De Devschuur Coffee Corner - Iteratie 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 131 ... 188 Laatste
Acties:
  • 530.231 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
.Gertjan. schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 14:49:
[...]

Op de functie zelf wel, maar als je bij iedere call ook nog moet vermelden wat er gebeurt (zoals in mijn voorbeeld), tja dan ga je mogelijk wel een stapje te ver.
Mee eens, dat hoeft niet nodig te zijn als je de verantwoordelijkheden van de methods goed opdeelt.
On a different note: exceptions gebruiken voor validatie. Briljant.... :/ Pleurt de data gewoon maar tegen de DB, de DB miept wel als het niet klopt en dan tonen we een melding dat de data incorrect is... Echte pareltjes om te ontdekken vlak voor een release... :'(
-O-

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
jip_86 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 14:48:
[...]

Toen gingen ze hier spaties of puntjes invullen :/
Volgende stap is natuurlijk de changelist descriptions naar iedereen in het team mailen. Maar god, wat kinderachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Caelorum schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 14:50:
Soms heb ik echt geen idee wat ik aan het doen ben.
Waarom doe je dan uberhaupt iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Ik denk niet dat het veel zin heeft om zulke dingen hard af te dwingen, daarmee ga je alleen maar onzin in je commits krijgen.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Alex) schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 14:56:
Ik denk niet dat het veel zin heeft om zulke dingen hard af te dwingen, daarmee ga je alleen maar onzin in je commits krijgen.
Nu ja goed, ik moet hier de eerste lege commit message nog tegen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:32
PrisonerOfPain schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 14:45:
[...]

Je kunt daar toch gewoon een hook aan hangen die dat checked en je commit denied lijkt me?
Hahaha, als ik instant-ruzie wil hebben moet ik dat vooral doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:38
PrisonerOfPain schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 14:56:
[...] Waarom doe je dan uberhaupt iets?
Bedoel meer dat soms een bug zo vaag is dat ik er een uur op zit te werken en ik ondertussen nog 10K andere dingen hebt verandert. Dan ben ik aan het eind zo gaar dat als er om een commit message wordt gevraagd er niets zinnigs meer uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Ah, comments en commit messages, altijd leuk. Ik vind van mezelf dat ik redelijke messages geef (ik denk niet regelmatig 'oh, stik, als ik dat nou eerder had opgeschreven...') Wel discussie over gehad met een docent, die graag wilde dat ik dingen als 'int horizontalOffset' ging commenten. Was duidelijk iemand die wat teveel theoretisch en te weinig praktisch had gewerkt, dat straalde af aan alles (niet in het minst aan het feit dat het examen 3 volle uren schrijfwerk inhield, waarna het teveel tijd kostte om dat allemaal na te kijken :F )

Javadoc-style schrijven met de hand is soms wel omslachtig omdat je de hele functie-signature nog een keer uitschrijft.

Het alleen technisch enforcen van niet-lege commits is wat onzinnig, want mensen werken daar omheen. In combinatie met een 'hee, andere mensen hebben die info nodig' (en feedback) werkt volgens mij best aardig: het kan net het zetje zijn dat mensen het niet even vlugvlug alsnog doen, of vergeten of 'vergeten'.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:32
Caelorum schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 15:04:
[...]

Bedoel meer dat soms een bug zo vaag is dat ik er een uur op zit te werken en ik ondertussen nog 10K andere dingen hebt verandert. Dan ben ik aan het eind zo gaar dat als er om een commit message wordt gevraagd er niets zinnigs meer uitkomt.
Het scheelt als je git gebruikt. Jezelf aanleren om gewoon bij ieder gedeelte even snel de update in je lokale versie te pushen met een commit message. Dan houd je je commits klein, en is het dus ook eenvoudiger om een commit message te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
D-Raven schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 15:04:
[...]

Hahaha, als ik instant-ruzie wil hebben moet ik dat vooral doen :D
8)7
Caelorum schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 15:04:
[...]

Je commit toch maar een ding tegelijk mag ik hopen :o en het is een kleine moeite om even neer te pennen wat je gefixed hebt. Dan weet je de volgende keer als je aan het debuggen bent ook meteen waarom dat die ene vage uitzondering in de code bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:54
In dat geval moet je wel bij ieder gedeelte een commit doen. En soms is een commit van 1 ding een vrij grote aanpassing van meerdere dagen werk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Ealanrian schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 15:10:
In dat geval moet je wel bij ieder gedeelte een commit doen. En soms is een commit van 1 ding een vrij grote aanpassing van meerdere dagen werk toch?
Lijkt me dan dat je helemaal even opschrijft wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Tja bij mijn vorige bedrijf werden nooit commit messages getikt. Er werd alleen vanuit Trac gewerkt waar ook niet bijgehoud werd welke revisie bij welke ticket hoorde. Vaak ook 2 dagen niet comitten en dan iets comitten zodat de rest niet meer verder kon door alle merges.

