Op verzoek verwijderd
Wat een onzin. Zoals eerder in dit topic neergezet ben ik wel eens beroofd onder dreiging van iemand met extreem groot mes in z'n handen. Ook wel eens zo'n gast in de trein gehad, die niet eens wapens had maar met z'n vuist aan het dreigen was en dan geld wilde (totdat ik opstond en toch anderhalve kop groter bleek te zijn, het zijn ook niet de slimste jongens die dat doen).Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 16:46:
[...]
Het heeft juist niets met emoties te maken, het is het rationele besluit erger te voorkomen door het overduidelijke tactische voordeel dat je 'nog' hebt niet te verspelen.
Het voordeel dat juist je veiligheid is.
Misschien ontwikkel je zoiets eerder als je niet je hele leven op een veilige pluche poef hebt geleefd.
Wat jij als "primair" classificeert, heet angst.
En angst is een slechte raadgever, wacht dus niet tot je angstig begint te worden zou de boodschap kunnen zijn.
Maar goed, ik ken mijn opties intussen, voor jou kan het anders zijn.
Je moet ook niet meer willen doen dan je aan kan.
Nog steeds ben ik van mening dat je geweld moet zien te voorkomen.
Stel jij zit boven in je huis, en je ziet dat er iemand je TV aan het jatten is. Dan is het inderdaad je primaire gevoel van "godverdomme die gast moet van m'n spullen afblijven", het eergevoel, of inderdaad rechtvaardigheidsgevoel. Dit is best begrijpelijk hoor, heel erg menselijk. Maar gaat dat nou niet afschilderen als de verstandigste keuze, dat is simpelweg onzin.
Als jij iemand je TV ziet jatten en je wil niet dat hij je TV meeneemt moet je hem inderdaad gaan wegjagen, of zelfs aanvallen. Maar dingen zoals eigen veiligheid of de veiligheid van je dochtertje zoals lekker emo in deze discussie wordt geslingerd, dan moet je lekker de kat uit te boom kijken, en die kerel lekker je TV mee laten nemen. Want het is immers maar je TV. Ga je de confrontatie aan dan loop je juist zeer groot risico om gewond te raken, zo niet erger.
Dus dan ben je helemaal niet met je eigen veiligheid bezig, maar dan ben je met je TV bezig, of inderdaad je eergevoel/rechtvaardigheidsgevoel.
Veiligheid betekent nog altijd geweld voorkomen. Als dat niet anders kan, DAN PAS kun je spreken van andere zaken zoals dat aanval de beste verdediging is en dat soort dingen.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Je noemt het al geweld als diegene je wakker heeft gemaakt met het openbreken van de deur. En dat vind ik onterecht. Natuurlijk is het enorm intimiderend als iemand je huis binnenbreekt en je daar in de nacht van wakker wordt. Genoeg mensen houden daar een licht trauma aan over, zelfs als ze niet wakker zijn geworden maar gewoon spullen missen.Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 17:42:
[...]
Met dat laatste ben ik het eens, je gaat alleen aan het gegeven voorbij dat het geweld reeds heeft plaatsgevonden als je 's nachts wakker wordt van lawaai.
Je hoeft niet perse méér geweld te gaan gebruiken, maar je moet het reeds ingezette geweld van de ander wel gaan "beperken".
Een proportionele reactie kan zo erger voorkomen, als jij daarover wilt twisten door je gelijk op te dringen dan mis je het punt.
Wat voor mij, of een ander opgaat, hoeft niet hetzelfde te zijn als wat jij doet of kan, doe vooral niet meer dan je aankunt in jouw situatie van dát moment.
Maar het is nog steeds geen geweld, en jij bent nog steeds niet geschaad met geweld.
Gelukkig heb ik niet zo veel ervaringDat het "onzin" is, is 'in the eye of the beholder'.
Als je alleen in een trein zit en door vier man met messen wordt omringt, dan moet je je knopen tellen en vooral geen geweld initiëren waar je onvermijdelijk zelf het slachtoffer van gaat worden.
Zoals al eerder gezegd heb ik met het nodige geweld om mij heen geleefd en wat jij als kennelijke geweldsamateur 'onzin' noemt, weet ik misschien iets beter wat ik wel en wat ik niet kan.
Ervaringswijs gesproken.
Grappig dat je het aanhaalt. Het is eigenlijk relatief goed te vergelijken. In alle gevallen is voorkomen beter dan genezen. Dus je wil vuur liever voorkomen dan dat je het moet blussen. Zelfde met inbrekers, dat wil je voorkomen. En als ze dan toch in je huis zitten wil je alsnog geweld voorkomen is mijn idee.Hier gaat hier om het thuisvoordeel, dat je goed voorbereid in je eigen huis kunt hebben en dat voordeel moet je zeker niet uit handen geven.
Tegen vier man met machinegeweren begint niemand iets en als die verschijnen dan zal het niet voor de lekkere koffie zijn.
Zoals je je wapent tegen brand, water en wind, hoor je je ook mentaal voor te bereiden op dingen die hopelijk nooit gaan gebeuren.
Of je daarbij geweld of juist niet moet gebruiken, kun je beter in alle rust bedenken, dan in de paniek van een onvoorbereid en chaotisch moment.
"Doomsday Preppers" gaat mij veel te ver, maar je begrijpt vast de bedoeling.
Wapens e.d. (of het nou een echt wapen is of een grote maglite) zijn alleen zinnig als iemand echt voor jou komt. Maar zelfs in het geval van een roofoverval komt iemand uiteindelijk toch voor de spullen, het zij de autosleutels. Dan heb je nog de ernstige gevallen van brute mishandeling e.d. al op voorhand. Tja, wat ga je daar tegen doen? Als iemand met een pistool binnenkomt, wat ga je doen dan?
Je moet maar hopen dat hij gewoon al je waardevol bezit wil hebben en dat zo snel mogelijk afgeven zodat hij weer weg is. En als het een echt compleet gestoord figuur is die je eerst even wil omleggen alvorens hij naar je waardevolle spullen op zoek gaat, ik zie niet in wat je daar aan gaat veranderen? Behalve dus iedereen per direct afknallen die ook maar 1 stap in je huis zet. En dat wil je niet.
Ik zie het nut niet echt van een aanval af te gaan weren met je maglite of wat dan ook. Het lijkt me niet handig een gevecht te beginnen met iemand die qua hetzelfde niveau gewapend is of zelfs beter. Dat is vragen om problemen. Als je het dan toch zover laat komen dat je wil ingrijpen, dan moet je ook iets veel beters hebben dan de ander, anders zou ik geen gevecht aan gaan. Maarja, dan verval je dus in dingen die je als maatschappij niet wil en daarom ook illegaal zijn.
Ik zie nog geen geweld? Is inbreken geweld? Lijkt me niet. Wie begint er dan?Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 17:42:
[...]
Je hoeft niet perse méér geweld te gaan gebruiken, maar je moet het reeds ingezette geweld van de ander wel gaan "beperken".
Je kunt wel de badass uithangen omdat je in een gevaarlijk land hebt geleefd en ons proberen weg te zetten als angstige kuikentjes, maar je hebt nog steeds ongelijk. Jij kiest er blijkbaar voor om Rambo te willen zijn, ik niet. Risicomijdend is niet gelijk aan angstig.Zoals al eerder gezegd heb ik met het nodige geweld om mij heen geleefd en wat jij als kennelijke geweldsamateur 'onzin' noemt, weet ik misschien iets beter wat ik wel en wat ik niet kan.
Ervaringswijs gesproken.
Welk land is dat dan? Amerika?
Heb zelf in Pakistan rondgereden, waar ik wel eens een AK47 in m'n handen gekregen of een revolver. Altijd in de zin van, hou even vast, dan doe ik dit of dat. Gelukkig nooit mee geschoten of wat dan ook. Ben nog steeds erg pacifistisch ingesteld. En zo erg waren de situaties (meestal) ook niet.
Heb zelf in Pakistan rondgereden, waar ik wel eens een AK47 in m'n handen gekregen of een revolver. Altijd in de zin van, hou even vast, dan doe ik dit of dat. Gelukkig nooit mee geschoten of wat dan ook. Ben nog steeds erg pacifistisch ingesteld. En zo erg waren de situaties (meestal) ook niet.
[ Voor 8% gewijzigd door !null op 28-02-2013 18:23 ]
Ik hoor je heel veel over ervaring en al dat soort spul. Maar als ik op TV iets voorbij zie komen van die cursussen, zoals omgaan met een gewelddadige overval in het buitenland (Afrika bijvoorbeeld), waarbij het geweld juist tegen je wordt gericht, wordt toch echt altijd aangeraden gewoon mee te werken, niet de held uit te hangen en de confrontatie/geweld vermijden.Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 17:42:
[...]
Dat het "onzin" is, is 'in the eye of the beholder'.
Als je alleen in een trein zit en door vier man met messen wordt omringt, dan moet je je knopen tellen en vooral geen geweld initiëren waar je onvermijdelijk zelf het slachtoffer van gaat worden.
Zoals al eerder gezegd heb ik met het nodige geweld om mij heen geleefd en wat jij als kennelijke geweldsamateur 'onzin' noemt, weet ik misschien iets beter wat ik wel en wat ik niet kan.
Ervaringswijs gesproken.
Ervaring vind ik hier absoluut niet van toepassing...
Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.
Lekker goed verzekeren en de inbreker zijn gang laten gaan. Investeer in een verborgen cam ofzo dat je beelden hebt voor de popo. Je zult maar net een labiel persoon hebben met een gun die zich ff bedreigd voelt door je pepperspray en jou of je vrouw vol lood pompt, nee laat hem dan maar alle spulletjes mee nemen.
ps: Mocht ik ooit in een land wonen waar vuurwapens toegestaan zijn en je in je "recht" bent om een tresspasser na waarschuwen neer te knallen dan zou ik wel een wapentje of drie thuis hebben liggen.
Enige reden om nu gewoon niks te doen en zo een persooon zijn gang te laten gaan is gewoon omdat de kans te groot is dat zo iemand wel een pistool ofzo bij zicht hebt..sta je dan met je pepperspray of knuppel rambo spelen VS lood is niet slim.
ps: Mocht ik ooit in een land wonen waar vuurwapens toegestaan zijn en je in je "recht" bent om een tresspasser na waarschuwen neer te knallen dan zou ik wel een wapentje of drie thuis hebben liggen.
Enige reden om nu gewoon niks te doen en zo een persooon zijn gang te laten gaan is gewoon omdat de kans te groot is dat zo iemand wel een pistool ofzo bij zicht hebt..sta je dan met je pepperspray of knuppel rambo spelen VS lood is niet slim.
[ Voor 41% gewijzigd door Jumpiefox op 01-03-2013 09:13 ]
The first casualty in war is always the truth...
Oef, je brengt dus niet alleen jezelf maar ook een ander gezinslid in gevaar? Dit heeft niets met beschermen te maken. Leg nou eens het nut uit.
Situatie A: Je valt niet aan, je beschermt jezelf en je gezin. Schade is voor de verzekering. In het unieke geval dat de indringer er op uit is om je wat te doen heb je een immens voordeel doordat hij zich bijv de trap op moet vechten. Kans is groot dat je gezin niet eens door heeft wat er gebeurt is, het weekend erop is alle schade gerepareerd en vergoed. Als er al iemand een trauma aan overhoudt is dat altijd kleiner dan na een bloederige vechtpartij.
Situatie B: Je valt aan, je brengt jezelf en je gezin in gevaar. Schade voorkom je er niet mee, kans is groot dat er veel meer schade is. Omdat jij de aanvaller bent riskeer je dat de verzekering niet betaalt en dat je zelf (terecht) wordt opgesloten. Als klap op de vuurpijl loop je het risico dat je jezelf ernstig in gevaar brengt, en doordat je je gezinsleden achter laat of zelfs meeneemt breng je hun in gevaar. Het voordeel wat je hebt door de indringer naar je toe te laten komen doe je grotendeels te niet. Je kan echter nog jaren moeten bijkomen van het trauma dat je kinderen wat is overkomen omdat je ze achter liet, je kan zelf moeten herstellen van ernstige verwondingen, je kan jaren de gevangenis in verdwijnen waar je mag leven met het feit dat je een ander van het leven hebt beroofd.
Er is niks rationeels aan situatie B. In mijn ogen ben je niks anders dan een forumheld of een tikkende tijdbom die dag en nacht een excuus zoekt om te vechten. Er is geen rechtvaardiging noch een rationele grond om de aanval te kiezen. Behalve dan als je TV belangrijker is dan je lijf en je gezin of als je gewoon graag wil vechten.
Moraal van het verhaal is dat het voorkomen terecht is dat dit in de huidige wet strafbaar is. Als je zelf niet het verstand hebt om bij je dierbaren te blijven en het gewoon een verzekeringskwestie te laten worden moet de wetgever dat in het belang van de rest van je gezin en de samenleving maar voor je besluiten. Als je echt wordt aangevallen is dat een ander verhaal, daar hebben we noodweer voor. Maar iemand die zich niet eens in dezelfde ruimte bevindt aanvallen valt daar natuurlijk niet onder. Dat is niet badass maar gestoord.
[ Voor 18% gewijzigd door ph4ge op 01-03-2013 11:41 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
De Irak oorlog is een groot historisch slecht voorbeeld.Verwijderd schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 09:17:
[...]
Norman Schwarzkopf jr zei bij de inval in Irak dat je wel erg dom moest zijn een oorlog te beginnen die je kon verliezen.
Dat zei hij desgevraagd vanwege het 1000:1 militaire voordeel dat hij had.![]()
De door jou gepropageerde 'afwachtendheid', kent overigens historische voorbeelden die erg slecht afliepen.
