Je hebt gelijk Ramon, je kan ook de snelheid verhogen (persoonlijk is muizen met een hogere dpi fijner)Ramon schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 18:40:
Ik snap het muisprobleem niet zo, ik heb gewoon een 24" scherm met 1920*1200 en dat muist ook goed. Je kan altijd nog de muissnelheid aanpassen natuurlijk:
[afbeelding]
Ik ben erg benieuwd naar hoe lekker het pennetje werkt. Als ik de review van PennyArcade moet geloven zit dit wel goed. Momenteel wacht ik eerst totdat de pro in Nederland uitkomt voordat ik hem aanschaf. Al lijkt een XPS 18 me ook wel handig mits die ook een of andere pentool support heeft. (alleen is die niet zo mobiel als de Surface)
Naar aanleiding van TheNightbringer met betrekking tot het pennetje van de Surface pro, bij deze mijn ervaringen met betrekking tot het pennetje. Ik heb de Surface pro nog geen week sinds ik in de U.S. ben. Ik ben zeker geen sketcher/artiest, maar ik ben al sinds 2010 toen de Ipad uitkwam op zoek naar een oplossing om mijn aantekeningen tijdens vergaderingen te digitaliseren en niet meer op papier. Papier slingert rond, is moeilijk te organiseren en in te zoeken.
Ipad (1) vs Surface Pro pen
We kunnen het kort houden, hier is mijn zoektocht begonnen, maar er valt niks te vergelijken. De Ipad pen oplossing om aantekeningen te maken was een fail:
- Palm mocht niet rusten op het scherm.
- kon mijn eigen handschrift niet lezen door het grote bolletje van de pen.
- Ipad onenote ondersteunt geen inking, terwijl ik dat als centrale oplossing voor mijn notities heb/had gebombardeerd.
Er zijn vandaag ongetwijfeld betere oplossing (bluetooth pen??), maar heb deze niet meer onderzocht.
Lenovo X201T vs Suface pro Pen:
De X201T is een tablet pc met wacom digitizer en een resolutie 1280 x 800:
Ook een utter fail om digitaal aantekeningen te maken in onenote (zodat de X201T simpel als een laptop word/werd gebruikt):
- Door lage resolutie moest ik groot schrijven, om mijn eigen handschrift te lezen.
- Ondanks de I7, hield de schrift niet mijn schrijf snelheid bij.
- Het scherm is niet zo glad, dus schrijven gaat relatief stroef (het went als je niet beter weet).
- De laptop was te dik (~3 cm) om als kladblok te fungeren.
- Windows 8 was nog niet uit, dus alles moest in windows 7, dat ging echt niet.
Surface Pro en pen, lossen alle bovenstaande problemen op, ik kan gewoon op snelheid en relatief klein schrijven zoals ik op normaal papier schrijf en toch mijn handschrift lezen.
Wel voel je de warmte van het scherm als je arm/hand/palm op het Surface pro scherm rust.
Note II vs Surface Pro Pen:
Hoewel qua grootte niet te vergelijken, maar misschien leuk om te vermelden m.b.t. pen aangezien je die misschien wel in een Nederlandse winkel vind om uit te proberen:
- Beide pennen van de Note II en Surface pro zijn uitwisselbaar
- Glas van beide devices zijn mooi glad, ik schrijf met plezier zowel op de Note II als de Surface pro. Beide is goede kwaliteit.
- Gekke is, ik schrijf liever met de S pen op de Note II en met de Surface pen op de Pro. Je voelt een verschil van schrijven, maar is niet vervelend. Is moeilijk te omschrijven.
- Schrijven met de surface pro pen op de Note II geeft default een dunnere lijn en vice versa met de S pen op surface geeft een iets dikkere lijn. (De tip van de S pen is ook iets dikker dan de tip van de Surface pro pen)
- Samsung's implementatie van splitscreen, screen capture area en clipboard, historie van de clips tezamen met de Pen is absoluut beter dan Windows 8 implementatie. B.v. Ik kan met de Surface geen screen area capture selecteren met de pen.
- Helaas ondersteunt Android onenote geen inking, dan zou ik daar korte 3M post it opmerkingen opslaan. Nu gebruik ik toch nog steeds de Samsung Note notitie app, vanwege Samsung's implementatie (er is werk aan de winkel voor microsoft, willen ze deze users van de markt voor zich winnen)
- Handschrift herkenning is wat ik zover heb geprobeerd, on par met elkaar. Op momenten verbazingwekkend, op andere moment gewoon crap en moet je toch terug naar het toetsenbord. (kan dus ook aan mijn handschrift liggen). Voor datainvoer prefereer ik nog steeds het toetsenbord, waarbij de digitale toetsenbord van de Samsung beter is dan die van Windows 8, maar dat is een andere topic.
Sony Vaio Duo 11 vs Surface Pro pen:
Ik heb in het winkel centrum hier in de sony store, de pen geleverd bij de Duo 11 geprobeerd:
- Glas is niet zo fijn als note II of Surface pro.
- Schrijven met de pen was dan ook niet dezelfde ervaring, misschien zelfs wel slechter dan de X201T. Kwam misschien omdat de pen in de winkel kapot was?? Het zag er niet allemaal goed uit.
Conclusie:
Als ik terug in NL ben, dan kan ik al mijn software verder installeren. De bedoeling is om o.a. mijn papieren schrijfblok te vervangen door een Surface pro. Het schrijven met een pen op echt papier is nog steeds beter/fijner, maar het is met de surface pro goed genoeg (voor mij). Ik krijg er als het goed is meer organisatie voor terug van mijn notities dankzij Onenote.
Los van de pen:
Ik heb sinds ik de pro heb, mijn Ipad en X201T nog niet open gehad die ik hier bij me heb. Ik heb deze week de surface meegezeuld ipv de Ipad en het werkte prima qua gewicht (IPAD 1 + mijn hoes weegt iets (300 gr??) minder dan de pro + cover) en batterij duur. De surface pro is gelukkig flexibel genoeg om meer te zijn dan een kladblok van 1000 USD.
We kunnen het kort houden, hier is mijn zoektocht begonnen, maar er valt niks te vergelijken. De Ipad pen oplossing om aantekeningen te maken was een fail:
- Ipad onenote ondersteunt geen inking, terwijl ik dat als centrale oplossing voor mijn notities heb/had gebombardeerd.
Er zijn vandaag ongetwijfeld betere oplossing (bluetooth pen??), maar heb deze niet meer onderzocht.
Ook een utter fail om digitaal aantekeningen te maken in onenote (zodat de X201T simpel als een laptop word/werd gebruikt):
- Door lage resolutie moest ik groot schrijven, om mijn eigen handschrift te lezen.
- Het scherm is niet zo glad, dus schrijven gaat relatief stroef (het went als je niet beter weet).
Surface Pro en pen, lossen alle bovenstaande problemen op, ik kan gewoon op snelheid en relatief klein schrijven zoals ik op normaal papier schrijf en toch mijn handschrift lezen.
Wel voel je de warmte van het scherm als je arm/hand/palm op het Surface pro scherm rust.
Hoewel qua grootte niet te vergelijken, maar misschien leuk om te vermelden m.b.t. pen aangezien je die misschien wel in een Nederlandse winkel vind om uit te proberen:
- Glas van beide devices zijn mooi glad, ik schrijf met plezier zowel op de Note II als de Surface pro. Beide is goede kwaliteit.
- Gekke is, ik schrijf liever met de S pen op de Note II en met de Surface pen op de Pro. Je voelt een verschil van schrijven, maar is niet vervelend. Is moeilijk te omschrijven.
- Schrijven met de surface pro pen op de Note II geeft default een dunnere lijn en vice versa met de S pen op surface geeft een iets dikkere lijn. (De tip van de S pen is ook iets dikker dan de tip van de Surface pro pen)
- Samsung's implementatie van splitscreen, screen capture area en clipboard, historie van de clips tezamen met de Pen is absoluut beter dan Windows 8 implementatie. B.v. Ik kan met de Surface geen screen area capture selecteren met de pen.
- Helaas ondersteunt Android onenote geen inking, dan zou ik daar korte 3M post it opmerkingen opslaan. Nu gebruik ik toch nog steeds de Samsung Note notitie app, vanwege Samsung's implementatie (er is werk aan de winkel voor microsoft, willen ze deze users van de markt voor zich winnen)
- Handschrift herkenning is wat ik zover heb geprobeerd, on par met elkaar. Op momenten verbazingwekkend, op andere moment gewoon crap en moet je toch terug naar het toetsenbord. (kan dus ook aan mijn handschrift liggen). Voor datainvoer prefereer ik nog steeds het toetsenbord, waarbij de digitale toetsenbord van de Samsung beter is dan die van Windows 8, maar dat is een andere topic.
Ik heb in het winkel centrum hier in de sony store, de pen geleverd bij de Duo 11 geprobeerd:
- Schrijven met de pen was dan ook niet dezelfde ervaring, misschien zelfs wel slechter dan de X201T. Kwam misschien omdat de pen in de winkel kapot was?? Het zag er niet allemaal goed uit.
Conclusie:
Als ik terug in NL ben, dan kan ik al mijn software verder installeren. De bedoeling is om o.a. mijn papieren schrijfblok te vervangen door een Surface pro. Het schrijven met een pen op echt papier is nog steeds beter/fijner, maar het is met de surface pro goed genoeg (voor mij). Ik krijg er als het goed is meer organisatie voor terug van mijn notities dankzij Onenote.
Los van de pen:
Ik heb sinds ik de pro heb, mijn Ipad en X201T nog niet open gehad die ik hier bij me heb. Ik heb deze week de surface meegezeuld ipv de Ipad en het werkte prima qua gewicht (IPAD 1 + mijn hoes weegt iets (300 gr??) minder dan de pro + cover) en batterij duur. De surface pro is gelukkig flexibel genoeg om meer te zijn dan een kladblok van 1000 USD.
Is er hier iemand met een Type Cover die 'm zou willen ruilen tegen een Touch Cover toevallig?
V&A aangeboden: Microsoft Surface Touch Cover US (black) ruilen tegen Type Cover + bijbetaling
V&A aangeboden: Microsoft Surface Touch Cover US (black) ruilen tegen Type Cover + bijbetaling
Thanks, zeer gedetailleerde uitleg!80000 schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 06:11:
Naar aanleiding van TheNightbringer met betrekking tot het pennetje van de Surface pro, bij deze mijn ervaringen met betrekking tot het pennetje. Ik heb de Surface pro nog geen week sinds ik in de U.S. ben. Ik ben zeker geen sketcher/artiest, maar ik ben al sinds 2010 toen de Ipad uitkwam op zoek naar een oplossing om mijn aantekeningen tijdens vergaderingen te digitaliseren en niet meer op papier. Papier slingert rond, is moeilijk te organiseren en in te zoeken.
