter.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• TCroezing
Waarom een aparte kWh meter? Ik heb toch alle getallen? Zo ook werkelijk verbruik, want zie in de sheet 5e kolom: UsageReal.
Wat ik door pvo aangegeven zie als Net (Netto) is te hoog volgens mij, en dat geeft een vertekent beeld (voor mijn mei al: 50kWh). Dat is natuurlijk nog meer als je het op jaarbasis bekijkt...

TCroezing wijzigde deze reactie 19-12-2018 19:21 (4%)

• So_Surreal
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 10:55
Hoe krijg ik de output van mijn Solis/Ginglong inverter op PVoutput.org ?
Ik heb een Synology & een Raspberry Pi.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

TCroezing schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:10:
Waarom een aparte kWh meter? Ik heb toch alle getallen? Zo ook werkelijk verbruik, want zie in de sheet 5e kolom: UsageReal.
Wat ik door pvo aangegeven zie als Net (Netto) is te hoog volgens mij, en dat geeft een vertekent beeld (voor mijn mei al: 50kWh). Dat is natuurlijk nog meer als je het op jaarbasis bekijkt...
Welke kolommen doe je da uploaden naar PVoutput en wat naar welke V?

• TCroezing
@klump4u v1 & v2 haal ik uit de omvormer, v3 & v4 komen uit de slimme meter (LowUsage & HighUsage). Hierbij zijn V2 en V4 voor de moment waardes, dus niet van belang (voor de totalen).
Maar in V1 en V3 die naar pvo gaan, komt het gegeven "direct verbruik" niet voor. Die mis ik dus.

Even als voorbeeld een dag waar bij 30% van de opwek direct wordt verbruikt:
Usage (uit de Slimme meter) = V3 = 2 kWh
Generated (uit de Omvormer) = V1 = 10 kWh
Direct verbruik = 3 kWh
Return (uit de Slimme meter) = 7 kWh

Dan vind ik netto voor die dag datgene wat heen en weer over de drempel van de voordeur gaat (en wat ik dus ook moet betalen).
Oftewel: Return - Usage = 7 - 2 = 5 kWh
Volgens pvo: 10 - 2 = 8 kWh
Dan zie je dat het Direct verbruik het verschil is.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14:05

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

Topicstarter
TCroezing schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:16:
@klump4u v1 & v2 haal ik uit de omvormer, v3 & v4 komen uit de slimme meter (LowUsage & HighUsage). Hierbij zijn V2 en V4 voor de moment waardes, dus niet van belang (voor de totalen).
Maar in V1 en V3 die naar pvo gaan, komt het gegeven "direct verbruik" niet voor. Die mis ik dus.

Even als voorbeeld een dag waar bij 30% van de opwek direct wordt verbruikt:
Usage (uit de Slimme meter) = V3 = 2 kWh
Generated (uit de Omvormer) = V1 = 10 kWh
Direct verbruik = 3 kWh
Return (uit de Slimme meter) = 7 kWh

Dan vind ik netto voor die dag datgene wat heen en weer over de drempel van de voordeur gaat (en wat ik dus ook moet betalen).
Oftewel: Return - Usage = 7 - 2 = 5 kWh
Volgens pvo: 10 - 2 = 8 kWh
Dan zie je dat het Direct verbruik het verschil is.
En de afwijking tussen je slimme meter en de omvormer.
Return 7+ usage 2 = 9 , omvormer zegt 10, dus dat zou dan verbruik zijn waar de meter precies stil stond, of optimistisch tellen van de omvormer.
Bruto verbruik is dan 2 + 1 (ongeveer omdat dat nog afwijking kan zijn)

Dat pvoutput niet klopt komt omdat je usage van de slimme meter upload, pvoutput gaat van bruto verbruik uit.

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• TCroezing
Rol-Co schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:44:
[...]

En de afwijking tussen je slimme meter en de omvormer.
Return 7+ usage 2 = 9 , omvormer zegt 10, dus dat zou dan verbruik zijn waar de meter precies stil stond, of optimistisch tellen van de omvormer.
Bruto verbruik is dan 2 + 1 (ongeveer omdat dat nog afwijking kan zijn)

Dat pvoutput niet klopt komt omdat je usage van de slimme meter upload, pvoutput gaat van bruto verbruik uit.
Hoe bedoel je afwijking?...
Return is datgene wat opgewekt is, overblijft nadat direct verbruik eraf is, en dus de deur uit gaat (de export dus). Usage is dat wat bv. snachts is verbruikt en binnen wordt gehaald (de import dus).
Dat is dan het probleem dat je maar twee (energy) V's kunt uploaden toch?
(en niet nog een V voor de Return)

Edit:
M.b.t. je laatste zin, bruto verbruik, dan zou ik niet de Usage uit de slimme meter moeten uploaden, maar zelf rekenen en die 3 kWh bij die Usage op tellen dus.

TCroezing wijzigde deze reactie 10-01-2019 21:22 (9%)

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
TCroezing schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:00:
[...]

Hoe bedoel je afwijking?...
Return is datgene wat opgewekt is, overblijft nadat direct verbruik eraf is, en dus de deur uit gaat (de export dus). Usage is dat wat bv. snachts is verbruikt en binnen wordt gehaald (de import dus).
Dat is dan het probleem dat je maar twee (energy) V's kunt uploaden toch?
(en niet nog een V voor de Return)
Denk hier eens over na ;)
Usage telt ook op als je 4000W verbruikt en 2500W met je solar doet op dat moment, dan heb je 1500W usage.
Of andersom, je verbruikt 2500W en je maakt met je panelen 4000W dus je levert terug (return) 1500W, dan ben je die 2500W "kwijt" in je metingen.
Dit gaat per kwartier op de slimme meter.
Edit:
M.b.t. je laatste zin, bruto verbruik, dan zou ik niet de Usage uit de slimme meter moeten uploaden, maar zelf rekenen en die 3 kWh bij die Usage op tellen dus.
Bruto verbruik kan alleen met een apparte meter waar alle verbruikers groepen op zitten en de pv daarvoor terug levert.
De slimme kan dit niet, dus toch niet zo slim >:) je kan een beetje in de buurt komen door pv opbrengst - teruglevering + levering te doen, dan mis je alleen nog het gedeelte waar levering en teruglevering gelijk zijn.