Good times, not. Dan leer je teminste wel hoe het niet moet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 00:06

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik vind het altijd zo onzinnig dat je eerst uren tot dagen met iets bezig bent en dan op het moment van commit maar iets stoms opschrijft omdat je effe geen inspiratie krijgt in 3 seconden

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
  • Laatst online: 18:54
PrisonerOfPain schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 15:11:
[...]

Lijkt me dan dat je helemaal even opschrijft wat het is.
Dat wel maar heel veel verder als implemented feature X zou ik dan niet komen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Megamind schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 15:13:
Er werd alleen vanuit Trac gewerkt waar ook niet bijgehoud werd welke revisie bij welke ticket hoorde.
Als je met Trac ( of een vergelijkbaar systeem ) werkt is het alleen maar eenvoudiger. Vaak volstaat een verwijzing naar het ticket nummer bij je commit.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-09 21:32
steffex schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 11:59:
php code uit 1996; ik voel me vies...
Werkt dat nog? :o

PHP3 kwam in 1997 uit, dus dit is dan PHP1 of PHP2 code. Ik denk dat ik er niet eens meer naar zou kijken, maar gewoon direct herschrijven op dit punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Ealanrian schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 15:14:
[...]

Dat wel maar heel veel verder als implemented feature X zou ik dan niet komen denk ik
Dat is verder prima. Maar een smiley, ascii-art of andere nietszeggende dingen zijn zo enorm frustrerend als je door je history heen moet om te kijken waar deze belachelijke functie nu ineens weer vandaan komt die een half jaar later alles ineens sloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Woy schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 15:15:
[...]

Als je met Trac ( of een vergelijkbaar systeem ) werkt is het alleen maar eenvoudiger. Vaak volstaat een verwijzing naar het ticket nummer bij je commit.
Klopt, maar moet je het wel doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Megamind schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 15:20:
[...]

Klopt, maar moet je het wel doen ;)
Daarom. Commit hooks. Rond ship hebben we hier een keiharde regel dat submits zonder bug-id er niet in komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
hostname schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 15:18:
[...]

Werkt dat nog? :o

PHP3 kwam in 1997 uit, dus dit is dan PHP1 of PHP2 code. Ik denk dat ik er niet eens meer naar zou kijken, maar gewoon direct herschrijven op dit punt.
Het is in de loop van de tijd wel bijwerkt zodat het nu werkt met php5, maar niemand had de moeite genomen om het te herschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coca-Cola
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:56
jip_86 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 14:48:
[...]

Toen gingen ze hier spaties of puntjes invullen :/
Wij laten automatisch checken of er wel een geldig issue nummer in het comment staat, zo niet dan kan je niet inchecken (al hebben we wel wat catch issue nummers waar sommige onderhoudswerkzaamheden onder vallen). Elke checkin moet een issue hebben (overigens kan je in ons issue systeem ook zien precies wat er voor dat issue in welke branches allemaal is ingechecked), anders valt echt nooit te achterhalen wat je moet testen voor een release. Ik bekijk ook regelmatig de commit history en na er een aantal keer achteraan te hebben gezeten, vult nu iedereen altijd zinnig commentaar in, wat echt enorm veel tijd scheelt als je iets moet uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Coca-Cola schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 15:33:
na er een aantal keer achteraan te hebben gezeten
Dat, ja. Je kan wel allerlei commit hooks hebben, uiteindelijk moet je mensen erop aanspreken als ze hun werk niet goed doen. Mentaliteit kan je niet automatiseren, die moet je er hard inslaan. Met een boek. Hardcover :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-08 23:06

HMS

Tja, commit messages. Ik heb er zelf ook moeite mee. Voor een project deze zomer wil ik mezelf GitFlow leren gebruiken. Hopelijk wordt het dan een stuk overzichtelijker wat alles is. Ben alleen bang dat ik als ik een bug tegenkomen, deze gelijk in de feature branch fix, zonder er een bugfix branch voor te maken. in plaats van op de develop branch.
Hierdoor sloop je de GitFlow natuurlijk volkomen, maar het is misschien wel handig om me dat even af te leren :P