Toch mooi om te zien dat mijn opmerking eerder gewoon straal wordt genegeerd 
Het gaat de TS toch om zelfverdediging in huis (het staat nota bene in de titel); dus juist om een confrontatie? Het ging hem niet om de keuze weg te rennen, de keuze de inbreker alles mee te laten nemen (weet je niet), of om wel of niet de politie te bellen. Nee het gaat hem om het verdedigen in de situatie die een aantal lieden hierboven graag wil vermijden. Ik denk dat iedereen liever geen confrontatie heeft dan wel; kunnen we niet terug naar de originele vraag?
Het gaat de TS toch om zelfverdediging in huis (het staat nota bene in de titel); dus juist om een confrontatie? Het ging hem niet om de keuze weg te rennen, de keuze de inbreker alles mee te laten nemen (weet je niet), of om wel of niet de politie te bellen. Nee het gaat hem om het verdedigen in de situatie die een aantal lieden hierboven graag wil vermijden. Ik denk dat iedereen liever geen confrontatie heeft dan wel; kunnen we niet terug naar de originele vraag?
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Die is toch ook beantwoord? Verdedigen doe je op de plek waar je zelf het minst risico loopt, terwijl je wel de meeste slagkracht hebt. Dat is bovenaan de trap en niet oog in oog met een potentieel bewapende inbreker (of meerdere) in je donkere huiskamer.Cloud schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 10:01:
Toch mooi om te zien dat mijn opmerking eerder gewoon straal wordt genegeerd
<knip>
Nee het gaat hem om het verdedigen in de situatie die een aantal lieden hierboven graag wil vermijden. Ik denk dat iedereen liever geen confrontatie heeft dan wel; kunnen we niet terug naar de originele vraag?
Hoe je dan verdedigt? Bezemsteel, zaklamp, knuppel... maakt eigenlijk niet zoveel meer uit. Bovenaan de trap heb je zo'n voordeel dat je je best zonder messen en vuurwapens kunt verdedigen. Je hebt ook zo'n voordeel dat je het hoogstwaarschijnlijk niet eens nodig hebt.
De oorspronkelijke vraag ging ook over verdedigen, maar ik zie veel mensen de aanval kiezen onder het motto "de aanval is de beste verdediging". Dat zal in oorlogssituaties misschien op gaan, maar niet als er één of meerdere potentieel bewapende en potentieel gestoorde mensen in je huis rondlopen. Je weet niet wat of wie je aantreft en brengt jezelf daarmee in gevaar.
Ik geef toe dat ik bij "verdedigen" alleen mijzelf en gezinsleden reken. Mijn spullen kunnen me gestolen worden (pun intended). Spullen verdedigen is pure domheid als je verzekerd bent.
Oké ik heb vermoedelijk door alle andere discussie over die genomen (prima) conclusie heen gelezen dan, my badSlaadjeBla schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 10:11:
[...]
Die is toch ook beantwoord? Verdedigen doe je op de plek waar je zelf het minst risico loopt, terwijl je wel de meeste slagkracht hebt. Dat is bovenaan de trap en niet oog in oog met een potentieel bewapende inbreker (of meerdere) in je donkere huiskamer.
Helemaal mee eens inderdaad[...]
Ik geef toe dat ik bij "verdedigen" alleen mijzelf en gezinsleden reken. Mijn spullen kunnen me gestolen worden (pun intended). Spullen verdedigen is pure domheid als je verzekerd bent.
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Ik heb even gemist dat hij een gezinslid bedoelde.ph4ge schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 09:38:
[...]
Oef, je brengt dus niet alleen jezelf maar ook een ander gezinslid in gevaar?
mijn tip: zoek een goeie diefstalverzekering
Dat kan niet anders als er iemand anders bij hem is op het moment van een nachtelijke inbraak, of hij moet elke nacht logees hebben.NeutraleTeun schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 10:29:
Ik heb even gemist dat hij een gezinslid bedoelde.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Ben ik het niet mee eens, want elke vorm van samenwonen valt onder de term gezin (dat is een veel ruimer begrip dan het traditionele gezin), zelfs als er verder geen enkele relatie is. Als hij eerst iemand moet bellen is hij op het moment van de inbraak wel alleen, het moet dus iemand zijn die bij hem woont, eigenlijk in dezelfde kamer slaapt. Dat kan dus of alleen een logee of een gezinslid zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 10:48:
Ik weet wel zeker dat je voorstellingsvermogen hier enigszins tekort schiet en dat je iets te overtuigd bent van het vooroordelende eigen gelijk, zonder de feiten te kennen, of daar naar te vragen.
Het is 1 ding dat hij zichzelf in gevaar brengt om voor de belangen van de verzekeraar op te komen, maar dat hij ook een ander in gevaar brengt gaat nog een stap verder. Hoe dan ook doe je met een discussie over 1 woordje de rest van mijn betoog te kort. Het enige voordeel van ingrijpen is dat je mogelijk de schade die de verzekeraar lijdt wat verkleind, de nadelen zijn echter enorm. Een ieder die daar dan toch voor kiest is zelf fouter dan de inbreker. Als jij erop uit bent om te moorden ("last man standing") dan staat de inbreker zelfs volledig in zn recht om zich op alle noodzakelijke manieren te verdedigen, want dan is er wel sprake van noodweer.
[ Voor 53% gewijzigd door ph4ge op 01-03-2013 11:07 ]
Nee, het is hinderlijk dat jullie niet in gaan op het hele betoog maar een woordje eruit filtert. Duidelijker kan ik de voor en nadelen van beide scenario's niet maken. Iemand aanvallen heeft ook helemaal niks met instinct te maken, dat is een bewuste keuze. En ja, bewust kiezen om iemand ernstig/dodelijk te verwonden is gelukkig strafbaar, ook als die persoon te hard heeft gereden of iets anders verkeerds heeft gedaan. Sterker nog het is veel ernstiger dan het voorgaande feit. Verdedigen is wat anders, iemand aanvallen die in een andere kamer juist op uit is om jou te vermijden is niet jezelf verdedigen..Verwijderd schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:06:
Je geeft wéér antwoord op begrippen die je zelf introduceert en die de mijne niet zijn of waren.![]()
Het is niet alleen niet slim, het is ook hinderlijk.
Maar goed, dan is het geen gezinslid. Het simpele feit dat hij iemand die s nachts bij hem verblijft in gevaar brengt is gestoord niet rationeel en gaat tegen elk gezond instinct in. Het feit dat je een ander het slachtoffer laat worden van je eigen opgekropte agressiviteit maakt het nog net wat erger dan als je alleen zelf het slachtoffer bent.
Maar goed, dat je het logische alternatief af doet als "ingesukkelde instincten" en "angstige kuikens" geeft aan dat je het ook wel een beetje stoer vindt om iemand aan te vallen, of in ieder geval om er op een forum over te praten. Des te meer reden voor de wetgever om het je te verbieden en voor de samenleving om je lang op te sluiten als je het toch doet. Zoals jij praat is iemand die in het voetbalveld een overtreding op je maakt wellicht ook wel "een reden om je te verdedigen tot de laatste man staat". Dat iemand anders iets fouts doet geeft jou nog geen vrijbrief om iemand aan te vallen tot hij niet meer op kan staan. Met die instelling ben je ongeveer 3000 jaar te laat.
[ Voor 26% gewijzigd door ph4ge op 01-03-2013 11:27 ]
Een heel verhaal, maar je gaat nergens op in. Ik zet duidelijk 2 situaties uit een, de aanval kiezen of niet. Bij beiden zet ik een hele lijst van voor en nadelen, waarna de logische conclusie alleen maar kan zijn dat aanvallen zowel onverstandig als onwenselijk is. De enige reden die ik zie waarom je er dan toch voor zou kiezen heb ik gegeven. Blijkbaar voel jij je aangesproken en aangevallen daardoor, maar onderbouw dan waarom het niet klopt.
Ik richt me niet in het bijzonder aan jou, wel tot het kamp wat oproept tot geweld. Je trekt zelf de conclusie dat het soft is om na te denken over de risico's. Dat je een angstig kuiken bent als je confrontatie uit de weg gaat. Dat de inbreker een geweldadige borderliner is, etc. Waarom zou ik dan niet na een analyse mogen concluderen dat iemand die toch de aanval kiest zelf irrationeel dan wel fout bezig is? Voorlopig reageer je alleen op de manier waarop de boodschap wordt gebracht en niet op de inhoud, terwijl jij en andere tegenstanders van de huidige wet ook niet vies zijn van krachttermen. Daardoor wek je de indruk dat het daar niet om gaat, je wil/vind gewoon dat geweld moet kunnen.
Ik suggereer niet dat jij die agressiviteit hebt, ik suggereer dat wanneer iemand die tegen elk verstand toch de aanval kiest dat zo'n beetje de enige verklaring kan zijn. Nogmaals, niet verdedigen maar aanvallen. Als jij iemand bent die dat doet en je vindt dat normaal dan mag je dan maar eens gaan uitleggen ipv alleen maar te discussiëren over de manier van posten. Ik heb je naam verder niet genoemd noch iets over je persoon gezegd, alleen over de keuzes die jij zegt te maken.
Mijn posts zijn inderdaad bewust wat dik ingezet, als tegengewicht aan de populistische geluiden dat inbrekers gewelddadige borderlines zijn die geslagen moeten worden totdat ze niet meer op kunnen staan en dat ze elk recht verliezen. Er zijn hier mensen die spreken over verdedigen met zwaarden, knuppels en andere wapens, hit first ask questions later, over aanvallen tot hij niet meer op kan staan, en dan is het vreemd als ik concludeer dat ze de inbreker dood willen maken? Door het om te draaien raak ik blijkbaar een gevoelige snaar, en dat was precies de bedoeling.
Overigens ben ik geen beginnend jurist
Ik richt me niet in het bijzonder aan jou, wel tot het kamp wat oproept tot geweld. Je trekt zelf de conclusie dat het soft is om na te denken over de risico's. Dat je een angstig kuiken bent als je confrontatie uit de weg gaat. Dat de inbreker een geweldadige borderliner is, etc. Waarom zou ik dan niet na een analyse mogen concluderen dat iemand die toch de aanval kiest zelf irrationeel dan wel fout bezig is? Voorlopig reageer je alleen op de manier waarop de boodschap wordt gebracht en niet op de inhoud, terwijl jij en andere tegenstanders van de huidige wet ook niet vies zijn van krachttermen. Daardoor wek je de indruk dat het daar niet om gaat, je wil/vind gewoon dat geweld moet kunnen.
Ik suggereer niet dat jij die agressiviteit hebt, ik suggereer dat wanneer iemand die tegen elk verstand toch de aanval kiest dat zo'n beetje de enige verklaring kan zijn. Nogmaals, niet verdedigen maar aanvallen. Als jij iemand bent die dat doet en je vindt dat normaal dan mag je dan maar eens gaan uitleggen ipv alleen maar te discussiëren over de manier van posten. Ik heb je naam verder niet genoemd noch iets over je persoon gezegd, alleen over de keuzes die jij zegt te maken.
Mijn posts zijn inderdaad bewust wat dik ingezet, als tegengewicht aan de populistische geluiden dat inbrekers gewelddadige borderlines zijn die geslagen moeten worden totdat ze niet meer op kunnen staan en dat ze elk recht verliezen. Er zijn hier mensen die spreken over verdedigen met zwaarden, knuppels en andere wapens, hit first ask questions later, over aanvallen tot hij niet meer op kan staan, en dan is het vreemd als ik concludeer dat ze de inbreker dood willen maken? Door het om te draaien raak ik blijkbaar een gevoelige snaar, en dat was precies de bedoeling.
Overigens ben ik geen beginnend jurist
[ Voor 7% gewijzigd door ph4ge op 01-03-2013 15:36 ]
inhoudelijk sterkVerwijderd schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 13:22:
[...]
- hinderlijk overtuigd
- je eigen kortzichtige gelijk
- al je verzamelde kamerwijsheid
- je leest aantoonbaar slecht en je luistert matig en probeert nu met karaktermoord een twijfelachtig en goedkoop punt te scoren.
- je ongefundeerde aannames
- opvoeden tot een kritisch lezend aankomend jurist
- goedkope en beschuldigende oppervlakkigheden
Je draait voortdurend om de punten heen en komt met retorische trucjes. Ik ben er ook klaar mee.Je ziet, ik kan heel verstandig zijn als de situatie daarom vraagt.
Ik hoop dat jij in ziet door telkens niet met tegenargumenten te komen en om de hete brei heen te draaien dat je zo wel overkomt. Ik zeg niet dat je het bent, ik constateer alleen dat het zo wel overkomt.Verwijderd schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 17:07:
Ik hoop dat je ook zelf inziet dat dit een generieke en ridicule uitspraak is, die je eerder toedicht aan psychoten en sociopaten.
Geen normaal mens kan voorstander van geweld zijn, als je ooit met de daad en de gevolgen daarvan geconfronteerd bent.
Iemand die ongevraagd in je huis is pleegt geen geweld. Iemand die hem (gewapend) te lijf gaat wel. Nogmaals, iemand die niet in dezelfde ruimte is als jou en er ook nog eens alles aan doet om niet opgemerkt te worden, pleegt geen geweld, en dus is er geen sprake van zelfverdediging. Sterker nog, het tegendeel is waar. Waarmee ik inbraken niet goed praat. Niemand ontkent dat je jezelf mag verdedigen, maar wat jij zegt is aanvallen, niet verdedigen.Verwijderd schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 17:07:
Maar daar gaat het hier niet over, de vraag is wat je doet, of vindt wat je moet doen als het geweld wél ongevraagd naar je huis komt.
