Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jellevk88
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 24-01-2022
Hallo allemaal,

Ik ben sinds zojuist lid van Tweakers geworden om via dit forum een vraag te kunnen stellen. Ik heb even er door heen zitten scrollen en het sprak me aan.

Afgelopen jaar is mijn interesse in racegames groter geworden op de console (PlayStation 5) van arcade (dirt 5) naar "semi"sim ( F1 2020 , GT sport) maar speelde dit nog op een controller. Vanaf maandag zal ik een G329 van Logitech samen met de challenge binnen krijgen. Als eerste combie om te gaan proeven hoe het is met een stuurtje te gaan rijden want ik snak toch mee naar het gevoel van weerstand en net wat preciezer over de baan kunnen racen.

Nu heb ik mijn game instellingen vaak op de standaard waardes staan heb alleen break assist uit staan.

Zodra ik begin met racen met het stuur hebben jullie nog enkele tips ? Wat evt nog aan moet blijven of uit mag gaan? Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jellevk88, ik reed F1 altijd met alle assists uit. Zo heb je de meeste controle en leer je imho het beste rijden en de limieten van een auto kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:47

Superkiwi

Hoi doei

Het ligt aan de game.
Ik rijdt voornamelijk Assetto Corsa Competizione en die wagens (GT3) hebben irl ook gewoon ABS en TC dus is het onnodig om die uit te zetten.
In GT Sport is het advies om alles behalve ABS uit te zetten.

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Superkiwi, klopt, ik rijd enkel ACC met TC en Abs aan anders is er niet mee te rijden 😝.

Ter verduidelijking; mijn advies om zonder iets te rijden is enkel voor F1, vandaar dat ik die ook eerst vermelde. De andere games ken ik niet dus kan ik je niet zeggen wat het meeste wordt gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:52
In iRacing rij je zoals de auto in het echt bedoeld is. Dus GT3 heeft realistische ABS en TC, die ook in de setup van de auto is in te stellen. Auto's zonder hulpmiddelen rijden zonder.

Het idee van een race-rig is dat het realistisch wordt qua besturing, dus dan moeten ook alle onrealistische hulpmiddelen uit. Wordt je ook een betere coureur van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellevk88
Bedankt voor de eerste info ik zal beginnen lekker rondjes te rijden met alleen abs aan en voor de rest gewoon lekker proberen en te proeven van het race genre met een stuurtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

jellevk88 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:26:
Bedankt voor de eerste info ik zal beginnen lekker rondjes te rijden met alleen abs aan en voor de rest gewoon lekker proberen en te proeven van het race genre met een stuurtje!
Mocht nu blijken dat dit toch frustrerend werkt, omdat controle van de auto lastig is, kan je in het begin altijd nog wat TC aanzetten. Als je dan de nodige ronden zonder spins kan afleggen, zet je het weer een tandje lager of uit. Zo leer je de grenzen van die auto herkennen en voelen. Daarnaast is het ene circuit het andere niet. Door bijvoorbeeld een off-camber bocht kan een auto die je normaal goed onder controle hebt, toch ineens spinnen. :P Zo leer je zowel je auto als de banen kennen.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellevk88
@thunder8 goeie tip , ik ben vanmiddag even een uurtje aan het spelen geweest met GT en F1. Het is heel erg wennen en dan voornamelijk het gevoel van de rem juist te krijgen. Maar dit zal zijn tijd wel nodig hebben ,maar ik snak na vanmiddag naar meer dus komt vast goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2F4U
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-08 16:22
Ik heb momenteel mijn vinger bij Treq en Fanatec op de bestelknop hangen om het sim racen wat serieuzer aan te pakken. Ik wil gebruik gaan maken van een verplaatsbare Rig door middel van wielen, en kies omwille van de beschikbare ruimte voorlopig voor een oplossing met één scherm / monitor.

Nu heb ik mijn setup zoals ik deze wil gaan bouwen wel compleet, alleen weet ik echt niet wat voor monitor een geschikte keuze zou zijn. Hebben jullie qua grootte en refresh rate nog aanraders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
2F4U schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 01:09:
Ik heb momenteel mijn vinger bij Treq en Fanatec op de bestelknop hangen om het sim racen wat serieuzer aan te pakken.
Do it do it do it :9

Kwa scherm wat je zelf wilt / afhankelijk van je eisen en pc specs.
49" 144Hz vind ik wel mooi, maar moet je PC ook kunnen.
Of direkt triples..
Of een gewone 29" 60Hz kan ook..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ik heb gekozen voor een 34" ultrawide, 3440x1440 dus.
Vooral met simracen geeft het net wat meer zicht naar de zijkanten zodat je auto's naast je net wat eerder ziet zonder dat je een triple setup nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GeleFles schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:39:
Ik heb gekozen voor een 34" ultrawide, 3440x1440 dus.
Vooral met simracen geeft het net wat meer zicht naar de zijkanten zodat je auto's naast je net wat eerder ziet zonder dat je een triple setup nodig hebt.
Met een FOV-calculator kom je dan alsnog nog niet eens tot de spiegels. :+ Volgende stap is een dedicated 32:9.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Señor Sjon schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:46:
[...]

Met een FOV-calculator kom je dan alsnog nog niet eens tot de spiegels. :+ Volgende stap is een dedicated 32:9.
VR

Acties:
  • +2 Henk 'm!
... komt met zijn nukken en is lang niet voor iedereen geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Orly? 😉

Werk ik hard aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2F4U
Card Nox schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:57:
[...]

Do it do it do it :9

Kwa scherm wat je zelf wilt / afhankelijk van je eisen en pc specs.
49" 144Hz vind ik wel mooi, maar moet je PC ook kunnen.
Of direkt triples..
Of een gewone 29" 60Hz kan ook..
Ik draai momenteel een 6700K met een 980 Ti waarvan ik verwacht dat deze om mee te beginnen voldoende zullen zijn om ACC & Iracing fatsoenlijk te draaien. Uiteraard ben ik van plan te upgraden zodra de prijzen van de grafische kaarten weer enigszins normaliseren.

Welk model 49 inch is aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt hier beginnen met kijken.
Nogmaals is afhankelijk van je budget, geef je graag 2k aan een monitor uit, knock yourself out. Prijzen beginnen vanaf 800 euro nieuw.
Ik zou het graag willen maar doe het niet omdat mijn PC dat simpelweg niet trekt (Ryzen 5 2600, RX580 8GB, 16GB RAM). Ik zit niet meer zo hardcore in die scene dus weet zo niet wat je kunt verwachten van jou PC.