[ Voor 4% gewijzigd door HMS op 26-06-2013 15:39 . Reden: bugfix en hotfix branch door elkaar gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Wat wel handig is is in ieder geval de branches te vernoemen naar je story/bug/whatever en de branches weer terug te laten komen in je commits zodat je nadat je oude branches weggegooid hebt na het mergen nog steeds kunt zien waar een change mee te maken had. Je kunt zelfs je commit messages preformatten als je dat wil.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:07
Zo langzaam aan al mijn domeinen aan het verhuizen naar transip.nl. Hebben wel een fijne interface waar ik alles makkelijk kan configureren en bekijken.

Alleen even kijken hoe lang zo'n verhuizing duurt en of me domein dan onbereikbaar is, of weet iemand dat toevallig? De verhuizing zelf ging iig direct. Straks even kijken of ik al kan mailen naar een van de twee domeinen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 13:15

TheNephilim

Wtfuzzle

Ozzie schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 15:53:
Zo langzaam aan al mijn domeinen aan het verhuizen naar transip.nl. Hebben wel een fijne interface waar ik alles makkelijk kan configureren en bekijken.

Alleen even kijken hoe lang zo'n verhuizing duurt en of me domein dan onbereikbaar is, of weet iemand dat toevallig? De verhuizing zelf ging iig direct. Straks even kijken of ik al kan mailen naar een van de twee domeinen.
Even wachten tot de DNS-wijziging overal doorgekomen is. Als je beide instanties nog hebt lopen dan is dat meestal vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coca-Cola
Toen ik hier begon (6 jaar geleden) was ons hele develop systeem ongeveer zo:
- Iedereen had alle code lokaal en probeerde het een beetje in sync te houden met VSS
- Er waren excel lijsten met taken voor developers en die moesten ze up to date houden en rondmailen
- De software kon NIET gebouwd worden op een schone machine (allerhande dependency problemen etc.)
- Een installatie werd met de hand bijelkaar geraapt en in een zip gegooid (en je had geen idee of een fix wel een in installatie zat)

Tegenwoordig:
- alles in SVN (al hebben sommige GIT lokaal draaien)
- elke checkin heeft een issuenummer en message
- elke versie, hotfix en elke grote feature een eigen branch
- issue tracking (linked aan SVN)
- continuous build (elke check in levert een build op)
- automatische smokestests op elke build (automatisch gedeployed)
- automatisch een nieuwe installatie van elke branch na elke checkin die door de smoketest komt
- alles is te overzien vanuit 2 dashboards

Ik zou echt NOOIT meer terugkunnen naar die oude situatie. Alleen al het feit dat er nu echt 0% handwerk meer is en er dus ook geen menselijke fouten gemaakt kunnen worden in dat hele process scheelt zo enorm veel tijd, geld en frustratie...

Feit is wel dat het alleen zo gaat werken als iedereen zich er bewust van is dat het nodig is en dat je mensen inderdaad meteen lastig valt als ze zich niet aan de procedures houden, maar je ziet wel dat het vooral de 'oude garde' is die het nog wel eens lastig vindt. Alle nieuwe mensen beginnen meteen zo te werken en weten niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 17:04
.Gertjan. schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 14:49:
[...]
On a different note: exceptions gebruiken voor validatie. Briljant.... :/ Pleurt de data gewoon maar tegen de DB, de DB miept wel als het niet klopt en dan tonen we een melding dat de data incorrect is... Echte pareltjes om te ontdekken vlak voor een release... :'(
Moet de DB wel controleren op Foreign keys, Unique keys, Field constraints, etc.
Dat gebeurt ook niet altijd. ;( :F

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otherside1982
  • Laatst online: 16:28
Ik wilde net even 2 VMs starten met elk 2GB RAM. Zou geen probleem moeten zijn aangezien ik 8GB fysiek heb en op dit moment slechts wat word en excel documentje open heb staan. Dat duurt een beetje lang en één van de VMs wil niet starten omdat er niet genoeg RAM is. En inderdaad 7.65GB in gebruik, waaronder 2.8GB door svchost.exe waarin een 10tal services draaien. Er is ergens iets serieus mis, want het geheugenverbruik is ondertussen opgelopen tot 3.35GB voor dat proces :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

SPee schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 16:10:
[...]
Moet de DB wel controleren op Foreign keys, Unique keys, Field constraints, etc.
Dat gebeurt ook niet altijd. ;( :F
Goed punt...

