En dan is NK terug in ruwweg 4 miljard BC: een radioactieve vlakte. Als ze dat toch willen kunnen ze net zo goed normale nukes gebruiken.
De vraag is natuurlijk hoe serieus kan je al die artikelen nemen, hoeveel ervan zijn volledig verzonnen/complottheorieën. Ik kan me voorstellen dat de theoretische risico's enorm zijn, maar ik heb geen idee hoe goed de spionage-afdelingen van de VS/Zuid-Korea etc. zijn.
Volgens mij kunnen ze beter die KMS 3-2 satelliet uit de lucht schieten, die vliegt de komende dagen over Amerika

http://www.n2yo.com/?s=39026

http://www.n2yo.com/?s=39026
See you in the Galaxies Far, Far Away ....
"North Korea says it will fire missiles into the Pacific Ocean on April 10 & that these missiles will pass over Japan."- Sankei Shimbun
Ik kan de bron via Google niet vinden, heb je een link? Als dit zo is zullen de Jappaners zeker weten zweren deze raket neer te halen. En Noord Korea is veels te ver gegaan om nu terug te krabbelen...Cthulhu schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 13:51:
"North Korea says it will fire missiles into the Pacific Ocean on April 10 & that these missiles will pass over Japan."- Sankei Shimbun
Dit is zorgelijk aan het worden
at your service
Was een twitterbericht die ik voorbij zag komen, Sankei Shimbun is een Japanse krant
kort nadat die raketten startten krijgt noord-korea dan een stevige lading...The_Butler schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 14:09:
[...]
Ik kan de bron via Google niet vinden, heb je een link? Als dit zo is zullen de Jappaners zeker weten zweren deze raket neer te halen. En Noord Korea is veels te ver gegaan om nu terug te krabbelen...
Dit is zorgelijk aan het worden
Bovendien, en dat is in die regio bij andere belanghebbenden nog minder graag gezien, (speciaal china, maar evengoed korea, mogelijk zelfs zuid-korea)
is dat het beginsignaal voor een japans initiatief om hun artikel 9 uit de grondwet te halen...
Wikipedia: Article 9 of the Japanese Constitution
volgens dat artikel kan Japan helemaal niet in staat van oorlog zijn, met wat voor land dan ook...
dientengevolgen hebben ze ook een relatief klein en weinig slagvaardig leger... waarbij er al langer een sterke beweging is die juist ernaar streft dat Japan ook militair sterker moet worden.
waarbij ik overigens vermoed dat juist provocatieve berichtgeving vanuit Japan over nordkoreaanse bedreiging, juist een propaganda-offensief is van juist die politieke lobby die voor meer millitairisering is, voor wie sowieso deze rel een zegen uit de hemel is.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Mee eensch is, vandaar dat ik ook even wilde kijken of dit , of fout vertaald was, of opgeleukt door deze Japanse krant. Ik gok op het laatste.RM-rf schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 14:52:
waarbij ik overigens vermoed dat juist provocatieve berichtgeving vanuit Japan over nordkoreaanse bedreiging, juist een propaganda-offensief is van juist die politieke lobby die voor meer millitairisering is, voor wie sowieso deze rel een zegen uit de hemel is.
at your service
Verwijderd
http://nos.nl/artikel/493...isis-zeer-gevaarlijk.html
VN: Korea-crisis zeer gevaarlijk
VN-secretaris-generaal Ban Ki-moon waarschuwt dat de situatie op het Koreaanse schiereiland snel uit de hand kan lopen. "Elk klein incident, veroorzaakt door een verkeerde inschatting, kan leiden tot een onbeheersbare situatie", zei Ban tegen verslaggevers in Rome.
De VN-chef riep Noord-Korea nogmaals op om gas terug te nemen met zijn provocerende retoriek. "De huidige spanningen zijn zeer gevaarlijk", sprak Ban. Hij heeft landen in de regio rond de beide Korea's gevraagd om hun invloed aan te wenden om de crisis te bezweren.
In gebruik nemen
Ban deed verder een oproep aan het bewind in Pyongyang om het industriële Kaesong-complex, vlak bij de grens met Zuid-Korea, weer in gebruik te nemen. In het complex, dat in 2004 werd geopend, werken Noord-Koreanen samen met Zuid-Koreanen. Het project werd gisteren stilgelegd door de Noord-Koreaanse regering.
Een functionaris van de Europese Unie zei vandaag tegen persbureau Reuters dat de EU het risico op een oorlog in Korea klein acht. "We zien dat de situatie gespannen is, maar onze inschatting is dat het risico op een gewapend conflict nog altijd klein is."
VN: Korea-crisis zeer gevaarlijk
VN-secretaris-generaal Ban Ki-moon waarschuwt dat de situatie op het Koreaanse schiereiland snel uit de hand kan lopen. "Elk klein incident, veroorzaakt door een verkeerde inschatting, kan leiden tot een onbeheersbare situatie", zei Ban tegen verslaggevers in Rome.
De VN-chef riep Noord-Korea nogmaals op om gas terug te nemen met zijn provocerende retoriek. "De huidige spanningen zijn zeer gevaarlijk", sprak Ban. Hij heeft landen in de regio rond de beide Korea's gevraagd om hun invloed aan te wenden om de crisis te bezweren.
In gebruik nemen
Ban deed verder een oproep aan het bewind in Pyongyang om het industriële Kaesong-complex, vlak bij de grens met Zuid-Korea, weer in gebruik te nemen. In het complex, dat in 2004 werd geopend, werken Noord-Koreanen samen met Zuid-Koreanen. Het project werd gisteren stilgelegd door de Noord-Koreaanse regering.
Een functionaris van de Europese Unie zei vandaag tegen persbureau Reuters dat de EU het risico op een oorlog in Korea klein acht. "We zien dat de situatie gespannen is, maar onze inschatting is dat het risico op een gewapend conflict nog altijd klein is."
Waar lees jij dat? Ik lees juist het volgende:RM-rf schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 14:52:
is dat het beginsignaal voor een japans initiatief om hun artikel 9 uit de grondwet te halen...
Wikipedia: Article 9 of the Japanese Constitution
volgens dat artikel kan Japan helemaal niet in staat van oorlog zijn, met wat voor land dan ook...
dientengevolgen hebben ze ook een relatief klein en weinig slagvaardig leger... waarbij er al langer een sterke beweging is die juist ernaar streft dat Japan ook militair sterker moet worden.
Wikipedia:
In practice, the JSDF are very well equipped and the maritime forces are considered to be stronger than the navies of some of Japan's neighbors.
Artikel 9 is een loos artikel. Formeel heeft Japan geen leger maar in werkelijkheid juist een van de best toegeruste legers in de regio en meer dan afdoende toegerust om Japan te verdedigen. En niet alleen maar tegen NK maar zonodig ook China.Wikipedia:
By 1990 Japan was ranked third, behind the then-Soviet Union and the United States, in total defense expenditures, and the United States urged Japan to assume a larger share of the burden of defense of the western Pacific.
Japan heeft zelfs aan de missie in Irak meegedaan. Op zich geen grote inzet, en alleen humanitair, maar van historisch belang omdat het de eerste inzet van Japanse grondtroepen buiten Japan was sinds WO2. Artikel 9 wordt al sinds de Koreaanse oorlog heel creatief geïnterpreteerd.
Wikipedia:
The interpretation of Article 9, has been determined that Japan cannot hold offensive military weapons — this has been interpreted to mean that Japan cannot have ICBMs, nuclear weapons, aircraft carriers or bomber fleets. This has not inhibited the deployment of submarines, AEGIS equipped destroyers, a helicopter carrier, and fighter planes.
Verwijderd
http://www.knack.be/nieuw...article-4000276998225.htm
VS: Noord-Korea klaar om ballistische raket te lanceren
Volgens de VS heeft Noord-Korea alles in gereedheid gebracht voor de proeflancering van een raket. De Amerikaanse en Zuid-Koreaanse strijdkrachten zijn in verhoogde staat van paraatheid gebracht.
Een Noord-Koreaanse ballistische raket tijdens een parade in Pyongyang. © Reuters
Zie ook
Dreiging Noord-Korea: Japan plaatst Patriots in hartje Tokio
De VS heeft de informatie van satellietbeelden, meldt CNN. De mobiele raketlanceerders zouden zich halverwege de Noord-Koreaanse oostkust bevinden, op ongeveer tien kilometer van de kustlijn. Aangenomen wordt dat de raketten gevuld zijn met vloeibare brandstof en dus klaarstaan om gelanceerd te worden.
Een anonieme Amerikaanse functionaris waarschuwde CNN wel dat er geen definitieve bevestiging is van een nakende lancering. De VS houdt continu spionagesatellieten boven de communistische dictatuur, maar heeft geen bronnen in Noord-Korea zelf.
