Je kan online (Etsy) etc zoeken naar 3D prints als brackets. Voor de shakers maakt het niet uit op welk merk pedalen ze hangen. Voor de HE sprints heb ik al menig oplossingen voorbij zien komen.Martijn80 schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:59:
[...]
Ik heb Heusinkveld Ultimate+ pedalen. Daar passen ze niet op geloof ik en ik las Simagic een beperkte garantie geeft als je ze niet op hun eigen pedalen gebruikt. Dus ik denk niet dat dat een goede oplossing is.
Mee eens. Ik heb VRS en via etsy of website gewoon goede mounts erop gezet (heeft niets met garantie te maken), maar werkt vele malen beter.
Basement Bios ---- Exo-S
Dankje voor je reacties. Ik ben nog even aan het twijfelen.
Zijn er mensen die commando's kunnen geven aan crew chief in VR?
Ik heb in de afgelopen 3 jaar meerdere pogingen gedaan, maar het nooit werkend gekregen. Soms reageert hij wel op can you hear me (in desktop), maar in game (AMS2) heeft hij nog nooit op iets gereageerd.
Vele tutorials gekeken. Iemand met ervaring?
Ik heb in de afgelopen 3 jaar meerdere pogingen gedaan, maar het nooit werkend gekregen. Soms reageert hij wel op can you hear me (in desktop), maar in game (AMS2) heeft hij nog nooit op iets gereageerd.
Basement Bios ---- Exo-S
Geen idee of dat klopt, maar ervanuitgaande dat dat zo is.Martijn80 schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:59:
[...]
Ik heb Heusinkveld Ultimate+ pedalen. Daar passen ze niet op geloof ik en ik las Simagic een beperkte garantie geeft als je ze niet op hun eigen pedalen gebruikt. Dus ik denk niet dat dat een goede oplossing is.
Hoe gaat Simagic er achter komen op welke pedalen jij ze gebruikt mocht er wat mee zijn?
Als dit niet het juiste topic is graag verplaatsen.
Ik ben recent begonnen met racen (GT7), LoL, nu merk ik al vrij snel dat ik met de controller tegen weerstand aan loop, insturen, etc. en wil dus kijken naar een stuur en pedalen, na alle topics doorgespit en alle jaloersmakende sets gezien te hebben wil ik een 'basis' set aanschaffen. Ik speel op de PS5 en qua budget zit ik tegen de 300 of wellicht wat meer voor wat 2e hands beters, ik kom uit bij:
Logitech G923
Logitech G Pro (mits ik deze voor een prima prijs 2e hands kan vinden)
Wat raden jullie aan?
Ik ben recent begonnen met racen (GT7), LoL, nu merk ik al vrij snel dat ik met de controller tegen weerstand aan loop, insturen, etc. en wil dus kijken naar een stuur en pedalen, na alle topics doorgespit en alle jaloersmakende sets gezien te hebben wil ik een 'basis' set aanschaffen. Ik speel op de PS5 en qua budget zit ik tegen de 300 of wellicht wat meer voor wat 2e hands beters, ik kom uit bij:
Logitech G923
Wat raden jullie aan?
Dat zijn prima setjes om mee te beginnen. De G Pro zou ik laten liggen. Voor dat geld kan je genoeg ander spul krijgen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Om mezelf maar even te quoten, gisteren is het me toch gelukt om het werkend te krijgen. Grootste verandering was de mic level terug zetten naar 20% in windows.Mystikal schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 06:22:
Zijn er mensen die commando's kunnen geven aan crew chief in VR?
Nu nog zoekende naar macro functies binnen crew chief om voor AMS2 pit stops via speech in te plannen.
Basement Bios ---- Exo-S
Een thrustmaster T-GT of T300 is ook een goede optie tov de G923, als je die 2e hands aan een leuke prijs kan vinden.Rebel-Rebel schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:11:
Als dit niet het juiste topic is graag verplaatsen.
Logitech G923
Wat raden jullie aan?
BST op de hoeken van je frame kan maar is maar matig op een alu rig. Ik zou ook adviseren om de shakers zo dicht mogelijk op je lichaam te plaatsen dus stoel of heelplate. Als je net begint met shakers dan zou ik een BST-300 onder en achterop je stoel zetten en misschien nog een bst-1 erbij achterop je stoel boven de bst-300.Martijn80 schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:08:
Hoi,
Ik ben van plan vijf Dayton Audio BST-1 50 bass shakers te gaan toevoegen op mijn TR80 aluminium profiel rig. Vier in de hoeken en één onder de stoel. Wat is afgezien de prijs de beste montage voor de vier hoeken? Er zijn mounts voor verticale bevestiging, zoals: https://www.soundimports.eu/nl/mk-bst-1-ast.html en horizontale bevestiging, zoals: https://trakracer.eu/prod...ransducer-sim-rig-mount-1.
Welke zorgt voor een betere ervaring?
Heelplate zou ook een bst-1 of 300 op kunnen maar als je enkel ABS wilt kan je voor de simhaptic gaan of voor een MQB-1 (echt ABS gevoel)
Let wel even op dat je fatsoenlijke versterkers neemt om de boel aan te sturen.
Kerbs kan onder maar schakelen is beter achterop je stoelMystikal schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:46:
[...]
Welke pedalen heb je? Anders kan je beter gaan voor simagic haptics op je pedalen. Dat geeft een veel beter gevoel is mijn persoonlijke ervaring.
Dan kun je er daarnaast 1 onder je stoel zitten voor kerbs, schakelen voor een betere inmersie.
edit: Als we het toch hebben over verschillende effecten dan kan je ook eerst kijken welke effecten je wilt en daarop je shakers en positie afstemmen.
De meest gebruikte effecten zijn RPM, gear shifts en road impacts. Allemaal goed te doen via je stoel, let wel op dat je niet te veel effecten door de shakers laat gaan want dan krijg je een zooitje
[ Voor 24% gewijzigd door Mistacal op 18-12-2024 17:03 ]
__/`\__/`\__
Die T300 krijgt hier op Tweakers niet al te beste reviews, daarom overgeslagen..TiezZ_BE schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:17:
[...]
Een thrustmaster T-GT of T300 is ook een goede optie tov de G923, als je die 2e hands aan een leuke prijs kan vinden.
Niet echt representatief, T300 is toch echt wel een van de betere belt driven basesRebel-Rebel schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:00:
[...]
Die T300 krijgt hier op Tweakers niet al te beste reviews, daarom overgeslagen..
__/`\__/`\__
@Rebel-Rebel, ben het met @Mistacal eens. De T300 is echt wel een leuk base om mee te beginnen. Heb er zelf ook 2 jaar mee gereden voordat ik ben gaan upgraden. Zijn er betere bases te krijgen, sure, maar die zijn ook een stuk duurder.
De TS-PC is bijvoorbeeld nog net een stapje erboven (deze gebruik ik nu nog) qua FFB. Anders zou ik overstappen naar een moza r9 of r12 of vergelijkbaar fanatec als je van hun ecosysteem houdt.
__/`\__/`\__
TS-PC is zeker een leuke instapper (ook enkele jaren mee gereden), maar owv PS5 eisen raadde ik aan om eens te kijken naar de T-GT indien 2e hands te vinden (nieuwere versie die kwa FFB kracht redelijk overeenkomt met TS-PC, maar dan met toevoeging van de vibratie in de base)Mistacal schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:46:
De TS-PC is bijvoorbeeld nog net een stapje erboven (deze gebruik ik nu nog) qua FFB. Anders zou ik overstappen naar een moza r9 of r12 of vergelijkbaar fanatec als je van hun ecosysteem houdt.
Ah die had ik ff gemist, dat is idd de PS tegenhangerTiezZ_BE schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:06:
[...]
TS-PC is zeker een leuke instapper (ook enkele jaren mee gereden), maar owv PS5 eisen raadde ik aan om eens te kijken naar de T-GT indien 2e hands te vinden (nieuwere versie die kwa FFB kracht redelijk overeenkomt met TS-PC, maar dan met toevoeging van de vibratie in de base)
__/`\__/`\__
Dankje voor je je advies. Ik dacht dat de bst-1 wel genoeg veemogen watt hadden, maar ik kan dus beter voor de bst-300 nemen.Mistacal schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:49:
[...]
BST op de hoeken van je frame kan maar is maar matig op een alu rig. Ik zou ook adviseren om de shakers zo dicht mogelijk op je lichaam te plaatsen dus stoel of heelplate. Als je net begint met shakers dan zou ik een BST-300 onder en achterop je stoel zetten en misschien nog een bst-1 erbij achterop je stoel boven de bst-300.
Heelplate zou ook een bst-1 of 300 op kunnen maar als je enkel ABS wilt kan je voor de simhaptic gaan of voor een MQB-1 (echt ABS gevoel)
Let wel even op dat je fatsoenlijke versterkers neemt om de boel aan te sturen.
[...]