Bij ons checkte slechts enkele databases op uniqueness. Vooral de unittest db liep niet helemaal sync. Toen we die gelijktrokken donderde de helft van de testen om... Zie nu sowieso al enkele testen omvallen omdat ik eindelijk de objecten ook strenger valideer. Een bepaald veld in het object was verplicht maar had de developer in kwestie nooit een required attribuut op gehangen. Bij diverse tests vulde hij de property niet en kreeg ook nooit fouten (omdat zijn code niet checkte op dat ding), na de fix (het toevoegen van de required-check) donderde natuurlijk al zijn testen om omdat wat voorheen geldig was nu niet meer geldig was...

:'( It makes me cry...

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Otherside1982 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 16:16:
Ik wilde net even 2 VMs starten met elk 2GB RAM. Zou geen probleem moeten zijn aangezien ik 8GB fysiek heb en op dit moment slechts wat word en excel documentje open heb staan. Dat duurt een beetje lang en één van de VMs wil niet starten omdat er niet genoeg RAM is. En inderdaad 7.65GB in gebruik, waaronder 2.8GB door svchost.exe waarin een 10tal services draaien. Er is ergens iets serieus mis, want het geheugenverbruik is ondertussen opgelopen tot 3.35GB voor dat proces :o
Ik probeer een PSD van 85 MB in te lezen, met 3.2GB geheugen en dat wil ook niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
.Gertjan. schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 16:18:
[...]

Goed punt...

Bij ons checkte slechts enkele databases op uniqueness. Vooral de unittest db liep niet helemaal sync. Toen we die gelijktrokken donderde de helft van de testen om... Zie nu sowieso al enkele testen omvallen omdat ik eindelijk de objecten ook strenger valideer. Een bepaald veld in het object was verplicht maar had de developer in kwestie nooit een required attribuut op gehangen. Bij diverse tests vulde hij de property niet en kreeg ook nooit fouten (omdat zijn code niet checkte op dat ding), na de fix (het toevoegen van de required-check) donderde natuurlijk al zijn testen om omdat wat voorheen geldig was nu niet meer geldig was...

:'( It makes me cry...
Gewoon geen unittests maken, kunnen ze ook niet falen :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Coca-Cola schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 15:59:
Tegenwoordig:
- alles in SVN (al hebben sommige GIT lokaal draaien)
- elke checkin heeft een issuenummer en message
- elke versie, hotfix en elke grote feature een eigen branch
- issue tracking (linked aan SVN)
- continuous build (elke check in levert een build op)
- automatische smokestests op elke build (automatisch gedeployed)
- automatisch een nieuwe installatie van elke branch na elke checkin die door de smoketest komt
- alles is te overzien vanuit 2 dashboards
Hier ziet het er inderdaad ook ongeveer zo uit (geen SVN) en we hebben ook nog handmatige QA. We hebben geen features branches omdat Perforce daar gewoon niet mee om kan gaan, dus we hebben per team een branch (soms zijn er mensen met een persoonlijke branch) die eens in de zoveel tijd gepushed word en soms hebben teams intern nog "gigantische feature" branches.

Verder hebben we te trage build en te veel checkins dus hebben wij automatische builds waar de laatste checkins sinds de vorige build in zitten. Meestal zijn dat er een stuk of 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otherside1982
  • Laatst online: 16:28
Otherside1982 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 16:16:
Ondertussen 5GB, per seconde zo'n 4MB erbij. Ik hoop dat ik het nog een kwartiertje kan volhouden, dan doe ik wel een shutdown als ik klaar ben voor vandaag.
Ik heb er niets op tegen dat die 8GB RAM gebruikt wordt, maar dan moet het wel nuttig zijn en niet in de weg zitten van mijn programma's ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Hmm heb in augustus een maand een huis gehuurd bij iemand in Calgary, alleen met al die overstromingen weet ik niet of het huis er überhaupt nog staat :( Kan ook geen contact me ze krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 16:22
@PrisonerOfPain: gewoon uit interesse. Aangezien jij met dat soort gigantische projecten werkt. Hoe lang doet jouw systeem er over om te compilen? Kan me voorstellen dat je soms een kleine aanpassing wilt testen en dat je daarvoor de boel moet compileren. Maar met zulke mega projecten lijkt me dat best tijdrovend of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
pdebie schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 16:25:
@PrisonerOfPain: gewoon uit interesse. Aangezien jij met dat soort gigantische projecten werkt. Hoe lang doet jouw systeem er over om te compilen? Kan me voorstellen dat je soms een kleine aanpassing wilt testen en dat je daarvoor de boel moet compileren. Maar met zulke mega projecten lijkt me dat best tijdrovend of niet?
Wat voor mega projecten doet PrisonerOfPain dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
ZaZ schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 15:14:
Ik vind het altijd zo onzinnig dat je eerst uren tot dagen met iets bezig bent en dan op het moment van commit maar iets stoms opschrijft omdat je effe geen inspiratie krijgt in 3 seconden
Ik zou eigenlijk ook werkelijk niet weten wat voor inspiratie je nodig hebt voor commitmessages?

