Een tijd geleden was ik weer begonnen met het maken van een nieuw stuurtje. Dit keer was ik er over uit dat er iets moest veranderen ten opzichte van het vorige stuurtje, namelijk kwaliteit. Geen overbodig gebruik van lijmpistolen/krachtlijm/tape etc, niet denken van 'het zit wel vast, dus is het prima'. Nee, iets meer vooruit denken dan dat nodig is.
Met die gedachten in mijn hoofd ben ik uren bezig geweest met het ontwerpen van het stuur, dit keer ging ik voor het na maken van een origineel stuur. Dat voorkomt dat ik constant overbodige dingen er aan toe voeg, die het vaak alleen maar wat rommeliger maken dan eigenlijk zou moeten. Het gaat om het stuur wat gebruikt wordt in de Ginetta G57 auto. Aangezien het niet zo'n algemeen bekende auto is, is er ook vrij weinig informatie over te vinden. Aan de hand van 1 foto en 1 slechts filmpje heb ik het na kunnen maken.
Het stuur betreft een 5mm aluminium plaat die ik met de hand gefreesd heb, beplakt met een stickervel waar reflecterende kleuren opzitten die in het donker met paars/blauw licht opschijnen. Verder 8 pushbuttons, 2 rotary encoders en 2 magnetische schakelflippers waarbij de travel handmatig in te stellen is.
Dit is het originele stuur:
En hier mijn variant van het stuur:
Stuur voelt heerlijk in de hand vanwege de dikke grips, kraakt niet (zoals het vorige stuur alleen maar deed) en is naar mijn inziens aardig 1 op 1 geworden met het originele stuur.
Binnenkort ga ik een CNC apparaat in elkaar zetten, dus dan kan ik weer flink los gaan met dingen maken

.
[
Voor 10% gewijzigd door
Bob-B op 10-06-2019 13:08
]