Voor die uitzonderlijke situatie van brute schending van een persoonlijk refuge heb ik antwoord gegeven, als anderen daar een populistisch woonwagen rioolputje bij willen opentrekken, onder het mom van burgerlijk fatsoen, dan is dat hun goed recht, maar het zijn niet mijn woorden.
Wat leg ik je dan in je mond? Ik reageer in het algemeen op de discussie, tot voor kort niet op jou persoonlijk. Als je iemand (gewapend) gaat aanvallen met als doel dat hij niet meer op kan staan, dan parafraseer ik dat terecht dat je hem ernstig wil verwonden cq doden. Want dat is wat de tegenstanders van de wet, niet jij in het bijzonder, wel preken. Als ik dan spreek over moord dan zet ik het dik aan, maar dat is wel wat die mensen feitelijk roepen.Verwijderd schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 17:07:
Je legt mij bij herhaling iets in de mond wat ik niet zeg en waar ik op die manier ook geen "discussie" over wens te voeren.
Daar ga je weer, eerst ben je enorm op je tenen getrapt, en vervolgens beledig je meerdere keren de mensen met wie je van mening verschilt.Verwijderd schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 17:07:Ik begin te vermoeden dat zo'n inbreker in spe meer bevreesd voor het pseudo brave burgerinitiatief moet zijn, dan voor de persoon die een overduidelijke streep bij zijn voordeur trekt.![]()
Zo'n man heeft echt liever een materiële klap op de kop, dan door wiebelende Jehova's urenlang te worden overladen met existentiële twijfels, waar hij tot dan nooit last van had.
Goed, ik ben niet goed in mn vak, maar welk doel heeft die constatering in deze discussie? Ik wist niet dat ik in de rechtszaal stond. De 2 scenario's zoals ik ze uiteen gezet heb zijn volgens mij door iedereen te begrijpen en hebben maar een logische conclusie.Verwijderd schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 17:07:
*knip*
Ik begrijp in ieder geval dat je helemaal de weg kwijt raakt van zo'n modale inbreker op de deurmat en dat je daarvan spontaan hele of gedeeltelijke zinsdelen gaat uitwisselen, in de overtuiging dat het bewijs zo blijft staan.
Ik moet zeggen dat je je post op een heel interessante manier formuleert, met de meest originele beledigingen voor de mensen die het niet met je eens zijn. Als je nou toch zoveel moeite neemt, waarom niet een keer inhoudelijk? Want hoe langer je er omheen draait en hoe meer je de persoon aanvalt, hoe zwakker je standpunt wordt.Verwijderd schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 17:07:
Je vraagt waarom ik niet op je punten in ga??
Ten eerst omdat je substantieel in je eigen zeepbel blijft vastzitten en ik je oproep de juiste vraag te stellen en ten tweede omdat de premisses zo aan alle kanten rammelen en zó barsten van vooroordeel en zelfingenomenheid, dat het de adem enigszins beneemt.
Dat is jammer, want een goed gesprek ga ik zelden uit de weg, maar het moet bij voorkeur wel ergens over gaan en dat doet het in deze bepaalde vorm helaas niet.
Het is opvallend hoe de wannabe vredesduifjes het masker afwerpen als de druk oploopt, ik heb er alle begrip voor![]()
No hard feelings, ik mag je wel.
Het simpele feit dat iemand anders zich niet aan de wet houdt kan geen vrijbrief zijn voor andere burgers om een persoon aan te vallen met als doel hem ernstig te verwonden/doden. Of die persoon nou te hard heeft gereden, coke dealt, een bank omzeep helpt, of een inbraak pleegt, het is geen van alle een reden om te doen wat door een aantal personen hier is voorgesteld. Het heeft in ieder geval zeker niets met het creëren van veiligheid of het beperken van schade te maken, dat is duidelijk beargumenteerd. Als je het dan toch de aanval kiest, dan doe je wat je zelf in de eerste 2 regels verkondigt.
[ Voor 1% gewijzigd door argro op 03-03-2013 14:41 ]
Even tussendoor, over het illegaal bezitten van pepperspray:
http://www.benscore.com/X...y,-verfspray-p-25304.html
kom ik net toevallig tegen.
Verwijderd
Dat is toch geweldig?NeutraleTeun schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 18:17:
Even tussendoor, over het illegaal bezitten van pepperspray:
In NL zijn een boel dingen raar genoeg legaal ?
B.v alleen een honkbalknuppel in je kofferbak mag niet. Leg je er echter een sport-bal en vanghandschoen bij dan mag het weer wel. Is tenslotte voor recreatief sport gebruik ?
Zoiets mag ook ( lees de advertentie tekst ! ) ; http://lpsportwapens.nl/l...-kal-6-35mm-9-schots.html
En zoals iemand terecht opmerkte alle luchtbuksen in NL zijn vrij v.w.b kaliber en kracht.
Buksen met een underlever ( Winchester-achtig ) en 1 op 1 kopieën van echte wapens mag echter idd niet.
Luchtbuks.net is idd een goede informatiebron hierover.
B.v alleen een honkbalknuppel in je kofferbak mag niet. Leg je er echter een sport-bal en vanghandschoen bij dan mag het weer wel. Is tenslotte voor recreatief sport gebruik ?
Zoiets mag ook ( lees de advertentie tekst ! ) ; http://lpsportwapens.nl/l...-kal-6-35mm-9-schots.html
En zoals iemand terecht opmerkte alle luchtbuksen in NL zijn vrij v.w.b kaliber en kracht.
Buksen met een underlever ( Winchester-achtig ) en 1 op 1 kopieën van echte wapens mag echter idd niet.
Luchtbuks.net is idd een goede informatiebron hierover.
Het is niet vreemd. Alleen wat ingewikkeld. In Nederland houdt de wapenwet ook rekening met allerlei spullen die niet als wapens verkocht worden maar wel zo gebruikt kunnen worden. Denk dan aan keukenmessen of honkbalknuppels. Of die legaal zijn of niet hangt van de situatie af.WiLLoW_TieN schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 07:26:
In NL zijn een boel dingen raar genoeg legaal ?
We willen in Nederland dodelijke wapens verbieden maar jacht- en sportwapens (nog) wel toelaten. In de regels moet je daar dus onderscheid in maken en zodra je dat doet zal er altijd wel iemand zijn die de grenzen opzoekt. Als het te gek wordt dan zullen de regels vroeg of laat wel weer aangescherpt worden.Zoiets mag ook ( lees de advertentie tekst ! ) ; http://lpsportwapens.nl/l...-kal-6-35mm-9-schots.html
Mwah, naarmate men bij inbraken en overvallen meer geweld gebruikt om zich te verweren nemen ook de initiatieven tot geweld vanuit de 'plegende' groep toe.Verwijderd schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 17:07:
Ik begin te vermoeden dat zo'n inbreker in spe meer bevreesd voor het pseudo brave burgerinitiatief moet zijn, dan voor de persoon die een overduidelijke streep bij zijn voordeur trekt.
Nou nee, want de plegende groep is dan nog steeds in het voordeel. Waar nu - voor zover ik weet - met inbraken en delicten waarbij financiële motieven een rol spelen nog niet hoofdzakelijk gepaard gaan met wapenbezit en geweld, zal dat wel gaan opspelen als huiseigenaren zich bewapenen.Verwijderd schreef op zondag 03 maart 2013 @ 04:03:
[...]
Ja, daar kun je goed gelijk in hebben, wat ik ook zeker weet is dat zo'n gewapend persoon nu al zonder ook maar met de ogen te knipperen via jouw badkamerraam naar binnenklimt en voor hij "boe" roept, je terloops vraagt waar alle kostbaarheden liggen opgeslagen en of je de sleutels even wilt aangeven.
En pronto graag!!
Maar als iedereen wapens heeft en de inbreker in spe zelfs tot de tandjes, dan loopt die zelfs als uitstekend getraind militair geen onbekend rovershol in, want nu is het ineens "shoot to kill" geworden.
Dat is namelijk het uiteindelijke verschil na een structurele bewapening aan beide kanten.
Verhoudingsgewijs vinden er in Nederland de helft minder inbraken plaats dan in bijvoorbeeld de VS. Je kunt dat soort cijfers niet één op één tegen elkaar afstrepen omdat er talloze factoren zijn die daarin een rol kunnen spelen (sociale zekerheid bijvoorbeeld), maar het lijkt er in ieder geval op dat het dus wel meevalt met de spreekwoordelijke honing.Verwijderd schreef op maandag 04 maart 2013 @ 07:16:
[...]
Ja en nee.
Laten wij om te beginnen maar blij zijn dat het hier nog theoretische voorbeeld, geen werkelijkheid is geworden.![]()
Als beide partijen zich in een wapenwedloop gaan bewapenen, dan zal in ieder geval het karakter van de terloops gepleegde inbraak veranderen.
Het is nu immers geen licht taakstrafje meer na na een mislukking, maar de overvaller moet dan echt rekening gaan houden met de inzet van zijn eigen leven en zich gaan afwegen of het risico en de mogelijke opbrengst van de crime, nog wel een gezonde verhouding voor hem heeft.
Een geringe pakkans plus comfortabele straffen, werken namelijk als uitnodigende en verleidelijke honing op de beer.
Tja, punt is echter dat die factor dan ineens ook mee gaat spelen voor de huiseigenaren en andere inwonenden. Het zal - either way - leiden tot een toename van (dodelijk) geweld.Maar waar de plegende groep (met jouw wooorden) nog steeds een tactisch voordeel heeft, begrijp ik niet zo goed??
Ja, de overvaller kan onaangekondigd zwaardere wapens kiezen, of met meer ondersteuning binnenvallen, aan de andere kant komt hij nu wel tegenover een onzekere, mogelijk fatale factor te staan waar het de dan gewapende verdediging betreft.
Niets is zo gevaarlijk als dat en een beetje pro zal zich wel twee keer bedenken voor hij onvoorbereid zo'n gewapend verzet tegemoet wil treden.
Het nonchalante huidige karakter van inbraak zal daarmee voor een groot deel verleden tijd zijn.
Dat de pakkans omhoog mag ben ik met je eens.Het blijft, alles bij elkaar, een erg naar toekomstbeeld en als je als gemeenschap zoiets geheel buiten de deur wilt houden, dan zal de pakkans, het vervolgingsbeleid en de uiteindelijke afrekening succesvoller moeten worden dan nu het geval is.
Daar kan 'het systeem' natuurlijk nooit in voorzien. Er zijn allerlei afwegingen die gemaakt moeten worden. Het uitgangspunt dat niemand de behoefte mag voelen om voor eigen rechter te gaan spelen is min of meer inhoudbaar; dat zou immers betekenen dat slachtoffers en betrokkenen een grote, bepalende invloed op de straf gaan hebben.De effectieve organisatie van "de staat" zou zo moeten zijn, dat niemand de behoefte gaat voelen voor eigen rechter te spelen als het systeem faalt.
Ik weet niet hoe je daarbij komt, maar het aantal veroordelingen neemt dan juist af en men straft over het algemeen ook - ironisch genoeg - lichter.Verwijderd schreef op maandag 04 maart 2013 @ 17:28:
[...]
Dat laatste is geen noodzaak, het draagt ook weinig tot niets bij aan ons rechtsbeginsel.
Evenwichtige strafoplegging is aan rechters, de schuldvraag zelf zou mogelijk wel iets kunnen zijn voor lekenrechtspraak, in andere landen functioneert dit redelijk tot goed.
Misschien wordt het dan eens tijd dat media ook hun verantwoording nemen.Als een staat niet kan voorkomen dat men op grote schaal voor eigen rechter gaat spelen, dan heeft die staat als institutie gefaald.
Natuurlijk moet de staat daar juist wel in voorzien.
Hoe wordt hier repressie uitgeoefend?Als de behoefte eigen rechter te gaan spelen zo groot wordt dat de natuurlijke dam het stijgende water niet meer houdt, dan kun je bekende repressie gaan uitoefenen -de standaard stuip van een staat in nood-, maar je kunt als staat ook onderzoek plegen naar de kennelijke oorzaak van deze wens en iets constructiefs aan het eigen functioneren doen.
Draagvlak voor beleid creëren dus.
Wat ik heb 'geleerd' van mijn moeder (rechter) is dat er wordt gekeken naar de wapens.
Stel dat Pietje met vuisten aanvalt en de inbreker met een knuppel en Pietje slaat de inbreker z'n schedel in stukjes dan is de inbreker toch nog verkeerd omdat hij met een beter wapen aanvalt.
Stel dat Pietje met een knuppel de inbreker bijna doodslaat terwijl de inbreker maar z'n vuisten heeft staat Pietje terecht ookal heeft de inbreker ingebroken.
Er wordt dus gekeken naar dezelfde wapens, degene met een sterker wapen die de andere meer verwondingen aandoet staat los van de inbraak terecht.
Wat aan de ene kant vrij absurd is, als er ingebroken wordt en je slaat de inbreker uit zelf verdediging met een knuppel half dood dan sta jij als nog terecht.
Stel dat Pietje met vuisten aanvalt en de inbreker met een knuppel en Pietje slaat de inbreker z'n schedel in stukjes dan is de inbreker toch nog verkeerd omdat hij met een beter wapen aanvalt.
Stel dat Pietje met een knuppel de inbreker bijna doodslaat terwijl de inbreker maar z'n vuisten heeft staat Pietje terecht ookal heeft de inbreker ingebroken.
Er wordt dus gekeken naar dezelfde wapens, degene met een sterker wapen die de andere meer verwondingen aandoet staat los van de inbraak terecht.