En de diffs vertellen me altijd keurig wat ik heb gedaan. Het waarom is dan ook wel weer terug te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:51

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

pdebie schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 16:25:
@PrisonerOfPain: gewoon uit interesse. Aangezien jij met dat soort gigantische projecten werkt. Hoe lang doet jouw systeem er over om te compilen?
Full rebuild duurt hier iets van een minuut of 2. Maar dat is wel met Incredibuild, een build distributor, dus zo'n beetje alle PC's in het kantoor worden daarvoor gebruikt. Dat zal bij Dice niet veel anders zijn.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coca-Cola
PrisonerOfPain schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 16:21:
[...]

Hier ziet het er inderdaad ook ongeveer zo uit (geen SVN) en we hebben ook nog handmatige QA. We hebben geen features branches omdat Perforce daar gewoon niet mee om kan gaan, dus we hebben per team een branch (soms zijn er mensen met een persoonlijke branch) die eens in de zoveel tijd gepushed word en soms hebben teams intern nog "gigantische feature" branches.

Verder hebben we te trage build en te veel checkins dus hebben wij automatische builds waar de laatste checkins sinds de vorige build in zitten. Meestal zijn dat er een stuk of 10.
Wij hebben ook nog handmatige QA (helaas, want wat zijn die mensen soms kritisch ;)) en voor ons main software product hebben we nu alleen een nightly installation (wel een continuous build, deploy en smoketest, maar geen full build en installation, alleen indien nodig trappen we die overdag af) omdat dat een uur duurt om helemaal te compilen en een installer te maken (was 4 uur vroeger, lang leven multi-threaded compilen).
Maar wat werkt dat enorm fijn zo _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-08 23:06

HMS

Ozzie schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 16:26:
[...]

Wat voor mega projecten doet PrisonerOfPain dan?
Zie zijn signature ;). Hij zit bij DICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Zie z'n sig? ;)

Werkwijze bij Frostbite is identiek aan die van m'n vorige werkgever (ook mega-projecten i.c.m Perforce)
Een full rebuild duurde daar 50 min tot 1:15 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Owhja ik zie het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:42

Firesphere

Yoshis before Hoshis

En toen was't ineens stil hier.

* Firesphere tapet een airhorn vast en slingert'm de Devschuur in.

* Firesphere rent.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:16

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

*tackelt firesphere en zet de airhorn op firesphere's hoofd* zow. Rust.

Bij ons gebeurt geen commit zonder story nummer erbij + uitleg wat die commit inhoudt. Als je na dagen werk iets gaat commiten en het is te groot of je bent het gros vergeten, dan heb je te lang niet gecommit. (Ok, met SVN kan dat een probleem zijn, maar met iets als git zijn tussentijdse commits absoluut geen probleem zolang je die niet pushed)

[ Voor 71% gewijzigd door Creepy op 26-06-2013 17:00 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Een responsive versie van een menu maken :/ Echt mooi krijg je dat nooit. Veel voorbeelden hebben zo'n 'schone' website dat het weinig meer met de praktische werkelijkheid te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Volgens mij valt dat reuze mee :) ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Firesphere schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 16:57:
En toen was't ineens stil hier.

* Firesphere tapet een airhorn vast en slingert'm de Devschuur in.

* Firesphere rent.
vast aan wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

BtM909 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 17:01:
Volgens mij valt dat reuze mee :) ;)
Ik ben er in ieder geval nog niet in thuis :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Dit idee, maar dan met een stuk tape omdat een airhorn een knopje heeft wat vastgezet moet worden:
http://cdn.iwastesomuchtime.com/9242012033724iwsmt.jpeg

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Firesphere schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 17:06:
[...]