Verhoogde alarmfase
Met het oog op een mogelijke raketaanval door Noord-Korea, bevinden de strijdkrachten van Zuid-Korea en de Verenigde Staten zich in verhoogde alarmfase, meldt Belga. De waakzaamheid van de gezamenlijke strijdkrachten is verhoogd, zo deelde een woordvoerder van het ministerie van Defensie in Seoel woensdag mee.
De waakzaamheid werd opgetrokken naar niveau 2, wat gelijkstaat met "vitale dreiging". In tijden van vrede wordt het niveau 4 gehanteerd, in tijden van oorlog het niveau 1.
Raket neerhalen
Om misverstanden te voorkomen, worden raketproeven gebruikelijk vooraf aangekondigd, maar in dit geval rekenen de Amerikanen daar niet op, zei de anonieme functionaris. “We hopen dat ze eerst verwittigen, maar op dit punt rekenen we daar niet op. We werken in de veronderstelling dat ze dat niet zullen doen.”
Een raketlancering in Zuid-Korea zou onmiddellijk worden waargenomen door Amerikaanse satellieten en radars. Binnen de paar minuten kan dan berekend worden waar de raket heen vliegt.
Is dat naar de open oceaan, dan wordt ze wellicht ongemoeid gelaten. Leidt het traject boven bewoond gebied – bijvoorbeeld over Japan – dan kan men pogen om de raket neer te halen.
De Amerikanen zijn wat dat betreft bezig met een aanzienlijke opbouw in de regio. Voor de Koreaanse kust hebben ze twee destroyers gestationeerd met krachtige Aegis-radars, die in staat zijn om raketten neer te halen. Op het Amerikaanse eiland Guam in de Stille Oceaan wordt de landvariant van dat systeem geïnstalleerd. Japan heeft Patriotraketten geïnstalleerd in het centrum van Tokio.
Wapenwedloop
Ondertussen waarschuwde Noord-Korea dat buitenlanders er goed aan doen om Zuid-Korea te verlaten, gezien het oorlogsgevaar. Algemeen wordt echter aangenomen dat Noord–Korea niet van zin is om een oorlog te ontketenen.
Desondanks zijn vergissingen die tot oorlog leiden snel gemaakt en valt een regionale wapenwedloop niet uit te sluiten. In Zuid-Korea gaan er alvast stemmen op om nu ook maar met de aanbouw van een eigen kernarsenaal te beginnen.
VS: Noord-Korea klaar om ballistische raket te lanceren
Volgens de VS heeft Noord-Korea alles in gereedheid gebracht voor de proeflancering van een raket. De Amerikaanse en Zuid-Koreaanse strijdkrachten zijn in verhoogde staat van paraatheid gebracht.
Een Noord-Koreaanse ballistische raket tijdens een parade in Pyongyang. © Reuters
Zie ook
Dreiging Noord-Korea: Japan plaatst Patriots in hartje Tokio
De VS heeft de informatie van satellietbeelden, meldt CNN. De mobiele raketlanceerders zouden zich halverwege de Noord-Koreaanse oostkust bevinden, op ongeveer tien kilometer van de kustlijn. Aangenomen wordt dat de raketten gevuld zijn met vloeibare brandstof en dus klaarstaan om gelanceerd te worden.
Een anonieme Amerikaanse functionaris waarschuwde CNN wel dat er geen definitieve bevestiging is van een nakende lancering. De VS houdt continu spionagesatellieten boven de communistische dictatuur, maar heeft geen bronnen in Noord-Korea zelf.
Verhoogde alarmfase
Met het oog op een mogelijke raketaanval door Noord-Korea, bevinden de strijdkrachten van Zuid-Korea en de Verenigde Staten zich in verhoogde alarmfase, meldt Belga. De waakzaamheid van de gezamenlijke strijdkrachten is verhoogd, zo deelde een woordvoerder van het ministerie van Defensie in Seoel woensdag mee.
De waakzaamheid werd opgetrokken naar niveau 2, wat gelijkstaat met "vitale dreiging". In tijden van vrede wordt het niveau 4 gehanteerd, in tijden van oorlog het niveau 1.
Raket neerhalen
Om misverstanden te voorkomen, worden raketproeven gebruikelijk vooraf aangekondigd, maar in dit geval rekenen de Amerikanen daar niet op, zei de anonieme functionaris. “We hopen dat ze eerst verwittigen, maar op dit punt rekenen we daar niet op. We werken in de veronderstelling dat ze dat niet zullen doen.”
Een raketlancering in Zuid-Korea zou onmiddellijk worden waargenomen door Amerikaanse satellieten en radars. Binnen de paar minuten kan dan berekend worden waar de raket heen vliegt.
Is dat naar de open oceaan, dan wordt ze wellicht ongemoeid gelaten. Leidt het traject boven bewoond gebied – bijvoorbeeld over Japan – dan kan men pogen om de raket neer te halen.
De Amerikanen zijn wat dat betreft bezig met een aanzienlijke opbouw in de regio. Voor de Koreaanse kust hebben ze twee destroyers gestationeerd met krachtige Aegis-radars, die in staat zijn om raketten neer te halen. Op het Amerikaanse eiland Guam in de Stille Oceaan wordt de landvariant van dat systeem geïnstalleerd. Japan heeft Patriotraketten geïnstalleerd in het centrum van Tokio.
Wapenwedloop
Ondertussen waarschuwde Noord-Korea dat buitenlanders er goed aan doen om Zuid-Korea te verlaten, gezien het oorlogsgevaar. Algemeen wordt echter aangenomen dat Noord–Korea niet van zin is om een oorlog te ontketenen.
Desondanks zijn vergissingen die tot oorlog leiden snel gemaakt en valt een regionale wapenwedloop niet uit te sluiten. In Zuid-Korea gaan er alvast stemmen op om nu ook maar met de aanbouw van een eigen kernarsenaal te beginnen.
Verwijderd
Zuid-Korea en VS verhogen alarmstatus één niveau
Met het oog op een mogelijke raketaanval door Noord-Korea, bevinden de strijdkrachten van Zuid-Korea en de Verenigde Staten zich in verhoogde alarmfase. De waakzaamheid van de gezamenlijke strijdkrachten is verhoogd, deelde een woordvoerder van het ministerie van Defensie in Seoul mee.
De alarmstatus werd opgetrokken naar niveau 2, wat staat voor actieve dreiging. In tijden van vrede wordt het niveau 4 gehanteerd, in tijden van oorlog het niveau 1.
bron : http://www.ad.nl/ad/nl/10...rmstatus-een-niveau.dhtml
Met het oog op een mogelijke raketaanval door Noord-Korea, bevinden de strijdkrachten van Zuid-Korea en de Verenigde Staten zich in verhoogde alarmfase. De waakzaamheid van de gezamenlijke strijdkrachten is verhoogd, deelde een woordvoerder van het ministerie van Defensie in Seoul mee.
De alarmstatus werd opgetrokken naar niveau 2, wat staat voor actieve dreiging. In tijden van vrede wordt het niveau 4 gehanteerd, in tijden van oorlog het niveau 1.
bron : http://www.ad.nl/ad/nl/10...rmstatus-een-niveau.dhtml
Hoe vaak is/komt er eigenlijk een alarmstatus niveau 1?
Gebeurd het eigenlijk vrij constant maar komen wij (ik) het niet altijd te weten, of moeten we nu echt verontrust zijn.
Gebeurd het eigenlijk vrij constant maar komen wij (ik) het niet altijd te weten, of moeten we nu echt verontrust zijn.
Hiet wat meer info over de alarmstatus (Defcon) in AmerikaNeutraleTeun schreef op woensdag 10 april 2013 @ 12:40:
Wikipedia: DEFCON
I intend to live forever. So far, so good.
Niveau 1 is volgens mij gewoon staat van oorlog, dus dat komt niet zo supervaak voor. En anders weet je het welNeutraleTeun schreef op woensdag 10 april 2013 @ 12:40:
edit: volgens mij is DEFCON wat anders dan de algemene alarmstatus waarover wordt gesproken? Kan me niet voorstellen dat ze momenteel in DEFCON 2 zitten namelijk. (en de tekst heeft het over een minimum van 4, DEFCON heeft 5).
edit2: Ah ander artikel zegt:
Dit is dus geen DEFCON! Maar WATCHCON: Wikipedia: WATCHCONSouth Korea and the United States upgraded their coordinated military surveillance status
[ Voor 37% gewijzigd door Bosmonster op 10-04-2013 12:54 ]
North Korea prepares to test medium-range ballistic missile as it closes border with China
-US satellites have located North Korea's missiles
-They have been pictured fueled and ready for launch
-Fears North Korea will not issue test-fire warning
http://www.news.com.au/wo...26616335993#ixzz2Q34o2ar0
-US satellites have located North Korea's missiles
-They have been pictured fueled and ready for launch
-Fears North Korea will not issue test-fire warning
http://www.news.com.au/wo...26616335993#ixzz2Q34o2ar0
Thanks, weet ik dat ook weerBosmonster schreef op woensdag 10 april 2013 @ 12:47:
[...]
