I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Ook via-via. Waaronder aantal via goede referenties die ik heb opgedaan in loondienst. Met een van die relaties heb ik de eerste stap naar de KvK durven zetten. De andere klanten komen binnen via referenties van bestaande klanten. Ik wordt aanbevolen en ga een keertje op gesprek. Vaak komt daar iets uitXpoint schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 14:29:
@.Gertjan.: klinkt erg interessant. Ik ben vooral benieuwd hoe je aan je klanten gekomen bent? Dat is waar ik momenteel de grootste moeite mee heb. Meeste projecten die ik nu heb gedaan zijn bekende en via via, maar dat zijn meestal erg kleine klanten waar ik niet van kan leven, tenzij ik er 200 van heb.
Overigens zijn diverse projecten ontstaan uit ontevredenheid van de opdrachtgevers over hun huidige leverancier. Ik kom dan vaak binnen om te kijken hoe het verbeterd kan worden en om de code technisch eens tegen het licht te houden (daar zit mijn kracht en daar word ik vaak ook voor aanbevolen door mijn klanten/referenties). Uiteindelijk blijkt daar vaak het probleem te zitten en wordt ik vaak uitgenodigd voor het vervolg traject van het project
Werven is ook geen hobby van mij hoorMaar dat is volgens mij ook 1 van de moeilijkere dingen waar meeste problemen mee hebben. Technisch kennis heb ik. Communicatief met bestaande klanten ook geen enkel probleem. De vervelende klusjes die ook moeten gebeuren als ZZPer zijn ook nooit een probleem. Maar klanten vinden/werven, ik heb geen idee waar te beginnen.
The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Wel van Jan de Groot dan hè.Gertjan. schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 14:21:
[...]
goed idee! Maar aangezien het regio 's-Hertogenbosch is prefereer ik eigenlijk bosche bollen
Ik heb gestudeerd in Den Bosch, dus ben er wel wat bekend.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
sounds like fun!armageddon_2k1 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 14:57:
Yay. Zojuist geregeld. Vast contract vanaf 1 Mei en standaard vrijdag vrij. Mijn vriendin en ik werken dan allebei 4 dagen, we verdienen dan genoeg, en ik kan van start gaan met een muziek-georienteerd bedrijfje met een vriend
RTFM!
Vette shit!armageddon_2k1 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 14:57:
Yay. Zojuist geregeld. Vast contract vanaf 1 Mei en standaard vrijdag vrij. Mijn vriendin en ik werken dan allebei 4 dagen, we verdienen dan genoeg, en ik kan van start gaan met een muziek-georienteerd bedrijfje met een vriend
Wat ga je precies doen in de muziek?
iOS developer
[ Voor 24% gewijzigd door mbarie op 09-04-2013 15:07 ]
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Uiteraard, ik houd niet zo van nep. Als je het doet moet je het inderdaad goed doen
Ik heb gestudeerd in Den Bosch, dus ben er wel wat bekend.
Tegenwoordig zit ik geregeld bij een klant die een straat verder op zit, dus mijn Bosche bollen count is wel toegenomen
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Verwijderd
Een muziek-georienteerd bedrijfje, wat moeten we ons daarbij voorstellen?armageddon_2k1 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 14:57:
Vind het best een grappig feit dat je daar t/m 100 bossche bollen zo aan de balie kan bestellen, zonder van tevoren te bestellen..Gertjan. schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 15:10:
[...]
Uiteraard, ik houd niet zo van nep. Als je het doet moet je het inderdaad goed doen
Wat moeten die lui een voorraad hebben. En wat een handel!
Een middagje later...Gamebuster schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 13:46:
Ik kom deze code tegen. Ik had echt zoiets van: Wie en waarom zou je zoiets toevoegen?
Ruby:
1 2 3 4 if params[:job_opening_file].present? media = params[:job_opening_file].delete :media params[:job_opening_file][:media] = media end
Ik doe een git blame en zoek de originele commit op...
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 + + protected + def build_resource + if params[:job_opening_file].present? + media = params[:job_opening_file].delete :media + params[:job_opening_file][:media] = media + end + super + end
Mijn eigen code... Ik overschijf hier een methode van een superclass en voeg enkel deze "functionaliteit" toe. Echt... wtf. Volgens mij was ik serieus aan vakantie toe.