Wat aan de ene kant vrij absurd is, als er ingebroken wordt en je slaat de inbreker uit zelf verdediging met een knuppel half dood dan sta jij als nog terecht.
Verwijderd
Zo zie je maar hoe makkelijk het is om situaties vanuit de rechterlijke macht achteraf te beoordelen en veroordelen. Ik begrijp dus dat het neerkomt op een simpel rekensommetje; je mag je dus enkel verweren tegen inbrekers wanneer ze over superieure wapens beschikken, aangezien je dus anders vervolgd dreigt te worden? Wat is dat voor krankzinnig gelul?
Nederland en het begrip rechtsstaat. Het blijft een vreemde combinatie anno 2013.
Nederland en het begrip rechtsstaat. Het blijft een vreemde combinatie anno 2013.
Zie de definitie van 'noodweer': Niet strafbaar is hij, die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed, tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.Servertje schreef op zondag 31 maart 2013 @ 22:59:
Wat ik heb 'geleerd' van mijn moeder (rechter) is dat er wordt gekeken naar de wapens.
Iemand neerschieten die zelf zonder wapen is, is meer dan noodzakelijke verdediging, tenzij diegenen zonder wapen een Badr Hari-achtige is. Het is dus erg afhankelijk van allerlei omstandigheden, maar de vuistregel m.b.t. de 'sterkte' van wapens klopt aardig.
Overigens is terecht staan en gestraft worden niet per se hetzelfde. Je kunt best terecht staan voor het (te) hardhandig een inbreker de weg naar buiten wijzen en alsnog vrijgesproken worden.
Nee, het komt niet neer op een simpel rekensommetje. Een rechter kijkt naar alle feiten en omstandigheden van het geval. Hierbij spelen wapens vanzelfsprekend wel een rol, maar het is echt geen kwestie van kijken welk wapen hoger staat op een bepaalde lijst.Verwijderd schreef op maandag 01 april 2013 @ 20:04:
Zo zie je maar hoe makkelijk het is om situaties vanuit de rechterlijke macht achteraf te beoordelen en veroordelen. Ik begrijp dus dat het neerkomt op een simpel rekensommetje; je mag je dus enkel verweren tegen inbrekers wanneer ze over superieure wapens beschikken, aangezien je dus anders vervolgd dreigt te worden? Wat is dat voor krankzinnig gelul?
[ Voor 20% gewijzigd door argro op 01-04-2013 20:28 ]
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Blijkbaar begrijp je niet goed waar het begrip rechtsstaat voor staat. Het betekent dat een rechter oordeelt aan de hand van de wetten, interpretaties, precedenten etc. Precies zoals hier gebeurt, en waar je zelf juist tegen bent. Het toekennen van een medaille aan de inwoners valt niet onder een rechtsstaat.Verwijderd schreef op maandag 01 april 2013 @ 20:04:
Ik begrijp dus dat het neerkomt op een simpel rekensommetje; je mag je dus enkel verweren tegen inbrekers wanneer ze over superieure wapens beschikken, aangezien je dus anders vervolgd dreigt te worden? Wat is dat voor krankzinnig gelul?
Je realiseert je niet dat je zelf juist een simpel rekensommetje maakt? Inbreken = vogelvrij, rechtenloos.
Zoals argro hier boven al aangeeft maken rechters geen simpele rekensommetjes, maar nemen ze de omstandigheden mee. En gelukkig maar.
[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 01-04-2013 20:50 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Verwijderd
nu ik al de bovenstaande reactie's heb gelezen, en ook die van jou vraag ik mij serieus af of je ook zo over blijft denken als er iemand in jouw huis staat met een ''wapen''.gambieter schreef op maandag 01 april 2013 @ 20:31:
[...]
Blijkbaar begrijp je niet goed waar het begrip rechtsstaat voor staat. Het betekent dat een rechter oordeelt aan de hand van de wetten, interpretaties, precedenten etc. Precies zoals hier gebeurt, en waar je zelf juist tegen bent. Het toekennen van een medaille aan de inwoners valt niet onder een rechtsstaat.
Je realiseert je niet dat je zelf juist een simpel rekensommetje maakt? Inbreken = vogelvrij, rechtenloos.
Zoals argro hier boven al aangeeft maken rechters geen simpele rekensommetjes, maar nemen ze de omstandigheden mee. En gelukkig maar.
heb je dan ook medelijden met de inbreker? en ga je nadat hij is vastgenomen door de politie ook op bezoek bij de inbreker?
zoals ik het zie, en noem mij maar een eng mannetje....
inbreker komt mijn huis in. wilt spullen stelen. nadat ik hem zou betrapt hebben draait diegene door en moet ik vrezen voor mijn leven.
sorry maar dan is het de inbreker of ik.
en voor wie kies ik dan? precies mijzelf.
*knip* buitensporig geweld
mijn bezit, mijn recht om het te verdedigen. mijn leven en dat verdedig ik meer als zeker.
[ Voor 5% gewijzigd door argro op 02-04-2013 08:44 ]
Waar zeg ik dat ik medelijden heb met de inbreker? Ik heb alleen een grote hekel aan mensen die hun gewelddadige neigingen botvieren op inbrekers, en zich dan proberen te verschuilen achter zelfverdediging.Verwijderd schreef op maandag 01 april 2013 @ 22:51:
nu ik al de bovenstaande reactie's heb gelezen, en ook die van jou vraag ik mij serieus af of je ook zo over blijft denken als er iemand in jouw huis staat met een ''wapen''.
heb je dan ook medelijden met de inbreker?
Daarom is het ook verstandiger om de alarmlijn te bellen en niet zelf de held te gaan spelen. Bezit is te vervangen, het conflict opzoeken is zinloos.inbreker komt mijn huis in. wilt spullen stelen. nadat ik hem zou betrapt hebben draait diegene door en moet ik vrezen voor mijn leven.
Oerdriften. Beschaving is vaak niet meer dan een laklaagje.mijn bezit, mijn recht om het te verdedigen. mijn leven en dat verdedig ik meer als zeker.
[ Voor 3% gewijzigd door argro op 02-04-2013 08:44 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
9 van de 10 keer is die inbreker banger dan jij en is al het raam uit voordat jij beneden bent.Verwijderd schreef op maandag 01 april 2013 @ 22:51:
inbreker komt mijn huis in. wilt spullen stelen. nadat ik hem zou betrapt hebben draait diegene door en moet ik vrezen voor mijn leven.
Als ik jou zo hoor ben je zo iemand die op zoek is naar een excuus om iemand pijn te doen en/of te vermoorden.
Mijn advies, zoek een psychiater op.... of verhuis naar Amerika.
Nogmaals, zoek hulp.Verwijderd schreef op maandag 01 april 2013 @ 22:51:
mijn bezit, mijn recht om het te verdedigen. mijn leven en dat verdedig ik meer als zeker.
[ Voor 8% gewijzigd door argro op 02-04-2013 08:45 ]
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Zelfverdediging is een groot goed. Maar je bezit is niet je lijf, als je je wel zo vereenzelvigt met bezit wat door de verzekering gedekt wordt ben je niet helemaal gezond. Daarnaast snapt iedereen dat verdediging iets anders is dan de confrontatie op te zoeken. De opmerking dat je wel anders (=irrationeel) denkt als het je overkomt is de reden waarom je dit aan de verzekering en de rechtsstaat moet over laten. Deze logica staat als een huis en hoewel het op het moment heel hip is om te roepen dat je wel even zelf een inbreker zal straffen zie ik geen reden om die logische wetten aan te passen. Op het moment dat je de aanval kiest kies je ook voor de consequentie dat je wat hebt uit te leggen aan de rechter, ook al was iemand anders eerst fout betekent niet dat dat een vrijbrief aan een tweede persoon om maar te doen waar je zin in hebt.
[ Voor 8% gewijzigd door ph4ge op 02-04-2013 08:52 ]
Wat ik vooral zorgelijk vind anno 2013 is hoe mensen zeer vergaande meningen baseren op enorm vage informatie ('van-horen-zeggen-van-mijn-moeder') van nota bene anonieme personen op het internet.Verwijderd schreef op maandag 01 april 2013 @ 20:04:
De wet staat toe dat jij je verdedigt tegen een aanranding van jouw of eens anders lijf, eerbaarheid of goed. Dat geweld moet proportioneel zijn (in verhouding staan tot de ernst van de dreiging) en subsidiair (er moet geen lichter middel voorhanden zijn). Dat lijken me toch alleszins redelijke uitgangspunten. De wet erkent bovendien dat er situaties zijn waarin iemand zo door het licht kan gaan, als gevolg van angst, schrik of shock etc., dat hij de grenzen van het noodzalijke overschrijdt en bijv. iemand helemaal dood slaat. Die situaties worden gecoverd door noodweerexces: je overschreed de grenzen van het noodzakelijke als gevolg van een heftige gemoedsbeweging/emotie, maar je blijft toch ongestraft.
Nogmaals: dit lijken me allemaal volledig legitieme regels in een beschaafde samenleving.
[ Voor 35% gewijzigd door nare man op 02-04-2013 09:40 ]
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Nee, dat gaat over de (deels weggeknipte) intenties van de persoon waarop ik reageerde, die echter niet uniek zijn. Natuurlijk is het meeste daarvan stoere praat, maar dat maakt het niet beter.Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 10:05:
Je laatst genoemde categorie blijkt in de praktijk nml. een exclusief niche product op de genoemde geweldsmarkt.
Ik ben benieuwd naar een bron voor deze nogal wilde claim, die riekt naar het vooraf rationaliseren van geweldsgebruik.Wat eerder een feit is, is dat overvallers zélf zich veelvuldig te buiten gaan aan vooropgezet excessief geweld en dan bij voorkeur op weerloze slachtoffers.
Een perfect voorbeeld van buitensporig geweld gebruik kwam vorig jaar voorbij.
Er werden gasflessen gestolen bij een voetbalstadion. In plaats van een camera op te hangen of de gasflessen achter slot en grendel te zetten hebben ze op een gegeven moment de dief met 3 man opgewacht en doodgeslagen.
Zulke onzin verdient naar mijn mening gewoon 10-20 jaar.
Er werden gasflessen gestolen bij een voetbalstadion. In plaats van een camera op te hangen of de gasflessen achter slot en grendel te zetten hebben ze op een gegeven moment de dief met 3 man opgewacht en doodgeslagen.
Zulke onzin verdient naar mijn mening gewoon 10-20 jaar.
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Dat is echter niet wat je claimt. In Verwijderd in "Zelfverdediging in huis" heb je het over vooropgezet geweld, dwz dat het geweld de intentie was. En dat gebruik je dan als excuus voor vigilante geweldsgebruik en planning. Het enige vooropgezette is dan door de vigilantes.Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 11:12:
Wil je echt dat ik hier bronnen citeer wie er op dag-X, het slachtoffer is geworden van een overval met excessief geweld??
Dus ja, wilde claim waar onderbouwing voor ontbreekt.
Hij noemt het tevens een wilde claim omdat je je nu baseert op eenmalige berichtgeving: dat er elke dag een gewelddadige overval plaatsvindt betekent niet dat overvallen veelvuldig gewelddadig zijn. Het aantal google hits tellen levert hier natuurlijk ook geen inzicht in.Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 11:12:
[...]
Je kunt twee kanten op overdrijven, de ontkenning dat er echt dagelijks "geweld met oneigenlijke middelen" plaatsvindt, is er zo een.
Bronnen met deze "wilde claims" vind je iedere dag in alle beschikbare dagbladen en nieuwsrubrieken van dit land.
In kiosken vind je ze in de meest gebruikelijke overige talen.
Google is hier de beperking.
Wil je echt dat ik hier bronnen citeer wie er op dag-X, het slachtoffer is geworden van een overval met excessief geweld??
De cold cases vind je al in het wekelijkse "Opsporing Verzocht" dat ook voor die zeven luttele dagen al iets van een uur weet te vullen.
Google geeft op "gewelddadige overval" voor ons bescheiden taalgebied al 76.700 hits.
"Overval met geweld" geeft er zelfs 170.000.
Hoezo "wilde claim"??
Dat stelt toch helemaal niemand? Zeker dat van die voetbalclub is wel een goed voorbeeld: in plaats van de politie in te lichten, of zelfs maatregelen te treffen, ga je iemand opwachten en in elkaar meppen. Het praat de inbreker niet goed, wat jij hier mensen wel in de mond aan het leggen bent.Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 11:33:
[...]
Je moet met je poten van andermans bezit afblijven, het is de omgekeerde weg een beheerder de schuld te geven van gebrekkig cameratoezicht, of twijfelachtig hang- en sluitwerk.
Ook zonder die dingen hoeft niemand proletarisch te gaan shoppen.
Je bent hier wel heel erg aan het schenen schoppen zeg. Enerzijds vind ik absoluut niet dat voor eigen rechter spelen pas strafbaar mag zijn als het "systeem" werkt. Daarnaast schets jij een systeem dat in bijna geen enkel land haalbaar is, sociale controle is onderdeel daarvan. Sociale controle is niet het opvangen van een gebrekkig rechtssysteem, en het een sluit het ander ook niet uit.Als de staat het voor elkaar krijgt een geloofwaardig systeem op te tuigen dat recht doet aan de reeds beschreven eigendomsverhoudingen, dan kan diezelfde staat ongewenste eigenrichting geloofwaardiger bestraffen.
Uit eigen lamlendig tekort, zinspeelt de staat nu dat de burger zélf maar een gepaste tik moet gaan uitdelen en mondiger moet zijn op straat als doodknuppelen in groepsverband dreigt.