Je kunt ook met je huidige scherm beginnen (mits je die hebt) en dan ervaring opdoen en dan belissen wat je hebt.
Ik rij nu met een 34" 2560x1080 scherm en dat bevalt me eigenlijk al uitstekend. Vele zullen de resolutie te laag vinden, maar merk zelf niets storends op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt meer aan een snel scherm. Bahrain overdag met een VA scherm is ...anders... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2F4U
Card Nox schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:12:
Je kunt hier beginnen met kijken.
Nogmaals is afhankelijk van je budget, geef je graag 2k aan een monitor uit, knock yourself out. Prijzen beginnen vanaf 800 euro nieuw.
Ik zou het graag willen maar doe het niet omdat mijn PC dat simpelweg niet trekt (Ryzen 5 2600, RX580 8GB, 16GB RAM). Ik zit niet meer zo hardcore in die scene dus weet zo niet wat je kunt verwachten van jou PC.

Je kunt ook met je huidige scherm beginnen (mits je die hebt) en dan ervaring opdoen en dan belissen wat je hebt.
Ik rij nu met een 34" 2560x1080 scherm en dat bevalt me eigenlijk al uitstekend. Vele zullen de resolutie te laag vinden, maar merk zelf niets storends op.
Ik ben alvast wat gaan testen met een 27 inch 144hz Benq scherm wat ik hier heb staan en qua frames valt het ondanks de oude hardware nog niet tegen. Ondanks dat denk ik wel als ik kies voor een Ultrawide of triple optie ik op termijn wel moet gaan upgraden. In ieder geval bedankt voor je feedback, je hebt me enigszins op weg kunnen helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afiso
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-10 20:06
M'n Duits is niet zo goed. Kan iemand me zeggen wat ie zegt over de Fanatec voor de PS4 of 5? Thanks!

YouTube: CSL DD für PS5? Neues Sim Racing Lenkrad von Fanatec?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:26
Afiso schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:40:
M'n Duits is niet zo goed. Kan iemand me zeggen wat ie zegt over de Fanatec voor de PS4 of 5? Thanks!

YouTube: CSL DD für PS5? Neues Sim Racing Lenkrad von Fanatec?
Rond de introductie van GT7 zal er wel een PSx compatible stuur uitkomen zegt de CEO tussen de regels door.

De vuistregel echter met standaard clickbait video's met vraagtekens in de titel is: je kan kijken maar ofwel zit er helemaal geen zinvolle info in dan wel is het antwoord simpelweg nee.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afiso
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-10 20:06
Brad Pitt schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:29:
[...]

Rond de introductie van GT7 zal er wel een PSx compatible stuur uitkomen zegt de CEO tussen de regels door.

De vuistregel echter met standaard clickbait video's met vraagtekens in de titel is: je kan kijken maar ofwel zit er helemaal geen zinvolle info in dan wel is het antwoord simpelweg nee.
Hmmm jammer, maar thanks 👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Kijk ik er overheen of is er geen mogelijkheid/categorie om non-tech simracing gear aan te bieden op v&a?

[ Voor 11% gewijzigd door Superkiwi op 13-10-2021 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je hebt een heel V&A forum voor nonV&A spulletjes. Vraag & Aanbod overig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Dank u!
Ik was er ook al op gewezen door een andere gebruiker d:)b
U heeft trouwens een pm ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Superkiwi op 13-10-2021 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantinoNL
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09 17:55
Goedenavond mensen, ik hoop dat dit de juist thread is voor mijn vraag. Ik ben opzoek naar ervaringen/meningen/adviezen over de te kiezen monitor setup voor mijn (nog te bouwen) eerste race simulator. Ik twijfel op dit moment tussen een triple monitor setup (3x 1440p) of een single ultrawide 49 inch monitor (of wellicht kleiner). Andere opties hoor ik ook graag! Ik ben niet de eerste die voor deze keuze heeft gestaan, dus ik ben erg benieuwd hoe jullie uiteindelijk tot je keuze zijn gekomen en waarom. En uiteraard hoe dat is bevallen. Misschien zijn hier zelfs wel mensen die allebei hebben gehad...

Zoals ik er op dit moment naar kijk:

Voordelen ultrawide:

- neemt minder ruimte in
- makkelijker in gebruik (minder kabels, instellen games zonder triple monitor support)
- meer performance uit videokaart
- geen bezels

Voordelen triple setup:

- goedkoper
- meer immersie (ultieme sim ervaring?)

Zoals ik zei ben ik op dit moment bezig met het bouwen van een race simulator. Nog niet fysiek aan het bouwen, maar de verschillende keuzes aan het maken. Ik heb de CSL DD een tijdje geleden besteld, dus alles moet klaar zijn als deze (hopelijk volgende maand) binnenkomt. :)

Bedankt voor jullie reacties alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-10 14:56
Bij het monteren van mijn curved scherm op mijn rig kwam ik er achter dat het allemaal niet gaat passen.
In de monitor ligt de vesa mount verdiept, hierdoor komt hij tegen de beugel aan en kan ik de schroeven niet strak genoeg aandraaien. Nou heb ik dit tijdelijk opgelost met kunststof ringen er tussen, maar eigenlijk zou ik hier het liefst een 100x100mm plaat tussen willen zetten. Heeft iemand een idee of er vesa uitvulplaten te koop zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:13

Niellie41

[object Object]

SantinoNL schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:58:
Goedenavond mensen, ik hoop dat dit de juist thread is voor mijn vraag. Ik ben opzoek naar ervaringen/meningen/adviezen over de te kiezen monitor setup voor mijn (nog te bouwen) eerste race simulator. Ik twijfel op dit moment tussen een triple monitor setup (3x 1440p) of een single ultrawide 49 inch monitor (of wellicht kleiner). Andere opties hoor ik ook graag! Ik ben niet de eerste die voor deze keuze heeft gestaan, dus ik ben erg benieuwd hoe jullie uiteindelijk tot je keuze zijn gekomen en waarom. En uiteraard hoe dat is bevallen. Misschien zijn hier zelfs wel mensen die allebei hebben gehad...

Zoals ik er op dit moment naar kijk:

Voordelen ultrawide:

- neemt minder ruimte in
- makkelijker in gebruik (minder kabels, instellen games zonder triple monitor support)
- meer performance uit videokaart
- geen bezels

Voordelen triple setup:

- goedkoper
- meer immersie (ultieme sim ervaring?)

Zoals ik zei ben ik op dit moment bezig met het bouwen van een race simulator. Nog niet fysiek aan het bouwen, maar de verschillende keuzes aan het maken. Ik heb de CSL DD een tijdje geleden besteld, dus alles moet klaar zijn als deze (hopelijk volgende maand) binnenkomt. :)

Bedankt voor jullie reacties alvast!
Iedere situatie is uniek. Zelf ben ik voor een 43" ultrawide gegaan omdat:
- te weinig ruimte voor triples.
- te weinig aansluitingen voor triples (ik gebruik één PC voor bureau als de rig).
- met ultrawide kan ik toch net wat hogere instellingen gebruiken.

