In zekere zin, ja, en dat is maar goed ook. Dat je de wet op één vlak overtreedt betekent in een beschaafd land niet dat je opeens vogelvrij bent op alle andere vlakken. Want waar leg je dan de grens? Mag je iemand stuktrappen als hij iets uit je winkel steelt omdat hij immers je levensonderhoud bedreigt? Mag je iemand van de weg af rijden als hij te hard rijdt en zo een gevaar is voor anderen? Je snapt zelf wel dat het ene feit niet betekent dat een ander feit opeens geen probleem meer is. Inbreken is absoluut verkeerd, maar dat betekent niet dat de inbreker geen mens meer is.Tsurany schreef op woensdag 03 april 2013 @ 17:23:
En daarom dat er genoeg politici en burgers zijn die deze wetgeving willen veranderen omdat zij het onrecht voelen. Criminelen worden beschermd door de wetgever tijdens hun criminele daad.
Ook burgers die stevige steken laten vallen hebben nog bepaalde rechten. Alleen in een banenenrepubliek is dat niet zo en gelukkig leven we in een redelijk beschaafd land.
Totaal niet het punt. Wat wel het punt was is dat je niet moet escaleren. Iedereen die enig verstand van zaken heeft zal je dat vertellen. Omdat ik de kwaadste ook niet ben heb ik het even door Google gegooid:Dan mag je mij die statistiek laten zien. Bij hoeveel inbraken, waarbij geweld is gebruikt, is dit geweld geïnitieerd door de bewoner en niet door de inbreker?
Volgens de politie:
Volgens de website van het MKBAccepteer dat u wordt overvallen. Speel niet de held, werk mee en blijf zo rustig mogelijk.
Geef het geld/goed waarom gevraagd wordt af.
Kijk en blijf kijken om een zo goed mogelijk signalement aan de politie te kunnen geven.
Let goed op de stem en het uiterlijk van de overvaller (niet op het wapen).
Blijf overal af, in verband met politieonderzoek.
Laat een (geïnstrueerd) persoon buiten de politie opwachten.
Vraag getuigen te blijven (of noteer hun naam, telefoonnummer en adres).
Benader Slachtofferhulp Nederland voor nazorg.
Tijdens een overval
De politie hanteert het RAAK principe tijdens een overval:
R > Rustig blijven
A > Aanvaarden
A > Afgeven van geld of goed
K > Kijken
Wat te doen bij een overval?
Hoe logisch het misschien klinkt, in paniek doet een mens soms gekke dingen. Probeer in elk geval rustig te blijven en je omgeving te kalmeren. Volg alle bevelen van een overvaller op en pleeg geen verzet. Lieg ook niet tegen de overvaller, dit kan gevaarlijk zijn. Probeer onopvallend het overvalalarm in werking te stellen, maar doe dit alleen als je zeker weet dat de overvaller je niet ziet. Vooral als een overvaller gewapend is moet je erg voorzichtig zijn met handelen. Geef geld en goederen af zonder tegen te stribbelen, en denk vooral om je eigen veiligheid. Observeer de overvaller nauwkeurig, stel een signalement vast en let op opvallende eigenschappen.
Joepie, daar is de onderbuik weer! Die moeten we dus juist niet hebben, want zo vallen er gewonden. Mensen die er dagelijks me te maken en er dus verstand van hebben zeggen dat je absoluut niet de held moet gaan spelen. Jij denkt beter te weten hoe je met de situatie om kunt gaan, maar dat zul je dan toch fatsoenlijk moeten onderbouwen buiten dat onderbuikgevoel.Daarnaast vind ik het een zeer laffe houding en kenmerkt dit juist waarom criminaliteit zo goed loont.
Zoals hierboven gezegd kan je geen in alle gevallen geldige voorbeelden geven, maar als je fysiek aangevallen (en dus niet 'slechts' bedreigd) wordt en vluchten niet meer mogelijk is, dan is het noodweer.En wanneer is er geen enkele andere mogelijkheid?
Je snapt dat je hier effectief zegt dat je jezelf graag het slachtoffer maakt? Dat is niet erg logisch, gezien je houding. Ik wil geen slachtoffer zijn, dus ik maak de kans een slachtoffer te worden maar even groter. Um...Je zit met een onbekend persoon in je huis, ik ga dan niet afwachten omdat dit statistisch gezien een betere uitkomst kan hebben als ik de kans heb hem uit te schakelen.