Blijkt dus dat ik deze code als hack had toegevoegd om de volgorde van de hash te veranderen.
Tijd om dus de code weer terug te zetten en er een mooie comment boven te zetten.
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Verwijderd schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 15:11:
[...]
Een muziek-georienteerd bedrijfje, wat moeten we ons daarbij voorstellen?
We hebben een nogal speciaal concept ontwikkeld wat we vooralsnog nergens anders in die vorm zien, maar waar, na wat onderzoek, wel een markt voor is. Het heeft te maken met productie en opnames, maar we houden het nog even voor onsBikkelZ schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 15:04:
[...]
Vette shit!![]()
Wat ga je precies doen in de muziek?
Dan zitten we niet in elkaar vaarwatermbarie schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 15:06:
Ben ik ook wel benieuwd naar. Doe namelijk precies hetzelfde met mijn 5de dag van de week haha. Hoop binnenkort iets te kunnen lanceren mbt muziekpromotie.
Ik heb al zeker 10 jaar veel passie voor muziekmaken en opnemen. Ik ben geen geweldige gitarist, maar heb er toch al 70 a 80 optredens opzitten. Mijn droom is echter kunnen leven van muziek, en dan het liefst het beheren van een studio. Tegenwoordig is dit echter bijna niet meer levensvatbaar en ik ben te schijterig om alle zekerheid weg te gooien en het toch te proberen met alle gevolgen van dien
[ Voor 68% gewijzigd door armageddon_2k1 op 09-04-2013 15:29 ]
Of misschien tijd om die hack te vervangen door een degelijke oplossing?Gamebuster schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 15:20:
Blijkt dus dat ik deze code als hack had toegevoegd om de volgorde van de hash te veranderen.
Tijd om dus de code weer terug te zetten en er een mooie comment boven te zetten.
Verwijderd
Klinkt interessant! Hou ons op de hoogte.armageddon_2k1 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 15:22:
[...]
[...]
We hebben een nogal speciaal concept ontwikkeld wat we vooralsnog nergens anders in die vorm zien, maar waar, na wat onderzoek, wel een markt voor is. Het heeft te maken met productie en opnames, maar we houden het nog even voor ons
[...]
Dan zitten we niet in elkaar vaarwaterBen benieuwd wat je precies doet kwa promotie, want wellicht kunnen we elkaar aanvullen
Ik heb enkele vrienden die in een bandje spelen. Een van hen heeft net een eerste CD/EP opgenomen. Misschien toekomstinge klanten voor jullie?
- = collega, * = ik.
- Ja, collega 2 voert een query uit, maar als ik het doe krijg ik andere resultaten.
* kijk je tegen dezelfde database?
- Ja.
* roep je zeker te weten de juiste database aan?
- Ja. Kan je even komen kijken?
* loopt naar collega, ziet connectie onderin in het scherm.
* Je kijkt tegen de verkeerde database *bitchslap*
- ow ja, toch wel.
ARGH!!!!!!
Toevallig ooit in een grijs verleden op de Printerweg gewerkt?mbarie schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 15:06:
Ben ik ook wel benieuwd naar. Doe namelijk precies hetzelfde met mijn 5de dag van de week haha. Hoop binnenkort iets te kunnen lanceren mbt muziekpromotie.
Ga maar eens op een willekeurig terras zitten, meestal hebben ze daar ook gewoon bij de Bossche Bol staan dat hij van Jan de Groot komt.pdebie schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 15:15:
[...]
Vind het best een grappig feit dat je daar t/m 100 bossche bollen zo aan de balie kan bestellen, zonder van tevoren te bestellen.
Wat moeten die lui een voorraad hebben. En wat een handel!![]()
iOS developer
NeeBikkelZ schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 15:38:
Toevallig ooit in een grijs verleden op de Printerweg gewerkt?
Zo heb ik ook een collega zitten. Je helpt ze even met een script te maken als test. Ze gebruiken dit dan letterlijk in productie. Natuurlijk komt er een mooie error uit: "Access denied for ****. Incorrect password."pdebie schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 15:34:
grmbl...zit je net lekker in je programming flow, onderbreekt een collega je met iets waar hij zelf ook wel uit had kunnen komen.
