Driving a cadillac in a fool's parade.
persoonlijk vind ik het tegenwoordig allemaal wel best zolang ik maar kan coden. Het liefst btw in Sublime2, dat ius echt een halve IDE tegenwoordigkwaakvaak_v2 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:13:
oooh een met mijn taalIDE kan ik sneller een gaatje in de sneeuw pissen discussie
[ Voor 27% gewijzigd door Gropah op 17-06-2013 11:15 ]
Ik gebruik p4merge maar ik was benieuwd of het iets was
Waarom een halve IDE gebruiken als er genoeg hele IDE's zijn?Gropah schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:14:
[...]
persoonlijk vind ik het tegenwoordig allemaal wel best zolang ik maar kan coden. Het liefst btw in Sublime2, dat ius echt een halve IDE tegenwoordig
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Als developer hoor je eigenlijk gewoon op een fatsoenlijke bak te werken en dan is 8GB toch echt wel het minimum.Ryur schreef op maandag 17 juni 2013 @ 09:32:
SSD & 8+ GB geheugen is bijna aan te raden. En als ik zie met wat voorn 'bejaarde' computers mijn collega's werken, zouden ze nooit VS lekker kunnen draaien!
Ligt er toch ook aan wat je developt. Een php developer heeft bijvoorbeeld echt geen 8GB nodig hoor.PrisonerOfPain schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:21:
[...]
Als developer hoor je eigenlijk gewoon op een fatsoenlijke bak te werken en dan is 8GB toch echt wel het minimum.
RTFM!
Ik gebruik sublime ook, voor als ik even snel wat moet editen en geen zin heb om het hele project in te laden.Gropah schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:14:
[...]
persoonlijk vind ik het tegenwoordig allemaal wel best zolang ik maar kan coden. Het liefst btw in Sublime2, dat ius echt een halve IDE tegenwoordig
Maar als ik voor het dagelijkse werk gebruik beetje vlot een gat in de sneeuw moet pissen, gebruik ik toch liever phpstorm in combinatie met de symfony2 plugin en een goed ingesteld project qua paden etc.
Die naadloze intergratie kan sublime2 echt niet aan tippen. En is sublime imho ook nooit echt voor bedoeld, leuk dat het met een mix van plugin's een IDE kan nadoen, maar het mist toch echt de intergratie van alle onderdelen op elkaar.
Mwoaahh... een php scriptkiddie die even een bestandje aan wil passen misschien niet, maar als je serieus met php bezig bent. Eventueel headless puppet instanties van servers op je machine hebt staan etc, dan is 8Gb toch wel erg prettig.. Ik merk op mijn I7 mbp echt wel verschil in snelheid tussen 4gb en 12Gb en ik doe voornamelijk php en javascript._Moe_ schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:26:
[...]
Ligt er toch ook aan wat je developt. Een php developer heeft bijvoorbeeld echt geen 8GB nodig hoor.
[ Voor 25% gewijzigd door kwaakvaak_v2 op 17-06-2013 11:29 ]
Ook dan heb je al snel 2GB aan browser windows open, als je dan ook nog je mail, skype, code editor, database tools etc open wilt hebben zit je al snel aan 3-4GB. Waarom zou je dan niet voor 4-5 tientjes d'r 8GB in prikken?_Moe_ schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:26:
[...]
Ligt er toch ook aan wat je developt. Een php developer heeft bijvoorbeeld echt geen 8GB nodig hoor.
Ja probeer dat mijn collega-studenten aan te smeren.PrisonerOfPain schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:21:
[...]
Als developer hoor je eigenlijk gewoon op een fatsoenlijke bak te werken en dan is 8GB toch echt wel het minimum.
Ik geef je groot gelijk hoor (werk zelf op een MBP met 16GB + SSD). Maar soms zie ik van die oude brakke laptops.
Omdat: multiple cursors, snelheid, plugins waardoor het meestal kan doen waar ik een IDE voor gebruik.Woy schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:20:
[...]
Waarom een halve IDE gebruiken als er genoeg hele IDE's zijn?
Ik ben voornamelijk bezig met C, soms Java (waar dan ook wel Eclipse voor open gaat, als het hele dingen opzetten ed is), soms Haskell, soms een ander raar taaltje. Vaak kan ik met een plugin in zo'n geval alles doen wat ik met een IDE zou doen (want ik ontwikkel niet fulltime in 1 taal, student) en werkt het gewoon sneller voor mij dan weer moeten wennen aan een nieuwe IDE, of een plugin vinden voor Eclipse die goed werkt.kwaakvaak_v2 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:27:
[...]
Ik gebruik sublime ook, voor als ik even snel wat moet editen en geen zin heb om het hele project in te laden.
Maar als ik voor het dagelijkse werk gebruik beetje vlot een gat in de sneeuw moet pissen, gebruik ik toch liever phpstorm in combinatie met de symfony2 plugin en een goed ingesteld project qua paden etc.
Die naadloze intergratie kan sublime2 echt niet aan tippen. En is sublime imho ook nooit echt voor bedoeld, leuk dat het met een mix van plugin's een IDE kan nadoen, maar het mist toch echt de intergratie van alle onderdelen op elkaar.
en dan jammeren als hun PC/laptop trager is en/of het programma niet goed/snel kan draaienRyur schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:31:
[...]
Ja probeer dat mijn collega-studenten aan te smeren.
Ik geef je groot gelijk hoor (werk zelf op een MBP met 16GB + SSD). Maar soms zie ik van die oude brakke laptops.
[ Voor 11% gewijzigd door Gropah op 17-06-2013 11:33 ]
Mwah, hier als php/front-end webdev, met 4GB red ik het niet hoor. Aardig wat Chrome vensters, PhpStorm, Photoshop, PDF'je hier en daar. Nee dan is 8GB en een SSD wel welkom_Moe_ schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:26:
[...]
Precies, het kost relatief gezien zo weinig (halfuurtje freelance werk voor een reepje geheugen), dat je eigenlijk gek bent als je het niet doet zeker als je kijkt naar de productiviteit die er tegenover staatRyur schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:31:
[...]
Ja probeer dat mijn collega-studenten aan te smeren.
4GB is dan echt te weinig om lekker snel te kunnen werken.
In verhouding tot wat een developer je kost is geheugen ook praktisch gratis natuurlijk.Ealanrian schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:50:
Dat zijn behoorlijk wijde perken dan...
https://niels.nu
Ik word wel vrolijk van Beyond Compare, alleen de opstarttijd is niet iets om over naar huis te schrijven ('t is niet tientallen seconden maar ik verwacht wel near-instant). De auto merge van conflicterende blokken is vaak ook gewoon goed.PrisonerOfPain schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:18:
[...]
Ik gebruik p4merge maar ik was benieuwd of het iets was
[ Voor 11% gewijzigd door .oisyn op 17-06-2013 11:58 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Inderdaad, 100 euro voor geheugen of een developer die elke dag een half uur kwijt is aan 'wachten op zijn pc'.Hydra schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:50:
[...]