Kerbs kan onder maar schakelen is beter achterop je stoel
edit: Als we het toch hebben over verschillende effecten dan kan je ook eerst kijken welke effecten je wilt en daarop je shakers en positie afstemmen.
De meest gebruikte effecten zijn RPM, gear shifts en road impacts. Allemaal goed te doen via je stoel, let wel op dat je niet te veel effecten door de shakers laat gaan want dan krijg je een zooitje
Ligt helemaal aan de plaatsing, zelf heb ik 1 BST-1 op mijn stoel boven de BST-300 (die zit in mijn ondertug achterop de stoel). De 300 moet wel voldoende aangestuurd worden, 300W op 4ohm. Dus geen nobsound o.i.d.Martijn80 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:53:
[...]
Dankje voor je je advies. Ik dacht dat de bst-1 wel genoeg veemogen watt hadden, maar ik kan dus beter voor de bst-300 nemen.
Ik vond enkel een best 1 niet echt heel erg indrukwekkend, de 300 is wel echt een beest. Ok geen LFE achtige zaken maar voor de prijs onverslaanbaar
[ Voor 16% gewijzigd door Mistacal op 20-12-2024 12:01 ]
__/`\__/`\__
Wat bedoel je dat de BST-300 "goed moet aangestuurd worden"? Ik heb er zelf al een tijdje een op mijn stoel zitten, aangestuurd met deze amp : Fosi Audio BT20A PRO. Is deze goed? Of mis ik iets qua mogelijkheden door deze te gebruiken?
Nee in principe niet, zolang je het volume niet op standje 10 hoef te zetten is het goed.lapino schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:42:
Wat bedoel je dat de BST-300 "goed moet aangestuurd worden"? Ik heb er zelf al een tijdje een op mijn stoel zitten, aangestuurd met deze amp : Fosi Audio BT20A PRO. Is deze goed? Of mis ik iets qua mogelijkheden door deze te gebruiken?
__/`\__/`\__
Nope, zeker niet. Staat ongeveer op 70 procent en de haptics zelf ook zelden hoger dan 50 procent. Heb de effecten liever subtiel ipv dat hele rig te ferm trilt.
Ik ben opzoek naar wat tips, eerst gevraagd in het PS5 topic. Hier naar doorverwezen.
Ik heb een Xbox Series X en PS5. Maar na wikken en wegen besloten om toch alleen verder te gaan met de Xbox.
Ik ben een tijdje geleden begonnen aan F1 2023 (nu naar 2024) met de controller. Helaas is dat niet zo comfortabel en wil een leuk setje aanschaffen om met stuur en dergelijke te racen, Ik heb hier weinig ruimte en moet het geheel dus steeds opbergen. Een grote stoel is helaas niet mogelijk. Heb om die reden ook besloten om voor de PlaySeat Challenge te gaan. Ik zie dat Level One ook nog eenzelfde model heeft. Verwacht dat deze niet voor elkaar onder doen.
Op dit moment neig ik naar de Logitech G923SE met shifter. Ik zie wel dat er niet heel veel keuze zijn voor de xbox. Ik zie ook de Moza R3 setjes, maar is dat wel een goede combi met de playseat?
ZIjn er nog "betere"keuze of moet ik verder nog ergens op letten ? Mijn budget zit rond de 500 Euro. (Verkoop PS5 + wat opleg)
Een nette gebruikte set is voor mij eventueel ook een optie.
Ik heb een Xbox Series X en PS5. Maar na wikken en wegen besloten om toch alleen verder te gaan met de Xbox.
Ik ben een tijdje geleden begonnen aan F1 2023 (nu naar 2024) met de controller. Helaas is dat niet zo comfortabel en wil een leuk setje aanschaffen om met stuur en dergelijke te racen, Ik heb hier weinig ruimte en moet het geheel dus steeds opbergen. Een grote stoel is helaas niet mogelijk. Heb om die reden ook besloten om voor de PlaySeat Challenge te gaan. Ik zie dat Level One ook nog eenzelfde model heeft. Verwacht dat deze niet voor elkaar onder doen.
Op dit moment neig ik naar de Logitech G923SE met shifter. Ik zie wel dat er niet heel veel keuze zijn voor de xbox. Ik zie ook de Moza R3 setjes, maar is dat wel een goede combi met de playseat?
ZIjn er nog "betere"keuze of moet ik verder nog ergens op letten ? Mijn budget zit rond de 500 Euro. (Verkoop PS5 + wat opleg)
Een nette gebruikte set is voor mij eventueel ook een optie.
@eenhoorntje De Moza R3 zal met zijn 3Nm een koppel hebben die ongeveer overeenkomt met de Logitech G923SE, dus ik zie niet in waarom dat geen goede combi zou zijn met de playseat.
Bedankt, zag net nog een filmpje dat niet alles werkt van Mozza op de Xbox Ik twijvel een beetje over de kwaliteit van Logitech.
Je zou ook eens naar Thrustmaster kunnen kijken. Ik heb zelf enkel de G25 van Logitech gehad, maar die was wat kwaliteit betreft prima in orde.eenhoorntje schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:38:
Bedankt, zag net nog een filmpje dat niet alles werkt van Mozza op de Xbox Ik twijvel een beetje over de kwaliteit van Logitech.
Bedankt ! Na lang wikken en wegen toch niet voor een stoel met stuurt gegaan, Heb de ruimte helaas niet. Steeds opbouwen en afbreken gaat gauw vervelen. Nu aan het spelen met de Xbox Elite 2 controller van Microsoft, dat bevalt best wel goed eigenlijk.
Zijn er hier nog voorkeuren voor bepaalde sim cockpits? Ook ik wil gaan beginnen met de hobby en heb onlangs de DD+ en mclaren gt3 v2 van fanatec gekocht.
Ik hoop op niet al te dure rig, maar ik ben wel meer van de buy once cry once. Zo kwam ik zelf uit op de simlab gt1 evo, gt omega prime lite,trak racer tr80.
Maar weet niet of deze stevig genoeg zijn voor de 15nm van de dd+. De tr80 wellicht wel, die ziet er wat sterker uit maar is ook wel €200+- duurder.
En uiteraard moet ik nog eens kijken naar welke stoel ik erbij zou willen. Dat maakt het plaatje wellicht een stuk duurder.
Ik hoop op niet al te dure rig, maar ik ben wel meer van de buy once cry once. Zo kwam ik zelf uit op de simlab gt1 evo, gt omega prime lite,trak racer tr80.
Maar weet niet of deze stevig genoeg zijn voor de 15nm van de dd+. De tr80 wellicht wel, die ziet er wat sterker uit maar is ook wel €200+- duurder.
En uiteraard moet ik nog eens kijken naar welke stoel ik erbij zou willen. Dat maakt het plaatje wellicht een stuk duurder.
@nDirect090, die zijn allen stevig genoeg. Zijn er hier genoeg die daarmee rijden (incl ikzelf). Daarnaast zul je die 15nm niet vaak halen tenzij je erg sterk bent.
Dat een rig geschikt is voor een bepaalde direct drive, dat zijn product specs. Reviews genoeg. De vraag is meer of jij geschikt bent voor een rig. Als je 1,85m bent en 90-100 Kg weegt, dan raad ik alle rigs die je noemt, af. Een basis van 4 alu profielen dik (120*40), is steviger dan een basis van 2 alu profielen dik (80*40). Ik heb een P1-X en heb op een gegeven moment in iemands GT1 Evo gezeten. P1 wiebelt nooit, de Gt1 wel (in/uitstappen met name).nDirect090 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:28:
Zijn er hier nog voorkeuren voor bepaalde sim cockpits? Ook ik wil gaan beginnen met de hobby en heb onlangs de DD+ en mclaren gt3 v2 van fanatec gekocht.
Een direct drive heeft headroom nodig, net als bij een audio versterker. Dat is voor de dynamic range. Je zet je DD uiteindelijk op max 80% van het totale vermogen. Want het elektrische signaal heeft pieken die boven de door jou ingestelde bovengrens uitkomen. Bij kerbs of high speed bochten. Die headroom is nodig om het signaal zuiver te houden en clipping te voorkomen. Zodat je altijd blijft voelen wat er gebeurt met de auto.Card Nox schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:40:
@nDirect090, die zijn allen stevig genoeg. Zijn er hier genoeg die daarmee rijden (incl ikzelf). Daarnaast zul je die 15nm niet vaak halen tenzij je erg sterk bent.
Bij een 15nm base zet je de driver/software op 100% en de ingame ffb gain op 12 ofzo. Veel mensen kopen met de gedachte dat het om absolute cijfers gaat. Dus beredeneren ze: een Simucube2 Pro / 25nm gebruiker zet hem op 15nm, dus kan ik net zo goed een 15nm base nemen.
