Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567
had toen alleen een driving force GT met een bureaustoel, inmiddels hebben we wat verbetert.
dus kom ik het ook maar even showen;

thrustmaster t300
fanatec CSL elite pedals
frame van 80/20 aluminium
bmz z4 stoel
nu nog een toetsenbord en muis houder en op zoek naar 3 schermen
viel me tijdens bestellen trouwens op dat motedis en sim-lab.eu hetzelfde bedrijf zijn

Ik ben sinds een weekje of 2 begonnen, ik heb een Rseat RS1 aangeschaft, met T300RS welke ik al had.
Tot nu toe speelde ik voornamelijk project cars, maar met de nieuwe seat leek het mij een mooi moment om met iRacing te beginnen.... dat is even wat anders!

De seat staat inmiddels op wieltjes, dus ik kan hem zo wegrijden naar een ander kamertje.
Als upgrade staat nu de tablet mount op mn lijstje, ik wil ook kijken of daar mijn toetsenbord netjes op krijg. De toetsenbord houder van rseat vind ik namelijk niets.
Daarnaast ga ik denk ik een setje Fanatec pedalen bestellen, met demper en performance kit. Ik heb lang getwijfeld om voor HE Pro's te gaan, maar die zijn toch weer 320 duurder, en met de Fanatec kan ik de komende jaren we vooruit denk ik :-D
Ik ga nog even wat oefenen, en daarna meld ik mij aan voor GoT iRacing.
jij hebt het virus ook snel te pakken zie ikExtera schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:30:
Wat een mooie setups hier :-D
Ik ben sins een weekje of 2 begonnen, ik heb een Rseat RS1 aangeschaft, met T300RS welke ik al had.
Tot nu toe speelde ik voornamelijk project cars, maar met de nieuwe seat leek het mij een mooi moment om met iRacing te beginnen.... dat is even wat anders!
[afbeelding]
[afbeelding]
De seat staat inmiddels op wieltjes, dus ik kan hem zo wegrijden naar een ander kamertje.
Als upgrade staat nu de tablet mount op mn lijstje, ik wil ook kijken of daar mijn toetsenbord netjes op krijg. De toetsenbord houder van rseat vind ik namelijk niets.
Daarnaast ga ik denk ik een setje Fanatec pedalen bestellen, met demper en performance kit. Ik heb lang getwijfeld om voor HE Pro's te gaan, maar die zijn toch weer 320 duurder, en met de Fanatec kan ik de komende jaren we vooruit denk ik :-D
maar race je ook zo ver van je tv af?
ik zou hem er zo dicht mogelijk tegen aan zetten en dan je fov goed instellen
Hoe bevalt dat racen op een tv? Dat werd mij in het iRacing topic sterk afgeraden vanwege inputlag, hoe zit dat bij jou? TV in gaming mode zetten?Extera schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:30:
Ik ben sins een weekje of 2 begonnen, ik heb een Rseat RS1 aangeschaft, met T300RS welke ik al had.
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik moet met mijn tv nog testen wat de inputlag is, of die omlaag kan en hoe.
Jup, ik zal hem eens dichterbij zitten en kijken hoe dat bevalt vanavond!Denniz0229 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:09:
[...]
maar race je ook zo ver van je tv af?
ik zou hem er zo dicht mogelijk tegen aan zetten en dan je fov goed instellen
Bevalt uitstekend! Ik heb ook geen snelle gaming TV ofzo... (Samsung KU6000)FastFred schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:13:
[...]
Hoe bevalt dat racen op een tv? Dat werd mij in het iRacing topic sterk afgeraden vanwege inputlag, hoe zit dat bij jou? TV in gaming mode zetten?
Misschien weet ik niet waar ik op moet letten ofzo, maar ik merk niets en vind het heerlijk spelen voor een groot scherm.
Mooie set, alleen... midden in de woonkamer??Extera schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:30:
Ik ben sins een weekje of 2 begonnen, ik heb een Rseat RS1 aangeschaft, met T300RS welke ik al had

Ik heb vorige week de tablet houder besteld en gister weer retour gedaan niet blij mee me rechter been kwam er tegen aan. En als je tablet naar je toe draait staat die scheef. Ik vindt het een waardeloos product voor 135€Extera schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:30:
Ik ben sinds een weekje of 2 begonnen, ik heb een Rseat RS1 aangeschaft, met T300RS welke ik al had.
[afbeelding]
[afbeelding]
Even iets anders ik wil een buttonbox maken met:
10 push buttons
6 on/off switches
4 draai knoppen
Welk bordje kan ik hier het beste voor pakken? En de draaiknoppen kan ik niet echt goed vinden op eBay iemand tips?
Ziet er goed uit MarkExtera schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:30:
Als je geluid via een koptelefoon hebt (niet via tv, gewoon direct vanuit je pc), loopt het beeld dan niet achter op het geluid?Extera schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:54:
Bevalt uitstekend! Ik heb ook geen snelle gaming TV ofzo... (Samsung KU6000)
Misschien weet ik niet waar ik op moet letten ofzo, maar ik merk niets en vind het heerlijk spelen voor een groot scherm.
Hij staat op wieltjes
Bedankt voor de tip! Ik zal er nog eens goed naar kijken, en anders bestel ik hem en stuurt ik hem terug als hij niet bevalt...KevinSetz schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 06:55:
[...]
Ik heb vorige week de tablet houder besteld en gister weer retour gedaan niet blij mee me rechter been kwam er tegen aan. En als je tablet naar je toe draait staat die scheef. Ik vindt het een waardeloos product voor 135€
Ik ben wel benieuwd hoe je rechter been er tegen aan kan komen, hij lijkt er op het plaatje niet eens in de buurt te komen?

Yo Robbert jij ook hier! Nice!
Thanks!
Geluid gaat gewoon via de HT set, ik vind een koptelefoon helemaal niets....FastFred schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 11:17:
[...]
Als je geluid via een koptelefoon hebt (niet via tv, gewoon direct vanuit je pc), loopt het beeld dan niet achter op het geluid?
[ Voor 25% gewijzigd door Extera op 07-06-2017 14:43 ]
[ Voor 76% gewijzigd door Extera op 07-06-2017 11:36 ]
Het lijkt inderdaad niet zo maar ik draaide mijn tablet naar mij toe en zo kwam de buttonbox houder die er onder zit tegen mijn bovenbeen aan, ook kon de tablet houder niet mijn tablet goed klemmen.Extera schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 11:19:
[...]
Hij staat op wieltjes![]()
[...]
Bedankt voor de tip! Ik zal er nog eens goed naar kijken, en anders bestel ik hem en stuurt ik hem terug als hij niet bevalt...
Ik ben wel benieuwd hoe je rechter been er tegen aan kan komen, hij lijkt er op het plaatje niet eens in de buurt te komen?[afbeelding]
[...]
Yo Robbert jij ook hier! Nice!
Thanks!
[...]
Geluid gaat gewoon via de HT set, ik vind een koptelefoon helemaal niets....
Wat wel grappig is dat jij de keyboard houder niks vindt en die heb ik net besteld haha
Ik zie het wel als het spul binnen is :-)
De keyboard houder heb ik in de winkel eens goed bekeken, ik vond het persoonlijk niets. Ik ga even kijken of ik daar zelf wat voor kan maken...
De Fanatec pedalen komen als het goed is vandaag al
Simracen vind ik echt geweldig, maar niet genoeg om er een dedicated pc aan toe te wijzen en ik speel net zo graag een RTS of een shooter wat erg lastig gaat met een stuur voor je monitor. Nu heb ik een bureau met 2 werkposities (ongeveer 320 cm breed) , maar ik wil al mijn games op de beste monitor spelen die ik heb en de monitor van werkplaats laten veranderen gaat niet meevallen en het mag ook niet de grote wereldkaart er achter blokken met allemaal ingewikkelde arm constructies.
Heb er zelf al aan gedacht om het te automatiseren door de monitor te liften en dan het stuur naar achteren te laten schuiven zo dat het stuur achter de monitor staat als ik het niet gebruik, maar het stuur is te diep en dan staat de monitor dus te ver naar voren. Ook kan het stuur niet in het bureau zakken, want dan kan ik mijn benen niet meer kwijt.