Met goed afgestelde triples zie je natuurlijk veel meer om je heen. Mijn ervaring is dat je de zij schermen niet vaak nodig hebt. Met de ultrawide kan ik de apexen ook goed zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:18
jichem schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:12:
Bij het monteren van mijn curved scherm op mijn rig kwam ik er achter dat het allemaal niet gaat passen.
In de monitor ligt de vesa mount verdiept, hierdoor komt hij tegen de beugel aan en kan ik de schroeven niet strak genoeg aandraaien. Nou heb ik dit tijdelijk opgelost met kunststof ringen er tussen, maar eigenlijk zou ik hier het liefst een 100x100mm plaat tussen willen zetten. Heeft iemand een idee of er vesa uitvulplaten te koop zijn?
Eventueel kan je een plankje van hout maken of het gaan 3D-printen?
Zo heb ik een extra hoek plus een opvulling van 10cm gemaakt met de 3D-printer.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• correcto
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:52
jichem schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:12:
Bij Simlab leveren ze spacers mee met hun monitor stand om dit probleem op te lossen. Zoiets als deze: https://www.amazon.com/Ly...%2CB07BY8RS1B&srpt=SCREWS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Daniel. schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:17:
[...]

Eventueel kan je een plankje van hout maken of het gaan 3D-printen?
Zo heb ik een extra hoek plus een opvulling van 10cm gemaakt met de 3D-printer.
Dat was inderdaad mijn alternatief, om dan iets van kunststof of hout er zelf voor de maken. Maar met dit soort zaken is het best wel fijn als je het wiel niet zelf hoeft te maken :+

3D printen zou ik heel graag willen, ik heb er alleen geen en ook te weinig klusjes om de aanschaf te rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
correcto schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:20:
[...]

Bij Simlab leveren ze spacers mee met hun monitor stand om dit probleem op te lossen. Zoiets als deze: https://www.amazon.com/Ly...%2CB07BY8RS1B&srpt=SCREWS
Zoiets heb ik er nu ook tussen, maar ik zou liever een massieve plaat er tussen willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niellie41

Niellie41

[object Object]

Op zich best groot nieuws: de SimRacing Expo is volgend jaar niet bij de Nürburgring!
https://simracing-unlimit...e-retroclassics-nuremberg
After a pandemic-forced break in 2020 and a successful comeback in 2021, ADAC SimRacing Expo is looking to take the next step, and this means moving: Starting in 2022, the event will be held in Nuremberg – in partnership with RETRO CLASSICS BAVARIA! The car fair partners with ADAC SimRacing Expo, both events will be held together in the future – a first taste will be available at this year’s RETRO CLASSIC BAVARIA already!

From Nürburg to Nuremberg – the ADAC SimRacing Expo’s new home provides more possibilities for the SimRacing event of the year to grow even further. While there could hardly be a better backdrop than a racing circuit as legendary as the Nürburgring, NürnbergMesse’s better infrastructure allows visitors to get to and from the event easier than before. Additionally, more space means more room for exhibitors and visitors to give SimRacing a bigger stage than thus far.

RETRO CLASSICS BAVARIA visitors will be able to get a taste of the SimRacing world at this year’s event from December 3rd to 5th already: The event will feature a 300 square meter promotion area for ADAC SimRacing Expo to present the essence of what is going to be there in 2022, including simulators for visitors to try. Meanwhile, RETRO CLASSICS BAVARIA is going to show interesting and rare vintage cars, youngtimers and neo classics – a must for every car enthusiast!

SimRacers can start to get excited for the 2022 event already – ADAC SimRacing Expo is going to even bigger and better in its new home. Look forward to brand-new hardware, exciting competitions and meeting your virtual racing enthusiasts when everything revolves around SimRacing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Niellie41 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:47:
Op zich best groot nieuws: de SimRacing Expo is volgend jaar niet bij de Nürburgring!
https://simracing-unlimit...e-retroclassics-nuremberg

[...]
dat was toch al een tijdje publiekelijk bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niellie41

Niellie41

[object Object]

Darkangle schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:13:
[...]
dat was toch al een tijdje publiekelijk bekend?
Ik was het niet eerder tegen gekomen in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De Sim Formula Europe is gelukkig een goed alternatief en een stuk dichterbij ;)

https://simformula.eu/

[ Voor 13% gewijzigd door Madhouse1979 op 26-10-2021 17:37 ]

www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Card Nox schreef op donderdag 23 september 2021 @ 01:53:
Ik heb een AMD 2600, 16GB RAM en een RX580 8GB.
Ik speel enkel ACC op een 34" 2560x1080 75Hz monitor.
Ik speel met settings op low met paar kleine aanpassingen naar boven en haal die 75FPS constant, max van 90 oid.
Komt dit als weinig voor met deze specificaties of niet? Wilde gaan upgraden naar een 49" 144Hz 3840x1080 maar denk dat er dan ook een nieuwe GPU aan moet geloven en die zijn niet goedkoper geworden wat ik zo zie.
Heeft iemand nog nog een idee over? Ik heb sinds een paar weken dat wanneer ik in een server kom waar veel mensen zijn (hoeven niet eens op de baan te zijn) mijn FPS een flinke hit krijgt en ik geen vloeiend beeld meer op het scherm krijg, dus haperingen etc en niets is zo vervelend als een beeld wat een fractie blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-10 11:13

Jer0entjeh88

display: grid;

Card Nox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:53:
[...]

Heeft iemand nog nog een idee over? Ik heb sinds een paar weken dat wanneer ik in een server kom waar veel mensen zijn (hoeven niet eens op de baan te zijn) mijn FPS een flinke hit krijgt en ik geen vloeiend beeld meer op het scherm krijg, dus haperingen etc en niets is zo vervelend als een beeld wat een fractie blijft hangen.
Zeker bij een overstap naar 49" is een GPU (en CPU) upgrade geen luxe. Zoals je aangeeft haal je nu op een 34" monitor op low al niet eens een stabiele fps. Laat staan bij een 49" met nog meer pixels. Ik zou eerder geld stoppen in het systeem dan in een nieuwe monitor.

"Ideas are easy. Implementation is hard." | PSN: JSKam

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jer0entjeh88, ja dat was me duidelijk vandaar dat ik ook nog geen 43"/49" heb gekocht. Mijn vraag is eigenlijk of die FPS normaal zijn? Ik weet dat het geen beest van een computer is (en terugkijkend is het ding alweer bijna 3 jaar oud...waar blijft de tijd) maar vind op low settings nog geen 75FPS wel erg laag. De vraag is dus of die performance normaal is?