[ Voor 29% gewijzigd door Botmeister op 28-12-2024 12:01 ]
Dat is niet handig vanwege clipping inderdaad. Maar hoe vaak haal je echt 15nm? Ik volgens mij nooit op mijn DD1. Ligt ook aan hoe sterk je bent, wat je fijn vind, hoe lang je raced, hoe groot je stuur is etc etc. Maar ik denk niet dat er veel spelers zijn die ooit 15nm bereiken, los van of je base 15 of 200nm is.Botmeister schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:51:
[...]Veel mensen kopen met de gedachte dat het om absolute cijfers gaat. Dus beredeneren ze: een Simucube2 Pro / 25nm gebruiker zet hem op 15nm, dus kan ik net zo goed een 15nm base nemen.
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met "hoe vaak haal je 15nm". Het is geen kwestie van wat je haalt, het is een kwestie van hoe zuiver het signaal blijft en hoeveel kracht je wenst te zetten binnen de marge. Dat zijn gewoon instellingen, rekening houdend met een bovengrens die het apparaat aan kan. Je kunt met een 8nm een zuiver signaal hebben, zonder clipping, alleen moet je hem dan wel op 5/6nm zetten. Daarmee lever je dus iets in v.w.b. absolute kracht in je handen (oftewel de grip van de banden, het gevoel van kerbs, etc).
[ Voor 4% gewijzigd door Botmeister op 28-12-2024 12:17 ]
Goed om te lezen, nee ik verwacht ook zeker niet vol op 15nm te gaan rijden. Maar zoals ik al zei, ik heb altijd liever dat ik nu ietsje meer betaal maar wel wat beter future proof ben. Dan voor het minimale gaan en over een jaar of 2 alweer willen upgraden, want X.Card Nox schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:40:
Oh ik ben vrij smal, zo’n 179cm en 65kg~. En thanks voor de uitleg, dat klinkt logisch. Wss in de praktijk zal ik beginnen met nog lagere nm, maar aangezien de base het aan kan en ik niet in de toekomst kan kijken. Vind ik het altijd fijn om die overhead te hebben.Botmeister schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:51:
[...]
Dat een rig geschikt is voor een bepaalde direct drive, dat zijn product specs. Reviews genoeg. De vraag is meer of jij geschikt bent voor een rig. Als je 1,85m bent en 90-100 Kg weegt, dan raad ik alle rigs die je noemt, af. Een basis van 4 alu profielen dik (120*40), is steviger dan een basis van 2 alu profielen dik (80*40). Ik heb een P1-X en heb op een gegeven moment in iemands GT1 Evo gezeten. P1 wiebelt nooit, de Gt1 wel (in/uitstappen met name).
[...]
Een direct drive heeft headroom nodig, net als bij een audio versterker. Dat is voor de dynamic range. Je zet je DD uiteindelijk op max 80% van het totale vermogen. Want het elektrische signaal heeft pieken die boven de door jou ingestelde bovengrens uitkomen. Bij kerbs of high speed bochten. Die headroom is nodig om het signaal zuiver te houden en clipping te voorkomen. Zodat je altijd blijft voelen wat er gebeurt met de auto.
Bij een 15nm base zet je de driver/software op 100% en de ingame ffb gain op 12 ofzo. Veel mensen kopen met de gedachte dat het om absolute cijfers gaat. Dus beredeneren ze: een Simucube2 Pro / 25nm gebruiker zet hem op 15nm, dus kan ik net zo goed een 15nm base nemen.
En als ik ran al lees dat de gt1 evo wat wiebel geeft (vooral bij in- en uitstappen. Heb ik alweer het idee dat misschien ook in de aanschaf van een rig beter is om net even 1 stapje duurder te gaan).
Ik heb de gt1 evo en ben 95kg maar ik ervaar het niet. Sterker nog… ik denk dat die mensen dan de boutjes niet goed hebben aangedraaid.nDirect090 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:22:
[...]
En als ik ran al lees dat de gt1 evo wat wiebel geeft (vooral bij in- en uitstappen. Heb ik alweer het idee dat misschien ook in de aanschaf van een rig beter is om net even 1 stapje duurder te gaan).
Hier GT1 icm 68kg/178cm en ook geen (merkbaar) wiebelen. Heb de displays ook op een losse stand staan, ik kan me voorstellen dat een scherm wellicht wat wiebelt als je er tegen aan stoot, maar denk dat dit bij een P1X ook zal zijn.
Toen ik nog met een single 34" reed en het scherm aan de staanders van de base had gemaakt merkte ik soms lichte trillingen op als ik hard over de curbs ging, verwacht dat je dit met een P1X ook hebt aangezien de base trilt en hoe stijver alles is hoe meer de trillingen worden overgebracht, hoe losser alles is hoe meer 'buffer' er is om trillingen op te vangen (daarom worden er soms rubbers gebruikt om dit op te vangen).
Wil je voor een P1X gaan, go for it maar denk niet dat het nodig is. Ik zou wellicht wel eerder de P1X overwegen als je aan de gang wilt gaan met motion, al lees ik ook dat mensen motion met een GT1 doen dus...
Toen ik nog met een single 34" reed en het scherm aan de staanders van de base had gemaakt merkte ik soms lichte trillingen op als ik hard over de curbs ging, verwacht dat je dit met een P1X ook hebt aangezien de base trilt en hoe stijver alles is hoe meer de trillingen worden overgebracht, hoe losser alles is hoe meer 'buffer' er is om trillingen op te vangen (daarom worden er soms rubbers gebruikt om dit op te vangen).
Wil je voor een P1X gaan, go for it maar denk niet dat het nodig is. Ik zou wellicht wel eerder de P1X overwegen als je aan de gang wilt gaan met motion, al lees ik ook dat mensen motion met een GT1 doen dus...
Nee die trillingen/resonantie heb je niet met een P1-X. Voor iedereen uiteraard zijn eigen keuze en mening, ik baseer me slechts op mijn eigen ervaringen. Als je dagelijks een P1-X gebruikt en dan ineens in een Gt1 Evo gaat zitten, dan merk je merk je hoeveel verschil er is. En nee, dat heeft echt niet te maken met loszittende boutjes ;-)
[ Voor 36% gewijzigd door Botmeister op 28-12-2024 13:01 ]
Ik heb zelf nu al ruim een jaar een GT1 Evo, ben 1,92 meter lang, weeg iets meer dan 110 kilo en heb nog nooit meegemaakt wat jij hier beschrijft.Botmeister schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:51:
[...]
Dat een rig geschikt is voor een bepaalde direct drive, dat zijn product specs. Reviews genoeg. De vraag is meer of jij geschikt bent voor een rig. Als je 1,85m bent en 90-100 Kg weegt, dan raad ik alle rigs die je noemt, af. Een basis van 4 alu profielen dik (120*40), is steviger dan een basis van 2 alu profielen dik (80*40). Ik heb een P1-X en heb op een gegeven moment in iemands GT1 Evo gezeten. P1 wiebelt nooit, de Gt1 wel (in/uitstappen met name).
Overigens heb ik de Moza R16 base, oftewel 16Nm.
[ Voor 3% gewijzigd door Huugje op 28-12-2024 16:34 ]
Met een dergelijk postuur is een GT1 Evo meer dan voldoende. Toen ik mijn rig nog had heb ik nooit enige flex gemerkt, met een SC2 + HE Sprint. En anders heb je zo een of twee extra alu bars besteld om e.e.a. nog te verstevigen. Veel goedkoper dan een P1X wat met een dergelijk postuur onzin is. Vind ik dan.nDirect090 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:22:
[...]
Goed om te lezen, nee ik verwacht ook zeker niet vol op 15nm te gaan rijden. Maar zoals ik al zei, ik heb altijd liever dat ik nu ietsje meer betaal maar wel wat beter future proof ben. Dan voor het minimale gaan en over een jaar of 2 alweer willen upgraden, want X.
[...]
Oh ik ben vrij smal, zo’n 179cm en 65kg~. En thanks voor de uitleg, dat klinkt logisch. Wss in de praktijk zal ik beginnen met nog lagere nm, maar aangezien de base het aan kan en ik niet in de toekomst kan kijken. Vind ik het altijd fijn om die overhead te hebben.
Kijk eens bij de heren van TREQ.nDirect090 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:28:
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Vraagje betreffende het ontwerpen van een rig voor kind en volwassene.
De seat/pedal sliders:
- hoeveel speling in cm’s kunnen deze maximaal per slider creëren?
Benieuwd of ik met een slider voor de seat en eentje voor de pedalen ze zowel voor mijn zoon en dochter kan instellen als voor mezelf. Of dat ik toch naar andere oplossingen moet gaan kijken.
De seat/pedal sliders:
- hoeveel speling in cm’s kunnen deze maximaal per slider creëren?
Benieuwd of ik met een slider voor de seat en eentje voor de pedalen ze zowel voor mijn zoon en dochter kan instellen als voor mezelf. Of dat ik toch naar andere oplossingen moet gaan kijken.