Mijn meest recente idee is om een stevig platform te maken waar ik het stuur aan bevestig met aan de ene kant van mijn monitor een draaipunt en aan de rechter een snelle verankering zo dat het geheel naast mijn monitor komt te staan als ik het niet gebruik.
Iemand ervaring met dit probleem of hebben jullie hier toevallig wel eens een mooie oplossing voor langs zien komen? Kleine kans, maar voor ik weer het wiel ga uit vinden
Nu merk ik gewoon dat ik vaak wat anders ga doen omdat het toch een paar minuten werk is en het allemaal wat krakkemikkig staat (stuur klapt nu omhoog met een soort hefbrug systeem) dus het moet hoe dan ook anders.
Ik gebruik een VR bril om te racen, zodat ik op de plek naast mijn monitor kan gaan zitten als ik ga racen.Beakzz schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:14:
Iemand nog een briljant idee hoe je een stuur zo makkelijk mogelijk weg klapt,draait van een bureau zonder dat het een vervelende klus wordt?
Dure optie, maar racen in VR imho het geld dubbel en dwars waard, en een DK2 kan je al kopen voor 200 euro, welke nauwelijks minder is dan een Vive of Rift om mee te racen.
Heb zelf de Vive bij een vriend geprobeerd, en is nauwelijks beter, zeker voor racen, en een prima set om VR uit te proberen, en als overbrugging tot de volgende gen VR brillen uit komen.
[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
De DK2 heb ik al vanaf release liggen, maar heb er niet altijd zin in. Te warm of te afgesloten in sommige situaties dus ik hou graag beide opties beschikbaar op een makkelijke manier. Heb de laatste gen wel even overgeslagen aangezien ik de verbeteringen te klein vind, maar zodra de resolutie omhoog gaat (screendoor effect totaal verdwijnt) en ze het wat meer comfortabel kunnen maken dan stap ik zeker weer in.player-x schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:39:
[...]
Ik gebruik een VR bril om te racen, zodat ik op de plek naast mijn monitor kan gaan zitten als ik ga racen.
Dure optie, maar racen in VR imho het geld dubbel en dwars waard, en een DK2 kan je al kopen voor 200 euro, welke nauwelijks minder is dan een Vive of Rift om mee te racen.
Heb zelf de Vive bij een vriend geprobeerd, en is nauwelijks beter, zeker voor racen, en een prima set om VR uit te proberen, en als overbrugging tot de volgende gen VR brillen uit komen.
Als je er de ruimte voor hebt zou je een rig kunnen maken en deze op een plaat MDF zetten met wieltjes. Zo heb ik het nu ook. Een 80/20 rig op een plaat MDF met 6 wieltjes. Als ik niet wil racen dan schuif ik de boel zo aan de kant en pak ik mijn bureau stoel erbij.Beakzz schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:14:
Iemand nog een briljant idee hoe je een stuur zo makkelijk mogelijk weg klapt,draait van een bureau zonder dat het een vervelende klus wordt?
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Ik heb het dus op de zelfde manier. Alleen heb ik ook nog een elektrische bureau gekocht die ik dan omhoog en omlaag kan doen om de rig er onder de rijden. Ik heb 4 schermen op een 80/20 mount die ik dan naar voren trek. het is nog geen 2 min werk om klaar te zetten.Phydomir schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:00:
[...]
Als je er de ruimte voor hebt zou je een rig kunnen maken en deze op een plaat MDF zetten met wieltjes. Zo heb ik het nu ook. Een 80/20 rig op een plaat MDF met 6 wieltjes. Als ik niet wil racen dan schuif ik de boel zo aan de kant en pak ik mijn bureau stoel erbij.
Go Through Your Heart Shakra Into Your Cave, And Find Your Power Animal
BaasSkullboyNL schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:46:
[...]
Ik heb het dus op de zelfde manier. Alleen heb ik ook nog een elektrische bureau gekocht die ik dan omhoog en omlaag kan doen om de rig er onder de rijden. Ik heb 4 schermen op een 80/20 mount die ik dan naar voren trek. het is nog geen 2 min werk om klaar te zetten.
Vandaag voor het eerst rondjes gereden met de shifter waar jveijk en ik mee bezig zijn, supergaaf!
Alleen hierbij nog een oproepje als iemand nog QR1 quick releases gaat bestellen het even te laten weten, wil dan wel een wheel side meebestellen
[ Voor 31% gewijzigd door Schuey op 11-06-2017 18:52 ]
Als ik google op DK2 kom ik steeds uit op Oculus DK2 en daar hangt toch een heel ander prijskaartje aan. In NL boven de 700 euro en op amazon soms net iets minder dan 600 euro.player-x schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:39:
[...]
Welke DK2 bedoel je?
weet niet precies wat je bedoeld, maar ik ga er vanavond nog een bestelling uit doen bij motedis.Schuey schreef op zondag 11 juni 2017 @ 18:50:
[...]
Baas
Vandaag voor het eerst rondjes gereden met de shifter waar jveijk en ik mee bezig zijn, supergaaf!
Alleen hierbij nog een oproepje als iemand nog QR1 quick releases gaat bestellen het even te laten weten, wil dan wel een wheel side meebestellenZelf bestellen is natuurlijk ook mogelijk maar zo houd ik een beetje een virtuele budget drempel op zijn plek
Dus als iemand nog wat nodig heb, tot 7 uur kan je nog aangeven wat je wilt
Thx, wat ik bedoel is daar niet te koopDenniz0229 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 09:25:
[...]
weet niet precies wat je bedoeld, maar ik ga er vanavond nog een bestelling uit doen bij motedis.
Dus als iemand nog wat nodig heb, tot 7 uur kan je nog aangeven wat je wilt
[ Voor 92% gewijzigd door Bendalf op 12-06-2017 12:50 ]
Ik ben van plan in de aankomende maand(en) een nieuwe set pedalen te bestellen, hierbij neig ik sterk naar Fanatec. (Mede omdat ik heel tevreden ben met mijn shifter en handbrake)
Hierbij twijfel ik nu tussen Clubsport V3 pedals en de CSL Elite LC.
Beide hebben ze een 90kg loadcell en goede reviews, alleen de CSL Elite is goedkoper en heeft een 16bit sensor op de brakepedal t.o.v. de Clubsport V3 met 12bit sensoren.
Wat zouden jullie doen?
Uiteindelijk hebben de Clubsport V3 pedalen wel een betere look and feel, maar om nu 140 euro meer te betalen voor nagenoeg dezelfde prestaties en kwaliteit... Daar twijfel ik nogal over.
Gaming Rig | Race Rig [P1-X, Simucube 2 Pro, HE Sprint pedals, CSS SQ V1.5, HE HB, Seat: Sparco Pro 2000 II] | iRacing profiel
Voor mij waren er 2 redenen om de csl elites te nemen.Yannick97 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 19:07:
Kan iemand mij hierbij helpen?
Ik ben van plan in de aankomende maand(en) een nieuwe set pedalen te bestellen, hierbij neig ik sterk naar Fanatec. (Mede omdat ik heel tevreden ben met mijn shifter en handbrake)
Hierbij twijfel ik nu tussen Clubsport V3 pedals en de CSL Elite LC.
Beide hebben ze een 90kg loadcell en goede reviews, alleen de CSL Elite is goedkoper en heeft een 16bit sensor op de brakepedal t.o.v. de Clubsport V3 met 12bit sensoren.
Wat zouden jullie doen?
Uiteindelijk hebben de Clubsport V3 pedalen wel een betere look and feel, maar om nu 140 euro meer te betalen voor nagenoeg dezelfde prestaties en kwaliteit... Daar twijfel ik nogal over.
1: pedalen kan je zelf verder of dichter bij elkaar zetten. Vind het persoonlijk fijn meer afstand tussen rem en gas te hebben.
2: je hebt iets meer travel als op de v3 (reviews van o.a. Inside sim racing, heb zelf de v3 niet dus kan niet vergelijken)
Owja en ze waren inderdaad een stuk goedkoper
Tijdens de Jumbo Racedagen heb ik de Clubsport V3s kunnen testen en ik vond het wel gruwelijk vet materiaal, zowel om te zien als te gebruiken. Ik had na 2 bochten mijn rempunten als on-point omdat het zo realistisch aanvoelde.Denniz0229 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 19:23:
![]()
[...]
