Wat een mooi forum draad (dank je voor de tip Ray)
Ik ben zelf serieus gaan rondkijken naar een race setup nadat mijn Oculus binnen is gekomen.
Er is zoveel te kiezen dat advies en wat voorbeelden zeer welkom zijn.
Daarmee zal ik mijn best doen mijn ervaring van de afgelopen paar weken te delen!
Met de VR bril op was het voor mij duidelijk dat ik niet hoefde te zoeken naar een scherm of beamer opstelling.
De zoektocht naar een geschikte stoel
Ik had al eerder in een playseat gezeten. Met bijna 2 meter en 100 kilo doen we dat maar niet

InsideSimRacing heeft een behoorlijk aantal sets gereviewed en zelf gebouwd. Met een paar uurtjes youtube kwam ik uit de op 80/20 To be faster kit en de Rseat RS1.
Na een paar mails met de Franse leverancier van de To Be Faster (erg klantvriendelijk) zag ik af van deze optie. Ik rijd net een paar weken rond en misschien zal ik bij een upgrade ze nog eens meenemen.
Een RS1 dus!
Naar Almere gereden (MardoMedia) en uiterst geduldig geholpen door Marco.
Alle stoelen proberen...alle stuurtjes proberen...en na twijfel....alles nog eens proberen!
De stoel is duidelijk van kwaliteit. Gebouwd als een tank. Geen stang of buis tussen je benen en de leverancier heeft een heel scala aan uitbreidingsopties, naast een shifter mount die er al standaard bijgeleverd wordt.
Erg tevreden met de keuze en gewoon duidelijk 'net even' wat steviger dan een instapmodel.
Ik race op mijn pc in de werkkamer. Op verzoek van mijn vrouw heb ik 2 van de meegeleverde pootjes vervangen door wieltjes. Het geheel is nu rond te rijden via de riembeugels in de stoel.
Stuur + Pedalen
Dit vond ik erg moeilijk. Je kan er behoorlijk wat geld tegenaan smijten. Ik had altijd met de toetsen of een controller (ja..ik weet het

) gereden. Belangrijk was dat het niet als een speeltje aan mocht voelen en dat er behoorlijk krachtige force feedback uit kwam. Na vele reviews was ik eigenlijk al bij Fanatec aan het kijken.
Ik heb in de winkel echter verschillende modellen en rims van Thrustmaster geprobeerd en was blij verrast.
De T300 tegen de T500 gehouden en de laatste heeft mijn voorkeur. Het lijkt de feedback net iets 'woester' over te brengen en dit sluit meer aan bij het idee dat ik bij racen heb.
Direct ook de Alcantara Rim besteld. Het standaard rubber van de T500rs rim en de fixed shifters van de base waren mijn enige bezwaren bij de set.
De T3PA Pro pedalen moet ik nog in GT stand proberen.
Mijn eerste ervaringen zijn erg positief. Zelfs de veer rem voelt (nu nog) stug en constant.
Add-ons
Kuipje naar de pc rollen, aansluiten, Assetto starten en de VR bril op...
Maar toch ook nog even gekeken naar de eerste uitbreidingen.
De Buttkickers waren mij al wel bekend maar ik vond de shakers zelf, als de mount voor de RS1 vrij prijzig.
Via Soundimports 2 Dayton shakers besteld en gaten geboord in mijn nieuwe stoel
Sim Commander 4 / Simvibe aangeschaft.
Ik kom geen seconde eerder over de streep maar de ervaring die dit voor mij toevoegt is het zonder meer waard.
Om het geheel 'mobiel' te houden heb ik connectoren bevestigd aan de audio kabels van de shakers.
Mijn rig staat binnen 2 minuten achter de pc.....of weer op de logeerkamer als er bezoek komt
Al met al zeer tevreden voor week 1
Mocht iemand vragen hebben over de verschillende onderdelen of een goede suggestie voor de vervolgstappen.....
Jullie kunnen me achteraan de grid vinden