Videokaart upgrade heb ik naar gekeken, maar dan kom ik al snel aan €500+ waar ik destijds voor de complete PC slechts €700 heb betaald...beetje insane.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-10 11:13

Jer0entjeh88

display: grid;

Card Nox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:22:
@Jer0entjeh88, ja dat was me duidelijk vandaar dat ik ook nog geen 43"/49" heb gekocht. Mijn vraag is eigenlijk of die FPS normaal zijn? Ik weet dat het geen beest van een computer is (en terugkijkend is het ding alweer bijna 3 jaar oud...waar blijft de tijd) maar vind op low settings nog geen 75FPS wel erg laag. De vraag is dus of die performance normaal is?

Videokaart upgrade heb ik naar gekeken, maar dan kom ik al snel aan €500+ waar ik destijds voor de complete PC slechts €700 heb betaald...beetje insane.
Gezien je GPU en CPU i.c.m. een 39" scherm lijken me dit wel realistische waardes. ACC is vrij demanding voor zowel GPU als CPU vooral met meerdere auto's in een race.

Uit eigen ervaring: Ik heb een 1070 en haal op een 1440p scherm rond de 60-70fps met high settings. De 1070 is qua performance nog iets sterker dan de RX580.

[ Voor 9% gewijzigd door Jer0entjeh88 op 04-11-2021 13:18 ]

"Ideas are easy. Implementation is hard." | PSN: JSKam

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jer0entjeh88, damnit, dat is jammer om te horen. Had gehoopt dat er iets 'fout' was en ik meer FPS zou kunnen krijgen door iets te doen. Gisteren ook even alles op EPIC gezet en haalde dan rond de 35 a 40 FPS. Vind ik nog meevallen gezien ik op low wissel tussen de 50 en 70. Vind 15 FPS verschil tussen low en epic niet veel.

EDIT: Heb wel sinds een week of 3 a 4 dat het minder vloeiend loopt dan voorheen. Meende dat ik voorheen wel 75FPS haalde en sinds 2 races oid niet meer... Moet nog even kijken naar dat AMD Radeon software want dat heb ik tussendoor ook een geupdate. En heb de CPU en GPU licht overgeklokt, maar lijkt me niet dat het daar aan kan liggen.

[ Voor 34% gewijzigd door Card Nox op 04-11-2021 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dev0o
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online

Dev0o

ACC, AC, RF2, FS2020(VR).

Card Nox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:29:
@Jer0entjeh88, damnit, dat is jammer om te horen. Had gehoopt dat er iets 'fout' was en ik meer FPS zou kunnen krijgen door iets te doen. Gisteren ook even alles op EPIC gezet en haalde dan rond de 35 a 40 FPS. Vind ik nog meevallen gezien ik op low wissel tussen de 50 en 70. Vind 15 FPS verschil tussen low en epic niet veel.

EDIT: Heb wel sinds een week of 3 a 4 dat het minder vloeiend loopt dan voorheen. Meende dat ik voorheen wel 75FPS haalde en sinds 2 races oid niet meer... Moet nog even kijken naar dat AMD Radeon software want dat heb ik tussendoor ook een geupdate. En heb de CPU en GPU licht overgeklokt, maar lijkt me niet dat het daar aan kan liggen.
Het is zeer subjectief, maar ik vond de afgelopen twee à drie weken ook al dat ACC wat haperde af en toe. Jouw post zette mij an het denken hierover. Aanvankelijk dacht ik dat het aan mijn systeem lag, maar daar is niets aan veranderd. Ik heb toen in ACC maar wat grafische settings teruggeschroefd maar echt opgelost is het niet. Het vreemde is dat de FPS counter keurige waardes aangeeft, maar er echt wel wat haperingen optreden die lijken op een FPS verlaging...

Meestal fixed Kunos dit soort zaken wel redelijk snel. Ik heb weinig gereden de laatste paar dagen, maar zal vanavond eens kijken of het nog steeds optreedt.

i7,GTX2070,32Gb,3x24",Rift-s, Fanatec CSL-elite&DD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:39

Mystikal

It never hurts to help!

Ik probeer crewchief icm AMS2 en HP Reverb G2 aan de praat te krijgen. Ik blijf echter last houden van dubbele schermen in AMS2. Het zal wel iets simpels zijn, maar ik weet niet waar ik het moet zoeken. Google heeft me ook nog niet kunnen helpen. Suggesties?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Card Nox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:53:
[...]

Om mezelf even te quoten, was toch nogal wat 'mis' met mijn PC en mijn gemis aan FPS was geen slechte droom.

Afgelopen weekend de 24Hr van spa gereden met ACCSS en 50 teams in een server. Ik reed met eerste stint met ongeveer 45FPS met flink wat stotters...alles behalve ideaal. Was het beu en ben dus actief gaan zoeken wat er fout was.

Ben er achter gekomen dat slechts 8GB vd 16GB werd herkend. Dat probleem inmiddels opgelost (pinnetje van cpu verbogen tijdens cpu koeler wissel). Toen zei mijn race team genootje dat mijn ram op 2133 draait ipv 3000, dit kan ook komen doordat mijn RAM niet officieel wordt ondersteund. Maar zojuist ook nog even RAM goed gezet (timings en voltage) en alles draait weer als een zonnetje.

Constant 100FPS+ waarbij ik het afkap op 75 vanwege mijn monitor. Al met al weer gelukkig :) Zal binnenkort deze settings nog wat stress testen om zeker te weten dat alles stabiel is.

[ Voor 15% gewijzigd door Card Nox op 09-11-2021 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Szwoar
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-10 16:30

Szwoar

En door

Zijn er toevallig mensen met een VA monitor zoals de Iiyama G-Master GB3466WQSU-B1 die misschien een filmpje kunnen maken van de hoeveelheid "black smear"? Of mensen met ervaringen en of ze er hinder van ondervinden met simracen.

Lees er op het internet veel over en het is hetgeen wat me een beetje weerhoudt van het direct bestellen van deze monitor voor mijn toekomstige rig. Heb zelf IPS en de glow ergert mij niet zo, maar dit lijkt mij vervelender en een IPS curved UW is erg prijzig. Daarom zit ik een beetje in dubio met wat ik wil doen.

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Ik heb die monitor. Ja, er is smearing, met name bij woestijnraces overdag zoals Bahrain. Ook in de poortjestest bij F1 careermode zie je duidelijk de smearing tussen poortjes en achtergrond. Dat zijn eigenlijk de enige momenten dat ik het echt storend vind. Verder is het een fijn scherm, maar ik zou hem vervangen voor een 32:9 als ik de rig een monitorsteun zou geven. Dan gaat de Iiyama verder voor mijn desktop.