In verhouding tot wat een developer je kost is geheugen ook praktisch gratis natuurlijk.
Ik vind dit soort reacties gewoon dev-schuur onwaardig. Java wordt in de back-end enorm veel gebruikt en er is een enorm tekort aan goeie Java devs. Het is niet meer dan logisch dat het onderwezen wordt. Komt nog eens bij dat overstappen tussen C# en Java extrem simpel is; een goeie dev leert programmeren, niet een taal. Als je Java kent is overstappen naar C++ na wat zelfstudie ook geen issue.BikkelZ schreef op maandag 17 juni 2013 @ 01:50:
Nou ja ik denk dat je meer hebt aan C# aangezien Java door de meeste mensen tegenwoordig geassocieerd wordt met beveiligingsproblemen, spywarebalken, rechtszaken tegen bedrijven die Java gebruiken (Google) en een bloedirritante updater.
Mensen die bij Java beginnen over browser plugins hebben gewoon niet door dat Java in de browser al 10 jaar dood is.
.oisyn schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:56:
[...]
Ik word wel vrolijk van Beyond Compare, alleen de opstarttijd is niet iets om over naar huis te schrijven ('t is niet tientallen seconden maar ik verwacht wel near-instant). De auto merge van conflicterende blokken is vaak ook gewoon goed.

Wij hebben vrij regelmatig gigantische merges, wat maakt het zo geschikt?Megamind schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:10:
[...]
Heb hier wel eens flinke projecten moeten mergen, was de beste tool voor de job.
Ik neem aan dat je VS bedoelt ipv .Net?Woy schreef op maandag 17 juni 2013 @ 10:10:
Mijn ervaring is juist dat Eclipse een stuk meer resources nodig heeft dan .NET
Eclipse zit ook gewoon anders in elkaar. VS is gewoon een IDE. Eclipse is een framework met daarbovenop plugins die samen bijvoorbeeld een Java IDE vormen. Maar hetzelfde framework + plugins gebeuren wordt ook gebruikt om andere IDE's op te bouwen zoals de spring tool suite.
Afgezien dat het ff aan het opstarten is, is het gewoon een prima IDE. En het opstarten boeit me niet; dan ben ik toch koffie aan het halen.
Het mergen zelf werkt perfect, aangezien het hier om een 1000 tal bestanden gaat ga je ze niet 1 voor 1 langs. Hij synct bestanden die verwijderd en toegevoegd zijn aan de source en merged diffs met bestaande files.PrisonerOfPain schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:11:
[...]
Wij hebben vrij regelmatig gigantische merges, wat maakt het zo geschikt?
DamnHuHu schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:47:
Hier mag je je systemen, binnen de perken, zelf samenstellen. Ik heb nu een dual xeon 2.67Ghz met 24GB RAM staan.
Zit ik hier met mijn i5, 3gb ram en NVS 4200m >_>
ja 3 gb, ik dacht dat het aan mn 32 bits W7 lag maar na het installen van 64 bits W7 blijkt het toch echt 3 gb te zijn........
En ja 4200m. Iedereen heeft hier een laptop. Er zijn maar een handvol desktops en die zijn zeker niet voor de devs. Op zich geen ramp hoor..
[ Voor 16% gewijzigd door Soundless op 17-06-2013 12:17 ]
Verwijderd
Kuch kuch http://www.joelonsoftware...ePerilsofJavaSchools.htmlHydra schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:07:
een goeie dev leert programmeren, niet een taal. Als je Java kent is overstappen naar C++ na wat zelfstudie ook geen issue.
Zo begon ik ook ongeveer een half jaar terug met mijn huidige laptop. Tegenwoordig zit heb ik er een quadcore en 16GB RAM in geplaatst. De NVS kan ik niet upgraden, maar dat boeit ook niet. Ik gebruik hem toch nooit. Mijn intel IGP heeft nog betere OpenGL supportSoundless schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:16:
[...]
Zit ik hier met mijn i5, 3gb ram en NVS 4200m >_>

Verwijderd
Maar dat is ook hardstikke gevaarlijk man! Laten weten dat je bereikbaar bent!Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:29:
Systeembeheerder blijft maar stug volhouden dat pingen een groot beveiligingsrisico is. Tevens is het niet mogelijk om het enkel naar buiten toe te staan, dan wordt het naar binnen toe ook toegelaten.Zucht.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
In principe kan een mogelijke hacker het ping request wel misbruiken om te testen welke machines in een ip range aanstaan, evt. deze proberen onder uit te trekken of anders te exploiten met syncfloods etc. Maar de meeste van dat soort attacks kan een goede firewall appliance wel uit filteren voor je. Als de firewall bestaat uit een router met wat port forwards dan wordt het een ander verhaal en mag systeem beheer aldaar een ferme trap onder den kloten krijgen omdat ze hun eigen zaakjes niet onder controle hebben en dat gedwongen door schuiven naar een andere 'afdeling'Firesphere schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:30:
[...]
Maar dat is ook hardstikke gevaarlijk man! Laten weten dat je bereikbaar bent!
pdebie schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:03:
[...]
Inderdaad, 100 euro voor geheugen of een developer die elke dag een half uur kwijt is aan 'wachten op zijn pc'.

Nu moet ik zeggen dat ik ook niet meteen 1000 euro neermik voor een laptop, maar als ik merk dat het niet meekomt ga ik niet huilen over een reepje ram
The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Nee, lees het bericht wat ik quote maar eens
Dat het anders in elkaar zit praat een tekortkoming niet goed natuurlijkEclipse zit ook gewoon anders in elkaar. VS is gewoon een IDE. Eclipse is een framework met daarbovenop plugins die samen bijvoorbeeld een Java IDE vormen. Maar hetzelfde framework + plugins gebeuren wordt ook gebruikt om andere IDE's op te bouwen zoals de spring tool suite.
Afgezien dat het ff aan het opstarten is, is het gewoon een prima IDE. En het opstarten boeit me niet; dan ben ik toch koffie aan het halen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Het punt is dat er gewoon een afweging gemaakt moet worden bij een investering. Immers wanneer ga je bijvoorbeeld een nieuwe laptop bestellen? Na een jaar zal er al weer betere hardware zijn, maar bijna geen enkele werkgever zal zijn personeel elk jaar een nieuwe laptop geven..Gertjan. schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:35:
[...]
Helaas zijn nogal wat werkgevers daar behoorlijk kortzichtig in... Zelfde als het verschil tussen een desktop en laptop, als je net die 100 euro meer investeert zijn mensen mobiel en kunnen ze ook in de trein (of thuis) werken.
