@sdk1985
80W bronze is een verschrijving, ik bedoelde 80plus bronze.
Zuinige servers bouwen is een sport. Een percentage van een laag aantal Watts is in absolute zin klein, maar er is geen reden om het niet te doen. Voordelen zijn duidelijk:
zuinigste voeding, weinig warmteontwikkeling, volledig stil. Dat zijn kwaliteiten die van belang zijn voor veel mensen.
Tegenwoordig zijn er extra
zuinige adapters op de markt wegens de eisen van de Amerikaanse Level 6 eco maatregelen om te besparen op energie. On
zuinige voedingen zorgen wereldwijd voor veel extra stroomverbruik, het is voor het milieu noodzakelijk om
zuinige voedingen te gaan gebruiken.
De cijfers die ik noem zijn gebaseerd op online gepubliceerde tests en deels bevestigd met eigen waarnemingen. Lees dit topic en klik op links. Het is een onomstreden feit dat normale voedingen bij 15W inefficient zijn. Veel inefficienter dan je in een test op 25W of 22,5W kunt zien.
In jouw NAS kun je besparen als je de server in een slaapstand zet, of alle schijven behalve een OS SSD laat downspinnen. Zo is de natuur van een NAS, de 3.5" on
zuinige schijven (vaak met veel platters) vragen veel stroom. Voor een thuisserver met een paar schijven die 95% van de tijd niets staat te doen is 80W idle verbruik enorm. Met een PicoPSU bespaar je weinig extra op 80W idle. Als je boven de 35W komt kun je het ook af met een
zuinige standaard formaat voeding. Op 80W idle heb je ook keus in standaard formaat 80plus voedingen tot zo'n 450W (80plus test op 20% belasting; bij een 450W voeding is dat 90W), op dat punt kun je vergelijken aan de hand van 80plus classificaties.
Neem a.u.b. tests met on
zuinige adapters niet serieus. Dat is het geval voor de on
zuinige 102W EDAC adapter. Dat ding is een gruwel. Zie wat ik eerder over schreef.
Edit: 80plus en de relevantie van 80W/90W verduidelijkt, correctie.
[
Voor 22% gewijzigd door
mrmrmr op 10-02-2016 10:50
]