Ja hier ook van plan om het scherm niet aan het frame vast te maken. Dus dat moet goed komen denk ik. Motion zie ik ook niet (op korte termijn) gebeuren en dat praat je natuurlijk over een heel ander budget. Komt daarnaast op zolder te staan, dus houten vloeren.. Motion zal niet helpen bij het dempen van trillingen haha.Card Nox schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:48:
Hier GT1 icm 68kg/178cm en ook geen (merkbaar) wiebelen. Heb de displays ook op een losse stand staan, ik kan me voorstellen dat een scherm wellicht wat wiebelt als je er tegen aan stoot, maar denk dat dit bij een P1X ook zal zijn.
Ik ga puur en alleen uit van de plaatjes online, maar mijn twijfels ontstonden ook doordat de aluminium bars zo dun lijken bij de gt1 evo vergeleken met de pro of de andere duurdere sets.Botmeister schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:00:
Nee die trillingen/resonantie heb je niet met een P1-X. Voor iedereen uiteraard zijn eigen keuze en mening, ik baseer me slechts op mijn eigen ervaringen. Als je dagelijks een P1-X gebruikt en dan ineens in een Gt1 Evo gaat zitten, dan merk je merk je hoeveel verschil er is. En nee, dat heeft echt niet te maken met loszittende boutjes ;-)
Zou je hem dan ook aanraden? Geen flex oid. Uiteindelijk begreep ik dat ze, ongeacht het merk, redelijk gelijk zijn aan elkaar. Maar zoals ik hierboven beschreven zien ze er vrij fragiel uit vergeleken met diegene die rond de prijs van 700 a 800 zitten.Huugje schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:31:
[...]
Ik heb zelf nu al ruim een jaar een GT1 Evo, ben 1,92 meter lang, weeg iets meer dan 110 kilo en heb nog nooit meegemaakt wat jij hier beschrijft.
Overigens heb ik de Moza R16 base, oftewel 16Nm.
Ik zou me er niet al te druk over maken qua stijfheid etc. Ik gebruik zelf ook een GT1 Evo en bij normaal gebruik 0,0 flex te bespeuren (ter reverentie, ik ben 1.85 met 92kg). Tuurlijk kan het altijd nog steviger en degelijker uitgevoerd worden, maar het voegt nagenoeg niets toe, behalve een wat fraaier uiterlijk en een hoop kosten. Daarbij maakt een duurdere, stevigere rig je ook geen miliseconde sneller op de baan, dus je kan je afvragen waarvoor je het dan wel precies zou doen. Mocht je later overigens alsnog van mening zijn dat 4080 profielen niet voldoen, dan kan je ze ook eenvoudig upgraden naar 40120 profiel waar dat gewenst zou zijn. Zoals gezegd zie ik er zelf niet direct het nut voor, en zou ik de bespaarde euro's dan eerder in zinvollere toevoegingen steken zoals een bekerhouder, vloer en keyboard-tray. Daar heb je naar mijn mening veel meer plezier van dan van zwaardere profielen.nDirect090 schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:06:
[...]
Ja hier ook van plan om het scherm niet aan het frame vast te maken. Dus dat moet goed komen denk ik. Motion zie ik ook niet (op korte termijn) gebeuren en dat praat je natuurlijk over een heel ander budget. Komt daarnaast op zolder te staan, dus houten vloeren.. Motion zal niet helpen bij het dempen van trillingen haha.
[...]
Ik ga puur en alleen uit van de plaatjes online, maar mijn twijfels ontstonden ook doordat de aluminium bars zo dun lijken bij de gt1 evo vergeleken met de pro of de andere duurdere sets.
[...]
Zou je hem dan ook aanraden? Geen flex oid. Uiteindelijk begreep ik dat ze, ongeacht het merk, redelijk gelijk zijn aan elkaar. Maar zoals ik hierboven beschreven zien ze er vrij fragiel uit vergeleken met diegene die rond de prijs van 700 a 800 zitten.
Even over het woord "flex". Aluminium extrusie profielen flexen niet. Dat kan niet, want stevig materiaal. Maar bij een volledige constructie, geldt dat een basis van 160*40 nou eenmaal steviger is dan een basis van 80*40. Er is dan ook geen sprake van flex tussen de alu delen, maar meer dat het geheel wiebeliger is. Wiebelig betekent niet dat het omvalt, maar minder stevig staat dan een zwaarder wegende rig.
In mijn post hierboven praat ik dan ook niet over flex, maar over het wiebelen van het geheel. Waar wel zichtbare flex zit in de GT1 Evo, is de zijarm waar je een shifter op monteert. Diegene waar ik een aantal keren in de GT1 Evo rig heb gezeten, die heeft die zijarm zelf verstevigd ala de P1-X want dat was gewoon onvoldoende.
Last but not least. Je gaf aan dat "buy once cry once" tot de opties behoort. Dan zeggen dat de Gt1 Evo ook goed genoeg is, past niet helemaal bij de initiële vraag vind ik. Vandaar het advies om ook 1 stapje hoger te kijken. Uiteindelijk is de P1-X de eindbaas. Punt. Alles wat je hierna wilt vervangen/aanplakken, dat kan zonder meer. Van full motion tot rete dikke direct drives en de allerzwaarste pedalen. Je opties zijn letterlijk eindeloos. Met de Gt1 zit je met je 15nm base op het randje denk ik.
Optie is om even Simlab te bellen/mailen. Die kunnen je een eerlijk advies geven. Ik vermoed dat ze v.w.b. je 15nm base ook zo beredeneren, die is op het randje. Je kan ook vragen of je langs kunt komen, die luxe hebben we in NL. Ben zelf 2 keer langs geweest, eerste keer om een complete rig te proberen alvorens ik duizenden eu's uitgeef. Voor dermate grote uitgaven is een ritje van, in mijn geval, 5 kwartier heen en weer het dubbel en dwars waard. Andere optie is om naar Informatique te gaan, die hebben een aantal rigs in de showroom, kun je ook even gaan zitten en rustig vergelijken.
In mijn post hierboven praat ik dan ook niet over flex, maar over het wiebelen van het geheel. Waar wel zichtbare flex zit in de GT1 Evo, is de zijarm waar je een shifter op monteert. Diegene waar ik een aantal keren in de GT1 Evo rig heb gezeten, die heeft die zijarm zelf verstevigd ala de P1-X want dat was gewoon onvoldoende.
Last but not least. Je gaf aan dat "buy once cry once" tot de opties behoort. Dan zeggen dat de Gt1 Evo ook goed genoeg is, past niet helemaal bij de initiële vraag vind ik. Vandaar het advies om ook 1 stapje hoger te kijken. Uiteindelijk is de P1-X de eindbaas. Punt. Alles wat je hierna wilt vervangen/aanplakken, dat kan zonder meer. Van full motion tot rete dikke direct drives en de allerzwaarste pedalen. Je opties zijn letterlijk eindeloos. Met de Gt1 zit je met je 15nm base op het randje denk ik.
Optie is om even Simlab te bellen/mailen. Die kunnen je een eerlijk advies geven. Ik vermoed dat ze v.w.b. je 15nm base ook zo beredeneren, die is op het randje. Je kan ook vragen of je langs kunt komen, die luxe hebben we in NL. Ben zelf 2 keer langs geweest, eerste keer om een complete rig te proberen alvorens ik duizenden eu's uitgeef. Voor dermate grote uitgaven is een ritje van, in mijn geval, 5 kwartier heen en weer het dubbel en dwars waard. Andere optie is om naar Informatique te gaan, die hebben een aantal rigs in de showroom, kun je ook even gaan zitten en rustig vergelijken.
[ Voor 3% gewijzigd door Botmeister op 30-12-2024 15:49 ]
Begrijp wat je zegt. Heb zelf een Treq One en alhoewel die ook best stevig is, merk ik toch dat ik op limiet aanloop met mijn SC2Pro, P1000 pedalen, bass shakers, 45" monitor erop gemonteerd enz. Denk er dan ook sterk aan mijn rig te upgraden.
@Botmeister in aluminium zit zeker wel een mate van flex (lees: doorbuigen) echter liggen die drempelwaarden dermate hoog dat je bij normaal gebruik met 4080 nog niet eens in de buurt komt van dat dit parten gaat spelen. Pas als je met grotere lengtes en krachten van doen gaat krijgen, gaat dat echt een rol spelen, maar in dit verband zal je er eigenlijk nooit een probleem mee hebben. Met 4080 is het al aanzienlijk zwaarder uitgevoerd dan nodig is.
Het totale gewicht van de rig is eigenlijk niet heel relevant te noemen. Of de rig waar je in zit nu 80kg of 200kg weegt maakt qua stabiliteit / stevigheid niets uit.