Dit idee, maar dan met een stuk tape omdat een airhorn een knopje heeft wat vastgezet moet worden:
http://cdn.iwastesomuchtime.com/9242012033724iwsmt.jpeg
Beetje anti-climax als die febreze maar één pufje geeft :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
.oisyn schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 16:29:
[...]

Full rebuild duurt hier iets van een minuut of 2. Maar dat is wel met Incredibuild, een build distributor, dus zo'n beetje alle PC's in het kantoor worden daarvoor gebruikt. Dat zal bij Dice niet veel anders zijn.
Full rebuild is 15 minuten :'( maar goed dat doe je nooit, ik build eigenlijk alleen de dlls die ik aangepast heb en dat is < 10 seconde. Het tijdrovende is vooral het in streamen van data als je een repro hebt die alleen maar in een bepaald level gebeurt (in plaats van in een simpele test scene). En het builden van data, god wat is dat traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

PrisonerOfPain schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 17:16:
Het tijdrovende is vooral het in streamen van data als je een repro hebt die alleen maar in een bepaald level gebeurt (in plaats van in een simpele test scene).
Betekent dat dat een tester vanaf een bepaald punt speelt, alle input opgenomen wordt en nagespeeld wordt tot het punt waar het fout gaat? Dus dat die tester tien minuten speelt en jij tien minuten moet wachten totdat het eindelijk fout gaat?

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
PrisonerOfPain schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 17:16:
Full rebuild is 15 minuten :'( maar goed dat doe je nooit, ik build eigenlijk alleen de dlls die ik aangepast heb en dat is < 10 seconde. Het tijdrovende is vooral het in streamen van data als je een repro hebt die alleen maar in een bepaald level gebeurt (in plaats van in een simpele test scene). En het builden van data, god wat is dat traag.
Je hebt zeker geen contact met de SimCity guys of wel. Zo wel; kun je ze ff een rotschop geven? M'n gelifde simcity, wat doe je ;(

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
BikkelZ schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 17:49:
[...]

Betekent dat dat een tester vanaf een bepaald punt speelt, alle input opgenomen wordt en nagespeeld wordt tot het punt waar het fout gaat? Dus dat die tester tien minuten speelt en jij tien minuten moet wachten totdat het eindelijk fout gaat?
Nee, dat betekende dat het iedere keer een minuut duurt voor het level is ingeladen + wat opstart tijd.
Hydra schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 17:55:
[...]

Je hebt zeker geen contact met de SimCity guys of wel. Zo wel; kun je ze ff een rotschop geven? M'n gelifde simcity, wat doe je ;(
Is een ander label binnen EA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Hydra schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 17:55:
[...]

Ik heb speciaal een nieuwe computer gekocht met goeie videokaart en alles erop en eraan zodat ik de nieuwe simcity kon kopen. Alleen na al die negatieve berichten over het spel heb ik hem nog steeds niet gekocht en gegespeeld.

Nou ben ik wel erg blij met mijn nieuwe pc want heb hem ook gekocht om lekker te kunnen developen thuis. maar toch stom van SimCity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvds
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-09 08:56
@PrisonerOfPain: Over EA gesproken, EA heeft niet echt een goede naam bij gamers. Hoe is dat bij de developers? Krijgen jullie bijvoorbeeld veel eisen van EA die veel geld op moeten leveren ten koste van speelplezier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:21
Vrees dat hij zich daar niet openlijk over uit kan laten. ;)

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
wjvds schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 17:58:
@PrisonerOfPain: Over EA gesproken, EA heeft niet echt een goede naam bij gamers. Hoe is dat bij de developers? Krijgen jullie bijvoorbeeld veel eisen van EA die veel geld op moeten leveren ten koste van speelplezier?
We hebben het absoluut niet slecht O-). Ow en nee. DICE mag zo'n beetje doen wat ze willen :)

[ Voor 6% gewijzigd door PrisonerOfPain op 26-06-2013 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
iemand nog tips om mijn python skills te trainen? ik heb alle opdrachten van codecademy.com al gehad. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Grrr hele A15 afgesloten, gaat nog wel even duren dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghehe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-09 23:25

Ghehe

400 pound hacker

steffex schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 18:18:
iemand nog tips om mijn python skills te trainen? ik heb alle opdrachten van codecademy.com al gehad. :p
gewoon een hobbyproject(je) starten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:13
Creepy schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 16:58:
*tackelt firesphere en zet de airhorn op firesphere's hoofd* zow. Rust.

