armageddon_2k1 schreef op zondag 23 juni 2013 @ 14:00:
Correct me if I am wrong, maar ik lees het volgende:
Iemand bepaald dat er een deadline is. Die is onhaalbaar binnen de normale werkuren. Ik neem aan dat jouw team dat ook aangegeven heeft. Andere teamleden zijn blijkbaar gewoon pleite en hebben niet geschikt werk afgeleverd. Jij zit vervolgens op je zondag keihard te werken.
Gedeeltelijk waar. Maar aangezien ik daar als zelfstandige werk en de ICT afdeling leidt ben ik uiteraard (mede) verantwoordelijk voor de deadlines. Als ik een deadline goedkeur ben ik wat dat betreft net zo fout.
Wellicht ben ik een luie donder, maar ik zou dan zoiets hebben van "zak er maar in".
Ik wil je niet direct een luie donder noemen hoor

Maar het is vaak een kwestie ons-helpt-ons. Als ik de enige zou zijn die voor deze deadline aan het rennen was geef ik je gelijk, maar gelukkig roepen anderen mensen ook als dat het een gedeelde effort is en dat we dus allemaal moeten rennen

Ik ben alleen niet de persoon die dat van een ander verlangt, maar stel het wel op prijs.
Aangezien ik de enige senior ben ligt de zwaarte van het technische deel op mijn schouder. Het simpele werk kan ik delegeren, maar complexe taken moet ik begeleiden of zelf uitzetten.
De persoon die overigens in afwezigheid schittert heeft daar goede redenen voor, ik neem het hem niet kwalijk, maar baal er wel van dat het zo is achtergelaten.
want .Gertjan. werkt toch wel door in z'n weekend

Die indruk hebben mensen al, iets met eigen baas en extreem ambitieus
Daarnaast komt alles met een prijs. Ik heb de opdrachtgever aangegeven dat we er nu aan trekken, maar dat het consequenties heeft voor andere projecten en voor het team. Daarnaast zal er of tijd gecompenseerd moeten worden of moeten worden bijbetaald. Mijn voorkeur gaat naar het eerste, want geld boeit mij niet zo, geef mij maar rust

Bij ons (product-ontwikkeling) hebben we ook een mentaliteit van achterlijke deadlines, maar daar zijn we als project-team lekker stellig in. Als het ons onhaalbaar lijkt dan geven we dat aan, met de consequenties die daaruit voortvloeien.
Ik heb het ook wel aangegeven, maar we hadden de boel gewoon onderschat. We kregen te horen dat we binnen 4 weken een go moesten geven op het systeem zonder dat ik echt in de materie zat (ik was op dat moment vooral op een ander project aan het focussen voor die klant). Op basis van de planning van de andere ontwikkelaar(s) en hun status updates had ik aangenomen een stuk verder te zijn.
Wat er is werkt, maar er zijn nog heel veel losse eindjes.
Helaas is de klant nogal van: "Oh ik moet tussen A en B kiezen... Kunnen we niet beiden doen in dezelfde tijd" of "Ik ken nog wel wat seniors die we
even bij kunnen prikken..." Hij bedoelt het goed, maar ik ben daardoor soms in de verleiding te snel toe te geven.

Yep. Hierdoor zie ik het ook een stukje als persoonlijk falen.
De relatie met de opdracht gever is over het algemeen een erg goede. Uiteraard hebben wij onze botsingen, maar we hebben een goede samenwerking
(daarnaast heeft hij aan het kraambed gestaan van mijn bedrijf aangezien hij een van de eerste opdrachtgevers was die wilde investeren in een langdurige samenwerking). Voor dit deel van het project werk ik samen met 2 van zijn ontwikkelaars en hebben we als groep het project redelijk onderschat en het werk van een van de collega's overschat. Door mijn seniority in het project (in een klein project ben je snel senior

maar ik ben projectleider + technical lead) ligt de bal nu bij mij om te boel in goede banen te sturen, maar helaas moet ik het komende week met minder resources doen.
(wat ik zoals gezegd de persoon in kwestie niet kwalijk neem)
De deadline die we hebben is voor alle partijen van belang, voor de opdrachtgever om zijn product te marketen (dit is een early access release voor een van zijn klanten) maar ook voor mij om continuity te krijgen en te houden voor mijn bedrijf.
Gelukkig is de klant wel bewust dat hij erg veel van mij vraagt en heeft ook al diverse voorstellen gedaan om straks de moeite te compenseren
(hij is zich er van bewust dat als ik wegval hij helemaal met lege handen staat). Het is dus niet erg rampzalig, maar het is wel veel en even doorbijten.

Alle partijen vragen zich af waar het exact is mis gegaan, maar vermoedelijk is het gewoon een samenloop van omstandigheden die nu voor de ellende zorgt.
Een van de zaken die we gigantisch hebben overschat is de code van de junior/stagiair, door omstandigheden (oa mijn parttime rol) hebben we weinig controle gehad en zie ik in de code waar hij vast is gelopen. Uit verlegenheid/eigenwijsheid heeft hij diverse keren niet om hulp gevraagd waardoor we nu tegen problemen aanlopen.
Mijn wijze les is in ieder geval dat ik wat strakker moet checken op junior/medior's en ze wat vaker moet challengen. Helaas was er geen tijd voor en is dat weggezakt, er stond bijvoorbeeld een walkthrough van de code van de junior op het programma waarbij hij mij liet zien wat hij gemaakt had en we daar direct even feedback op gaven. Mijn verwachtingen waren onrealistisch hoog en dat heeft nu problemen opgeleverd... Doordat ik in eerste instantie als 100% developmenttijd was meegerekend had ik weinig tijd voor het proces eromheen, dat is een van de grootste fouten die gemaakt is, hierdoor had ik geen overzicht en is het min of meer misgelopen.
Ach ja, na een avondje rust ben ik lekker afgekoeld en kunnen we weer verder.