Je zou hooguit als je motion wilt gaan toepassen een stap hoger kunnen overwegen, maar ook daar kan een zwaardere rig juist weer in het nadeel gaan werken. Je hebt immers meer massa dat je in beweging moet gaan brengen. Ook hier weer geldt dat dit slechts theoretische verschillen zijn. Ga je uit van bijvoorbeeld een SFX100-systeem, dan zijn de motoren daarvoor (zeer) ruim krachtig genoeg om de boel soepel te laten werken, of dat nu 80kg of 200kg is (+ je eigen gewicht, wheelbase etc, dus voor het gemak kan je van max 300kg uitgaan).
@lapino op welk punt merk je dan dat je op limieten loopt? buigen er delen door? of ervaar je trillingen in je rig die er niet thuis horen of zo?
Het totale gewicht van de rig is eigenlijk niet heel relevant te noemen. Of de rig waar je in zit nu 80kg of 200kg weegt maakt qua stabiliteit / stevigheid niets uit.
Je zou hooguit als je motion wilt gaan toepassen een stap hoger kunnen overwegen, maar ook daar kan een zwaardere rig juist weer in het nadeel gaan werken. Je hebt immers meer massa dat je in beweging moet gaan brengen. Ook hier weer geldt dat dit slechts theoretische verschillen zijn. Ga je uit van bijvoorbeeld een SFX100-systeem, dan zijn de motoren daarvoor (zeer) ruim krachtig genoeg om de boel soepel te laten werken, of dat nu 80kg of 200kg is (+ je eigen gewicht, wheelbase etc, dus voor het gemak kan je van max 300kg uitgaan).
@lapino op welk punt merk je dan dat je op limieten loopt? buigen er delen door? of ervaar je trillingen in je rig die er niet thuis horen of zo?
Niet dat het doorbuigt, maar ik merk wel dat wanneer er behoorlijk zware krachten worden gezet, er toch hier en daar een 'krak' geluidje te horen is. Stoel staat op sliders, wat volgens mij ook al beetje inboet aan stevigheid. Eigenlijk hoor ik meeste geluidjes dan ook uit de stoel. Heb ook de eerste versie, de nieuwere heeft wat versteviging aan de twee rechtopstaande profielen.
Sinds ik ben overgestapt van de PlaySeat Formula naar de Treq Formula SRP merk ik pas hoe stijf een alurig is.
Waar ik eerst "moeilijk" de rem 100% intrapte, gaat dat nu veel te makkelijk en denk ik erover om de originele elastomeren weer te gaan gebruiken.
Waar ik eerst "moeilijk" de rem 100% intrapte, gaat dat nu veel te makkelijk en denk ik erover om de originele elastomeren weer te gaan gebruiken.
R0y. schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:26:
Onlangs via V&A een Treq one (inclusief kuipstoel, Treq ST1) overgenomen en ben gestart met de opbouw. Bij mijn vorige setup (playseat challenge) gebruikte ik twee Dayton BST2 bass shakers. Eén onder de stoel en één onder de pedalen. Nu loop ik vast met de montage van die dingen op de Treq rig.
Op de plek van de pedalen waar de shaker eerst zat (onderop met een plaatje hout) kan ik dat niet meer gebruiken ivm directe montage op het frame. Bij de playseat was de onderkant nog bereikbaar. Op de kuipstoel heb ik 0 montage mogelijkheden.
Hoe hebben jullie dit opgelost? Ik zat zelf te denken om met een plaatje hout de bass shakers direct op het frame te monteren maar ik vraag mij af of dit het gewenste effect gaat creëren.
We zijn weer even verder.. Toch te veel trillingen door het frame. Het plaatje verder is niets op aan te merken. Helaas is de stoel (Treq ST1) nergens echt vlak onderop om de BST2 te monteren met goede dubbelzijdige tape o.i.d om zo de ideale plek te vinden. De enige optie die ik zie is gaten boren om zo de boel op de stoel te monteren.R0y. schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:16:
[...]
Bedankt. Ik heb maandag opdracht gegeven om deze te laten printen. Mocht dat niet lukken lever ik de file die jij heb gedeeld aan. Nogmaals bedankt!
De BST2 voor (ook gemonteerd met dat plaatje) onder de pedal tray doet zijn werk. Mijn plan is om twee dayton TT25 pucks aan te schaffen, voor de rem en het gaspedaal. De montagebrackets heb ik al liggen. Wat zou jullie advies zijn m.b.t. de BST2 onder de pedal tray? Behouden of een andere locatie. Eventueel één links en één rechts op de stoel monteren?
Fanatec > Thrustmaster > Logitech
Direct Drive > Belt Drive > Gear Drive
Als je voor hetzelfde geld een Thrustmaster (Minimaal T300) kunt halen dan altijd doen !
Logitech gebruikt nog steeds bij de G series een Gear Drive (plastic tandwielen creeren FFB)
Dit voelt mega onrealistisch aan vergeleken met een echte auto op het circuit.
De Belt drive voelt al iets meer zoals hoe het in het echt gaat, ook voel je direct dat de FFB super vloeiend is vergeleken met een Gear Driven wheel.
Direct drive is uiteraard 1:1 op de motor, dus dit voelt het meest realistische, maar is af te raden voor nieuwe gebruikers / racers omdat het gewoon veel te zwaar is en te moeilijk om mee te beginnen (wel meest accuraat)
Direct Drive > Belt Drive > Gear Drive
Als je voor hetzelfde geld een Thrustmaster (Minimaal T300) kunt halen dan altijd doen !
Logitech gebruikt nog steeds bij de G series een Gear Drive (plastic tandwielen creeren FFB)
Dit voelt mega onrealistisch aan vergeleken met een echte auto op het circuit.
De Belt drive voelt al iets meer zoals hoe het in het echt gaat, ook voel je direct dat de FFB super vloeiend is vergeleken met een Gear Driven wheel.
Direct drive is uiteraard 1:1 op de motor, dus dit voelt het meest realistische, maar is af te raden voor nieuwe gebruikers / racers omdat het gewoon veel te zwaar is en te moeilijk om mee te beginnen (wel meest accuraat)
Ik weet niet helemaal zeker of ik hier aan het juiste adres ben, maar ik ben bezig met een buttonbox te bouwen, hiervoor wil ik een Button Grid van 5 kolommen en 4 rijen gebruiken met SimHub en een Arduino Nano, ik heb nu het volgende schema getekend:
/f/image/DXbRSQTvBZzX5o3gWBTHyNQf.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qOATu5HQCjLSlkbY1T90Kz0n.png?f=user_large)
Iemand tijd over om eens te kijken of het zo zou moeten kloppen?
/f/image/DXbRSQTvBZzX5o3gWBTHyNQf.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qOATu5HQCjLSlkbY1T90Kz0n.png?f=user_large)
True! Dat was ik alweer vergeten ik heb die mount ook verstevigd met een vertical staander.Botmeister schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:42:
Waar wel zichtbare flex zit in de GT1 Evo, is de zijarm waar je een shifter op monteert. Diegene waar ik een aantal keren in de GT1 Evo rig heb gezeten, die heeft die zijarm zelf verstevigd ala de P1-X want dat was gewoon onvoldoende.
Mijn rig mag ook best getest worden door iemand indien diegene twijfelt, omgeving van Venlo.
Voor de duidelijkheid van je schema is het misschien handig om de + en - draden hier niet in te tekenen. Deze vertroebelen het schema nu erg en ik denk dat deze niet heel erg spannend zijn voor de juiste werking van je buttonbox.Danielson schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:29:
Ik weet niet helemaal zeker of ik hier aan het juiste adres ben, maar ik ben bezig met een buttonbox te bouwen, hiervoor wil ik een Button Grid van 5 kolommen en 4 rijen gebruiken met SimHub en een Arduino Nano, ik heb nu het volgende schema getekend:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie daarnaast dat je veel knoppen op de NC (Normally Connected) hebt aangesloten ipv NO (Normally Open). Heb je dat bewust gedaan?
Sowieso zie ik rechtsbovenin een knop die de C zowel op een van de rijen/kololmmen is aangesloten als de -. Ik vermoed dat dit voor problemen gaat zorgen en ik denk dat je daar de - niet hebt ingetekend als connector.
Je hebt het erover dat je hiervoor een Arduino Nano wil gebruiken. Dubbelcheck even in Simhub of dit wordt ondersteund. Als ik de documentatie bekijk staat dat aleen Pro Micro/ATMega32U wordt ondersteund.
-
Wat voor knoppen ga je gebruiken? Dat is mij namelijk niet helemaal duidelijk.Danielson schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:29:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Normale knoppen hebben alleen een + en - (om het simpel te zeggen). Daarvan heb je er één in het schema, en de rest zijn encoders? Of gebruik je knoppen met leds?
Als het alleen om 12 knoppen gaat, kun je die gewoon elk op een eigen pin aansluiten. Gebruik je ook encoders, dan kun je overwegen om de matrix eenvoudiger te maken door bijvoorbeeld een 6x2-matrix te gebruiken.
Verder zou ik geen Nano gebruiken; je bent beter af met een Pro Micro, omdat die als joystick herkend zal worden. Dat maakt het achteraf veel makkelijker in te stellen.
Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.
weet iemand of de playseat challenge een beetje stabiel is met de thrustmaster tx?
@nDirect090 4080 is meer dan prima. Zelfs als je er een full motion op zet gaat dat prima. Dat er flex in sommige delen kan zitten zoals de sidearm zou kunnen maar over de basis en de wheelbase hoef je echt geen zorgen te maken.
Voor diegene die het interessant vinden heet 8020 een leuke calculator om doorbuigen etc te berekenen. Ter info, 1 profiel van 4080 kan 150kg dragen met 1,3mm doorbuiging (over de lange kant gezien). Zie https://www.china-me.com/...th-verification-methods#g Meer en meer dan voldoende dus.
Linkje naar de calculator: https://8020.net/deflection-calculator
Enige wat je nog in gedachte moet houden is dat een 4080 rig wat gelimiteerd is in uitbreiding. Je kan er genoeg op zetten maar ergens houdt het op, dit was voor mij de reden om voor een 40160 frame te gaan, full motion, belt tensioner, button boxes, geisoleerde stoel en wheel base, etc etc
Voor diegene die het interessant vinden heet 8020 een leuke calculator om doorbuigen etc te berekenen. Ter info, 1 profiel van 4080 kan 150kg dragen met 1,3mm doorbuiging (over de lange kant gezien). Zie https://www.china-me.com/...th-verification-methods#g Meer en meer dan voldoende dus.
Linkje naar de calculator: https://8020.net/deflection-calculator
Enige wat je nog in gedachte moet houden is dat een 4080 rig wat gelimiteerd is in uitbreiding. Je kan er genoeg op zetten maar ergens houdt het op, dit was voor mij de reden om voor een 40160 frame te gaan, full motion, belt tensioner, button boxes, geisoleerde stoel en wheel base, etc etc
Ik vond het helemaal niks, de wheelbase misschien prima maar met remmen merk je echt wel dat het een slap ding is.eenhoorntje schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:55:
weet iemand of de playseat challenge een beetje stabiel is met de thrustmaster tx?
[ Voor 37% gewijzigd door Mistacal op 05-01-2025 20:22 ]
__/`\__/`\__
Voor onze zoon (11) zoek ik een leuke set, en als ie het goed blijft doen, ga ik na 1-2 jaar wel upgraden. Hij heft er wel gevoel voor, want bij RaceSquare wordt ie vaak wel eerste of tweede bij een volle bezetting, en ook met mensen die wel een SIM hebben.
Hij is vooral geïnteresseerd in F1 racen, en niet in rallye, GT etc.
Tweedehands via marktplaats lijkt me sowieso het startpunt.
Zelf dacht ik om te beginnen gewoon een een playseat waarin je echt als F1 achterover zit, en dan met een PS5 en dan F1 '24 ofzo met een 24-27 inch monitor en Thrustmaster gt300rs set voor stuur en pedalen.
IS dit een 'goede' beginset?
Dacht als ie dit nou eenmaall goed odner de knie heeft, kunnen we altijd kijken naar Iracing etc.
Of zeggen jullie: Iracing is ook geschikt om mee te beginnen en ga voor die optie?
Tweedehands via marktplaats lijkt me sowieso het startpunt.
Zelf dacht ik om te beginnen gewoon een een playseat waarin je echt als F1 achterover zit, en dan met een PS5 en dan F1 '24 ofzo met een 24-27 inch monitor en Thrustmaster gt300rs set voor stuur en pedalen.
IS dit een 'goede' beginset?
Dacht als ie dit nou eenmaall goed odner de knie heeft, kunnen we altijd kijken naar Iracing etc.
Of zeggen jullie: Iracing is ook geschikt om mee te beginnen en ga voor die optie?
@meermarco, iRacing is alleen op PC dus dat is wel een verschilletje.
De door jou aangehaalde set is zeker een leuk begin, zou wel proberen een iets grotere monitor te nemen. Voor mijn part een TV anders is je POV wel erg karig.
Lekker 2de hands wat zoeken, zou het niets zijn heb je je er geen bult aan gevallen en als het wel aanslaat dan is upgraden erg leuk
De door jou aangehaalde set is zeker een leuk begin, zou wel proberen een iets grotere monitor te nemen. Voor mijn part een TV anders is je POV wel erg karig.
Lekker 2de hands wat zoeken, zou het niets zijn heb je je er geen bult aan gevallen en als het wel aanslaat dan is upgraden erg leuk
[ Voor 22% gewijzigd door Card Nox op 14-01-2025 00:18 ]
Bedankt. Van oudsher ben ik een pc gamer. Dus PC is wellicht sowieso een goed idee? Want EA F1 werkt daar ook op. En je bent makkelijker met upgraden. Of zou je zeggen neem eerst een console?Card Nox schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 00:18:
@meermarco, iRacing is alleen op PC dus dat is wel een verschilletje.
Met PC kan je alle kanten op en Assetto Corsa met Content Manager mod is nog steeds een fantastisch spel. Volgens mij wordt deze ook door RaceSquare gebruikt.
EA F1 is echt een spel met elke jaargang weer nieuwe quirks. Op een gegeven moment was ik er wel klaar mee om telkens om de bugs van de nieuwe versie heen te rijden.
Veel starten met de 'strandstoel' van Playseat, gaat net wat beter dan hun Challenger(?). Die heeft een stang in het midden en dat is erg vervelend met de pedalen.
EA F1 is echt een spel met elke jaargang weer nieuwe quirks. Op een gegeven moment was ik er wel klaar mee om telkens om de bugs van de nieuwe versie heen te rijden.
Veel starten met de 'strandstoel' van Playseat, gaat net wat beter dan hun Challenger(?). Die heeft een stang in het midden en dat is erg vervelend met de pedalen.
WIP! De buttons werken nu allemaal, nu nog het laatste deel printen en dan kan ik hem monteren!Danielson schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:29:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/qS2HJwYXilTIMZz8BSA0B4y5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MoICLDMFbBsPgL0HagsF3gYq.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je serieus wil racen en alle opties open wil houden is een pc de logische keuze indien je er mee overweg kan.meermarco schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 06:44:
[...]
Bedankt. Van oudsher ben ik een pc gamer. Dus PC is wellicht sowieso een goed idee? Want EA F1 werkt daar ook op. En je bent makkelijker met upgraden. Of zou je zeggen neem eerst een console?
Van EA F1 naar iRacing is van simcade naar hardcore league simracing. Maar voor F1 en het fake licentie sausje kom je helaas weer snel bii EA uit.
Zou er zelf geen tijd in steken: Gespeeld op iemand anders zijn rig. Wat een absoluut ***spel IVM besturing /FFB en de beleving tijdens het rijden
Bedankt. Zal het wel bespreken. We weten goed hoe een PC werkt. Dus dat is geen issue. Alleen even kijken naar de kosten van het ‘spelen’. Dus de maandelijkse kosten tov eenmalig. Bedankt.TiezZ_BE schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:48:
[...]
Als je serieus wil racen en alle opties open wil houden is een pc de logische keuze indien je er mee overweg kan.
Van EA F1 naar iRacing is van simcade naar hardcore league simracing. Maar voor F1 en het fake licentie sausje kom je helaas weer snel bii EA uit.
Zou er zelf geen tijd in steken: Gespeeld op iemand anders zijn rig. Wat een absoluut ***spel IVM besturing /FFB en de beleving tijdens het rijden
Je kan beter dan eerst AC, ACC of rFactor2 gebruiken. Die hebben geen maandelijkse kosten. Vind ie het echt leuk, dan kan iRacing altijd nog.
Dat is een goed punt. Dus een PC is sowiesi een goed idee dan. Dan kun je en EA nemen, en dus Assetto Corsa (Competizione), Rfactor2. BEdankt voor de tips!Señor Sjon schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:50:
Je kan beter dan eerst AC, ACC of rFactor2 gebruiken. Die hebben geen maandelijkse kosten. Vind ie het echt leuk, dan kan iRacing altijd nog.
Je kan bij de Digital KNAF een iRacing abonnement nemen voor €20 euro en dan krijg je een jaar iRacing met F4-auto. Wellicht leuk om te proberen of het echt iets voor hem is. Alleen kosten tracks en andere auto's (sommige zijn inbegrepen, https://support.iracing.c...ontent-comes-with-iracing) wel €12 euro per stuk.meermarco schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:38:
...
https://knafdigital.nl/ni...racing-en-de-fia-f4-auto/
Let op dat je bij AC wel het een en ander aan mods nodig hebt wil je het spectaculair maken. De meeste online servers zijn niet met serieuze rijders (tenzij je een competitie/league zoekt). ACC en rFactor is in principe alleen GT of endurance.Señor Sjon schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:50:
Ik zou zelf aanraden om of het iRacing met F4 te proberen voor die €20 euro (je moet wel iRating krijgen wil je uiteindelijk F1 of F4 racen) of - als ie echt alleen geïnteresseerd is in F1 - gewoon bij EA F1 te blijven, al is dat wel wat meer arcade.