Nu moet ik zeggen dat ik ook niet meteen 1000 euro neermik voor een laptop, maar als ik merk dat het niet meekomt ga ik niet huilen over een reepje ram
Het zelfde geld met de specificaties van de hardware, er is niet zo zwart wit dat het ene systeem wel goed genoeg is en het andere niet. Er moet gewoon een weloverwogen beslissing gemaakt worden of iets de investering waard is ( Een processor die 5% sneller is zal vaak niet opwegen tegen een verdubbeling van de prijs )
Daarbij komt ook vaak nog de vraag uit wie zijn budget het komt. Ik werk veel op projecten, en uit het project budget is vaak niet veel mogelijk. Voor mijn algemene manager is het weer minder belangrijk wat voor hardware ik gebruik, want als ik een uurtje langer bezeg ben met een opdracht is dat alleen maar voordelig voor hem
[ Voor 3% gewijzigd door Woy op 17-06-2013 12:43 ]
Mijn nieuwe versie is zoveel mooier/beter/sneller dat ik het zonde vind om er niets mee te doen.Creepy schreef op maandag 17 juni 2013 @ 09:30:
[...]
Denied dus. JIj hebt al een entry gedaan en FWest heeft helemaal niks zelf gemaakt. Dat gaan we uiteraard niet doen
FWest heeft de moeite genomen om een email te sturen. Dat is al het halve werk.
Best intressant stukje. Ben het er grotendeels mee eens. Persoonlijk heb ik nog wel eens moeite met pointers, maar ben aan de andere kant ook wel blij dat ik het een beetje door heb.
Toch zal C nooit echt mijn voorkeurstaal zijn, iets te low level. Ik zit atm erg te kijken naar C++, omdat het OO kan en een redelijk uitgebreide lib heeft. (iemand die nog een goed boek voor het leren van C++ (liefst multiplatform, dus geen visual C++)?)
Klopt, maar ik heb het over een geval waar ik als developer op een bak van 5+ jaar oud (die bij aanschaf al budget was) werd gezet met een OS waar VS niet op draaide. Dus die was echt aan vervanging toe. Ik hoef niet ieder jaar een nieuwe machine, maar een budget bak van 5+ jaar oud is misschien toch wel een beetje overdrevenWoy schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:42:
[...]
Het punt is dat er gewoon een afweging gemaakt moet worden bij een investering. Immers wanneer ga je bijvoorbeeld een nieuwe laptop bestellen? Na een jaar zal er al weer betere hardware zijn, maar bijna geen enkele werkgever zal zijn personeel elk jaar een nieuwe laptop geven.

Nu mocht ik na veel geklaag (en zelfs dreigen met opstappen) eindelijk een nieuwe machine uitzoeken, maar een laptop zat er niet in (een collega had er wel een

Ik tekende destijds regelmatig modellen uit op papier om ze vervolgens te implementeren als ik op het werk was, maar aangezien de baas niet echt wilde investeren voelde ik mij op een gegeven moment ook niet meer geroepen dat wel te doen...
Ah well, ik heb toen wel geleerd dat ik wat harder moet onderhandelen
Daar heb je gelijk inHet zelfde geld met de specificaties van de hardware, er is niet zo zwart wit dat het ene systeem wel goed genoeg is en het andere niet. Er moet gewoon een weloverwogen beslissing gemaakt worden of iets de investering waard is ( Een processor die 5% sneller is zal vaak niet opwegen tegen een verdubbeling van de prijs )
Daarbij komt ook vaak nog de vraag uit wie zijn budget het komt. Ik werk veel op projecten, en uit het project budget is vaak niet veel mogelijk. Voor mijn algemene manager is het weer minder belangrijk wat voor hardware ik gebruik, want als ik een uurtje langer bezeg ben met een opdracht is dat alleen maar voordelig voor hem
Gisteren moest was ik bij mijn ouders en gebruikte even hun laptop. Mijn god, wat een drama zeg. Een klassieke HDD, niet al te veel geheugen en Windows 7... Thuis druk ik op de knop en voordat ik zit is Windows al gestart. Dit duurde een eeuwigheid

Wat is de periode voor de vakantie toch altijd een drama. Klanten beginnen nu te haasten omdat ze voor de vakantie nog ff wat willen releasen, sommige houden er deadlines op na die ze niet even met mij communiceren (oh, je bent er dan niet, maar het moet de dag daarna live

Daarnaast begint voor een aantal zaken de tijd te dringen, door de vakanties van klanten en mijzelf is de tijd voor bepaalde overleggen erg beperkt, maar ze wachten het liefst tot het allerlaatste moment...

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
En dan wint FWest straks een prijs zonder dat ie zelf iets gedaan heeft. Dat kan natuurlijk niet. De regels waren ook 100% duidelijk, dus wat dat betreft kan daar ook echt geen misverstand over bestaan. Ik wil best je nieuwe entry runnen, maar wat de uitkomst dan ook is, meedoen voor de prijzen is er dan echt niet bij.Daos schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:48:
[...]
Mijn nieuwe versie is zoveel mooier/beter/sneller dat ik het zonde vind om er niets mee te doen.
FWest heeft de moeite genomen om een email te sturen. Dat is al het halve werk.
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Wat ik al zei, de automerge bij conflicterende blokken is vaak precies wat je wilt. P4Merge zal bij een conflict helemaal niets doen, ook al is er feitelijk geen conflict als je het puur per regel bekijkt. Beyond Compare probeert de changes van de ene file ook te reapplyen in de veranderde delen van de andere file.PrisonerOfPain schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:11:
[...]
Wij hebben vrij regelmatig gigantische merges, wat maakt het zo geschikt?
Wat ik ook fijn vind is dat je de base file kunt zien (kan niet in p4merge, maar is een vrij standaard feature in andere merge tools), en dat hij de base, yours, theirs en merged regel waar de cursor op staat onder elkaar kunt zien zodat je goed kan zien wat er nou precies gechanged is (vooral handig bij kleine changes op relatief lange regels code).
Hij kan trouwens ook andere file formats diffen en mergen, zoals directories, plaatjes, etc. Helaas geen XML files, al kun je wel een XML formatter plugin gebruiken zodat een textuele diff redelijk goed werkt (door alle nodes en attributes op afzonderlijke regels te zetten en de attributes alfabetisch te sorteren)
[ Voor 18% gewijzigd door .oisyn op 17-06-2013 13:14 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Met de oude versie maak ik ook nog redelijke kans op een prijs. Ik laat het dan maar zo.Creepy schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:08:
[...]
En dan wint FWest straks een prijs zonder dat ie zelf iets gedaan heeft. Dat kan natuurlijk niet. De regels waren ook 100% duidelijk, dus wat dat betreft kan daar ook echt geen misverstand over bestaan. Ik wil best je nieuwe entry runnen, maar wat de uitkomst dan ook is, meedoen voor de prijzen is er dan echt niet bij.
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Hier ook jammer. Wij hebben gloednieuwe HP Z220 workstations hier staan, maar een SSD schijf kon er niet vanaf.Gertjan. schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:35:
[...]
Helaas zijn nogal wat werkgevers daar behoorlijk kortzichtig in... Zelfde als het verschil tussen een desktop en laptop, als je net die 100 euro meer investeert zijn mensen mobiel en kunnen ze ook in de trein (of thuis) werken.
VS is even zo goed een framework met daar bovenop plugins. Hoe dacht je dat Visual Studio extensions werkten?Hydra schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:13:
Eclipse zit ook gewoon anders in elkaar. VS is gewoon een IDE. Eclipse is een framework met daarbovenop plugins die samen bijvoorbeeld een Java IDE vormen. Maar hetzelfde framework + plugins gebeuren wordt ook gebruikt om andere IDE's op te bouwen zoals de spring tool suite.
Kijk ook eens wat verder, bijvoorbeeld naar betaalde extensions zoals Xamarin, Amathyst, Ruby in Steel, etc. Dan zul je zien dat er dus ook gewoon ondersteuning voor nieuwe talen of applicatie frameworks in Visual Studio gemaakt wordt.
Met VS2012 is het 'core framework' ook een flink deel uitgekleed en is er een boel naar losse feature plugins verschoven, zodat deze individueel bijgewerkt kunnen worden. (Handiger dan monolitische updates voor een systeem zo groot als VS, zeker als je een aantal zeer actieve onderdelen hebt en een aantal minder actieve.)
Dat klinkt toch echt wel hetzelfde als Eclipse...
[ Voor 27% gewijzigd door R4gnax op 17-06-2013 13:35 ]
Hangt er vanaf of er wederzijdse interesse isMegamind schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:35:
Je recruiter Facebooken is geen idee, nu je weet dat ze wel van kinky spelletjes houdt is het gesprek toch iets ongemakkelijker..
PICS!!!!!!!!Megamind schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:35:
Je recruiter Facebooken is geen idee, nu je weet dat ze wel van kinky spelletjes houdt is het gesprek toch iets ongemakkelijker..
WauwMegamind schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:35:
Gewoon keihard domineren tijdens het interview?Megamind schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:35:

totdat ze in de devschuur rondt hangt en je nu gaat ondervragen over waarom je haar persoonlijke voorkeuren op het internet zit rond te spuien.Megamind schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:35:
Hey, dan moet je maar geen publiek facebook profiel makenGropah schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:43:
[...]
totdat ze in de devschuur rondt hangt en je nu gaat ondervragen over waarom je haar persoonlijke voorkeuren op het internet zit rond te spuien.
Heb het wel even laten vallen tijdens het gesprek en ze ging er naar kijken. Fop IT'ers
Wat Joel daar aanhaalt is voornamelijk brak onderwijs. Het geld net zo hard voor C# (en nog meer voor php bv). Daarom zie je bij fatsoenlijke opleidingen ook dat je bijvoorbeeld opdrachten krijgt waarbij je geen gebruik mag maken van het collection framework en zelf een linkedlist, red-black tree, priorityheap of bubblesort moet implementeren.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Heb hetzelfde ongeveer gehad bij m'n vorige baas; nieuwe laptop (na eindeloos zeuren, dat beestje van mij van 5 jaar oud trok het gewoon niet meer), flink aan de prijs, maar een SSD van 80E was te duur. Dat de opstarttijden van m'n laptop nogal m'n productiviteit hinderden en ik vrij makkelijk een ROI van een paar dagen aan kon tonen deed er niet toe "want 80 euro"pdebie schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:30:
Hier ook jammer. Wij hebben gloednieuwe HP Z220 workstations hier staan, maar een SSD schijf kon er niet vanaf

Beetje hetzelfde soort kortzichtigheid als onze overheid nu tentoon spreidt. 'Ollanders zijn de laatste jaren een beetje te goed geworden in die zunigheid.
Helemaal mee eens. Ik vind de titel dan ook erg slecht gekozen. Java is een heel erg prima taal om mee te beginnen. Maar je moet een taal en het bijbehorende framework niet op 1 hoop gooien: een opleiding waar je geen datastructuren zelf moet implementeren is m.i. een slechte opleiding. En de mijne ging gelukkig ook nog een stuk dieper.Janoz schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:48:
Wat Joel daar aanhaalt is voornamelijk brak onderwijs. Het geld net zo hard voor C# (en nog meer voor php bv). Daarom zie je bij fatsoenlijke opleidingen ook dat je bijvoorbeeld opdrachten krijgt waarbij je geen gebruik mag maken van het collection framework en zelf een linkedlist, red-black tree, priorityheap of bubblesort moet implementeren.
Hoe kinky is kinky? Bij mij is de regel dat ik sowieso niets op internet zet waarvan ik niet wil dat m'n moeder of m'n baas erachter komt. Maar als je zo open bent, tjaMegamind schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:44:
Heb het wel even laten vallen tijdens het gesprek en ze ging er naar kijken. Fop IT'ers
[ Voor 42% gewijzigd door Hydra op 17-06-2013 13:52 ]
Een red-black tree uittypen is toch wel een van de kutste dingen die er zijn, desalniettemin ben ik toch blij dat ik het ooit gedaan heb.Janoz schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:48:
[...]
Ik heb het zelf ooit nog helemaal in pascal uitgeschreven. Ik mocht willen dat ik het in een object georiënteerde taal had mogen doen. Dat had alvast een stuk gescheeld met de leesbaarheid.PrisonerOfPain schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:50:
[...]
Een red-black tree uittypen is toch wel een van de kutste dingen die er zijn, desalniettemin ben ik toch blij dat ik het ooit gedaan heb.
Doe de cursus van Brokken in september (en gebruik het bijbehorende boek). Leer je prima C++ van.Gropah schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:59:
[...]
(iemand die nog een goed boek voor het leren van C++ (liefst multiplatform, dus geen visual C++)?)
You wishJanoz schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:55:
[...]
Ik heb het zelf ooit nog helemaal in pascal uitgeschreven. Ik mocht willen dat ik het in een object georiënteerde taal had mogen doen. Dat had alvast een stuk gescheeld met de leesbaarheid.
Dat is iets wat ik zeer graag wil doen, echter kan dat waarschijnlijk niet in de tijd die ik denk te hebbenIntru schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:56:
[...]
Doe de cursus van Brokken in september (en gebruik het bijbehorende boek). Leer je prima C++ van.
Bah...
Sociale netwerken

In other news: Ik heb een nieuwe bureaustoel
hmmmmmmmmmMerethil schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:59:
Het netwerk is hier zo dichtgespijkerd dat ik écht geen malware KAN hebben.
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Ik vond datastructuren juist het leukste vak, ook voor een 'n00b' als ik een enorme eye-opener. Heb tegenwoordig nog steeds de neiging om datastructuren zelf te gaan implementeren omdat ik 't gewoon leuk vind.PrisonerOfPain schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:50:
Een red-black tree uittypen is toch wel een van de kutste dingen die er zijn, desalniettemin ben ik toch blij dat ik het ooit gedaan heb.