Conclusie:
Los van de pen:
Zelf wil ik de pro voor Photoshop doeleinden gebruiken en ook om notities te maken in m'n ontwerp. Daarnaast zou het van functioneel (op papier) naar digitaal een stuk makkelijker gaan. (of wie weet is papier niet eens nodig)
Ik wacht dan eerst wel totdat de pro in NL uitkomt en wie weet haal ik die dan, of er moet in de tussentijd nog iets interessant langskomen met dezelfde mogelijkheden alleen met een groter scherm.
http://blog.surface.com/b...face-rt-availability.aspx
Misschien handig om te vermelden, Surface pro komt ook naar Nederland.
Mooi, kan iedereen eind mei de Surface Pro bekijken en aanschaffen. Wat mij betreft een top device...
Leuk, maar dat is bijna een jaar na aankondiging.. Ik wacht wel op de Surface Pro II met (neem ik aan) een CPU die twee keer zolang meegaat (en wat betere specs). Hopelijk hebben ze dan de distributie zo ver op orde dat NL niet ver achter de VS aankomt..CR35 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 18:29:
http://blog.surface.com/b...face-rt-availability.aspx
Verwijderd
Ik verwacht mijn Surface PRO deze week uit de US... Kan één van men voorgangers zeggen wat ik moet aankopen om dit toestel te kunnen opladen? Moet je gewoon van adapter switchen? Kan dat met bestaande adapters en op wat moet je letten?
Verder twijfel ik nog tussen de touch & typepad, die ga ik uiteraard gewoon hier aankopen. Ook een soort van "sleeve" zoek ik nog, liefst één waar je nog wat documenten kan bijsteken en evt. een vakje voor je gsm / het pennetje.
Een mobiele lader voor in de auto zou ik deze zomer ook moeten hebben, maar daar wacht ik misschien nog even mee tot de PRO ook uit is in NL?
Maar vooral een oplaadoplossing is dus dringend vermits het met de Amerikaanse stekker niet zal lukken...
Verder twijfel ik nog tussen de touch & typepad, die ga ik uiteraard gewoon hier aankopen. Ook een soort van "sleeve" zoek ik nog, liefst één waar je nog wat documenten kan bijsteken en evt. een vakje voor je gsm / het pennetje.
Een mobiele lader voor in de auto zou ik deze zomer ook moeten hebben, maar daar wacht ik misschien nog even mee tot de PRO ook uit is in NL?
Maar vooral een oplaadoplossing is dus dringend vermits het met de Amerikaanse stekker niet zal lukken...
Dat is geen probleem. Je krijgt een US kabel met een "8' voor de lader welke je met een euro stekker kan vervangen. Werkt prima hier.Verwijderd schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 20:52:
Ik verwacht mijn Surface PRO deze week uit de US... Kan één van men voorgangers zeggen wat ik moet aankopen om dit toestel te kunnen opladen? Moet je gewoon van adapter switchen? Kan dat met bestaande adapters en op wat moet je letten?
Mobiele lader is er voorlopig niet voor de 5 punts connector voor de pro/rt. Dan moet je een 12v naar 220 convertor erin steken. Denk voorlopig niet de moeite waard.
Dus als ze de Surface Pro gisteren hadden aangekondigd was het geen probleem geweest? Right!Cheeky schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 20:17:
[...]
Leuk, maar dat is bijna een jaar na aankondiging.. Ik wacht wel op de Surface Pro II met (neem ik aan) een CPU die twee keer zolang meegaat (en wat betere specs). Hopelijk hebben ze dan de distributie zo ver op orde dat NL niet ver achter de VS aankomt..
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Vanavond maar eens een review geschreven, het is wel een beetje lang geworden
Inleiding
Ik had me de laatste weken bijna laten verleiden tot de aanschaf van een Surface RT, maar ik ben nu toch wel erg blij dat ik even gewacht heb. Op enig moment krijg je het gevoel dat je misschien zelfs beter kunt wachten op de nieuwe Surface met nieuwe processor en dergelijke, maar toen kwam hier op Tweakers een gouden deal voorbij. Ik heb toen geen moment geaarzeld.
Inmiddels heb ik een week op de Surface Pro gewerkt. Ik heb het apparaat puur als gadget/test gekocht.
Ik was nog niet in het bezit van een Android tablet of een iPad, wel heb ik met beide apparaten vaak genoeg in handen gestaan. Ik ben echter nooit verleid tot de aanschaf van zo’n tablet, omdat ik er de toegevoegde waarde niet van zag. Ik wil op een tablet kunnen werken met een fatsoenlijk office pakket, en Windows 8/RT is dan al snel waar je op uitkomt.
Even snel wat googlen doe ik op m’n telefoon. Daar heb ik geen tablet voor nodig. Die game apps vind ik allemaal totaal niet interessant. Op m’n telefoon ben ik ook nooit verder gekomen dan ronde 8 van Angry Birds. Verder gebruik ik op mijn telefoon puur praktische apps zoals benzine-jip, dropbox, nu.nl 9292 etc en als belangrijkste de Spotify en Sonos app. Die laatste bestaan niet voor Windows RT en dat was zo’n beetje de hoofdreden om geen RT te willen. Over het verplichte gebruik van IE had ik me nog wel heen kunnen zetten, maar het gemis van Spotify en de Sonos controller is echt waardeloos.
Op Windows 8 heb ik inmiddels Spotify en de desktop Sonos controller geïnstalleerd. Beide werken prima in combinatie met de pen en 150% scaling. Het ziet er lang niet zo flitsend uit als de apps voor Android en IOS, maargoed, ik kan er prima mee werken.
De tablet + randapperatuur
De Pro ziet er erg strak uit. De kickstand is erg praktisch. Nadelen zijn vooral de dikte en het gewicht. Lang in één hand vasthouden zit er niet in. Tevens is de behuizing wel krasgevoelig. Het aansluiten van de magnetische stekker gaat niet zo makkelijk op de afgeschuinde zijkant. Rondom de magnetische poort zitten inmiddels al wel wat zichtbare krassen en dat is jammer.
De aanwezigheid van USB 3, Micro sd en de mini displayport stel ik zeer op prijs.
Om alle randapparatuur aan te sluiten wanneer ik aan mijn bureau werk heb ik een USB 3 hub van Transcend aangeschaft, zodat ik nu over 4 usb poorten beschik. Verder heb ik een verloopje gekocht voor m'n HDMI kabel zodat ik aan m'n bureau kan werken op een externe monitor van 21,5". Los toetsenbord en keyboard erbij en klaar. On the go beschik over een touch en een type cover. Tot slot zit er naast de 128gb een 32 gb micro sd kaart in het apparaat, dus geen last van storage issues.
Desktop gebruik en scaling issues
Aan mijn bureau werk ik momenteel totaal niet met de touch functionaliteit van de Pro. Zoals ik al eerder in dit topic heb aangegeven is ‘independent scaling’ een must om met een display met zo'n hoog dpi te kunnen werken. 150% scaling op een 21,5” scherm werkt even slecht als 100% scaling op een 10,6” display. Er is geen middenweg, dus ik zit constant in en uit te loggen om m’n scaling aan te passen als ik m’n tablet van het scherm los haal en andersom.
Hier heb ik ook een tijd mee lopen klooien met de browser. Ik had Nightly ingesteld op 120% zoom bij 150% scaling. Die 120% zoom moest ik constant weer op 100% zetten wanneer ik op m’n externe scherm werkte. Uiteindelijk heb ik dit euvel verholpen door Firefox naast Nightly te installeren en voor beide browsers een eigen profiel aan te maken. Ik gebruik Firefox nu wanneer ik op m’n externe scherm werk en ik gebruik Nightly wanneer ik puur op de tablet werk. Wederom erg omslachtig en een nadeel aan het hoge aantal dpi.
Sowieso is windows 8 nog niet erg ready voor high dpi schermpjes. Zo kan ik in de picture viewer van windows 8 bij 150% scaling m’n foto’s niet volledig zien. Om de een of ander reden krijg ik dan maar de helft van m’n foto’s in beeld en de rest valt buiten het kader. Heel irritant, zeker voor iemand die graag met photoshop loopt te klooien en soms ff z’n werk aan andere wil laten zien in een eenvoudige photo viewer.
Een ander minpunt wat betreft de hoge resolutie is het werken met Java applicaties. Als Formule 1 fan gebruik ik altijd de live timing bij F1 races. Deze is echter moeilijk bruikbaar op de pro. Bij het inzoomen in de browser zoomt de java toepassing niet mee, dus een vergrootglas is dan bijna nodig om de tijden te kunnen lezen. Door de resolutie van het scherm in de laagste stand te zetten kun je de live timing alsnog gebruiken, maar mooi is het niet en dat is toch erg jammer. (kanttekening: Op Android en IOS kost de live timing app 30 eu per jaar, de app in je browser is gewoon gratis en werkt niet op Android, IOS).
Tablet gebruik
Ik neem de Pro dagelijks mee in de trein en gebruik het hem daar puur in tablet modus. Met de Touch cover naar achter geklapt heb je fijne grip op het apparaat. In de trein gebruik ik de stylus om te navigeren door de vertrouwde desktop omgeving van Windows 8, maar ik merk dat de nieuwe UI het toch vaak wint van de oude desktopomgeving wanneer ik de pro als tablet gebruik. De nieuwsapplicatie van Windows vind ik erg prettig verder browse ik in de Metro versie van Nightly. (Ik moet er overigens nog wel achter zien te komen hoe ik Bing uitschakel als standaard browser in Nightly in de Metro interface. Ik vind dat nergens terug en Google instellen in de desktop versie van Nightly heeft geen effect op de Metro versie).
Op school maak ik mijn aantekeningen in word en excel 2013. In samenwerking met de typecover kun je heerlijk vlot je aantekeningen maken. Ik kan gemakkelijk een schooldag doorkomen als ik de Pro met een volle batterij van huis vertrek. Office was voor mij een aankoopargument en het blijkt in de praktijk ook echt een meerwaarde te zijn. Het officepakket levert geen scaling issues op en ziet er crisp uit op het 10,6” schermpje.
Het kijken van hd films is een verademing op de Pro. Vooral de mogelijkheid om even een usb stick aan te sluiten is ontzettend handig aan de Surface tablets.
Verder heb ik de applicatie 'Bluestacks' geïnstalleerd om Android te emuleren. Dit werkt boven verwachting goed. Het magere app aanbod van Microsoft wordt dan toch behoorlijk opgevangen. (ook hier gaat het in mijn praktijk maar om 2 a 3 apps, maar toch, het is wel fijn dat je deze gewoon kunt draaien).
De neergesabelde batterijlevensduur van de Pro is voor mij geen issue. Ik wist wat ik in huis haalde. Meer uur is natuurlijk altijd fijn, maar ik heb nog geen moment meegemaakt dat ik geen batterij meer had en ook geen stopcontact in de buurt had. Toch kun je de batterijduur van deze tablet echt niet als positief kenmerken, als je ziet wat er verder op de markt verkrijgbaar is.