Filmpje maken wordt wat lastig tijdens het rijden. :P

[ Voor 20% gewijzigd door Señor Sjon op 11-11-2021 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
Señor Sjon schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:09:
Ik heb die monitor. Ja, er is smearing, met name bij woestijnraces overdag zoals Bahrain. Ook in de poortjestest bij F1 careermode zie je duidelijk de smearing tussen poortjes en achtergrond. Dat zijn eigenlijk de enige momenten dat ik het echt storend vind. Verder is het een fijn scherm, maar ik zou hem vervangen voor een 32:9 als ik de rig een monitorsteun zou geven. Dan gaat de Iiyama verder voor mijn desktop.

Filmpje maken wordt wat lastig tijdens het rijden. :P
(Replay)

• SantinoNL
Nu het over monitors gaat..haak ik ook ff in. Voor de mensen met triple screens, raden jullie aan om voor drie curved monitors te gaan of gewoon platte monitors? En hebben jullie nog tips voor specifieke monitors in een triple setup? Ik ga voor 3x 1440p 27 inch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

SantinoNL schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:42:
Nu het over monitors gaat..haak ik ook ff in. Voor de mensen met triple screens, raden jullie aan om voor drie curved monitors te gaan of gewoon platte monitors? En hebben jullie nog tips voor specifieke monitors in een triple setup? Ik ga voor 3x 1440p 27 inch.
Die vraag is hier al een paar keer voorbij gekomen.
Als je de keuze hebt, ga voor curved. Maar in de rig merk je niet heel veel verschil. Het beeld vervormt in beide gevallen niet als je eenmaal de hoeken juist hebt ingesteld.

Als je persé een IPS scherm wil; die zijn er <34" niet in curved te verkrijgen. Dan zit je vast aan een plat scherm. Ik wou geen VA smear; dus ik ben voor platte IPS schermen gegaan.

iRacing Profiel

• Sporedd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:13
Ik zit zelf toevallig in een onderzoekje naar schermen.

https://tweakers.net/pric...;1439560;1643396;1694838/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBaB_hTqCQgaPg_oJhPJ4UE1law=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FzrDYWWuY9gDFtLGZdaxwLzi.png?f=fotoalbum_large

ipv met de prijs ga ik denk ik uitkomen op 27" fhd schermen, hiermee heb je ook nog eens een echt snel paneel

Als je 31.5 inch voor een betaalbare prijs wilt kom je op een VA paneel, deze ook toegevoegd.

[ Voor 38% gewijzigd door Sporedd op 11-11-2021 15:24 ]

Don't trust an atom, they make up everything.

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Nu snel die 75hz schermpjes van de lijst afhalen. 60 of 144hz is een veel groter verschil dan 1080/1440p of curved/niet curved.

In de simrig is een paar dode pixels niet zo erg, zo lang ze maar niet continue aanstaan op het middelste scherm. Ik heb uiteindelijk drie tweedekansjes bij Coolblue gescoord. Ik heb 5 dode pixels verdeeld over 3 schermen, maar ik ben al lang vergeten waar ze zitten.

iRacing Profiel

• Sporedd
Ja eens, maar was voor de vergelijking wel handig.

Wilde het een beetje in de buurt van het csl de budget houden.

Wacht black Friday even af en ga dan voor de fhd 27"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantinoNL
Luckeh schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:19:
[...]

Die vraag is hier al een paar keer voorbij gekomen.
Als je de keuze hebt, ga voor curved. Maar in de rig merk je niet heel veel verschil. Het beeld vervormt in beide gevallen niet als je eenmaal de hoeken juist hebt ingesteld.

Als je persé een IPS scherm wil; die zijn er <34" niet in curved te verkrijgen. Dan zit je vast aan een plat scherm. Ik wou geen VA smear; dus ik ben voor platte IPS schermen gegaan.
Ik wil ook graag IPS schermen, dus zit inderdaad 'vast' aan platte schermen. Voor welke ben je gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:46

thido

Tilburg

Beetje spelerijden op de Playstation tot nu toe.
De rig zelf is wat serieuzer geworden de laatste maanden, inclusief een SFX100 systeem :-)
Nu wil ik liever geen game PC aanschaffen welke ik verder nergens voor gebruik maar een nieuwe laptop kan ik dan ook weer voor andere zaken gebruiken (vooral op andere locaties).
Zou een laptop als deze een beetje uit de verf komen?:
pricewatch: HP Victus 16-d0545nd

Edit: Ik maak gebruik van een 34" ultrawide monitor overigens.

[ Voor 6% gewijzigd door thido op 14-11-2021 20:34 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@thido, wat wil je spelen met welke settings en FPS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:46

thido

Tilburg

Card Nox schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:05:
@thido, wat wil je spelen met welke settings en FPS?
Daar ben ik nog niet helemaal aan uit maar ik denk dirt rally en asseto corsa. Sluit andere titels niet uit overigens, ben nog zoekende.
F1 blijf ik op de playstation doen ivm samen racen met bekenden.
Settings en fps ben ik v.w.b. die games dus ook niet bekend mee.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamegotchi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-10 21:52
Damn, Ik zit dus ook met het probleem.

27 of 32 inch.... De CSL DD is in bestelling, dus ik zou de 32 inch schermen recht achter de base kunnen zetten.

Zou iemand mij kunnen vertellen wat de totale breedte ongeveer is, van scherm naar scherm? Dan weet ik of het echt te breed wordt en voor 27 inch moet gaan :P

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
thido schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:04:
[...]Daar ben ik nog niet helemaal aan uit maar ik denk dirt rally en asseto corsa. Sluit andere titels niet uit overigens, ben nog zoekende.
F1 blijf ik op de playstation doen ivm samen racen met bekenden.
Settings en fps ben ik v.w.b. die games dus ook niet bekend mee.
Ter referentie, ik speel enkel ACC op een 34" (2560x1080) met een Ryzen 5 2600 en RX580 en haal op low settings continue 75fps (afgetopt). Heb tijdje terug de FPS limit eraf gehaald en haalde dik 100+ dus.

Jou RTX3060 mobile is 60% sneller en jou CPU bijna 20% dus verwacht daar niet echt problemen aangezien ACC grafisch veel eisend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:29
Ben zelf ook aan het rondkijken op internet wat ik zou willen qua "sim" rig (zal met name het meer casual racen worden als Forza (Horizon), F1 en niet het serieuzere werk als iRacing en dergelijke).

Zou in de woonkamer moeten komen, maar niet op een permanente plek. Dus compact en makkelijk weg te leggen is een eis.