De boeken van Scott Meyer (Effective C++) zijn erg goed.Gropah schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:58:
[...]
Dat is iets wat ik zeer graag wil doen, echter kan dat waarschijnlijk niet in de tijd die ik denk te hebbenDaarnaast zou ik graag in de zomervakantie een begin er aan willen maken, zodat ik het volgend studiejaar kan gebruiken (met een beetje meer moeite).
Maar ik gebruik de laptop alleen hier op 't werk, in 't vrij goed beveiligde netwerk.
Alle downloads lopen via een virtuele machine omdat we niet zomaar alles los kunnen downloaden... Gedoe.
Maar nu heb ik dus geen Facebook meer

....Oh... Internet Explorer mag dan weer wel?! Rare Facebookmenschen...

[ Voor 8% gewijzigd door Merethil op 17-06-2013 14:14 ]
Die zijn handig als je al C++ kent. Ze bevatten meest gemaakte fouten en 'best practices'.Sh4wn schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:08:
[...]
De boeken van Scott Meyer (Effective C++) zijn erg goed.
Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.
Devschuur onwaardig? Een goede Java-programmeur heeft tot aan zijn dood werk, net als een goede COBOL-programmeur. Het gaat om het aantal nieuwe projecten wat gestart wordt in een bepaalde taal, daar maak ik me een beetje zorgen over zeker gezien de houding van Oracle jegens Google.Hydra schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:07:
[...]
Ik vind dit soort reacties gewoon dev-schuur onwaardig. Java wordt in de back-end enorm veel gebruikt en er is een enorm tekort aan goeie Java devs. Het is niet meer dan logisch dat het onderwezen wordt. Komt nog eens bij dat overstappen tussen C# en Java extrem simpel is; een goeie dev leert programmeren, niet een taal. Als je Java kent is overstappen naar C++ na wat zelfstudie ook geen issue.
Mensen die bij Java beginnen over browser plugins hebben gewoon niet door dat Java in de browser al 10 jaar dood is.
Mocht ik een junior nodig hebben vers van zijn opleiding die alleen Java kent dan neem ik hem meteen aan voor C# werk, geen probleem.
-----------
Het gaat er mij niet om dat taal x beter dan taal y is, maar ik heb sterk de indruk dat Java momentum aan het verliezen is.
[ Voor 6% gewijzigd door BikkelZ op 17-06-2013 15:24 ]
iOS developer
Ben ik met je eens hoor, alleen is een RB-tree absoluut niet elegant te noemen met al z'n "als-ik niet de oom van een rode node ben, rotate left" of weet ik 't. Persoonlijk houd ik wel van simpel en kies dan ook zo vaak mogelijk voor een platte array.Hydra schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:07:
[...]
Ik vond datastructuren juist het leukste vak, ook voor een 'n00b' als ik een enorme eye-opener. Heb tegenwoordig nog steeds de neiging om datastructuren zelf te gaan implementeren omdat ik 't gewoon leuk vind.
Opzich denk ik dat die boeken ook handig zijn als je al kan programmeren, maar nog niet specifiek met C++. C++ syntax leer je zo aan, daarna leer je vooral C++ door de trucjes te kennen (wanneer const, wanneer reference, dingetjes met templates etc.)Daos schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:15:
[...]
Die zijn handig als je al C++ kent. Ze bevatten meest gemaakte fouten en 'best practices'.
[ Voor 3% gewijzigd door Sh4wn op 17-06-2013 14:26 ]
Ze zijn imho niet geschikt om C++ te leren (dat was de vraag). Daar heb je eerst een ander boek voor nodig. Daarna kan je jezelf verbeteren met "Effective C++: 55 Specific Ways to Improve Your Programs and Designs" of "Effective STL: 50 Specific Ways to Improve Your Use of the Standard Template Library"Sh4wn schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:25:
[...]
Opzich denk ik dat die boeken ook handig zijn als je al kan programmeren, maar nog niet specifiek met C++. C++ syntax leer je zo aan, daarna leer je vooral C++ door de trucjes te kennen (wanneer const, wanneer reference, dingetjes met templates etc.)
En vervolgens leer je dat je ze maar beter niet kunt gebruiken.Sh4wn schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:25:
daarna leer je vooral C++ door de trucjes te kennen
Ik ben helemaal in de war
De consensus van MVC is volgens mij dat de informatie vanuit de view rechtstreeks naar model gaat en niet andersom. De controller is eigenlijk altijd de entiteit die de data uit de model ontvangt en daarmee de view aanstuurt voor zover ik weet. Overigens is in de meeste PHP frameworks het geval dat de controller 'het aanspreekpunt is' en dan is de kunst om alle data zo snel mogelijk aan de model te geven.TrailBlazer schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:23:
Ik ben weer eens aan het proberen om MVC toe te passen op min PHP prutswerk. Ik krijg steeds meer het idee dat er helemaal geen consensus is hoe het zou moeten werken. Met name de communicatie richting de view. In mijn setup roept de controller een instance van de view class aan met als input de data die Controller van het model heeft gekregen. Je leest echt ook vaak dat de view direct geupdate wordt door het model.
Verder is het vooral belangrijk dat je zelf een consistente implementatie bedenkt (maar de view is echt alleen maar de baas van zichzelf en voor de rest afhankelijk van de data die deze ontvangt).
Het devschuuronwaardige aan je opmerking is dat ervaringen van de browserplugin worden geextrapoleerd naar heel Java. Ik heb denk ik hetzelfde vermoeden als Hydra, namelijk dat je geen idee hebt hoeveel Java eigenlijk gebruikt wordt en hoeveel nieuwe ontwikkelingen er nog steeds zijn. De stekker uit Java trekken zal en kan Oracle niet kunnen doen omdat een heel groot gedeelte van hun eigen product portfolio ervan afhankelijk is. Hetzelfde geld voor dat andere bedrijfje dat in de race was om de spullen van Sun over te nemen genaamd IBM.BikkelZ schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:19:
[...]
Devschuur onwaardig? Een goede Java-programmeur heeft tot aan zijn dood werk, net als een goede COBOL-programmeur. Het gaat om het aantal nieuwe projecten wat gestart wordt in een bepaalde taal, daar maak ik me een beetje zorgen over zeker gezien de houding van Oracle jegens Google.
Mocht ik een junior nodig hebben vers van zijn opleiding die alleen Java kent dan neem ik hem meteen aan voor C# werk, geen probleem.
Precies. Dit nadat ik de fout gemaakt heb van het weekend de frontpage reacties op dat Java nieuwsitem te lezen, precies hetzelfde gelul daar. Java is gewoon een industry standard als 't aankomt op grote enterpricy systemen. Java momentum aan 't verliezen? Welkom in 2013, je kunt moeilijk over momentum spreken als het al overal zit.Janoz schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:31:
[...]
