Momenteel ben ik nog bezig met het stuurtje, maar wat WIP foto's mogen niet ontbreken.
Aangezien ik al een langere tijd bezig ben, zal het eventjes een korte buildlog in één keer worden.
Waarom ben ik dit begonnen te maken?
Een tijdje terug zat ik wat rond te kijken naar een ander stuurtje, belandde al snel bij het F1 add-on stuurtje van Thrustmaster. Dit stuurtje bleek nogal 'plastic fantastic' over te komen volgens meerdere reviews, mede dankzij sommige niet functionerende knoppen. Tevens was op dat moment de prijs naar mijn idee niet te rechtvaardigen met wat je kreeg. Dus, dit kon toch beter/goedkoper dacht meneer?!
Wat wil ik met mijn stuur?
Het moest niet een standaard stuur worden (anders had ik er wel een gekocht).
Ik stelde een aantal eisen, die het ontwerp van het stuur toch aardig beïnvloedde.
- RGB leds om zo een gear indicator te maken.
- Nextion Display? Meh, mij te prijzig. Gelukkig hebben we nog een oude smartphone!
- Genoeg buttons, genoeg rotary switches en toggle switches. (Je kan tenslotte nooit genoeg buttons hebben)
Voor welk materiaal kiezen we dan?
Eerlijk gezegd heb ik hier aan het begin kort over nagedacht. Het moest goedkoop zijn, makkelijk te bewerken met het gereedschap/machines wat in huis was. We beschikken hier over het een en andere aan gereedschap zoals een handmatig freesmachine, schuurmachines en dergelijke, maar helaas geen CNC machine oid. Anders had ik wel voor een ander materiaal gekozen.
Ik zag wat 18mm MDF platen in de garage liggen, dit leek mij een prima optie. Aangezien het sterk is (zolang je niet te veel weg freest) en het lekker bewerkbaar is.
Het begin van een (oneindig) project
Het gelijk beginnen met zagen van het MDF is uiteraard niet slim, een plan uitwerken en uittekenen blijft altijd nog een betere optie. Vandaar dat ik na de eerste poging (rechts

) toch maar een tweede variant heb gemaakt, welke eerst uitgetekend is via de PC (links).
Hoe verder?
Het stuur is zo nog kaal, gewoon een houten plaat. Lastig rijden zo. Daar moet natuurlijk wat aan gedaan worden, en dat is tot op heden ook gebeurd;
- Gaten voor de vingers gefreesd en geschuurd.
- Inkeping gefreesd voor de gear indicator, dit handmatig uit het MDF gefreesd.
- Inkeping gefreesd om een oude Samsung Galaxy S4 in het hout te laten 'vallen'.
- 18 gaten boren en sommige aan de onderkant uitfrezen voor de buttons/switches.
Zie hier, het resultaat van een losgeslagen muis in het MDF (ik was bang dat het een gatenkaas werd, en zou breken).
Eventjes een foto genomen met alle buttons/switches/LED en zelfs de telefoon.
Uit alle enthousiasme was ik dom bezig. Ik vond het een brilliant idee om mijn Galaxy S4 open te maken, om zo mijn geluidknoppen weg te halen. Dit zou een groot voordeel zijn voor in het stuur, aangezien het zo wel eens kon zijn dat door de trillingen de geluidsknoppen ingedrukt werden.
Maar na een vermoeide dag nog eventjes kloten met een telefoon, geen goede optie. Zodoende heb ik niet alleen mijn glasplaat verder gebroken, maar ook het LCD paneel. Einde telefoon. Einde Operatie.
Gelukkig kon ik van een vriend een Xperia Z overnemen. Ik blij

Althans, ik mocht weer verder met wegschuren en frezen, aangezien de Xperia Z niet overeenkwam met de afmeting van de Galaxy S4. Uiteindelijk na uurtjes schuren toch gelukt. Moet zeggen, ik vind deze telefoon een stuk strakker in het hout zitten dan de S4, mede dankzij het ontbreken van de homebutton.
Het stuur moest nog bevestigd worden aan de wheel base (T300), had eerst het idee om de adapter te laten 3D printen. Maar kwam toen op eBay een mooier exemplaar tegen, een volledig uit aluminium gefreesde adapter.
Uiteindelijk moest alles maar eventjes getest worden, zo kon ik een idee krijgen van hoe het rijdt en voelt. Momenteel al het een en ander rond geschuurd om het zo wat aangenamer te maken.
(Let niet op de rode circle, dit was een proef printje om zo een nummering aan de rotary switches te geven. Helaas is de printer kwalitatief niet goed om dit voor elkaar te krijgen)
Er zijn natuurlijk nog genoeg dingen die gedaan moeten worden;
- Magnetische schakel flippers, deze probeer ik ook van MDF te maken. Het idee komt van de bestaande files voor 3D printen.
- Solderen, programmeren (geen flauw benul van

)
- Aluminium +- 1mm plaat die ik nog heb liggen knippen, deze komt als 'cover' over het stuur.
- Handgrepen bekleden met suèdine.
- Carbon folie voor het niet bedekte deel, ik wil namelijk geen hout meer zien.
Dit zijn natuurlijk niet zulke fantastische stuurtjes als wat @
Henkus voor elkaar krijgt. Maar het doel was ook wel om het met een laag budget voor elkaar te krijgen. Momenteel ben ik (ruwe schattig) €80 euro kwijt aan het stuur.
Binnenkort maar weer wat uurtjes aan het stuur werken, het heeft al lang genoeg geduurd.
Als jullie vragen/tips hebben, let me know!