Het is allemaal waar, maar het roept bij een stel zwakbegaafden kennelijk wel erg slechte ideeën op, die je met 10 of 20 jaar straf niet geloofwaardig gaat oplossen.
Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.
"Zoals het is"? Dit is een zware overschatting van de waarde/onderbouwing van je eigen mening. Dat is namelijk het enige wat je weergeeft, en die is behoorlijk gekleurd.Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 12:29:
Ik vat het precies samen zoals het is, niet zoals wij het graag gekleurd zouden willen zien.
Genezing begint bij erkenning, de oplossing kan pas daarna volgen.
Dat jij aan het stromannen bent: je insinueert de hele tijd dat de inbreker schuldig is en we niet de gedupeerde aansprakelijk moeten stellen van de inbraak, terwijl niemand dat zegt.
Leuk, maar het is toch zeker wel erkend? We hebben een rechtstaat met allerlei controles van allerlei kanten of het de goede kant op gaat. Maar goed, je zegt zelf dat het resultaat niet genoeg is, en dat moet worden verbeterd. Hoe dan ook vind ik het geen vrijbrief om zo vreselijk uit je dak te gaan tegen een inbreker of wat dan ook, want het heeft niet met recht krijgen te maken. Als de feiten duidelijk zijn en iemand in hechtenis is, werkt het systeem volgens mij wel degelijk. Dus waarom het zin heeft voor eigen rechter te spelen is mij dan een raadsel. Naast het feit dat je enkel meer risico op de hals haalt door de confrontatie op te zoeken, terwijl je ook de politie kan bellen en lekker wacht tot zij er zijn of de inbreker weg is met jouw gestolen (maar verzekerde) spullen.Genezing begint bij erkenning, de oplossing kan pas daarna volgen.
[...]
Sociale controle en irritante en onnodige bemoeizucht leunen dicht bij elkaar en voeg daar een vleugje individuele mondigheid aan toe en je hebt een uiterst moeizaam mengsel.
Een ideale staat bestaat natuurlijk niet, maar het is de vraag of wij het ons kunnen permitteren, het streven daarnaar op te geven.
De politie werkt hard, dat geloof ik best, maar de succes scores zijn gewoonweg niet voldoende.
Cijfers uit ons omringende landen versterken dat tekort.
Politiebureau's worden steeds meer gesloten onbemande bunkers en aangiftes kunnen goedwillende burgers steeds moeilijker kwijt, er blijken groepen te zijn die hier slecht op reageren.
Gambieter heeft er al op gereageerd, maar dit soort uitspraken kan je beter achterwege laten en ons die conclusie laten trekken als je post het verdient.Ik vat het precies samen zoals het is
[ Voor 5% gewijzigd door LiquidT_NL op 02-04-2013 13:35 ]
Je moet niet te hard rijden, je moet voorrang geven bij een zebrapad, je moet geen spreekkoren bezigen bij een voetbalwedstrijd, etc etc. Moeten we voor al die vergrijpen dan maar de doodstraf instellen, uitgesproken en uitgevoerd door een leek? Dat is het gevolg van jouw logica, je ziet toch zelf ook wel hoe gebrekkig het argument is dat het simpele feit dat persoon A een fout maakt dat het recht geeft aan persoon B om naar eigen inzicht te handelen? We hebben geen doodstraf, zeker niet voor lichte vergrijpen als diefstal en al helemaal niet zonder dat er een rechter bij betrokken is.Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 11:33:
Je moet met je poten van andermans bezit afblijven, het is de omgekeerde weg een beheerder de schuld te geven van gebrekkig cameratoezicht, of twijfelachtig hang- en sluitwerk.
Ook zonder die dingen hoeft niemand proletarisch te gaan shoppen.
Iets over een ezel en een steen. Als je juwelier bent en elke 3 weken overvallen word dan gaat de verzekering klagen als je geen maatregelen neemt.Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 18:36:
Dat is wel gezegd:
http://gathering.tweakers...message/40025640#40025640
"In plaats van een camera op te hangen of de gasflessen achter slot en grendel te zetten hebben ze op een gegeven moment de dief met 3 man opgewacht en doodgeslagen."
Verwijderd
Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 12:29:
De politie werkt hard, dat geloof ik best, maar de succes scores zijn gewoonweg niet voldoende.

Verder begrijp ik niet zo waarom deze discussie zo ingewikkeld wordt gemaakt. Inbraak = inbraak. Wanneer een inbreker zich in je huis bevindt ten einde je van je bezittingen te beroven, mag je je daar tegen verweren tot op een bepaald punt. Ik bespeur hier echter een bepaalde vorm van het toekennen van de slachtofferrol aan de inbreker (
De oplossing voor dit alles is o zo simpel: als er niet wordt ingebroken, hoeft niemand zich te verdedigen. Als niemand zich hoeft te verdedigen, is er geen sprake van eigenrichting of wat voor gedoe dan ook. Pak het probleem aan bij de bron (namelijk: de inbreker), en loop niet de schuld te verschuiven richting slachtoffers die wellicht vanuit emotie/paniek handelen.
Two wrongs don't make a right: prima. Maar wie in een ander huis in breekt, laat zijn of haar rechten toch echt achter bij de voordeur. Noem het gerust gezwets vanuit de onderbuik, of een andere prachtige wijze om mijn mening in een hokje te duwen; ik lig er niet wakker van. Wel vind ik het opmerkelijk hoe arrogant en elitair sommige reacties hier zijn, alsmede hoe vaak hier op de man wordt gespeeld (door beide "kampen"). Het moge duidelijk zijn dat het een emotioneel beladen onderwerp is.
Ja, hoe durft die juwelier zich te laten overvallen...Leo1010 schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 20:17:
[...]
Iets over een ezel en een steen. Als je juwelier bent en elke 3 weken overvallen word dan gaat de verzekering klagen als je geen maatregelen neemt.
/me oren klapperen doen

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2013 20:25 ]
Nee, simpelweg NEE. Je verweert je op dat moment tegen het verlies van bezit en niet je leven. Bezit was naar alle waarschijnlijkheid verzekerd is.Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 20:23:
Verder begrijp ik niet zo waarom deze discussie zo ingewikkeld wordt gemaakt. Inbraak = inbraak. Wanneer een inbreker zich in je huis bevindt ten einde je van je bezittingen te beroven, mag je je daar tegen verweren tot op een bepaald punt.
Als er word ingebroken blijf rustig zitten waar je zit, ga niet naar beneden. Die inbreker heeft er totaal geen baat bij om naar boven te komen en jou wat aan te doen.
Indien je refereert naar onze reacties op Screamer2003, de beste man was aan het praten over "slaan tot er geen schedel over is" of iets in die richting.Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 20:23:
doch lijkt het bijna alsof mensen die zichzelf willen verdedigen in een keer worden bestempeld als Texas rednecks zijn die slapen met een 9mm onder hun kussen.
Iemand anders refereerde al naar het feit dat zelfs in ons redelijk geestelijk verlicht Nederland de oermens vaak maar iets heel kleins nodig heeft om boven te komen.Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 20:23:
Two wrongs don't make a right: prima. Maar wie in een ander huis in breekt, laat zijn of haar rechten toch echt achter bij de voordeur. Noem het gerust gezwets vanuit de onderbuik, of een andere prachtige wijze om mijn mening in een hokje te duwen;
Als Maximized de inbreker wil minimizen omdat die zijn tv aan het stelen is ga je gang maar zeur dan niet dat daar gevolgen aan hangen zoals celstraf.
Fundamenteel feit, je verzekering gaat het niet vergoeden als jij elke 3 weken overvallen word en je niets onderneemt om het te voorkomen.Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 20:23:
Ja, hoe durft die juwelier zich te laten overvallen...
/me oren klapperen doen
En nu we toch in die situatie zitten. Je job als juwelier is om bij een overval ze zo snel mogelijk net zo min mogelijk naar buiten te werken. Als jij daarna in je auto springt en er achter aangaat en er een plat rijd dan ben JIJ fout.
Verwijderd
Je zegt het zelf al; two wrongs don't make a right. Naast dat dergelijke eigenrichting absoluut niet gunstig is voor het handhaven van een gezond rechtsklimaat (als in, dat het werkt zoals het moet dus) zet je zo de deur wagenwijd open voor allerhande vergissingen waarbij mensen om niets aan pulp gemept worden (omdat ze dachten dat het het schuurtje van vriend Piet was in plaats van die van Piets buurman e.d.).Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 20:23:
Two wrongs don't make a right: prima. Maar wie in een ander huis in breekt, laat zijn of haar rechten toch echt achter bij de voordeur.
Natuurlijk hoeft iemand die inbreekt niet dezelfde ontvangst te verwachten als een ander die op de koffie gaat, maar het wettelijk kader bestaat niet voor niets. Als je buiten redelijke (en dus wettelijke) zelfverdediging aan de slag gaat ben val je al rap in dezelfde categorie als meneer de inbreker. Als het hij of jij is wordt dat uiteraard een ander verhaal en daar zit ook nog best wat marge in als huiseigenaar, maar daar zitten wel degelijk stevige grenzen aan.
Verwijderd
Het is 02:00 in de ochtend en ik hoor in mijn huiskamer gerommel. Voor hetzelfde geld zijn het mijn katten die weer eens de bank slopen; ik loop naar de huiskamer toe om ze een tik te geven. Vervolgens zie ik dat daar een inbreker staan met een koevoet in z'n hand. 3x raden wat de meeste mensen niet doen: terug lopen naar de slaapkamer, het licht uit doen en verder slapen.Leo1010 schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 21:58:
Als er word ingebroken blijf rustig zitten waar je zit, ga niet naar beneden.
Ik weet niet in welke dimensie jij leeft, maar ik vind het erg knap als je vanuit een andere kamer (of zelfs een andere verdieping) in een keer kunt vaststellen dat er een inbreker in je huis is. Het eerste wat je doet als je iets hoort, is toch op onderzoek uit gaan?
Sure. Er heeft nog nooit een inbraak plaats gevonden zonder dat de bewoner daarbij zwaar mishandeld is. Schuld van de bejaarde zeker?Die inbreker heeft er totaal geen baat bij om naar boven te komen en jou wat aan te doen.
Ik refereerde naar de algemene toon in het debat. Wat Screamer2003 al dan niet heeft gezegd is irrelevant in dezen. Daarbij zou ik zelfs niet weten wat hij gezegd heeft, aangezien er in zijn reactie is geknipt (niet sjiek in een discussie m.i.) door de moderators. Ik mag hopen dat hij wel _hele_ schokkende dingen geroepen heeft wat het (gedeeltelijk) knippen in zijn reactie rechtvaardigt.Indien je refereert naar onze reacties op Screamer2003, de beste man was aan het praten over "slaan tot er geen schedel over is" of iets in die richting.
Het grappige is, dat dat dus gewoon een stroman is. Verder een nietszeggende, rare en decadente uitspraak m.i.. Dat is hetzelfde als alle auto's maar verbieden omdat "de snelheidsduivels vaak maar iets heel kleins nodig hebben om naar boven te komen". De excessen worden aangepakt, en dat is ook zoals het hoort.Iemand anders refereerde al naar het feit dat zelfs in ons redelijk geestelijk verlicht Nederland de oermens vaak maar iets heel kleins nodig heeft om boven te komen.
Bij voorbaat slachtoffers criminaliseren omdat ze zichzelf en hun bezittingen willen beschermen door niet als eerste reactie in een hoekje weg te kruipen (want: dat moet blijkbaar volgens de geestelijk verlichte medemens onder ons?) gaat gewoon veel te ver.
Mensen die excessief geweld gebruiken vanwege zogenaamde zelfverdediging zijn geen slachtoffers. Ze zijn daders geworden. De enige stroman is je eigen bijdrage door het over slachtoffers te hebben. Want je zegt wel dat de excessen worden aangepakt, maar wilt niet dat een rechter beoordeeld of het excessief was, want daarmee zouden de zogenaamde slachtoffers aangepakt worden.Verwijderd schreef op woensdag 03 april 2013 @ 08:43:
Het grappige is, dat dat dus gewoon een stroman is. Verder een nietszeggende, rare en decadente uitspraak m.i.. Dat is hetzelfde als alle auto's maar verbieden omdat "de snelheidsduivels vaak maar iets heel kleins nodig hebben om naar boven te komen". De excessen worden aangepakt, en dat is ook zoals het hoort. Bij voorbaat slachtoffers criminaliseren
Het is heel simpel: hoe wil je excessen kunnen aanpakken als he niet voor de rechter mag komen, en het OM geen aanklacht mag indienen als dat van mening is dat het excessief was?
Dit probeer je nu al een aantal keer en is gewoon een zeer vervelende discussietruc. Het is helaas wel een rode draad in je bijdragen, doen alsof je de stem der redelijkheid bent en alles wat niet in jouw straatje past elitair gebral is.dat moet blijkbaar volgens de geestelijk verlichte medemens onder ons?)
Verwijderd
Om dergelijke zaken aan te kunnen pakken moet er in het beginsel eerst een wettelijke fundering komen voor bescherming van in eerste instantie het slachtoffer, alhoewel de eerste stappen daartoe reeds zijn gezet door Staatssecretaris Teeven (een van de weinige goede dingen die hij heeft gedaan in het kabinet, maar dat terzijde) door te bepleiten dat iemand die slachtoffer is van een inbraak en geweld gebruikt ten einde de inbraak te verijdelen/de dader tot staande houding te dwingen niet per definitie direct ook verdachte is. De issue is niet zo zeer dat er al dan niet vervolgd kán of móet worden in excessen, maar het gebrek aan vertrouwen in rechters (en het OM) om hier de juiste keuzes in te maken. Er zijn gewoon hele kwalijke gevallen geweest van rechterlijke dwaling en verschillen in uitspraken, juist doordat er nog steeds zoveel discussie mogelijk is over de mate van zelfverdediging in huis. Er moet naar de burger toe duidelijkheid komen wat men wel en niet mag doen, het liefst in een wettelijke context, zodat men ook beschermd kan worden door die wetten en niet onderhevig is aan rechterlijke willekeur. Tot die tijd is excessief geweld bij een inbraak door slachtoffers gewoon heel subjectief m.i..gambieter schreef op woensdag 03 april 2013 @ 09:42:
[...]