Daarbij kwam ik onder andere de Next Level Racing Wheel Stand tegen, maar het lijkt mij dat zo'n paal tussen je benen enorm in de weg zit. Hoe is jullie ervaring hiermee?

En weten jullie anders nog geschikte alternatieven?
(Een Playseat Challenge wordt al te groot ben ik bang.)

[ Voor 4% gewijzigd door PdeBie op 15-11-2021 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Je zou nog aan een wheelstand van GT Omega kunnen denken:
https://gtomega.eu/products/classic-steering-wheel-stand
Die heeft geen stang tussen de benen en is opklapbaar. Mocht je later toch een rig willen dan is deze makkelijk uit te breiden tot een rig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PdeBie schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:20:
Ben zelf ook aan het rondkijken op internet wat ik zou willen qua "sim" rig (zal met name het meer casual racen worden als Forza (Horizon), F1 en niet het serieuzere werk als iRacing en dergelijke).

Zou in de woonkamer moeten komen, maar niet op een permanente plek. Dus compact en makkelijk weg te leggen is een eis.

Daarbij kwam ik onder andere de Next Level Racing Wheel Stand tegen, maar het lijkt mij dat zo'n paal tussen je benen enorm in de weg zit. Hoe is jullie ervaring hiermee?

Ja, erg irritant en met koppelingspedaal erg onhandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:18
Superkiwi schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:26:
Je zou nog aan een wheelstand van GT Omega kunnen denken:
https://gtomega.eu/products/classic-steering-wheel-stand
Die heeft geen stang tussen de benen en is opklapbaar. Mocht je later toch een rig willen dan is deze makkelijk uit te breiden tot een rig.
Ik heb zoiets gehad en het is leuk totdat je echt wilt upgraden. Dan wil je gewoon echt iets stevigs hebben wat ook goed aan de grond staat 4040 frame of iets anders wat ook zwaarder is. Als je nu ook een beetje gaat leunen zonder druk op de pedalen kantelt het ook weer naar voren. En de plek van de schakelbak moet je ook niet teveel druk op zetten want dan buigt die naar beneden. Het werkt wel maar het is gewoon niet proof genoeg mocht je echt heel druk/gefocust bezig zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Daniel. op 15-11-2021 13:09 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:34

Ik denk dat een Playseat Challenge ingeklapt weinig extra ruimte inneemt tov een wheelstand. Voordeel is wel dat je stoel dan gelijk in het geheel geïntegreerd is en dat de stoel vast zit in aan het gedeelte waar je stuur en pedalen op zitten. Bij een wheelstand moet er een losse stoel bij en druk je jezelf makkelijker naar achter bij het remmen (of de wheelstand naar voren).

Uiteindelijk is een echte rig natuurlijk altijd beter en steviger, maar als je weinig ruimte hebt of je rig niet permanent ergens kan hebben staan is een wheelstand of Playseat Challenge wel een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ruimte voor het spelen zelf is het probleem niet, maar wel dat het geen permanente plek kan hebben in de woonkamer.

Ga namelijk op de TV spelen (Xbox), maar overdag met een rondrennende kleuter en rondkruipende baby moet het wel aan de kant gezet kunnen worden :)

Overigens de Playseat leek mij ingeklapt nog steeds erg groot worden (gezien er een stoel aan vast zit), maar bij een foto van een collega leek dit toch mee te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannic92
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-07-2022
PdeBie schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:51:
Ruimte voor het spelen zelf is het probleem niet, maar wel dat het geen permanente plek kan hebben in de woonkamer.

Ga namelijk op de TV spelen (Xbox), maar overdag met een rondrennende kleuter en rondkruipende baby moet het wel aan de kant gezet kunnen worden :)

Overigens de Playseat leek mij ingeklapt nog steeds erg groot worden (gezien er een stoel aan vast zit), maar bij een foto van een collega leek dit toch mee te vallen.
Playseat Challenge is best wel compact als die ingeklapt is. Moet er wel bij zeggen dat dit wel wheelbase en stuur afhankelijk is. Toen ik mijn Logitech nog gebruikte kon ik hem vrij compact inklappen waardoor die nergens in de weg stond. Later toen ik de Fanatec CSL base erop had gezet werd het toch een ander verhaal icm met de pedalen van Fanatec.

iRacing Profiel | YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikkievit
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-12-2024
Beste forumgenoten, racevrienden,

korte vraag en misschien dat ik verkeerd zoek, maar heb nog niet echt het antwoord kunnen vinden.

Ik sta op het punt om een racesim aan te schaffen, en de onderdelen als stuur, wheelbase, monitor etc zijn me helder, en kunnen makkelijk online besteld worden.

Maar is er een fysieke winkel waar ik verschillende stoelen, rigs, etc. kan uitproberen? Ja, ik vind de playseats supergaaf om te zien, maar wil ze graag zittend/liggend in de praktijk vergelijken met andere merken. Lijkt me lastig online aan te schaffen ook. Veel webwinkels, maar heb nog geen tip naar fysieke winkel gevonden.

Iemand een tip? Mijn dank is GROOT!

Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
erikkievit schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:46:

Iemand een tip? Mijn dank is GROOT!

Erik
https://www.biesheuvel.nl/nl/ heef wel wat simlab spul staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En een sloperij heeft een hele hoop autostoelen staan die je kan passen. :+ Voordeel is dat die makkelijker verstelbaar zijn.
Poot in het midden? :N Dat is echt superirritant, zelfs met een twee-pedaals setup.

[ Voor 63% gewijzigd door Señor Sjon op 17-11-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ja dat idee heb ik ook. Zeker als je heel-toe techniek gaat toepassen (wat ik overigens nog niet kan, maar soit), lijkt mij dat je continu met je knie/been tegen die paal aan ramt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb bij mijn oude set toen de koppelng geremapped naar rem, anders zat het echt niet lekker.

H&T heb je eigenlijk alleen bij oude bakkies als je daarmee racet. GT's, F1, LMP's hebben dat allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:18:
En een sloperij heeft een hele hoop autostoelen staan die je kan passen. :+ Voordeel is dat die makkelijker verstelbaar zijn.

[...]

Poot in het midden? :N Dat is echt superirritant, zelfs met een twee-pedaals setup.
Nu kan ik met mijn Fanatec CSL pedalen kiezen waar ik ze zet, maar dat is idd wel een punt.

