PVOutput info en discussie of opmerkingen topic

Pagina: 1 ... 13 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadrunnertoao
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04-2024
Ik probeer een import te doen van mn verbruik:
Nu gebruik ik hiervoor gewoon de CSV loader voor, maar de gegevens komen er niet in te staan.
Status geeft ook geen errors aan en daar staat het wel oke.
vb regel is:

1-3-2017,7.231,5.14,5.397

Veld 1 datum
Veld 2 opgewekt
Veld 3 Import peak
Veld 4 Import shoulder

Wat doe ik verkeerd?

ohw en ben ook donateur... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Roadrunnertoao op 10-04-2017 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Roadrunnertoao schreef op maandag 10 april 2017 @ 12:41:
Ik probeer een import te doen van mn verbruik:
Nu gebruik ik hiervoor gewoon de CSV loader voor, maar de gegevens komen er niet in te staan.
Status geeft ook geen errors aan en daar staat het wel oke.
vb regel is:

1-3-2017,7.231,5.14,5.397

Veld 1 datum
Veld 2 opgewekt
Veld 3 Import peak
Veld 4 Import shoulder

Wat doe ik verkeerd?
Is het datumformaat wel juist?
moet het niet zijn met voorloopnul of zoiets.
Bijvoorbeeld:
01/03/17 of 01-03-2017 (afhankelijk van welk inleesformaat je hebt ingesteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadrunnertoao
TWyk schreef op maandag 10 april 2017 @ 17:19:
[...]

Is het datumformaat wel juist?
moet het niet zijn met voorloopnul of zoiets.
Bijvoorbeeld:
01/03/17 of 01-03-2017 (afhankelijk van welk inleesformaat je hebt ingesteld)
Heb ik ook reeds mee gespeeld, maar helaas geen resultaat.
Ook met de inleesformaten gespeeld, maar ook dit maakt niet uit.

Ik ben weer iets verder;
Met het vinkje aan voor "Update existing output entries" lukt het wel, echter dan overschrijft ie alle bestaande data. Dus dat wil ik ook niet...
Iemand ideeën hoe ik dat data kan "aanvullen"?

[ Voor 21% gewijzigd door Roadrunnertoao op 11-04-2017 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:13
Is er een manier hoe PVoutput "Conditions" berekend ?
Als is het mij mij de gehele dag bewolkt en in de middag heb ik een beetje zon dan geeft PVOutput bij mij gelijk als Conditions aan "Fine".

Op sommige dagen vind ik dat toch wat overdreven dus was benieuwd hoe dit berekend wordt :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadrunnertoao
MdO82 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 08:53:
Als is het mij mij de gehele dag bewolkt en in de middag heb ik een beetje zon dan geeft PVOutput bij mij gelijk als Conditions aan "Fine".

Op sommige dagen vind ik dat toch wat overdreven dus was benieuwd hoe dit berekend wordt :)
volgens mij wordt er meer gekeken naar de output die je gegenereerd hebt dan dat er naar het weer wordt gekeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OM602
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:31
Ik heb sinds vandaag een Growatt 2000s.(met 2320Wp aan Trina Solars 8x290WP)

Zou het nu voor real-time uitlezen en uploaden naar pvoutput het handigst zijn om:

Edit: nevermind, zie dat dit nu gewoon met ls120 kan

[ Voor 35% gewijzigd door OM602 op 14-04-2017 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

MdO82 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 08:53:

Dat wordt inderdaad niet gebaseerd op het weer maar op de effeciency. Zie http://pvoutput.org/help.html#general-weather
Condition Calculation

The weather condition is automatically updated throughout the day for live systems that use the Add Status and Add Batch Status API. It is based on system efficiency (kWh/kW) or the amount of energy generated divided by the system size.

The time of the day also affects the calculation. The following rules are applied by the end of the day.

Greater than 5.0kWh/kW - Fine
4.0 to 5.0 - Partly Cloudy
2.5 to 4.0 - Mostly Cloudy
1.0 to 2.5 - Cloudy
0.0 to 1.0 - Showers

If the system has estimated output data (see below) the conditions calculations are based on the percentage of the estimated output -

Greater than 90% - Fine
60% to 90% - Partly Cloudy
40% to 60% - Mostly Cloudy
20% to 40% - Cloudy
Less than 20% - Showers

When a system produces 90% or more output than the daily estimate, the condition assigned would be 'Fine'. This gives the flexibility to handle seasonal variations in output for individual systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
noo schreef op donderdag 13 april 2017 @ 13:08:
[...]

Dat wordt inderdaad niet gebaseerd op het weer maar op de effeciency. Zie http://pvoutput.org/help.html#general-weather

[...]
Ah ik zie het dacht echt dat het een combi was met het weer.
Het is dus bij 5kWh/kW of meer of als je 90% van je dag target hebt gehaald.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mij valt nu pas op dat de tijd 5 uur achterloopt in PVO... Geen ramp maar de tijdzone staat goed en ik zie zo even niet waar het hem in zit. Hebben hier meer mensen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Verwijderd schreef op maandag 17 april 2017 @ 09:46:
Mij valt nu pas op dat de tijd 5 uur achterloopt in PVO... Geen ramp maar de tijdzone staat goed en ik zie zo even niet waar het hem in zit. Hebben hier meer mensen last van?
Nee - maar dat kan je ook zelf checken op pvoutput, bijvoorbeeld op de tweakers.net lijst 8)7 .
Het ligt waarschijnlijk aan de klokinstelling bij jouw systeem voor de upload.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dunklefaser schreef op maandag 17 april 2017 @ 10:43:
[...]

Nee - maar dat kan je ook zelf checken op pvoutput, bijvoorbeeld op de tweakers.net lijst 8)7 .
Het ligt waarschijnlijk aan de klokinstelling bij jouw systeem voor de upload.
Daar had ik even niet aan gedacht, sorry. ;(
Wist even niet waar ik het moest zoeken maar het zit hem in de upload idd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 21:28
Fiberbleiswijk schreef op maandag 13 februari 2017 @ 19:33:
Hoi, nieuwe deelnemer meldt zich bij deze aan :-)

http://pvoutput.org/compare.jsp?tid=426&sid1=49400

Het was even vogelen met het profiel instellen op PVoutpout, maar als jullie wat verbeteringen zien, houd ik mij aanbevolen voor tips; Volgens mij zet de omnik en Pvoutput alle comma's goed.

Samen 4425 wp aan panelen. Omnik data via een synolgy met scriptje naar pvoutput. En "weer" api van wunderground werkend.

To do:
-Usb kabel op de landis voor verbruik via raspberry naar PVoutput
-volt waarde van de omnik naar de PVoutpout.
Vraagje, ik zie op jouw PVoutput dat je de kolom Voltage ook hebt gevuld. Ook ik gebruik een Synology NAS om de data uit 2 Omnik omvormers door te sturen naar PVOutput, maar heb in mijn script niet de juiste gegevens om ook het voltage door te geven. In de portal van Omnik zie ik die gegevens wel, alsmede wat andere parameters die ik ook graag in PVPOutput terug zou willen zien.