Mensen die excessief geweld gebruiken vanwege zogenaamde zelfverdediging zijn geen slachtoffers. Ze zijn daders geworden. De enige stroman is je eigen bijdrage door het over slachtoffers te hebben. Want je zegt wel dat de excessen worden aangepakt, maar wilt niet dat een rechter beoordeeld of het excessief was, want daarmee zouden de zogenaamde slachtoffers aangepakt worden.
Het is heel simpel: hoe wil je excessen kunnen aanpakken als he niet voor de rechter mag komen, en het OM geen aanklacht mag indienen als dat van mening is dat het excessief was?
Nee hoor, ik laat alleen maar zien hoe hier tegen andere meningen wordt aangekeken. Precies hetgeen waar je mij nu van beschuldigd, wordt keer op keer gedaan door verschillende mensen (en helaas ook jijzelf). Inderdaad heel vervelend, niet?Dit probeer je nu al een aantal keer en is gewoon een zeer vervelende discussietruc. Het is helaas wel een rode draad in je bijdragen, doen alsof je de stem der redelijkheid bent en alles wat niet in jouw straatje past elitair gebral is.
Grappig dat je in een volgende post over risicobeperking begint.Verwijderd schreef op woensdag 03 april 2013 @ 05:01:
[...]
Het komt helaas allemaal voor, hier een linkje met zomaar een voorbeeld, het taalgebruik is niet van mij.![]()
http://www.hondenpage.com...nbraak-daders-gezocht.php
[...]
De eigenaar van deze hond had zijn risico's behoorlijk kunnen beperken door geen wietplantage in zijn huis te hebben en deze hond daar de bewaker van te maken.
Wat zijn "juiste" keuzes? Toch niet toevallig jouw keuzes? Teeven is helaas een type dat erg voor de binaire approach gaat en nuance schuwt.Verwijderd schreef op woensdag 03 april 2013 @ 10:27:
maar het gebrek aan vertrouwen in rechters (en het OM) om hier de juiste keuzes in te maken.
Zwak excuus. Je gaat zelf excessief voor de emotionele aanpak en de stromannen en nu claim je dat je dat als "zelfverdediging" doet. Wel on-topic.Nee hoor, ik laat alleen maar zien hoe hier tegen andere meningen wordt aangekeken. Precies hetgeen waar je mij nu van beschuldigd, wordt keer op keer gedaan door verschillende mensen (en helaas ook jijzelf). Inderdaad heel vervelend, niet?
Het is niet subjectief. Het gaat om zelfverdediging, en niet verder. Wraak en straffen, dwz wat valt onder het geweldsmonopolie is aan de staat voorbehouden, na een rechterlijke beslissing. Dat is wat een rechtsstaat inhoud, niet wat Teeven of jij er van willen maken.ot die tijd is excessief geweld bij een inbraak door slachtoffers gewoon heel subjectief m.i.
Ik hoop dat het huidige systeem niet verder zal worden ondergraven vanwege een "knee-jerk" respons.
[ Voor 24% gewijzigd door gambieter op 03-04-2013 13:04 ]
De pakkans bij verkeersovertredingen is lang geen 10%, misschien niet eens 1%. Ik rijd bij althans bij wijze van spreken best wel eens te hard, maar boetes ontvang ik nooit. Ook loop ik bij wijze van spreken wel eens door een rood verkeerslicht, in mijn hele leven nog nooit een boete voor gehad. Nee, die 10% ga je lang niet halen in het geval van verkeersovertredingen.Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 20:23:
[...]
![]()
Mag ik even lachen om het eerste deel van de zin. Nog niet eens een tiende van alle inbraken worden opgelost in Nederland. Nederlandse burgers worden keihard in de steek gelaten door de overheid en de politie; zeker als het gaat om simpele zaken als inbraak en/of diefstal. Moet je eens kijken hoe hoog de pakkans is voor verkeersovertredingen daarentegen.
Ik ben benieuwd. Kom eens met een aantal uitspraken zou ik zeggen.Verwijderd schreef op woensdag 03 april 2013 @ 10:27:
[...]
Om dergelijke zaken aan te kunnen pakken moet er in het beginsel eerst een wettelijke fundering komen voor bescherming van in eerste instantie het slachtoffer, alhoewel de eerste stappen daartoe reeds zijn gezet door Staatssecretaris Teeven (een van de weinige goede dingen die hij heeft gedaan in het kabinet, maar dat terzijde) door te bepleiten dat iemand die slachtoffer is van een inbraak en geweld gebruikt ten einde de inbraak te verijdelen/de dader tot staande houding te dwingen niet per definitie direct ook verdachte is. De issue is niet zo zeer dat er al dan niet vervolgd kán of móet worden in excessen, maar het gebrek aan vertrouwen in rechters (en het OM) om hier de juiste keuzes in te maken. Er zijn gewoon hele kwalijke gevallen geweest van rechterlijke dwaling en verschillen in uitspraken, juist doordat er nog steeds zoveel discussie mogelijk is over de mate van zelfverdediging in huis.
Hoe zie je dat voor je? Een uitputtende lijst opstellen van wat wel en niet mag is onmogelijk. Het zal dus altijd een open norm blijven waarbij interpretatie (door een rechter) nodig is.Er moet naar de burger toe duidelijkheid komen wat men wel en niet mag doen, het liefst in een wettelijke context, zodat men ook beschermd kan worden door die wetten en niet onderhevig is aan rechterlijke willekeur. Tot die tijd is excessief geweld bij een inbraak door slachtoffers gewoon heel subjectief m.i..
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Recht spreken is nou eenmaal per definitie maatwerk. Het is simpelweg onmogelijk om alle gevallen in keiharde regeltjes te vatten, het land heeft al meer dan genoeg regels. In beginsel is het niet zo heel moeilijk: het gaat om verdediging. En daarbij geldt niet het mantra: "de aanval is de beste verdediging." Dat is een grijsgebied waar je voor kan kiezen om uit te blijven. En zelfs right wing politici als Teeven of zn inspirators in Amerika erkennen dat. Dat geldt overigens in elk land, zelfs landen die we niet als erg ontwikkeld zouden beschouwen en is een principe wat al stamt uit de oudheid. Zelfverdediging houdt niet in dat alles maar moet kunnen.argro schreef op woensdag 03 april 2013 @ 13:05:
Hoe zie je dat voor je? Een uitputtende lijst opstellen van wat wel en niet mag is onmogelijk. Het zal dus altijd een open norm blijven waarbij interpretatie (door een rechter) nodig is.
En kijk maar uit met op dit forum opbiechten dat je je wel eens niet aan de wet houdt. Straks roept iemand dat je je rechten achterliet op het moment dat de snelheidsmeter van je auto de maximale snelheid overschreed, immers is dat net zo goed een onrechtmatige inbreuk op de wet en andermans rechten.
Wat een kul. De wet bevat regels over wat mag en wat niet. Dat veel mensen te dom zijn om die regels te vertalen naar concrete situaties, en dat ze het liefst een uitputtende (!!) opsomming zouden willen van wat mag en wat niet, sja, daar kunnen we moeilijk de regels op afstemmen.
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Tja, en een uitputtende opsomming zal altijd incompleet zijn, waardoor men zal claimen "ja, dat was niet duidelijk". Want als het om een slagwapen gaat, telt de Mingvaas ook als zodanig? Of de grote beker gewonnen bij een voetbaltoernooi?nare man schreef op woensdag 03 april 2013 @ 14:54:
Wat een kul. De wet bevat regels over wat mag en wat niet. Dat veel mensen te dom zijn om die regels te vertalen naar concrete situaties, en dat ze het liefst een uitputtende (!!) opsomming zouden willen van wat mag en wat niet, sja, daar kunnen we moeilijk de regels op afstemmen.
En daarom dus is het per situatie uniek.
Als jij een inbreker betrapt, hij valt jouw aan en in paniek grijp je een vaas die je op z'n hoofd kapot slaat dan is dat zelfverdediging.
Maar als jij een inbreker betrapt, op hem af sluipt en hem een tik met een honkbalknuppel op z'n hoofd geeft is dat dus geen zelfverdediging.
Als jij een inbreker betrapt, hij valt jouw aan en in paniek grijp je een vaas die je op z'n hoofd kapot slaat dan is dat zelfverdediging.
Maar als jij een inbreker betrapt, op hem af sluipt en hem een tik met een honkbalknuppel op z'n hoofd geeft is dat dus geen zelfverdediging.
Verwijderd
Tsja, zo uniek is dat ook weer niet. Dat komt simpelweg neer op wie de aanval gekozen heeft. Sommige mensen stellen dat een inbreker door in te breken per definitie de aanval gekozen heeft, maar dat gaat juridisch en moreel dus niet op.Leo1010 schreef op woensdag 03 april 2013 @ 15:01:
Heeft iemand nieuwslinkjes van de "miltante gangbangs" waarover hier wordt gesproken?
(totaal gemist)
(totaal gemist)
Ik ga geen welles nietes spelletje met je spelen, dus ik sluit onderstaande af en lurk dan nog gewoon de discussie door.
Ja, hij stelt dat dat fout is naar zijn mening, ik ook. Dat staat er helemaal los van dat die inbreker ook hardstikke fout is om in te breken. Nogmaals, er is nergens gezegd dat de inbreker vrijuit gaat.Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 18:36:
[...]
Dat is wel gezegd:
http://gathering.tweakers...message/40025640#40025640
"In plaats van een camera op te hangen of de gasflessen achter slot en grendel te zetten hebben ze op een gegeven moment de dief met 3 man opgewacht en doodgeslagen."
Je geeft een google query met 100.000+ hits. Het zegt hoogstens dat er veel over wordt gepraat, maar zelfs al is het een indicatie dat er wel gewelddadige overvallen zijn, maakt het de kans niet aannemelijk. Als er 100 plaatsvinden in het jaar noem ik dat niet noemenswaardig.Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 18:46:
[...]
Je antwoord is symptomatisch voor het gevoerde pseudo debat.
ik geef je ongeveer 100.000+ voorbeelden, inclusief verwijzingen naar het dagelijkse nieuws en nieuwsuitzendingen, die alleen al binnen ons eigen taalgebied plaatsvinden en jij volstaat met een marginaal "behoorlijk gekleurd"??
Als je in plaats van comfortabele oneliners nu zelf inhoudelijk met feiten ipv aannames reageert, dan wordt het misschien nog een echte discussie, zonder dat je als kennelijk 'andersdenkende' in een marginaal hoekje wordt afgeserveerd waar je niet thuishoort.
Welke uitbundige overvloed van bronverwijzing? Ik reageer op het feit dat jij dingen stelt te zeggen zoals ze zijn, maar weinig onderbouwing hiervoor geeft. IPV dat zo dogmatisch te stellen zie ik liever goede onderbouwing.Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 19:01:
[...]
Je zegt nu dat jij het alleenrecht hebt op het hebben van "meningen", ook als de ander in uitbundige overvloed naar bronnen verwijst??![]()
I rest my case, hier houd voor mij een farce op.
En toch is dat laatste precies wat ik in die situatie zou doen. Een inbreker in je huis is een zeer gevaarlijke situatie omdat zijn reactie onvoorspelbaar is. Je weet niet of hij zal vluchten of zal aanvallen zodra hij zich bewust wordt van de aanwezigheid van de bewoner. Wat als hij in de woonkamer staat en jij betrapt hem? Grote kans dat je tussen hem en de buitendeur staat, dan kan het best zijn dat hij nijlpaard gedrag vertoont. Wil je dat risico gaan lopen?Leo1010 schreef op woensdag 03 april 2013 @ 15:01:
Een inbreker moet zich volledig bewust zijn van de risico's die hij loopt. Opzettelijk een inbreker aanvallen is wat mij betreft prima goed te praten omdat het om een onbekende dreiging gaat. De inbreker staat al in jouw huis en is daarmee al intimiderend. Je weet niet of hij gewapend is, hoe sterk hij is en wat hij gaat doen. Je weet enkel dat hij geen probleem heeft met het plegen van misdrijven. Ga je dan het risico nemen om te testen hoe ver hij zal gaan of ga je voor hetgeen jouw de meeste overlevingskans bied en hem zo snel mogelijk uitschakelen?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dat kun je dus ook uitleggen als jouw bewuste keuze om geweld te gebruiken, en in de eerder gebruikte redeneringen zou dat dan een excuus kunnen zijn voor de inbreker om weer geweld tegen jou te gebruiken. Een zelf-amplificerende geweldswedloop.Tsurany schreef op woensdag 03 april 2013 @ 15:41:
Wil je dat risico gaan lopen?
Een inbreker moet zich volledig bewust zijn van de risico's die hij loopt. Opzettelijk een inbreker aanvallen is wat mij betreft prima goed te praten omdat het om een onbekende dreiging gaat.