- = collega, * = ik.
- Ja, collega 2 voert een query uit, maar als ik het doe krijg ik andere resultaten.
- Ja.
- ow ja, toch wel.
ARGH!!!!!!
Dan krijg ik een lelijke mail terug van "Je script werkt niet. Fix dit ASAP please.".
en dan is die collega zogezegd ook een developper.
triest.
Nah, waarom moeilijk doen als dit prima werkt.Soultaker schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 15:29:
[...]
Of misschien tijd om die hack te vervangen door een degelijke oplossing?
Er is volgens mij geen nette fix voor, anders dan flinke aanpassingen in externe libraries.
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Hier is het altijd "Robert, kun je even komen kijken, ik kom er niet uit". Ga ik kijken, is het code die ik nooit gezien heb. "dit en dat werkt niet", binnen een minuut heb ik al een vermoeden wat er mis gaat, zeg dat. "ja, dat had ik al geprobeerd maar toen werkte het nog niet". Gaat hij het toch aanpassen zoals ik zeg "oh, nu doet ie het welpdebie schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 15:34:
grmbl...zit je net lekker in je programming flow, onderbreekt een collega je met iets waar hij zelf ook wel uit had kunnen komen.
- = collega, * = ik.
- Ja.
- ow ja, toch wel.
ARGH!!!!!!
Dit is ook een van de redenen om maar eens op zoek te gaan naar "een nieuwe uitdaging" zoals dat zo mooi heet. Is maar een klein bedrijfje met 4 man waarvan een verkoper. Ik ben toen aangenomen om mee te werken aan "nieuw te ontwikkelen platform", maar intussen is zeker 75% van de code door mij geschreven en de anderen hebben geen idee hoe alles werkt, informeren niet naar wat ik gedaan heb, sturen me niet aan (niet mondeling maar ook niet met issue tracker of zo), .... Ik kom hier nu al maanden 's morgens binnen en loop dan 's avonds weer naar buiten zonder ook maar een (zinnig) woord gezegd te hebben.
Hier op GoT bedoel je?Ik kom hier nu al maanden 's morgens binnen en loop dan 's avonds weer naar buiten zonder ook maar een (zinnig) woord gezegd te hebben.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Hoopt maar dat niemand hem "herkent"
4 vakken in 1 periode weet je hersenen echt te vermorzelen van welke vorm van normaliteit (die ik nog over heb) dan ook
Het lijkt erop dat alleen DAGs er redelijk netjes uitkomen, maar dat zijn nou niet de meest interessante voorbeelden.
Die heeft ook vakantie.aCb1780 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 16:34:
Wil ik als brave student aan een project tijdens de vakantie werken, ligt de SVN plat.
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
Had je de Git-Svn bridge moeten gebruiken. Kon je lokaal wel lekker commitenaCb1780 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 16:34:
Wil ik als brave student aan een project tijdens de vakantie werken, ligt de SVN plat.
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Ik heb er niets dan positieve ervaringen mee. Maar dat betrof wel vrij kleine graafjes (zeg maximaal 25 nodes, en altijd acyclicSoultaker schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 16:35:
Wat is GraphViz toch een enorme ruk-tool. Ik krijg er van grafen met meer dan drie knopen nooit mooie plaatjes uit. Ik ben er nog niet over uit of graph layout nu echt zo'n moeilijk probleem is, of ik die tools verkeerd gebruik, of dat de GraphViz developers gewoon een stel prutsers zijn.
Het lijkt erop dat alleen DAGs er redelijk netjes uitkomen, maar dat zijn nou niet de meest interessante voorbeelden.
Ik kwam er wel achter dat dot veel beter werkt op undirected graphs als je de source/destination edges random shufflet in plaats van ze gesorteerd aan te leveren.
Ondertussen wel yEd ontdekt, wat best een aardige tool is, met een auto-layout mode die veel beter lijkt te werken dan dot, maar da's helaas een GUI applicatie waar niet echt tegenaan te scripten is.
Woy schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 07:50:
[...]
Ik weet natuurlijk niet hoe je precies werkt, maar je moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen om Lazy Loading te ondersteunen: MSDN: Entity Framework Loading Related Entities
Nooit geweten dat je virtual erbij moet zetten in je model om het Lazy Loading te maken...