Iemand enig idee wat ik aan het script moet toevoegen om het voltage uit de omvormer mee te sturen naar PVOutput? Misschien dat jij je script als voorbeeld door kunt geven waarmee je de data van je omvormer uitleest?

Ik gebruik nu het volgende script die ik als taak heb aangemaakt in mijn Synology NAS:

today=`date '+%Y%m%d'`
minute=`date '+%H:%M'`

# get most recent webdata from Hosola / Omnik inverter
content=$(wget --user XXXXX --password XXXXX http://192.168.X.XX/js/status.js -q -O - | sed -e 's/;/\n/g' | grep -e "^var" | grep -i webdata | sed -e 's/var webData=/,/g' | sed -e 's/"//g')

# get current power value, put all available values in array
set -- "$content"
IFS=","; declare -a Array=($*)

# post power value to pvoutput site, please change with correct sid and key from pvoutput.org account
postdatastring="sid=XXXXX&key=XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX&v2=${Array[6]}&t=$minute&d=$today"

wget http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?$postdatastring

Alvast bedankt! _/-\o_

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:15

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Mijn PVoutput is stuk :o

Ik krijg wel netjes een 200 OK status added als ik mijn URL aanroep, maar de data komt niet door. Al sinds 10 april.. Iemand anders ook problemen?

Methode van uploaden is onveranderd, IP Symcon leest de omvormer MQTT feed uit. Uploaden gaat dmv een PHP scriptje:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
// Daten für PVOutput vorbereiten
$out = "";
$out .= "http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp";
// hier eigenen Key und ID einsetzen
$out .= "?key=APIKEYc";
$out .= "&sid=47247";
// Datum und Uhrzeit dazu
$out .= "&d=" . $datum . "&t=" . $uhrzeit;
// PV-Daten

$out .= "&v1=" . 1000 * $energy_produced; // Total energy produced by inverter (cumulative)
$out .= "&v2=" . $power_produced;  // Current AC power
$out .= "&v5=" . GetValueFloat(40413 /*[Verbruik\Mastervolt Solar\Inverter Temperature]*/); // Temperatuur
$out .= "&v6=" . GetValueFloat(41738 /*[Verbruik\Mastervolt Solar\DC Voltage]*/); // DC Voltage
$out .= "&v4=" . $power_consumption;
$out .= "&c1=1"; // Set C1 to be true as we send cumulative energy values.

echo $out;
// neuen cURL-Handle erzeugen
$ch = curl_init($out);
// cURL-Optionen setzen
curl_setopt($ch, CURLOPT_RETURNTRANSFER, 1);
// Aktion ausführen / Daten senden
$ret = curl_exec($ch);
// Rückmeldung mit Uhrzeit in IPS speichern
// cURL-Handle schließen und Systemressourcen wieder freigeben
curl_close($ch);

echo $ret;

Geeft bij handmatig de samengestelde URL in de browser ook steeds OK 200: Added Status. URL is dus niets mis mee, de data zelf komt ook gewoon normaal door... Maar op de live pagina komt er niets bij

[ Voor 82% gewijzigd door deWit op 18-04-2017 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
deWit schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:31:
Mijn PVoutput is stuk :o

Ik krijg wel netjes een 200 OK status added als ik mijn URL aanroep, maar de data komt niet door. Al sinds 10 april.. Iemand anders ook problemen?
Hoe lees je je data uit en hoe stuur je deze door naar PVoutput? Graag wat meer info, aan PVoutput ligt het in ieder geval niet, dat werkt prima.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Zie edit. Vreemde is dat er totaal niets veranderd is aan het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Toch zou er iets veranderd moeten zijn op 10 april want dan gaat de logging ook al niet helemaal lekker.
Kan je de omvormer ook handmatig uitlezen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Ja, de MQTT feed van Mastervolt laat "gewoon" de data zijn. Die is ook aangekomen in IP Symcon, maar sinds de 10'e is die even offline geweest. Inmiddels alles weer online en zie ik de data daar ook weer binnenkomen. Bij handmatig de data naar PV output pushen krijg ik wel een OK status retour, maar die data gaat nergens heen. Als ik bij vandaag kijk: "Updated 06:38 UTC+2:00". Lijkt wel of de data niet doorkomt aan de PVoutput kant...

[ Voor 33% gewijzigd door deWit op 18-04-2017 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
deWit schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 18:04:
Ja, de MQTT feed van Mastervolt laat "gewoon" de data zijn. Die is ook aangekomen in IP Symcon, maar sinds de 10'e is die even offline geweest. Inmiddels alles weer online en zie ik de data daar ook weer binnenkomen. Bij handmatig de data naar PV output pushen krijg ik wel een OK status retour, maar die data gaat nergens heen. Als ik bij vandaag kijk: "Updated 06:38 UTC+2:00". Lijkt wel of de data niet doorkomt aan de PVoutput kant...
Dan lijkt het erop (zo op afstand beoordeeld) dat de data niet goed door IP Symcon doorgegeven wordt.
Al geef je een opdracht "hallo" naar PVOutput dan zal je waarschijnlijk nog een Status 200 krijgen ;)
Ik ken de IP Symcon verder ook niet, weet ook niet of je daar zaken verder op kunt testen.

Maar het lijkt er zo naar uit te zien dat daar vanuit toch iets niet goed gaat.

Status 200 geeft PVOutput zo ie zo als er data ontvangen wordt of het systeem er iets mee kan dat is de vraag, in jouw geval dus niet

Weet niet of je een laptop dan wel PC hebt die de data kan afvangen van je omvormer en door kan sturen naar PVoutput ?

[ Voor 11% gewijzigd door MdO82 op 18-04-2017 19:30 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
deWit schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:31:
Geeft bij handmatig de samengestelde URL in de browser ook steeds OK 200: Added Status. URL is dus niets mis mee, de data zelf komt ook gewoon normaal door
Kun je de url die je gebruikt om te uploaden tonen?
Afgezien van de API key die natuurlijk wel gevoelig is voor een typefout en je dus zelf nog eens goed moet controleren.

Zoiets dus
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

URL en API key zijn correct, als ik vreemde data push krijg ik wel een error terug. Nog vreemder; vandaag werkt het weer... sinds gisteren niets veranderd, dus ik vermoed toch iets aan de pvoutput kant. Mogelijk account even suspended vanwege lange tijd dezelfde waarde uploaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Was bezig om m'n systeem in PVO te gaan zetten, maar was niet helemaal zeker wat ik bij de 'azimuth' in moest vullen. Is zuid 180° of juist 0° (zoals op PVGIS) ? Mailtje gestuurd naar PVO en kreeg dit als antwoord:
North = 0
East = 90
South = 180
West = 270
Je kunt dus 1:1 de waarde pakken van http://googlecompass.com/ :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:57
Noord is standaard 0°. Dat Pvgis van Zuid 0° maakt geeft wel behoorlijk wat verwarring.
En dan laten we het verschil tussen het magnetisch noorden en het ware noorden nog maar even achterwege...: Wikipedia: Noord (windstreek) :X :) .