Voor mij waren er 2 redenen om de csl elites te nemen.
1: pedalen kan je zelf verder of dichter bij elkaar zetten. Vind het persoonlijk fijn meer afstand tussen rem en gas te hebben.
2: je hebt iets meer travel als op de v3 (reviews van o.a. Inside sim racing, heb zelf de v3 niet dus kan niet vergelijken)
Owja en ze waren inderdaad een stuk goedkoper
Het afstellen van de afstand van de pedalen is voor mij niet zo belangrijk, ik speel verschillende racestijlen en er komt heel veel left-foot braking bij kijken. F1, Driften maar ook gewoon cup-cars en met Mazda MX-5 bijvoorbeeld. Dus zal het toch allemaal niet zo verzetten.
Moeilijke keuze, hoe snel had jij het remmen onder de knie met je nieuwe pedalen?
Ik ga mijn afweging nog even maken, bedankt!
Gaming Rig | Race Rig [P1-X, Simucube 2 Pro, HE Sprint pedals, CSS SQ V1.5, HE HB, Seat: Sparco Pro 2000 II] | iRacing profiel
de v3's zijn inderdaad veel meer eye-candy, dat is voor mij persoonlijk niet van belang.Yannick97 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 19:59:
[...]
Tijdens de Jumbo Racedagen heb ik de Clubsport V3s kunnen testen en ik vond het wel gruwelijk vet materiaal, zowel om te zien als te gebruiken. Ik had na 2 bochten mijn rempunten als on-point omdat het zo realistisch aanvoelde.
Het afstellen van de afstand van de pedalen is voor mij niet zo belangrijk, ik speel verschillende racestijlen en er komt heel veel left-foot braking bij kijken. F1, Driften maar ook gewoon cup-cars en met Mazda MX-5 bijvoorbeeld. Dus zal het toch allemaal niet zo verzetten.
Moeilijke keuze, hoe snel had jij het remmen onder de knie met je nieuwe pedalen?
Ik ga mijn afweging nog even maken, bedankt!
als je inderdaad niet van plan bent om de afstand te wijzigen dan moet je je keuze daar zeker niet op baseren.
ik denk een uurtje of 2 dat het gewoon prima ging, uiteraard iets langer voordat het echt perfect is.
eigenlijk ging het heel natuurlijk, waar ik met t3pa nog dagen nodig had voordat ik enigszins fatsoenlijk kon remmen. ik vind het echt een verademing nu met de loadcell, ook dat je hem aan het begin voor de 1e cm hem heel licht kan zetten vind ik erg fijn.
pricewatch: Oculus Rift DK2TecTo schreef op maandag 12 juni 2017 @ 09:20:
Als ik google op DK2 kom ik steeds uit op Oculus DK2 en daar hangt toch een heel ander prijskaartje aan. In NL boven de 700 euro en op amazon soms net iets minder dan 600 euro.
Welke DK2 bedoel je?
[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
Ik heb het net even geprobeerd, met tablet mount en shifter mount gewoon gemonteerd (zonder shifter!). en dan lukt het mij nog best om elegant in te stappen. Zonder shifter mount is het prima te doen.Bendalf schreef op maandag 12 juni 2017 @ 19:41:
Vraag voor de rseat rs1 eigenaars: kan je makkelijk instappen in de stoel vanuit de rechterkant? Zit de stuurbuis niet te veel in de weg?
De accessoires zoals de tablet houder en keyboard houder worden allemaal rechts gemonteerd.
Ik heb wel mn tablet mount wat hoger gemonteerd met afstandsbussen en langere bouten (+5cm).
Ik heb de CSP v3 sinds een klein weekje, en ik had de 2e ronde een 2sec snellere tijd dan de Thrustmaster T300 pedalen, ik heb precies het zelfde ervaren, ik vind ze heel realistisch en rijden werd meteen veel natuurlijker.Yannick97 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 19:59:
[...]
Ook grappig... ik reed altijd met 2 voeten (zonder koppeling dus) en ik merkte dat ik zonder er bij na te denken met 1 voet ben gaan rijden. De koppeling gebruik ik (nog) niet.
Ik heb wel de performance kit erbij gekocht, dat is echt wel een toegevoegde waarde! Best prijzig, 3 tientjes voor wat stukjes rubber / siliconen, maar het voegt zeker wat toe!
Van de week even de demper erop zetten om te kijken of dat nog iets toevoegt
[ Voor 40% gewijzigd door Extera op 12-06-2017 23:07 ]
Daar ga je geen spijt van krijgen...Niellie41 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 14:14:
Eindelijk zijn de HE pedalen weer op voorraad. Meteen een setje gekocht. Ik heb nu de 2 pedal set gekocht, want ik gebruik de koppeling eigenlijk niet. Deze kan ik altijd nog er bij kopen als ik hem heel erg ga missen.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Geen ervaring mee, maar welk stuur wil je erop schroeven? Alles "zwaarder" dan een G29/G920 zou ik, afgaande op het concept, al afraden.Cranzai schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 20:22:
Zijn er hier mensen met ervaring met de Apiga AP2?
[ Voor 15% gewijzigd door Arfman op 13-06-2017 22:16 ]
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Gewoon een simpele logitech driving force proArfman schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 22:15:
[...]
Geen ervaring mee, maar welk stuur wil je erop schroeven? Alles "zwaarder" dan een G29/G920 zou ik, afgaande op het concept, al afraden.
Ik heb zelf erg goede ervaring met GT-Omega, Hier heb ik dus een playseat van gehad de RS9 PRO, na 2 maand overgestapt op de het echte werk RSEAT (Hier komen nog foto's van)Cranzai schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 22:31:
[...]
Gewoon een simpele logitech driving force pro
GT-Omega heeft ook zo iets: https://www.gtomegaracing...mega-steering-wheel-stand
Na het OMP stuur ontvangen te hebben een beetje gaan shoppen voor een buttonbox + shifter paddles en een quick-release. En toen begon het toch te kriebelen om het helemaal af te maken.
Was nog even de vraag of de Simetik K2 cockpit het allemaal aan kan maar na wat zoekwerk moet dat geen probleem zijn.
Uiteindelijk geworden:
- SimuCUBE based OSW kit with CM110 case
- Servo Motor: MiGE 130ST-M10010 20Nm 10000ppr (40000cpr)
- PSU: Mean Well 480W (Noiseless) 20-30Nm
- Servo drive: Ioni Pro HC (25A)
Deze hardware kan ook een "large" MiGE aansturen mocht ik die behoefte krijgen.
- Buttonbox + shifters
- OSW QR
- OMP rim (33cm)

Ik vond het best ondoorzichtig om te zien wat je nou uiteindelijk kwijt bent. Dus mochten mensen een OSW setup overwegen dan is dit misschien een indicatie. Met de kanttekening dat het zeker wel goedkoper kan (en in mijn geval veel meer levertijd), maar ook een stuk duurder.
Helaas komt het allemaal nét na het weekend aan, als het in elkaar zit kom ik hier natuurlijk even showen!
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Ik zag dat ze ook een 30nm servo motor verkopen, dus wat heeft je bewogen om de 20nm te kopen los van de prijs ?
Veel plezier met je aankoop
[ Voor 49% gewijzigd door KevinSetz op 16-06-2017 07:04 ]
Het gaat ook niet om het tegenhouden. Voordeel van meer nm zit hem vooral in het detail. Over het algemeen betekend meer maximale kracht ook veel meer detail in het lage gebied. Beetje zoals met audio apparatuur.KevinSetz schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 07:01:
Ik denk dat 20nm meer als genoeg is. Mijn fanatec v2.5 heeft 7.1nm die hou je echt niet tegen tenzij je Badr Harri heet
Veel plezier met je aankoop
Er zijn maar weinig auto's waar je echt moet vechten tegen de kracht. Meeste race auto's hebben gewoon stuurbekrachtiging en heb je die kracht dus helemaal niet nodig. Mara het is wel heel fijn om al dat detail te hebben.
Ik had de optie om voor de 30Nm te kiezen (paar euro meer), uiteindelijk bewust gekozen voor de 20Nm. Na grondig onderzoek (heb deze vraag hier zelf ook eerder gesteld) gekozen voor deze, ik ga die output boven de 20Nm toch niet gebruiken. Het is niet mijn doel om een auto 1:1 te simuleren qua krachten.AlexP36 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 23:07:
Heel netjes Alexji, maar even voor nog een leek. Waarom voor de 20nm variant gegaan ?