Niveau 1 is volgens mij gewoon staat van oorlog, dus dat komt niet zo supervaak voor. En anders weet je het wel
edit: volgens mij is DEFCON wat anders dan de algemene alarmstatus waarover wordt gesproken? Kan me niet voorstellen dat ze momenteel in DEFCON 2 zitten namelijk. (en de tekst heeft het over een minimum van 4, DEFCON heeft 5).
edit2: Ah ander artikel zegt:
[...]
Dit is dus geen DEFCON! Maar WATCHCON: Wikipedia: WATCHCON
Dus zitten nu in WATCHCON 1?
'is in effect during wartime'
Maar gek toch dat ze een heel eigen alarm fase hebben puur voor NK.
-
Oh my bad, verkeerd gelezen. Ging verder adhv mijn bericht
'is in effect during wartime'

-
Oh my bad, verkeerd gelezen. Ging verder adhv mijn bericht

[ Voor 20% gewijzigd door NeutraleTeun op 10-04-2013 13:09 ]
Nee, 2 volgens het bericht.NeutraleTeun schreef op woensdag 10 april 2013 @ 13:07:
Dus zitten nu in WATCHCON 1?
'is in effect during wartime'![]()

N. Korean missile launchpad moved into firing position - report
A North Korean missile launcher has moved into the firing position with rockets facing skyward, Kyodo reports, citing a Japan defense official.
http://rt.com/news/north-korea-rocket-launch-663/
A North Korean missile launcher has moved into the firing position with rockets facing skyward, Kyodo reports, citing a Japan defense official.
http://rt.com/news/north-korea-rocket-launch-663/
http://112.170.78.145:50000/chosun
Live stream van de Noord-Koreaanse televisie. Back to the eighties!
Zo dan, net even dat Chosun bekeken.
Kreeg toch echt een hersenspoel effect met die vrij communistische propaganda beelden.
Vraag me af of dat hun enige zender is
Kreeg toch echt een hersenspoel effect met die vrij communistische propaganda beelden.
Nee, je hebt ook nog Noord Korea 1, 2 en 3NeutraleTeun schreef op donderdag 11 april 2013 @ 11:52:
Zo dan, net even dat Chosun bekeken.
Beetje de VARA en de VPRO
Vaak bu'j te bang!
Ligt dat nou echt aan de taal of schreeuwen ze nu altijd daar en zijn ze constant boos op iets??Vlassie1980 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 10:39:
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Absoluut het laatste, ze willen toon bijzetten. Als je als nieuwslezer niet agressief genoeg bent wordt je gestraft. Hetzelfde voor de mensen die niet genoeg huilden bij de dood van "de grote leider"..L1nt schreef op donderdag 11 april 2013 @ 12:54:
[...]
Ligt dat nou echt aan de taal of schreeuwen ze nu altijd daar en zijn ze constant boos op iets??
ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13
Ik vind het toch best jammer dat je niet kan verstaan (mijn Noord-Koreaans is niet super), want ben echt benieuwt waar ze het op die zender over praten/schreeuwen.Vlassie1980 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 10:39:
Is het afvuren van die raket en het laten onderscheppen door de VS/Japan niet een test van de mogelijkheden van hun vijanden in het neerhalen van hun raketten?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
North Korea warns it has 'powerful striking means' on standby
The Committee for the Peaceful Reunification of the Fatherland also said Thursday it has entered co-ordinates for targets. But it didn't elaborate on what it meant.
The Committee for the Peaceful Reunification of the Fatherland also said Thursday it has entered co-ordinates for targets. But it didn't elaborate on what it meant.
Mogelijkerwijs maar het is ook een enorme provocatie. Mocht de raket uit de lucht geschoten worden door de VS of Japan dan zal NK zich beroepen op schending van haar rechten als natie en dan heb je nog meer poppen aan het dansen..Tsurany schreef op donderdag 11 april 2013 @ 13:50:
Is het afvuren van die raket en het laten onderscheppen door de VS/Japan niet een test van de mogelijkheden van hun vijanden in het neerhalen van hun raketten?
Zie ze er ook nog wel voor aan om een raket af te vuren op de westkust van NK en claimen dat het van de Amerikanen is.
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Steve Herman @W7VOA 35s
#DPRK CPRK claims in statement panic buying of food & foreigners scrambling to leave #ROK "as war could break out at any moment."
Steve Herman @W7VOA 1m
Living in Seoul can attest no such events happening as portrayed by the North: all is calm & life going on normally in S. Korea.
#DPRK CPRK claims in statement panic buying of food & foreigners scrambling to leave #ROK "as war could break out at any moment."
Steve Herman @W7VOA 1m
Living in Seoul can attest no such events happening as portrayed by the North: all is calm & life going on normally in S. Korea.
Haha ja, die vrouwelijke nieuwslezeres. Toen ik bepaalde fragmenten van haar zag dacht ik echtL1nt schreef op donderdag 11 april 2013 @ 12:54:
[...]
Ligt dat nou echt aan de taal of schreeuwen ze nu altijd daar en zijn ze constant boos op iets??
"wow, en ik vond de Japanse Yakuza al vrij aanwezig"
Een comité voor de VREEDZAME hereniging heeft de coördinaten voor doelwitten ingevoerd? * Jiffy bladert toch zijn woordenboek even door om te checken of er recentelijk hier en daar in de betekenis van bepaalde woorden iets is gewijzigd...The Committee for the Peaceful Reunification of the Fatherland also said Thursday it has entered co-ordinates for targets.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Naar wie refereren ze dan met "it"?
Is dat niet gewoon Noord Korea?
Is dat niet gewoon Noord Korea?
Op zich is het al een provocatie van Noord Korea als ie over Japan heen vliegt he.....ScuL schreef op donderdag 11 april 2013 @ 13:53:
[...]
Mogelijkerwijs maar het is ook een enorme provocatie. Mocht de raket uit de lucht geschoten worden door de VS of Japan dan zal NK zich beroepen op schending van haar rechten als natie en dan heb je nog meer poppen aan het dansen..
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Wat zou NK doen als Japan die raket uit de lucht zou schieten dan? Is dat dan ook een provocatie?
Saved by the buoyancy of citrus
Ik hoor trouwens vaak dat Noord Korea veel artillerie heeft klaarstaan om Zuid Korea te beschieten en dat dit het grootste probleem bij een oorlog is omdat artillerie granaten niet uit de lucht te schieten zijn. Maar is het niet mogelijk om de posities van deze artillerie met raketten uit te schakelen voordat ze echt schade kunnen uitoefenen? Of gaat het om zoveel artillerie op zoveel plaatsen dat dit niet haalbaar is?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dat is ws de bedoeling van NK, hebben ze reden voor total warCyphax schreef op donderdag 11 april 2013 @ 17:16:
Wat zou NK doen als Japan die raket uit de lucht zou schieten dan? Is dat dan ook een provocatie?
Zoek naar beelden van de Russische belegering van Berlijn in WO2. In specifiek de Katyusha raket.Tsurany schreef op donderdag 11 april 2013 @ 17:17:
Ik hoor trouwens vaak dat Noord Korea veel artillerie heeft klaarstaan om Zuid Korea te beschieten en dat dit het grootste probleem bij een oorlog is omdat artillerie granaten niet uit de lucht te schieten zijn. Maar is het niet mogelijk om de posities van deze artillerie met raketten uit te schakelen voordat ze echt schade kunnen uitoefenen? Of gaat het om zoveel artillerie op zoveel plaatsen dat dit niet haalbaar is?
Wikipedia: Katyusha rocket launcher
Denk je dit in en vermenigvuldig met een factor 500, zoiets staat daar op circa 50km van Seoul.. (inwoneraantal bijna 11 miljoen mensen).
Dit is in principe de hoofreden waarom militair ingrijpen vanuit Westers oogpunt onacceptebel is tenzij NK begint.
[ Voor 8% gewijzigd door ScuL op 11-04-2013 17:51 ]
Vraag me af hoe lang dat spul staat als NK daadwerkelijk zou aanvallen. Denk dat de VS en ZK razendsnel een paar vliegtuigen de lucht in stuurt die de boel effectief kapot schieten.
Dat vraag ik me vooral af. Kan je met een verrassingsaanval snel genoeg zulke apparatuur uitschakelen of duurt dat te lang waardoor hoe dan ook een groot deel kan vuren?
Er zijn veel therorien hierover, toevallig een paar avonden terug tijdens een paar pilsjes met vrienden over gehad - hoeveel schade Noord Korea kan doen aan Seoel. Via google zijn er een aantal documenten te vinden die verhelderend zijn. Zo blijkt uit stukken dat Noord Koreaanse artelerie een dud-rate (blindganger) van 25% heeft, en er wonen zeer veel Chinezen (rijke kinderen van partij leden etc)- China zal echt pissig zijn als die opeens in een bombardement verzeilt raken. een voorzichtige schatting is dat als Noord Korea conventioneel aanvalt er 60.000 doden te betreuren zullen zijn in Seoel voordat alles aan de Noordzijde door Zuid Korea en Amerika in de as is gelegd. ong. 20% van dat getal zal buitenlanders (waaronder 6000 Chinezen bevatten). Ik ben de bron even kwijt maar het was op de eerste of tweede pagina van google met de zoekopdracht "Seoel Artiliry" of iets dergelijks.