Bij ons gebeurt geen commit zonder story nummer erbij + uitleg wat die commit inhoudt. Als je na dagen werk iets gaat commiten en het is te groot of je bent het gros vergeten, dan heb je te lang niet gecommit. (Ok, met SVN kan dat een probleem zijn, maar met iets als git zijn tussentijdse commits absoluut geen probleem zolang je die niet pushed)
Bij ons komt er geen commit in zonder bugzilla issue, pull request, positieve review en alle commits in een PR gesquashed tot 1 met het bugnummer en een beschrijving erin. Plus in de merge commit message moet de naam van de reviewer zitten. Bam! (Firefox OS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

steffex schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 18:18:
Kun je niet gewoon een simpel projectje voor in je vrije tijd regelen, liefst betaald en met deadline?

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-09 23:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-09 21:23

Hoogie2004

Whohooooo

Voor de geinteresseerden, Syncfusion geeft zijn WinRT suite controls volledig gratis weg, vandaag t/m donderdag :)

http://www.syncfusion.com/sales/offers/buildwinrt

Volgens de voorwaarden moet je ze volgen op Twitter en de volgende tweet retweeten, maar ik heb geen idee of ze het controleren. https://twitter.com/Syncfusion/statuses/349862057195225089

[ Voor 3% gewijzigd door Hoogie2004 op 26-06-2013 18:54 ]

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Volgens mij hebben we het enige meisje weer weggejaagd ;)

edit:
Owh nog iets dev's gerelateerd.

Wat is Spring-Data een feest om mee te werken! Je doet gewoon dit:

Java:
1
2
3
public interface CustomerRepository extends Repository<Customer, Long> {
    Customer findByEmailAddress(String email);
}

en die interface kan je gewoon gebruiken met @Autowired ergens in je service laag en dan bedenkt die gewoon helemaal uit zichzelf wat voor query die moet maken om het gewenste resultaat te krijgen!

[ Voor 80% gewijzigd door Ozzie op 26-06-2013 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ozzie schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 19:38:
Volgens mij hebben we het enige meisje weer weggejaagd ;)
_O-

Ik denk dat't wel meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:05

StM

De vorige keer met Sanne ook al :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ik denk niet dat San erg bang is hier te komen hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Was dat dat meisje die hier na dat Bokt gebeuren tevoorschijn kwam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Hoogie2004 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 18:53:
[...] Volgens de voorwaarden moet je ze volgen op Twitter en de volgende tweet retweeten, maar ik heb geen idee of ze het controleren. https://twitter.com/Syncfusion/statuses/349862057195225089
Der staat niet dat je ze moet retweeten om er van te mogen profiteren, alleen dat ze willen dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Caelorum schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 19:44:
[...]

Der staat niet dat je ze moet retweeten om er van te mogen profiteren, alleen dat ze willen dat je het doet.
Zegt niet zoveel, kan ook dat je wel moet RT'en hoor. Kun je namelijk via de API checken :)

DraMaandag herhaalt zich. Ik zit WEER tegen de verkeerde database te werken. :F :F :F :F :F :F :F :F :F :F :F :F
The amount of facepalm can not express my feelings.

[ Voor 20% gewijzigd door Firesphere op 26-06-2013 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Firesphere schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 19:45:
[...]

Zegt niet zoveel, kan ook dat je wel moet RT'en hoor. Kun je namelijk via de API checken :)

DraMaandag herhaalt zich. Ik zit WEER tegen de verkeerde database te werken. :F :F :F :F :F :F :F :F :F :F :F :F
The amount of facepalm can not express my feelings.
In productie een paar tables gedropt? :P

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Hydra schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 20:00:
[...]

In productie een paar tables gedropt? :P
Thank god niet! Nog geen productietables vermoord. Maar ja... wel een halve staging-database zojuist uit het raam geflikkerd :/

Gelukkig had ik toevallig gister een backup gedraaid :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellos
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 17:22
nvm

[ Voor 97% gewijzigd door Ellos op 26-06-2013 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
* incaz voor de goede orde wel op wil merken dat AdoraBella niet deenige vrouw in de devschuur was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
.oisyn schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 16:29:
[...]

Welke code base?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Firesphere schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 19:45:
[...] Zegt niet zoveel, kan ook dat je wel moet RT'en hoor. Kun je namelijk via de API checken :) [...]
Maar ze hebben toch geen manier om een twitter account aan een customer account te koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
incaz schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 20:18:
* incaz voor de goede orde wel op wil merken dat AdoraBella niet deenige vrouw in de devschuur was...
Jeej, nog een vrouw _/-\o_ <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Caelorum schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 20:26:
[...]