Geweldig
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Als je een object uit EF trekt krijg je niet een (directe) instance van jouw class terug maar een proxy (dit zie je ook in de debugger met de typename). Deze proxy doet een override van alle navigation properties, maar daarvoor moet jouw eigen class die properties natuurlijk wel als virtual gemarkeerd hebben. Anders kan de proxy ze natuurlijk ook niet overriden. And believe me, waarschijnlijk ga je de virtual nog wel eens vaker vergeten, dat je zit te zoeken waarom de navigation property niet gevuld wordt.F.West98 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 17:53:
[...]
Nooit geweten dat je virtual erbij moet zetten in je model om het Lazy Loading te maken...
Geweldig
Dan heb je dus ook niet echt opgezocht hoe lazy loading werkt in EF. Toen ik EF bestudeerde kwam ik het continu tegenF.West98 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 17:53:
[...]
Geweldig
Nothing to see here!
On a sidenote: wat een rampenplan dat Android... Zeker vergeleken met WinPhone (en ik praat dan dus over ontwikkeling hiervoor... Zal overigens ook met de editor te maken hebben)
voor de mensen die er vanaf willen:Alex) schreef op zondag 07 april 2013 @ 00:42:
Ligt het aan mij, of heeft Google besloten dat door het OS gerenderde menu's niet meer voldoen en dat Chrome ze zelf maar moet gaan tekenen?
[afbeelding]
Chrome 26.0.1410.43 m.
uit het chrome topicprijk schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 10:46:
Wat een buitengewoon irritante wijziging. Gelukkig is er dus een fix:
ga naar snelkoppeling Chrome - rechtermuisknop - eigenschappen - doel: Voeg achter chrome.exe" toe:(spatie)--disable-new-menu-style
Staat chrome in de taalbalk, dan rechtermuisknop - google chrome - rechtermuisknop - eigenschappen -doel et cetera.
Herkenbaar.bdalenoord schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 19:40:
@Ealanrian Welke als ik vragen mag...? Dat ding is hier (thuis) soms een uitkomst, soms een ramp. Zo staat geregeld iemand onder aan de trap te brullen terwijl ik niet te bereiken ben, nadelig maar soms ook voordelig, geheel afhankelijk van wat ik aan het doen ben...
ik heb een Shure SRH840 besteld. Juist om te zorgen dat als er iemand onderaan de trap staat te schreeuwen ik niks hoor. Ze whatsappen me maarbdalenoord schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 19:40:
@Ealanrian Welke als ik vragen mag...? Dat ding is hier (thuis) soms een uitkomst, soms een ramp. Zo staat geregeld iemand onder aan de trap te brullen terwijl ik niet te bereiken ben, nadelig maar soms ook voordelig, geheel afhankelijk van wat ik aan het doen ben...
On a sidenote: wat een rampenplan dat Android... Zeker vergeleken met WinPhone (en ik praat dan dus over ontwikkeling hiervoor... Zal overigens ook met de editor te maken hebben)
En thuis heb ik nu al met mijn dolby suround set dat ik niks hoor
[ Voor 4% gewijzigd door Ealanrian op 09-04-2013 19:51 ]
Probeer eens MAMP...
Daar hebben ze nog nooit van intl gehoord geloof ik, wat een hel om dat aan de praat te krijgen zeg!
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Kga toch maar op zoek naar een andere mogelijkheid voor het draaien van een local server op een windows systeem denk ik.Firesphere schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 20:25:
[...]
Probeer eens MAMP...
Daar hebben ze nog nooit van intl gehoord geloof ik, wat een hel om dat aan de praat te krijgen zeg!
RTFM!
Ik heb hier gewoon een oude pc staan met een 500G harddiskje._Moe_ schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 20:32:
[...]
Kga toch maar op zoek naar een andere mogelijkheid voor het draaien van een local server op een windows systeem denk ik.
Debian installatie er op, /var/www sharen met als UID:GUID www-data:www-data, en ik kan'r gewoon aanspreken.
Niet super snel, maar wel sneller dan m'n windows bak. Ding staat in een hoekje stof te blazen tot ik iets doe, dan gaat ze vliegen (gelukkig hoor ik niks, muziek harder en kastdeurtje dicht
Hmmz, mijn voorlettersFiresphere schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 20:25:
[...]
