Ryur schreef op maandag 17 juni 2013 @ 08:20:
[...]
Ik ben juist blij dat mijn opleiding met Java werkt. Ook al ben ik eerder een liefhebber van C#.
Grootste voordeel van Java vind ik dat je EN geen Windows en geen Visual Studio moet gebruiken.
Beide zijn nogal zwaar.
Voor .NET is Visual Studio niet verplicht, het is wel handig

. Daarnaast zijn er ook gratis versies van VS waardoor je geen investering hoeft te doen. En Windows zit ook vaak standaard bij je laptop.
Het is misschien wat zwaarder dan een lichtgewicht Linux install, maar je hebt ook minder te configureren. Ik vond Linux ook leuk tijdens mijn opleiding, maar het configureren en de problemen die je af en toe tegen kwam hebben mij doen besluiten Linux de deur te wijzen.
Dan is Java wat makkelijker: Eclipse/Netbeans/IntelIJ.
Mijn opleiding werkt met OpenSource spul, expres zodat je niet die vendor-lockin hebt.
Dan heb je geluk, wij moesten werken met JBuilder, een redelijk duur pakket waarbij volgens mij de boel in sommige gevallen alleen in Windows werkte. Van JBuilder was er wel een test-versie, maar die testperiode was korter dan het gemiddelde lesblok... Je kunt wel begrijpen dat er toen heel wat CDtjes werden uitgewisseld op de opleiding
Er waren toen ook gratis alternatieven en zelfs een free versie van JBuilder, maar de opleiding wilde koste-wat-kost een aantal van de enterprise dingen gebruiken welke enkel in de Enterprise edition zat...
Overigens betekent .NET niet direct een vendor lockin, de specificaties van de taal en de IL zijn volgens mij vrijgegeven door Microsoft, dus in principe kan een andere partij ook een implementatie maken.