Maar ze hebben toch geen manier om een twitter account aan een customer account te koppelen?
Ze kunnen je vragen om voor het verkrijgen van de kortingscode, in te loggen met twitter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

incaz schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 20:18:
Is.

Of zou ze echt bang zijn voor al dit nerd-gedoe hier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik had al gewaarschuwd dat het overdag een gekkenhuis is:
Daos schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 00:55:
Voel jezelf welkom. Dit topic is 's avonds meestal wel gezellig. Overdag is het een gekkenhuis.
Ze heeft verder weinig slaap gehad. Gisteren nog reageren tot een uur of 3 en alweer voor 8-en vandaag. Dat is nog geen 5 uur slaap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Allemaal. Goed, misschien is het 3 minuten. Maar geen 15 :P

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Voor degenen zonder HKXS, 1 juli is de magische datum. Iets met kogels en kerken...
Dan stop ik met roken. Schijnt namelijk slecht te zijn als je bronchitis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
Daos schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 20:37:
Ik had al gewaarschuwd dat het overdag een gekkenhuis is:

[...]

Ze heeft verder weinig slaap gehad. Gisteren nog reageren tot een uur of 3 en alweer voor 8-en vandaag. Dat is nog geen 5 uur slaap.
dat is mijn dagelijkse hoeveelheid... ik zie het niet als een issue ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Firesphere schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 20:50:
Voor degenen zonder HKXS, 1 juli is de magische datum. Iets met kogels en kerken...
HK moet ik ook nog een keer aanvragen... Maar ben bang dat GoT dan nog meer tijd gaat kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Firesphere schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 20:32:
[...] Ze kunnen je vragen om voor het verkrijgen van de kortingscode, in te loggen met twitter ;)
Maar dat doen ze niet. Ze verwijzen naar een link waar de promo code al is ingevuld. Enigste wat je nog moet doen is op update order klikken. Heb ook net een mailtje gehad dat ze mij bedanken voor het meedoen en dat ze voor 'maar' 800USD ook de gehele suite kunnen aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
.oisyn schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 20:49:
[...]

Allemaal. Goed, misschien is het 3 minuten. Maar geen 15 :P
SSD? Oftwel, what's the catch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

altijd handig zoon tools collectie.. direct maar gedownload (zal het wel de eerste tijd niet gebruiken....
blijf een nederlander.... mhhh gratis... hebbe hebbe :-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
Firesphere schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 19:39:
[...]

_O-

Ik denk dat't wel meevalt.
Ik ook, maar hoe dan ook vind ik het vrij kansloos hoe er hier zo anders op een meid gereageerd wordt dan op een jongen. Is dat nu écht nodig? 8)7

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Idd, ik wil ook wel wat meer aandacht :P

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Kutzooi, paar maanden het idee opgevat een website van me herschrijven naar MVC met een beetje SignalR leukheid. Tijdje laten liggen, je kent het wel, maar moet toch echt voor 2 augustus live. Nou zit ik dus 's avonds ook te devven.. :r

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

PrisonerOfPain schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 22:32:
[...]

SSD? Oftwel, what's the catch?
Gewoon Incredibuild. Code build he, geen content.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

NMe schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 23:01:
[...]

Ik ook, maar hoe dan ook vind ik het vrij kansloos hoe er hier zo anders op een meid gereageerd wordt dan op een jongen. Is dat nu écht nodig? 8)7
Nope, daarom doe ik het ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Firesphere schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 20:50:
Haha, grapjas. Het is ook slecht als je geen bronchitis hebt hoor :> .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor453
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:08
Aloys schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 23:44:
[...]

Haha, grapjas. Het is ook slecht als je geen bronchitis hebt hoor :> .
Ik heb ook eens ergens wat gelezen over wat er zou gebeuren als iedereen ter wereld zou stoppen met roken... dan valt de hele wereldmaatschappij als een baksteen. Neemt niet weg dat het nog steeds slecht is.

[ Voor 5% gewijzigd door Cor453 op 26-06-2013 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
.oisyn schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 23:28:
[...]

Gewoon Incredibuild. Code build he, geen content.
De persoon die dat opgezet heeft mag hier ook wel eens langs komen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styxxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:26
BtM909 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 23:24:
Idd, ik wil ook wel wat meer aandacht :P
BtM!! Hoi :w
Pagina: 1 ... 131 ... 188 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.