Probeer eens MAMP...
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Anders installeer je gewoon even linux in een VM (met vmware bijvoorbeeld). Is zo gepiept._Moe_ schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 20:35:
Ik prefereer eigenlijk een linux testomgevingomdat de productie omgeving dat ook is
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Ik zou geen VirtualBox gebruiken, dan zou ik zoals die boven je Vagrant (wrapper om Virtualbox, maar zoveel beter) gebruiken!_Moe_ schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 20:57:
Ik zal maar eens proberen met virtualbox

What?
Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?
We are shaping the future
Meneer heeft een Boss GT-10 zo te zien?
Zelf heb ik een Pod HD500 en die heeft ook van die fantastische UI faal-acties. Dubbelklikken op een patch dan kan je de naam veranderen. Dubbelklikken op een bank en dan reset ie naar factory default. Fijn.
Als je "Make sure" verandert naar iets als "Check", klopt het wel. Automatische vertaling?
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Yup. Ik moet eerlijk bekennen dat ik hem in 2~3 jaar eigenlijk nog geen enkele keer aan mn PC heb gehangen om zaken te editten. Omdat ik nu voor een optreden even een nette volgorde van patches wil (is wel zo makkelijk, anders kun je live even door ~24 patches gaan lopen zoeken welke je nou ook alweer nodig had) maar even Librarian geïnstalleerd om te kijken wat het is. So far kan ik er niet echt veel mee zo te zien... Maar ik kan in ieder geval even snel dingen verwijderen en re-orderenarmageddon_2k1 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 21:42:
[...]
Meneer heeft een Boss GT-10 zo te zien?De Librarian was al crap ten tijde van de GT-6, maar is blijkbaar niet beter geworden.
Ik heb die ookEalanrian schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 19:50:
[...]
ik heb een Shure SRH840 besteld. Juist om te zorgen dat als er iemand onderaan de trap staat te schreeuwen ik niks hoor. Ze whatsappen me maar. Mijn productiviteit is echt gehalveerd of nog verder omlaag gegaan sinds de verhuizing.
En thuis heb ik nu al met mijn dolby suround set dat ik niks hoor
Nothing to see here!
Stukken beter dan die achterlijke beats
Verwijderd
Alex) zonder SharePoint? Ik kan het mij niet eens inbeeldenAlex) schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 21:17:
Na morgen ben ik voorlopig even van SharePoint af, dus zullen er hier ook wel een stuk minder rants van mijn hand over dat product verschijnen
Nothing to see here!
Verwijderd
Ik heb hier verschillende Tweakers-tabs open en heb er zo helaas enkele voorbij zien komen...
Nothing to see here!
Net op 't moment dat ik wilde reageren met "Ik 't zelfde", moest ik wél opnieuw inloggen...Verwijderd schreef op woensdag 10 april 2013 @ 09:04:
Ik zag telkens de melding voorbij komen maar heb me niet opnieuw moeten inloggen
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
Verwijderd
Rutix schreef op woensdag 10 april 2013 @ 09:06:
Inderdaad. Krijg nu ook alsmaar de popup maar word niet uitgelogtvolgens mij gaat er iets niet helemaal lekker.

Ze hebben gewoon verschillende keys, als jij aangeeft wat je er mee doet (lees: persoonlijk gebruik) is er in feite niets aan de hand.CodeCaster schreef op woensdag 10 april 2013 @ 09:26:
Gaat Akismet steeds meer spam doorlaten als je niet doneert? Ik krijg tegenwoordig haast dagelijks mailtjes met comments die overduidelijk spam zijn (tweehonderd links in de body...), terwijl de maanden hiervoor honderden berichten automagisch als spam worden aangemerkt.
Als je api key gewoon werkt, "werkt" Akismet.
Dus check je instellingen e.d.
[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 10-04-2013 09:56 ]
Windows XP, zo vreselijk lang actief en dan nu ineens gaan zeuren. Echt ik denk dat het zeker 4 jaar geleden is dat we deze PC kregen
Hoe kan je dan snel zien om welk object het gaat? De stacktrace toont alleen de functie waar het in fout gaat.