De modern UI verdient nog wel de nodige zorg. Het 1/4 om 3/4 werken met apps vind ik niet erg nuttig, ik kan niet wachten op Blue wat de half om half optie toevoegt. Ook het indelen van het startscherm met livetiles kan wel een stuk touch vriendelijker gemaakt worden. Ik kijk ook hier weer uit naar Blue in verband met het kleinere formaat tiles wat je dan kunt gebruiken.
Overigens maak ik ook met veel plezier gebruik van de muziek app van Microsoft. Die ziet er echt gelikt uit en na een korte gewenningsperiode is het menu erg fijn in het gebruik. De 30 seconde reclame die je om de zoveel liedjes verplicht moet luisteren vind ik geeneens een probleem. Microsoft beschikt over wat andere muzieklicenties dan Spotify, want tracks die ik in Spotify niet kan vinden heeft Xbox Music wel, super!! Hier zouden ze best wat meer reclame voor mogen maken, want ik heb er nog nooit wat over gelezen op internet terwijl die app echt een meerwaarde is voor het systeem in mijn ogen.
Problemen met Photo en Video apps
Windows 8 wordt geleverd met een photo en video app, deze zijn voor mij totaal nutteloos gebleken.
De photo app staat het je niet toe om afbeeldingen te zoeken in een andere map dan de standaard map 'afbeeldingen'. Je moet dus een alternatieve app installeren die het mogelijk maakt om foto's weer te geven uit een andere map dan 'afbeeldingen'.
In de desktop omgeving is het onmogelijk om vanuit verkenner een afbeelding te openen in je photo app en vervolgens in de photoapp door je album te bladeren. Je moet dan constant terug naar verkenner om een nieuwe afbeelding te openen, of je moet in de photo app de juiste map opzoeken en vanuit de app je foto’s bekijken. Beide werkt omslachtig en onhandig. Kortom, hier is nog het nodige te verbeteren.
De video app van Microsoft werkt even dramatisch als de foto app. Ook in de video app kun je niet in mappen bladeren, dus je bent verplicht om een alternatieve app te zoeken die dit wel mogelijk maakt. Ik kan er echt met m’n kop niet bij dat de denktank van Microsoft zo keihard faalt met dit soort basic toepassingen.
Mijn voorlopige conclusie over de Pro
Positief
- Voldoet uitstekend om mijn laptop te vervangen.
Lekker snel, prima te gebruiken als main PC zodra je hem aansluit op een extern scherm.
- x86/x64 software
- De kijkhoeken van het scherm zijn geweldig.
- Connectiviteit: USB 3, Display port, Micro sd slot
- Muziek luisteren via Xbox Music
- Films kijken en van de hoge resolutie van het scherm genieten.
- Werken met de stylus in desktop omgeving
Negatief
- Scaling issues, met name bij tablet gebruik in combinatie met de desktop omgeving.
- Korte batterijlevensduur (hoewel voor mij geen echte issue)
- Dikte en gewicht
- Behuizing is krasgevoelig
- Modern UI kan nog wel wat updates gebruiken
- Meegeleverde Photo en Video app zijn onbruikbaar

Inleiding
Ik had me de laatste weken bijna laten verleiden tot de aanschaf van een Surface RT, maar ik ben nu toch wel erg blij dat ik even gewacht heb. Op enig moment krijg je het gevoel dat je misschien zelfs beter kunt wachten op de nieuwe Surface met nieuwe processor en dergelijke, maar toen kwam hier op Tweakers een gouden deal voorbij. Ik heb toen geen moment geaarzeld.
Inmiddels heb ik een week op de Surface Pro gewerkt. Ik heb het apparaat puur als gadget/test gekocht.
Ik was nog niet in het bezit van een Android tablet of een iPad, wel heb ik met beide apparaten vaak genoeg in handen gestaan. Ik ben echter nooit verleid tot de aanschaf van zo’n tablet, omdat ik er de toegevoegde waarde niet van zag. Ik wil op een tablet kunnen werken met een fatsoenlijk office pakket, en Windows 8/RT is dan al snel waar je op uitkomt.
Even snel wat googlen doe ik op m’n telefoon. Daar heb ik geen tablet voor nodig. Die game apps vind ik allemaal totaal niet interessant. Op m’n telefoon ben ik ook nooit verder gekomen dan ronde 8 van Angry Birds. Verder gebruik ik op mijn telefoon puur praktische apps zoals benzine-jip, dropbox, nu.nl 9292 etc en als belangrijkste de Spotify en Sonos app. Die laatste bestaan niet voor Windows RT en dat was zo’n beetje de hoofdreden om geen RT te willen. Over het verplichte gebruik van IE had ik me nog wel heen kunnen zetten, maar het gemis van Spotify en de Sonos controller is echt waardeloos.
Op Windows 8 heb ik inmiddels Spotify en de desktop Sonos controller geïnstalleerd. Beide werken prima in combinatie met de pen en 150% scaling. Het ziet er lang niet zo flitsend uit als de apps voor Android en IOS, maargoed, ik kan er prima mee werken.
De tablet + randapperatuur
De Pro ziet er erg strak uit. De kickstand is erg praktisch. Nadelen zijn vooral de dikte en het gewicht. Lang in één hand vasthouden zit er niet in. Tevens is de behuizing wel krasgevoelig. Het aansluiten van de magnetische stekker gaat niet zo makkelijk op de afgeschuinde zijkant. Rondom de magnetische poort zitten inmiddels al wel wat zichtbare krassen en dat is jammer.
De aanwezigheid van USB 3, Micro sd en de mini displayport stel ik zeer op prijs.
Om alle randapparatuur aan te sluiten wanneer ik aan mijn bureau werk heb ik een USB 3 hub van Transcend aangeschaft, zodat ik nu over 4 usb poorten beschik. Verder heb ik een verloopje gekocht voor m'n HDMI kabel zodat ik aan m'n bureau kan werken op een externe monitor van 21,5". Los toetsenbord en keyboard erbij en klaar. On the go beschik over een touch en een type cover. Tot slot zit er naast de 128gb een 32 gb micro sd kaart in het apparaat, dus geen last van storage issues.
Desktop gebruik en scaling issues
Aan mijn bureau werk ik momenteel totaal niet met de touch functionaliteit van de Pro. Zoals ik al eerder in dit topic heb aangegeven is ‘independent scaling’ een must om met een display met zo'n hoog dpi te kunnen werken. 150% scaling op een 21,5” scherm werkt even slecht als 100% scaling op een 10,6” display. Er is geen middenweg, dus ik zit constant in en uit te loggen om m’n scaling aan te passen als ik m’n tablet van het scherm los haal en andersom.
Hier heb ik ook een tijd mee lopen klooien met de browser. Ik had Nightly ingesteld op 120% zoom bij 150% scaling. Die 120% zoom moest ik constant weer op 100% zetten wanneer ik op m’n externe scherm werkte. Uiteindelijk heb ik dit euvel verholpen door Firefox naast Nightly te installeren en voor beide browsers een eigen profiel aan te maken. Ik gebruik Firefox nu wanneer ik op m’n externe scherm werk en ik gebruik Nightly wanneer ik puur op de tablet werk. Wederom erg omslachtig en een nadeel aan het hoge aantal dpi.
Sowieso is windows 8 nog niet erg ready voor high dpi schermpjes. Zo kan ik in de picture viewer van windows 8 bij 150% scaling m’n foto’s niet volledig zien. Om de een of ander reden krijg ik dan maar de helft van m’n foto’s in beeld en de rest valt buiten het kader. Heel irritant, zeker voor iemand die graag met photoshop loopt te klooien en soms ff z’n werk aan andere wil laten zien in een eenvoudige photo viewer.
Een ander minpunt wat betreft de hoge resolutie is het werken met Java applicaties. Als Formule 1 fan gebruik ik altijd de live timing bij F1 races. Deze is echter moeilijk bruikbaar op de pro. Bij het inzoomen in de browser zoomt de java toepassing niet mee, dus een vergrootglas is dan bijna nodig om de tijden te kunnen lezen. Door de resolutie van het scherm in de laagste stand te zetten kun je de live timing alsnog gebruiken, maar mooi is het niet en dat is toch erg jammer. (kanttekening: Op Android en IOS kost de live timing app 30 eu per jaar, de app in je browser is gewoon gratis en werkt niet op Android, IOS).
Tablet gebruik
Ik neem de Pro dagelijks mee in de trein en gebruik het hem daar puur in tablet modus. Met de Touch cover naar achter geklapt heb je fijne grip op het apparaat. In de trein gebruik ik de stylus om te navigeren door de vertrouwde desktop omgeving van Windows 8, maar ik merk dat de nieuwe UI het toch vaak wint van de oude desktopomgeving wanneer ik de pro als tablet gebruik. De nieuwsapplicatie van Windows vind ik erg prettig verder browse ik in de Metro versie van Nightly. (Ik moet er overigens nog wel achter zien te komen hoe ik Bing uitschakel als standaard browser in Nightly in de Metro interface. Ik vind dat nergens terug en Google instellen in de desktop versie van Nightly heeft geen effect op de Metro versie).
Op school maak ik mijn aantekeningen in word en excel 2013. In samenwerking met de typecover kun je heerlijk vlot je aantekeningen maken. Ik kan gemakkelijk een schooldag doorkomen als ik de Pro met een volle batterij van huis vertrek. Office was voor mij een aankoopargument en het blijkt in de praktijk ook echt een meerwaarde te zijn. Het officepakket levert geen scaling issues op en ziet er crisp uit op het 10,6” schermpje.
Het kijken van hd films is een verademing op de Pro. Vooral de mogelijkheid om even een usb stick aan te sluiten is ontzettend handig aan de Surface tablets.
Verder heb ik de applicatie 'Bluestacks' geïnstalleerd om Android te emuleren. Dit werkt boven verwachting goed. Het magere app aanbod van Microsoft wordt dan toch behoorlijk opgevangen. (ook hier gaat het in mijn praktijk maar om 2 a 3 apps, maar toch, het is wel fijn dat je deze gewoon kunt draaien).
De neergesabelde batterijlevensduur van de Pro is voor mij geen issue. Ik wist wat ik in huis haalde. Meer uur is natuurlijk altijd fijn, maar ik heb nog geen moment meegemaakt dat ik geen batterij meer had en ook geen stopcontact in de buurt had. Toch kun je de batterijduur van deze tablet echt niet als positief kenmerken, als je ziet wat er verder op de markt verkrijgbaar is.
De modern UI verdient nog wel de nodige zorg. Het 1/4 om 3/4 werken met apps vind ik niet erg nuttig, ik kan niet wachten op Blue wat de half om half optie toevoegt. Ook het indelen van het startscherm met livetiles kan wel een stuk touch vriendelijker gemaakt worden. Ik kijk ook hier weer uit naar Blue in verband met het kleinere formaat tiles wat je dan kunt gebruiken.