Wat mij wel beeangstigd is onconventionle wapens (gifgas / biologisch?) die Noord Korea zou hebben, maar mij is niet bekend of je daar speciale (grotere) artelerie voor nodig hebt die de veiligheids diensten van het zuiden al op het oog hebben.... geen idee
Wat mij wel beeangstigd is onconventionle wapens (gifgas / biologisch?) die Noord Korea zou hebben, maar mij is niet bekend of je daar speciale (grotere) artelerie voor nodig hebt die de veiligheids diensten van het zuiden al op het oog hebben.... geen idee
at your service
60.000 vind ik wel een erg lage schatting tenminste mocht NK de 1e slag slaan.The_Butler schreef op donderdag 11 april 2013 @ 18:08:
Er zijn veel therorien hierover, toevallig een paar avonden terug tijdens een paar pilsjes met vrienden over gehad - hoeveel schade Noord Korea kan doen aan Seoel. Via google zijn er een aantal documenten te vinden die verhelderend zijn. Zo blijkt uit stukken dat Noord Koreaanse artelerie een dud-rate (blindganger) van 25% heeft, en er wonen zeer veel Chinezen (rijke kinderen van partij leden etc)- China zal echt pissig zijn als die opeens in een bombardement verzeilt raken. een voorzichtige schatting is dat als Noord Korea conventioneel aanvalt er 60.000 doden te betreuren zullen zijn in Seoel voordat alles aan de Noordzijde door Zuid Korea en Amerika in de as is gelegd. ong. 20% van dat getal zal buitenlanders (waaronder 6000 Chinezen bevatten). Ik ben de bron even kwijt maar het was op de eerste of tweede pagina van google met de zoekopdracht "Seoel Artiliry" of iets dergelijks.
Ja de zooi van NK is nogal oud en als de dud-rate klopt is het nog minder maar Seoul is toch wel een zeer dicht bevolkte stad en ik denk dat voordat ZK en de VS de artillerie van NK uitgeschakeld heeft zullen deze denk ik toch wel een flink aantal keren geschoten hebben.
Betreffende gifgas is er geloof ik alleen speciale granaat nodig.
Mochten ze zover gaan om gifgas te gebruiken kunnen ze het bij China denk ik sowieso volledig vergeten.
Mochten ze aanvallen tekenen ze sowieso voor hun eigen vernietiging. Wat China op dat moment ook vind, Noord Korea zal als natie volledig vernietigd worden. Het grote voordeel zal zijn dat de bevolking zwaar onderdrukt is en daardoor ook zwak is, dat betekent dat het leger uitgeroeid moet worden maar dat er geen jarenlang terrorisme zal ontstaan.
Onmogelijk te zeggen. Hangt ook af van factoren als: Hoeveel waarschuwingstijd is er? Hoeveel schuilplaatsen zijn er voor de bevolking van Seoul? Hoeveel weten de stad tijdig te ontvluchten? Hoe effectief zijn de Zuidkoreanen en Amerikanen in het aanvallen van die artillerie?Deadsy schreef op donderdag 11 april 2013 @ 19:06:
[...]
60.000 vind ik wel een erg lage schatting tenminste mocht NK de 1e slag slaan.
Ja de zooi van NK is nogal oud en als de dud-rate klopt is het nog minder maar Seoul is toch wel een zeer dicht bevolkte stad en ik denk dat voordat ZK en de VS de artillerie van NK uitgeschakeld heeft zullen deze denk ik toch wel een flink aantal keren geschoten hebben.
Betreffende gifgas is er geloof ik alleen speciale granaat nodig.
Mochten ze zover gaan om gifgas te gebruiken kunnen ze het bij China denk ik sowieso volledig vergeten.
Persoonlijk denk ik dat 60.000 doden wel een heel lage schatting is. Probleem is dat artillerie relatief goed te verbergen is en er waarschijnlijk een grondoorlog nodig is om Noordkoreaanse artillerie uit de regio rond Seoul te verdrijven.
Ik betwijfel dat de zware artillerie van NK vaak van positie veranderd en dat daardoor de VS precies weet waar het overgrote deel van de zooi is.downtime schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 00:32:
[...]
Onmogelijk te zeggen. Hangt ook af van factoren als: Hoeveel waarschuwingstijd is er? Hoeveel schuilplaatsen zijn er voor de bevolking van Seoul? Hoeveel weten de stad tijdig te ontvluchten? Hoe effectief zijn de Zuidkoreanen en Amerikanen in het aanvallen van die artillerie?
Persoonlijk denk ik dat 60.000 doden wel een heel lage schatting is. Probleem is dat artillerie relatief goed te verbergen is en er waarschijnlijk een grondoorlog nodig is om Noordkoreaanse artillerie uit de regio rond Seoul te verdrijven.
De reden dat ik betwijfel dat de zooi vaak van positie veranderd zijn de brandstof tekorten in NK.
En mocht NK de eerste zijn die toeslaat en dan ook direct met de artillerie beginnen dan zal de waarschuwingstijd denk ik zo kort zijn dat het er niet echt toedoet.
@Tsurany
Ik betwijfel dat de VS direct heel NK plat gaat gooien.
Ze gaan denk ik het militaire apparaat van het land dusdanig kapot maken dat NK geen andere optie heeft dan zich over te geven.
En hoe de bevolking zal reageren weet niemand dus of deze de VS of ZK zullen accepteren als overwinnaar is moeilijk te zeggen.
Deze mensen worden al hun hele leven gehersenspoeld door de leiders en je weet niet hoe deze over de hele situatie denken.
Verwijderd
VS: N-Korea heeft kernraketten
Noord-Korea heeft kernraketten, maar die zijn waarschijnlijk onbetrouwbaar. Dat is het oordeel van de spionageafdeling van het Pentagon, de Defense Intelligence Agency (DIA).
De conclusie staat in een rapport uit maart van dit jaar, waarover vandaag in de Amerikaanse Senaat werd gesproken. Volgens Amerikaanse media is het voor het eerst dat het Pentagon stelt dat Noord-Korea kernraketten bezit.
Bereik
Uit de zitting in de Senaat werd niet duidelijk of de DIA denkt dat de Noord-Koreaanse raketten ook het Amerikaanse vasteland kunnen halen, zoals het land beweert. Algemeen wordt in de VS verondersteld dat dat niet het geval is.
Een woordvoerder van het Witte Huis benadrukte dat het kernprogramma van Noord-Korea nog weinig resultaat heeft opgeleverd. "Het is onjuist om te denken dat het regime een kernraket al volledig heeft getest, ontwikkeld en gedemonstreerd."
De Zuid-Koreaanse regering zei later te betwijfelen dat Noord-Korea erin is geslaagd een atoombom klein genoeg te maken om in een raket te plaatsen. "Noord-Korea heeft drie kernproeven uitgevoerd, maar er is twijfel of ze nu al een kleine kernbom kunnen maken."
Oplopende spanning
De laatste tijd lopen de spanningen op het Koreaanse schiereiland weer op. Zo heeft Noord-Korea enkele middellangeafstandsraketten naar de oostkust verplaatst, waardoor een Amerikaanse basis op het eiland Guam binnen het bereikt valt.
President Obama ontving gisteren VN-secretaris Ban Ki-moon op het Witte Huis om te praten over de situatie. Ban riep China op om invloed uit de oefenen op Noord-Korea om in te binden.
bron : http://nos.nl/artikel/494...a-heeft-kernraketten.html
Noord-Korea heeft kernraketten, maar die zijn waarschijnlijk onbetrouwbaar. Dat is het oordeel van de spionageafdeling van het Pentagon, de Defense Intelligence Agency (DIA).
De conclusie staat in een rapport uit maart van dit jaar, waarover vandaag in de Amerikaanse Senaat werd gesproken. Volgens Amerikaanse media is het voor het eerst dat het Pentagon stelt dat Noord-Korea kernraketten bezit.
Bereik
Uit de zitting in de Senaat werd niet duidelijk of de DIA denkt dat de Noord-Koreaanse raketten ook het Amerikaanse vasteland kunnen halen, zoals het land beweert. Algemeen wordt in de VS verondersteld dat dat niet het geval is.
Een woordvoerder van het Witte Huis benadrukte dat het kernprogramma van Noord-Korea nog weinig resultaat heeft opgeleverd. "Het is onjuist om te denken dat het regime een kernraket al volledig heeft getest, ontwikkeld en gedemonstreerd."
De Zuid-Koreaanse regering zei later te betwijfelen dat Noord-Korea erin is geslaagd een atoombom klein genoeg te maken om in een raket te plaatsen. "Noord-Korea heeft drie kernproeven uitgevoerd, maar er is twijfel of ze nu al een kleine kernbom kunnen maken."