Dat klopt deels. Wanneer je als bewoner een afwachtende rol gaat spelen is het aan de inbreker om te kiezen of hij wel of niet geweld gaat gebruiken. Wanneer de inbreker dit weigert zullen beiden ongeschonden uit de situatie komen, wanneer de inbreker besluit geweld toe te passen zit je in een zeer nadelige positie en zal je snel het onderspit delven. Wanneer je zorgt dat je zelf als eerste de aanval in zet heb je het voordeel van verrassing en kan je proberen hem uit te schakelen voor hij de kans krijgt jou aan te vallen.gambieter schreef op woensdag 03 april 2013 @ 15:54:
[...]
Dat kun je dus ook uitleggen als jouw bewuste keuze om geweld te gebruiken, en in de eerder gebruikte redeneringen zou dat dan een excuus kunnen zijn voor de inbreker om weer geweld tegen jou te gebruiken. Een zelf-amplificerende geweldswedloop.
Wanneer iedere bewoner direct tot aanval over zou gaan zou dit resulteren in inbrekers die zich sneller gaan bewapenen en sneller tot aanval over gaan. Echter uiteindelijk zullen mensen zoals ik profiteren van mensen die niet zullen aanvallen en daarmee zorgen voor de statistieken waarmee inbrekers zich veilig achten en zich minder gaan bewapenen.
Het is voor mij tijdens een inbraak simpelweg geen optie om de daden van een inbreker af te wachten als ik de mogelijkheid heb hem snel en doeltreffend uit te schakelen. Dat heeft dan nog het minst te maken met het beschermen van mijn eigendommen maar vooral met het beschermen van mijn leven. Je weet niet wat een dier in het nauw gaat doen en kan daarom maar beter snel toeslaan.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik heb deze draad een beetje mee gelurkt en dit is toch wel een opmerking waar ik het mee eens kan zijn.Tsurany schreef op woensdag 03 april 2013 @ 15:41:
[...]
En toch is dat laatste precies wat ik in die situatie zou doen. Een inbreker in je huis is een zeer gevaarlijke situatie omdat zijn reactie onvoorspelbaar is. Je weet niet of hij zal vluchten of zal aanvallen zodra hij zich bewust wordt van de aanwezigheid van de bewoner. Wat als hij in de woonkamer staat en jij betrapt hem? Grote kans dat je tussen hem en de buitendeur staat, dan kan het best zijn dat hij nijlpaard gedrag vertoont. Wil je dat risico gaan lopen?
Een inbreker moet zich volledig bewust zijn van de risico's die hij loopt. Opzettelijk een inbreker aanvallen is wat mij betreft prima goed te praten omdat het om een onbekende dreiging gaat. De inbreker staat al in jouw huis en is daarmee al intimiderend. Je weet niet of hij gewapend is, hoe sterk hij is en wat hij gaat doen. Je weet enkel dat hij geen probleem heeft met het plegen van misdrijven. Ga je dan het risico nemen om te testen hoe ver hij zal gaan of ga je voor hetgeen jouw de meeste overlevingskans bied en hem zo snel mogelijk uitschakelen?
Een inbreker in huis is gevaarlijk voor de bewoners van het huis. Gevaar kun je ontvluchten maar ook afweren of in de aanval gaan. Een bewoner heeft altijd het volste recht zijn huis en haard te verdedigen. De inbreker is al in overtreding zodra hij begint met braak of binnendringen.
Wat iedereen ook zegt over dat je geen geweld mag gebruiken tegen een inbreker. Zodra er één bij mij boven staat en ik denk dat veel mensen zo denken, dan kies ik voor mezelf en mijn gezin en doe ik er alles aan om hen zo snel mogelijk buiten het gevaar te krijgen. Als ik hiervoor een inbreker te lijf moet gaan dan doe ik het om mijn gezin te beschermen.
Je gedraagt je dan echter zelf als een dier in het nauw, en daarmee neem je (mede-)verantwoordelijkheid voor de gevolgenTsurany schreef op woensdag 03 april 2013 @ 16:10:
Je weet niet wat een dier in het nauw gaat doen en kan daarom maar beter snel toeslaan.
Dat wordt niet gezegdWceend schreef op woensdag 03 april 2013 @ 16:18:
Wat iedereen ook zegt over dat je geen geweld mag gebruiken tegen een inbreker.
Er wordt wel opgemerkt dat het onverstandig kan zijn geweld tegen een inbreker te gebruiken, vanwege de mogelijke gevolgen.
[ Voor 46% gewijzigd door gambieter op 03-04-2013 16:27 ]
Het verschil is dat ik in die situatie gedwongen wordt door de inbreker.gambieter schreef op woensdag 03 april 2013 @ 16:25:
[...]
Je gedraagt je dan echter zelf als een dier in het nauw, en daarmee neem je (mede-)verantwoordelijkheid voor de gevolgen
Zelf aanvallen is prima onder verdediging te scharen. De potentie is er dat de situatie voor jou als bewoner zeer negatief kan uitpakken, de beste manier om je hier tegen te verdedigen is het wegnemen van de dreiging.Dat wordt niet gezegd. Je mag gepast geweld gebruiken voor zelfverdediging, je komt echter (imo terecht) in de problemen bij excessief geweld of bij zelf aanvallen (wat natuurlijk niet meer onder verdediging te scharen is).
Ik zeg niet dat je excessief geweld moet gebruiken en zijn schedel tot pulp moet slaan maar wel dat je hem van de trap mag duwen als hij daar toevallig staat en je komt net uit je slaapkamer lopen. Dan is het zo snel mogelijk de dreiging wegnemen.
Hoe kom je daar bij? Eerst moet hij je zien te vinden, dan moet nog door een gang (trapgat) en een aantal deuren. Ook kan je hem in het donker opwachten. De verdedigende partij is dan altijd in het voordeel. Andersom ben je juist in het nadeel, tenzij je inderdaad hem op een katachtige manier weet te besluipen. Dat lijkt me echter heel onwaarschijnlijk. Nog even los van dat je dan versterking kan afwachten.Tsurany schreef op woensdag 03 april 2013 @ 16:10:
Dat klopt deels. Wanneer je als bewoner een afwachtende rol gaat spelen is het aan de inbreker om te kiezen of hij wel of niet geweld gaat gebruiken. Wanneer de inbreker dit weigert zullen beiden ongeschonden uit de situatie komen, wanneer de inbreker besluit geweld toe te passen zit je in een zeer nadelige positie en zal je snel het onderspit delven.
Daarnaast zal een inbreker dit nooit doen, als hij er op uit was om de bewoner aan te vallen zou jij hem niet hoeven te besluipen: dan zou hij naar jou toe komen. Een inbreker is uit op spullen en niet op een confrontatie, het is lariekoek om aan te nemen dat hij jou wat aan wil doen. Net zo goed als dat iemand die door rood rijdt er niet op uit is om iemand dood te rijden, dus die besluip je ook niet voordat hij jou te pakken heeft. Je hebt een veel betere kans om ongeschonden de schade bij de verzekering te claimen als je niet de confrontatie zoekt.
[ Voor 5% gewijzigd door ph4ge op 03-04-2013 16:36 ]
En de inbreker kan claimen gedwongen te worden geweld te gebruiken door jouw aanval. Die argumentatie snijd echt geen houtTsurany schreef op woensdag 03 april 2013 @ 16:32:
Het verschil is dat ik in die situatie gedwongen wordt door de inbreker.
Je gebruikt nu een worst-case scenario als rechtvaardiging om zelf geweld te gebruiken. Het is als dat de VS nu Noord-Korea platbombardeert (atoomwapens) vanwege de mogelijke dreiging van geweld door Noord-Korea.Zelf aanvallen is prima onder verdediging te scharen. De potentie is er dat de situatie voor jou als bewoner zeer negatief kan uitpakken, de beste manier om je hier tegen te verdedigen is het wegnemen van de dreiging.
Ik zeg niet dat je excessief geweld moet gebruiken en zijn schedel tot pulp moet slaan maar wel dat je hem van de trap mag duwen als hij daar toevallig staat en je komt net uit je slaapkamer lopen. Dan is het zo snel mogelijk de dreiging wegnemen.
Als iemand jouw aanstoot in de kroeg, dan haal je toch ook niet uit met een honkbalknuppel omdat je je bedreigd voelt?
[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 03-04-2013 16:46 ]
Verwijderd
Wat sommige mensen ook willen beweren, dat is het dus expliciet niet. Dat vindt de wetgever ook en daarom dat sommige mensen hiermee dan ook in de problemen komen.Tsurany schreef op woensdag 03 april 2013 @ 16:32:
Zelf aanvallen is prima onder verdediging te scharen.
Dit is simpelweg niet waar. Als je getraind wordt om te gaan met overvallen en inbraken wordt je geleerd juist de angel uit te situatie te halen, voor zover mogelijk mee te werken en bij de eerste de beste mogelijkheid de locatie of de plek waar de dader is te verlaten. Je verhaal klinkt stoer en voelt goed in de onderbuik, maar het is een goede manier om jezelf in de nesten te werken. Zo raken mensen dus gewond zonder dat het nodig was geweest. Dat is dan weer geen onderbuikverhaal, want dat valt gewoon statistisch te onderbouwen.De potentie is er dat de situatie voor jou als bewoner zeer negatief kan uitpakken, de beste manier om je hier tegen te verdedigen is het wegnemen van de dreiging.
Ook daarom; alleen in de aanval gaan als er geen enkele andere mogelijkheid meer is. Dat is naast voor de rechtsstaat ook voor jouzelf beter, statistisch en achteraf juridisch.
Ja, als jij je gaat verstoppen wel. Maar ik neem aan dat jij je niet gaat verstoppen als je enkel een geluid hoort in je huis?ph4ge schreef op woensdag 03 april 2013 @ 16:34:
[...]
Hoe kom je daar bij? Eerst moet hij je zien te vinden, dan moet nog door een gang (trapgat) en een aantal deuren. Ook kan je hem in het donker opwachten. De verdedigende partij is dan altijd in het voordeel. Andersom ben je juist in het nadeel, tenzij je inderdaad hem op een katachtige manier weet te besluipen. Dat lijkt me echter heel onwaarschijnlijk. Nog even los van dat je dan versterking kan afwachten.
Hij hoeft er niet op uit te zijn. Hij verwacht wellicht een leeg pand, komt tot de conclusie dat het pand toch niet leeg is, ziet geen snelle uitweg en besluit dan maar een mes te trekken.Daarnaast zal een inbreker dit nooit doen, als hij er op uit was om de bewoner aan te vallen zou jij hem niet hoeven te besluipen: dan zou hij naar jou toe komen. Een inbreker is uit op spullen en niet op een confrontatie, het is lariekoek om aan te nemen dat hij jou wat aan wil doen. Net zo goed als dat iemand die door rood rijdt er niet op uit is om iemand dood te rijden, dus die besluip je ook niet voordat hij jou te pakken heeft. Je hebt een veel betere kans om ongeschonden de schade bij de verzekering te claimen als je niet de confrontatie zoekt.
De inbreker begeeft zichzelf in die positie door in te breken.gambieter schreef op woensdag 03 april 2013 @ 16:45:
En de inbreker kan claimen gedwongen te worden geweld te gebruiken door jouw aanval. Die argumentatie snijd echt geen hout
Beide vergelijkingen gaan niet op omdat de omstandigheden niet te vergelijken zijn. Je vergelijkt een inbreker die jouw huis binnen komt met een land waarvan de dictatoriale regering een bepaald beleid voert en een ongelukje op neutraal terrein. Dat gaat mank.Je gebruikt nu een worst-case scenario als rechtvaardiging om zelf geweld te gebruiken. Het is als dat de VS nu Noord-Korea platbombardeert (atoomwapens) vanwege de mogelijke dreiging van geweld door Noord-Korea.
Als iemand jouw aanstoot in de kroeg, dan haal je toch ook niet uit met een honkbalknuppel omdat je je bedreigd voelt?
En daarom dat er genoeg politici en burgers zijn die deze wetgeving willen veranderen omdat zij het onrecht voelen. Criminelen worden beschermd door de wetgever tijdens hun criminele daad.Verwijderd schreef op woensdag 03 april 2013 @ 16:48:
Wat sommige mensen ook willen beweren, dat is het dus expliciet niet. Dat vindt de wetgever ook en daarom dat sommige mensen hiermee dan ook in de problemen komen.
Dan mag je mij die statistiek laten zien. Bij hoeveel inbraken, waarbij geweld is gebruikt, is dit geweld geïnitieerd door de bewoner en niet door de inbreker?Dit is simpelweg niet waar. Als je getraind wordt om te gaan met overvallen en inbraken wordt je geleerd juist de angel uit te situatie te halen, voor zover mogelijk mee te werken en bij de eerste de beste mogelijkheid de locatie of de plek waar de dader is te verlaten. Je verhaal klinkt stoer en voelt goed in de onderbuik, maar het is een goede manier om jezelf in de nesten te werken. Zo raken mensen dus gewond zonder dat het nodig was geweest. Dat is dan weer geen onderbuikverhaal, want dat valt gewoon statistisch te onderbouwen.
Daarnaast vind ik het een zeer laffe houding en kenmerkt dit juist waarom criminaliteit zo goed loont.
En wanneer is er geen enkele andere mogelijkheid? Als het mes tussen je ribben zit? Je weet niet wat er gaat gebeuren, of en wanneer iemand gaat toeslaan. Je zit met een onbekend persoon in je huis, ik ga dan niet afwachten omdat dit statistisch gezien een betere uitkomst kan hebben als ik de kans heb hem uit te schakelen.Ook daarom; alleen in de aanval gaan als er geen enkele andere mogelijkheid meer is. Dat is naast voor de rechtsstaat ook voor jouzelf beter, statistisch en achteraf juridisch.