Overigens maak ik ook met veel plezier gebruik van de muziek app van Microsoft. Die ziet er echt gelikt uit en na een korte gewenningsperiode is het menu erg fijn in het gebruik. De 30 seconde reclame die je om de zoveel liedjes verplicht moet luisteren vind ik geeneens een probleem. Microsoft beschikt over wat andere muzieklicenties dan Spotify, want tracks die ik in Spotify niet kan vinden heeft Xbox Music wel, super!! Hier zouden ze best wat meer reclame voor mogen maken, want ik heb er nog nooit wat over gelezen op internet terwijl die app echt een meerwaarde is voor het systeem in mijn ogen.
Problemen met Photo en Video apps
Windows 8 wordt geleverd met een photo en video app, deze zijn voor mij totaal nutteloos gebleken.
De photo app staat het je niet toe om afbeeldingen te zoeken in een andere map dan de standaard map 'afbeeldingen'. Je moet dus een alternatieve app installeren die het mogelijk maakt om foto's weer te geven uit een andere map dan 'afbeeldingen'.
In de desktop omgeving is het onmogelijk om vanuit verkenner een afbeelding te openen in je photo app en vervolgens in de photoapp door je album te bladeren. Je moet dan constant terug naar verkenner om een nieuwe afbeelding te openen, of je moet in de photo app de juiste map opzoeken en vanuit de app je foto’s bekijken. Beide werkt omslachtig en onhandig. Kortom, hier is nog het nodige te verbeteren.
De video app van Microsoft werkt even dramatisch als de foto app. Ook in de video app kun je niet in mappen bladeren, dus je bent verplicht om een alternatieve app te zoeken die dit wel mogelijk maakt. Ik kan er echt met m’n kop niet bij dat de denktank van Microsoft zo keihard faalt met dit soort basic toepassingen.
Mijn voorlopige conclusie over de Pro
Positief
- Voldoet uitstekend om mijn laptop te vervangen.
Lekker snel, prima te gebruiken als main PC zodra je hem aansluit op een extern scherm.
- x86/x64 software
- De kijkhoeken van het scherm zijn geweldig.
- Connectiviteit: USB 3, Display port, Micro sd slot
- Muziek luisteren via Xbox Music
- Films kijken en van de hoge resolutie van het scherm genieten.
- Werken met de stylus in desktop omgeving
Negatief
- Scaling issues, met name bij tablet gebruik in combinatie met de desktop omgeving.
- Korte batterijlevensduur (hoewel voor mij geen echte issue)
- Dikte en gewicht
- Behuizing is krasgevoelig
- Modern UI kan nog wel wat updates gebruiken
- Meegeleverde Photo en Video app zijn onbruikbaar
Verwijderd
Wat voor iets is dat dan dat ik moet kopen? Heb je ergens link naar webshop?80000 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 21:37:
[...]
Dat is geen probleem. Je krijgt een US kabel met een "8' voor de lader welke je met een euro stekker kan vervangen. Werkt prima hier.
Mobiele lader is er voorlopig niet voor de 5 punts connector voor de pro/rt. Dan moet je een 12v naar 220 convertor erin steken. Denk voorlopig niet de moeite waard.
Zo eentje http://www.kabelstore.nl/...tm_medium=pricecomparisonVerwijderd schreef op woensdag 24 april 2013 @ 02:47:
[...]
Wat voor iets is dat dan dat ik moet kopen? Heb je ergens link naar webshop?
Heb je vast nog wel ergens in de kast liggen
Ik zit ook te twijfelen hierover. Al zal het ook wel weer zo zijn dat wij dan nog weer langer moeten wachten op de Pro II. Al wil ik eerst de Nederlandse prijzen eerst weleens zien.Cheeky schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 20:17:
[...]
Leuk, maar dat is bijna een jaar na aankondiging.. Ik wacht wel op de Surface Pro II met (neem ik aan) een CPU die twee keer zolang meegaat (en wat betere specs). Hopelijk hebben ze dan de distributie zo ver op orde dat NL niet ver achter de VS aankomt..
Iemand die ook al Photoshop op dat ding heeft draaien?
Enige wat ik doe op mijn huidige workstation is photoshoppen naast het gebruikelijke browsen/mailen/office etc. Nu heb ik een i7 (first gen) en 8GB geheugen en een verouderde videokaart (3/4 jaar oud ofzo?).
Met een usb hubje kan ik de rest allemaal wel aansluiten, dit lijkt mij verder echt een geweldige vervangen van mijn huidige desktop.. iemand die een soort gelijke overstap heeft gedaan en/of overweegt?
Enige wat ik doe op mijn huidige workstation is photoshoppen naast het gebruikelijke browsen/mailen/office etc. Nu heb ik een i7 (first gen) en 8GB geheugen en een verouderde videokaart (3/4 jaar oud ofzo?).
Met een usb hubje kan ik de rest allemaal wel aansluiten, dit lijkt mij verder echt een geweldige vervangen van mijn huidige desktop.. iemand die een soort gelijke overstap heeft gedaan en/of overweegt?
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
Weet niet hoe het bij jou zit maar ik heb minimaal 8 gb nodig als ik wil gaan photoshoppen. Ik heb nu 16gb in mijn laptop en dat werkt erg fijn..CasGas schreef op woensdag 24 april 2013 @ 11:20:
Ik ben geen photoshop gebruiker, maar het schijnt wel te draaien.CasGas schreef op woensdag 24 april 2013 @ 11:20:
Echter pressure sensitive van de pen doet het niet, vanwege een eigen microsoft driver.
Photoshop gebruikt de eigen adobe wintab driver.
Halve artistieke wereld op zijn kop en het is al geescaleerd naar panos sinds februari, maar tot nu toe niks.
Zie b.v. dit: https://twitter.com/sbathiche/status/301423449505689600
Dat is wel iets om goed in de gaten te houden, voor mij is dat dus duidelijk een dealbreaker.80000 schreef op woensdag 24 april 2013 @ 11:32:
[...]
Ik ben geen photoshop gebruiker, maar het schijnt wel te draaien.
Echter pressure sensitive van de pen doet het niet, vanwege een eigen microsoft driver.
Photoshop gebruikt de eigen adobe wintab driver.
Halve artistieke wereld op zijn kop en het is al geescaleerd naar panos sinds februari, maar tot nu toe niks.
Zie b.v. dit: https://twitter.com/sbathiche/status/301423449505689600
Interessante recensie over (soort van photoshop) op de surface: http://www.penny-arcade.com/2013/02/25/the-ms-surface-pro
[ Voor 3% gewijzigd door TheNightbringer op 24-04-2013 12:50 ]
Verwijderd
Jup, geen probleem!Ramon schreef op woensdag 24 april 2013 @ 07:59:
[...]
Zo eentje http://www.kabelstore.nl/...tm_medium=pricecomparison
Heb je vast nog wel ergens in de kast liggen
Verwijderd
Is er een soort van autocorrect als je aan het tekenen bent in bv onenote? als je dus bv een vierkant of cirkel tekent dat de randen en hpeken mooi aansluiten...
Verder ben ik op zoek naar een goed programma om:
- Screenshots te nemen en meteen feedback geven via pen (van bv. verschillende webpagina's)
- Notities / Mockups te maken bij meetings
- Een showcase van bv. websites en afbeeldingen te tonen bij meetings
- Screenshots te nemen en meteen feedback geven via pen (van bv. verschillende webpagina's)
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2013 20:01 ]
Onenote is de tool voor de surface pro. Mijn persoonlijke mening zonder onenote wordt de Pro maar een te kleine laptop of te zware tablet.Verwijderd schreef op donderdag 25 april 2013 @ 17:15:
Is er een soort van autocorrect als je aan het tekenen bent in bv onenote? als je dus bv een vierkant of cirkel tekent dat de randen en hpeken mooi aansluiten...
Er zijn 2 versies:
1 - De gratis versie in de appstore. Deze heeft pen ondersteuning. Is voornamelijk om notities te maken. Geen hulp voor de cirkels etc.
2 - De onenote versie van office 2013 (of 2012). Ook pen ondersteuning, geen hulp voor cirkels, maar je kan gewoon simple objecten (cirkels, ruit, rechthoeken,pijlen, etc) inserten. Deze versie heeft trouwens veel meer functies die gemakkelijker via de desktop te benaderen zijn. Overigens gebruik ik ze allebei naar gelang wat me uitkomt.
Screenshots kan je met verschillende gratis tools maken en in onenote plakken. Mijn oude tools hebben een probleem op de pro (of windows 8??), waarbij de scaling niet werkt. Windows 8 heeft wel een gratis sniping tool die goed werkt onder de pro, maar geen key combinatie heeft om een screenshot te maken. (Of ik weet het niet want de touch/type keyboards hebben geen prntscrn toets).
Dit allemaal op de desktop, is me nog niet gelukt om een screenshot van een metro app te maken.
Alternatief is websites te printen naar onenote, waarna je met de pen de print kan annoteren in onenote.
Showcases, tja ik ken alleen maar powerpoint in office.
Verwijderd
Jup ik plan OneNote ook wel veel te gebruiken hier, maar het zou toch wat vlotter moeten gaan: vooral terwijl je aan het browsen bent een screenshot nemen met sneltoets, makkelijk zaken aanduiden, ...80000 schreef op donderdag 25 april 2013 @ 21:49:
[...]
Onenote is de tool voor de surface pro. Mijn persoonlijke mening zonder onenote wordt de Pro maar een te kleine laptop of te zware tablet.
Er zijn 2 versies:
1 - De gratis versie in de appstore. Deze heeft pen ondersteuning. Is voornamelijk om notities te maken. Geen hulp voor de cirkels etc.
2 - De onenote versie van office 2013 (of 2012). Ook pen ondersteuning, geen hulp voor cirkels, maar je kan gewoon simple objecten (cirkels, ruit, rechthoeken,pijlen, etc) inserten. Deze versie heeft trouwens veel meer functies die gemakkelijker via de desktop te benaderen zijn. Overigens gebruik ik ze allebei naar gelang wat me uitkomt.
Screenshots kan je met verschillende gratis tools maken en in onenote plakken. Mijn oude tools hebben een probleem op de pro (of windows 8??), waarbij de scaling niet werkt. Windows 8 heeft wel een gratis sniping tool die goed werkt onder de pro, maar geen key combinatie heeft om een screenshot te maken. (Of ik weet het niet want de touch/type keyboards hebben geen prntscrn toets).
Dit allemaal op de desktop, is me nog niet gelukt om een screenshot van een metro app te maken.
Alternatief is websites te printen naar onenote, waarna je met de pen de print kan annoteren in onenote.
Showcases, tja ik ken alleen maar powerpoint in office.
Wat eventueel ook wel leuk zou zijn bij salesgesprekken... Een soort van programma dat transparant bovenop al de rest loopt, een waar je zo dus aantekeningen kan maken bovenop bv. Google Chrome of Firefox (en makkelijk weer kan wissen en verder browsen). Maar dat zal ook nog niet bestaan zeker? :-)
Zulke tools bestaan wel, hadden ze bij ons op de universiteit. Weet alleen niet meer hoe het heet.Verwijderd schreef op donderdag 25 april 2013 @ 22:01:
[...]