Zou ook graag een opvouwbaar geheel hebben. Maar misschien dat ik nog wel een vaste rig maak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:08

Uit ervaring kan ik je vertellen dat hij niet echt heel veel meer ruimte in neemt. Met 3 pedalen vind ik de playseat zelfs praktischer opbergen. Daar naast is een wheelstand leuk om te proberen, maar smaakt het al heel snel naar meer ;) Ik ben zelf na een maand of 3 gewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zijn er winkels in Nederland waar je bijvoorbeeld een triple opstelling kan bekijken?
Nu heb ik een 49 inch ultrawidescreen en denk erover om de switch te maken naar triples.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dissidend
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:22
Simbob schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:14:
Zijn er winkels in Nederland waar je bijvoorbeeld een triple opstelling kan bekijken?
Nu heb ik een 49 inch ultrawidescreen en denk erover om de switch te maken naar triples.
Hebben er in de, bijna klaar met verbouwen, showroom 2 staan, 1 met 3x 27" en 1 met 3x 34" UW

Berkel en Rodenrijs, Informatique

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Dissidend schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:29:
[...]

Hebben er in de, bijna klaar met verbouwen, showroom 2 staan, 1 met 3x 27" en 1 met 3x 34" UW

Berkel en Rodenrijs, Informatique
Dat is het overwegen waard om er langs te gaan, thx _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dissidend
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:22
Simbob schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:44:
[...]

Dat is het overwegen waard om er langs te gaan, thx _/-\o_
Het is nog niet helemaal klaar, dus als je even vraagt aan een verkoper om mij te bellen dan komt het goed!~
(ze weten wel wie ze moeten bellen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tophof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:15
Simbob schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:14:
Wat is jou beweegreden om naar triples te gaan / vergelijken?
Ik heb momenteel een 34" ultrawide en wil graag groter 49" of inderdaad triples.
Het gemak van 1 monitor lijkt me ideaal, alleen ik snap dat je fov minder is.
Dus ik ben even nieuwschierig naar onderbouwingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Tophof schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:51:
[...]

Ik heb momenteel een 34" ultrawide en wil graag groter 49" of inderdaad triples.
Ik ben begonnen met een CSL Elite setje en een 34UW monitor. Op een gegeven moment de pedalen vervangen door BJ Simracing GT Steel pedalen en dat was een behoorlijke vooruitgang in gevoel. Toen de CSL Elite base vervangen door een CSL DD (op dag een binnen gekregen) en dat was ook best een leuke vooruitgang, en vooral veel stiller en wat krachtiger. Maar sinds een paar dagen de 34UW vervangen door een triple set met 3 x curved 32" en wauw dat is toch wel wat anders. Ik heb mijn monitoren best strak om me heen staan (kom wat lastig in mn stoeltje) maar wat een verschil is dat in side by side gevechten. Ook veel eenvoudiger om de apex te vinden.

Achteraf denk ik dat de wheelbase nog de minste upgrade was. De pedalen hebben me veel consistenter gemaakt in het aanremmen en de triple setup maakt de immersie echt veel groter en heel natuurlijk aanvoelend.

Ik heb geen ervaring met een 49UW maar wat ik zo aan beelden zie is het niet te vergelijken met een setup zoals ik die nu in gebruik heb. En heel veel minder ruimte zal het ook niet innemen. Neemt niet weg dat je met beide lekker kunt racen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Tophof schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:51:
[...]

Ik wil graag wat meer overzien dan ik nu heb met de 49 inch. In veel deur tot deur battles op de baan moet ik de links en rechts knoppen vaak gebruiken om te kijken waar iemand zit. Crewchief helpt me daar wel bij, maar het reduceren van het knoppengebruik is beter voor mijn stress tijdens zo'n situatie.
Mijn FOV is 97 dacht ik en dat wordt veel meer met triples.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vergeet niet dat met meer pixels meer rekenkracht vereist is:
  • 34" (2560x)
  • 49" (3840x) is 50% meer
  • Triples (5760x) is125% meer
Dus als je 60FPS Triples wil hebben moet je nu 135FPS hebben. Je kunt ook altijd in grafische schoonheid wat inleveren en eventueel resolution scale nutzen als de game dit ondersteund.

ps. allemaal uitgaande van gelijke y waardes.

[ Voor 12% gewijzigd door Card Nox op 22-11-2021 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Card Nox schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:51:
Vergeet niet dat met meer pixels meer rekenkracht vereist is:
  • 34" (2560x)
  • 49" (3840x) is 50% meer
  • Triples (5760x) is125% meer
Dus als je 60FPS Triples wil hebben moet je nu 135FPS hebben. Je kunt ook altijd in grafische schoonheid wat inleveren en eventueel resolution scale nutzen als de game dit ondersteund.

ps. allemaal uitgaande van gelijke y waardes.
Iracing vraagt niet zo gek veel van de GPU itt andere simulatie games.
Nu zit er een 3070 in en waarschijnlijk in januari komt daar een 3080 voor in de plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@Simbob Ik heb toevallig sinds dit weekend een telefoon achter m'n stuur gemonteerd, welke via SimHub en Popsracer een radar weergeeft. Heb het wat aangepast zodat 'ie grote groen/rode blokken weergeeft aan de zijkanten vh scherm als er iemand naast me rijdt. Dat valt wel op in je ooghoek. Ik weet niet of zoiets je ook (genoeg) zal helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Aikon schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:10:
@Simbob Ik heb toevallig sinds dit weekend een telefoon achter m'n stuur gemonteerd, welke via SimHub en Popsracer een radar weergeeft. Heb het wat aangepast zodat 'ie grote groen/rode blokken weergeeft aan de zijkanten vh scherm als er iemand naast me rijdt. Dat valt wel op in je ooghoek. Ik weet of zoiets je ook (genoeg) zal helpen?
Dank je, zal er straks even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Simbob schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:06:
[...]
Iracing vraagt niet zo gek veel van de GPU itt andere simulatie games.
Nu zit er een 3070 in en waarschijnlijk in januari komt daar een 3080 voor in de plaats.
Dat gaat wrs geen probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tophof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:15
Simbob schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:55:
[...]

Ik wil graag wat meer overzien dan ik nu heb met de 49 inch. In veel deur tot deur battles op de baan moet ik de links en rechts knoppen vaak gebruiken om te kijken waar iemand zit. Crewchief helpt me daar wel bij, maar het reduceren van het knoppengebruik is beter voor mijn stress tijdens zo'n situatie.
Mijn FOV is 97 dacht ik en dat wordt veel meer met triples.
Oke helder, jou voorganger in de comments geeft het zelfde aan.
Dan ga ik eens kijken of het hier allemaal past en welke monitoren beetje geschikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-10 16:50

Melkaz

Melkazar

Het afgelopen jaar heb ik last gehad van een ruggenwervel, deze was behoorlijk gevoelig. Het was nooit heel erg pijnlijk dus heb ik er verder niks mee gedaan. Nou heb ik toevallig de afgelopen 1,5 maand 0,0 minuten op de sim rig gezeten (dankzij verslaving Diablo II Remastered :P) en waren de rug klachten zo goed als over..

