TheNephilim schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 13:17:
[...]
Dat is inderdaad nog wel een idee, er zullen vast nog wel meer commerciële partijen instappen die zoiets gewoon white-label aan gaan bieden. Dan is het ineens rendabel en zo'n prijs per maand is dan zo gek nog niet.
Dat noemen ze ondernemen

Sommige developers laten inderdaad zo'n aanvraag liggen omdat ze het "te goedkoop" vinden. Maar aan de andere kant wil een rijschool natuurlijk geen duizenden euro's uitgeven aan een pakket. Kosten-baten wise is 1000 euro redelijk voor zo'n partij. Uiteraard heb je voor zo'n prijs geen maatwerk, maar dat is vaak ook niet wat ze vragen.
Het "gevaar" in de software wereld is dat maatwerk voor veel partijen onbetaalbaar is. Vaak wordt maatwerk enkel gebruikt voor pakketten voor intern gebruik of voor pakketten die weer doorverkocht worden. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar office, een maatwerk office pakket kost je echt wel meer dan die paar 100 euro, maar omdat er veel afnemers zijn worden de ontwikkelkosten gedeeld.
Natuurlijk wil de klant in eerste instantie iets wat perfect op zijn wensen aansluit,
echter wanneer je daar een prijs kaartje voor neerlegt schikken ze vaak wel in

Met een goed white-label pakket kun je eventueel maatwerk toevoegen tegen betaling (waarbij ook constructies te bedenken zijn waarbij de afnemer een deel betaalt en jij het andere deel verdient door het maatwerk op te nemen in het standaardpakket als toegevoegde waarde om extra klanten aan te trekken).
Op zich lijken zulke projectjes mij wel leuk. Je moet wel eerst goed marktonderzoek doen, maar als je een redelijke kans hebt is dat wel lachen denk ik

Zeker nu ik straks niet meer alleen werk is het het overwegen waard, de inkomsten worden door de andere projecten gegarandeerd (en met 2 man is die garantie sneller behaald

) en heb je tijd voor dit soort dingetjes

En daarnaast is ondernemen ook risico nemen.
thof schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 13:22:
Nouja, rijscholen/instructeurs houden wel bij welke handelingen je al kunt. Doe je het een paar keer goed dan gaan ze weer wat nieuws leren. Aan het eind alles nog een keer herhalen, gaat dat goed dan door naar examen. Althans dat is min of meer hoe ik het ervaren heb. Als ze die informatie delen, dan kan een leerling wellicht beter inschatten wanneer hij/zij examen gaat doen. Nu is dat moment vaak een raadsel.
Vaak kun je die lijsten wel inzien. Ik kreeg na iedere les op de motor het briefje te zien waarop ze het bijhielden. Ik zie zelf ook niet direct het nu er van om op ieder moment van de dag te kunnen kijken wat mijn voortgang is. Maar voor de rijschool is een centrale administratie is wel handig om te zien wie op welk moment gaat rijden, maar ook om koppeltjes te maken met gelijkwaardige skill-sets (op de motor erg belangrijk).