Oplopende spanning
De laatste tijd lopen de spanningen op het Koreaanse schiereiland weer op. Zo heeft Noord-Korea enkele middellangeafstandsraketten naar de oostkust verplaatst, waardoor een Amerikaanse basis op het eiland Guam binnen het bereikt valt.
President Obama ontving gisteren VN-secretaris Ban Ki-moon op het Witte Huis om te praten over de situatie. Ban riep China op om invloed uit de oefenen op Noord-Korea om in te binden.
bron : http://nos.nl/artikel/494...a-heeft-kernraketten.html
Nee heel Noord Korea zullen ze niet platgooien, maar ze zullen het leger volledig vernietigen. Gaat dit niet goedschiks dan maar kwaadschiks. Gehele regering zal ontbonden worden en elk bestuur in het land zal uit elkaar getrokken worden.Deadsy schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 01:13:
@Tsurany
Ik betwijfel dat de VS direct heel NK plat gaat gooien.
Ze gaan denk ik het militaire apparaat van het land dusdanig kapot maken dat NK geen andere optie heeft dan zich over te geven.
En hoe de bevolking zal reageren weet niemand dus of deze de VS of ZK zullen accepteren als overwinnaar is moeilijk te zeggen.
Deze mensen worden al hun hele leven gehersenspoeld door de leiders en je weet niet hoe deze over de hele situatie denken.
De bevolking zal negatief kunnen reageren maar ik verwacht geen gewapende opstand simpelweg omdat, naar mijn idee, de bevolking volledig ontwapend is. Dan moet het leger wapens gaan uitdelen aan de bevolking, zie ik niet snel gebeuren.
Er wordt hier soms makkelijk over gepraat vind ik (over het vernietigen van het leger), NK heeft 1 miljoen actieve militairen en 8 miljoen man reserve (volgens wiki). Daarnaast bestaat NK grotendeels uit bergachtig gebied wat de technologisch voorsprong van ZK en USA minder doorslaggevend maakt.Tsurany schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 07:36:
[...]
Nee heel Noord Korea zullen ze niet platgooien, maar ze zullen het leger volledig vernietigen. Gaat dit niet goedschiks dan maar kwaadschiks. Gehele regering zal ontbonden worden en elk bestuur in het land zal uit elkaar getrokken worden.
De bevolking zal negatief kunnen reageren maar ik verwacht geen gewapende opstand simpelweg omdat, naar mijn idee, de bevolking volledig ontwapend is. Dan moet het leger wapens gaan uitdelen aan de bevolking, zie ik niet snel gebeuren.
Uiteindelijk zullen ze wel verliezen, maar dit is geen piece of cake.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety
Grondoorlog doen ze toch niet, volgens het Pentagon kost dat 250.000 dodendowntime schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 00:32:
[...]
Onmogelijk te zeggen. Hangt ook af van factoren als: Hoeveel waarschuwingstijd is er? Hoeveel schuilplaatsen zijn er voor de bevolking van Seoul? Hoeveel weten de stad tijdig te ontvluchten? Hoe effectief zijn de Zuidkoreanen en Amerikanen in het aanvallen van die artillerie?
Wil ook niet zeggen dat het makkelijk gaat worden, maar wel dat ze het leger tot op het bot zullen afbreken om na 50 jaar eindelijk eens van Noord Korea af te zijn. Verwacht niet dat ze dan een oorlog tegen de bevolking moeten gaan uitvoeren zoals nu in het Midden Oosten.harmen1987 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:07:
Er wordt hier soms makkelijk over gepraat vind ik (over het vernietigen van het leger), NK heeft 1 miljoen actieve militairen en 8 miljoen man reserve (volgens wiki). Daarnaast bestaat NK grotendeels uit bergachtig gebied wat de technologisch voorsprong van ZK en USA minder doorslaggevend maakt.
Tsja, het leger bestaat dan al uit zo'n 35 procent. En denk dat de bevolking daar zo gebrainwasht is dat ze een lange guerilla oorlog wel zullen steunen. Maar wat inderdaad al genoemd wordt, een grondoorlog zal enorme verliezen leiden aan ZK en USA kant, dus dat zullen ze wel niet snel doen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety
Het lijkt me ook niet echt een test, als ze er meerdere gaan lanceren:
Missile spotted in 'launch position', United States and South Korean armed forces placed at 'vital alert' Watchcon 2
US, South Korea declare "Watchcon 2" - the highest level of alert
'Multiple launches' expected as more missiles spotted
http://www.news.com.au/wo...26617936354#ixzz2QDCIsQ9Q
Missile spotted in 'launch position', United States and South Korean armed forces placed at 'vital alert' Watchcon 2
US, South Korea declare "Watchcon 2" - the highest level of alert
'Multiple launches' expected as more missiles spotted
http://www.news.com.au/wo...26617936354#ixzz2QDCIsQ9Q
De grootste kans op "succes" voor de Zuid Korea / Amerikanen is wanneer na een aanval het leger de en millitaire coup pleegt en Kim Il Un afzet. Een oorlog tegen de bevolking gaat extreem veel levens, tijd en geld kosten en alleen het NK leger plat gooien zal misschien even soelaas bieden, maar op de langer termijn zal je er weinig mee opschieten.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
6:10am (AEST): President Barack Obama says now is the time for North Korea to end its belligerence. He says the United States will take, in his words, "all necessary steps" to protect its people.
But Mr Obama also says that no one wants to see a conflict on the Korean Peninsula.
But Mr Obama also says that no one wants to see a conflict on the Korean Peninsula.
[ Voor 23% gewijzigd door Tallguy op 12-04-2013 09:44 ]
Ik heb wat zitten neuzen over de militaire staat van Noord Korea en wat ik tegen kom is dat er vrij weinig artillerie Seoul zou kunnen bereiken. Ze hebben het over zo'n 700 stukken geschut wat zou resulteren in tussen de 30.000 en 100.000 doden. Dat is natuurlijk tragisch veel maar komt niet overeen met berichten dat Seoul compleet vernietigd zou worden. Daarnaast is er nog twijfel of Seoul wel daadwerkelijk aangevallen zou worden.
De AA verdediging van Noord Korea is niet bestand tegen moderne vliegtuigen en zullen vrij weinig uitdaging vormen. Constante luchtaanvallen gedurende lange perioden moeten daardoor goed mogelijk zijn. Noord Korea hoeft in principe niet binnen gevallen te worden voordat een groot deel van het Noord Koreaanse leger is uitgeschakeld.
De AA verdediging van Noord Korea is niet bestand tegen moderne vliegtuigen en zullen vrij weinig uitdaging vormen. Constante luchtaanvallen gedurende lange perioden moeten daardoor goed mogelijk zijn. Noord Korea hoeft in principe niet binnen gevallen te worden voordat een groot deel van het Noord Koreaanse leger is uitgeschakeld.
Ik kan me dat slecht voorstellen eerlijk gezegd. Als je een raket over een ander land schiet om te provoceren, iets dat de hele wereld behalve NK zo zal opvatten, en je raket wordt uit de lucht geschoten, dan neemt geen hond je toch serieus als je dan denkt dat aan jou de oorlog verklaard is?Cthulhu schreef op donderdag 11 april 2013 @ 17:43:
[...]
Dat is ws de bedoeling van NK, hebben ze reden voor total war
Toch vraag ik mij wel af wat er echt gebeurd als het mis gaat. Die Noord Koreanen zijn dusdanig gebrainwashed dat ze denken dat hun leger oppermachtig is. Als ze vervolgens Seoul gaan bestoken en de VS en Zuid Korea in no-time, met 2 vingers in de neus alle artillerie kapot schieten schaad dat het beeld van hunzelf direct.harmen1987 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:07:
[...]
Er wordt hier soms makkelijk over gepraat vind ik (over het vernietigen van het leger), NK heeft 1 miljoen actieve militairen en 8 miljoen man reserve (volgens wiki). Daarnaast bestaat NK grotendeels uit bergachtig gebied wat de technologisch voorsprong van ZK en USA minder doorslaggevend maakt.
Idem als hun luchtmacht met bosjes uit de lucht komt vallen.
Denk je nou echt dat China dat ooit allemaal gaat goedvinden? Je denkt echt veel te gemakkelijk over"totale vernietiging". De Korea oorlog vergeten?Tsurany schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 07:36:
[...]
Nee heel Noord Korea zullen ze niet platgooien, maar ze zullen het leger volledig vernietigen. Gaat dit niet goedschiks dan maar kwaadschiks. Gehele regering zal ontbonden worden en elk bestuur in het land zal uit elkaar getrokken worden.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Andere tijden. China heeft nu al haast de handen van Noord Korea afgetrokken. Als Noord Korea echt als eerste aanvalt doet China heel weinig om ze te helpen. Als het puntje bij het paaltje komt hebben ze liever de rest van de wereld te vriend dan Noord Korea.psy schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:28:
[...]