[ Voor 4% gewijzigd door MikaB op 15-01-2025 10:48 ]
AC is met Content Manager een uitstekend spel die er prima uitziet. Kan er persoonlijk beter mee overweg dan rFactor2.
Duidelijk. IK kan beter gaan dan voor PC, dan heb je de keuze en kan je evt switchen. Met PS heb je enkel de keuze 'Arcade F1 EA'MikaB schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:44:
[...]
Je kan bij de Digital KNAF een iRacing abonnement nemen voor €20 euro en dan krijg je een jaar iRacing met F4-auto. Wellicht leuk om te proberen of het echt iets voor hem is. Alleen kosten tracks en andere auto's (sommige zijn inbegrepen, https://support.iracing.c...ontent-comes-with-iracing) wel €12 euro per stuk.
https://knafdigital.nl/ni...racing-en-de-fia-f4-auto/
[...]
Let op dat je bij AC wel het een en ander aan mods nodig hebt wil je het spectaculair maken. De meeste online servers zijn niet met serieuze rijders (tenzij je een competitie/league zoekt). ACC en rFactor is in principe alleen GT of endurance.
Ik zou zelf aanraden om of het iRacing met F4 te proberen voor die €20 euro (je moet wel iRating krijgen wil je uiteindelijk F1 of F4 racen) of - als ie echt alleen geïnteresseerd is in F1 - gewoon bij EA F1 te blijven, al is dat wel wat meer arcade.
Ik ook, morgen om 15 uur. Eerste gameplay, auto's en tracks zijn veel belovend.Simbob schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:01:
Donderdag komt Assetto Corsa Evo uit in de early access op Steam, ben benieuwd.
Als PC budget technisch mogelijk is zou ik altijd PC boven console verkiezen.meermarco schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:37:
[...]
Duidelijk. IK kan beter gaan dan voor PC, dan heb je de keuze en kan je evt switchen. Met PS heb je enkel de keuze 'Arcade F1 EA'
Ik kan AC aanraden, kost nagenoeg niets, oneindig veel auto's en banen om lekker te proberen wat je zelf het leukst vind rijden. Kun je lang plezier aan hebben.
Als Formule racen niet per se een pré is dan heb je op PS natuurlijk ook AC en ACC. Er zijn uiteraard enkele beperkingen tov de pc versie (oa het aantal auto's op de baan en het gebrek aan mods) maar dat mag de pret niet drukken.meermarco schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:37:
[...]
Met PS heb je enkel de keuze 'Arcade F1 EA'
Dat gezegd hebbende twijfel ik ook al enkele jaren om tóch op de pc te gaan racen maar ik ben ben bang dat ik het gemak van plug&play ga missen.
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Ik ben een jaar of 2 geleden geswitched van racen op de ps4(acc, pc2) naar de pc (acc, reed, iracing) en ik heb er geen dag spijt van gehad. Zo veel meer mogelijkheden, wat mij betreft is de overstap het waard ^^Superkiwi schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:31:
[...]
Als Formule racen niet per se een pré is dan heb je op PS natuurlijk ook AC en ACC. Er zijn uiteraard enkele beperkingen tov de pc versie (oa het aantal auto's op de baan en het gebrek aan mods) maar dat mag de pret niet drukken.
Dat gezegd hebbende twijfel ik ook al enkele jaren om tóch op de pc te gaan racen maar ik ben ben bang dat ik het gemak van plug&play ga missen.
Vergeet op de pc ook niet de haast oneindige hoeveelheid geschikte hardware, waar de ondersteuning op consoles toch altijd achterblijft.
Is de logitech g923 nou echt zo slecht?
Ik zit in dubio icm met mn xbox
Mijn lijstje
Logitech G923
Moza R3
Thrustrmaster TSXW Racer Sparco
zag ook PXN, dat lijkt verdacht veel op Moza
Mijn lijstje
Logitech G923
Moza R3
[ Voor 4% gewijzigd door eenhoorntje op 16-01-2025 14:06 ]
Van dat lijstje is de Moza vermoedelijk de beste, maar je kan ook eens kijken naar bijvoorbeeld zo'n ready2race bundel van Fanatec. Met een 5Nm (of eventueel 8Nm) base, en een xbox compatible stuur kan zowel PC als Xbox gebruiken, goed te upgraden, kwalitatief vergelijkbaar met Moza en een heel stuk beter dan de Logitech (en vermoedelijk ook de Thrustmaster). Bang for buck lijkt dat me je beste optieeenhoorntje schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:06:
Mijn lijstje
Logitech G923
Moza R3
Nee, hij is niet echt zo slecht.eenhoorntje schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:06:
Mijn lijstje
Logitech G923
Moza R3
Als instap model prima voor het bedrag vind ik.
Zelf heb ik jaren lang plezier gehad met een G27.
De Moza bundel is ook wat duurder, maar ook wat beter i.v.m. direct drive.
Het is maar wat je verwachting is, wat je precies wil en wat je budget/wat je er voor over hebt.
Men zoontje van 7 wil graag ook racen maar hoe combineer je dat met je eigen setup?
Men bureaustoel is te laag voor hem en hij komt amper aan de pedalen.
Is er een rig waar je makkelijk de pedalen mee kan aanpassen van volwasse naar een kind en terug?
Wat ook makkelijk werkt als ik niet aan het racen ben?
Is er een rig waar je makkelijk de pedalen mee kan aanpassen van volwasse naar een kind en terug?
Alu rigs kan je seat sliders gebruiken. Daar heb je ook een pedalenvariant van zodat je beiden kan aanpassen. Hoogte van het stuur is wel een stuk bewerkelijker.
Ik heb een autostoel gebruikt, die is ook in hoogte verstelbaar.
Ik heb een autostoel gebruikt, die is ook in hoogte verstelbaar.
Edit: post het even in een ander topic. Mijn excuses!
[ Voor 86% gewijzigd door Format-C op 26-01-2025 10:30 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Nee, die overbrugging is te groot, zelf al veel naar gekeken. Ga je kijken naar een aluminium (8040) rig dan kan je inderdaad seat slider en pedal sliders toevoegen en voor het stuur moet je dan wel denken aan een serieuze inverstering (https://www.advancedsimra...os=2&_sid=d568dafe2&_ss=r)masauri schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:48:
Men zoontje van 7 wil graag ook racen maar hoe combineer je dat met je eigen setup?
Wat ik deed toen het nog aan mijn bureaustoel stond was de pedal op een verhoging zetten.
Nu met de bouw van mijn nieuwe rig ga ik er geen rekening meer mee houden. Ik heb 2 T80 stuurtjes gekocht voor de kids en zet de pedalen weer op een verhoging.
__/`\__/`\__
Wat voor toetsenbord / muis / mounts gebruiken jullie in combinatie met een alu sim rig?
Zit zelf te twijfelen tussen gewoon een (draadloos?) toetsenbord en muis en een toetsenbord met trackpad zoals uitvoering: Logitech Wireless Touch K400 Plus (NL) Zwart
Zit zelf te twijfelen tussen gewoon een (draadloos?) toetsenbord en muis en een toetsenbord met trackpad zoals uitvoering: Logitech Wireless Touch K400 Plus (NL) Zwart
Ik heb heel lang ivm ruimtegebrek met een K400 gewerkt, maar dat is niet handig als je handschoenen draagt.Olaf van der Spek schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:14:
Wat voor toetsenbord / muis / mounts gebruiken jullie in combinatie met een alu sim rig?
Inmiddels heb ik mijn opstelling aangepast en gebruik ik een losse muis, werkt veel prettiger. Ook omdat ik nu een toetsenbord kan gebruiken met wat grotere knoppen, wat ook ivm de handschoenen beter werkt dan de kleinere knoppen op de K400.
Toetsenbord op een keyboard tray van sim-lab, aan de rig bevestigd.
[ Voor 9% gewijzigd door Raimond613 op 30-01-2025 14:54 ]
Geen aluminium rig, maar een houten, maar ik heb gewoon mijn toetsenbord (draadloos) onder mijn stoel liggen en pak deze wanneer nodig. Typen vanuit die positie blijft lastig, maar goed, daar verandert een mount niets aan. Een muis heb ik gewoon op mijn computerkast liggen die toch rechts naast me staat en dit is precies de juiste hoogte en positie.Olaf van der Spek schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:14:
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
TREQ Advanced Keyboard Tray.Olaf van der Spek schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:14:
https://www.treq-sim.com/...yboard-tray-63?category=5
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Of een trackbal is ook wel populair om te gebruikenOlaf van der Spek schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:14:
__/`\__/`\__
Ik denk dat ik een Rii9 of ander model aan ga schaffen. Heb nog een Logitech kxxx liggen maar vind die te groot
Ik ben sinds enkele weken fan van ACC (Assetto Corsa Competizione). Ik speel op de PC met een PS5 controller.