Ik zag dat ze ook een 30nm servo motor verkopen, dus wat heeft je bewogen om de 20nm te kopen los van de prijs ?
Ik wil de fijne details, daar is deze servo prima voor (20Nm is een iets efficiëntere servo, zelfde output als de 30Nm met minder power draw).
De 30Nm heeft meer "weight", "inertia", "natural dampening", de 20Nm is dan weer meer "sensitive" en "snappier"
Het is wat dat betreft net wijnproeven met alle bijkomende vage inhoudsloze termen als ik alle forums mag geloven. Weinig mensen met echt ervaring met de 2 servo's, veel mensen die elkaar napraten.
Ik weet niet of je toegang hebt tot de iRacing forums maar er loopt daar ook een topic over de keuze tussen de twee MiGE's:
http://members.iracing.co...ist/3557272.page#10565083
Met de SimuCUBE based OSW kits is er zoveel mogelijk en instelbaar dat je het heel persoonlijk kan inregelen en instellen.
Granity devices is ook bezig met hun eigen open source firmware zodat er van MMos kan worden afgestapt:
https://community.granite...pment-update-thread/43/65
Mijn OSW ligt op dit moment in Oostenrijk, maandag ben ik aan de beurt

https://ibb.co/iPkSQ5
https://ibb.co/j1ZyXk
[ Voor 5% gewijzigd door Tummie555 op 17-06-2017 11:26 ]
Nee, je kunt alleen links instappen (vanachter de stoel bekeken), vanuit rechts is haast niet te doen, helemaal niet als je een shifter(mount) hebtBendalf schreef op maandag 12 juni 2017 @ 19:41:
Vraag voor de rseat rs1 eigenaars: kan je makkelijk instappen in de stoel vanuit de rechterkant? Zit de stuurbuis niet te veel in de weg?
[ Voor 6% gewijzigd door Figuur84 op 17-06-2017 11:17 ]
Ziet erg leuk uit vooral veel bijzonder hardware.Tummie555 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:06:
Mag deze trotse pauw zijn veren even opsteken?Mijn rig is namelijk eindelijk af(-ig). Alleen nog een traction loss module, maar ik ben er heel erg blij mee en wil het resultaat graag met jullie delen!
In 2 jaar tijd van een thrustmaster stuur op mijn bureau, naar compleet geobsedeerd.
![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Maar mag ik vragen waarom er geluidsisolatie om je heen zit?
Ik zit in een appartement op de bovenste verdieping, het hele gebeuren staat op een tapijt, dan een laag piepschuim isolatie, dan een dik matras, vervolgens een gigantische plank. Allemaal om de trillingen en geluid tegen te gaan. Ik heb eromheen als extraatje voor mijn buren naast mij (daar zit hun slaapkamer 😅) de geluidsisolatie aangebracht, en aan de voorkant staat een bedframe op zijn kant met 6 dekens en kussen gevuld. Ik speel alleen maar met een headset, maar al deze maatregelen zijn geen overbodige luxe. Ik voel me nog steeds opgelaten als ik na 22:00 nog zit te spelen. Ik zal proberen een filmpje te uploaded.SkullboyNL schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:50:
[...]
Ziet erg leuk uit vooral veel bijzonder hardware.
Maar mag ik vragen waarom er geluidsisolatie om je heen zit?
Edit: Totdat ik de vr bril zag.
[ Voor 46% gewijzigd door TheSebastiaan op 17-06-2017 14:58 ]
[ Voor 75% gewijzigd door TecTo op 17-06-2017 18:37 ]
TS-PC racer met standaard F1 look stuurtje, 599XX 30EVO Alcantara Racing Wheel, TH8A Shifter op een wheelstand gemonteerd. DashMeterPro
Geluid Sennheiser game Zero en als vrouw weg is JBL monitors
Als ik de track van UPS mag geloven worden aanstaande maandag de V3 pedalen bezorgt. Tot dan T3PA.

Mooi! Maar wat is het nou in godsnaam allemaalTummie555 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:06:
Mag deze trotse pauw zijn veren even opsteken?Mijn rig is namelijk eindelijk af(-ig). Alleen nog een traction loss module, maar ik ben er heel erg blij mee en wil het resultaat graag met jullie delen!
In 2 jaar tijd van een thrustmaster stuur op mijn bureau, naar compleet geobsedeerd.
![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik zie 2 palen vooraan met stekkers (motion?), OSW, Buttkickers.
Is het niet onstabiel als alles op een matras staat, waarom gaat er een riem aan een veer achter je stoel de grond in? Hoe houdt die OSW het op één (?) gelaste arm? Zijn die fans gestuurd op basis van je snelheid in een sim?
Is de isolatie ná het klagen van je buren of was je zelf (zeer!) bang voor geluidsoverlast?
Ik ben alleen maar verwarder, ik wil details
[ Voor 6% gewijzigd door Alexji op 17-06-2017 20:54 ]
Die zijn van onze Golden Retriever en een Jack Russel.knightvision schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 20:37:
Hahahaha de schoenen en de grijze haren erop maken het volledig af!
Hahaha, wat een boel vragen Alex!Alexji schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 20:50:
[...]
Mooi! Maar wat is het nou in godsnaam allemaal![]()
Ik zie 2 palen vooraan met stekkers (motion?), OSW, Buttkickers.
Is het niet onstabiel als alles op een matras staat, waarom gaat er een riem aan een veer achter je stoel de grond in? Hoe houdt die OSW het op één (?) gelaste arm? Zijn die fans gestuurd op basis van je snelheid in een sim?
Is de isolatie ná het klagen van je buren of was je zelf (zeer!) bang voor geluidsoverlast?
Ik ben alleen maar verwarder, ik wil details
Allereerst de hardwarelijst:
- Frame: Prosimu T1000 (2dof) ,dat zijn oa die palen, 2x scn6 40kg actuators.(Simtools 2.1 motion software)
- Stuurhuis: KollMorgen servo motor AKM52G (22nm volgens mij)
- Stuuraandrijving: Dennis Reimer controller box (Argon, 40k decoder)
- Stuur: Momo GT50, custom made door Fi-Tech (carbon magnetische alu flippers blabla
- Tactile feedback: SimCommander 4, 2x E-400 t.amp met 4x BS250 basshakers
- Pedalen: Heusinkveld Engineering Pro versie
- Shifter: Fanatec SQ 1.5 (H + seq)
- Handrem: Heusinkveld Sim Handbrake
- Beeld: Oculus Rift CV1, 2 sensor camera's
- PC: I5 6600K, liquid cooled 4.5ghz, 32gb ddr4, ssd, msi Gtx1080 z, asus 170 pro gaming moederbord, etc.
- Geluid: Logitech G933 7.1 headset
- Wind: Honeywell 2x ht900e
De prosimu duikt naar voren als je remt, dus als je gordels vastzitten aan de grond, dan versterkt dat (heel erg) het effect van remmen. Je voelt je namelijk in je gordels gedrukt worden. Maar ze moeten wel een beetje meegeven om die kracht geleidelijk op te bouwen, als je ze echt vastzet is er geen ruimte voor de beweging, het is een zelfgemaakte "Seat belt tensioner". Veel motion platform fabrikanten gebruiken ze.
De prosimu houdt de krachten van de osw goed! Dit had ik niet verwacht en ik was zeer sceptisch maar er zit nagenoeg geen flex in, onder het rijden merk er sowieso helemaal niks van.
Die fans zijn nog niet gestuurd door de snelheid van de sim. Wil ik wel graag maar bijvoorbeeld frex verkoopt Sim Wind en Avenga uit nieuw zeeland, alleen die maken giga veel lawaai. Nog ff wachten dus, ik weet dat simtools ze aan zou kunnen sturen, maar deze fans zijn daarvoor niet krachtig genoeg. Het flinke briesje is overigens wel een MUST. Het helpt tegen het beslaan van de oculus lensen, het heeft meerdere vrienden hier geholpen tegen de VR misselijkheid en het voelt heel natuurlijk bij een voorwaartse beweging. Je hersens denken, wind, dus ik beweeg. Heb ze ooit wel eens aangezet bij GTA5 met Vorpx in VR, maar dan wat zachter en het geeft een heel sterk gevoel van "buiten zijn".