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3-D
ThinkPadd schreef op woensdag 26 april 2017 @ 13:56:
Was bezig om m'n systeem in PVO te gaan zetten, maar was niet helemaal zeker wat ik bij de 'azimuth' in moest vullen. Is zuid 180° of juist 0° (zoals op PVGIS) ? Mailtje gestuurd naar PVO en kreeg dit als antwoord:

[...]

Je kunt dus 1:1 de waarde pakken van http://googlecompass.com/ :)
Had je ook gewoon hier kunnen vinden hoor: https://pvoutput.org/help.html#terms-definitions ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Nu we het toch over PVGIS hebben...
Hoe stel je een oost/west systeem in?
Mijn opstelling wordt in PvOutput gezien als 1 systeem. Als ik zuid aanhoudt, dan zijn de verwachtingen veel te hoog gegrepen.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 22:22

TFHfony

Professional Weirdo

Geurt-kun schreef op donderdag 27 april 2017 @ 16:25:
Nu we het toch over PVGIS hebben...
Hoe stel je een oost/west systeem in?
Mijn opstelling wordt in PvOutput gezien als 1 systeem. Als ik zuid aanhoudt, dan zijn de verwachtingen veel te hoog gegrepen.
Euh... Geen idee. Ik zou eerst de oost panelen invoeren in PVGIS, daarna de west panelen en daarna de 2 resultaten optellen en ik PVoutput gooien. Of denk ik nu te simpel?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:47
Zo zou ik het ook doen inderdaad, volgens mij werkt dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Misschien dat iemand mij kan helpen met het volgende; ik zou graag in PVoutput mijn gemiddelde stroomgebruik op willen nemen en die bijvoorbeeld per maand in willen voeren. Ik heb geen slimme meter en heb gewoon het gemiddelde jaarverbruik over de afgelopen 5 jaar als uitgangspunt genomen.

Het is geen doem om dit voor elke dag handmatig toe te voegen en ik zoek naar een wat simpelere oplossing. Kan dit überhaupt wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
@A3-D, via de Bulk CSV loader kun je 200 dagen tegelijk uploaden. Kwestie van het netjes in een tabelletje zetten (bijvoorbeeld in Excel) en dan in het vak copy-pasten. Enige lastige kan zijn dat je misschien de data die je nu in PVOutput hebt ook weer in het tabelletje moet zetten. Dan zou je met een download van je huidige data moeten beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3-D
Jerrythafast schreef op donderdag 27 april 2017 @ 18:07:
@A3-D, via de Bulk CSV loader kun je 200 dagen tegelijk uploaden. Kwestie van het netjes in een tabelletje zetten (bijvoorbeeld in Excel) en dan in het vak copy-pasten. Enige lastige kan zijn dat je misschien de data die je nu in PVOutput hebt ook weer in het tabelletje moet zetten. Dan zou je met een download van je huidige data moeten beginnen.
Oké, aardig klusje dus. Ga er eens mee stoeien,bedankt in ieder geval! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

TFHfony schreef op donderdag 27 april 2017 @ 16:30:
[...]

Euh... Geen idee. Ik zou eerst de oost panelen invoeren in PVGIS, daarna de west panelen en daarna de 2 resultaten optellen en ik PVoutput gooien. Of denk ik nu te simpel?
Goed idee.
Ga ik proberen.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pvoutput org niet meer bereikbaar:

504 Gateway Time-out

The server didn't respond in time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Wie kan mij helpen met het volgende; ik log mijn data vanuit een Omnik met behulp van een script die ik heb gekopieerd in de taakplanner van mijn Synology. Dat werkt prima, maar ik zou ook graag wat andere waarden van mijn omvormer die ik ook op de Omnik portal kan zien willen loggen in PVoutput (bijvoorbeeld de temperatuur van mijn omvormer, voltage, enz.).

Ik heb 0,0 verstand van het schrijven van scripts, misschien dat iemand met de juiste info mijn huidige script zou kunnen aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

A3-D schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 12:39:
Wie kan mij helpen met het volgende; ik log mijn data vanuit een Omnik met behulp van een script die ik heb gekopieerd in de taakplanner van mijn Synology. Dat werkt prima, maar ik zou ook graag wat andere waarden van mijn omvormer die ik ook op de Omnik portal kan zien willen loggen in PVoutput (bijvoorbeeld de temperatuur van mijn omvormer, voltage, enz.).

Ik heb 0,0 verstand van het schrijven van scripts, misschien dat iemand met de juiste info mijn huidige script zou kunnen aanpassen?
Misschien makkelijk als je het script hier neer zet ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
klump4u schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 13:16:
[...]

Misschien makkelijk als je het script hier neer zet ;)
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
today=`date '+%Y%m%d'`

content=$(wget --user XXXXXX --password XXXXX http://192.168.X.XX/js/status.js -q -O - | sed -e 's/;/\n/g' | grep -e "^var" | grep -i webdata | sed -e 's/var webData=/,/g' | sed -e 's/"//g')

set -- "$content" 

# post power value to pvoutput site, please change with correct sid and key from pvoutput.org account 
postdatastring="sid=XXXXX&key=XXXXXXXXXXX&v2=${Array[6]}&t=$minute&d=$today"

[ Voor 0% gewijzigd door ThinkPad op 30-04-2017 16:50 . Reden: code=bash ipv alleen 'code' voor mooie kleurtjes :D ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

A3-D schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 13:27:
[...]

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
today=`date '+%Y%m%d'`

content=$(wget --user XXXXXX --password XXXXX http://192.168.X.XX/js/status.js -q -O - | sed -e 's/;/\n/g' | grep -e "^var" | grep -i webdata | sed -e 's/var webData=/,/g' | sed -e 's/"//g')

set -- "$content" 

postdatastring="sid=XXXXX&key=XXXXXXXXXXX&v2=${Array[6]}&t=$minute&d=$today"

Ik heb ook 0.0 verstand van scriptjes schrijven maar uit dit script maak ik op dat je nu alleen de power value upload naar PVoutput
Je moet dus eerst uitvogelen welk nummer de Array heeft van de overige data die je wilt uploaden.
B.v. als het array nummer van de temperatuur 4 is dan moet je die in pvoutput plaatsen op v5.
Dit moet je dan toevoegen in je script:
code:
1
&v5=${Array[4]}

Dus:
code:
1
postdatastring="sid=XXXXX&key=XXXXXXXXXXX&v2=${Array[6]}]&v5=${Array[4]}&t=$minute&d=$today"

Volgens mij moet dit werken maar geen garantie ;)
v1 = opbrengst totaal
v2 = power nu
v3 = verbruik totaal
v4 = verbruik nu
v5 = temperatuur
v6 = voltage
v7 t/m v12 kun je zelf bepalen maar kan alleen als je doneert aan pvoutput

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 30-04-2017 16:51 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
klump4u schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 13:48:
[...]