• TCroezing
Dank dat je het wilt uitleggen! 8)7
Rol-Co schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:33:
Denk hier eens over na ;)
Usage telt ook op als je 4000W verbruikt en 2500W met je solar doet op dat moment, dan heb je 1500W usage.
Ja, dat weet ik. O-) Ik zei nachtverbruik om het te versimpelen...
Trouwens, ik heb het steeds over energie (kWh).
Of andersom, je verbruikt 2500W en je maakt met je panelen 4000W dus je levert terug (return) 1500W, dan ben je die 2500W "kwijt" in je metingen.
Dit gaat per kwartier op de slimme meter.
Ik log al mijn gegevens in mijn eigen DB, en daar ben ik niets kwijt. Dit omdat je altijd de som kan maken, omdat je de variabelen hebt. Generation, Usage en Return. In mijn grafieken zie ik die 2500 W als (netto) verbruik.
{Zo kwam ik ook op de verschillen met pvo}
Bruto verbruik kan alleen met een aparte meter waar alle verbruikers groepen op zitten en de pv daarvoor terug levert.
De slimme kan dit niet, dus toch niet zo slim >:) je kan een beetje in de buurt komen door pv opbrengst - teruglevering + levering te doen, dan mis je alleen nog het gedeelte waar levering en teruglevering gelijk zijn.
Die snap ik niet. Ik haal de opbrengst rechtstreeks uit de omvormer, als ik daarnaast uit de Slimme meter dan de Usage en Return haal, dan weet ik toch wat de gehele energie "huishouding" is?
Eigen verbruik is toch, binnen een bepaalde tijdseenheid: Generated - Return + Usage?
Iets ingewikkelder voorbeeld (tijdens flinke zon ff wasmachine aan):
Stel jouw voorbeeld (waar levering en teruglevering gelijk zijn):
4 kWh Generated
1 kWh Return
1 kWh Usage
dan is eigen verbruik 4 -1 + 1 = 4. Netto 0 dus. Waar pvo 4 - 1 = 3 zou aangeven.

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
@TCroezing

Ja maar je gegevens gaan mank doordat je de omvormer uit leest, die kunnen flink optimistisch zijn, krijg je altijd verschillen.
Naar pvoutput kan je er niets mee zover ik weet, die wil bruto verbruik, die stuur ik er ook heen

• TCroezing
@Rol-Co Waar ik mee zit is niet een optimistische omvormer, maar het principe dat je moet aggregeren voordat je naar pvo stuurt. Je gaat van 3 naar 2 waarden. Dan mis je zaken.
In mijn laatste voorbeeld kan je, als je de 3 gegevens hebt, precies aangeven wat saved is (3) en wat je zou moeten betalen (1). Als je bruto gaat uploaden door bij direct vebruik de Usage gaat optellen (3+1=4) dan ben je dat onderscheid kwijt. Toch?
Wat upload jij dan precies?

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
TCroezing schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 08:04:
@Rol-Co Waar ik mee zit is niet een optimistische omvormer, maar het principe dat je moet aggregeren voordat je naar pvo stuurt. Je gaat van 3 naar 2 waarden. Dan mis je zaken.
In mijn laatste voorbeeld kan je, als je de 3 gegevens hebt, precies aangeven wat saved is (3) en wat je zou moeten betalen (1). Als je bruto gaat uploaden door bij direct vebruik de Usage gaat optellen (3+1=4) dan ben je dat onderscheid kwijt. Toch?
Wat upload jij dan precies?
Ik upload bruto verbruik met een kWh meter, en 3 setjes pv met kWh meters.
Dus bruto verbruik en netto opwek, slimme meter doe ik niets mee behalve naar slimme meter portal sturen door de netbeheerder.

• TCroezing
Rol-Co schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:16:
[...]

Ik upload bruto verbruik met een kWh meter, en 3 setjes pv met kWh meters.
Dus bruto verbruik en netto opwek, slimme meter doe ik niets mee behalve naar slimme meter portal sturen door de netbeheerder.
Ah, ja, dan heb ik een andere insteek.
Ik heb graag alles als netto gegevens zodat ook de pvo saved en netto kloppen. Dat de €'s niet zo kloppen boeit me niet zo.
Wel bedankt voor het meedenken. ;)

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
TCroezing schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 18:13:
[...]

Ah, ja, dan heb ik een andere insteek.
Ik heb graag alles als netto gegevens zodat ook de pvo saved en netto kloppen. Dat de €'s niet zo kloppen boeit me niet zo.
Wel bedankt voor het meedenken. ;)
Dat kan ik ook doen, maar dat moet ik dan bij pvoutput instellen :) daar kan ik de pv van bruto verbruik af laten trekken.
Zo heb ik ook de 3 systemen pv bij pvoutput op laten tellen als 1 totaal systeem, ook log ik het verbruik van mijn warmtepomp appart, alsmede de sww boilers.
Vandaag opwek totaal en verbruik bijvoorbeeld

De warmtepomp
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

De sww boilers
https://pvoutput.org/intr...4061&dt=20190110&gs=3&m=1

• Lifestyle71
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 09:10
*ahh.. gevonden*

Lifestyle71 wijzigde deze reactie 20-01-2019 14:56 (93%)

Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.

• Snoz Lombardo
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 18-03 22:25
Hoi! Ik ben sinds vandaag m'n opbrengst aan het loggen in pvoutput.org, middels de API van mijn omvormer (Zeverlution).

Nu wil ik ook graag mijn energieverbruik in pvoutput krijgen. Hoe boks ik dat voor elkaar? Ik heb een slimme meter. Klopt het dat ik dan zelf mijn P1 poort moet uitlezen en dan die data kan uploaden?

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:55

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

@Snoz Lombardo Makkelijkste is een pricewatch: YouLess LS120 energiemeter aanschaffen. Die sluit je aan op de P1-poort. Vervolgens flash je op de YouLess de PVOutput firmware zodat hij kan uploaden naar PVOutput.

Zie ook YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter voor meer informatie.

ThinkPad wijzigde deze reactie 24-01-2019 16:30 (10%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Wiley99
Even gezocht, niet gevonden (eerder gehoord): kun je ook één regel uit de live metingen verwijderen?
(Youless aan en uit zetten gaf een freak piek van 9,8 kW)

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 14:51
Achterin mijn tuin wil ik een overkapping gaan bouwen. Het plan is of was om daar 10 panelen op te leggen pal op het zuiden. Helaas hebben mijn buren een flinke boom die voor schaduw zorgt en veel vuil op de panelen. De boom laat de hele zomer namelijk heel veel zaadlobben vallen. Volgens een schaduw werking zorgt de boom voor een verlies van 30%. Daarin is niet de vervuiling meegenomen.
Helaas kan ik nergens anders panelen kwijt.