De buren hebben nog nooit geklaagd. Het is inderdaad mijn eigen angst om tot overlast te zijn. Maar ik heb brave buren hoor want direct onder de setup zit nog een stuk trap en gang naar mijn eigen voordeur en het lijkt alsof er buiten flinke onweer aan de gang is. Gedonder is het, en die gaat heel makkelijk door muren en vloeren heen. Het zijn de motion actuators en de basshakers die het geluid/gestamp maken.
Zo, helpt dat een beetje tegen de verwarring
[YouTube: https://youtu.be/VN2F_8DMLEk]
Calibratie
Anoniem: 625652
Mijn complimenten. Mag ik jou een tip geven?Tummie555 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 12:12:
[...]
Ik zit in een appartement op de bovenste verdieping, het hele gebeuren staat op een tapijt, dan een laag piepschuim isolatie, dan een dik matras, vervolgens een gigantische plank. Allemaal om de trillingen en geluid tegen te gaan. Ik heb eromheen als extraatje voor mijn buren naast mij (daar zit hun slaapkamer 😅) de geluidsisolatie aangebracht, en aan de voorkant staat een bedframe op zijn kant met 6 dekens en kussen gevuld. Ik speel alleen maar met een headset, maar al deze maatregelen zijn geen overbodige luxe. Ik voel me nog steeds opgelaten als ik na 22:00 nog zit te spelen. Ik zal proberen een filmpje te uploaded.
Ik heb zelf 2 Playseats met resp 6 en 8 bass shakers.
Ik heb de Playseats op twee lagen rubber fitness tegels (Decathlon) en dan ook nog op heel veel rubberen wasmachine rubbers (Gamma, Praxis) geplaatst. Ik zie nu wel dat je een mooi motion rig hebt.
Bevalt uitstekend. en ja ik speel ook vaak s'nachts. (boven de slaapkamer van de benedenburen)
Evt. de bass shakers met rubberen ringetjes aan de stoel bevestigen.
Veel plezier!
Niccccccccce, dank je wel Ray, ik ga eens naar de Decathlon, al zal het ff duren voor ik ze eronder ga leggen! (nogal een klusjeAnoniem: 625652 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:58:
[...]
Mijn complimenten. Mag ik jou een tip geven?
Ik heb zelf 2 Playseats met resp 6 en 8 bass shakers.
Ik heb de Playseats op twee lagen rubber fitness tegels (Decathlon) en dan ook nog op heel veel rubberen wasmachine rubbers (Gamma, Praxis) geplaatst.
Bevalt uitstekend. en ja ik speel ook vaak s'nachts. (boven de slaapkamer van de buren beneden)
Evt. de bass shakers met rubberen ringetjes aan de stoel bevestigen.
Veel plezier!
Hoe bevalt het jou ?
Ontzettend gaaf hoor!
En alleen maar respect dat je pro-actief aan je buren denkt, dat zouden meer mensen moeten doen!
Ik ben zelf ook ooit klein begonnen met een Logitech DFGT op een bureau en dat is nu dus straks uitgegroeid naar een OSW, HE Pro's, rig en een Oculus Rift. Veel geld tegen aangooien maakt je echt niet sneller (behalve die load cells!) maar het is zo'n leuke hobby.
Er is altijd wel weer een upgrade te krijgen. Full motion hoeft van mij niet, al heb ik het nog nooit geprobeerd. Zo'n traction loss platform lijkt mij dan wel weer wat.
Oh en ik zie dat je CV1 tracking camera's los van je motion rig staan. Wordt dat gecompenseerd ergens of valt de invloed op de tracking wel mee?
[ Voor 9% gewijzigd door Alexji op 17-06-2017 23:17 ]
Haha nog zo'n fanatiekeling! Dat is een serieuze lijst die je zo even opsomt! Sneller wordt je er idd niet van, maar het begon met 1 buttkicker Gamer op de playstation, en dat was zo'n gaaf gevoel, dat er op de pc 4 bijkwamen met simcommander, ik vond dat het mijn rig wel echt tot leven bracht. De engine rpms, de roadtexture en kerbs, bumps, jumps (landing). Het zijn echt net je wielen. De motion is daarintegen je vering. En g-krachten, al zijn die nagenoeg verwaarloosbaar. Die prosimu volgt ook goed de weg, dus eau rouge voelt echt als een stijle helling.Alexji schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 23:13:
[...]
Ontzettend gaaf hoor!
En alleen maar respect dat je pro-actief aan je buren denkt, dat zouden meer mensen moeten doen!
Ik ben zelf ook ooit klein begonnen met een Logitech DFGT op een bureau en dat is nu dus straks uitgegroeid naar een OSW, HE Pro's, rig en een Oculus Rift. Veel geld tegen aangooien maakt je echt niet sneller (behalve die load cells!) maar het is zo'n leuke hobby.
Er is altijd wel weer een upgrade te krijgen. Full motion hoeft van mij niet, al heb ik het nog nooit geprobeerd. Zo'n traction loss platform lijkt mij dan wel weer wat.
Oh en ik zie dat je CV1 tracking camera's los van je motion rig staan. Wordt dat gecompenseerd ergens of valt de invloed op de tracking wel mee?
Ik weet dat ricmotech een Rig verkoopt met alleen traction loss, maar is een duur merk!
Die camera's heb ik flink mee geklo...experimenteerd, het grote voordeel aan de rig bevestigen is dat de beweging 1,5 keer zo sterk lijkt te voelen omdat je ogen niks compenseren. Je voelt het uitsluitend in je maag en had/heeft absoluut mijn voorkeur. Maar. De trillingen zijn te erg voor zo'n gevoelig stuk hardware als die oculus sensor, daardoor raak hij te vaak tracking kwijt en zak je ineens een meter naar beneden. Dat valt misschien nog op te lossen met zo'n gimbal, maar dan komt het volgende probleem: de positie. Eigenlijk moet die op precies dezelfde plek gemonteerd zitten als je hoofd. Ik heb hem op een paar plekken geprobeerd maar ondanks dat ie aan hetzelfde frame vastzit en dus relatief gezien dezelfde bewegingen maakt, is de postie na een draai van je Rig wel verschillend tov je hoofd. Stel dat je hem op een lange stok zet, dan beweegt ie meer en meer naarmate je hem hem hoger bevestigd. Datzelfde geldt voor de afwijking tot het midden en tot de afstand naar de actuators. Dus hij moet eigenlijk in je hoofd zitten en dat gaat niet. Uiteindelijk betekent dat als even heen en weer stuurt, je naweeën krijgt. Alsof de camera aan een elastiekje zit. Heel storend. (Alles zat muurvast, staal met staal en nog meer staal).
Al die problemen heb je niet als je ze gewoon voor je zet. De bewegingen zijn wel enigszins merkbaar in de auto, maar zeker niet storend. Daarvoor zijn ze te klein. Daarom heb ik ook geen problemen met de Shifter en handrem die los zijn gemonteerd. Het verbaasd mij telkens weer hoe "tam" het er van buitenaf uitziet, en hoe "extreem heftig" het erin voelt.
Bevalt veel beter dan verwacht! Ik zag hem een jaar geleden voor het eerst op internet en was gelijk verliefd, maar na meerdere reviews en vergelijking met Seat movers was ik erover uit, dit zou hem toch NIET worden. Een klein onbenullige franse poging met langzame actuators en een slappe stuurstang. Nee, ik had mijn zinnen gezet op een simxperience stage 3, of dat ding van Hennig Piez (track-time.de), en die next level v3 leek me ook wel erg gaaf en super gebruiksvriendelijk.AlexP36 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 23:08:
Prosimu nice ! Ook naar lopen loeren maar ben nog niet overtuigd. Vind het teveel geld voor iets wat je niet eerst kan uitproberen.
Hoe bevalt het jou ?