Ik neig er naar om een Fanatec Ready2Race set te kopen.
Waarom is de ene set bijna 2 keer zo duur?
https://fanatec.com/eu-en...y2race-bundle-for-pc-5-nm 400 euro
https://fanatec.com/eu-en.../gran-turismo-dd-pro-5-nm 700 euro
Beide 5 Nm. De ene heeft een iets fancier stuur, maar dat is vast niet het enige?
Kan je zo een set makkelijk gebruiken met een normaal bureaustoel en bureau. Of is een Playseat (of een ander merk) eigenlijk wel een must?
Beide 5 Nm. De ene heeft een iets fancier stuur, maar dat is vast niet het enige?
Kan je zo een set makkelijk gebruiken met een normaal bureaustoel en bureau. Of is een Playseat (of een ander merk) eigenlijk wel een must?
Heb je al eens gekeken om de losse componenten bij elkaar op te tellen? Ik denk dat je je verkijkt op het prijsverschil van een "iets fancier" stuur tov het andere stuurc-nan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:19:
Zonder stuur:Superkiwi schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:30:
[...]
Heb je al eens gekeken om de losse componenten bij elkaar op te tellen? Ik denk dat je je verkijkt op het prijsverschil van een "iets fancier" stuur tov het andere stuur
Wheelbase: 350 vs 500 (waarbij die van 500 niet eens beter is denk ik, heeft enkel als extra PS support?)
Pedalen zijn identiek.
Dus veel blijft er niet over?
De goedkope van de twee heeft een stuur van €119.
De duurdere van de twee heeft veel gecompliceerder stuur, dan gaat de prijs al snel omhoog.
Het stuur is ook niet los te krijgen zie ik, enkel in combinatie met deze specifieke wheelbase.
Betreffende je andere vraag:
Het kán met een bureau en bureaustoel maar dan moet je wel zorgen dat je een heel stevig bureau hebt én de stoel goed vast staat. Er komen nogal wat krachten vrij bij een DD stuur.
Beter zou je een alu rig (beste keuze) of playseat nemen. De Playseat Challenge (een goedkope optie) is opvouwbaar maar mist wel stevigheid bij een DD stuur denk ik.
De duurdere van de twee heeft veel gecompliceerder stuur, dan gaat de prijs al snel omhoog.
Het stuur is ook niet los te krijgen zie ik, enkel in combinatie met deze specifieke wheelbase.
Betreffende je andere vraag:
Het kán met een bureau en bureaustoel maar dan moet je wel zorgen dat je een heel stevig bureau hebt én de stoel goed vast staat. Er komen nogal wat krachten vrij bij een DD stuur.
Beter zou je een alu rig (beste keuze) of playseat nemen. De Playseat Challenge (een goedkope optie) is opvouwbaar maar mist wel stevigheid bij een DD stuur denk ik.
[ Voor 43% gewijzigd door Superkiwi op 03-02-2025 22:52 ]
Ja, dat zeg ik toch ook. het stuur is iets fancier, maar dat is het dan ook?Superkiwi schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:37:
De goedkope van de twee heeft een stuur van €119.
Zeker, maar het kwam (waarschijnlijk onbedoeld) vrij nonchalant over. Zo van: "een paar extra knopjes en zo, hoezo is die dan zoveel duurder?"
Daarom zei ik dat je je wellicht verkijkt op het prijsverschil tussen een complex en simpel stuur
Ah, zo. Nee zo bedoelde ik het inderdaad nietSuperkiwi schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:50:
[...]
Zeker, maar het kwam (waarschijnlijk onbedoeld) vrij nonchalant over. Zo van: "een paar extra knopjes en zo, hoezo is die dan zoveel duurder?"
Daarom zei ik dat je je wellicht verkijkt op het prijsverschil tussen een complex en simpel stuur
Sowieso wil ik de McLaren stuur, maar het lijkt alsof er een bug in hun winkelmandje zit.
Ik krijg nu dit (ik heb dus de 400 euro kostende bundel genomen, stuur verwijderd en de McLaren stuur toegevoegd):
/f/image/tx1PcA9a7adFtv0D54sGeC74.png?f=fotoalbum_large)
Een korting van 190 euro. Totaal 500 euro. Terwijl het 400 setprijs + 200 stuur = 600 euro zou moeten kosten. Waar komt de 40 euro extra korting vandaan
Als ik de 400 kostende set koop en de McLaren stuur erbij neem, kost het 600 euro (150 euro korting vanwege de bundel).
De wheel-side staat er 2 keer in, ik kan 'm niet verwijderen.
Die PS support is het belangrijkste verschil. Licentiekosten voor Sony oid. Dus als je een PC hebt zou ik voor de CSL set gaan, dat stuur ongeopend doorverkopen en er een wat deftiger CS stuur bij nemen voor 300-380 euro. Netto ben je dan even duur uit.c-nan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:19:
Ik ben sinds enkele weken fan van ACC (Assetto Corsa Competizione). Ik speel op de PC met een PS5 controller.
Of gewoon money in de pocket houden en met dat CSL stuur rijden
These are my principles. If you don't like them, I have others.
De bovenste moet je wel kunnen verwijderen, je hebt weinig aan 2 wheel-sides met één stuur. Verder zou ik aanraden op aliexpress een 8nm voeding te halen. Is een heel groot verschil met 5nm al lijkt dat niet zo op papier. Verder zou ik pas bestellen als alles in stock is dan krijg je het eerder dan wanneer je iets koopt out of stock en moet wachten tot het in stock is. Heel raar, maar komt vaak zat langs op Reddit.c-nan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 23:09:
[...]
Ah, zo. Nee zo bedoelde ik het inderdaad niet
Sowieso wil ik de McLaren stuur, maar het lijkt alsof er een bug in hun winkelmandje zit.
Ik krijg nu dit (ik heb dus de 400 euro kostende bundel genomen, stuur verwijderd en de McLaren stuur toegevoegd):
[Afbeelding]
Een korting van 190 euro. Totaal 500 euro. Terwijl het 400 setprijs + 200 stuur = 600 euro zou moeten kosten. Waar komt de 40 euro extra korting vandaan![]()
Als ik de 400 kostende set koop en de McLaren stuur erbij neem, kost het 600 euro (150 euro korting vanwege de bundel).
De wheel-side staat er 2 keer in, ik kan 'm niet verwijderen.
Edit: toch niet, tweede wheel-side blijft in je winkelwagen staan
[ Voor 10% gewijzigd door ProfaNe op 04-02-2025 11:26 ]
Verwijderen gaat niet. Alleen is de lite versie van de wheel-side dus niet op voorraad. Als je de duurdere neemt, dan is je korting ineens nog maar 150 ipv 190. Beetje jammerProfaNe schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:20:
[...]
De bovenste moet je wel kunnen verwijderen, je hebt weinig aan 2 wheel-sides met één stuur. Verder zou ik aanraden op aliexpress een 8nm voeding te halen. Is een heel groot verschil met 5nm al lijkt dat niet zo op papier. Verder zou ik pas bestellen als alles in stock is dan krijg je het eerder dan wanneer je iets koopt out of stock en moet wachten tot het in stock is. Heel raar, maar komt vaak zat langs op Reddit.
Edit: toch niet, tweede wheel-side blijft in je winkelwagen staan
Dat is inderdaad een wereld van verschil!ProfaNe schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:20:
[...]
Verder zou ik aanraden op aliexpress een 8nm voeding te halen. Is een heel groot verschil met 5nm al lijkt dat niet zo op papier.
www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!
@Dr. Strangelove @ProfaNe: Inmiddels heb ik de CSL DD QR2 + CSL Pedals + ClubSport Steering Wheel Formula V2.5 in bestelling.
Bij alles staat "Ships within 4-7 days".
Vanmiddag via Marktplaats een Playseat op de kop getikt.
De status is al 4 dagen op "Handover to warehouse". Enig idee wanneer het dan op de post gaat? Wat zijn jullie ervaringen? Op internet lees ik verschillende verhalen waar ik niet echt blij van wordt. Dat het soms gewoon maanden duurt. Zou jammer zijn
De status is al 4 dagen op "Handover to warehouse". Enig idee wanneer het dan op de post gaat? Wat zijn jullie ervaringen? Op internet lees ik verschillende verhalen waar ik niet echt blij van wordt. Dat het soms gewoon maanden duurt. Zou jammer zijn
Dat is een mooie bestelling, mooi stuurtje! Bij mij was alles op voorraad. Op een zondag besteld en woensdag was het binnenc-nan schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:04:
@Dr. Strangelove @ProfaNe: Inmiddels heb ik de CSL DD QR2 + CSL Pedals + ClubSport Steering Wheel Formula V2.5 in bestelling.
[ Voor 3% gewijzigd door ProfaNe op 10-02-2025 10:57 ]
Let op:
V&A in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.
V&A in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.