En jij door de aanval te kiezen. Ik zie echt weinig verschil, want ook jij hebt een keuze gemaakt en zult daarvoor de verantwoording moeten afleggen.Tsurany schreef op woensdag 03 april 2013 @ 17:23:
De inbreker begeeft zichzelf in die positie door in te breken.
Nee hoor, de vergelijking is heel goed. De VS ziet Noord-Korea als een schurkenstaat die inbreekt op het volkerenrecht en de regels op atoomwapens, en dat Noord-Korea het door de VS geliefde Zuid-Korea bedreigt. In jouw redenering heeft de VS het volste recht om de aanval te kiezen.Beide vergelijkingen gaan niet op omdat de omstandigheden niet te vergelijken zijn. Je vergelijkt een inbreker die jouw huis binnen komt met een land waarvan de dictatoriale regering een bepaald beleid voert en een ongelukje op neutraal terrein. Dat gaat mank.
Ze worden niet beloondbeschermd, maar gestraft voor de inbraak wanneer mogelijk. Jij zou gestraft worden voor excessief geweld waarbij er rekening wordt gehouden met de omstandigheden, en jij dus ook deels beschermd wordt voor je criminele gewelddadigheid.En daarom dat er genoeg politici en burgers zijn die deze wetgeving willen veranderen omdat zij het onrecht voelen. Criminelen worden beschermd door de wetgever tijdens hun criminele daad.
Tenzij je een inbreker hebt die inbreekt via je slaapkamer kom je elkaar niet tegen en heb jij hoe dan ook het voordeel als hij jou aanvalt. Een inbraak in een slaapkamer waar iemand ligt te slapen is wel heel onwaarschijnlijk en in dat geval is er geen twijfel wie de agressor is.Tsurany schreef op woensdag 03 april 2013 @ 17:23:
Ja, als jij je gaat verstoppen wel. Maar ik neem aan dat jij je niet gaat verstoppen als je enkel een geluid hoort in je huis?
Het feit dat er geen uitweg is is een direct gevolg van jouw aanval. Eigenlijk geef je zelf al aan dat je de situatie alleen maar geëscaleerd hebt door hem op te zoeken.Tsurany schreef op woensdag 03 april 2013 @ 17:23:
Hij hoeft er niet op uit te zijn. Hij verwacht wellicht een leeg pand, komt tot de conclusie dat het pand toch niet leeg is, ziet geen snelle uitweg en besluit dan maar een mes te trekken.
Het punt is dat je elke vorm van geweld kan rechtvaardigen als preemptive strike.Tsurany schreef op woensdag 03 april 2013 @ 17:23:
Beide vergelijkingen gaan niet op omdat de omstandigheden niet te vergelijken zijn. Je vergelijkt een inbreker die jouw huis binnen komt met een land waarvan de dictatoriale regering een bepaald beleid voert en een ongelukje op neutraal terrein. Dat gaat mank.
Nee, op het moment dat jij de wet overtreedt ben jij de crimineel en de inbreker het slachtoffer. Het feit dat iemand anders een overtreding begaat geeft niet elk ander persoon een vrijbrief om zichzelf te promoten tot politie, rechter en beul. Als jij geld witwast geeft mij dat ook geen recht om zelf eigen rechter te spelen en je aan te vallen, ook al ben jij in eerste instantie de crimineel.Tsurany schreef op woensdag 03 april 2013 @ 17:23:
En daarom dat er genoeg politici en burgers zijn die deze wetgeving willen veranderen omdat zij het onrecht voelen. Criminelen worden beschermd door de wetgever tijdens hun criminele daad.
[...]
Dan mag je mij die statistiek laten zien. Bij hoeveel inbraken, waarbij geweld is gebruikt, is dit geweld geïnitieerd door de bewoner en niet door de inbreker?
Er is geen enkel land waar zelfverdediging verder gaat dan in Nederland waar de criminaliteit lager is. Sterker nog, de criminaliteit wordt zwaarder.Tsurany schreef op woensdag 03 april 2013 @ 17:23:
Daarnaast vind ik het een zeer laffe houding en kenmerkt dit juist waarom criminaliteit zo goed loont.
Wat is de rationaliteit om niet voor de logische en statistisch beste oplossing te kiezen?Tsurany schreef op woensdag 03 april 2013 @ 17:23:
En wanneer is er geen enkele andere mogelijkheid? Als het mes tussen je ribben zit? Je weet niet wat er gaat gebeuren, of en wanneer iemand gaat toeslaan. Je zit met een onbekend persoon in je huis, ik ga dan niet afwachten omdat dit statistisch gezien een betere uitkomst kan hebben als ik de kans heb hem uit te schakelen.
Natuurlijk hebben we het over een grijs gebied, maar zolang iemand in een andere kamer is is het duidelijk. Het is zowel statistisch als juridisch als rationeel veruit de beste oplossing om hem in dat geval niet op te zoeken.
Als je toch ineens oog in oog staat is dat natuurlijk een ander verhaal. Niemand ontzegt je het recht op zelfverdediging, maar je hebt niet het recht om een ander aan te vallen. Ook niet als jij vuil naar je kijkt, je uitscheldt, je snijdt op de snelweg, zich in je huis bevindt of op elk ander moment. Verdedigen =! aanvallen.
Natuurlijk moet je verantwoording afleggen. Maar er zit een groot verschil tussen "ik zag een onbekende man in mijn huis en voelde me bedreigd en viel hem aan" en "ik was aan het inbreken, iemand betrapte me en ik viel hem aan".gambieter schreef op woensdag 03 april 2013 @ 17:44:
En jij door de aanval te kiezen. Ik zie echt weinig verschil, want ook jij hebt een keuze gemaakt en zult daarvoor de verantwoording moeten afleggen.
Hier ga ik niet op in, zulke vergelijkingen slaan de plank volledig mis en zijn totaal niet toepasbaar in een discussie als deze.Nee hoor, de vergelijking is heel goed. De VS ziet Noord-Korea als een schurkenstaat die inbreekt op het volkerenrecht en de regels op atoomwapens, en dat Noord-Korea het door de VS geliefde Zuid-Korea bedreigt. In jouw redenering heeft de VS het volste recht om de aanval te kiezen.
Ik heb het woord belonen niet in de mond genomen. Ik vind het niet prettig om op deze manier te discussiëren als jij mij uitspraken wilt toeschrijven die ik niet gedaan hebt en enkel absurde vergelijkingen blijft maken. Dan hoef ik niet verder te gaan met deze discussie.Ze worden niet beloond, maar gestraft voor de inbraak wanneer mogelijk. Jij zou gestraft worden voor excessief geweld waarbij er rekening wordt gehouden met de omstandigheden, en jij dus ook deels beschermd wordt voor je criminele gewelddadigheid.
Dus als jij geluid hoort in je huis blijf je in bed liggen en wacht je tot het lange tijd stil is voor je gaat kijken?ph4ge schreef op woensdag 03 april 2013 @ 17:45:
Tenzij je een inbreker hebt die inbreekt via je slaapkamer kom je elkaar niet tegen en heb jij hoe dan ook het voordeel als hij jou aanvalt. Een inbraak in een slaapkamer waar iemand ligt te slapen is wel heel onwaarschijnlijk en in dat geval is er geen twijfel wie de agressor is.
Je gaat op onderzoek uit in je eigen huis als je een geluid hoort. Voor hetzelfde geld staat je gasfornuis in de fik.Het feit dat er geen uitweg is is een direct gevolg van jouw aanval. Eigenlijk geef je zelf al aan dat je de situatie alleen maar geëscaleerd hebt door hem op te zoeken.
Dat is niet waar. Je kan de totale vernietiging van een land niet vergelijken met het slaan van een inbreker.Het punt is dat je elke vorm van geweld kan rechtvaardigen als preemptive strike.
Dus in dit geval wordt de crimineel beschermt door de wetgever. Hij mag niet inbreken maar doet hij dat toch wordt hij direct beschermt tegen elke mogelijke aanval doordat je criminelen niet mag aanpakken ook al stelen ze je tv onder je neus vandaan.Nee, op het moment dat jij de wet overtreedt ben jij de crimineel en de inbreker het slachtoffer. Het feit dat iemand anders een overtreding begaat geeft niet elk ander persoon een vrijbrief om zichzelf te promoten tot politie, rechter en beul. Als jij geld witwast geeft mij dat ook geen recht om zelf eigen rechter te spelen en je aan te vallen, ook al ben jij in eerste instantie de crimineel.
Maar is dat perse oorzaak en gevolg? Is de zwaarte van de criminaliteit bewezen lager omdat wij niks mogen terug doen uit zelfverdediging?Er is geen enkel land waar zelfverdediging verder gaat dan in Nederland waar de criminaliteit lager is. Sterker nog, de criminaliteit wordt zwaarder.
Omdat statistiek je niet gaat helpen als jij nou net die persoon bent waarbij het fout gaat en wel doodgestoken wordt.Wat is de rationaliteit om niet voor de logische en statistisch beste oplossing te kiezen?
Waar is die statistiek dan te vinden? Want ik kan me heel goed voorstellen dat een inbreker die een bewoner vermoord altijd zal zeggen dat die bewoner aan viel, dan heeft hij namelijk het recht aan zijn zijde.Natuurlijk hebben we het over een grijs gebied, maar zolang iemand in een andere kamer is is het duidelijk. Het is zowel statistisch als juridisch als rationeel veruit de beste oplossing om hem in dat geval niet op te zoeken.
Dus jij gaat, wanneer je een inbreker tegen komt, wachten tot hij jou aanvalt voor jij iets terug gaat doen? Als er een vreemde man in jouw huis staat waar jouw gezin woont ga jij hem z'n gang laten gaan omdat het juridisch wel eens vervelend kan aflopen als je hem aanvalt?Als je toch ineens oog in oog staat is dat natuurlijk een ander verhaal. Niemand ontzegt je het recht op zelfverdediging, maar je hebt niet het recht om een ander aan te vallen. Ook niet als jij vuil naar je kijkt, je uitscheldt, je snijdt op de snelweg, zich in je huis bevindt of op elk ander moment. Verdedigen =! aanvallen.
@Tsurany: uiteindelijk gaat het erom dat je zelf de aanval kiest, daar waar dat niet nodig is, en je rationaliseert geweldsgebruik. Het enige wat je voert is de geweldspiraal, met alle daarbij behorende nadelen. Met drogredenen komen als:
is helaas het negeren dat je gepast geweld voor zelfverdediging toegestaan is. Maar jij wilt een stuk verder gaan, zogenaamd omdat je vind "het is hij of ik", daar waar er veel meer mogelijke uitkomsten zijn.Is de zwaarte van de criminaliteit bewezen lager omdat wij niks mogen terug doen uit zelfverdediging?
Ik heb het meegemaakt. Het laatste wat ik zou doen is mn kinderen achter laten. Ik zou roepen dat ik de politiegebeld heb, gewapend ben en dat hij zo snel mogelijk weg moet komen. In korte tijd heb ik dan wel bepaald of er iets in de fik staat of dat er een persoon in huis is.Tsurany schreef op woensdag 03 april 2013 @ 17:54:
Dus als jij geluid hoort in je huis blijf je in bed liggen en wacht je tot het lange tijd stil is voor je gaat kijken?
Hij wordt beschermd tegen buitenproportioneel geweld. De inbreker wordt beschermd tegen de moordenaar. Je moet ook niet telkens doen alsof je helemaal niets mag doen en je jezelf maar moet laten doodsteken terwijl je huis wordt leeggeroofd, dat vervuild de discussie.Tsurany schreef op woensdag 03 april 2013 @ 17:54:
Dus in dit geval wordt de crimineel beschermt door de wetgever. Hij mag niet inbreken maar doet hij dat toch wordt hij direct beschermt tegen elke mogelijke aanval doordat je criminelen niet mag aanpakken ook al stelen ze je tv onder je neus vandaan.
Dit slaat nergens op. Je bent in de eerste plaats zeer in het voordeel als je hem naar je toe laat komen. In de tweede plaats is het middel erger dan de kwaal. Van een hele kleine kans op een slechte situatie maak je een situatie die gegarandeerd slecht is. En als die situatie toch slecht wordt ben jij beter af als hij zich de trap op moet vechten omdat hij naar je toe moet komen.Tsurany schreef op woensdag 03 april 2013 @ 17:54:
Omdat statistiek je niet gaat helpen als jij nou net die persoon bent waarbij het fout gaat en wel doodgestoken wordt.
Laat je hem naar je toe komen heb je 95% kans dat je niks overkomt, 5% kans dat er wel wat gebeurd. In het laatste geval heb je vervolgens 75% kans dat je de bovenliggende partij bent. Ga je er zelf op af, heb je 100% kans dat er iets gebeurd en vervolgens hooguit 50% kans dat je de bovenliggende partij bent (kans dat je hem inderdaad verrast is niet zo groot, kans is groot dat hij beter gewapend is, meer ervaring heeft en ook het terrein is in zn voordeel). Cijfers zijn er om je een idee te geven maar zullen niet veel schelen.
Je kan iedereen die je tegenkomt wel preventief doodslaan, natuurlijk zal 99,999% je geen enkele kwaad willen doen, maar je zal maar net die ene treffen. Waarom ga je overigens niet in over de voorbeelden van andere wetsovertreders die we ook niet aanvallen? Waarom mag iemand te hard rijden door je straat terwijl dat veel gevaarlijker is, maar als iemand inbreekt verliest hij elk recht? De mensenrechten zijn nou eenmaal universeel, ze gelden voor mensen die onschuldig zijn, inbrekers, hardrijders en genocide plegers. Er zijn maar een paar landen die er anders over denken en daar wil je echt niet wonen, maar voel je vrij om er te gaan wonen.
Dit topic is gesloten.