Verwijderd
Staat er geen regelnummer oid bij?pdebie schreef op woensdag 10 april 2013 @ 10:03:
kort vraagje, maar als je de welbekende .NET error 'object reference not set ......' krijgt (op een productie omgeving in dit geval).
Hoe kan je dan snel zien om welk object het gaat? De stacktrace toont alleen de functie waar het in fout gaat.
Als ze nou gewoon 'object reference <objectnaam> not set to ......' van de melding maken.
Verwijderd
Meteen ook even in meerdere regels opgesplitst inderdaad.
Maar ik blijf van mening:
Als ze nou gewoon 'object reference <objectnaam> not set to ......' van de melding maken.
[ Voor 30% gewijzigd door PdeBie op 10-04-2013 10:17 ]
Afaik is dat wel het geval. Heb vaker een decompiler over .NET dlls gehaald en als je dan aangeeft dat je de IL wilt zien staat bovenaan elke method welke variabelen er zijn (mapping naam naar stack variabele). Daardoor kan de decompiler ook weer de originele variabele namen gebruiken als je naar C# decompiled.Xpoint schreef op woensdag 10 april 2013 @ 10:19:
Dat gaat een beetje lastig als variabel namen niet opgeslagen worden tijdens het compilen.
Ik denk alleen dat het onmogelijk is door de manier hoe het object wordt gecalled. Wat ik ervan begrijp worden bij instance methods onzichtbare "this" parameters toegevoegd en wordt ook een automatische NULL check toegevoegd aan de method. Hetzelfde als je een extension method maakt:
1
2
3
4
5
| public string DoeIets(this string str) { if(str == null) throw new NullReferenceException(); } |
Bij de throw new ... weet je ook niet wat de variabele naam is aan de kant van de caller. Het hoeft zelfs niet eens een variabele te zijn, het kan ook gewoon een harde waarde zijn (uitgetikte string of int of...), of een method call die je rechtstreeks als param gebruikt.
Het "grappige" is dat een argument exception een parameter accepteert die aangeeft welke parameter het betreft (als string). Op die manier kun je vaak wel aangeven welke parameter fout is. In jouw voorbeeld zou je zoiets ook kunnen doen (mits de NullReferenceException een param accepteert). Zelf heb ik de voorkeur om in deze throw aan te geven wat er mis is gegaan via de parameter van de exception.RobertMe schreef op woensdag 10 april 2013 @ 10:35:
C#:
1 2 3 4 5 public string DoeIets(this string str) { if(str == null) throw new NullReferenceException(); }
Bij de throw new ... weet je ook niet wat de variabele naam is aan de kant van de caller. Het hoeft zelfs niet eens een variabele te zijn, het kan ook gewoon een harde waarde zijn (uitgetikte string of int of...), of een method call die je rechtstreeks als param gebruikt.
Echter, een nullpointer zoals deze vaak ontstaat is een niet door de gebruiker opgeworpen foutmelding maar komt vanuit het systeem omdat je doodleuk gewoon iets aanroept wat null is. Mogelijk dat de runtime wel zou kunnen weten waar je op probeert te roepen, maar volgens mij is de betreffende null pointer zo'n harde fout dat daar men niet meer bij kan.
Kater? Eerst water, de rest komt later
Het ging hier over de nullpointer. En voor zover ik het begrijp is mijn extension method voorbeeld hetzelfde als hoe .NET het zelf doet. Tijdens het compilen onderwater een "this" parameter toevoegen en daarop een null check doen waarna die dus de NullRef gooit..Gertjan. schreef op woensdag 10 april 2013 @ 11:33:
[...]
Het "grappige" is dat een argument exception een parameter accepteert die aangeeft welke parameter het betreft (als string). Op die manier kun je vaak wel aangeven welke parameter fout is.
Volgensmij is het ook sowieso niet de bedoeling om zelf een NullRef te gooien. Aangezien je dan maar de input moet controleren en dus op een ArgumentNull uit komt.
Klopt, ik wilde je voorbeeld al bijna doorverwijzen naar [alg] Slechtste programmeervoorbeelden deel 4 tot ik zag dat je het over een extension method hadRobertMe schreef op woensdag 10 april 2013 @ 11:49:
[...]