Is het verstandig om dit nog te gaan uitvoeren?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Wiley99 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 17:05:
Even gezocht, niet gevonden (eerder gehoord): kun je ook één regel uit de live metingen verwijderen?
(Youless aan en uit zetten gaf een freak piek van 9,8 kW)
Nee maar je kunt wel de live data van die dag downloaden als cvs bestand, in excel de piek eruit halen en dan weer uploaden.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
jvdmast schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 14:03:
Doormiddel van wat shellscripting op mijn pfSense router met tcpdump en ruwe data plukken uit de capture file, lukt het me nu om van mijn nieuwe GroWatt Wifi module de data te onderscheppen en door te laten sturen naar PVOutput.
Echter, de Growatt omvormer geeft de opbrengst weer in stappen van 0.1kWh, dus als ik die upload dan springt de opbrengst telkens ineens 100Wh omhoog. Gevolg is dat er dus bijvoorbeeld 10 minuten geen opbrengst lijkt te zijn en dan in 5 minuten ineens 100Wh.
Heeft/kent iemand daar een niet al te moeilijke oplossing voor?

Wat ik bedoel: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=29888&sid=27371
Average Power springt op/neer tussen 0 en 1200W.
Regarding my setup, I can’t take credit, I took the idea from here 59 and modified the script a little bit for my needs but it works as it is there. One think I really dislike in the original script is that it reports total generation on every iteration. This sometimes (speacially early in the morning or late in the afternoon) causes the average power to be zero in one interation and 1200W on another iteration (and keep swinging until sun give more power - midday - or dark makes inverter turn off). It happens because Growatt (or at least my version) report generation in increments of 100watts and, early in the morning, with a power input of say 300 watts or less, in 5 minutes it will not produce 100W, hence, for pvoutput thinks zero power was generated and 0 avg power. After some chunks of 5 minutes, the power generated in a day will raise 100W and pvoutput would calculate 100w delta over the last chunk of 5 minutes resulting in average power spike of 1200W (0,1KWh / (5/60 minutes) = 1,2KWh). I solved this by make python a long running script (instead of oneshot like it is the site) and memorizing latest energy total for the day, if it has no change, report only power and not total energy to PVOutput.
https://forum.pvoutput.or...nverter-to-pvoutput/552/4

• Flappie
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23-03 22:46
Hoi allemaal,

Ik deel sinds kort ook mijn gegevens op PVOutput. Ik heb 6 panelen met 3 Apsystems YC500i omvormers.
Hierop is een Eastron SDM120C aangesloten. Dit is een Kwh meter met modbus aansluiting.
Deze lees ik uit met een raspberry en ik upload de gegevens dan naar PVOutput.

Ik heb zelf e.e.a in elkaar gezet (ja, ook wat knip & plak werk) maar toch deel ik even een kleine how to zodat anderen er in de toekomst iets aan hebben.

Benodigd:Stappen:

1. Installeer Raspbian op een SD Card
2. Sluit de modbus adapter aan op de Eastron 120. Ik heb 2 aders van een UTP kabel gebruikt
3. In Raspbian doe het volgende:

sudo apt-get install -y autoconf libtool
git clone https://github.com/stephane/libmodbus/
cd libmodbus
./autogen.sh && ./configure --prefix=/usr && make && sudo make install

git clone https://github.com/gianfrdp/SDM120C.git
make clean && make
sudo make install

sudo apt-get install jq

4. Maak een file aan pvoutput_upload.sh en maak deze uitvoerbaar (chmod +x)

# Set date and time format to PVOutput compatible format
today=`date '+%Y%m%d'`
minute=`date '+%H:%M'`
echo ----------------
echo Current date and time in PVOutput compatible format
echo Date is $today
echo time is $minute
echo ----------------

# Read the SDM120 Modbus meter values
values=`sudo sdm120c -a 1 -b 2400 -e -p -v -P N -z 3 -q /dev/ttyUSB0`
echo
echo ----------------
echo Modbus meter values
echo ${values}
echo ----------------

V=`echo ${values} | awk '{print $1}'`
W=`echo ${values} | awk '{print substr ($2,2);}'`
WH=`echo ${values} | awk '{print $3}'`

echo
echo ----------------
echo Values to uploaded to PVOutput
echo Watt Hour is $WH
echo Watt is $W
echo Voltage is $V
echo ----------------

# Get Temperture from Domoticz
temperature=`curl -s 'http://10.0.0.10:8080/json.htm?type=devices&rid=142' | jq .result[0].Temp | sed 's/\"//g' | awk '{ print $1 }'`
T=`echo ${temperature} | awk '{print $1}'`

echo
echo ----------------
echo Temperature read from Domoticz
echo Temperature is $T
echo ----------------

# Upload the results to PVOutput
curl -d "d=$today" -d "t=$minute" -d "v1=$WH" -d "v2=$W" -d"v5=$T" -d "v6=$V" -d "c1=1" -H "X-Pvoutput-Apikey: jouw-api-key-hier" -H "X-Pvoutput-SystemId:jouw-systemid-hier " https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp

5. Maak een geplande taak (crontab -e) die om de 5 minuten de gegevens upload naar PV Output:
*/5 * * * * sleep 4; /home/pi/scripts/pvoutput_upload.sh >/dev/null 2>&1

Hopelijk heeft iemand er iets aan :)

• Wiley99
klump4u schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 17:13:
[...]

Nee maar je kunt wel de live data van die dag downloaden als cvs bestand, in excel de piek eruit halen en dan weer uploaden.
Dank je voor de tip! Net maar 'even' gedaan. Jammer natuurlijk dat je er eerst weer wat Excel / Calc skills op los moet laten voor je weer kan importeren, de export is niet 1-1 te importeren. Maar goed, zou ook niet te vaak nodig moeten zijn.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:55

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Ik las een tijdje terug al dat Weather Underground ging stoppen met hun gratis API.
Jammer, want de JSON output werkte altijd wel gemakkelijk.

Ik gebruikte de Wunderground optie in PVOutput om weergegevens bij m'n productie te tonen. Dit lijkt nu ook stuk te zijn, sinds een dag of 3 is het een zo goed als strakke lijn die niet/nauwelijks wijzigt.

Correctie: het betreffende weerstation lijkt een storing te hebben.