Jup ik plan OneNote ook wel veel te gebruiken hier, maar het zou toch wat vlotter moeten gaan: vooral terwijl je aan het browsen bent een screenshot nemen met sneltoets, makkelijk zaken aanduiden, ...
Wat eventueel ook wel leuk zou zijn bij salesgesprekken... Een soort van programma dat transparant bovenop al de rest loopt, een waar je zo dus aantekeningen kan maken bovenop bv. Google Chrome of Firefox (en makkelijk weer kan wissen en verder browsen). Maar dat zal ook nog niet bestaan zeker? :-)
If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.
De sneltoets hiervoor is de capacitieve home-knop en de volume-down-knop tegelijkertijd indrukken.Verwijderd schreef op donderdag 25 april 2013 @ 22:01:
[...]
Jup ik plan OneNote ook wel veel te gebruiken hier, maar het zou toch wat vlotter moeten gaan: vooral terwijl je aan het browsen bent een screenshot nemen met sneltoets, makkelijk zaken aanduiden, ...
Bron.
Het is wel zo dat de screenshot niet direct in OneNote komt...
Verwijderd
Kan je dat eventueel navragen? Want zou ontzettend handig zijn voor me.jurma schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 09:03:
[...]
Zulke tools bestaan wel, hadden ze bij ons op de universiteit. Weet alleen niet meer hoe het heet.
Ik sprak gisteren een mederwerker van de Dixons in Waalwijk. Ik vroeg aan hem of zij de Surface Pro ook hebben eind mei. En daarop reageerde hij dat hij dat nog niet wist omdat de Surface RT in de afgelopen 4 maanden maar 3 keer verkocht was. Ik zei nog dat het twee verschillende apparaten zijn met andere Windows versies. Maar als hij inkoper zou zijn zou hij ze niet gaan inkopen.
Ik had geen zin om in discussie te gaan verder. Maar heb em wel gezegd dat als ie er wel zou komen dat er in ieder geval één koper zou zijn. En dat ben ik.
Anders wordt het gewoon de Saturn/Mediamarkt hoor
Ik had geen zin om in discussie te gaan verder. Maar heb em wel gezegd dat als ie er wel zou komen dat er in ieder geval één koper zou zijn. En dat ben ik.
Erg jammer om te lezen dat er collega's van mij zijn die zo negatief over een product zijn en dit zo te zien hun persoonlijke voorkeur in een product stoppen... Een verkoper moet in mijn ogen open zijn voor alles en zeker niet laten blijken wat hij van iets vind, terwijl de klant er lyrisch over is ..Ik sprak gisteren een mederwerker van de Dixons in Waalwijk. Ik vroeg aan hem of zij de Surface Pro ook hebben eind mei. En daarop reageerde hij dat hij dat nog niet wist omdat de Surface RT in de afgelopen 4 maanden maar 3 keer verkocht was. Ik zei nog dat het twee verschillende apparaten zijn met andere Windows versies. Maar als hij inkoper zou zijn zou hij ze niet gaan inkopen.
Zelf heb ik bijna alle tablets verkocht aan de hand wat de klant wilt en daar zaten ook flink wat surface rt -en andere Windows 8 - tablets tussen.
Daarnaast gaat mijn eigen voorkeur ook naar een surface rt omdat ik hem zelf heb, maar als een klant iets totaal anders wilt, ga je toch niet als verkoper hem helemaal afbranden
[ Voor 10% gewijzigd door vali op 27-04-2013 13:54 ]
Helaas, ben al 1.5 jaar afgestudeerd, weet dus niet of het nog steeds dezelfde tool gebruikt wordt.Verwijderd schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 14:20:
[...]
Kan je dat eventueel navragen? Want zou ontzettend handig zijn voor me.
If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.
Hmmm, probeer Media Center toe te voegen op m'n gloednieuwe Surface Pro, met een key die ik eerder had aangevraagd toen het gratis was. Nooit gebruikt. Nu is de OEM key vervangen daarmee (waarom, ik voeg toch alleen een onderdeel toe?) en je kunt hem alleen terug krijgen met een reset. Yay...
Er gaan geruchten dat de Surface Pro op 10 Mei al in nederland te koop is 
http://www.wp7.nl/32590/surface-pro-10-mei-nederland/
http://nl.hardware.info/n...-op-10-mei-naar-nederland
Microsoft ondersteunings-lifecycle
http://www.wp7.nl/32590/surface-pro-10-mei-nederland/
http://nl.hardware.info/n...-op-10-mei-naar-nederland
Microsoft ondersteunings-lifecycle
Gaat snel
maar aangezien eind juni we meer informatie krijgen over de toekomst van de surface (pro 2 etc) ben ik geneigd toch maar te wachten. Daarnaast ondersteunt de pro nog steeds geen WinTab, wat voor mij wel een dealbreaker is.
Volgende Surface Pro zal wel ietsje dunner zijn, krasbestendig (beter) en betere specs. Misschien toch maar even wachten?
Volgende Surface Pro zal wel ietsje dunner zijn, krasbestendig (beter) en betere specs. Misschien toch maar even wachten?
Ik ga em wel gewoon halen. Ik verwacht dat ze een kleine surface gaan aankondigen. En als ze al een nieuwe aankondigen dan is ie er toch nog lang niet. De aankondiging van de huidige surfae pro is ook al in juni 2012 geweest. Verder verwacht ik niet dat microsoft een maand na verkoop in Nederland meteen een nieuwe generatie gaat aankondigen. Zou een domme zet zijn. Daarom verwacht ik eerder een toevoeging aan de huidige lijn in de vorm van een kleinere versie (7,5 inch).
Daarnaast voldoet de hardware van de surface pro nog prima. Voor mij althans.
Ben heel erg benieuwd naar de euro-prijs. Zal wel net zoveel zijn als in dollars.
Daarnaast voldoet de hardware van de surface pro nog prima. Voor mij althans.
Ben heel erg benieuwd naar de euro-prijs. Zal wel net zoveel zijn als in dollars.
[ Voor 51% gewijzigd door eeNer op 04-05-2013 13:34 ]
Dat zijn toch de drivers die je nodig hebt voor de stylus in photoshop en autodesk en zo?
Ja, dat klopteeNer schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 16:55:
[...]
Dat zijn toch de drivers die je nodig hebt voor de stylus in photoshop en autodesk en zo?
Wat ik in elke review terug zie komen is die 150% scaling en dat dat een probleem is. In hoeverre vinden de gebruikers op dit forum het een probleem? En als je met een extern scherm werkt als uitbreiding, kan je dan de scaling per scherm instellen? Kan je op de surface goed photoshoppen op 150% scaling?
Hoe gaan jullie met dit euvel om?
[ Voor 5% gewijzigd door eeNer op 12-05-2013 17:10 ]
Ik heb zelf mijn desktop op 125% scaling staan, zowel wanneer ik op mijn Surface Pro zelf werk als wanneer ik 'm aan m'n scherm heb. Hierdoor zien sommige apps en bedieningselementen er wel een beetje lelijk uit, maar is het wel makkelijker om met m'n vingers desktop apps te gebruiken. Photoshop heb ik niet gebruikt.eeNer schreef op zondag 12 mei 2013 @ 17:10:
Wat ik in elke review terug zie komen is die 150% scaling en dat dat een probleem is. In hoeverre vinden de gebruikers op dit forum het een probleem? En als je met een extern scherm werkt als uitbreiding, kan je dan de scaling per scherm instellen? Kan je op de surface goed photoshoppen op 150% scaling?
Het is niet mogelijk om scaling per scherm in te stellen (tenminste, niet native, wellicht zijn daar onderhand applicaties voor), maar in Windows Blue komt de mogelijkheid om scaling per scherm in te stellen!
Oke.. Verder ben je wel tevreden met je je pro? Of zijn er nog een paar nadelen aan de pro volgens jou? Hoe presteert de videokaart? Ik ben nog steeds vastberaden de surface pro te halen zodra die in de winkel ligt. Kan niet snel genoeg
Ik gebruik zelf gewoon 100% schaling op de desktop, heb niet echt problemen met kleine tekst of mistikken op het scherm. Tevens via het register ingesteld dat de Modern UI wat kleiner is zodat je 5 rijen tegels hebt en de andere elementen tevens wat kleiner zijn. De Photoshop interface schaalt volgens mij niet mee met de Windows instelling. Nog geen problemen met Photoshop gehad, maar ik heb tot dusver enkel wat RAW conversie gedaan, niet echt tekenwerk met de pen.
Voor mijn gebruik is de Surface Pro ideaal, ik reis veel en hiermee kan ik alles in een handzaam formaat en heb je toch eigenlijk het beste van twee werelden (tablet & laptop).
Voor mijn gebruik is de Surface Pro ideaal, ik reis veel en hiermee kan ik alles in een handzaam formaat en heb je toch eigenlijk het beste van twee werelden (tablet & laptop).
Bedankt voor jouw mening. Mijn ogen zijn zeker niet slecht en een hoge resolutie vind ik ook altijd wel fijn dus dat moet geen probleem zijn. Dat zal ik zelf wel moeten ondervinden dan. De surface pro lijkt mij ook al heel lang de ideale vervanger voor mijn 3 jaar oude laptop en mijn tablet tegelijkertijd. De surface biedt mij net als bij jou dus het beste van beide werelden. Daarnaast is die stylus voor mij ook echt een mooie gadget, ik vind het namelijk wel leuk om te schetsen/tekenen. En als technicus/ingenieur schets ik ook veel ontwerpen dus als dat digitaal kan lijkt me dat helemaal ideaal! 
Ondervindt jij nog rare bugs? Vastlopers?
Ondervindt jij nog rare bugs? Vastlopers?
Ik ben er supertevreden mee, zeker nu ik mijn Type Cover heb (de Touch Cover werd toch wel vervelend bij lang gebruik). De videokaart is oke, ik speel zelf veel League of Legends en dat draait prima wanneer je de settings wat omlaag schroeft. Ook grafisch-intensievere games doen het goed op lage settings. Het is een krachtige en snelle machine, zeker vergeleken met de RT.eeNer schreef op zondag 12 mei 2013 @ 20:13:
Oke.. Verder ben je wel tevreden met je je pro? Of zijn er nog een paar nadelen aan de pro volgens jou? Hoe presteert de videokaart? Ik ben nog steeds vastberaden de surface pro te halen zodra die in de winkel ligt. Kan niet snel genoeg
Ik loop af en toe nog wel eens tegen het kleine aantal USB poorten aan (want 1), maar dit is met een hub natuurlijk op te lossen. Ook is het, door de kickstand, niet ideaal om met z'n tweeen in bed een film te kijken erop. Tenslotte zou ik toch graag een grotere SSD zien, maar dit los ik al op met een SD kaart en een 64 GB USB3 stick.
Voor de rest vind ik het een superding, ik zou 'm niet willen ruilen voor een MacBook Air of een Zenbook oid!