Gisteren uurtje geraced en ik had gelijk erna weer last van mijn rug. Kortom, het lijkt dus van de houding of de stoel te komen.

Momenteel heb ik een Sabelt racer duo in gebruik op mn Sim Lab rig. Deze stoel heb ik nooit als fijn ervaren, voornamelijk de padding op de rug is zeer dun, het lijkt net alsof je tegen een houten plank zit te drukken bij het remmen.

Ik ga eerst mijn stoel verzetten zodat ik wat rechter zit maar stiekem zit ik ook te kijken naar een nieuwe stoel...

Nu zie ik de Lynx stoelen veel voorbij komen in de verschillende topics, maar welke van deze stoelen heeft de meeste padding? https://lynxmotorsport.nl...onder-FIA-keur/c/26324530

Zijn deze echt veel zachter dan de Sabelt Racer Duo? Het even op en neer rijden naar de showroom is ook niet echt een optie :(

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Melkaz schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:25:

Zijn deze echt veel zachter dan de Sabelt Racer Duo? Het even op en neer rijden naar de showroom is ook niet echt een optie :(
Mijn ervaring niet. Daarom ben ik gegaan voor een echte autostoel. Destijds een goede Recaro Focus RS kunnen scoren bij een onderdelen handelaar. Alsof je als een koning op een troon zit.
Maar ieder zijn ding natuurlijk. Voor mij was zo'n kuipstoel te hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:25
Heb je overwogen om een gewone auto stoel te kopen? Eentje die in van alles en nog wat in te stellen is dus en niet erop ontworpen is om je vast te houden voor G-krachten die je niet ondervindt?

Ik gebruik járen een volvo stoel in mijn flight sim cockpit en een ASS volledig instelbare stoel in mijn race rig.
Beide van de sloop/marktplaats voor een habbekrats.

Super comfy :) :Y

Gegroet! Lukas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@Melkaz heb je een auto? Als je met autorijden geen last heb zou ik simpelweg die stoel ergens oppikken, of soortgelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-10 16:50

Melkaz

Melkazar

Aikon schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:44:
@Melkaz heb je een auto? Als je met autorijden geen last heb zou ik simpelweg die stoel ergens oppikken, of soortgelijk.
Jep, geen last met de vaste auto. Maar dan zit ik uiteraard ook een stuk rechter. Daarom ga ik eerst even de stoel recht zetten in plaatst van naar achteren laten kantelen. Mocht dat geen solaas bieden dan wellicht kijken naar een normale auto stoel :Y

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het voordeel van die autostoel is dat je on the fly van alles in kan stellen. :) Als je een omvormertje gebruikt, kan je zelfs met een elektrische stoel aan de slag. Met wat hobbywerk zelfs via Streambox instelbaar. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:49
vraagje voor de geleerden hier. ik zit te denken aan een tripplescreen setup, echter zit ik te dubben of de schermen 1920x1080 in resolutie moeten worden of dat ik toch moet gaan voor een hogere resolutie.

op het moment heb ik de videokaart niet voor om hogere resolutie te draaien (maar gaat er wel een keer komen), maar ik vraag ma af wat de winst is met een hogere resolutie op een triple setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

WeeDzi schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:08:
vraagje voor de geleerden hier. ik zit te denken aan een tripplescreen setup, echter zit ik te dubben of de schermen 1920x1080 in resolutie moeten worden of dat ik toch moet gaan voor een hogere resolutie.

op het moment heb ik de videokaart niet voor om hogere resolutie te draaien (maar gaat er wel een keer komen), maar ik vraag ma af wat de winst is met een hogere resolutie op een triple setup.
Als je er met je neus bovenop zit; dan kan 1440p schermen wel wat toevoegen. Zeker bij 32" (of groter). Bij 27" ga je niet heel veel verschil zien; behalve dat de text in de overlays kleiner is. Voor de beste race ervaring FPS > Pixels.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
Luckeh schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:34:
[...]

Als je er met je neus bovenop zit; dan kan 1440p schermen wel wat toevoegen. Zeker bij 32" (of groter). Bij 27" ga je niet heel veel verschil zien; behalve dat de text in de overlays kleiner is. Voor de beste race ervaring FPS > Pixels.
ja met triples zit je er van nature denk ik dichterbij dan normaal gesproken, Denk dat het sws 27 inch gaan worden, dat lijkt me groot genoeg (al is groter natuurlijk altijd beter :P).

tnx voor je input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
Toevallig recent onderzoek gedaan, als je Qhd wil wordt het twee keer zo duur, als budget geen issue is, is dat natuurlijk wel veel mooier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
WeeDzi schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:08:

Ik zat twee weken geleden met dezelfde vraag en ben uiteindelijk toch maar voor 32" 1440P schermen gegaan. Wist ook niet of mijn GPU het acceptabel kon trekken maar dacht maar zo resolutie verlagen altijd kan maar verhogen niet mogelijk is. En omdat ik op mijn simrig ondertussen al bijna alles alweer vervangen heb door beter/groter nu maar gelijk in een keer goed gedaan. Dus in plaats van 3x27 1080P toch maar voor 3x32 1440P (curved) gegaan, en geen spijt van. De extra hoogte is best erg fijn en gelukkig trekt mijn GPU het eigenlijk prima.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
Welke schermen heb je gekozen als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Himalaya schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:23:
[...]Dus in plaats van 3x27 1080P toch maar voor 3x32 1440P (curved) gegaan, en geen spijt van.
Heb je fototje? Moet wel een bakbeest van een rig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
Himalaya schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:23:
[...]

Ik zat twee weken geleden met dezelfde vraag en ben uiteindelijk toch maar voor 32" 1440P schermen gegaan. Wist ook niet of mijn GPU het acceptabel kon trekken maar dacht maar zo resolutie verlagen altijd kan maar verhogen niet mogelijk is. En omdat ik op mijn simrig ondertussen al bijna alles alweer vervangen heb door beter/groter nu maar gelijk in een keer goed gedaan. Dus in plaats van 3x27 1080P toch maar voor 3x32 1440P (curved) gegaan, en geen spijt van. De extra hoogte is best erg fijn en gelukkig trekt mijn GPU het eigenlijk prima.
heh gadver doe es niet :P dat is ook mijn angst een beetje. straks er wel blij mee zijn maar dan later toch weer meer willen. en meestal koop ik dan dus toekomst proof.
Pagina: 1 ... 35 ... 54 Laatste

Let op:
V&A in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.