Maargoed, toen kwam dit ding toch tegen op marktplaats. 3 maanden oud, 500 Euro van de prijs. Ja.. impulsief ja. Dus ik dat ding halen, kom ik aan, zie ik een stoeltje staan op een frame-pje en de grond zakt onder mijn voeten weg: "WAT EEN BELACHELIJK KLEIN SPEELGOED DINGETJE". Die jongen die hem verkocht was 1,96m en ik begreep gelijk waarom die hem weg deed. Eenmaal ingeladen en thuisgekomen, even vergeleken met mijn "oude" Rig. Nou dat leek wel een Mercedes S klasse tov dit ding.
Echter, toen de volgende dag alles afgesteld ( best veel mogelijkheden ) had ik toch wel een erg goede zit gevonden, en ergonomisch meer correct dan mijn fijne oude gigantische stoel. Daar zat ik meer in de bekende tractor zit. Hij was uiteraard niet ineens groter geworden, maar leek zelfs mij toch wel precies te passen (1,88m, dik100kg
Die stuurstang viel ook reuze mee, volgens mij hebben ze hem nog steviger gemaakt en het maakt veel verschil of je de bouten goed vastdraaien. Ja een sim lab p1 is veel steviger, maar storend is het zeker niet, ik Den een halve cm als je veel kracht zet. En tijdens het rijden, met al dat geweld, merk je er precies niks van.
De software was een verademing (simtools 2.0), was zelfs nog het makkelijkst van het hele setupproces. (Ik was wat huiverig voor simtools, niet de beste ervaringen met versie 1.3).
Dus alles gemonteerd, sportieve correcte en comfortabele zit en software aan, eerste rondje proberen: porsche boxter op nordschleife. Even rustig beginnen dacht ik, dus ik rij weg en sindsdien kan ik alleen nog maar lachen in het leven. Wat een verschil, wat een toevoeging, de hele auto, het gewicht, de veren, de loop van de weg, alles leeft ineens. Zo bizar dat het allemaal al in dat spel zat. Dat je het alleen even moeten "unlocken" met een geschikt output device. Alex, ik ben er lang in doorgegaan met deze obsessie, maar de toevoeging van beweging en de wijze waarop ZELFS de 2dof van prosimu, die in mijn ogen alle schijn tegen had, mij keer op keer overtuigd dat ik in een auto zit, is ongekend. Waanzinnig presteert die.
Ik meen het, ik heb door alles tezamen, maar voor 50% zeker vanwege de prosimu het gevoel dat ik echt keihard zit te rijden in een auto (naar keuze) op een locatie (naar keuze).
Ik denk dat VR bijna noodzakelijk is wanneer je een goede motion rig hebt, al zuig ik dat natuurlijk keihard uit mijn duim omdat ik het nog nooit heb geprobeerd.Tummie555 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 01:50:
[...]
Ik meen het, ik heb door alles tezamen, maar voor 50% zeker vanwege de prosimu het gevoel dat ik echt keihard zit te rijden in een auto (naar keuze) op een locatie (naar keuze).
Met de meeste motion rigs heb je altijd door dat jij ten op zichte van de omgeving/stuur aan het bewegen bent. In VR hou je je brein een stuk makkelijker voor de gek dus!
Ja je hebt gelijk, alleen al het geluid wat die maakt leidt ontzettend af als ik geen headset op heb. Naar mijn mening werkt het steeds beter hoe dichter ik de techniek op mijzelf plak. Gemummificeerd door electronica.Alexji schreef op zondag 18 juni 2017 @ 12:48:
[...]
Ik denk dat VR bijna noodzakelijk is wanneer je een goede motion rig hebt, al zuig ik dat natuurlijk keihard uit mijn duim omdat ik het nog nooit heb geprobeerd.
Met de meeste motion rigs heb je altijd door dat jij ten op zichte van de omgeving/stuur aan het bewegen bent. In VR hou je je brein een stuk makkelijker voor de gek dus!
Bevallen de BS250 een beetje?Tummie555 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:51:
[...]
- Tactile feedback: SimCommander 4, 2x E-400 t.amp met 4x BS250 basshakers
Ik ben namelijk aan het twijfelen of de BS250 te kopen of de Bass-pump III
Ja die bevallen prima, heb deze set met versterkers afgekeken van track-time.de. Die vent heeft al tig jaar ervaring en verkoopt ze precies zo op zijn dure rigs. De echte buttkickers zijn nog wat aggresiever, maar voor simvibe zijn deze dingen fantastisch. Veel sterker dan nodig is.SkullboyNL schreef op zondag 18 juni 2017 @ 14:12:
[...]
Bevallen de BS250 een beetje?
Ik ben namelijk aan het twijfelen of de BS250 te kopen of de Bass-pump III
[ Voor 8% gewijzigd door Tummie555 op 18-06-2017 15:18 ]
Zit te denken om een simlab gt 1 te kopen en hier de scn 6 motoren op te monteren.
Moeilijk moelijk, er is zoveel keuze, teveel voor de portemonee 😉
onderdelen van de sim-lab rigs kan je beter zelf bestellen bij motedis.AlexP36 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 21:13:
Bedankt voor je reactie Tummie555, ik ben zelf ook 2 meter lang dus als ik jou moet geloven schrijf ik de prosimu af. Althans het frame.
Zit te denken om een simlab gt 1 te kopen en hier de scn 6 motoren op te monteren.
dat is hetzelfde bedrijf, alleen is alles stukken goedkoper.
voorbeeld:
http://www.motedis.nl/sho...45-series::999993744.html (4x €5 = €20)
https://sim-lab.eu/product/triple-monitor-bracket-set/ (€38)
Nice! Ik had dat precies zo in gedachten voordat ik deze deal tegenkwam. Althans de p1, en dan die simxperience motion starter kit achterop proberen. Of wil je ze eronder monteren? Als ik andere sim rijders moet geloven is in VR de "heave" wel een erg belangrijke. Dat kan een Seat mover niet, maar op een of andere manier kan deze 2dof prosimu heel goed een sway, surge, heave en yaw effect nabootsen (je kunt die output gewoon testen in simtools) en in feite is dit ding een soort inverted Seat mover Hoe dan ook met 2 meter zou ik er toch niet voor gaan inderdaad. Ik heb geluk door de wijze waarop mijn stuur vastzit, daardoor komt die heel ver naar mij toe en kan die stuurstang dus helemaal van mij af. Het is echt een minimalistisch ontwerp, de pedalen zouden nog ver genoeg naar voren kunnen, maar die stuurstang gaat je been (zijkant) en knieën (bovenkant) echt storen.AlexP36 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 21:13:
Bedankt voor je reactie Tummie555, ik ben zelf ook 2 meter lang dus als ik jou moet geloven schrijf ik de prosimu af. Althans het frame.

Even een vraagje. Gisteren liet mijn TX op spectaculaire wijze het leven door eerst de stoppen te laten klappen en vervolgens een rookpluim(pje) te genereren.
Helemaal dood, geen krimp meer. C'est fini!
Erg kut en nog lelijker, geen garantie meer.
Nu sta ik voor een dilemma. Ik race enkel op de Xbox One, dus mijn keuze is al beperkt voor een nieuw stuur. Maar zal ik weer voor een TX gaan, of de overstap maken naar een Fanatec?
Ik heb voor mijn Xbox 360 een Fanatec stuurtje gehad en is mij wel goed bevallen, maar tot gisteren ook nooit problemen gehad met de TX.
Heb een TX-shifter en het Ferrari Alcantara stuur voor de TX, samen met de Pro pedalen. Dus met een nieuwe TX base (280,-) ben ik weer klaar, maar gezien de grote hoeveelheid problemen die anderen ervaren met de TX, weet ik niet of ik er wel goed aan doe om weer een TX te kopen.
Iemand tips? suggesties? of iets zinnigs te zeggen over dit?
Respect to the man in the icecream van!
Met €280 ben je wel weer voorzien van een complete set en heb je weer 2 jaar garantie. Als je overstapt naar Fanatec, zal je vermoedelijk meer moeten investeren (pedalen + shifter), omdat verschillende merken combineren op een console volgens mij niet werkt.Estoque schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:16:
Daartegenover kan je de huidige shifter en pedalen natuurlijk ook verkopen en daarmee de kosten voor een complete nieuwe set iets verlagen.
Ik was al tot de zelfde conclusie gekomen, na het zien van de prijzen van de Fanatec.ralph075 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:23:
[...]