Thanks voor je gebruikerservaring. Ik ben er wel 100% zeker van dat ik em ga halen zodra die in de winkel ligt (Wat nog steeds een verrassing wanneer dat gaat zijn). Ik ben komende vrijdag jarig
Dus heb al het een en ander aan accessoires gevraagd als cadeautjes 
Ik ga de 128GB halen en ga dat aanvullen met een microSDXC kaartje van 64GB van Samsung. Programma's/Games gaan dan gewoon op de SSD en mijn veel gebruikte data op de SD-kaart. Daarnaast heb ik nog een externe usb3.0 hardeschijf van 2TB voor de rest van mijn data zoals films en downloads. Dus wat data-opslag komt het wel goed. En die ene usbpoort is voor mij genoeg. Mijn laptop sluit ik nu ook thuis aan op 1 hub met daaraan alle apparaten. Daarnaast komt er nog een adapter voor een VGA-kabel of een HDMI-kabel.
Het is nu wachten op het nieuwsbericht dat ie in de winkel ligt en de bijbehorende prijs
Zodra dat bekend is "ren" ik meteen de winkel in
Ik ga de 128GB halen en ga dat aanvullen met een microSDXC kaartje van 64GB van Samsung. Programma's/Games gaan dan gewoon op de SSD en mijn veel gebruikte data op de SD-kaart. Daarnaast heb ik nog een externe usb3.0 hardeschijf van 2TB voor de rest van mijn data zoals films en downloads. Dus wat data-opslag komt het wel goed. En die ene usbpoort is voor mij genoeg. Mijn laptop sluit ik nu ook thuis aan op 1 hub met daaraan alle apparaten. Daarnaast komt er nog een adapter voor een VGA-kabel of een HDMI-kabel.
Het is nu wachten op het nieuwsbericht dat ie in de winkel ligt en de bijbehorende prijs
[ Voor 4% gewijzigd door eeNer op 14-05-2013 10:37 ]
ik heb een vraag/verzoek aan de Surface pro eigenaren. Het is inmiddels wel bij velen bekent dat de batterijduur van de Surface Pro voor een tablet niet geweldig is, zo'n 4 tot 5 uur bij normaal gebruik en zelfs minder bij wat intensiever gebruik.
Ik vroeg mij af of jullie getest hadden om de processor te "onderklokken". Je kan bij Powerplans in windows aanpassen en de "Maximum Processor State" aanpassen, deze staat volgens mij standaard op 100%. Door deze op 99% procent te zetten schakel je de Intel Turbo modus uit, maar deze kan je ook een stuk lager zetten (zeg 50%). een dergelijk percentage zou de batterijduur drastisch kunnen verbeteren en je toch nog behoorlijke preformance bieden. Als je alleen wat aantekeningen (met de pen) aan het maken bent of aan het surfen bent moet je voldoende processorkracht behouden. Sommige claimen met dit trucje de 8 uur te halen (welk percentage zij gebruiken weet ik niet).
Hoe is jullie ervaring hiermee? en zouden jullie dit kunnen/willen testen?
bron: http://forum.xda-develope...read.php?t=2133776&page=2
Ik vroeg mij af of jullie getest hadden om de processor te "onderklokken". Je kan bij Powerplans in windows aanpassen en de "Maximum Processor State" aanpassen, deze staat volgens mij standaard op 100%. Door deze op 99% procent te zetten schakel je de Intel Turbo modus uit, maar deze kan je ook een stuk lager zetten (zeg 50%). een dergelijk percentage zou de batterijduur drastisch kunnen verbeteren en je toch nog behoorlijke preformance bieden. Als je alleen wat aantekeningen (met de pen) aan het maken bent of aan het surfen bent moet je voldoende processorkracht behouden. Sommige claimen met dit trucje de 8 uur te halen (welk percentage zij gebruiken weet ik niet).
Weet niet of het alleen in het levertijden topic mag, maar:
Release date is bekend. Uk = 23 mei, overige landen waaronder Nederland 30 mei.
http://www.theverge.com/2...date-pricing-availability
Release date is bekend. Uk = 23 mei, overige landen waaronder Nederland 30 mei.
http://www.theverge.com/2...date-pricing-availability
[ Voor 15% gewijzigd door fZeroNewbie op 16-05-2013 10:23 ]
Oh, wat vreemd, je zou verwachten dat de maximum cpu snelheid daar geen invloed op zou hebben (het is immers maximum dus ik verwacht ie dan automatisch terugschakelt).darryl schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 19:12:
ik heb een vraag/verzoek aan de Surface pro eigenaren. Het is inmiddels wel bij velen bekent dat de batterijduur van de Surface Pro voor een tablet niet geweldig is, zo'n 4 tot 5 uur bij normaal gebruik en zelfs minder bij wat intensiever gebruik.
Maar ik wil het wel even testen, ik zal m'n max cpu op 50% zetten op batterijstand, en kijken hoeveel invloed t heeft!
Edit: ik heb die setting niet meer
tof dat je het wilt proberen.mlowijs schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 13:00:
[...]
Oh, wat vreemd, je zou verwachten dat de maximum cpu snelheid daar geen invloed op zou hebben (het is immers maximum dus ik verwacht ie dan automatisch terugschakelt).
Maar ik wil het wel even testen, ik zal m'n max cpu op 50% zetten op batterijstand, en kijken hoeveel invloed t heeft!
Edit: ik heb die setting niet meervolgens mij heb ik hem wel gehad...
volgens mij staat die optie standaard uitgeschakeld. Er staat als het goed is ergens bovenaan dat scherm iets van "Change settings that are currently unavailable" als je daarop drukt moet het er als het goed is komen te staan
Nee dat was het niet, wanneer Hyper-V geinstalleerd is verdwijnen deze settings... Irritant, nu kan ik geen WP apps debuggen op de emulator.darryl schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:02:
[...]
tof dat je het wilt proberen.
volgens mij staat die optie standaard uitgeschakeld. Er staat als het goed is ergens bovenaan dat scherm iets van "Change settings that are currently unavailable" als je daarop drukt moet het er als het goed is komen te staan
Heb mijn max cpu op battery op 50% gezet, ben benieuwd!
Ben vandaag op kantoor begonnen met een volle Surface Pro, max cpu op 50%, en gewerkt via de Remote Desktop app. Moet zeggen dat ik weinig verschil heb gemerkt in hoe snel de batterij leegloopt, maar ik heb het niet heel exact getest. Haalde zeker geen 8 uur, maar gewoon de normale 4 a 5.
Ik denk zelf dat het scherm (want full HD) en de aansturing daarvan nog de meeste batterij vreten, en dat de Core i5 het grootste gedeelte van de tijd toch uit z'n neus zit te eten.
Zal morgen nog een betere test doen!
Ik denk zelf dat het scherm (want full HD) en de aansturing daarvan nog de meeste batterij vreten, en dat de Core i5 het grootste gedeelte van de tijd toch uit z'n neus zit te eten.
Lijkt me sterk. Dat zou betekenen dat er 5 uur verschil tussen HD ready (surface RT) en Full HD (Surface Pro) zou zitten. Het zal de accuduur vast iets verkorten, maar geen 5 uur.mlowijs schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 00:14:
Ben vandaag op kantoor begonnen met een volle Surface Pro, max cpu op 50%, en gewerkt via de Remote Desktop app. Moet zeggen dat ik weinig verschil heb gemerkt in hoe snel de batterij leegloopt, maar ik heb het niet heel exact getest. Haalde zeker geen 8 uur, maar gewoon de normale 4 a 5.
Nee da's misschien ook niet echt logisch... Hoe dan ook, het aanpassen van de max cpu maakt tot nu toe nog weinig uit voor de batterijduur.
Dat zal ook niet het grootste verschil zijn. Feit is gewoon dat ARM processoren fors zuiniger zijn dan een Intel I5. Microsoft heeft er voor gekozen om in de Pro geen grotere accu te zetten, en dan beknibbel je dus op accuduur. Helaas, maar weinig aan te doen verder.Ramon schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 00:23:
[...]
Lijkt me sterk. Dat zou betekenen dat er 5 uur verschil tussen HD ready (surface RT) en Full HD (Surface Pro) zou zitten. Het zal de accuduur vast iets verkorten, maar geen 5 uur.
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Dat is inderdaad het grote verschil, ARM is zeer zuinig, maar vergeet ook niet dat een HD scherm meer stroom verbruikt. En in denk dat Microsoft wel een grotere accu heeft overwogen in de Pro, maar dan zou deze nog zwaarder worden dan het nu als is. Dit is al op het randje, en volgens sommige er zelfs al overheen.BM schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 12:06:
[...]
Dat zal ook niet het grootste verschil zijn. Feit is gewoon dat ARM processoren fors zuiniger zijn dan een Intel I5. Microsoft heeft er voor gekozen om in de Pro geen grotere accu te zetten, en dan beknibbel je dus op accuduur. Helaas, maar weinig aan te doen verder.
Ondanks dit alles schaf ik er toch eentje aan einde van de maand.
Hier nog een linkje waar iemand tussen de 5.5 en 6.5 uur haalt met de SP.
http://www.allthatnerdyst...surface-pro-battery-life/
Zijn powerschema staat volledig uitgelegd, hoop dat jullie er iets aan hebben.
http://www.allthatnerdyst...surface-pro-battery-life/
Zijn powerschema staat volledig uitgelegd, hoop dat jullie er iets aan hebben.
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Als iemand al lange tijd enthousiast is over zijn Surface Pro is het Gabe van Penny-Arcade wel, volgens mij is zijn review hier al eens voorbij gekomen en gisteren postte hij dit:
http://penny-arcade.com/2013/05/22/ms-stuff
Daarnaast is de Surface ook al een paar keer te zien geweest in de comic.
http://penny-arcade.com/2013/05/22/ms-stuff
Daarnaast is de Surface ook al een paar keer te zien geweest in de comic.
Artstation: https://www.artstation.com/markvanberkel7 | Oeroude CG showreel: www.markvanberkel.com
Verwijderd
Nu.nl heeft een ervaring gehad met de Surface Pro: http://www.nu.nl/tech/348...stekende-laptop-reis.html
Zag hem al, is weer zeer hoog niveau op nu...Verwijderd schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 21:45:
Nu.nl heeft een ervaring gehad met de Surface Pro: http://www.nu.nl/tech/348...stekende-laptop-reis.html
Juist ja.... Dus de Chrome-browser die op elk ander FullHD scherm prima is is niet gemaakt voor FullHD.... Hij heeft blijkbaar nog nooit van de scaling-optie in Windows gehoordWel valt op dat veel apps in de desktopmodus niet gemaakt zijn voor beeldschermen met een full hd-resolutie. Daarom ziet bijvoorbeeld de Chrome-browser van Google er wazig uit.
De scaling staat standaard bij de pro op 150%, dat zou dat verklaren
.
Valt me op dat veel games prima te spelen zijn op de pro.
Valt me op dat veel games prima te spelen zijn op de pro.
Voor de gebruikers die gebruik maken van een touchcover.
