I know, maar er zit helaas ook veel kaf tussen het koren hoor

Ik heb mijn fair-share aan troep-recruiters gehad

Diverse keren bleken de banen niet te bestaan of was het toch iets anders dan dat werd voorgesteld.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje klaar ben met recruiters. Ik heb ze inmiddels van beide kanten meegemaakt en moet zeggen dat er echte parasieten tussen zitten

Er is echt een enorm tekort aan ICT-ers zoals wij hier in Nederland.
Dat is zeker waar, hoewel er ook op tweakers mensen klagen dat er weinig banen zijn. Zeker als een van de grote jongens weer eens een bezuiningsrondje doorvoert staat de frontpage vol met mensen die klagen over de crisis in de ICT. Natuurlijk zullen een aantal geraakt worden, maar ik heb ook het idee dat er meer banen dan mensen zijn
Voor goede ICT-ers is er denk ik genoeg plek, maar de mensen die stil hebben gestaan of in een niche zitten die kunnen toch wel wat beperkingen merken denk ik. Maar goed, dat is een kwestie van mee durven bewegen met de markt

Ik vind het persoonlijk best hilarisch om te zien hoe alle mensen die een pretstudie hebben gekozen (communicatie, vrijetijdsmanagement, dierenverzorging, [insert nieuw buzzwoordje] management (iedereen is manager tegenwoordig, behalve wij), psychologie (ok, geen pretstudie, maar het is wel een studie die de meesten maar gaan volgen omdat ze niks anders weten terwijl er geen werk in is), game design, etc.) lopen te janken dat er compleet geen werk is in Nederland

Er is heel veel werk, je moet alleen wat harder werken.
Gedeeltelijk mee eens, ik zit hier ook met iemand die daar slachtoffer van is geworden (mijn vrouw). Ze heeft pedagogiek gestudeerd maar komt maar heel moeilijk aan werk. Voor HBO functies wordt ze niet uitgenodigd omdat ze een te zwaar profiel heeft, maar op een universitaire plek komt ze ook niet binnen omdat ze geen ervaring heeft. Zelfs een werkervaringsplek
(in mijn ogen de doodslag voor die sector
) wordt niet toegewezen omdat ze, houd je vast,
geen ervaring heeft.
Die sector is volledig naar de knoppen omdat daar mensen blijven zitten die eigenlijk moeten doorgroeien, het bedrijf waar ze nu werkt is zij de jongste, de rest van haar collega's (op junior functies) zijn over de 40... Als er een vacature wordt uitgeschreven solliciteert die bulk ook op die functies en die worden verkozen: ervaren krachten die tegen een rot loon junior werk gaan staan doen...
Overigens wist ze dat de perspectieven slecht waren toen ze begon, de prognose was 6 maande solliciteren, maar inmiddels is ze 2,5 jaar bezig om een goed aansluitende baan te vinden. En geloof mij, ze doet echt haar best (haar vriendinnen ervaren ook die problemen en linkedin groepen van die sector staan vol met mensen die niet aan de bak komen of zich laten omscholen). Zelf denk ik dat het erg veel te maken heeft met het verzieken van de markt met "gratis" werk. Ze studeren af met een stage, maar schijnbaar wil een bedrijf ze nog verder uitknijpen in de vorm van een werkervaringsplek. Als ik dit zou voorstellen aan een IT-er worden de pek en veren uit de kast gehaald en word ik denk ik verbannen.
Maar in die sector kan het gewoon. Onder het mom van crisis knijpen ze de handel leeg (want dacht je dat ze voor de werkervaringsplekken minder declareerden bij de zorgverzekeraars?). Veel bedrijven verdenk ik dan ook van winst-optimalisatie over de rug van het personeel. De mensen die zo'n plekje aangeboden krijgen zijn in de illusie dat ze echt iets gescoord hebben en pakken het met 2 handen aan en de werkgever lacht hem uit zijn broek.
Er zitten inderdaad pret-studies tussen zoals "vrijetijds management" of "dieren management", maar ook "normale" studies hebben wel eens te kampen met een slechte markt. Bij die pret studies moet ik ook altijd wel lachen als ze die interviewen op TV, uit de naam van de studie kun je vaak niet eens opmaken wat ze willen worden als ze groot zijn