Volgensmij is het ook sowieso niet de bedoeling om zelf een NullRef te gooien. Aangezien je dan maar de input moet controleren en dus op een ArgumentNull uit komt.
Kater? Eerst water, de rest komt later
Die zou wel handig zijn, maar van de andere kant, waarschijnlijk wil je dan ook weten hoe de dictionary er op het moment uit ziet. Want anders weet je wel welke er niet is, maar echt debuggen kun je toch niet omdat je de state van de dictionary niet weet. Maar in mijn eigen exceptions doe ik meestal wel ook zoveel mogelijk info opnemen in het message (X not found, etc).Haan schreef op woensdag 10 april 2013 @ 11:46:
Bij Dictionaries is het ook zo irritant. "The given key was not present in the Dictionary", zeg er dan meteen bij wat de naam van de key is, grrr.
Zelfs in het geval van extension method zou ik ArgumentNull doen. Maar het ging bij het voorbeeld erom dat zo'n implementatie van extension method AFAIK hetzelfde is als hoe een gewone instance method gecompiled wordt. Dat de compiler stiekem die "this" parameter toevoegt en dan een null check daarop doet.Haan schreef op woensdag 10 april 2013 @ 11:51:
[...]
Klopt, ik wilde je voorbeeld al bijna doorverwijzen naar [alg] Slechtste programmeervoorbeelden deel 4 tot ik zag dat je het over een extension method had
Ja ik ook, alleen betrof het dit keer een nullpointer die ik blijkbaar nog niet afving.RobertMe schreef op woensdag 10 april 2013 @ 11:54:
[...]
Maar in mijn eigen exceptions doe ik meestal wel ook zoveel mogelijk info opnemen in het message (X not found, etc).
Meteen maar even aangepast.
alienfruit schreef op woensdag 10 april 2013 @ 12:22:
Iemand enig idee wat een 'principal consultant' is of doet?
Opzich wel helder toch?quote: wikipediaLevels in IT consultancy
The most commonly used system of grading consultants is the following:
Associate consultant
An associate consultant is at the beginning of their consulting career and will typically do work to support the consultants and senior consultants - data collection and analysis, workshop support, etc. An Associate Consultant can also refer to a day rate contractor at any level (differentiating them from an employee of the firm).
Consultant
A consultant is ‘learning the trade’ within a specific domain of expertise. A consultant is developing in most competency dimensions and work in different roles on different projects in a specific domain.
Senior consultant
A senior consultant has developed a specialisation within a specific domain of expertise. A senior consultant is capable of working independently as well as in teams. A senior consultant is often responsible for the completion of a part of a project or activities for which he/she leads a small team. A senior consultant is more client oriented and explores sales activities.
Managing consultant
A managing consultant has started to excel in some of the competency dimensions. A managing consultant is known for domain expertise and is capable of generating his or her own work and that of others. As such the managing consultant is often responsible for business volume, through (add-on) sales and delivering a project. A managing consultant can act as a team lead or counsellor for other team members.
Principal consultant
A principal consultant has a strong business impact and is often part of the company's leadership. A principal consultant is capable of shaping a piece of business being the leader in a specific domain. A principal consultant develops high-level business relations and high-impact projects. A Principal is capable of leading large teams.
Dat kan niet, want de expressie waar naar wordt verwezen hoeft geen naam te hebben. Klein voorbeeld:pdebie schreef op woensdag 10 april 2013 @ 10:16:
inmiddels al gevonden door vanaf mijn pc te debuggen tegen de productie omgeving.
Meteen ook even in meerdere regels opgesplitst inderdaad.
Maar ik blijf van mening:
1
| var x = Request.QueryString["lol"].ToUpper(); |
Stel dat de query-string geen "lol" bevat... wat is nou de naam van de 'reference'?
De 'naam'? Wat als de key van je dictionary geen string of value-type is? Dictionary<Bitmap, int> is een geldige dictionary, maar dan krijg je dus een melding als "The given key '[Bitmap]' was not present in the dictionary." Daar heb je nog steeds niks aan.Haan schreef op woensdag 10 april 2013 @ 11:46:
Bij Dictionaries is het ook zo irritant. "The given key was not present in the Dictionary", zeg er dan meteen bij wat de naam van de key is, grrr.
.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.