ThinkPad wijzigde deze reactie 29-01-2019 15:14 (9%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Wiley99
Helaas krijg je geen nieuwe API keys meer

• Spoiler
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22-03 13:08
-Edit- Na een goeie bak koffie zat het hem blijkbaar in de weergave van PVoutPut. Als ik op "Live" klik dan zie ik wel netjes om de 5 mins een data entry, nice! Laat onderstaande een zetje in de rug zijn voor anderen ;) Maar ik ben nog wel opzoek naar een manier om de temperatuur en de voltage te laten weergeven ;)

Goedemorgen mede tweakers. Momenteel ben ik bezig met een scriptje de gegevens van mijn Omnik te pushen naar pvoutput. Dit werkt, wellicht jullie ook bekend, op mijn synology. Het werkt prima!

Toch loop ik tegen 1 ding aan en misschien weten jullie mij op weg te helpen.

Mijn script loopt om de 5 mins, de log toont aan dat alle data gepushed wordt naar PVoutput. Maar wat er nu "mis" gaat is dat hij elke nieuwe input overschrijft en niet toevoegt als nieuwe dataregel. Ik blijf dus steeds 1 "input" zien.... Hoe kan ik dit tackelen?

Bij deze mijn script;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
 for (i = 0; i < 4; i++) { today=`date '+%Y%m%d'`
minute=`date '+%H:%M'`

# get most recent webdata from Hosola / Omnik inverter
content=$(wget --user XXX --password XXX http://x.x.x.x.x/js/status.js -q -O - | sed -e 's/;/\n/g' | grep -e "^var" | grep -i webdata | sed -e 's/var webData=/,/g' | sed -e 's/"//g')

# get current power value, put all available values in array
set -- "$content" 
IFS=","; declare -a Array=($*) 

# post power value to pvoutput site, please change with correct sid and key from pvoutput.org account 
postdatastring="sid=BLAAA&key=BLAAA&v2=${Array[6]}&t=$minute&d=$today"

wget http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?$postdatastring }

Spoiler wijzigde deze reactie 30-01-2019 10:02 (11%)

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Spoiler-2634/hero/28547946

• Rouske
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 07:36
Ligt het aan mij of is de directe link naar de teams die je ge-joined hebt weg?

3924Wp ZO(131°) 45°dak @ SE3680H PVoutput

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
Rouske schreef op zondag 3 februari 2019 @ 14:25:
Ligt het aan mij of is de directe link naar de teams die je ge-joined hebt weg?
Bij mij niet, bij jou wel, onderdeel van donatie misschien?

Zo heb ik wel eens dat systems weg is :?

• Rouske
Rol-Co schreef op zondag 3 februari 2019 @ 14:28:
[...]

Bij mij niet, bij jou wel, onderdeel van donatie misschien?

Zo heb ik wel eens dat systems weg is :?
Apart...
Zo te zien is er ook een "nieuwe" Summary knop (Show monthly summary data), sinds 3 dagen volgens de Community.

Edit: Nu heb ik de directe Team link weer wel. 8)7

Rouske wijzigde deze reactie 03-02-2019 20:34 (7%)

• Spoiler
Kan iemand mij een tip geven hoe ik mijn verbruikte energie inzichtelijk maak in PVoutput? Dit moet toch mogelijk zijn via een bestaande portal oid?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Spoiler schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:40:
Kan iemand mij een tip geven hoe ik mijn verbruikte energie inzichtelijk maak in PVoutput? Dit moet toch mogelijk zijn via een bestaande portal oid?
Hoe maak je hem thuis inzichtelijk voor jezelf thuis?

• Wiley99
Spoiler schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:40:
Youless op de P1 poort van je 'slimme meter', flashen met PVOutput firmware.
Dat geeft een redelijk overzicht (maar niet feilloos, doordat je niet op exact hetzelfde moment de opbrengst van je PV en het verbruik van je meter krijgt.

• Spoiler
Wiley99 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:44:
[...]

Youless op de P1 poort van je 'slimme meter', flashen met PVOutput firmware.
Dat geeft een redelijk overzicht (maar niet feilloos, doordat je niet op exact hetzelfde moment de opbrengst van je PV en het verbruik van je meter krijgt.
Dat had ik ook gezien ja, maar dan moet ik wel dat ding aanschaffen. Is op zich geen probleem alleen als het niet nodig is, graag. Zelf liep ik nog tegen https://umeter.nl/ aan, denk dat ik er dan al wel helemaal ben, al vind ik PVoutput denk ik prettiger 8)

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 14:42
Ik vind PV output helemaal niet handig voor verbruiksgegevens. Ik gebruik wel de Youless, maar dan i.c.m. Enelogic, ziet er naar mijn idee veel gelikter uit, en ook veel "mooiere" grafieken.

Al moet ik zeggen dat ik naar P1 niet zoveel kijk, maar vooral naar S0 (kWh meter van de WP) :P

• Spoiler
Grolsch schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:23:
Ik vind PV output helemaal niet handig voor verbruiksgegevens. Ik gebruik wel de Youless, maar dan i.c.m. Enelogic, ziet er naar mijn idee veel gelikter uit, en ook veel "mooiere" grafieken.

Al moet ik zeggen dat ik naar P1 niet zoveel kijk, maar vooral naar S0 (kWh meter van de WP) :P
En waarom dan de combinatie van deze 2? En kun je hier ook de opbrengst van je panelen in terug zien?

Scroll nu net door...

Spoiler wijzigde deze reactie 06-02-2019 08:45 (3%)

• Grolsch
Spoiler schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:43:
[...]

En waarom dan de combinatie van deze 2? En kun je hier ook de opbrengst van je panelen in terug zien?
De opbrengst van mijn panelen worden "automatisch" door mijn Fronius omvormer gepushed naar PV Output.

Daarvoor gebruik ik dus wel pvoutput.org, zoals de naam al doet vermoeden is deze website daarvoor gemaakt :P

Anders had de website wel www.consumptioninput.org geheten :P

Maar omdat ik dus PV, P1 en S0 registreer weet ik dus eigenlijk altijd exact wat mijn opbrengst is, bruto verbruik, netto totaalverbruik, en netto verbruik WP. Voor mijn maandelijkse overzichten type ik die eens per maand over in een excelsheet, en zo weet ik precies wat ik wil weten.

• bbn_ldp
Ik heb mijn zonnepanelen en mijn warmtepomp naar pvoutput geupload, Nu heb ik al een hele tijd dat de gegevens van de warmtepomp (bbn.ldp Mitsubsidie) niet meer te zien zijn.De zonnepanelen (bbn.ldp 8500kW) doet het nog wel gewoon.
Auijtdehaag heeft ook al meegekeken maar kan geen probleem vinden. Wie is er goed thuis in PVoutput en kan mij helpen dat de boel weer gaat draaien?
Ik zit te denken om hem helemaal opnieuw aan te maken, maar weet niet of dat een oplossing geeft.