Ik heb ook 0.0 verstand van scriptjes schrijven maar uit dit script maak ik op dat je nu alleen de power value upload naar PVoutput
Je moet dus eerst uitvogelen welk nummer de Array heeft van de overige data die je wilt uploaden.
B.v. als het array nummer van de temperatuur 4 is dan moet je die in pvoutput plaatsen op v5.
Dit moet je dan toevoegen in je script:
code:
1
&v5=${Array[4]}

Dus:
code:
1
postdatastring="sid=XXXXX&key=XXXXXXXXXXX&v2=${Array[6]}]&v5=${Array[4]}&t=$minute&d=$today"

Volgens mij moet dit werken maar geen garantie ;)
Je hebt er in ieder geval al meer verstand van dan ik zie ik.... :)

Ik ga er eens mee testen en kijken of het werkt. Het script heb ik van iemand op het Synology forum en die had ik al om hulp gevraagd. Alleen kom ik er niet helemaal uit wat hij precies bedoelde met zijn antwoord:
Je kan alle waardes die je terugvind in http://192.168.0.29/js/status.js eventueel wegschrijven naar pvoutput

Dus bij mij lees ik:

var version="H4.01.36Y2.0.03W1.0.04";var m2mMid="617364201";var wlanMac="BC:54:F9:F9:D9:04";var m2mRssi="70%";var wanIp="192.168.0.26";var nmac="BC54F9F9D907";var fephy="off";var webData="A0315H0066,V1.10,V1.10,SolarSmart 2.2KW, 2200,212,46,11710,,2,";

De var webdata wordt door mijn script ingelezen en gehakt op basis van komma. De zesde waarde in die regel is bewaard onder variablelnaam Array[6] in het script en wordt momenteel geupload naar pvoutput. Wil je meer? Moet je zelf dus even de betekenis van de andere waardes uitzoeken en bijhorende variable-id in pvoutput eraan koppelen en extra uploaden in dezelfde postdatastring.
Volgens mij komt dit een beetje overeen met wat jij bedoeld. Ik moet dus de betekenis uitzoeken van andere waardes (hoe doe ik dat?) en de bijbehorende variable-id (hoe doe ik dat?).

Pffffff, ik had beter op moeten letten op school.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

A3-D schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 13:54:
[...]

Je hebt er in ieder geval al meer verstand van dan ik zie ik.... :)

Ik ga er eens mee testen en kijken of het werkt. Het script heb ik van iemand op het Synology forum en die had ik al om hulp gevraagd. Alleen kom ik er niet helemaal uit wat hij precies bedoelde met zijn antwoord:

[...]

Volgens mij komt dit een beetje overeen met wat jij bedoeld. Ik moet dus de betekenis uitzoeken van andere waardes (hoe doe ik dat?) en de bijbehorende variable-id (hoe doe ik dat?).

Pffffff, ik had beter op moeten letten op school.... :?
var webData="A0315H0066,V1.10,V1.10,SolarSmart 2.2KW, 2200,212,46,11710,,2,";
Lijkt me logisch
2200 = Array 5
212 = Array 6
enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3-D
klump4u schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 14:00:
[...]

var webData="A0315H0066,V1.10,V1.10,SolarSmart 2.2KW, 2200,212,46,11710,,2,";
Lijkt me logisch
2200 = Array 5
212 = Array 6
enz.
Aha, volgens mij begint het kwartje een beetje te vallen.... Zojuist even getest met jouw aanpassing in die regel en er komt warempel een waarde door. Alleen is het niet de juiste waarde, dus zal ik even moeten gaan spelen om te kijken welke waarde op welke plek moet komen. Weer een stapje verder zo, bedankt! Nu nog even kijken of ik alles aan de praat krijg! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiberbleiswijk
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 23:06
A3-D schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 01:25:
[...]

Vraagje, ik zie op jouw PVoutput dat je de kolom Voltage ook hebt gevuld. Ook ik gebruik een Synology NAS om de data uit 2 Omnik omvormers door te sturen naar PVOutput, maar heb in mijn script niet de juiste gegevens om ook het voltage door te geven. In de portal van Omnik zie ik die gegevens wel, alsmede wat andere parameters die ik ook graag in PVPOutput terug zou willen zien.

Iemand enig idee wat ik aan het script moet toevoegen om het voltage uit de omvormer mee te sturen naar PVOutput? Misschien dat jij je script als voorbeeld door kunt geven waarmee je de data van je omvormer uitleest?

Ik gebruik nu het volgende script die ik als taak heb aangemaakt in mijn Synology NAS:

today=`date '+%Y%m%d'`

content=$(wget --user XXXXX --password XXXXX http://192.168.X.XX/js/status.js -q -O - | sed -e 's/;/\n/g' | grep -e "^var" | grep -i webdata | sed -e 's/var webData=/,/g' | sed -e 's/"//g')

set -- "$content"

postdatastring="sid=XXXXX&key=XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX&v2=${Array\[6]}&t=$minute&d=$today"

Alvast bedankt! _/-\o_
Ik ben zover dat ik ook de rasp-pi werkende heb op de omnik , en ook handmatige (python) tot uploads kan komen. Daarom zie je af en toe dagen met volt er bij staan. Maar dat zijn handmatige testen.
Maar voor de kenners, cronjob per 5 min automatisch werkt helaas nog niet, terwijl handmatig script opstarten wel werkt. 8)7

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Staan de rechten van je scripts goed ingesteld?

Handmatig doe je waarschijnlijk met sudo ervoor ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
  • Laatst online: 22-03 18:58
Misschien een domme vraag maar hoe stellen jullie je targets in?

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Fiberbleiswijk schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 01:29:
[...]

Ik ben zover dat ik ook de rasp-pi werkende heb op de omnik , en ook handmatige (python) tot uploads kan komen. Daarom zie je af en toe dagen met volt er bij staan. Maar dat zijn handmatige testen.
Maar voor de kenners, cronjob per 5 min automatisch werkt helaas nog niet, terwijl handmatig script opstarten wel werkt. 8)7
Heb je geen brakke wifi verbinding van je omnik?
Ik ben uren bezig geweest, uit te zoeken waarom het niet automatisch werkte.
Bleek dat de Hosola (omnik is bijna hetzelde) telkens uit het netwerk verdween..
Als je een apple fone hebt, kun je met de App: Fing je netwerk scannen om alle apparaten te zien.
Als het goed is moet je Omnik daar ook zichtbaar zijn. (continue)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
@weasel
Settings > Onderaan de pagina de Edit knop rechts van je systeem > Edit estimates

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
Skipper-93 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:29:
@weasel
Settings > Onderaan de pagina de Edit knop rechts van je systeem > Edit estimates
Ik snap hoe het instellen werkt.
Mijn panelen liggen nog maar net op het dak, hoe kan ik dan een redelijke schatting maken wat mijn panelen per maand op gaan leveren.
De totale jaaropbrengst is wel ongeveer bekend maar de schattingen kunnen alleen per maand worden ingesteld.

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Kijk eens op http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
Vul daar de juiste parameters in van jou systeem en voila: een kind kan de was doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
Aegle schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 17:59:
Kijk eens op http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
Vul daar de juiste parameters in van jou systeem en voila: een kind kan de was doen :)
Kijk precies wat ik zocht, bedankt!
Ik neem aan dat het zuidoosten -45 graden is.
Is 14% (standaard) een goed verlies om aan te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:19
weasel schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 17:44:
[...]
De totale jaaropbrengst is wel ongeveer bekend maar de schattingen kunnen alleen per maand worden ingesteld.
weasel schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 18:16:
[...]
(Azimuth angle from -180 to 180. East=-90, South=0)
Ja, ZO is -45.