Het devschuuronwaardige aan je opmerking is dat ervaringen van de browserplugin worden geextrapoleerd naar heel Java. Ik heb denk ik hetzelfde vermoeden als Hydra, namelijk dat je geen idee hebt hoeveel Java eigenlijk gebruikt wordt en hoeveel nieuwe ontwikkelingen er nog steeds zijn.
de view bepaalt toch welke actie de controller uit gaat voeren op het model. Er zal dan toch nooit direct info vanuit de view naar het model gaanPatrickH89 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:30:
[...]
De consensus van MVC is volgens mij dat de informatie vanuit de view rechtstreeks naar model gaat en niet andersom. De controller is eigenlijk altijd de entiteit die de data uit de model ontvangt en daarmee de view aanstuurt voor zover ik weet. Overigens is in de meeste PHP frameworks het geval dat de controller 'het aanspreekpunt is' en dan is de kunst om alle data zo snel mogelijk aan de model te geven.
Verder is het vooral belangrijk dat je zelf een consistente implementatie bedenkt (maar de view is echt alleen maar de baas van zichzelf en voor de rest afhankelijk van de data die deze ontvangt).
Toenemende inertia dan?Hydra schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:40:
Welkom in 2013, je kunt moeilijk over momentum spreken als het al overal zit.
[ Voor 3% gewijzigd door PrisonerOfPain op 17-06-2013 15:41 ]
Momentum kan verschillende richtingen op zijnHydra schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:40:
[...]
Precies. Dit nadat ik de fout gemaakt heb van het weekend de frontpage reacties op dat Java nieuwsitem te lezen, precies hetzelfde gelul daar. Java is gewoon een industry standard als 't aankomt op grote enterpricy systemen. Java momentum aan 't verliezen? Welkom in 2013, je kunt moeilijk over momentum spreken als het al overal zit.
Het gaat er niet om hoe veel er nu gebruik gemaakt wordt van Java maar of het nog veel gaat groeien of niet. Er zijn bergen met software geschreven in Java die ook bijgehouden moeten worden en het gaat voorlopig nergens heen maar het wordt wel ingehaald door C# op alle fronten. Oracle is naar mijn mening niet een bedrijf dat goed om gaat met Java of mensen die Java gebruiken. En alle problemen rondom de plugin stralen negatief af op het hele platform, dat is niet mijn gebrek aan inzicht.Janoz schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:31:
[...]
Het devschuuronwaardige aan je opmerking is dat ervaringen van de browserplugin worden geextrapoleerd naar heel Java. Ik heb denk ik hetzelfde vermoeden als Hydra, namelijk dat je geen idee hebt hoeveel Java eigenlijk gebruikt wordt en hoeveel nieuwe ontwikkelingen er nog steeds zijn. De stekker uit Java trekken zal en kan Oracle niet kunnen doen omdat een heel groot gedeelte van hun eigen product portfolio ervan afhankelijk is. Hetzelfde geld voor dat andere bedrijfje dat in de race was om de spullen van Sun over te nemen genaamd IBM.
iOS developer
Het kan wel dat de view rechtstreeks geupdate wordt door het model. Maar dan wordt het model zelf nog steeds aangeleverd door de controller. Vervolgens kan het model events geven dat een property veranderd is en kan de view deze updaten. Dit zal dan ook bedoeld worden met dat de view geupdate wordt door het model. Echter heb je in een web omgeving natuurlijk helemaal geen events dus is dit ook niet aan de orde.TrailBlazer schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:23:
Ik ben weer eens aan het proberen om MVC toe te passen op min PHP prutswerk. Ik krijg steeds meer het idee dat er helemaal geen consensus is hoe het zou moeten werken. Met name de communicatie richting de view. In mijn setup roept de controller een instance van de view class aan met als input de data die Controller van het model heeft gekregen. Je leest echt ook vaak dat de view direct geupdate wordt door het model.
Kleine schets van hoe het zou moeten (houd er rekening mee dat er geen DAL in MVC zit):
1. een request wordt vertaald naar een call van een action op een controller (taak van frontcontroller)
2. de action haalt de data op*, dit heeft als resultaat een model
3. de controller roept een view aan, en het model** wordt als param meegegeven
4. de view wordt gerenderd op basis van het meegegeven model
* hoe de controller de data ophaalt staat niet in MVC omschreven, dit kan een DAL "achter" het model zijn (roep het model aan, en het model haalt de data op via een DAL), of een DAL die tussen C en M in staat, dus een DAL laag die rechtstreeks wordt aangeroepen door de controller en een model returned
** het model wat je aan de view geeft hoeft niet perse het (business) model te zijn, maar kan ook een "view model" zijn, wat extra data bevat, of meer gegevens.
Het wordt niet ingehaald op alle fronten door C#. Zo is het nog redelijk platform afhankelijk, want Mono is ongeveer 3x zo traag en het gros van de servers draait toch echt linux (en zal dat zeer waarschijnlijk ook blijven doen).BikkelZ schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:50:
[...]
Het gaat er niet om hoe veel er nu gebruik gemaakt wordt van Java maar of het nog veel gaat groeien of niet. Er zijn bergen met software geschreven in Java die ook bijgehouden moeten worden en het gaat voorlopig nergens heen maar het wordt wel ingehaald door C# op alle fronten. Oracle is naar mijn mening niet een bedrijf dat goed om gaat met Java of mensen die Java gebruiken. En alle problemen rondom de plugin stralen negatief af op het hele platform, dat is niet mijn gebrek aan inzicht.
Ik ken anders zat bedrijven die hun Novell Netware inruilen voor AD + Exchange etc. Daarnaast zie ik ook wel grotere bedrijven projecten migreren naar .NET (grote verzekeringsmaatschappij b.v. maar daar zit ook nog verrot veel Delphi meuk in).Gropah schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:53:
[...]
Het wordt niet ingehaald op alle fronten door C#. Zo is het nog redelijk platform afhankelijk, want Mono is ongeveer 3x zo traag en het gros van de servers draait toch echt linux (en zal dat zeer waarschijnlijk ook blijven doen).
[ Voor 12% gewijzigd door Megamind op 17-06-2013 15:59 ]
ok dit klinkt logischRobertMe schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:52:
[...]
Het kan wel dat de view rechtstreeks geupdate wordt door het model. Maar dan wordt het model zelf nog steeds aangeleverd door de controller. Vervolgens kan het model events geven dat een property veranderd is en kan de view deze updaten. Dit zal dan ook bedoeld worden met dat de view geupdate wordt door het model. Echter heb je in een web omgeving natuurlijk helemaal geen events dus is dit ook niet aan de orde.
in mijn geval doet de controller een HTTP Request op een stukje hardware. Is dit dan mijn DAL? Dit stukje hardware spuugt XML uit wat dan mijn model zou moeten zijn.Kleine schets van hoe het zou moeten (houd er rekening mee dat er geen DAL in MVC zit):
1. een request wordt vertaald naar een call van een action op een controller (taak van frontcontroller)
2. de action haalt de data op*, dit heeft als resultaat een model
thnaks is weer wat duidelijker geworden.3. de controller roept een view aan, en het model** wordt als param meegegeven
4. de view wordt gerenderd op basis van het meegegeven model
[...]