Denk je nou echt dat China dat ooit allemaal gaat goedvinden? Je denkt echt veel te gemakkelijk over"totale vernietiging". De Korea oorlog vergeten?
"China has sent North Korea its strongest warning yet not to “misjudge” the crisis on the Korean Peninsula, telling Pyongyang it “cannot shirk its responsibility” for ratcheting up tensions.
The warning from North Korea’s only major ally came as speculation mounted that missile tests are imminent. US and South Korean officials are playing a waiting game, saying the launch of mobile weapons could come “at any time”, according to Pentagon sources quoted in the US media. South Korean intelligence claims launch preparations are complete for a short-range Scud missile in addition to the Musudan, which has a range of up to 4,000km. A Rodong, with a range of 1,300km, is also ready to launch from a coastal area, claims Seoul-based Hankyoreh newspaper."
http://www.independent.co...roublemaking-8567998.html
The warning from North Korea’s only major ally came as speculation mounted that missile tests are imminent. US and South Korean officials are playing a waiting game, saying the launch of mobile weapons could come “at any time”, according to Pentagon sources quoted in the US media. South Korean intelligence claims launch preparations are complete for a short-range Scud missile in addition to the Musudan, which has a range of up to 4,000km. A Rodong, with a range of 1,300km, is also ready to launch from a coastal area, claims Seoul-based Hankyoreh newspaper."
http://www.independent.co...roublemaking-8567998.html
Het is eigenlijk wel een leuke situatie voor China. Ze hebben NK altijd beschermt en gesteunt, maar nu hebben ze er eindelijk is een keer last van. NK is nu gewoon aan het puberen tegen China en China heeft hier denk ik heel veel last van. Ik zie China als de ouder van NK want zonder China had NK nooit zolang kunnen bestaan.
Ja, wanneer Noord Korea de eerste stap uit voert zal China zich er niet mee gaan bemoeien. China heeft teveel op het spel staan in deze tijd. China in actie tegen Amerika betekent een volledige instorting van de economie van China, dat gaan zij zichzelf niet aan doen. Daarnaast zullen militaire acties vanuit Zuid Korea en Amerika gesteund worden door andere buurlanden, dat betekent dat China er alleen voor staat. Wellicht samen met Rusland maar dan nog, die gaan de status quo niet riskeren voor Noord Korea en mogelijke Amerikaanse invloeden aan de grens.psy schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:28:
[...]
Denk je nou echt dat China dat ooit allemaal gaat goedvinden? Je denkt echt veel te gemakkelijk over"totale vernietiging". De Korea oorlog vergeten?
Ik zou China niet zo bekijken. China heeft zelf niks aan Noord Korea, het kost enkel een hoop energie en middelen terwijl het een zeer destabiliserend effect heeft op de regio. China wilt enkel geen Amerikaanse invloed in Noord Korea want dan komt het direct aan hun grens en die grens moeten ze dan wel open stellen.MiliaanR schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:41:
Het is eigenlijk wel een leuke situatie voor China. Ze hebben NK altijd beschermt en gesteunt, maar nu hebben ze er eindelijk is een keer last van. NK is nu gewoon aan het puberen tegen China en China heeft hier denk ik heel veel last van. Ik zie China als de ouder van NK want zonder China had NK nooit zolang kunnen bestaan.
[ Voor 31% gewijzigd door Tsurany op 12-04-2013 10:56 ]
Noord-Korea is in een bepaalde mate afhankelijk van China. Maar dit is geen wederzijdse afhankelijkheid. China heeft, net als praktisch elk land op deze aardkloot, belang bij een stabiele situatie in de eigen regio. Om die reden zal China provocaties van Noord-Korea tot op een zekere hoogte 'downplayen'. Verwacht echter niet dat ze daadwerkelijk de handen in het vuur gaan steken voor Noord Korea.MiliaanR schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:41:
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.
Eerlijk gezegd verwacht ik nog eerder dat China uiteindelijk zelf orde op zaken stelt om te voorkomen dat de Amerikanen het moeten doen en er straks Amerikaanse militairen aan de Chinese grens staan.-Tom schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 11:07:
[...]
Noord-Korea is in een bepaalde mate afhankelijk van China. Maar dit is geen wederzijdse afhankelijkheid. China heeft, net als praktisch elk land op deze aardkloot, belang bij een stabiele situatie in de eigen regio. Om die reden zal China provocaties van Noord-Korea tot op een zekere hoogte 'downplayen'. Verwacht echter niet dat ze daadwerkelijk de handen in het vuur gaan steken voor Noord Korea.
Pijnlijk voor ZK, aangezien het hereniging van Korea geen stap dichterbij brengt, maar voor de Chinezen uiteindelijk misschien het minst slechte scenario.
Ach pijnlijk voor Zuid Korea? Die zullen er niet direct op verliezen. Echter zal Noord Korea bij een inval door China niet alsnog Zuid Korea aanvallen waardoor die, gesteund door Amerika, alsnog terug slaan?
Enkel lijkt een inval door China mij niet zeer waarschijnlijk. Tenzij ze Noord Korea bij China voegen en de grondstoffen gebruiken zullen ze enkel veel materieel verliezen.
Enkel lijkt een inval door China mij niet zeer waarschijnlijk. Tenzij ze Noord Korea bij China voegen en de grondstoffen gebruiken zullen ze enkel veel materieel verliezen.
China wilt stabiliteit en rust in de regio.
NK binnenvallen brengt alles behalve stabiliteit en rust.
Een land aftroeven op militaire vlak aftroeven is niet zo moeilijk. Een land controleren zonder massa moorden en genocide is een stuk moeilijker.
Kijk maar naar de VS. Het machtigste land op aarde met talloze bondgenoten hebben gewoon moeite om Afghanistan en Irak onder controle te houden.
China is niet gek. NK onder controle houden lukt hun ook niet en dat willen ze ook niet, want ZK en de VS zullen dat nooit pikken. En andersom zal China dat ook niet pikken.
NK binnenvallen brengt alles behalve stabiliteit en rust.
Een land aftroeven op militaire vlak aftroeven is niet zo moeilijk. Een land controleren zonder massa moorden en genocide is een stuk moeilijker.
Kijk maar naar de VS. Het machtigste land op aarde met talloze bondgenoten hebben gewoon moeite om Afghanistan en Irak onder controle te houden.
China is niet gek. NK onder controle houden lukt hun ook niet en dat willen ze ook niet, want ZK en de VS zullen dat nooit pikken. En andersom zal China dat ook niet pikken.
Er zijn geruchten dat China troepen richting de grensregio aan het verplaatsen is, dat is op zich een interessante ontwikkeling.
Overigens kwam ik net dit artikel tegen, broodje aap natuurlijk maar wel heel grappig
http://www.newyorker.com/...delayed-by-windows-8.html
Overigens kwam ik net dit artikel tegen, broodje aap natuurlijk maar wel heel grappig
http://www.newyorker.com/...delayed-by-windows-8.html
Ik zou ook troepen naar mijn grens verplaatsen als mijn buurland oorlog aan het uitlokken is. Je bent zeer onverstandig bezig als je dat niet doet. Ik denk wel dat China als enige de kans heeft om Noord Korea, na een inval, onder controle te houden. De VS en Zuid Korea gaan het moeilijk krijgen om het land te hervormen na een inval omdat zij de gedoodverfde vijand zijn. De vraag is hoe makkelijk Noord Korea zich door welvaart laat bekeren. Voedselhulp en medische hulp kunnen op het platteland een hoop helpen, daar is toch flink voedseltekort.
Ik vind niet dat je het kan vergelijken met Afghanistan en/of Irak, daar komt natuurlijk ook het geloof om de hoek kijken. Deze situatie is meer te vergelijken met Oost- en West-Duitsland, waarbij China de plaats van de Sovjet-Unie inneemt. Die vonden het ook fijn om Oost-Duitsland als buffer te hebben tegen het westen, maar de bevolking zag graag één Duitsland en dat zal voor de Noord-Koreanen ook wel gelden (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Die zien over de muur ook het neon branden en de grote gele M.
The ramblings of an idiot
Die zien dat dus niet aangezien de grens met China streng bewaakt wordt, de grens met Zuid Korea onmogelijk is door te komen en ze enkel nog een zeer groot stuk water over kunnen zwemmen.
Hoe weten zij dat andere landen het beter hebben en meer welvaart hebben?
NK is eigenlijk iets van China uit een ander tijdperk. Toen was het handig om een marionet te hebben die van alles kon doen en je in het geheim kon steunen zonder zelf iemand de oorlog te verklaren. Nu hebben ze bijna niks meer aan NK omdat China nu welvarend is en goede banden heeft met het westen, dit was vroeger wel anders.