Als je totale jaaropbrengst ongeveer wel bekend is dan zou je die kunnen vergelijken met wat er standaard met 14% bij PVGIS uit komt, als het totaal van PVGIS lager is dan minder verlies invoeren... 8)
Als ik de SE site designer er bij haal, dan zou ik PVGIS op 9,5% verlies moeten zetten om tot dezelfde jaar opbrengst te komen, wat me wel op valt is dat er tussen beiden bij sommige maanden flinke verschillen zijn.

Aangezien het bij mij ook pas sinds 5 April draait hou ik voorlopig de 14% aan (lekker makkelijk de target halen... :P ), over een paar maanden maar eens zien en dan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 13:54
sinds kort in bezit van zonnepanelen icm een sma sunnyboy 5.0tl. INmiddels aangemeld bij sunnyportal en uitlezen daar gaat prima. Nu wil ik graag ook de installatie in pvoutput monitoren. mijn sma heeft geen bluetooth maar is aangesloten dmv wifi (webconnect). heeft iemand een link naar workaround oid? Ben al dagen aan het zoeken maar vind veel opties die met bluetooth werken maar dat gaat dus bij mij niet werken. Ben volstrekt noob op dit gebied dus hulp is zeer welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
[...]

PVGIS is nogal voorzichtig met de schattingen. Met 0 procent zul je aardig in de buurt zitten. Mits je weinig schaduw hebt.
Zelf wilde ik mijn target instellen op 1000 kWh/kWp. Toen heb ik losses op 0 gezet en wat gespeeld met de hoeveelheid geinstalleerd vermogen, om zo op dat target te komen ;)

Edit: Ik las over het bericht van Rouske heen. Beter dubbele informatie, dan niets!

[ Voor 7% gewijzigd door Skipper-93 op 24-05-2017 22:26 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
Skipper-93 schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 22:24:
[...]

PVGIS is nogal voorzichtig met de schattingen. Met 0 procent zul je aardig in de buurt zitten. Mits je weinig schaduw hebt.
Zelf wilde ik mijn target instellen op 1000 kWh/kWp. Toen heb ik losses op 0 gezet en wat gespeeld met de hoeveelheid geinstalleerd vermogen, om zo op dat target te komen ;)

Edit: Ik las over het bericht van Rouske heen. Beter dubbele informatie, dan niets!
Beiden bedankt!
De installateur had een schatting van 3427 kWh op zijn offerte staan. (3,85 kWp op ZO zonder schaduw).
Dit was wel een voorzichtige schatting.
Volgens PVGIS was de verwachte jaaropbrengst 3500 kWh met 14% verlies.
Dit was eigenlijk ook mijn doel voor het eerste jaar, dus ik laat hem eerst zo staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:19
@weasel volgens de SE site designer kom ik met jouw PV gegevens op een jaartotaal van 3834 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Sjors81 schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 21:00:
sinds kort in bezit van zonnepanelen icm een sma sunnyboy 5.0tl. INmiddels aangemeld bij sunnyportal en uitlezen daar gaat prima. Nu wil ik graag ook de installatie in pvoutput monitoren. mijn sma heeft geen bluetooth maar is aangesloten dmv wifi (webconnect). heeft iemand een link naar workaround oid? Ben al dagen aan het zoeken maar vind veel opties die met bluetooth werken maar dat gaat dus bij mij niet werken. Ben volstrekt noob op dit gebied dus hulp is zeer welkom!
Iets beter zoeken!

https://sbfspot.codeplex.com/
handleiding: https://drive.google.com/...DJnuhNWFybm5IMVdlXzA/view
en daarvoor schaf je zoiets aan: https://www.sossolutions.nl/domoticz-starter-kitje-plug-play
of zoiets en zet je er zelf domoticz op: https://www.sossolutions.nl/starterkit3bc-compleet
Neem wel een 16 gb kaartje. Raakt minder snel corrupt dan een 8 gb. (hoop ik)

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2017 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 13:54
AUijtdehaag schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 12:37:
[...]

Iets beter zoeken!

https://sbfspot.codeplex.com/
handleiding: https://drive.google.com/...DJnuhNWFybm5IMVdlXzA/view
en daarvoor schaf je zoiets aan: https://www.sossolutions.nl/domoticz-starter-kitje-plug-play
of zoiets en zet je er zelf domoticz op: https://www.sossolutions.nl/starterkit3bc-compleet
Neem wel een 16 gb kaartje. Raakt minder snel corrupt dan een 8 gb. (hoop ik)
Wellicht heb ik het verkeerd maar deze optie is gericht op bluetooth of via ethernet. Mijn vraag was of er een handleiding is om het via Wi-Fi aan te sluiten. Mijn omvormer heeft namelijk geen Bluetooth en een verbinding via ethernet is wat lastig te realiseren op dit moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Sjors81
Werkt via speedwire. (en bluetooth eventueel)
Of dat nou draadloos via wifi is of via ethernetkabel maakt niet uit.
Je SMA heeft in beide gevallen een IP-adres die uitgelezen kan worden.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2017 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
Rouske schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 11:53:
@weasel volgens de SE site designer kom ik met jouw PV gegevens op een jaartotaal van 3834 kWh.
We gaan het zien, bedankt voor het uitzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

[...]

Je kunt ook nog Google Compass over je huis heen leggen voor de exacte richting. Moet je wel even omrekenen.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

Weet iemand wat de 'temperature performance' nu precies inhoudt? Ik heb de help pages doorgenomen maar ik kan nergens vinden wat het is. Als ik vandaag met gisteren vergelijk https://pvoutput.org/comp...gap=0&gs=0&offset=0.0&s=1 krijg ik een 'temperature performance' van 20% wat mij nog al vreemd lijkt aangezien vandag en gisteren vrijwel overeen komen (zowel qua temperatuur als performance). Ten opzichte van wat is die 'temperature perfomance'? (want vandaag tov gisteren is het zeker niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
noo schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 17:37:
Weet iemand wat de 'temperature performance' nu precies inhoudt? Ik heb de help pages doorgenomen maar ik kan nergens vinden wat het is. Als ik vandaag met gisteren vergelijk https://pvoutput.org/comp...gap=0&gs=0&offset=0.0&s=1 krijg ik een 'temperature performance' van 20% wat mij nog al vreemd lijkt aangezien vandag en gisteren vrijwel overeen komen (zowel qua temperatuur als performance). Ten opzichte van wat is die 'temperature perfomance'? (want vandaag tov gisteren is het zeker niet).
Dat is het temperatuurverschil tussen de twee dagen. 20% betekent dat de temperatuur vandaag 20% méér boven het vriespunt lag dan op hetzelfde tijdstip gisteren.

(Let op, je mag niet zeggen "20% warmer", want °C is een intervalschaal.)

[ Voor 10% gewijzigd door Jerrythafast op 27-05-2017 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

Jerrythafast schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 19:51:
[...]

Dat is het temperatuurverschil tussen de twee dagen. 20% betekent dat de temperatuur vandaag 20% méér boven het vriespunt lag dan op hetzelfde tijdstip gisteren.