Ik heb wel een donatie gedaan, maar kan het zijn dat je voor allebei de systemen moet doneren?
https://tweakers.net/ext/f/zJsp798s5bszndrsgkKSfy8j/full.jpg

bbn_ldp wijzigde deze reactie 06-02-2019 20:22 (13%)

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
bbn_ldp schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 19:58:
Ik heb mijn zonnepanelen en mijn warmtepomp naar pvoutput geupload, Nu heb ik al een hele tijd dat de gegevens van de warmtepomp (bbn.ldp Mitsubsidie) niet meer te zien zijn.De zonnepanelen (bbn.ldp 8500kW) doet het nog wel gewoon.
Auijtdehaag heeft ook al meegekeken maar kan geen probleem vinden. Wie is er goed thuis in PVoutput en kan mij helpen dat de boel weer gaat draaien?
Ik zit te denken om hem helemaal opnieuw aan te maken, maar weet niet of dat een oplossing geeft.
[Afbeelding]

Ik heb wel een donatie gedaan, maar kan het zijn dat je voor allebei de systemen moet doneren?
[Afbeelding]
Dit zie je vaak als er wel verbinding is en de gegevens kloppen maar geen data doorgegeven wordt, dus pvoutput krijgt geen data.

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
Grolsch schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:46:
[...]

De opbrengst van mijn panelen worden "automatisch" door mijn Fronius omvormer gepushed naar PV Output.

Daarvoor gebruik ik dus wel pvoutput.org, zoals de naam al doet vermoeden is deze website daarvoor gemaakt :P

Anders had de website wel www.consumptioninput.org geheten :P

Maar omdat ik dus PV, P1 en S0 registreer weet ik dus eigenlijk altijd exact wat mijn opbrengst is, bruto verbruik, netto totaalverbruik, en netto verbruik WP. Voor mijn maandelijkse overzichten type ik die eens per maand over in een excelsheet, en zo weet ik precies wat ik wil weten.
Pvoutput genereert juist hele mooie grafieken en alles kan er naar toe, systemen optellen, van elkaar aftrekken, V7-12 voor andere allerhande temperaturen enz, wil je nog mooier?

• Grolsch
Rol-Co schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 20:42:
[...]

Pvoutput genereert juist hele mooie grafieken en alles kan er naar toe, systemen optellen, van elkaar aftrekken, V7-12 voor andere allerhande temperaturen enz, wil je nog mooier?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik blijf het een draak van een website vinden. Voor PV wel handig, met name omdat je kunt vergelijken, maar voor WP monitoren heb ik 10 x liever Enelogic.

• bbn_ldp
Rol-Co schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 20:31:
[...]

Dit zie je vaak als er wel verbinding is en de gegevens kloppen maar geen data doorgegeven wordt, dus pvoutput krijgt geen data.
Heb je er ook een oplossing voor of kan ik beter naar enelogic zoals Grolsch zegt?

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
bbn_ldp schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:29:
[...]

Heb je er ook een oplossing voor of kan ik beter naar enelogic zoals Grolsch zegt?
Ik weet toch niet hoe, waarmee en wat je naar pvoutput stuurt ? Als je enerlogic geen data stuurt heb je ook geen grafiek, dus dat geeft geen verschil. ;) en het is alleen @Grolsch die moeite heeft met pvoutput ;)

Upload als V4 en gooi je extended data eens weg dus gewoon op standaard?

• bbn_ldp
Rol-Co schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 22:16:
[...]

Ik weet toch niet hoe, waarmee en wat je naar pvoutput stuurt ? Als je enerlogic geen data stuurt heb je ook geen grafiek, dus dat geeft geen verschil. ;) en het is alleen @Grolsch die moeite heeft met pvoutput ;)

Upload als V4 en gooi je extended data eens weg dus gewoon op standaard?
De gegevens komen uit domoticz in een rpi geïnstalleerd door Alphons

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
bbn_ldp schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 22:42:
[...]

De gegevens komen uit domoticz in een rpi geïnstalleerd door Alphons
Ok, ikzelf heb het andersom, vanuit pvoutput naar domoticz / influxdb / grafana
Pi is ook door alphons gedaan, dus lijkt me wel goed.
@AUijtdehaag

Extended data kan je in pvoutput zelf uitschakelen, kijken of je de gewone grafiek terug krijgt.

Rol-Co wijzigde deze reactie 06-02-2019 22:57 (12%)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@Rol-Co @bbn_ldp
Het goede nieuws is, er is een odroid c2 onderweg.
Het slechte nieuws is, die upload helemaal niks naar pvoutput vanwege 64 bit en 32 bit lua socket wat niet werkt.
To be continued....

@bbn_ldp
Heb je al een kWH meter en een youless?
Anders heb je aan enelogic ook weinig.

@alleanderen
Er wordt enkel “afgegeven vermogen” geupload in extended data, samen met 0 opgenomen vermogen, anders accepteerd pvoutput het niet. V1 tm V4 is dus leeg normaal gezien.
(En wat flow en temperatuur in extended)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 07-02-2019 04:17 (45%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 03:56:

@alleanderen
Er wordt enkel “afgegeven vermogen” geupload in extended data, samen met 0 opgenomen vermogen, anders accepteerd pvoutput het niet. V1 tm V4 is dus leeg normaal gezien.
(En wat flow en temperatuur in extended)
Volgensmij kan dit niet, opgenomen vermogen moet je hebben en op v4, je kan dan via pvoutput settings wel v4 nog een keer bijzetten in extended.
Extended alleen heeft geen tijdverloop, dat heeft alleen v1-4

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@Rol-Co
“Samen met 0 opgenomen vermogen”
0 is ook een getal.
Zwart of wit is ook een kleur.
;)

Maar nog handiger is gewoon een kWH meter in te bouwen ipv stunten uithalen.
Dan is meteen de Cop ook uit te rekenen en te uploaden naar wpoutput.org

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 07-02-2019 06:00 (63%)

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 05:43:
@Rol-Co
“Samen met 0 opgenomen vermogen”
0 is ook een getal.
Zwart of wit is ook een kleur.
;)

Maar nog handiger is gewoon een kWH meter in te bouwen ipv stunten uithalen.
Dan is meteen de Cop ook uit te rekenen en te uploaden naar wpoutput.org
Als ik 0 opgenomen vermogen heb verschijnen er nullen dus dat klopt dan niet ;)
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=64061

• Wiley99
Ik ben aan het testen met Domoticz en probeer al een tijd het vermogen goed te krijgen. Ligt meer aan Domoticz dan aan PVoutput, denk ik.
Punt voor hier is: ik upload in dat testsysteem ook alleen maar verbruiksdata, geen nullen voor opwekking. En dat werkt toch wel.