* hoe de controller de data ophaalt staat niet in MVC omschreven, dit kan een DAL "achter" het model zijn (roep het model aan, en het model haalt de data op via een DAL), of een DAL die tussen C en M in staat, dus een DAL laag die rechtstreeks wordt aangeroepen door de controller en een model returned
** het model wat je aan de view geeft hoeft niet perse het (business) model te zijn, maar kan ook een "view model" zijn, wat extra data bevat, of meer gegevens.
Als het het model terug geeft zal het in 99,99% van de gevallen wel de DAL zijn ja. DAL hoeft natuurlijk niet perse een DB te zijn, maar kan ook een webservice zijn die de data aanlevert, of het zelf lezen uit een txt file, of het lezen van een stukje hardware met een HTTP requestTrailBlazer schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:59:
[...]
in mijn geval doet de controller een HTTP Request op een stukje hardware. Is dit dan mijn DAL? Dit stukje hardware spuugt XML uit wat dan mijn model zou moeten zijn.
Java is overdreven verbose, je kan simpele zaken nog sneller afhandelen in C of C++ dan in Java. Daarnaast ben ik van mening dat het wel klopt dat Java programmeurs te weinig inzicht hebben in allerlei gebieden (zoals inderdaad pointers en recursion). Java is een taal om managers happy te maken, er wordt veel code geproduceerd. Maar vaak kan je in een andere taal minstens zoveel functionaliteit kan hebben met minder werk/regels.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik Java maar niets vind, niet om de taal zelf (die is alleen wat verbose), maar ook het hele gebeuren er omheen. Alle tooling is log, altijd maar updates (verdacht veel beveiligingsupdates), Java vereist altijd weer de eigen packages/jars. De overdreven hoeveelheid foutmeldingen, het begint duidelijk met een IndexOutOfBounds, maar je eindigt met een stacktrace van 100'en calls waarbij het punt waar het echt fout gaat helemaal geen Exception of warning oplevert (en vaak niet in de stacktrace voorkomt). Probeer maar eens een fout je in RMI setup te detecteren ofzo
Doe mij maar C(++) voor coole dingen en Python/Ruby (moet ik nog wel leren) voor simpele snelle projectjes.
PS: Bestaat er nou eigenlijk al iets om op alle platformen een fatsoenlijke GUI te krijgen? Of mij apart per platform een native GUI (en niet zo'n we doen de stijl na UI). Swing is lelijk
Waarnaar je migreert hangt natuurlijk ook volledig van de omgeving af. Als ik een Windows desktop app. zou moeten maken zou ik ook eerder voor C# gaan dan voor Java, en op Linux zou ik dan waarschijnlijk weer eerder voor Qt gaan dan voor Java (en C#). Maar in een web omgevingen waar je een flinke brok achterliggende logica hebt zou ik wel voor een Linux server gaan met een Java backend (zoals deze site doet bv., PHP voor rechtstreeks maar data wordt "beheerd" door Java).Megamind schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:58:
[...]
Ik ken anders zat bedrijven die hun Novell Netware inruilen voor AD + Exchange etc. Daarnaast zie ik ook wel grotere bedrijven projecten migreren naar .NET (grote verzekeringsmaatschappij b.v. maar daar zit ook nog verrot veel Delphi meuk in).
Care to elaborate? Er wordt nog een heleboel ontwikkeld aan en met Java. Ik heb niet het idee dat het aan alle kanten ingehaald wordt door C#. Wat je je wel moet beseffen is dat het een compleet ander landschap is. Waar je bij .NET overgeleverd bent aan de richting van MS zie je bij het Java platform juist dat het de community is waarin de ontwikkelingen gebeuren. Dat is een voordeel, dat is een nadeel, maar dat is voornamelijk het grote fundamentele verschil tussen beide platformen.BikkelZ schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:50:
[...]
Het gaat er niet om hoe veel er nu gebruik gemaakt wordt van Java maar of het nog veel gaat groeien of niet. Er zijn bergen met software geschreven in Java die ook bijgehouden moeten worden en het gaat voorlopig nergens heen maar het wordt wel ingehaald door C# op alle fronten.
Hier zit ik zelf een beetje dubbel in. Voor het platform heeft het uiteindelijk toch best goed uitgepakt. Oracle heeft meerdere knopen doorgehakt en weer een duidelijke roadmap neergezet. Het is aan de andere kant wel zo dat ze niet gewend zijn aan de snelle doorlooptijd die het ontwikkelen en onderhouden van een browser plugin vergt. Dat laatste, gecombineerd met het feit dat de plugin (en de applets) uberhaupt al niet de focus hebben heeft wel behoorlijk wat imago problemen gegeven.Oracle is naar mijn mening niet een bedrijf dat goed om gaat met Java of mensen die Java gebruiken.
Klopt, maar van mensen die verstand hebben van de business zou ik verwachten dat ze zich minder door dergelijke onderbuikgevoelens zouden moeten leiden. .NET Hoor je toch ook niet te beoordelen op de stabiliteit van Windows ME of het tiles uiterlijk van Windows 8?En alle problemen rondom de plugin stralen negatief af op het hele platform, dat is niet mijn gebrek aan inzicht.
Kansloos gelul wat een vrij breed gedragen negatief sentiment is rondom Java. En het had allemaal makkelijk voorkomen kunnen worden door Oracle. Al je klanten lezen dit, al je klanten vloeken op die updates en die toolbar.Hydra schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:40:
[...]
Precies. Dit nadat ik de fout gemaakt heb van het weekend de frontpage reacties op dat Java nieuwsitem te lezen, precies hetzelfde gelul daar.
Het gaat niet om 2013, het gaat om de toekomst, daar zit je voor op een school. Browser en desktop Java is al verprutst, mobile lijkt inmiddels ook al gedoemd te zijn aangezien het grootste platform wat het nog gebruikte aangeklaagd is door Oracle. Als backend voor websites al ingehaald. Maar je hebt nog enterprisey systemen en embedded. Prima. Maar het staat er niet beter voor dan in 2003 en ik verwacht ook niet dat het beter is geworden in 2023.Hydra schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:40:
[...]