(Let op, je mag niet zeggen "20% warmer", want °C is een intervalschaal.)
Aha! Is dat mysterie ook weer opgelost. Terug naar de BBQ (en duimen dat de panelen vandaag wel de 7 kWh/kWp aantikken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:51
Ik heb nu PVoutput ook aan de gang op me Raspberry icm een SMA converter. Alleen upload hij maar beperkte geschiedenis.

25-05 eerste dag automatisch geupload
13-05 uit history geupload.

Ik krijg wel -300d terug uit mijn omvormer via SBFSpot alleen upload hij dat niet richting PVoutput.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
@TerrorSource, dit heeft te maken met grenzen die PVOutput stelt. 'Live' data (per 5 of 15 minuten) kun je tot maximaal 14 dagen terug uploaden. Voor donateurs geldt een limiet van 90 dagen. De totalen per dag kun je volgens mij wel verder terug uploaden (ik kan in de Help in ieder geval geen beperkingen vinden). Vermoedelijk zendt SBFSpot alleen maar live data.

[ Voor 16% gewijzigd door Jerrythafast op 27-05-2017 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Jerrythafast schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 22:42:
@TerrorSource, dit heeft te maken met grenzen die PVOutput stelt. 'Live' data (per 5 of 15 minuten) kun je tot maximaal 14 dagen terug uploaden. Voor donateurs geldt een limiet van 90 dagen. De totalen per dag kun je volgens mij wel verder terug uploaden (ik kan in de Help in ieder geval geen beperkingen vinden). Vermoedelijk zendt SBFSpot alleen maar live data.
Is het ook mogelijk om het via een andere weg te uploaden dat je weet?
Zou wel tof zijn als ik sinds dag 1 het in pvoutput krijg :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
TerrorSource schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 22:49:
[...]

Is het ook mogelijk om het via een andere weg te uploaden dat je weet?
Zou wel tof zijn als ik sinds dag 1 het in pvoutput krijg :9
Nouja, er zijn 2 opties. Via een script (misschien SBFSpot aanpassen, of zelf iets nieuws klussen), of via de PVOutput website zelf. De CSV Loader van PVOutput is behoorlijk flexibel; als je zorgt dat je je data (evt met behulp van Excel) netjes in Kladblok/Notepad++ hebt staan kun je het zo met 200 dagen tegelijk inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Jerrythafast schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 22:42:
@TerrorSource, dit heeft te maken met grenzen die PVOutput stelt. 'Live' data (per 5 of 15 minuten) kun je tot maximaal 14 dagen terug uploaden. Voor donateurs geldt een limiet van 90 dagen. De totalen per dag kun je volgens mij wel verder terug uploaden (ik kan in de Help in ieder geval geen beperkingen vinden).
Volgens mij kun je maar 90 dagen totalen per dag uploaden. Ik kon met de live loader in ieder geval niet verder terug in maart om de opbrengsten van november vorig jaar t/m februari dit jaar op te voeren.
Voor donateurs geldt misschien een hogere (of geen limiet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
@TWyk, voor donateurs geldt een limiet van 90 dagen op de live loader. Ik kan nergens limieten vinden die betrekking hebben op de CSV Loader en de Add Output API's. Behalve dan de beperking van maximaal 200 dagen tegelijk uploaden. Dus allicht zul je de dagtotalen kunnen uploaden tot het begin der tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
TWyk schreef op zondag 28 mei 2017 @ 12:16:
[...]

Volgens mij kun je maar 90 dagen totalen per dag uploaden. Ik kon met de live loader in ieder geval niet verder terug in maart om de opbrengsten van november vorig jaar t/m februari dit jaar op te voeren.
Voor donateurs geldt misschien een hogere (of geen limiet)
Heb nu alle "dag" standen met de hand in de csv uploader gezet en laten verwerken.
Van de laatste dagen die hij automatisch heeft gesynct pakt hij de 5-min waardes ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Zo... Mijn logging maar eens aangepast op/naarf PVoutput.
Omdat ik nu de temperatuur van mijn MicroInverters als Main temperatuur op v5 uploadde, klopte er weinig meer van mijn insolation curve. Want deze gaat uit van de buitentemperatuur om deze te berekenen.
Kortom: WeatherUnderground zorgt nu voor de data op v5 (met een temperatuurstation hier in de wijk) en mijn eigen temperatuur (en voltage) heb ik op extended data gezet :)

Vanochtend nog lopen switchen tussen 2 weerstations, dus tot 10:00 ziet het er nog een beetje maf uit...

[ Voor 11% gewijzigd door TFHfony op 03-06-2017 10:07 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Topicstarter
Weather underground kan je toch gewoon via pvoutput zelf instellen.
Houd je alleen omvormer temperatuur over in V7.
Bij jou alleen lastiger omdat je niet 1 omvormer hebt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TFHfony
Extended data is hidden? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Rol-Co schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 10:15:
Klopt van Weather Underground. Maar ik heb te maken met het feit dat ik een losse arduino die mijn ECU uitleest en deze data upload naar PVoutput (APSECU2PVO: https://sites.google.com/site/ecu2pvo/) en deze oplossing kant en klaar gekocht heb zonder mij er in te verdiepen.
Ik heb nu contact gehad met de maker en die heeft mij verteld hoe ik de temperatuur & voltage data naar v7 & v8 kan uploaden. Op deze manier heb ik dus v5 vrij kunnen maken voor Weather Underground.
Oops... Niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 20:19
Rol-Co schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 10:15:
Waar stel je dat in dan? Ik doe atm ook omvormer temp in v5. Is dat gewoon een kwestie van v5 niet meer uploaden?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Topicstarter
Mattie112 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 17:59:
[...]

Waar stel je dat in dan? Ik doe atm ook omvormer temp in v5. Is dat gewoon een kwestie van v5 niet meer uploaden?
Settings / edit system (onderaan) daar de rubriek automatic uploads

Daar weather invullen, 5 min, station in jouw buurt, daar de api van invullen enz.

Dan komt hij automatisch mee, omvormer kan je dan als extended data sturen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r00kw0rst
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 15:32
Beste slimme medetweakers,

Ik heb al een tijdje zonnepanelen op t dak liggen (10x Trina 275WP icm. omnik 2.5k wifi omvormer), en nu wil ik graag deze data naar Pvoutput.org krijgen, via de csv. loader. Echter loop ik vast doordat de datum niet klopt. Mijn omnik portal spuugt het volgende uit:
'NLEN2520162N2042,"290.8","0.0","0.0","0.3","0.00","0.0","229.8","0.0","0.0","0.6","0.0","0.0","90","0","0","49.98","32.6","Jun.04 21:11,2017","17.35","1109.3"

De data loader geeft aan dat de datum niet klopt. Mij lijkt dat doordat de tijd midden in de datum staat & de maand in letters. Hoe kan ik dit oplossen zodat deze de juiste waarden wel doorgeeft?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
@r00kw0rst, heb je een bepaalde programmeertaal in gedachte waarmee je dit wilt automatiseren? Of was je van plan de data handmatig te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r00kw0rst
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 15:32
@Jerrythafast Momenteel nog wel handmatig. Maar dat moet uiteindelijk gaan lopen via een raspberrypi met het script van woutrrr. Al ben ik totaal geen held in het programmeren, verre weg van zelfs. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
r00kw0rst schreef op zondag 4 juni 2017 @ 22:28:
Beste slimme medetweakers,