Mijn probleem: hij toont netjes elke 5 minuten het instantane vermogen (W) maar niet de energie (kWh). Pas in de loop van de dag loopt dat opeens op naar ongeveer de helft van wat ik echt verbruik...

• x-RaY99
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 13:46
Al jaren maak ik gebruik van PVOutput voor allerhande registraties met behulp van Youlessen:
Bruto verbruik, bruto opwek, verbruik lucht/water warmtepomp, verbruik lucht/lucht warmtepompen (en vroeger een gas meter).

Werkt allemaal prima!

Daarnaast heb ik in 2015 een Plugwise systeem in gebruik genomen, op basis van een Stretch 2.0 en 10 Circles/Stealths. Ook dit werkt prima, echter alleen te zien in de App van Plugwise. Waarbij het exporteren naar Excel een "hel" is.

Met het in gebruik nemen van een Edel 200L warmtepompboiler wil ik deze ook graag naar PVOutput loggen, de boiler staat echter niet achter een aparte groep/kwh meter waarop ik weer een Youless kan plakken.
Hij word wel gelogd door een Circle van Plugwise.

Met behulp van een al jaren niet bijgewerkte blog/site: https://123zonne-energie....t-org-met-plugwise-en-het met de scriptjes: https://beelaertsict.nl/Plugwise/ (https://beelaertsict.nl/Plugwise/Versions.html)
Heb ik geprobeerd de gegevens van de Circle naar PVOutput te krijgen, mijn scripting is echter niet zo denderend dat het mij niet lukt dit op een (Synology) Nas aan de gang te krijgen. Na verschillende missende modules geïnstalleerd te hebben en foutjes in het script eruit gehaald te hebben blijf ik tegen nieuwe problemen aanlopen. Nu bijvoorbeeld het probleem dat het script/progsel maar 1 "circle/stealth" verwacht te krijgen uit de Stretch en niet 10 stuks zoals bij mij het geval is.

Afijn, ik zoek een iets meer pas klare oplossing.

Vraag:
Hoe log ik het makkelijkst een stekker apparaat (WP boiler) naar PVOutput?
- Met toch het uitlezen van de Circle/Stretch van plugwise?
- Koppelen van de Circle/Stretch naar een andere domotica systeem waarna dat weer upload naar PVOutput?
- Een andere "simpele" plug die wel middels een Nas/Rpi naar PVOutput kan uploaden?

Alvast bedankt!!

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Wiley99 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:14:
Ik ben aan het testen met Domoticz en probeer al een tijd het vermogen goed te krijgen. Ligt meer aan Domoticz dan aan PVoutput, denk ik.
Punt voor hier is: ik upload in dat testsysteem ook alleen maar verbruiksdata, geen nullen voor opwekking. En dat werkt toch wel.

Mijn probleem: hij toont netjes elke 5 minuten het instantane vermogen (W) maar niet de energie (kWh). Pas in de loop van de dag loopt dat opeens op naar ongeveer de helft van wat ik echt verbruik...
Wat doe je dan uploaden naar pvoutput?
Alleen Watt of ook kWH?
Je zult altijd iets naar v1, V2, v3 of v4 moeten sturen.

• Wiley99
Ja, 3 en 4, verbruik. Maar 1 en 2 niet.

Uit het Lua script:

code:
1
 http.request("http" .. PVoutputURL .. PVoutputApi .. "&sid=".. PVoutputSystemID .. "&d=" .. os.date("%Y%m%d") .. "&t=" .. os.date("%H:%M") .. "&v3=" .. EnergyConsumption .. "&v4=" .. PowerConsumption .. "&c1=" .. c1 )

• bbn_ldp
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 03:56:
@Rol-Co @bbn_ldp
Het goede nieuws is, er is een odroid c2 onderweg.
Het slechte nieuws is, die upload helemaal niks naar pvoutput vanwege 64 bit en 32 bit lua socket wat niet werkt.
To be continued....

@bbn_ldp
Heb je al een kWH meter en een youless?
Anders heb je aan enelogic ook weinig.
Ik moet toch kWh meters hebben met m-bus😁
Heb alleen steeds de pech dat als ik ze wil bestellen de euro’s naar andere prioriteit moeten, zoals hekwerken en inbraakbeveiliging, waaronder camera’s. Wil ze niet nog een keer in huis hebben al zal dat misschien een utopie zijn bij een vrijstaande woning. Alhoewel mijn beurt is al geweest😡
De meters wil ik hebben voor WP en doorstromer. Zal wel een uitbreidingsboardje nodig hebben voor de kWh meters.

• sn0x0r
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20-03 13:43
Kan iemand mij wellicht vertellen wat ik verkloot heb? Ik heb een paar dagen geleden een beetje met de settings zitten klooien, maar ik heb ergens iets aangepast wat maakt PVOutput nu de generated en exported 1:1 gelijk maakt, wat niet klopt natuurlijk. Ik weet echter niet meer wat ik nou gedaan heb haha.

Plaatje met mijn settings bijgevoegd.

https://imgur.com/a/XPapenl

sn0x0r wijzigde deze reactie 19-02-2019 14:08 (12%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rouske
Voor SolarEdge kan je nu ook extended data gebruiken bij de Auto Uploader, zie hier , maar waarschijnlijk alleen als je gedoneerd hebt.

• Aegle
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 14:16

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Rouske schreef op maandag 4 maart 2019 @ 19:31:
Voor SolarEdge kan je nu ook extended data gebruiken bij de Auto Uploader, zie hier , maar waarschijnlijk alleen als je gedoneerd hebt.
Ik heb de settings aangepast zoals in de link genoemd, maar zie (nog) geen data. Morgen nog een checken. Thanks voor de tip!

EDIT: mmm, de extended data ziet er wel vreemd uit:

Aegle wijzigde deze reactie 04-03-2019 23:26 (18%)

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

• Rouske
Aegle schreef op maandag 4 maart 2019 @ 23:14:
[...]

Ik heb de settings aangepast zoals in de link genoemd, maar zie (nog) geen data. Morgen nog een checken. Thanks voor de tip!

