Edit: Inmiddels keuze gemaakt, Het is de Thrustmaster T300 Alcantara geworden.
Onderbouwing van die keuze heb ik in een ander topic gegeven en voeg ik onderaan deze post als quote toe.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zit nu al een aantal dagen te twijfelen over de aanschaf van een beter stuur en eventueel ook een andere wheelstand/playseat challenge.
Mag ik hier om advies vragen? Zo ja, Zie hieronder. Mocht het niet mogen dan splits ik het af.
Heb een Logitech driving force GT, op 50% FFB in de software. Zit op een ikea Poang en stuur staat op een vrij simpele standaard met paal tussen de benen. (Wat best irritant is.)
Speel nu voornamelijk Snowrunner.
En mijn bedoeling is om weer met Rally sims te beginnen (Dirt Rally/2.0, en later WRC 8/9), maar wil eerst even leren rijden met Dirt 4 waar ik de in game FFB op 75% gezet heb.
Daarnaast zal het mits ondersteund ook in gta achtige games gebruikt worden
Even wat punten om in gedachten te houden:
* Schakelen gaat met de automaat, En mogelijk ga ik met flippers op termijn nog een poging wagen maar met koppelingspedaal en hand bak gaat voor mij zeker niet werken (Beperkte informatie verwerkings capaciteit)
* Circuit racen zie ik mijzelf niet doen, Vind het saai en het uit het hoofd leren van rem zones en ideale lijnen is voor mij helaas een brug te ver. (Zie hierboven)
* Gevoel is voor mij belangrijker dan kracht, Ik wil de invloeden op de auto kunnen voelen maar wil ook nog kunnen insturen. (Vandaar ook dat ik de FFB van zowel stuur als game verminderd heb.)
* Platform is PC.
* Budget hang van de keuze af.
* Ruimte voor een vaste rig is te realiseren maar ik durf mij daar nog niet op te storten (en het zou een algemene game rig moeten worden dan: Stuur met pedalen, joysticks voor space sims en andere games met controller)
Huidige kandidaten qua stuur zijn (incl. BF):
Thrustmaster: T300 rs (€250), GT (betere pedalen? €335) of Alcantara (iets groter stuur €390)
Fanatec: csl elite (€320 zonder en €400 met stuur + €99 voor basis pedalen)
Fanatec CSW 2.5, Helaas de BF korting van gemist en wellicht ook te zwaar in FFB voor mij?
Kandidaten voor pedalen (upgrade):
Thrustmaster: T LCM (€185~)
Fanatec: csl elite (€99), csl elite LoadCell (€230), Clubsport V3 (€360)
Heusinkveld: zonder clutch (€450, BF prijs)
Enerzijds is de T300 voor €250 een no risk optie om een beter stuur te hebben en te gaan kijken of ik daadwerkelijk dagelijks ga rijden, valt dat tegen dan ben ik er zonder veel verlies ook snel weer vanaf.
Bevalt het heel goed dan kunnen er altijd nog betere pedalen bij en dan gelijk in één keer goed. (afgelopen dagen teveel verhalen gelezen van mensen die 3 a 4 keer naar iets betere pedalen zijn gegaan, Meestal van standaard naar t3pa, die gemod en vervolgens naar een loadcell set)
Anderzijds lees ik ook veel klachten over de T300 en is het misschien verstandiger om mijn geld te steken in iets met een betere betrouwbaarheid? Wat dan de Fanatec csl elite zou moeten zijn, Al moet ik daar wel direct een pedalen keuze bij maken. Nu zouden de standaard csl elite pedalen al zeer goed zijn en kun je daar later makkelijk de loadcell upgrade aan toevoegen.
Misschien zijn er nog andere opties die ik over het hoofd zie? Alle hulp is welkom

Sato schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:51:
Wat het stuur betreft, Je gaf aan niet onder de indruk te zijn van de logitech.
Nu heb ik zelf een logitech driving force gt en dat gedraai in dat tandwiel voelt gewoon niet lekker, Dus wilde ik een ander stuur.
Na een week research en reviews vandaag bij Amazon (.de maar ook bij .nl) voor €364,04 de Thrustmaster T300 blabla Alcantara besteld, Met de simpele redenering: Sowieso 2 jaar met garantie racen en daarna bij een eventueel defecte basis nog een los stuur en pedalen set over houden waar nog wel markt voor is. (+/- €100 per jaar om te racen

)
Andere optie was de standaard t300 kit voor €250 maar dan zou ik er qua pedalen en hoe het stuur aanvoelt niet op voorruit zijn gegaan, Loadcell pedalen kan later altijd nog.
Of Fanatec csl elite maar dat was duurder met pedalen (€500 zonder en €630 met Loadcell) en dan zou ik mezelf kennende toch altijd het gevoel blijven houden dat ik liever de csw 2.5 had gekocht met v3 of heusinkveld pedalen en een hoger kwaliteit stuur... Alleen dat kost dan €1200/€1500 en dan moets er van mij ook nog meteen een simrig bij.
Die Thrustmaster durf ik zonder schaamte nog op een wheelstand te zetten en dan kan ik nog even in de poäng van ikea blijven zitten tot ik zeker weet dat ik wekelijks genoeg sim race uurtjes draai om een vaste rig te verantwoorden. (Want voor een vaste sim rig moet de tv bij mijn bed of een groot deel van mijn andere hobby opgeofferd worden om de benodigde ruimte vrij te krijgen.)
Het is voor mij dus de Alcantara kit geworden mede omdat die een iets groter en prettiger stuur heeft (30cm vs 28cm) en ook wat betere pedalen tegenover de basis set, En dat voor maar €115 meer dan de basis kit en €30 meer dan de GT kit (zelfde stuur als basis kit en zelfde pedalen als de Alcantara kit.)
Misschien helpt het in je keuze.
[
Voor 27% gewijzigd door
Sato op 01-12-2020 17:13
]