Met €280 ben je wel weer voorzien van een complete set en heb je weer 2 jaar garantie. Als je overstapt naar Fanatec, zal je vermoedelijk meer moeten investeren (pedalen + shifter), omdat verschillende merken combineren op een console volgens mij niet werkt.
Daartegenover kan je de huidige shifter en pedalen natuurlijk ook verkopen en daarmee de kosten voor een complete nieuwe set iets verlagen.
350,- voor de stuurknoppen
100,- voor een 330mm stuur
450,- voor de basis
250,- voor pedalen
260,- voor een shifter
Dan kan ik indd beter voor een TX base gaan
Als je centjes over hebt heb ik ook al simlab rigs met Dbox gezien

Ik ben in mijn hoofd mijn theoretische kerstbonus al aan het uitgeven
Hahaha, ja ik had die foto ook van Richard gekregen en het sprak zeker tot de verbeelding! Het enige wat dan in mijn hoofd tegenstond is dat je nooit meer een tractionloss eronder kunt zetten, of je moet echt heel veel en goed kunnen bouwen. En d-box is echt 10k euros minimaal. Ik heb ook nog even gedacht aan die p1 maar dan op een frame van die Koreanen. .. hoe heten ze nou... oh ja: motiongear.netSchuey schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:19:
@Tummie555
Als je centjes over hebt heb ik ook al simlab rigs met Dbox gezien
Ik ben in mijn hoofd mijn theoretische kerstbonus al aan het uitgeven(geen motion hoor
)
Hun platform past onder een rs1, fanatec cockpit v2 en playseat geloof ik. Dus de p1 had er ook wel op gepast. Helaas reageren ze niet op hun mail..
Check hoe bruut:
En nog dichter bij huis, wat denken jullie van gforcefactory.com? Hun 6dof release is heel dichtbij!
Ik zou er graag minimaal 5 willen aansturen: 4 voor chassis mode en 1 op de stoel voor engine vibrations.
Uiteraard moet het niet te duur worden maar moet het ook geen miskoop worden. Ik was zelf naar het kijken naar de onderstaande bassshakers waarbij nummer 1 volgens mij ook wel het beste wordt gereviewd.
1. Dayton Audio BST-1 Pro Bass Shaker (4 ohm)
2. Sinustec Auto-subwoofer passief 160 mm 200 W ST-BS 250 (4 ohm)
3. Sinuslive Auto-subwoofer passief 130 mm 80 W Bass-Pump III (4 of 8 ohm)
Ik zie dat er erg veel van 1 of 2 kanaals versterkers gebruik wordt gemaakt, dan zou ik ook 5 of 3 versterkers nodig hebben waar ik niet helemaal op zit te wachten. Daarnaast hoor ik anderen weer spreken over een goedkope 5.1/7.1 versterker van marktplaats afhalen maar wellicht is dit te eenvoudig gedacht.
Ik kan een Denon AVR-2310 7.1 versterker voor weinig op de kop tikken zie specs:
https://www.cnet.com/products/denon-avr-2310ci/specs/
Zou deze versterker voldoende zijn om 5 (mogelijk 7?) bass shakers aan te sturen?
Ik heb ook nog zitten kijken naar een soort zelfbouw versterker waar nog een voeding bij moet die in ieder geval 4 kanalen kan aansturen op 4ohm (komt uit iRacing forum).
http://store.accusafe.nl/...050-4x100w-rms-versterker
Dan zou ik dus voor de bass shaker op de stoel een additionele versterker nodig hebben.
Ik maak altijd gebruik van een USB koptelefoon met dus ingebouwde geluidskaart waardoor de onboard 7.1 geluidskaart ongebruikt is, deze zou ik volgens mij dus gewoon kunnen inzetten om te koppelen met één of meerdere versterkets.
Je kan altijd nog even gaan zeuren over de te verwachten levensduur van een apparaat bij de winkel, want de TX is toch nog niet zo heel oud? Misschien is er een rechter nodig om je gelijk te halen dus zover zou ik het niet laten komen, maar wie weet kan je een kortingsbon lospeuteren.Estoque schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:16:
Mannen van het Simracen.
Even een vraagje. Gisteren liet mijn TX op spectaculaire wijze het leven door eerst de stoppen te laten klappen en vervolgens een rookpluim(pje) te genereren.
Nu sta ik voor een dilemma. Ik race enkel op de Xbox One, dus mijn keuze is al beperkt voor een nieuw stuur. Maar zal ik weer voor een TX gaan, of de overstap maken naar een Fanatec?
Ik heb voor mijn Xbox 360 een Fanatec stuurtje gehad en is mij wel goed bevallen, maar tot gisteren ook nooit problemen gehad met de TX.
Heb een TX-shifter en het Ferrari Alcantara stuur voor de TX, samen met de Pro pedalen. Dus met een nieuwe TX base (280,-) ben ik weer klaar, maar gezien de grote hoeveelheid problemen die anderen ervaren met de TX, weet ik niet of ik er wel goed aan doe om weer een TX te kopen.
https://radar.avrotros.nl...levensduur-van-apparaten/
Heb zelf Fanatec pedalen via een adapter aan de T300 hangen en dat gaat best op de PS4. Dus het kan wel, maar die adapter heeft een lange levertijd dus beter voorkomenralph075 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:23:
[...]
Met €280 ben je wel weer voorzien van een complete set en heb je weer 2 jaar garantie. Als je overstapt naar Fanatec, zal je vermoedelijk meer moeten investeren (pedalen + shifter), omdat verschillende merken combineren op een console volgens mij niet werkt.
Garantie heb ik sowieso niet meer. Heb zo'n 8 maanden geleden die breaker-kabel aan elkaar gesoldeerd aangezien die connectie erg kloten was. Daarnaast heb ik hem zelf gisteren al uit elkaar gehaald (de behuizing) om te kijken waar die rook vandaan kwam.Beakzz schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:04:
[...]
Je kan altijd nog even gaan zeuren over de te verwachten levensduur van een apparaat bij de winkel, want de TX is toch nog niet zo heel oud? Misschien is er een rechter nodig om je gelijk te halen dus zover zou ik het niet laten komen, maar wie weet kan je een kortingsbon lospeuteren.
https://radar.avrotros.nl...levensduur-van-apparaten/
Ik ga niet zeuren en bedelen voor een nieuwe.
Mijn mening is wel
Is geen 200€ waard maar dat vindt ik maar wel goeie oplossing voor kleine ruimtes
Ik heb de ruimte simpelweg niet om een vaste opstelling te bouwen, hoe graag ik dat ook zou willen. In de slaapkamer zou kunnen, hoewel ik dat er niet echt de plek voor vind. Komt nog bij dat het daar met weer zoals vandaag al vrij snel 30+ graden is, moet daar weer airco in, kost weer geld etc.
Als ik mijn computerhok opruim en een opbergkast bouw voor alle computer zooi die ik heb zou het in theorie kunnen, maar moet het hele ding weer aan de kant als ik bij de vriezer moet.
Dan was een vaste Playseat een betere optie, maar ook die vind ik teveel geld kosten voor wat alu met een stoel d'r op.
[ Voor 26% gewijzigd door FastFred op 19-06-2017 15:37 ]
Je maakt er wel gelijk werk van! Als je nu je kaarten goed speelt kan hij misschien altijd wel een prototype bedenken, vragen kan altijd natuurlijkTummie555 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:35:
[...]
Hahaha, ja ik had die foto ook van Richard gekregen en het sprak zeker tot de verbeelding!
Opzich interessant, maar alles behalve de motion ziet er zo ontzettend cheap en flimsy uitEn nog dichter bij huis, wat denken jullie van gforcefactory.com? Hun 6dof release is heel dichtbij!

[ Voor 7% gewijzigd door Schuey op 19-06-2017 16:16 ]
Ja, was ook een serieuze optie, maar toen kwam die marktplaats advertentie en draaide alles om. Uiteindelijk merk ik dat je altijd heel erg blij bent met wat je koopt. Je hersens werken psychologisch gezien ook écht zo.Schuey schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:15:
[...]
Je maakt er wel gelijk werk van! Als je nu je kaarten goed speelt kan hij misschien altijd wel een prototype bedenken, vragen kan altijd natuurlijk.
[...]