Ik heb al een tijdje zonnepanelen op t dak liggen (10x Trina 275WP icm. omnik 2.5k wifi omvormer), en nu wil ik graag deze data naar Pvoutput.org krijgen, via de csv. loader. Echter loop ik vast doordat de datum niet klopt. Mijn omnik portal spuugt het volgende uit:
'NLEN2520162N2042,"290.8","0.0","0.0","0.3","0.00","0.0","229.8","0.0","0.0","0.6","0.0","0.0","90","0","0","49.98","32.6","Jun.04 21:11,2017","17.35","1109.3"

De data loader geeft aan dat de datum niet klopt. Mij lijkt dat doordat de tijd midden in de datum staat & de maand in letters. Hoe kan ik dit oplossen zodat deze de juiste waarden wel doorgeeft?

Alvast bedankt!
Je kan de format van de datum/tijd in PVoutput uploader toch aanpassen? Heb van de week wel zoiets voorbij zien komen toen ik mijn Raspberry opnieuw installeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
@r00kw0rst het script doet dit natuurlijk al automatisch voor je, maar zolang je nog handmatig wilt laden kun je misschien met Excel (of compatibel programma van de concurrent) wel deze datumnotatie omzetten.

Bijvoorbeeld voor het standaard dd/mm/yyyy formaat van PVOutput:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Cel A1:
Jun.04 21:11,2017

Cel B1 (hiermee vertel je Excel hoe hij de datum moet lezen):
=DATUMWAARDE(DEEL(A1;5;2)&" "&DEEL(A1;1;3)&" "&DEEL(A1;14;4))

Cel C1 (hiermee vertel je Excel hoe hij de datum moet opschrijven):
=DAG(B1)&"/"&MAAND(B1)&"/"&JAAR(B1)

Vervolgens kun je de waarde van C1 gebruiken voor je invoer in PVOutput.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 20:19
Rol-Co schreef op zondag 4 juni 2017 @ 18:48:
[...]

Settings / edit system (onderaan) daar de rubriek automatic uploads

Daar weather invullen, 5 min, station in jouw buurt, daar de api van invullen enz.

Dan komt hij automatisch mee, omvormer kan je dan als extended data sturen.
Zo, dat zit goed verstopt zeg :) Maar top, even mn scriptje aanpassen dat hij niet meer v5 gebruikt en dan zet ik dat aan!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Mattie112 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:26:
[...]

Zo, dat zit goed verstopt zeg :) Maar top, even mn scriptje aanpassen dat hij niet meer v5 gebruikt en dan zet ik dat aan!
En als je 2 of meer omvormers gebruikt dan zou ik ook 2 of zoveel meer afzonderlijke accounts aanmaken op WU. Je komt dan nooit in de knel met het maximaal aantal keer data opvragen via je API.

Ik log 2 systemen en 1 parent systeem die de WU gegevens van één van de twee overneemt. Werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Over parentgesproken:
Ik heb één omvormer. Die log ik op vier(!) verschillende manieren naar PVoutput:
  1. via de API van solaredge
  2. via de Youless
  3. via DAL (Netduino software van @Willie Wortel) waaraan de Youless is gekoppeld
  4. via een RaspberryPi met software van @Jerrythafast
Alle vier hebben een eigen PVoutput registratie onder één account.
Kan ik deze vier combineren tot één registratie? Zo ja, hoe? De handleiding maakt me niet veel wijzer.
/me is een log freak geworden 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3-D
Aegle schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 23:33:
Over parentgesproken:
Ik heb één omvormer. Die log ik op vier(!) verschillende manieren naar PVoutput:
  1. via de API van solaredge
  2. via de Youless
  3. via DAL (Netduino software van @Willie Wortel) waaraan de Youless is gekoppeld
  4. via een RaspberryPi met software van @Jerrythafast
Alle vier hebben een eigen PVoutput registratie onder één account.
Kan ik deze vier combineren tot één registratie? Zo ja, hoe? De handleiding maakt me niet veel wijzer.
/me is een log freak geworden 8)
Jazeker, staat HIER prima beschreven!

Gewoon 1 Parentsysteem aanmaken en 4 Child systemen. Ik heb exact de handleiding gevolgd en log 2 afzonderlijke omvormers (RiederZon1 en RiederZon2, beiden Child) en het totaal wordt weergegeven als RiederZon Totaal (Parent). Zie mijn sig. voor het voorbeeld.

[ Voor 14% gewijzigd door A3-D op 08-06-2017 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Ben jij nou zo slim of ben ik nou zo dom... |:( 8)7 . Hoe heb ik dat nou kunnen missen :? .
Ik ga er morgen meteen eens mee aan de slag. Ik neem aan dat de historie meegenomen wordt?

Thanks!

EDIT: hij gaat de "childs" bij elkaar optellen. Dat is in mijn geval eigenlijk niet de bedoeling. Morgen maar eens bestuderen.

[ Voor 24% gewijzigd door Aegle op 08-06-2017 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Aegle schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:38:
EDIT: hij gaat de "childs" bij elkaar optellen. Dat is in mijn geval eigenlijk niet de bedoeling. Morgen maar eens bestuderen.
Klopt, dat is normaal gesproken ook de bedoeling. Volgens mij is datgene wat jij wil niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Via 4 methodes uitlezen is ook wel een beeeetje overdreven natuurlijk ;) Ik log opwek via YouLess aan S0-poort van kWh-meter op de zonnepanelen-groep. Daarmee heb ik Watt + kWh (belangrijkste) op PVoutput.

Verder wil ik de omvormer nog gaan uitlezen via RS485 zodat ik extra gimmicks als string voltage en temperatuur e.d. heb.
Dan heb je toch alles wat je nodig hebt?

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 09-06-2017 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Mwah, dit is zo gegroeid in de loop der tijd. Het verschil in logging geeft wel een mooie weergave van de verschillen in metingen. De SE-portal is gemiddeld genomen vrij optimistisch. Zelfs de SE-API geeft in PVoutput andere waardes door verschillende rekenmethodes. Zie de uitleg hiervan door @Jerrythafast een tijdje terug.

De (MED) S0-kWh meter geeft denk ik de meest betrouwbare data. Dat -ie twee keer wordt gebruikt komt omdat de Netduino toegepast wordt om een live display in de huiskamer aan te sturen. Tevens log ik die data ook naar PVoutput.

Om de data te combineren doe ik in PVoutput een compare met een van de andere loggings. Het mooiste zou zijn als ik ze alle vier in één grafiek zou zien...