Er wordt op de sites van Microsoft vermeldt dat de touchcover gemakkelijk schoon te maken is en morsbestendig is. De witte touchcover spreekt me wel aan maar lijkt me erg vuilgevoelig. In hoeverre kan dit dan schoongemaakt worden? En hoe? Anders neem ik ook gewoon de zwarte, die is ook erg netjes
Er wordt op de sites van Microsoft vermeldt dat de touchcover gemakkelijk schoon te maken is en morsbestendig is. De witte touchcover spreekt me wel aan maar lijkt me erg vuilgevoelig. In hoeverre kan dit dan schoongemaakt worden? En hoe? Anders neem ik ook gewoon de zwarte, die is ook erg netjes
Gewoon met een halfvochtig doekje afnemen zal prima gaan denk ik. Alleen de contactpunten een beetje ontwijken.
Dus een witte touchcover kan wel gewoon netjes wit blijven? Of raden jullie eerder een zwarte aan? Toevallige gebruikers van witte touchcovers hier?
Als we het toch over touch covers hebben, iemand een idee of de magenta Touch Cover in of rond Nederland te krijgen is?
Artstation: https://www.artstation.com/markvanberkel7 | Oeroude CG showreel: www.markvanberkel.com
@RamonRamon schreef op zondag 26 mei 2013 @ 18:22:
Gewoon met een halfvochtig doekje afnemen zal prima gaan denk ik. Alleen de contactpunten een beetje ontwijken.
In de covers zitten geen accu's dus de contactpunten kan je gewoon ook vegen. Ze zullen geen kortsluiting of storingen kunnen veroorzaken. Wel als ze nat zijn en je ze aansluit.
Wat betreft roest weet ik het echter niet. Misschien dat iemand weet of de contactpunten roestvrij zijn?
Vraag me af of wij ook limited edition covers etc krijgen, 256gig is overigens wel erg nice!
Die van Japan krijgt ook het office pakket 2013 erbij (volledige versie).
Hoop dat deze versie ook in Europa wordt aangeboden, van mijn part doen ze het dan zonder Windows 8 Pro, maar met de gewone Windows 8.
en wellicht wordt de volledige versie een keertje aangeboden via Windows Update...
Hoop dat deze versie ook in Europa wordt aangeboden, van mijn part doen ze het dan zonder Windows 8 Pro, maar met de gewone Windows 8.
en wellicht wordt de volledige versie een keertje aangeboden via Windows Update...
Geen idee. Vandaar dat ik dus zei dat je die beter kan ontwijken. Dan weet je gewoon zeker dat je geen kortsluiten én geen roest krijgtMocro_Pimp® schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 16:50:
[...]
@Ramon
In de covers zitten geen accu's dus de contactpunten kan je gewoon ook vegen. Ze zullen geen kortsluiting of storingen kunnen veroorzaken. Wel als ze nat zijn en je ze aansluit.
Wat betreft roest weet ik het echter niet. Misschien dat iemand weet of de contactpunten roestvrij zijn?
Sinds half 1 ook een troste eigenaar van de Surface Pro
Ik heb vanmiddag ook een Surface Pro 128gb opgehaald. De Mycom had hem morgen pas in de winkel liggen, dus heb hem bij de Mediamarkt gehaald. De touchcover erbij om hem compleet te maken.
Het valt mij op dat de bouwkwaliteit erg solide is. Windows 8 draait perfect. Na de eerste keer opstarten had ik hem met 5 minuten al up and running.
Leuk dat je langzaam aan steeds meer verborgen trucjes leert: van de randen naar binnen vegen levert verschillende menu's op. Het afsluiten van apps gaat prima via het bureaublad (veeg vanaf de linker rand naar binnen en dan naar beneden), alleen vreemd dat het niet lukt in de metro-interface.
Vanavond hem maar eens goed personaliseren en hem compleet maken om voor de klas te gebruiken. Jammer dat Office er niet bij in zit.
Het valt mij op dat de bouwkwaliteit erg solide is. Windows 8 draait perfect. Na de eerste keer opstarten had ik hem met 5 minuten al up and running.
Leuk dat je langzaam aan steeds meer verborgen trucjes leert: van de randen naar binnen vegen levert verschillende menu's op. Het afsluiten van apps gaat prima via het bureaublad (veeg vanaf de linker rand naar binnen en dan naar beneden), alleen vreemd dat het niet lukt in de metro-interface.
Vanavond hem maar eens goed personaliseren en hem compleet maken om voor de klas te gebruiken. Jammer dat Office er niet bij in zit.
Verwijderd
Sinds vanmorgen 10:00 een trotse Surface Pro 128 eigenaar.
Gelijk Office 2013 & Adobe CS6 erop gezet (niet alles). Maar wat een fijn apparaat zeg!
Direct een vraag:
Wie is het gelukt om via: https://www.microsoft.com.../support/register?lc=1033 je Surface + Type/Touch cover te registeren? Zodra ik mijn nummer heb ingevuld, blijft de pagina hangen.
En:
Welke app gebruiken jullie om foto's te laten zien (vanaf bijv. een USB stick). De standaard foto app krijg ik het niet mee voor elkaar om door m'n foto's heen te vegen op het scherm.
Gelijk Office 2013 & Adobe CS6 erop gezet (niet alles). Maar wat een fijn apparaat zeg!
Direct een vraag:
Wie is het gelukt om via: https://www.microsoft.com.../support/register?lc=1033 je Surface + Type/Touch cover te registeren? Zodra ik mijn nummer heb ingevuld, blijft de pagina hangen.
En:
Welke app gebruiken jullie om foto's te laten zien (vanaf bijv. een USB stick). De standaard foto app krijg ik het niet mee voor elkaar om door m'n foto's heen te vegen op het scherm.
lk ben pas net thuis van mijn stage. Dus ik heb nog geen programma's geïnstalleerd.
Mij is de registratie ook niet gelukt omdat de pagina inderdaad blijft hangen. Dat rondje achter registreren blijft bij mij ronddraaien.
Dit bericht heb ik overigens geheel met handschriftherkenning geschreven. Werkt echt super! Ook dat aanpassen van geschreven woorden is goed bedacht. Zometeen op mijn gemak beginnen met installeren van programma's.
Mij is de registratie ook niet gelukt omdat de pagina inderdaad blijft hangen. Dat rondje achter registreren blijft bij mij ronddraaien.
Dit bericht heb ik overigens geheel met handschriftherkenning geschreven. Werkt echt super! Ook dat aanpassen van geschreven woorden is goed bedacht. Zometeen op mijn gemak beginnen met installeren van programma's.
Verwijderd
Heb met MS gechat.
Die hebben m'n device geregistreerd, opgelost dus.
Die standaard foto app doet inderdaad geen swipe (gemiste kans
).
De Windows Photoviewer wel, maar die vind het weer nodig om vanzelf in te zoomen op foto's, ook niet wat ik wil. Dat laatste gaan ze uitzoeken voor me.
Handtekening leuk! Ga ik ook eens doen!
Die hebben m'n device geregistreerd, opgelost dus.
Die standaard foto app doet inderdaad geen swipe (gemiste kans
De Windows Photoviewer wel, maar die vind het weer nodig om vanzelf in te zoomen op foto's, ook niet wat ik wil. Dat laatste gaan ze uitzoeken voor me.
Handtekening leuk! Ga ik ook eens doen!
Welke voordelen levert het op als jij je Surface Pro gaat registeren?
Heeft iemand nog een hoes/bescherming voor zijn Surface aangeschaft? Welke zijn het overwegen waard? Ik wil in ieder geval wel de kickstand kunnen blijven gebruiken.
Heeft iemand nog een hoes/bescherming voor zijn Surface aangeschaft? Welke zijn het overwegen waard? Ik wil in ieder geval wel de kickstand kunnen blijven gebruiken.
[ Voor 55% gewijzigd door Iridium op 30-05-2013 18:18 ]
Verwijderd
Klik op de link en je weet het....Iridium schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 18:17:
Welke voordelen levert het op als jij je Surface Pro gaat registeren?
https://www.microsoft.com.../support/register?lc=1033
Registreer uw Surface-product voor snellere toegang tot technische ondersteuning, en om gemakkelijk de status van uw garantie te controleren. U kunt tevens het volgende doen:
•Toegang tot ondersteuning via telefoon of chat inschakelen.
•Hardwareservice aanvragen.
•De status van een serviceaanvraag controleren.
•Een serviceaanvraag annuleren.
ik heb een mooie sd kaart van 64 gb. hij werkt maar ik kan dropbox en skydrive er niet op laten syncen omdat het removable drive is. Kan dit op een op andere manier worden omzeilt?
Heb die SDkaart speciaal voor die data.
Tja, nu.nl besteedt tenminste aandacht aan dat ding. T.net heeft er niets over gezegd. Dat is nog veel lager niveau. Sterker nog, bijna een steek onder de gordel richting MS. Ze negeren wel vaker positief MS nieuws namelijk.Propane schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 21:51:
[...]
Zag hem al, is weer zeer hoog niveau op nu...
[...]
Juist ja.... Dus de Chrome-browser die op elk ander FullHD scherm prima is is niet gemaakt voor FullHD.... Hij heeft blijkbaar nog nooit van de scaling-optie in Windows gehoord.
http://www.petri.co.il/optimize-surface-pro-tips.htm#eeNer schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 18:52:
ik heb een mooie sd kaart van 64 gb. hij werkt maar ik kan dropbox en skydrive er niet op laten syncen omdat het removable drive is. Kan dit op een op andere manier worden omzeilt?
tip nr3 moet je hebben. Als je op google zoek hierover (SD card in libraries windows 7/8) zal je meer tutorials vinden, maar deze is gok ik voldoende.
Succes en veel plezier met je SP
Heel erg bedankt ik ga het ff proberen! Ben echt super tevreden met mijn Surfacedarryl schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 19:16:
[...]
http://www.petri.co.il/optimize-surface-pro-tips.htm#
tip nr3 moet je hebben. Als je op google zoek hierover (SD card in libraries windows 7/8) zal je meer tutorials vinden, maar deze is gok ik voldoende.
Succes en veel plezier met je SP
Met standaard foto app bedoel je de "Photos" app in de Modern UI (draai alles Engels zelf)? Daar kan ik toch met het grootste gemak door m'n foto's heen swipen. Of gaat het om een enkele foto openen en dan wil je door de rest in die folder heen bladeren ofzo?Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 18:14:
Die standaard foto app doet inderdaad geen swipe (gemiste kans).
De Windows Photo Viewer doet het inderdaad ook gewoon, maar je moet even de makkelijkste manier weten. Korte swipes aan de kant die je op wilt (rechts voor volgende, links voor terug). Je kunt gewoon naast de foto een hele korte swipe geven en dan gaat hij al, zonder in te zoomen.
Dit kan trouwens nog interessant zijn voor degenen die er net eentje hebben:
http://www.windowsobserve...surface-pro-start-screen/
Verwijderd
Als ik een USB stick met foto's in de surface steek, dan dubbelklik op een foto. Vervolgens wordt de standaard photo app geopend van Windows 8. Daarin lukt het swipen niet.
