Hier vandaag ook een leuk DIY projectje afgerond
Heb al jaren een Buttkicker Gamer 2 liggen in huis, maar helaas is de versterker die er bijgeleverd is al lang geleden overleden dus de Bass Shaker lag beetje te verstoffen op zolder.
Door de Corona Schoonmaak kwam ik hem weer op het spoor en bedacht ik mij er toch eindelijk weer eens wat mee te doen. Een versterker vinden voor de Buttkicker moest een koud kunstje zijn dacht ik, maar helaas zo simpel leek het niet te zijn. De Gamer 2 shaker draait namelijk op een impedantie van 2 ohm wat een subwoofer impedantie is (wat ook niet vreemd is gezien de functie van het apparaat. Zoekende naar versterkers kwam ik er al snel achter dat de meeste versterkers maar vanaf 4 ohm leveren. 2 ohm speaker er op aansluiten verhoogt kans op overhitting van de versteker.
Dus nieuwe buttkicker versteker bestellen zou kunnen, maar los dat ze uitverkocht zijn zijn ze ook nog eens schreeuwend duur nieuw ($169.95) met een zeer bedenkelijke betrouwbaarheid. Een betrouwbaarder alternatief is een Behringer NX1000 (hier niet onbekend op het forum) maar los dat deze GROOT zijn. Zijn ook deze 189 euro. Wat ik er eigenlijk niet aan uit wilde geven. Marktplaats vervolgens afgespeurd om misschien dan toch een vintage 20/30 euro versterker op de kop te tikken en dan maar gokken dat ze niet overhitten.
Tot ik op het spoor kwam van dit bordje, Een Class D
TPA3116 1x100W Audio Versterker voor 14 euro!!
Rated voor 100 watt op 2 ohm op 24v, 90% efficiency (Laptop voeding). Dat is in elk geval het proberen waard

. Had er geen grote verwachtingen van gezien het formaat (iets groter dan een creditcard). De boel aangesloten. Laptop Adaptertje er op van 60 watt / 19V, wat dus minder vermogen geeft aan de amp, maar had even niks anders voor handen.
Vervolgens had ik een uitdaging hoe ik de Gamer 2 aan mijn SimRig met 80/40 Profiel moest bevestigen. Ook daar was een quick and dirty fix snel voor gevonden
Et voila, geprobeerd in de sim en poehhh voor zo'n klein dingetje zit er genoeg pit in, zelfs op 60w/19v moest het geluid echt zachter draaien om iedereen niet gek te maken rond om mij heen.
Dus zoek je goedkope amp voor je bassshaker (1x kan je hier prima op aansturen, maar niet meer) heb je paar opties:
DIY route:
Versterker 14,-
Mocht je geen laptop voeding hebben liggen:
Laptop Adapter 14,95
Of een kant en klare kopen met mooie case incl voeding:
NobSound 100W Sub Amp 47,95
Welke precies het zelfde bordje heeft als dat ik los heb gekocht.