Ik bedoel ook niet dat ze het letterlijk kunnen zien. En het is juist dat de bevolking in NK wereldvreemd gehouden wordt, maar ga er maar niet vanuit dat er niet onderling gesproken wordt en dat ze niet weten dat er een plek is waar het beter/vrijer is. Hoe streng het regime ook is en hoe erg ze hun best doen om het volk te indoctrineren, dat soort dingen komen ze toch wel te weten.Tsurany schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:21:
Die zien dat dus niet aangezien de grens met China streng bewaakt wordt, de grens met Zuid Korea onmogelijk is door te komen en ze enkel nog een zeer groot stuk water over kunnen zwemmen.
Was er niet een NK orkest wat over wilde lopen bij een optreden in het buitenland?
The ramblings of an idiot
NK heeft wel vaak sporters die als ze in een ander land zijn nooit meer terugkomen.
Maar hoe zal het volk reageren op zo'n verandering, ik denk dat ze vooral heel bang zijn voor vrijheid. Ze zijn het niet gewend en misschien denken ze wel dat ze er ingeluisd worden.
Wat ik wel weet is dat de mensen die eten en medicijnen en andere fijne dingen krijgen, het misschien wel fijn gaan vinden dat er een ander bestuur zou zijn.
Maar hoe zal het volk reageren op zo'n verandering, ik denk dat ze vooral heel bang zijn voor vrijheid. Ze zijn het niet gewend en misschien denken ze wel dat ze er ingeluisd worden.
Wat ik wel weet is dat de mensen die eten en medicijnen en andere fijne dingen krijgen, het misschien wel fijn gaan vinden dat er een ander bestuur zou zijn.
N. Korea threatens nuclear strike on Tokyo in event of war, or if Japan downs test missile
http://rt.com/news/north-korea-tokyo-strike-748/
Schiet hem dan niet over Japan heen, maar ergens in de zee
Ze zijn wel erg blij met hun nieuwe speelgoed
Schiet hem dan niet over Japan heen, maar ergens in de zee
Ze zijn wel erg blij met hun nieuwe speelgoed

[ Voor 11% gewijzigd door Cthulhu op 12-04-2013 13:17 ]
Ik heb het idee dat NK nu probeert oorlog uit te lokken maar het is dus wel erg doorzichtig zo... lijkt op een heel slecht uitgevoerd plannetje. Wat mij betreft schiet Japan die raket gewoon uit de lucht. Je gaat als land toch niet A) over je heen laten lopen (je geeft ze een vinger...), en
het risico dat die onbetrouwbare dingen van NK op je eigen land terechtkomen?
ik vertrouw Russiatoday niet zo...Cthulhu schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 13:16:
N. Korea threatens nuclear strike on Tokyo in event of war, or if Japan downs test missile
ze beweren een officieel persbericht van het Noordkoreaanse persbureau te hebben, die echter niemand anders heeft.
vreemde persberichten dan, die kennelijk aan één partij gegeven worden., waarbij de russen in geval van Korea sowieso een 'derde hond' zijn die vaak vooreeel ervan hebben als andere partijen in conflicten raken (dat was ook in de aanloop naar de Koreaanse orlog zo, welke Stalin bewust opzette als poging de chinezen en amerikanen in een onderlinge oorlog te doen geraken, in de hoop dat die vooral elkaar zouden aanpakken)
Wel zijn er een hoop amerikaanse site's, vooral uit de 'alternatieve media' die direkt nieuws van Russia Today copy-pasten, zonder enige kritische blik erop, zoals welke bronnen ze aangeven.
Ik ben eerder erg benieuwd of er werkelijk een officieel noordkoreanse persbericht bestaat of verschijnt van de KCNA die dit bevestigd, maar betwijfel heel sterk of het een reeel dreigement zou zijn te dreigen met een nucleaire aanval als er een testraket buiten hun grondgebied, of zelfs over japans grondgebied aangevallen zou worden..
Het lijkt me juist weinig overeenkomsten hebben met de reele noordkoreaanse dreigementen, de laatste weken, die vaak juist veel slimmer en dubbelzinniger in elkaar zitten;
Heel indirekt zijn en nooit direkt een noordkoreaanse aggresie impliceren (wat een rakettest over andermans grondgebied nu eenmaal is), maar altijd hameren op de 'zelfbescherming' die het volgens de nordkoreanen is
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
N. Korea warns Japan against hostile stance
SEOUL, April 12 (Yonhap) -- North Korea warned Japan Friday that Tokyo would be the first target in the event of a war on the Korean Peninsula if it continues to maintain its hostile posture.
In a commentary carried by the Korean Central News Agency (KCNA), the communist country lashed out at Tokyo's standing orders to destroy any missile heading toward Japan, threatening such actions will result in a nuclear attack against the island nation.
http://english.yonhapnews...AEN20130412009100315.HTML
SEOUL, April 12 (Yonhap) -- North Korea warned Japan Friday that Tokyo would be the first target in the event of a war on the Korean Peninsula if it continues to maintain its hostile posture.
In a commentary carried by the Korean Central News Agency (KCNA), the communist country lashed out at Tokyo's standing orders to destroy any missile heading toward Japan, threatening such actions will result in a nuclear attack against the island nation.
Wat is dat toch met Japan, is altijd de zak. Met oorlog, kernwapens, natuurrampen.
Sneu eigenlijk. Maar ook sterk, zijn er elke keer weer bovenop gekomen.
Bijna letterlijke copypast van het RT.com artikel, dat ik hieronder quote:Cthulhu schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 13:34:
N. Korea warns Japan against hostile stance
de hele zinsstructuur is vrijwel exact gelijk, hooguit wat woorden zijn net wat anders geschreven...Pyongyang warned that Tokyo would be its primary target if war broke out on the Korean Peninsula, if Japan maintains its “hostile posture.”
In the comments, carried by the Korean Central News Agency (KCNA) on Friday, Pyongyang lambasted Tokyo’s standing orders to shoot down any North Korean missile heading towards Japan, Seoul-based Yonhap news agency reports.
ik ben vooral benieuwd of er een onafhankelijk bron is van dat persbericht die niet verwijst naar Russiatoday of de tekst daarvan gekopieerd heeft..
dat betwijfel ik heel sterk, en vermoed ook dat het een onrealsitische clai is..
hoezeer je ook kunt zeggen dat de noordkoreanen helemaal gek zouden zijn en zomaar zouden dreigen, als je wat nauwkeuriger kijkt, zijn de noordkoreaanse dreigementen heel zorgvullig gefouleerd en proberen ze continue de schuld te verleggen en zichzelf voor te stellen als slachtoffer...
openlijk erkennen dat je zelf raketten over andermans grondgebied wilt afschieten past daarbinnen nu net niet.
Je leunt nu tegen de suggestie dat Rusland wellicht via de media probeert te manipuleren om de spanningen te verhogen?
Mss heeft RT die tekst wel gekopierd van die Koreaanse bron
Ik zag het hier staan:
http://www.breakingnews.com/
North Korea threatens nuclear attack on Tokyo in the event of war, if Japan shoots down missile - KCNA, @YonhapNews
Ik zag het hier staan:
http://www.breakingnews.com/
North Korea threatens nuclear attack on Tokyo in the event of war, if Japan shoots down missile - KCNA, @YonhapNews
[ Voor 59% gewijzigd door Cthulhu op 12-04-2013 14:05 ]
Je beseft dat Japan de agressor was tijdens WO II en niet het slachtoffer?NeutraleTeun schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 13:39:
Wat is dat toch met Japan, is altijd de zak. Met oorlog, kernwapens, natuurrampen.
Ze zijn als beesten tekeer gegaan tijdens WO II. En nog eren ze jaarlijks hun oorlogshelden. Europa heeft het oorlogsverlden van Duitsland min of meer vergeven, maar in Azie leeft het nog steeds. Alhoewel het steeds minder wordt.
ik vind dat waarschijnlijker dan het idee dat de noordkoreanen zulke woorden in een deigement zouden gebruiken..ScuL schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 13:47:
Je leunt nu tegen de suggestie dat Rusland wellicht via de media probeert te manipuleren om de spanningen te verhogen?
Nogmaals, de noordkoreaanse dreigementen tot nu toe hebben een zeker herkenbaar stramien...
Ze hameren erop dat noordkorea zich zou zelf-verdedigen, proberen te doen alsof het westen juist noordkorea zou 'bedreigen' en waarschuwen voor een verdere escalatie en suggereren hooguit dat zij dan ook zouden kunnen terugslaan, maar nooit met expliciete wapen-dreigingen.
dat RT-bericht is juist voor de noordkoreanen enorm 'a-typisch' en zou ook bv voor de eigen bevolking eerder kunnen overkomen alsof hun eigen regeing ook aggressief dreigt op een aanval op buitenlands grondgebied, terwijl ze ook qua binnenlandse politiek de hele situatie willen vorostellen alsof de dreiging juist van het buitenland zou komen en die noordkoreaans grondgebied dreigen binnen, of aan te vallen.
