Het is Java en dat moet je op de Enterprise manier gebruiken. Je begrijpt toch wel dat om op updates te controleren je een service voor je netwerkcommunicatie moet starten waarmee dan het update process via RMI kan communiceren. Deze roept dan een SOAP webservice aan (via de update service) met informatie over een nieuwe update. Om het versie onafhankelijk te maken is er in XML gedefineerd hoe de mapping van de mogelijk versie specifieke output van de SOAP webservice naar het generieke intern gebruikte formaat is. Uiteraard is het feit dat er een service gestart moet worden, hoe je daar mee kan communiceren en met welk protocol ook in XML te definiëren. Het moet immers wel later nog aan te passen zijn en er zijn ook nog enkele oude update servers die een eigen ini gebaseerd protocol gebruiken. Om dit mogelijk te maken hebben ze voor XML een soort van scripting variant gemaakt zodat je het gedrag van je processen dynamisch kan definiëren incl de werking van de service. Helaas hebben we wel te maken met verschillende java versies ivm legacy. Doordat onze RMI jar door beide versies geladen moet kunnen worden zijn we qua te gebruiken features beperkt tot Java 1.3.Alex) schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 18:38:
Over Java: dat moet inderdaad dood. Ik zat vorige week fulscreen te SimCity'en, ineens flikkert het scherm en krijg ik een UAC-popup van friggin' jucheck.exe.
Of je daar op "Ja" of "Nee" klikt maakt niet uit, het eindresultaat is een ballonnetje in de tray met "Er zijn updates voor Java." Who the hell cares?
Die hele notificatie gaat ook nog eens tegen de UAC-guidelines in:
[...]
Voor het tonen van zo'n notificatie is geen elevation vereist. En omdat die popup op een willekeurig moment komt is hij ook niet voorspelbaar.

Ik heb gewerkt bij een bedrijf waar het ongeveer zo ging. Incl het idee om met XML een scripting taal te ontwikkelen om kleine aanpassingen in de werking van het platform te kunnen maken zonder nieuwe release.