Ander iets, hoe kun je die handwriting instellen? Ik ben daar nog niet achter.
In OneNote kan ik prima schrijven, maar dat wordt niet omgezet naar tekst zeg maar.
Heb 't ook nog niet kunnen vinden op internet, maar wellicht gebruik ik de verkeerde zoektermen.
In OneNote kan ik prima schrijven, maar dat wordt niet omgezet naar tekst zeg maar.
Heb 't ook nog niet kunnen vinden op internet, maar wellicht gebruik ik de verkeerde zoektermen.
In onenote de desktop versie wordt het niet automatisch omgezet naar "getypte teksts" je zal ergens in het menu moeten selecteren van "handwriting to text".Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 21:48:
Als ik een USB stick met foto's in de surface steek, dan dubbelklik op een foto. Vervolgens wordt de standaard photo app geopend van Windows 8. Daarin lukt het swipen niet.
met het touchscreen toestenbord in Win8: het icoontje rechtsonderaan (staat nu een mini toestenbord als het goed is) lang indrukken, je krijgt dan verschillende lay-out opties te zien. als je daarvan degene kiest zonder toesten erop, maar een leeg vierkantje met een pen erop dan heb je overal handwriting to text
Ik zit hier nu vrolijk op mijn Surface te typen, maar ik vroeg me af of er mensen pinch to zoom aan de vraag hadden gekregen in Chrome?
-edit--
andere vraag: nu Chrome geen pinch to zoom doet, wil ik weer I.E. gebruiken, maar als ik vanuit de metro interface op ie klik, krijg ik de desktop versie. Weet iemand hoe ik de touch versie weer krijg?
-edit--
andere vraag: nu Chrome geen pinch to zoom doet, wil ik weer I.E. gebruiken, maar als ik vanuit de metro interface op ie klik, krijg ik de desktop versie. Weet iemand hoe ik de touch versie weer krijg?
[ Voor 44% gewijzigd door ikkuhqhp op 30-05-2013 22:38 ]
in IE desktop: tandwieletje/Extra) > Internetopties > Tabblad: Programma's > Vinkje weghalen bij "tegels openen in IE deskptop, en eventueel bij dat dropdown menu "Laat IE zelf bepalen"ikkuhqhp schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 22:12:
Ik zit hier nu vrolijk op mijn Surface te typen, maar ik vroeg me af of er mensen pinch to zoom aan de vraag hadden gekregen in Chrome?
-edit--
dan zou t moeten werken
ahh ja dankje, maar het werkt dus alleeen als ie de default browser is.
Het enige punt dat we merk is dat je relatief hard moetdrukken 0m teklikken met de pen. Verderwerht de Schrijfherhenning echtgoed, maar hij staat op Engels dus dan pakt hij vaak de verkeerde woorden. Ik ga gauw kijken of dat niet icm Nederlands aan kan staan.
Het enige punt dat we merk is dat je relatief hard moetdrukken 0m teklikken met de pen. Verderwerht de Schrijfherhenning echtgoed, maar hij staat op Engels dus dan pakt hij vaak de verkeerde woorden. Ik ga gauw kijken of dat niet icm Nederlands aan kan staan.
[ Voor 65% gewijzigd door ikkuhqhp op 31-05-2013 00:44 ]
ikkuhqhp schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 23:45:
Verderwerht de Schrijfherhenning echtgoed
[ Voor 4% gewijzigd door Positron op 31-05-2013 08:49 ]
Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!
Wat is een goede SD kaart voor de Pro? Ik wil er een om programma's op te installeren dus snelheid is een factor, maar ik wil geen sandisk extreme pro kaartje gaan kopen als hij toch niet zo snel kan schrijven.
Iemand ervaringen of ergens tests gelezen?
Iemand ervaringen of ergens tests gelezen?
Verwijderd
Je zult toch vaker programma's van die kaart aflezen dan er op installeren?
Dat het installeren langer duurt lijkt mij een minder interessante factor dan de leessnelheid van zo'n kaartje.
Overigens kún je er ook Apps vanuit de Windows Store op laten installeren, maar dan moet je in het Registry wat aanpassingen doen.
De Sandisk Exterme Pro is volgens de specs wel erg snel (95R, 90W):
http://www.sandisk.nl/pro...epro-uhs-i/?capacity=16GB
Maar helaas maar beschikbaar in max 16GB.
De Sandisk Ultra is er wel in 64GB, maar haalt idd slechts 30R en W wordt aangegeven als trager.
Dat het installeren langer duurt lijkt mij een minder interessante factor dan de leessnelheid van zo'n kaartje.
Overigens kún je er ook Apps vanuit de Windows Store op laten installeren, maar dan moet je in het Registry wat aanpassingen doen.
De Sandisk Exterme Pro is volgens de specs wel erg snel (95R, 90W):
http://www.sandisk.nl/pro...epro-uhs-i/?capacity=16GB
Maar helaas maar beschikbaar in max 16GB.
De Sandisk Ultra is er wel in 64GB, maar haalt idd slechts 30R en W wordt aangegeven als trager.
Het gaat ook niet alleen om het installeren, maar ook het starten en gebruik. Spellen bijvoorbeeld hebben veel lees acties.
Installeren is niet zo een probleem. Maar als de lezer in de Pro maar 40 haalt, dan is een ultra kaartje een betere investering.
Maar voorlopig heb ik nog wel plek op de SSD.
Installeren is niet zo een probleem. Maar als de lezer in de Pro maar 40 haalt, dan is een ultra kaartje een betere investering.
pricewatch: Samsung 64GB Pro Micro SD (MB-MGCGB)
Ik heb dit kaartje van 64GB. 70R/20W. Toen ik daar gisteren data af aan het kopieren was haalde ik snelheden tot ongeveer 55Mb/s volgens verkenner.
Ik heb dit kaartje van 64GB. 70R/20W. Toen ik daar gisteren data af aan het kopieren was haalde ik snelheden tot ongeveer 55Mb/s volgens verkenner.
Interessant, van het weekend eens kijken.
Verwijderd
Iemand trouwens al een USB3.0 hubje (zo klein mogelijk) gevonden, zonder externe adapter?
Toch zonde om de SSD niet te gebruiken, zeker voor games en programma's. De interne SSD van de Surface Pro haalt iets van 500MB/s leessnelheid ofzo. Ik zou de SD-kaart vooral gebruiken voor films, muziek enzo en de SSD voor games en programma's.LOTG schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 09:27:
Het gaat ook niet alleen om het installeren, maar ook het starten en gebruik. Spellen bijvoorbeeld hebben veel lees acties.
Zoals jij het schetst doe ik het nu ook. De SD kaart gebruik ik voor data zoals Skydrive/Dropbox opslag, Muziek, Downloads, etc. De SSD gebruik ik voor alle installaties.Ramon schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 10:18:
[...]
Toch zonde om de SSD niet te gebruiken, zeker voor games en programma's. De interne SSD van de Surface Pro haalt iets van 500MB/s leessnelheid ofzo. Ik zou de SD-kaart vooral gebruiken voor films, muziek enzo en de SSD voor games en programma's.
Muziek via Spotify of Xbox Music, documenten/afbeeldingen gewoon op Skydrive. Alles maar in de cloud dan, de rest installaties op de SSD. Mocht het allemaal te klein worden dan is zo'n SD kaartje een prima investering, zeker voor die prijs.
Ik ben nog niet in bezit van een SP. Wat zijn jullie ervaringen met het gewicht en de handzaamheid? Languit op de bank of bed een filmpje kijken? Is dat een beetje vol te houden als je de SP met beide handen vasthoudt qua gewicht?
Anderhalf uur of langer een tablet (of het nou een iPad of een Surface Pro is) vasthouden als je een film kijkt lijkt me niet echt comfortabel en bovendien ook niet echt nodig. Steun de Surface op je buik of op schoot en je hebt in het slechtste geval nog maar één hand nodig. Je kan ook de stand gebruiken en de touch/type cover naar achteren vouwen, dan kan die gewoon heel stabiel op je buik staan als je ligt. Op de bank zittend kan de Surface ook op je schoot liggen zonder de noodzaak tot vasthouden toch?
Gewoon met stand op je schoot houden, gaat prima, liggend op bed/bank gaat ook prima.
Surface is toch net anders als desktop Windows. Ik kan me canon foto's wel in de metro app bekijken op me desktop na installatie fastpictureviewer pro, maar op de surface niet
of ze zien er op de surface uit als thumb, in Explorer werkt het na installatie fastpictureviewer wel
Surface is toch net anders als desktop Windows. Ik kan me canon foto's wel in de metro app bekijken op me desktop na installatie fastpictureviewer pro, maar op de surface niet

Sinds vandaag de gelukkige eigenaar van een Pro 128GB. Was nog behoorlijk zoeken. Bij Saturn overal uitverkocht natuurlijk. MM uitverkocht. Overal nog wel de 64GB beschikbaar. Niet in geïnteresseerd... uiteindelijk bij MyCom Rotterdam nog 1 kunnen krijgen.
Vraagje: ik heb een ICIDU mini displayport naar HDMI verloopstekker gekocht. Ik krijg hiermee alleen met geen mogelijkheid een externe monitor werkend. Inmiddels de Intel HD 4000 maar opnieuw aan het installeren.
De grap is dat enig moment tijdens een reboot het Surface startscherm "Surface" wel op het scherm kwam, maar zodra windows geladen was kreeg ik het met geen mogelijkheid meer voor elkaar. Het lijkt dus niet iets technisch te zijn in het kabeltje, maar softwarematig?
Opgelost. Andere HDMI kabel en werkt perfect...
Vraagje: ik heb een ICIDU mini displayport naar HDMI verloopstekker gekocht. Ik krijg hiermee alleen met geen mogelijkheid een externe monitor werkend. Inmiddels de Intel HD 4000 maar opnieuw aan het installeren.
De grap is dat enig moment tijdens een reboot het Surface startscherm "Surface" wel op het scherm kwam, maar zodra windows geladen was kreeg ik het met geen mogelijkheid meer voor elkaar. Het lijkt dus niet iets technisch te zijn in het kabeltje, maar softwarematig?
Opgelost. Andere HDMI kabel en werkt perfect...
[ Voor 3% gewijzigd door Vinslo op 01-06-2013 22:20 ]
Let op:
~~~[html]Voor alles in verband met prijzen, levertijden, winkels, ... kan je terecht in het <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1538648">prijzen- en levertijdentopic</a>. Ervaringen over accessoires voor de Surface RT en Pro mogen <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1537408/0">hier</a> besproken worden.~~~[/html]
~~~[html]Voor alles in verband met prijzen, levertijden, winkels, ... kan je terecht in het <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1538648">prijzen- en levertijdentopic</a>. Ervaringen over accessoires voor de Surface RT en Pro mogen <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1537408/0">hier</a> besproken worden.~~~[/html]