7000? Ik dacht 6000, maar weet niet waar ik dat vandaan heb gehaald, volgens mij uit het bright tv interview, maar nog steeds heel veel geld! Ze leveren wel een uniek product. 6dof voor thuisgebruik is eigenlijk nergens anders te krijgen en de bewegingen zijn er snel en heftig uit. Zelfs op 35% intensiteit. Al vraag ik mij af hoe relaxed het is om daadwerkelijk zo te rijden, iedereen zit er ook beetje ongemakkelijk bij te kijken als ze erin zitten. Ik draai zelfs met mijn 2dof Dirt Rally op 30%, daarboven wordt het echt een beetje teveel van het goede. Assetto corsa daarintegen draait op 80% en dat voelt heerlijk heftig, maar niet over the top.Opzich interessant, maar alles behalve de motion ziet er zo ontzettend cheap en flimsy uitWel pijnlijk duidelijk waar al het budget in zit
Echter, enkel de motion base voor 7000 (verwachte prijs), hmm, niet een wereldschokkend bedrag voor 6 dof
Hoi Ton, ik maak gebruik van deze combinatie en ben er heel erg tevreden over: SimCommander 4, 2x E-400 t.amp met 4x BS250 basshakers. Zeker toen ik alleen die set had (voor de motion toevoeging, hierdoor merk je veel minder van je simvibe setup).TonCoronel schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:42:
Ik zou binnenkort toch graag iets gaan doen met bass shakers.
Ik zou er graag minimaal 5 willen aansturen: 4 voor chassis mode en 1 op de stoel voor engine vibrations.
Ik maak altijd gebruik van een USB koptelefoon met dus ingebouwde geluidskaart waardoor de onboard 7.1 geluidskaart ongebruikt is, deze zou ik volgens mij dus gewoon kunnen inzetten om te koppelen met één of meerdere versterkets.
Ik zou altijd voor simcommander/simvibe gaan als ik jou was, de toevoegingen van effecten is zo simpel en simcommander crashed nooit. 2de grote voordeel is dat ze sinds een recente update een engine rpm effect hebben ontwikkeld voor chassis mode. Iets in de trend van: quad harmony engine revs. Weet niet de precieze naam, maar die weet heel goed om te gaan met het beoogde effect, volgens mij zelfs of de motor achterin of voorin ligt, dat weet ik niet zeker, maar in die vorm van perfectie zit het wel. En dat is dus met 1 muisklik geregeld, alleen nog even intensiteit instellen en klaar. Ik had nog een buttkicker onder mijn stoel, en stagonair draaien voegde die nog wel iets toe, omdat de buttkicker wat dieper en lager kan qua bop bop bop bop. Maar ik had net zo goed een extra engine rpm effect kunnen afstellen voor die lage rpms in simcommander op de 4x bs250's. Al met al zou ik jezelf de moeite besparen voor nummer 5 en in plaats daarvan simvibe, twee sterke stereo versterkers kopen en 1 van je bassshaker opties.
P.s. ik draaide die set op iets meer dan de helft van zijn kracht (op de versterker), en ik hou wel van flinke rumble. Om aan te geven hoe sterk ze zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Tummie555 op 19-06-2017 17:46 ]
Ik heb ook een challenge met een T300 erop. (daarvoor een G29) en herken het trillen totaal niet. Voor als ruimte een probleem is, is dit echt een prima oplossing. Ook de stoel zit prima en voldoende instel mogelijkheden. Ik vind het de 200 euro meer dan waard.FastFred schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:21:
Ik ga vanmiddag naar een Playseat store hier in de buurt, een Playseat Challenge proberen. Had er via Marktplaats eentje gevonden in Friesland, maar die gast reageert ineens niet meer... Dit is misschien wel verstandiger, eerst even passen en zien of het bevalt en lekker zit.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Hoi bedankt voor je antwoord. Ik was zeker van plan om simcommander/simvibe te gaan gebruiken, vergeten te vermelden.Tummie555 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 17:41:
[...]
Hoi Ton, ik maak gebruik van deze combinatie en ben er heel erg tevreden over: SimCommander 4, 2x E-400 t.amp met 4x BS250 basshakers. Zeker toen ik alleen die set had (voor de motion toevoeging, hierdoor merk je veel minder van je simvibe setup).
Ik zou altijd voor simcommander/simvibe gaan als ik jou was,
In mijn geval zal ik dan echter 3 x E-400 moeten aanschaffen wat al gauw 360 euro is terwijl een 5.1/7.1 versterker die 5-7 jaar geleden nog ~1200 euro koste ik nu voor +- 100 kan kopen. Als dat ook mogelijk is/geschikt is gaat dan daar de voorkeur naar uit ipv 3 x E-400. Vraag me alleen af of een dergelijke versterker wel 4 ohm bass shakers gaat trekken, zeker als er 5 op zitten. Als ik diverse forums moet geloven hebben dergelijke versterkers bakken aan reserves en is 8ohm als voorzorg opgegeven. Ik zou die Denon kunnen proberen, mocht hij het toch niet trekken dan naar alternatieven gaan kijken, maar had graag vernomen of iemand een vergelijkbare setup succesvol gebruikt.
Ik zal als ik jou was gewoon kijken naar een oude surround versterken met losse kanalen en per kanaal een eigen eindtrap en niet 1 met virtueel surround want dat gaat niet werken.TonCoronel schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:27:
[...]
Hoi bedankt voor je antwoord. Ik was zeker van plan om simcommander/simvibe te gaan gebruiken, vergeten te vermelden.
In mijn geval zal ik dan echter 3 x E-400 moeten aanschaffen wat al gauw 360 euro is terwijl een 5.1/7.1 versterker die 5-7 jaar geleden nog ~1200 euro koste ik nu voor +- 100 kan kopen. Als dat ook mogelijk is/geschikt is gaat dan daar de voorkeur naar uit ipv 3 x E-400. Vraag me alleen af of een dergelijke versterker wel 4 ohm bass shakers gaat trekken, zeker als er 5 op zitten. Als ik diverse forums moet geloven hebben dergelijke versterkers bakken aan reserves en is 8ohm als voorzorg opgegeven. Ik zou die Denon kunnen proberen, mocht hij het toch niet trekken dan naar alternatieven gaan kijken, maar had graag vernomen of iemand een vergelijkbare setup succesvol gebruikt.
En over de bass shakers. Ik ga straks de bs250 en bass pump bestellen en ga ik kijken welke de beste is. Want de bs250 heeft meer vermogen maar de bass pump kan lagers volgens de specs.
Ik wil alles gaan aansturen met een usb geluid kaart omdat mijn rig verrijdbaar is en alleen maar 1 spannings kabel heeft en 1 usb 3 kabel met een hub er achter.
Ik heb een t500 rs te koop van nog net geen jaar oud (nog 1 maand) en daarbij t3pa pro pedalen met bodin loadcel. Misschien is dit wat voor je.Estoque schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:16:
Mannen van het Simracen.
Maar die Denon is toch juist een echte surround versterker en geen virtuele. Ten minste als ik de achterkant bekijk heeft hij echt per kanaal/locatie een aansluiting. Dus echt 8 fysieke aansluitingen voor de 7.1SkullboyNL schreef op maandag 19 juni 2017 @ 20:31:
[...]
Ik zal als ik jou was gewoon kijken naar een oude surround versterken met losse kanalen en per kanaal een eigen eindtrap en niet 1 met virtueel surround want dat gaat niet werken.
En over de bass shakers. Ik ga straks de bs250 en bass pump bestellen en ga ik kijken welke de beste is. Want de bs250 heeft meer vermogen maar de bass pump kan lagers volgens de specs.
Ik wil alles gaan aansturen met een usb geluid kaart omdat mijn rig verrijdbaar is en alleen maar 1 spannings kabel heeft en 1 usb 3 kabel met een hub er achter.
Ben benieuwd welke shaker er het beste uitkomt. Zag dat van de bass pump er dus een 4ohm en 8 ohm versie is bij conrad, beide 35 euro.
Scheelt enorm in euro's vergeleken met al die subwoofertjes her en der.
Let op, dit is een patsdraadje, geen vragentopic. Tuurlijk mag je dingen vragen en zeggen over andermans setups, maar ga niet dingen vragen zoals "wat moet ik kopen?" daar zijn andere topics voor.
Via de pin (punaise) bovenin krijg je alle getoonde rigs te zien.
V&A in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.