Bottom line gaat het natuurlijk over de daadwerkelijke teruglevering. Met m'n goeie ouwe Ferraris meter zie ik alleen het netto verbruik/teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:10
Ik ben sinds vandaag ook het zonnetje maar eens gaan gebruiken.Was een leuke aanbieding van de woningbouw dus alles is meegenomen. Het is niet veel maar alle beetjes helpen. 6x IBC solar polysol 265 zx, (Portrait). Omvormer StecaGrid 1500. Ik denk dat de zonnepanelen een last-minute wijziging zijn geweest aangezien 6*250 watt 1500 is en geen 1590. Overigens hulde voor de jongens van ZonZo, er stond nogal wat wind met een aantal uitschieters maar in 2.5 uur lag het erop en was het binnen ook allemaal gepiept!

In de tussentijd had ik natuurlijk al het script opgezocht van Anton Boonstra (Een directe link zou handig zijn, zelfs Google liet me in de steek) maar met het nodige speurwerk op het forum toch gevonden in een post van hemzelf (die ik waarschijnlijk nooit meer terugvind). Nadat ik het script had herschreven voor een nieuwe [url="[url=\"http://www.steca.de/data/media/74/7446_0x0_StecaGrid_Update_and_Information_EN.zip\"]firmware.img[/url] van April 2017"]firmware versie[/url] (maar er niet echt achter kon komen of ik nu de laatste FW hebt)
ben ik nu ook aan het loggen naar Grafana en PVOutput. En een RPi Zero met tft waar ik nog geen bestemming voor had gevonden wordt een remote display voor de output per seconde. (gen.screenshot.bmp?heel veel oplopende cijfers) Nog even uitvogelen hoe ik dat ga doen.

Het was een druk middagje al met all om alle info bij elkaar te sprokkelen maar het werkt als een...zonnetje.

Maar en daarom ben ik deze ietswat uit de hand gelopen post begonnen:

Ik heb gewoon een ouderwetse terugloopdraaischijf. (Geen Ferraris)
Ik heb een Toon maar die zit uiteraard aangesloten op de draaischijf.
Hoe kan ik nu het beste mijn bijdrage aan een beter milieu mijn besparing gaan uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
@Ierlandfan, een omvormer van 1590 Watt bestaat niet, 1500 is echt een heel logische keuze voor 6x265 Wp panelen hoor :)

Maar begrijp ik het nu goed dat je dus wel een draaischijf meter (=Ferraris) hebt, waar dan een Toon-sensor op geplakt zit i.o.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
Ik snap dat een 1590 watt omvormer niet bestaat...de installateurs stonden wel een beetje raar te kijken dat er bijna direct 1500W gehaald werd na inschakelen. Ze dachten namelijk zelf ook dat het 250W panelen waren :-)

En ja, ik heb een (niet helemaal standaard zeg maar) Toon en ik heb een draaischijfmeter met op plaksensor waarvan de installateur ook al zei dat ik hem lekker moest laten zitten (de meter)..was ook niet anders van plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Da's dan toch gewoon een Ferraris...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
En meet die Toon ook 2 kanten uit op de ferraris? Maw, "ziet" hij de juiste richting en maakt hij onderscheid tussen opwek en verbruik?
Anders een kWh meter met Youless aanschaffen. (en 2 draadjes aan solderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
Iskra meter.'De Ferrarismeter is het type, excuus, ik dacht dat het een specifiek merk was.

Ik geloof dat Toon een beetje moeite heeft met het terugtellen. Hahaha..Links of rechtsom draaiend is voor Toon hetzelfde..ik weet dat ie er zo niet geschikt voor is. Verzinnen we wel wat op

[ Voor 17% gewijzigd door Ierlandfan op 13-06-2017 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Ierlandfan schreef op maandag 12 juni 2017 @ 20:05:

ben ik nu ook aan het loggen naar Grafana en PVOutput.
link pvoutput?
Ben je al lid van team Tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
Nee, ik heb geen 5 outputs dus ik kan niet joinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiberbleiswijk
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 23:06
AUijtdehaag schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:15:
[...]

Heb je geen brakke wifi verbinding van je omnik?
Ik ben uren bezig geweest, uit te zoeken waarom het niet automatisch werkte.
Bleek dat de Hosola (omnik is bijna hetzelde) telkens uit het netwerk verdween..
Als je een apple fone hebt, kun je met de App: Fing je netwerk scannen om alle apparaten te zien.
Als het goed is moet je Omnik daar ook zichtbaar zijn. (continue)
Sorry, ik heb een beetje laat je vraag gezien ; Nee, geen brakke verbinding.
Raspberry pi en de P1 usb en (wifi) Omnik nog steeds niet naar PVoutput werkend gekregen. Domotics P1 werkt, Domotics Omnik niet. Ik ondertussen LUA, Python, en PV-log alles al eens geprobeerd, maar het is te technisch voor me. met een spatie of een "XXX" met "wat zou ik daar nou eens moeten invullen" loopt je hele plan in de soep.

(De synology dumpt wel gewoon door. Als iemand een goede fles wijn wil verdienen voor het koppelen van een PI met P1 usb en Omnik: by my guest to PB! )

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Af en toe krijg ik de volgende melding vanuit de taakplanner van mijn Synology:

Taak: PV 2 data to PVoutput.org
Starttijd: Thu, 15 Jun 2017 14:20:02 GMT
Stoptijd: Thu, 15 Jun 2017 14:20:05 GMT
Huidige status: 8
Standaard uitvoer/fout:
--2017-06-15 14:20:05-- http://pvoutput.org/servi...=76035&t=14:20&d=20170615
Resolving pvoutput.org... 45.56.66.169
Connecting to pvoutput.org|45.56.66.169|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 400 Bad Request
2017-06-15 14:20:05 ERROR 400: Bad Request.

Als ik dan handmatig de regel wil toevoegen aan PVoutput dan krijg ik de volgende melding:

Bad request 400: Power value [76035] too high for system size [1180]

Is er een verklaring voor dat mijn Omnik converter 76035W doorgeeft voor een systeem van 1180W? Dit is gelukkig niet altijd het geval en lijkt meer op een soort bug. Mogelijk een afrondingsverschil waarbij PVoutput de komma niet goed inleest? Dus dus eigenlijk 760,35W? Als ik de regel handmatig aanpas (van 76035 naar 760) dan gaat het uiteraard wel goed en wordt hij toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3eia
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

Er is sinds kort voor de Eneco klanten ook een team op PVoutput.
Link: https://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=1276

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
pa3eia schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 16:15:
Er is sinds kort voor de Eneco klanten ook een team op PVoutput.
Link: https://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=1276
Zou ik niet gauw lid van worden.
Een energieleverancier is niet een partij aan wie ik mij wil verbinden anders dan door hun contract (dat ik regelmatig omzet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Iemand al iets vernomen van de outage bij PVoutput? Al sinds vanmiddag ligt de site er uit :( .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 20-09 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Aegle schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 22:17:
Iemand al iets vernomen van de outage bij PVoutput? Al sinds vanmiddag ligt de site er uit :( .
En hij doet het (gelukkig) weer. Heeft er tussen 16:50 en 22:45 uur uit gelegen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
antonboonstra schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 22:52:
[...]

En hij doet het (gelukkig) weer. Heeft er tussen 16:50 en 22:45 uur uit gelegen.
Ja. Ik had het nog niet gepost of hij deed het weer :) . Gelukkig maar.

Pagina: 1 ... 13 ... 25 Laatste