Het is overigens zeker niet zo vreemd te vermoeden dat bepaalde conflicten vaak verschilende spelers hebben en vaak ook meerdere partijen die ook veel voordeel kunnen hebben bij escalatie.
Zo gaat internationale politiek nu eenmaal, en het is ook een bekend gegeven dat ook bij een oorlog tussen twee partijen, er ook nog een derde of vierde partij is, die als ware ze de derde hond poogt te profiteren en het bot mee te pikken waarover andere partijen vechten.
[ Voor 17% gewijzigd door RM-rf op 12-04-2013 14:16 ]
Verwijderd
Een interresante lijst foto's van Noord-koreaanse soldaten en what-not (schaamteloos van geenstijl gekopierd): http://blogs.reuters.com/...anks-of-north-korea/#a=26
Ik vind het ergens vreemd om te zien dat die noord-koreanen ook maar gewoon mensen zijn. Geen idee waarom.
Ik vind het ergens vreemd om te zien dat die noord-koreanen ook maar gewoon mensen zijn. Geen idee waarom.
Ze zijn in ieder geval goed geëmancipeerd met al die vrouwen in het leger
En ze zijn nog best cute ook 

[ Voor 44% gewijzigd door Tsurany op 12-04-2013 14:29 ]
De westerse propaganda heeft al aardig zijn effect bereikt blijkbaar.Verwijderd schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 14:24:
Een interresante lijst foto's van Noord-koreaanse soldaten en what-not (schaamteloos van geenstijl gekopierd): http://blogs.reuters.com/...anks-of-north-korea/#a=26
Vind die andere link van geenstijl ook wel interessant: http://news.nationalpost....koreas-conventional-arms/ Een grafische weergave van hoe belachelijk veel legermaterieel NK eigenlijk heeft. Het meeste is oud spul, maar toch, met een pijl en boog kan je ook nog steeds iemand neerschieten. Komen wij met onze 6 fregratten en 4 onderzeëers....
Verwijderd
Dat inderdaad, de dag van vandaag zijn er nog heel veel mensen die Japan daarvoor haten, Japan heeft geloof ik ook niet echt excuus aangeboden en de keizer van Japan ging gewoon vrijuit.Russel88 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 14:03:
[...]
Je beseft dat Japan de agressor was tijdens WO II en niet het slachtoffer?
Ze zijn als beesten tekeer gegaan tijdens WO II. En nog eren ze jaarlijks hun oorlogshelden. Europa heeft het oorlogsverlden van Duitsland min of meer vergeven, maar in Azie leeft het nog steeds. Alhoewel het steeds minder wordt.
Ik denk dat veel mensen niet erg zouden vinden als er een atoombom op Japan zou vallen, de natuurrampen in Japan worden ook als straf door god gezien door sommige, maar je moet voorzichtig zijn met uitspraken over Japan want de meeste kunnen alleen Japan van de manga en anime en dat is geen realiteit.
Ik zou wel zonde vinden als er oorlog uitbreekt in Korea, ik geniet namelijk best van k-pop en koreaanse tv series zijn best goed.
nou, goeie reden om het zonde te vinden dat er oorlog uitbreekt hoor. toppie
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
Wat is veel? Die gevoelens waar jij over praat zijn behoorlijk marginaal aanwezig in de westerse wereld. En laten we eerlijk zijn, de meesten kennen manga en anime niet eens, laat staan dat ze daarbij enkel aan Japan denken. Dan gaat het vooral om gevoelens in andere Aziatische landen.Verwijderd schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 14:57:
Dat inderdaad, de dag van vandaag zijn er nog heel veel mensen die Japan daarvoor haten, Japan heeft geloof ik ook niet echt excuus aangeboden en de keizer van Japan ging gewoon vrijuit.
Ik denk dat veel mensen niet erg zouden vinden als er een atoombom op Japan zou vallen, de natuurrampen in Japan worden ook als straf door god gezien door sommige, maar je moet voorzichtig zijn met uitspraken over Japan want de meeste kunnen alleen Japan van de manga en anime en dat is geen realiteit.
Heerlijk weer dat typische egoïsme van jouIk zou wel zonde vinden als er oorlog uitbreekt in Korea, ik geniet namelijk best van k-pop en koreaanse tv series zijn best goed.

Jullie hebben gelijk. Het is veel beter als er oorlog uitbreekt.
Wat wij bedoelen is dat de reden waarom hij het zonde zou vinden nogal egoïstisch is. Nee, honderdduizenden mensen die dood gaan is niet zo belangrijk, dat hij geen K-Pop en Zuid Koreaanse tv kan kijken, dat is belangrijk!Cyphax schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 15:15:
Het komt heel raar over als je zulke statements maakt.
Oorlog is nooit goed, maar is in het geval van NK nog een alternatief?Cyphax schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 15:15:
Het staat nu 60 jaar lang in bijna precies dezelfde fase als voorheen, als er door andere landen niet wordt ingegrepen gaat dat nog heel lang doorpruttelen.
De enige manier om de vijandige retoriek en het brainwashen van de bevolking te stoppen is door interventie. Stel je voor dat dit conflict nog 60 jaar verder door gaat, wat voor een gigantisch probleem ontstaat er dan als in 1x vijf of zes generaties Noord-Koreanen vrij kan leven & denken... Die mensen kunnen zich nooit meer aanpassen. Al vrees ik er persoonlijk al voor dat het nu al te laat is.
Ik vind het eigenlijk vooral vreemd dat je er zo op in gaat. Let it be.Tsurany schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 15:24:
[...]
Wat wij bedoelen is dat de reden waarom hij het zonde zou vinden nogal egoïstisch is. Nee, honderdduizenden mensen die dood gaan is niet zo belangrijk, dat hij geen K-Pop en Zuid Koreaanse tv kan kijken, dat is belangrijk!
Het komt heel raar over als je zulke statements maakt.
Ik hoop ook dat er geen vele doden vallen in NK, maar ik gun de Noord-Koreanen aan de andere kant ook echt wel meer dan ze nu krijgen. Ik ben blij dat ik niet hoef te beslissen! Het komt er haast op neer dat je moet kiezen om nu n Noord Koreanen eigenlijk op te offeren voor generaties na hen of het huidige systeem met rust laat.
Dat weet ik niet, behalve dan niets doen.ScuL schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 15:29:
[...]
Oorlog is nooit goed, maar is in het geval van NK nog een alternatief?
De vraag is: moet je je bemoeien met de binnenlandse politiek van Noord Korea? De VS heeft er een handje van (om welke reden dan ook) maar dan zijn ze weer "politieagentje" en kijken we ze daar weer op aan.Het staat nu 60 jaar lang in bijna precies dezelfde fase als voorheen, als er door andere landen niet wordt ingegrepen gaat dat nog heel lang doorpruttelen.
Ik denk ook dat het niet zo veel meer uitmaakt of je NU ingrijpt of over 100 jaar, aangenomen dat de situatie stabiel blijft.De enige manier om de vijandige retoriek en het brainwashen van de bevolking te stoppen is door interventie. Stel je voor dat dit conflict nog 60 jaar verder door gaat, wat voor een gigantisch probleem ontstaat er dan als in 1x vijf of zes generaties Noord-Koreanen vrij kan leven & denken... Die mensen kunnen zich nooit meer aanpassen. Al vrees ik er persoonlijk al voor dat het nu al te laat is.
Aan de andere kant; wordt het land niet steeds armer en hebben ze niet steeds minder grondstoffen? Wachten maakt misschien ingrijpen weer minder risicovol?
[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 12-04-2013 15:41 ]
Dat zal wel meevallen vermoed ik. Ook hier in Nederland dacht men bijvoorbeeld lang dat (christelijke) god almachtig was en nu?ScuL schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 15:29:
Die mensen kunnen zich nooit meer aanpassen. Al vrees ik er persoonlijk al voor dat het nu al te laat is.
Het gaat bij NK om zo veel meer dan armoede.. de voortgaande structurele schending van mensenrechten. Het uitmoorden en martelen van personen die het niet eens zijn met de staat, en hun familie.Cyphax schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 15:40:
De vraag is: moet je je bemoeien met de binnenlandse politiek van Noord Korea? De VS heeft er een handje van (om welke reden dan ook) maar dan zijn ze weer "politieagentje" en kijken we ze daar weer op aan.
Ik raad iedere deelnemer aan dit topic van harte aan dit boek te lezen:
http://www.bol.com/nl/p/vlucht-uit-kamp-14/9200000000031086/
of in het Engels
http://www.amazon.co.uk/E...ble-Odyssey/dp/1455160474
Ik heb zelf afgezien van dit boek nog een flink aantal van soortgelijk kaliber gelezen en als je éénmaal weet waar die mensen mee geconfronteerd worden dan is het onmenselijk om nog langer toe te kijken en niets te doen..
Ook interessante docu over werkkampen van Noord Korea...in Siberië notabene!
http://www.vice.com/vice-...korean-labor-camps-part-1
http://www.vice.com/vice-...korean-labor-camps-part-1
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)