EDIT: mmm, de extended data ziet er wel vreemd uit:
[Afbeelding]
Lijkt goed te gaan bij je, alleen blijft "Reactive Power" tot nu toe leeg.
Om de schaal van de grafiek juist te krijgen nog bij Extended Data v7 op Axis 0 zetten en v8 op Axis 1 en eventueel op dat tandwieltje om Decimals op 1 achter de comma te zetten om al die extra nullen weg te krijgen.

Als ik de getallen vergelijk met de omvormer info op de layout van de webportal, lijkt het er op dat de getallen op PVOutput wel al afgerond zijn... ook al heb ik die Decimals setting op none staan :(

Ik ben eigenlijk wel benieuwd met welk API commando ze al deze info binnen halen....

Rouske wijzigde deze reactie 05-03-2019 09:20 (11%)

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Rouske schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:22:
[...]

Lijkt goed te gaan bij je, alleen blijft "Reactive Power" tot nu toe leeg.
Om de schaal van de grafiek juist te krijgen nog bij Extended Data v7 op Axis 0 zetten en v8 op Axis 1 en eventueel op dat tandwieltje om Decimals op 1 achter de comma te zetten om al die extra nullen weg te krijgen.

Als ik de getallen vergelijk met de omvormer info op de layout van de webportal, lijkt het er op dat de getallen op PVOutput wel al afgerond zijn... ook al heb je die Decimals setting op none staan :(

Ik ben eigenlijk wel benieuwd met welk API commando ze al deze info binnen halen....
De waarden lijken nu wel goed te worden weergegeven. De assen aangepast en het ziet er nu goed uit.
Echter, als ik de data in PVoutput vergelijk met mijn lokale data uit de sql-database, dan zie ik wel verschillen: De frequentie blijft in PVoutput constant 50,0Hz. in de tabel schommelt ie tussen de 49,96 en 50,02Hz:

+---------------------+-------+-----------+-------------+
| time                | v_ac  | frequency | p_reactive  |
| 2019-03-05 09:10:17 | 234.4 |     50.02 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 09:05:17 | 231.3 |     50.01 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 09:00:17 | 232.2 |     50.01 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 08:55:17 | 231.8 |     49.99 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 08:50:17 | 235.8 |     49.98 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 08:45:17 | 230.7 |     49.99 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 08:40:17 | 230.3 |     50.01 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 08:35:17 | 230.2 |     50.01 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 08:30:17 | 230.8 |        50 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 08:25:17 | 230.7 |     49.99 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 08:20:17 | 229.8 |     49.99 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 08:15:17 | 229.3 |     49.99 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 08:10:17 | 230.1 |     49.99 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 08:05:17 | 230.4 |     49.97 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 08:00:17 | 233.6 |     49.99 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 07:55:17 | 231.8 |     49.98 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 07:50:17 | 231.7 |     49.98 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 07:45:17 | 232.1 |     49.98 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 07:40:17 | 228.5 |     49.96 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 07:35:17 | 229.4 |     50.01 | -3.40282e38 |
| 2019-03-05 07:30:17 | 228.2 |     49.99 | -3.40282e38 |

Het typische is dat dit dezelfde data is die naar SE wordt verstuurd. Je zou verwachten dat die overeenkomt met wat er naar PVoutput wordt gestuurd. Overigens wordt zo te zien de reactive power niet mee gestuurd. Ik heb geen idee welk API-commando hiervoor wordt gebruikt...

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rouske
Heb het antwoord al ontvangen op het PVOutput forum (y)

De API-string die gebruikt wordt:
•https://monitoringapi.solaredge.com/equipment/[solaredge_site]/[inverter_serial]/data.csv?api_key=[solaredge_key]&startTime=2019-03-04%2000:00:00&endTime=2019-03-05%2000:00:00 1

Currently the Auto Uploader rounds extended values to 1 decimal, but will be updated to a max of 4 decimals on the next enhancement update.

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Helder. Bedankt! Ik ben zelf niet actief op dat forum, maar daar toch maar eens vaker lezen..

• JustMyOpinion
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 19-03 10:11
Zo, ook een PVoutput account aangemaakt. Alles ingesteld, maar kan 1 ding niet vinden... nu wordt er op PVoutput gerekend met €0,60/kWh... waar kan ik dit aanpassen?

2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SE) PVoutput

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@JustMyOpinion
Settings
Edit System
Edit Tariffs

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 05-03-2019 17:22 (10%)

• JustMyOpinion
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 19-03 10:11
Thanx, gevonden!

2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SE) PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grolsch
Is er iets aan de koppeling met WeatherUnderground aangepast :?

Sinds vandaag zie ik de temperaturen niet meer, gisteren nog wel.

• sn0x0r
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20-03 13:43
Grolsch schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:31:
Is er iets aan de koppeling met WeatherUnderground aangepast :?

Sinds vandaag zie ik de temperaturen niet meer, gisteren nog wel.
https://forum.pvoutput.org/t/weather-station/1510

Die gaan helaas voorlopig niet meer werken. Je zal zelf dus iets moeten verzinnen.

• Grolsch
sn0x0r schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:15:
[...]

https://forum.pvoutput.org/t/weather-station/1510

Die gaan helaas voorlopig niet meer werken. Je zal zelf dus iets moeten verzinnen.
Heb je nog tips :?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Raspberry pi en een lua of phyton script en het weer van openweathermap halen in domoticz.
;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:21:
[...]

Raspberry pi en een lua of phyton script en het weer van openweathermap halen in domoticz.
;)
Jij leest ook altijd zo rechtlijnig ;)

Ik zal mijn vraag opnieuw formuleren

Heeft er iemand een praktische / eenvoudige oplossing voor dit probleem ZONDER dat ik moet gaan solderen/programmeren of iets anders moet kopen.

Een soort Weather Underground 2 zeg maar ;)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@Grolsch
Het word tijd dat je eens echt gaat loggen met die Fronius en een kamstrup op de mitsu.
#durftevragen jobr in "Advies Plaatsing zonnepanelen"

• jantje112
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22-03 19:42
wie kan mij helpen met een ABB omvormer (trio 8.5) om deze naar pvoutput te krijgen? Ik heb in alle topics al een vraag gesteld, maar krijg helaas nog niet het winnende antwoord :)

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:48:
@Grolsch
Het word tijd dat je eens echt gaat loggen met die Fronius en een kamstrup op de mitsu.
#durftevragen jobr in "Advies Plaatsing zonnepanelen"
Ik vind het hartstikke mooi zoals het nu werkt, en ga daar niets aan veranderen :P
jantje112 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:50:
wie kan mij helpen met een ABB omvormer (trio 8.5) om deze naar pvoutput te krijgen? Ik heb in alle topics al een vraag gesteld, maar krijg helaas nog niet het winnende antwoord :)
@AUijtdehaag zou zeggen:

Raspberry pi en een lua of phyton script

:+

Even serieus, ik denk dat je een losse kWh meter met een Youless moet aanschaffen als je ABB omvormer dit niet standaard ondersteund.