Java is gewoon een industry standard als 't aankomt op grote enterpricy systemen. Java momentum aan 't verliezen? Welkom in 2013, je kunt moeilijk over momentum spreken als het al overal zit.
iOS developer
Verwijderd
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2013 16:38 ]
Gaan we toch leuk meedoen

Wheehehe niceSoundless schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:37:
Ik zie dat het weer ´Java-bash-day' is
[afbeelding]
Ingehaald door? Wat zou je dan gebruiken in een Tweakers achtige omgeving waarin het backend dus een Java systeem is met Lucene en alle/veel data uit de DB al heeft gecached etc. Voor mezelf zonder echte kennis hiervan zou ik dan toch of voor C# (maar dan helemaal) of Java gaan, waarbij C# weer snel zou afvallen omdat ik "geen Windows man" ben (in ieder geval voor prive gebruik niet).BikkelZ schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:34:
... Als backend voor websites al ingehaald. ...
Je moet wat he als je je echt niet meer kan concentreren op je werk
Hoe kom je trouwens aan een sig met links + 2 regels?
HahahaSoundless schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:37:
Ik zie dat het weer ´Java-bash-day' is
[afbeelding]
- I love stateless systems
- Don't they have drawbacks?
- Don't what have drawbacks?
Verwijderd
[br] er tussen frommelen. Gebruik ook een url shortener om wat karakters uit te sparen.Soundless schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:47:
Sigs ondersteunen dus gewoon RML markupSoundless schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:47:
Ik ben van mening dat Microsoft projecten zoals Mono beter zou moeten ondersteunen want de vendor lock in van .Net is het echte voordeel wat Java heeft. Je bent natuurlijk niet afhankelijk van Linux als je serverplatform, als je voor een ton software ontwikkelt ga je niet mekkeren over een paar Windows Server licenties. Ook bieden webservices en andere Enterprise Bus achtige technieken genoeg mogelijkheden om systemen te koppelen, het is niet zo dat je altijd alles in Java moet blijven doen als je eenmaal Java gebruikt. En Mono draait misschien trager dan Java op Linux bakken, maar .Net draait sneller dan Java op Windows machines. .Net draait op native platformen over het algemeen iets sneller dan Java.Gropah schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:53:
[...]
Het wordt niet ingehaald op alle fronten door C#. Zo is het nog redelijk platform afhankelijk, want Mono is ongeveer 3x zo traag en het gros van de servers draait toch echt linux (en zal dat zeer waarschijnlijk ook blijven doen).
Naar mijn idee zijn er organisaties waar er geen grote kennis is van Microsoft (hosting) systemen (zoals tweakers.net, wat uit de PHP hoek komt) is of directe concurrenten van Microsoft zijn dan wel uit idealistische of "idealistische" overwegingen (hoi Google) altijd voor de open (source) of niet-Microsoft variant kiezen.
Dat kan ook weer tot een gebrek aan consistentie leiden en veel doodlopende frameworks. Al is Microsoft ook prima met het stopzetten van dingen waar eerst veel in geinvesteerd is (Silverlight, J#, etc.)Janoz schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:33:
[...]
Care to elaborate? Er wordt nog een heleboel ontwikkeld aan en met Java. Ik heb niet het idee dat het aan alle kanten ingehaald wordt door C#. Wat je je wel moet beseffen is dat het een compleet ander landschap is. Waar je bij .NET overgeleverd bent aan de richting van MS zie je bij het Java platform juist dat het de community is waarin de ontwikkelingen gebeuren. Dat is een voordeel, dat is een nadeel, maar dat is voornamelijk het grote fundamentele verschil tussen beide platformen.
Ja en nee, mensen willen liever geen Windows op hun telefoon (dus nu krijgen ze een telefoon op hun WindowsJanoz schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:33:
[...]
Klopt, maar van mensen die verstand hebben van de business zou ik verwachten dat ze zich minder door dergelijke onderbuikgevoelens zouden moeten leiden. .NET Hoor je toch ook niet te beoordelen op de stabiliteit van Windows ME of het tiles uiterlijk van Windows 8?
Maar goed ik kom er wel wat dieper op terug buiten de baas zijn tijd
iOS developer
Was aan het Googlen naar RML omdat ik het dus niet kende. Kwam dus totaal iets anders uit
Zeker door de nauwe integratie met de JVM. De talen die daar gebruik van maken lijkt alleen maar toe te nemen. Dus die JVM gaat niet weg.
Wel is het zo dat er de laatste tijd (voornamelijk) enkel beveiligingsproblemen naar buiten komen.
Dat zorgt niet voor een positieve kijk op de taal.
Oracle probeert het nu wat af te zwakken door een aparte Server JRE uit te brengen, waar die (bugge) browser plugin niet in zit. (hopelijk een opmaat naar het compleet verwijderen van de plugin)
In de rechtzaak met Google lieten ze zich van hun 'Oracle' kant zien: alles voor het geld.
Hadden ze gewonnen, dan had het ze heel, heel veel geld opgebracht.
Helaas (voor Oracle, niet de wereld
Wat ze hadden moeten doen was na de rechtzaak met Google (en/of de OHA) om de tafel te gaan zitten en de Dalvik VM vervangen door de JVM. Geen licentie inkomen meer, maar wel een snel groeiende install base.
Nu zal de eerste positieve berichtgeving over java in 2014 komen: bij de release van Java 8.
let the past be the past.
Zijn er daadwerkelijk zoveel talen die de JVM gebruiken?SPee schreef op maandag 17 juni 2013 @ 17:18:
Java blijft wel bestaan.
Zeker door de nauwe integratie met de JVM. De talen die daar gebruik van maken lijkt alleen maar toe te nemen. Dus die JVM gaat niet weg.
Wel is het zo dat er de laatste tijd (voornamelijk) enkel beveiligingsproblemen naar buiten komen.
Dat zorgt niet voor een positieve kijk op de taal.
Oracle probeert het nu wat af te zwakken door een aparte Server JRE uit te brengen, waar die (bugge) browser plugin niet in zit. (hopelijk een opmaat naar het compleet verwijderen van de plugin)
In de rechtzaak met Google lieten ze zich van hun 'Oracle' kant zien: alles voor het geld.
Hadden ze gewonnen, dan had het ze heel, heel veel geld opgebracht.
Helaas (voor Oracle, niet de wereld) verloren.
Wat ze hadden moeten doen was na de rechtzaak met Google (en/of de OHA) om de tafel te gaan zitten en de Dalvik VM vervangen door de JVM. Geen licentie inkomen meer, maar wel een snel groeiende install base.
Nu zal de eerste positieve berichtgeving over java in 2014 komen: bij de release van Java 8.
Persoonlijk kan ik niet wachten tot java 8. Multiple inheritance, betere multithreading, omnomnom
Verwijderd
Uit 't hoofd: jRuby, jPython, Clojure, ScalaGropah schreef op maandag 17 juni 2013 @ 17:20:
[...]
Zijn er daadwerkelijk zoveel talen die de JVM gebruiken?
Persoonlijk kan ik niet wachten tot java 8. Multiple inheritance, betere multithreading, omnomnom
Dit topic is gesloten.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.