De beste verdediging is zorgen dat je niks overkomt. Punt uit.
Als ik een onbekend iemand in mijn huis aftreft neem ik geen risico. Liever 2 jaar vast zitten dan mijn hele leven lang getraumatiseerd te zijn door iemand die met zijn handen van mijn spullen kan afblijven.
En je krijgt geen trauma van een celstraf? Iemand die door je huis heen loopt is niet niks nee (ben zelf wel eens een keer op straat bedreigd en overvallen met mes), maar een tijdje in de bak zitten lijkt me echt verschrikkelijk, wat een vrijheidsberoving wat ik slecht zou trekken.
Kan je wel vinden dat er iets mis met mij is. Maar he! Das ook maar een mening die niet meer waard is dan welke andere mening dan ook....
En wat de rechter vind? Tja... zolang ik het richting mezelf, mijn familie en eventueel vrienden kan verantwoorden, boeit het mij zeer weinig wat de rechter vind.

Je hebt volledig recht op je mening. Maar je gaat wel de bak in

Maar volgens mij heb jij last van tunnelvisie en denk je bij een aanval meteen aan iemand half dood slaan. Een aanval kan ook betekenen dat je 1 klap uitdeelt en vervolgens de inbreker in bedwang houdt. Maar inzien dat er verschillende gradatie's van aanvallen zijn kan blijkbaar niet iedereen.
Volgens mij heb jij zelf (net als een zootje anderen hier) ook last van tunnelvisie. Namelijk alleen maar aanvallen, aanvallen, aanvallen!! Ik snap dat het dan niet je intentie is om iemand te vermoorden, maar jij denkt een inbreker een klap te kunnen verkopen en hem dan vast te kunnen houden tot de politie er is? (moet je die dus wel eerst even gebeld hebben) Ik zeg niet dat dat onmogelijk is.
Maar het gaat me erom dat veel mensen blijkbaar niet in willen zien (wat mij betreft dus ook tunnelvisie) dat de confrontatie opzoeken juist zo onveilig als de pest is! Je bent helemaal niemand aan het beschermen, je bent dan alleen je TV aan het beschermen die de inbreker mee probeerde te nemen.
Ja leuk, dan komen praten over roofovervallen. Dat is gewoon totaal andere koek. Dat zijn uitzonderingen, het gaat hier om inbraken die wel degelijk vaak voor komen. Gelukkig zijn roofovervallen een stuk zeldzamer.
Toen ik zelf op straat een keer ben bedreigd met een gigantisch mes, was ik nog zo bijdehand (lees: dronken) om nog te gaan zeuren dat ik hem alleen mijn geld wilde geven en niet mijn pasjes omdat ik dan weer zoveel moest regelen. Ik was toen inderdaad 40 euro kwijt, maar mocht m'n portomonnee houden

Achteraf vond ik dat behoorlijk dom van mezelf, en ik ben blij dat ik al helemaal niets fysieks heb ondernomen zoals hem aanvallen. Alsof je daar al de kans / de tijd voor krijgt.