Dit is een relatief eenvoudige oplossing.

Wel ff de PV output firmware flashen op de Youless, maar dat is niet zo ingewikkeld.

Grolsch wijzigde deze reactie 06-03-2019 14:55 (15%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

jantje112 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:50:
Als ik zoek op die omvormer, zie ik ook een mogelijkheid om uit te lezen via RS485.
Mogelijk hetzelfde als met een ABB Powerone
https://www.google.com/se...03j0i22i10i30.3nzR-7z1AO4

Voor node-red heb ik ook wel een modbus tcp/ip code liggen eventueel.
Vanalles mogelijk, maar je zal zelf op ontdekkingtocht moeten (ik heb geen ABB hangen)

http://auroramonitor.sourceforge.net/
http://www.curtronics.com/Solar/AuroraData.html (<- hiermee eerst eens proberen. Heb ik wel eens toegepast)

Pagina 64 van manual

@Grolsch
Inderdaad.
En heb hier nog 4 defecte youlessen LS110 van > 3 jaar oud liggen als je nog wilt solderen en prutsen
Maar een youless is maar een pulsen teller. Met RS485 lees je ALLES uit.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 06-03-2019 15:28 (18%)

• jantje112
AUijtdehaag schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:59:
[...]

Als ik zoek op die omvormer, zie ik ook een mogelijkheid om uit te lezen via RS485.
Mogelijk hetzelfde als met een ABB Powerone
https://www.google.com/se...03j0i22i10i30.3nzR-7z1AO4

Voor node-red heb ik ook wel een modbus tcp/ip code liggen eventueel.
Vanalles mogelijk, maar je zal zelf op ontdekkingtocht moeten (ik heb geen ABB hangen)

http://auroramonitor.sourceforge.net/
http://www.curtronics.com/Solar/AuroraData.html (<- hiermee eerst eens proberen. Heb ik wel eens toegepast)

Pagina 64 van manual

@Grolsch
Inderdaad.
En heb hier nog 4 defecte youlessen LS110 van > 3 jaar oud liggen als je nog wilt solderen en prutsen
Maar een youless is maar een pulsen teller. Met RS485 lees je ALLES uit.
Inderdaad, er zit een 485 aansluiting op. Die moet mogelijkheden bieden. Echter de howto's zijn al wat ouder en lijken geen upload te bieden naar pvoutput.. ingewikkeld dus :( ABB is inderdaad de opvolger van de powerone Aurora

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@jantje112
Ik heb een luascript gevonden om die aurora gegevens in domoticz te krijgen.
En een script om te uploaden naar pvoutput.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 06-03-2019 15:58 (4%)

• jantje112
AUijtdehaag schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:57:
@jantje112
Ik heb een luascript gevonden om die aurora gegevens in domoticz te krijgen.
En een script om te uploaden naar pvoutput.
Dat klinkt super. Wat heb ik daarvoor nodig? Dan ga ik boodschappen doen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@jantje112
Een raspberry pi met 16 of 32 GB samsung evo micro sd kaart (of berryboot op micro sd met samsung fit usb drive)
Raspbian stretch erop.
En een 0x067b Prolific Technology, Inc. PL2303 Serial Port kabeltje. (vraag @fabstar81 even welke)
En veel geduld... (en zelf proberen)

Uploaden naar pvoutput met een odroid c2 heb ik nog problemen mee en geen oplossing, vanwege 64 bit besturing, anders een odroid C2 met emmc geheugen.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 06-03-2019 16:23 (41%)

• jantje112
Dat heb ik waarschijnlijk wel liggen. Alleen de pl2303 twijfel ik over. Even zoeken dus.
AUijtdehaag schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:15:
@jantje112
Een raspberry pi met 16 of 32 GB samsung evo micro sd kaart (of berryboot op micro sd met samsung fit usb drive)
Raspbian stretch erop.
En een 0x067b Prolific Technology, Inc. PL2303 Serial Port kabeltje. (vraag @fabstar81 even welke)
En veel geduld... (en zelf proberen)

Uploaden naar pvoutput met een odroid c2 heb ik nog problemen mee en geen oplossing, vanwege 64 bit besturing, anders een odroid C2 met emmc geheugen.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

jantje112 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:45:
Dat heb ik waarschijnlijk wel liggen. Alleen de pl2303 twijfel ik over. Even zoeken dus.

[...]
Sorry, heb me vergist. :X
Moet een QinHeng Electronics 0x7523 HL-340 USB-Serial adapter zijn...
Toch? @fabstar81

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 06-03-2019 17:19 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

• Grolsch
En dat zonder solderen en of programmeren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@Grolsch
Uh... beetje (bij)programmeren.... O+

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23-03 21:01
Mijn Fronius gaat direct zelf naar PVoutput. Ben niet zo thuis in PVoutput maar kan ik met een apart scriptje alleen de temperatuur zelf toevoegen?
Tijdstip van temp kan dus iets afwijken van tijdstip PV gegevens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@jobr
Ja ik heb nu openweathermap.org in domoticz
En via een lua scriptje upload ik (ook) de temperatuur.
Zal ik dat lua script ff via PM sturen?

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23-03 21:01
AUijtdehaag schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:34:
@jobr
Ja ik heb nu openweathermap.org in domoticz
En via een lua scriptje upload ik (ook) de temperatuur.
Zal ik dat lua script ff via PM sturen?
Ja graag.
Waarom trouwens openwathermap en niet gewoon van een eigen temp sensor ?

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@jobr
Bugje SBFspot. Temperatuur is (bij sommige) 0.0 C
Maar soms handig om te zien hoe warm/koud het buiten is en wat het doet met de kWh/kWp ;)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 06-03-2019 19:42 (43%)

• fabstar81
  • Laatst online: 14:22
AUijtdehaag schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:14:
[...]

Sorry, heb me vergist. :X
Moet een QinHeng Electronics 0x7523 HL-340 USB-Serial adapter zijn...
Toch? @fabstar81
Klopt! @jantje112, ooit gekocht van @Freemann, die hem volgens mij van ebay haalde. Toen bestond er nog geen Ali, maar daar is die nu vast op te vinden.

@AUijtdehaag, thanks voor het repareren net :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True