Een
realistische schatting noem ik niet zonder enige onderbouwing een getalletje noemen...
Ik zou zelf geen getal willen of kunnen noemen, maar ben wel geintersseerd in achtergronden achter jouw potentiele slachtoffer-inschatting..
zoud at dan zijn met enkel artiklerie-beschietingen, of inclusief de inzet van een nucleair wapen ?
100K doden met noordkoreaanse artillerie lijkt me moeilijk haalbaar en onwaarschijnlijk, zelfs over een periode langer dan vier weken (wat ik sowieso al niet denk dat de noordkoreanen zo lang weerstand zouden kunnen bieden en actief geweld uitoefenen tegen zuidkoreaanse doelen)
Verwijderd schreef op maandag 15 april 2013 @ 14:56:
In Noord Korea wonen allemaal gebrainwashte mensen. Iedereen denkt er dat Noord Korea het meest welvarende land is (moet je nagaan wat voor impact dat zal hebben als ze erachter komen dat ze 50 jaar achter liggen). Iedereen is opgegroeid met het 'Amerika is slecht, amerikanen zijn slecht, wij zijn de beste, Kim Jung Un heeft het spelletje Golf uitgevonden etcetcetc.' Die mensen weten niet beter en zijn tot heel wat bereid. Daarom is het ook zo'n gevaarlijk land omdat ze niet weten wat de consequenties zijn. Hetzelfde heb je met die Al-Quaida bombers. Die plegen zelfmoord voor het 'hogere doel'. Hetzelfde met die Noord Koreanen.
och, als dat is wat jij wil geloven, moet je dat vooral doen... 'geloven' kun je alles.
Je kunt echter, vergeleken met meerdere sterk onderdrukkende, autoritair georganiseerde staten uit de recente geschiedenis en altijd kennen die een sterk onderdrukkend systeem dat enorm inmengt in de bevolking, juist omdat de bevolking zelf helemaal niet zo makkelijk te 'onderdrukken' is, en een mening een staat niet zomaar op kan leggen.
Dat bv de noordkoreanen publiek nooit iets slechts zullen zeggen, zeker niet tegen buitenlanders en bv ze openlijke rouw uiten bij de dood van Jong-Il, is vooral uit pure angst..
En nee, juist soldaten uit zulk een leger zijn zo ongeveer de minst gemotiveerden, hooguit op een minderheid aan 'elite-regimenten' (die ook een betere sociale status heben en vaak betere voeding e.d. ontvangen en dus ook een economisch voordeel halen tov een lagere klase burgers/soldaten).
Ik neem ergens aan dat je in 1990-91 niet de eerste golfoorlog hebt meegemaakt, waar men ook dingen zei over het Iraakse leger met de Revolutionaire Gardisten die volgens iedereen de meest gemotiveerde soldaten zouden zijn en vast de amerikanen, als ze Kuwait zouden willen heroveren, eindeloos weerstand zouden bieden ...
In werkelijkheid gaven die zich over bij het eerste zichtkontakt en was de grootste uitdaging voor de amereikanen het beschikbaar houden van zowel mogelijk opvang voor de tien- tot honderduizende krijhgsgevenagen die zich per direkt overgaven en vaak uitgehongerd waren.
Nu ik toch verwijs naar de golfoorlog van 1990-91... is het interssant om aan te halen dat ondanks een duidelijke winst, dat allerminst een einde aan de problemen betekende en zelfs de tweede Irakoorlog in 2003, heeft einig werkelijke problemen opgelost daar, zonder er niet evenveel voor te scheppen..
Dat is ook een serieus gevaar bij noord-korea..
Ook een eventuele oorlog, zal vast en zeker geen 'einde' van eventuele problemen zijn; het kan zowel ook na die oorlog een aanhouden van de status-quo opleveren, mochten de grootmachten geen duidelijke gedeelde visie hebben hoe het verder moet met noord-korea, of het is mogelijk dat het oplossen van het probleem Kim (Jong-Un) domweg opgevolgt wordt door het verschijnen van nieuwe problemen.
[
Voor 25% gewijzigd door
RM-rf op 15-04-2013 15:23
]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen