Nog even geduld hebben inderdaad...
Ik mag nog even fijn met een export aan de slag voor een relatie-management-database
Machtig toch die websites
Vraag mij dan toch iedere keer weer af of ieder land dat heeft
Verwijderd
Nee, in Letland en Rusland in ieder geval al niet.Ellos schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 14:38:
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door Rhapsody op 07-06-2013 14:42 . Reden: Er zijn er meer ]
🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)
http://isitfridayyet.org/ ?Ellos schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 14:38:
[...]
Wel flauw dat ie op Google terug komt met "No" als inhoud.
Pff, alsof een website bepaalt of ik aan het bier mag

Net even een uurtje in de tuin gezeten (documentje reviewen = zonnen tegen betaling), maar heb er helaas een milde hoofdpijn aan overgehouden
The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Denk dat ik het maar moet accepteren dat me dat vanmiddag niet meer gaat lukken
Lekker op de bank
.Gertjan. schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 14:54:
[...]
zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Die gaat naar een sig!.Gertjan. schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 14:54:
[...]
Pff, alsof een website bepaalt of ik aan het bier magIk ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Net even een uurtje in de tuin gezeten (documentje reviewen = zonnen tegen betaling), maar heb er helaas een milde hoofdpijn aan overgehouden
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Ealanrian schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 15:00:
[...]
geweldige uitspraak! en die hoofdpijn moet je gewoon weg drinken
En anders noemen we het voortaan homeopathie met geneeskundige kruiden
Overigens is hoofdpijn geen showstopper voor een lekker pilsje/wijntje. Het enige moment dat ik absoluut niet aan moet beginnen is als ik misselijk ben, maar verder gaat zo'n drankje er meestal wel in
Uiteraard doet het tijdstip ook wel wat, om 11:00 heb ik nog niet veel zin in een fles bier, dat zou ernstig zijn
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Er zijn momenten/omgevingen dat bier ook om 9 uur al kan. Lekker op een festival ofzo.Gertjan. schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 15:03:
[...]
in sommige gevallen schrijven ze bloedverdunners voor bij migraine. Misschien kan ik mijn alcohol voortaan afschrijven als medicinale kosten.
Overigens is hoofdpijn geen showstopper voor een lekker pilsje/wijntje. Het enige moment dat ik absoluut niet aan moet beginnen is als ik misselijk ben, maar verder gaat zo'n drankje er meestal wel in
Uiteraard doet het tijdstip ook wel wat, om 11:00 heb ik nog niet veel zin in een fles bier, dat zou ernstig zijn![]()

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
Hoezo om 11 uur geen bier?.Gertjan. schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 15:03:
[...]
in sommige gevallen schrijven ze bloedverdunners voor bij migraine. Misschien kan ik mijn alcohol voortaan afschrijven als medicinale kosten.
Uiteraard doet het tijdstip ook wel wat, om 11:00 heb ik nog niet veel zin in een fles bier, dat zou ernstig zijn![]()
Met die hoofdpijn, buikpijn, pijn in m'n borst en snot (of is dat hersenvocht?) waar ik momenteel last van heb, bedank ik ook maar even voor het bier.
Stomme Groningse Griep
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
iOS developer
eehm neeBikkelZ schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 15:06:
Het is hier pas tien uur 's ochtends, heb een beetje melij
Mijn moeder heeft vanwege haar herseninfarct bloedverdunners gekregen waar eigenlijk geen alcohol bij mag, maar de dokter gaf al aan dat een rood wijntje op z'n tijd absoluut geen kwaad kan omdat dat ook verdunt..Gertjan. schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 15:03:
[...]
Dus je kan het allicht proberen, aangezien de dokter het zegt
Mooi, is er meer voor mij.pdebie schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 15:05:
gadverdamme, uit een plastic bekertje.
Of in een glas of uit het flesje.
Maar ben het met je eens hoor, bier uit plastic beker of blikje is een stuk minder...
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
Ik sta op plekje 159 met mijn auto. http://tunexpo.nl/images/plattegrond%20tunexpo%202013.pdf
Vlak bij de catering waar ze broodjes warme beenham serveren.
Verwijderd
Gewoon blijven drinken, dan gaat die hoofdpijn vanzelf wel over. Al is het jammergenoeg wel uitstel van executie..Gertjan. schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 15:03:
[...]
Nee, dat lukt mij echt niet. Ooit "toen ik jong was" op vakantie na het ontbijt (11:00) geprobeerd een halve liter weg te hakken, maar dat was geen succes. Misschien omdat het uit blik was (vind ik niet echt lekker) of omdat ik er niet echt tegen kon op de redelijk vroege ochtend, hij viel in ieder geval niet goedEalanrian schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 15:05:
[...]
Er zijn momenten/omgevingen dat bier ook om 9 uur al kan. Lekker op een festival ofzo
Mijn ondergrens is toch wel een uurtje of 13:00, zo rond de lunch (op vakantie). Dat gaat redelijk goed, vrouwlief kijkt mij dan soms wel vragend aan, maar dat moet ze zelf weten. Op vakantie ben ik meestal vroeg op dus dan is 13:00 bij een goede stevige lunch een pilske wel welkom
Zo te zien ben ik weer toe aan vakantie
pdebie schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 15:11:
Verwijderd
Bwa, zo'n bekertje gaat nog wel. Zeker op fuiven en festivals. Blikjes vind ik voor bier dan weer wel een ramp.pdebie schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 15:05:
gadverdamme, uit een plastic bekertje.
Of in een glas of uit het flesje.
Foto van je auto?pdebie schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 15:11:
ow ja, 16.00 uur heb ik al weekend. Ik vertrek vanavond naar Assen voor http://tunexpo.nl/index.php/home
Ik sta op plekje 159 met mijn auto. http://tunexpo.nl/images/plattegrond%20tunexpo%202013.pdf
Voor de mensen met HK toegang:Verwijderd schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 15:18:
Foto van je auto?
pdebie in "Show je auto - deel 135 - Lentetopic!"
En die dat niet hebben (klik voor groter).
Zo gekocht:

En nu:

Lijstje van modificaties.
Exterieur
- Keskin kt4 velgen 17inch, 8inch breed. 20mm spacers rondom.
- Weitec schroefset met aan de achterzijde verkorte FK automotive veren
- 207 RC koplampen
- 207 GTI dakspoiler
- Dakantenne peugeot 607
- Fase 2 achterlichten (LED)
- Embleempjes peugeot en 207 aan de achterzijde verwijderd. Leeuwtje laten zitten. breekt het een beetje.
- Achterruitenwisser verwijderd (gebruik dat ding toch nooit en krast als een gek)
- Ramen rondom getint, incl. zonneband voorop. (deze laat nog wel gewoon licht door, zodat ik niet maf hoef te bukken bij stoplichten etc.)
- Achterbumper van een 207 diesel (zonder uitlaat uitsparing)
- Stootrand achterbumper in kleur gespoten
Interieur
- 207 RC interieur incl. deurpanelen
- Dakhemel in zwart Alcantara bekleed
- 207 RC aluminium pookknop
Motorisch
- K&N inlegfilter. Merk er niks van, maar was een cadeautje voor m'n verjaardag
- EPS uitlaatsysteem vanaf de kat. Volledig RVS en geen middendemper. Einddemper uit het zicht gelaten met een, naar beneden gebogen, "dieselpijp". Wel het geluid, maar niet de looks dus. Naja, wel mooie looks, want ik heb een mooie strakke achterkant op deze manier
Audio volgt nog. Is het huidige project
Ik ben geen fan van pimp bumpers en spoilers, alsmede draken, vlammen en weet ik het. Ik ben meer van de 'clean' stijl zoals we het in ons wereldje noemen. Dus laag, mooie velgen en verder geen poespas.
Vandaar ook het gebruik van vooral originele Peugeot onderdelen (op de velgen en schroefset na).
En binnenkort gaat de dakantenne eraf (wordt dichtgelast) en wordt het dak zwart gespoten.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Verwijderd
Dat doe je goed. Zelf ben ik niet zo'n fan van al dat getune. Ik ben eerder een 4x4-fan en heb mijn auto (niet dat ik er een heb) dus liefst zo hoog mogelijk in plaats van zo laag mogelijk
Ik blijf de 207 een leuke auto vindenpdebie schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 15:36:
[...]
Voor de mensen met HK toegang:
pdebie in "Show je auto - deel 135 - Lentetopic!"
"Standaard" is hij al lekker sportief. Mijn eerste lease-auto was een 207 (was op slag verliefd toen ik als huurauto een 207 kreeg, en vervolgens zwaar teleurgesteld toen ik een afgetrapte 206 uit de pool kreeg
Daarna een tijdje gereden in een Ford Fiesta, leuke bak, maar miste het Franse Comfort. Inmiddels weer terug op het Franse nest net een luxe aangekleede 308. De 308 is wat meer een ouwe lullenbak, maar heeft nog steeds hetzelfde agressieve smoeltje als de 207.
Sportiviteit hebben we de motor voor
Had graag als 2de auto een 207 gehad, maar helaas ging vrouwlief daar niet mee akkoord.
[/autos-in-de-coffeecorner]
Netjes!
[ Voor 52% gewijzigd door TheNephilim op 07-06-2013 16:22 ]
Als ik de rest van de feature request beter bekijk, lijkt het alsof alle gevraagde wijzigingen reeds jaren in de toepassing zitten.
Dit lijkt me een goed punt om de week mee af te sluiten. Op dit uur verwacht ik geen snelle feedback meer.
De eerder genoemde monitor blijkt helemaal niet te koop. Er wordt juist om die monitor gevraagd <_<
EDIT:
Wordt dus waarschijnlijk toch een nieuwe u2713 voor < €500
p.s. het ging om deze monitor: V&A gevraagd: Dell Ultrasharp U3011
[ Voor 49% gewijzigd door Soundless op 07-06-2013 16:47 ]
Verwijderd
Ik heb zelf een scherm uit de 2011 lijn, blijf ik qua vormgeving toch veel mooier vinden dan die kleine klote knopjes... /mierenne*kmodusSoundless schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 16:45:
Fail....
De eerder genoemde monitor blijkt helemaal niet te koop. Er wordt juist om die monitor gevraagd <_<
EDIT:
p.s. het ging om deze monitor: V&A gevraagd: Dell Ultrasharp U3011
Verwijderd
Trein ftw. (als het niet sneeuwt) Heerlijk gereden worden en geen file!Verwijderd schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 15:47:
[...]
Dat doe je goed. Zelf ben ik niet zo'n fan van al dat getune. Ik ben eerder een 4x4-fan en heb mijn auto (niet dat ik er een heb) dus liefst zo hoog mogelijk in plaats van zo laag mogelijk.
En altijd lekker opgepropt zitten in volle treinen, vertragingen, soms stank, in de zomer ontzettende hitte en in de winter altijd lekker lang op die koude perrons staan wachten omdat de trein weer eens is uitgevallen. Nee dankje, doe mij maar lekker de fiets of de auto...Verwijderd schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 17:05:
[...]
Trein ftw. (als het niet sneeuwt) Heerlijk gereden worden en geen file!
Helaas zit ik momenteel opgescheept met de trein als student. Bij mijn faculteit is het onmogelijk om een auto te parkeren, en ook de auto kost nog veel geld (iets wat ik momenteel niet genoeg heb).
Fucking kwart over 5 en ik kan eindelijk beginnen met wat ik vandaag zou moeten doen. En dat moet dan ook nog voor maandagochtend af. Dag weekend.
Zucht.
Kon mn rant nergens anders kwijt. Iedereen gaat een mooi weekend tegemoet zo lijkt het.
[ Voor 11% gewijzigd door mbarie op 07-06-2013 17:17 ]
Ben zelf ook aan het shoppen voor een aantal monitoren voor op kantoor. Mooie aanbieding gezien bij Media Markt, maar toen begon het geklooiSoundless schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 16:45:
EDIT:
Allereerst was het een 1 per klant actie, nou ja daar kom ik wel omheen met 2 accounts. Maar toen ik de eerste monitor wilde bestellen begon het grootste probleem je kunt geen zakelijk account aanmaken, echt WTF... Ja na x orders van 2500 Euro kun je business-to-business partner worden en op rekening betalen. Ik wil gewoon een account maken, direct betalen en laten factureren op de bedrijfsnaam.
Waar zelfs de meest belachelijke webshop in lijkt te voorzien lijkt bij Media Markt absoluut onmogelijk... Ik wil niet dat er geleverd en gefactureerd wordt op mijn naam, maar op de bedrijfsnaam...
Dan niet hoor, pleur ik mijn geld wel elders over de balk... De besparing die ik had kunnen maken is inmiddels volledig verloren door de besteedde tijd aan hun bagger site...

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Zou een idee zijn, maar mogelijk dat ze de order dan afschieten of dat ze het verkeerd om op de factuur zetten, staat ook zo slordig....oisyn schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 17:25:
Kun je niet gewoon creatief je bedrijfsnaam invullen waar je normaal je echte naam in moet vullen?

En een kleine kans dat iemand het controleert, wss ziet alleen een orderpicker de pakbon en die gaat niet naar de naam kijken.
[ Voor 56% gewijzigd door StM op 07-06-2013 17:31 ]
Ik hanteer hetzelfde trucje ook weleens als ik iets op m'n werk wil laten bezorgen terwijl ze geen bedrijfsnaam accepteren. Bedrijfsnaam is voor de postbode echter wel belangrijk anders weet ie niet op welke bel hij moet drukken. Dus dan vul ik als naam gewoon in "Nixxes Software, tav .oisyn"
[ Voor 37% gewijzigd door .oisyn op 07-06-2013 17:35 ]
Daar heb je wel een punt.oisyn schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 17:32:
Inderdaad. MM geeft weinig om de naam, als ze maar weten waar ze het naartoe moeten sturen. En ik neem aan dat het met name voor de belastingdienst van belang is dat de "geaddresseerde" je bedrijf is, toch? Dus dat kun je daarmee mooi aantonen. Je KVK nummer hoeft toch niet per se op de factuur? En anders doe je: ".Gertjan. BV, KVK 123456"
Zo... Op de voorgestelde manier besteld
Edit:
Hahaha, krijg net de bevestiging: Geachte heer Afdeling ICT
[ Voor 15% gewijzigd door .Gertjan. op 07-06-2013 17:52 ]
De duurdere U2713h (die heb ik hier op mijn bureau staan nadat mijn U2711 stuk ging) heeft wel gewoon touch knopjesVerwijderd schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 17:04:
[...]
Ik heb zelf een scherm uit de 2011 lijn, blijf ik qua vormgeving toch veel mooier vinden dan die kleine klote knopjes... /mierenne*kmodus
Toch blijft het wat hoekigere design en de veel stijlvollere voet van de 2011 series vele malen beter dan wat ze nu hebben.
Verwijderd
Kom steeds uit op doxygen, maar een eenvoudige definitie van de standaard kan ik niet vinden.
Ben ik nou zo gek?

Ik hanteer zelf de volgende stijl (meestal eerst de headers schrijven met de nodige functions, die documenteren en dan implementeren, dat scheelt ook direct bij het implementeren).
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| /** * Description of the function * * @param container [in] * @param item [in] * @param status [out] * * @return Foo */ Foo function insertItemInContainer(Container container, Item item, Status *status); |
Voor in en out kan ook nog gelden [in|out]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| //! Short description. /*! * Long description, remarks, examples, etc, if any. Otherwise omit this * for constants, variables, etc. */ const int kFoo = 3; //! Short description. /*! * Long description, remarks, examples, etc. * * @tparam _Baz * Description for the _Baz type. * * @param [in] foo * Description for foo. * @param [in] bar * Description for bar. * @param [out] baz * Description for baz. * * @return * Description for the return statement. */ template <typename _Baz> Foo & shouldDoSomething (const Foo & foo, const Bar & bar, _Baz * baz); |
* Robbiedobbie is very happy
Verwijderd

Nu nog de gewoonte ontwikkelen om alles te documenteren tijdens het schrijven...
Edit: yup, documentatie van mijn hobby progsels, gewoon onder de F1 toets in Qt creator

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2013 20:53 ]
Ik heb toch het gevoel dat je 1000$ kan besparen door goede OS alternatieven te vinden. Teminste ik weet niet voor welk doel je het gekocht hebt maar voor het web gedeelte is natuurlijk al heel veel te vinden.Avalaxy schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 19:13:
Zo, ik heb een SyncFusion licentie voor Windows 8. Binnenkort eens vergelijken met m'n Telerik licentie welk pakket interessanter is
Hoe kom je er bij dat ik die licenties gekocht heb?Megamind schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 20:09:
[...]
Ik heb toch het gevoel dat je 1000$ kan besparen door goede OS alternatieven te vinden. Teminste ik weet niet voor welk doel je het gekocht hebt maar voor het web gedeelte is natuurlijk al heel veel te vinden.
Update 00:36: En eindelijk klaar. Nu maar eens bier opzoeken...
[ Voor 20% gewijzigd door Evilbee op 08-06-2013 00:37 ]
http://www.microsoft.com/...d/windows-azure-pack.aspx
Overview
The Windows Azure Pack delivers Windows Azure technologies for you to run inside your datacenter, enabling you to offer rich, self-service, multi-tenant services that are consistent with Windows Azure.
Wat voor VM?_Moe_ schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 12:52:
Welk software gebruiken jullie om een virtual machine mee op te zetten?
Voor simpel testen op m'n desktop, Virtualbox. Voor server-setups wijk ik toch liever uit naar Xen of OpenVZ
Verwijderd
Ik gebruik meestal VMWare Player maar je zou ook eens naar Vagrant kunnen kijken._Moe_ schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 12:52:
Welk software gebruiken jullie om een virtual machine mee op te zetten?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| void time_util_add_abs_delay(struct timespec *ts_abs, long ms) { int sec = ms / 1000; /*....*/ ms = ms - (sec * 1000); /*of*/ ms %= 1000; /*....*/ } |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| 10 ms = ms - (sec * 1000); 0000000000402079: mov -0x24(%rbp),%eax 000000000040207c: imul $0x3e8,%eax,%eax 0000000000402082: cltq 0000000000402084: sub %rax,-0x40(%rbp) 10 ms %= 1000; 0000000000402079: mov -0x40(%rbp),%rcx 000000000040207d: movabs $0x20c49ba5e353f7cf,%rdx 0000000000402087: mov %rcx,%rax 000000000040208a: imul %rdx 000000000040208d: sar $0x7,%rdx 0000000000402091: mov %rcx,%rax 0000000000402094: sar $0x3f,%rax 0000000000402098: mov %rdx,%rbx 000000000040209b: sub %rax,%rbx 000000000040209e: mov %rbx,%rax 00000000004020a1: imul $0x3e8,%rax,%rax 00000000004020a8: mov %rcx,%rdx 00000000004020ab: sub %rax,%rdx 00000000004020ae: mov %rdx,%rax 00000000004020b1: mov %rax,-0x40(%rbp) |
Code gecompileerd op een xubuntu 13.04 machine met -g als CFLAG en gcc (Ubuntu/Linaro 4.7.3-1ubuntu1) 4.7.3
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Verwijderd
[ Voor 14% gewijzigd door ThomasG op 08-06-2013 19:54 ]
Als dat zo is, is dan de compiler niet intelligent genoeg om dat trucje zelf uit te halen?
Omdat het alleen sneller is wanneer je meerdere malen door de zelfde deler deelt. Dus:GateKeaper schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 20:03:
Dus (x * 0.1) is volgens jouw sneller dan (x / 10).
Als dat zo is, is dan de compiler niet intelligent genoeg om dat trucje zelf uit te halen?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| float d = 1 / value; foo.x *= d; foo.y *= d; foo.y *= d; // is sneller dan foo.x /= value; foo.y /= value; foo.z /= value; // maar dit is langzamer, door overhead. x *= (1 / value); // dan kun je beter gewoon dit doen: x /= value; |
Als je de deler tijdens het compileren vast legt, is het vermenigvuldigen met het omgekeerde altijd een betere optie.
Verwijderd
Op de GPU heb je ook zoiets met de mad instructie, multiply-add.
1
| a = ( b + 1 ) / 2; |
of
1
| a = b / 2 + 0.5 |
Is dat hetzelfde? Nee, niet per definitie.
bron: http://www.humus.name/Articles/Persson_LowLevelThinking.pdf
Dat komt door afrondingsfouten van floating-points. Er zijn heel veel waarde die een floating-point eigenlijk niet kan 'vertegenwoordigen,' mar krijgt het een waarde die het dichtste in de buurt zit. Daarom kun je een floating-point ook eigenlijk niet vergelijken met ==. Als je geen 99.99% precisie nodig hebt, is het dus een betere keuze.Verwijderd schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 20:16:
Het is niet altijd zo dat (x * 0.1) hetzelfde is als (x / 10) ivm rounding.
Op de GPU heb je ook zoiets met de mad instructie, multiply-add.
code:
1 a = ( b + 1 ) / 2;
of
code:
1 a = b / 2 + 0.5
Is dat hetzelfde? Nee, niet per definitie.
bron: http://www.humus.name/Articles/Persson_LowLevelThinking.pdf
Verwijderd
Exact. Maar dat betekent dus dat de compiler die optimalisatie niet kan maken. Als vermenigvuldigen daadwerkelijk sneller is dan delen, gebruik dan x * ( 1 / constant ) en niet x / constant. De compiler zal zo'n case anders niet optimaliseren.ThomasG schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 20:21:
Als je geen 99.99% precisie nodig hebt, is het dus een betere keuze.
Aldus stackoverflow zit er een aardig verschil tussen div. en multiply.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2013 20:28 ]
Ik zit ook in embedded systems en heb deze optimalistatie nog nooit hoeven maken; dat is niet per definitie een reden om dit soort optimalisaties te maken.ThomasG schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 20:15:
Komt ook doordat ik in de Embedded Systems zit, en daar zijn de processoren niet zo heel snel. Delen is heel erg kostbaar, en wil je zo veel mogelijk vermeiden. Bij een boekhoud programma maakt het niet uit, maar bij bijvoorbeeld een game engine, of een veiligheidssysteem in een fabriek wel.
Misschien 10 jaar geleden toen alles nog een 8051, ATmega of een PIC16F was, maar nu niet meer
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Verwijderd
Natuurlijk is er zoiets als over optimalisatie, en dat moet je voorkomen. Maar omdat de huidige chips genoeg kracht onder de motor kap hebben, betekend het niet dat je zomaar kan doen wat je wilt. Je gaat ook niet met een kanon een mug neer schieten. Je gaat dus op zoek naar een geschikte chip die kan doen wat het moet doen, het liefste een beetje extra voor toekomstige updates van je product. Dan zijn zulke optimalisaties goud waard.farlane schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 21:21:
[...]
Ik zit ook in embedded systems en heb deze optimalistatie nog nooit hoeven maken; dat is niet per definitie een reden om dit soort optimalisaties te maken.
Misschien 10 jaar geleden toen alles nog een 8051, ATmega of een PIC16F was, maar nu niet meer
En vooral in de hedendaagse embedded systemen zouden optimalisaties meer dan welkom zijn. Als je ziet wat voor troep er wordt afgeleverd, zelfs door de grotere bedrijven als het aankomt op (voornamelijk) consumenten apparatuur. Dan vraag ik me serieus af of ze er blij mee zijn, en het zelf wel zouden kopen/gebruiken.
Je moest eens weten hoeveel CPU cycli het delen kost, en hoeveel je er met zoiets mee kunt besparen als je de precisie niet nodig hebt. Er zijn nog tal van zulke optimalisaties te bedenken. Dat betekend dat je product energiezuiniger wordt, en bijvoorbeeld langer mee gaat op een batterijlading. Dat niet alleen, ook dat de processor sneller verder kan gaan met de volgende taak. Krijg je dus meer werk verzet in de zelfde tijd. Misschien wel een indirecte kosten besparing. De lopende band in de fabriek kan nu misschien 500+1 producten per minuut aan, in plaats van 500.
Ik vind dat de huidige software enorm verwaarloost wordt. Veel programmeurs (al is het niet altijd hun schuld, vaak ook door het management) hebben een instelling: Oh, deze oplossing werkt, dus gebruiken het. Ze kijken niet verder dan hun neus lang is, of er misschien een veel efficiëntere oplossing is.
Ik snap ook wel dat je voor zoiets veel kennis nodig hebt van je platform, en misschien vooral veel ervaring. Maar dat vind ik persoonlijk nou juist het leukste van dit alles. Proberen om het zo goed en efficiënt mogelijk te laten werken. Mits dat binnen de deadline en het budget past. Maar in je vrijetijd rond knutselen hoort daar wat mij betreft ook bij. En de ervaringen die je bij het ene project op doet, kun je weer toepassen bij het volgende zonder dat het (veel) extra's kost.
Ik heb iig nooit ook maar iets van optimalisatie (in welke vorm dan ook) gehad en ook in de master die ik volgend jaar wil gaan doen zit het niet in.
Ik ontwikkel nog regelmatig voor/op Infineon's C161. Een 16 bitter, waar het beduidend sneller is om van waarde x naar 0 toe te tellen, dan van 0 tot de waarde.farlane schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 21:21:
Ik zit ook in embedded systems en heb deze optimalistatie nog nooit hoeven maken; dat is niet per definitie een reden om dit soort optimalisaties te maken.
Done. Na 10 miljoen iteraties:Verwijderd schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 19:41:
Naar de instruction count staren is niet altijd zinvol. Je kan het beter gewoon benchmarken.
Delay sub mul took 45.7306747 s Delay mod took 42.531767517 s
Dus de modulo operatie is, ondanks de meerdere instructies, toch sneller. Het verschil is niet groot, maar wel meetbaar
Verwijderd
Terwijl het op het eerste gezicht gewoon een enorm inefficiënt stuk code is.
No animals were harmed in the making of this comment.
Nee, je kunt niet zomaar doen wat je wilt maar het type optimalisate waar je het over hebt is volgens mij in de meeste gevallen absoluut niet relevant.ThomasG schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 21:44:
[...]
Natuurlijk is er zoiets als over optimalisatie, en dat moet je voorkomen. Maar omdat de huidige chips genoeg kracht onder de motor kap hebben, betekend het niet dat je zomaar kan doen wat je wilt.
Wij nemen als uitgangspunt een 'mainstream' uP, tenzij de vraag een specifieke oplossing nodig heeft. Wanneer is dat gepiel om de laatste byte RAM en processor cyclus nou nog relevant?Je gaat ook niet met een kanon een mug neer schieten. Je gaat dus op zoek naar een geschikte chip die kan doen wat het moet doen, het liefste een beetje extra voor toekomstige updates van je product.
Als mijn product een stekker heeft of de requirements vragen om 300 producten per minuut is dat niet relevant.Je moest eens weten hoeveel CPU cycli het delen kost, en hoeveel je er met zoiets mee kunt besparen als je de precisie niet nodig hebt. Er zijn nog tal van zulke optimalisaties te bedenken. Dat betekend dat je product energiezuiniger wordt, en bijvoorbeeld langer mee gaat op een batterijlading. Dat niet alleen, ook dat de processor sneller verder kan gaan met de volgende taak. Krijg je dus meer werk verzet in de zelfde tijd. Misschien wel een indirecte kosten besparing. De lopende band in de fabriek kan nu misschien 500+1 producten per minuut aan, in plaats van 500.
Om dezelfde redenen waarom vroegah alles in assembly werd gedaan en nu niet meer:Verwijderd schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 21:34:
Waarom zou een optimalisatie die 'vroegah' voor zoveel procent snelheidswinst zorgde nu geen zin meer hebben?
- De compilers doen veel meer
- De uP's zijn een stuk sneller
- Opslag is een stuk goedkoper
- De gevraagde functionaliteit is veel omvangrijker
- De time to market is een stuk korter
Al die dingen bij elkaar maken dat je aan dit soort geneuzel niet al te veel tijd mag/kunt besteden, tenzij het absoluut noodzakelijk is.
Ik neem aan dat het hier om een legacy project/product gaat? Of ontwerpen jullie nieuwe producten met deze architectuur? In het algemeen zijn de moderne 32 bitters nl sneller goedkoper en hebben veel meer mogelijkheden.Matis schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 22:31:
Ik ontwikkel nog regelmatig voor/op Infineon's C161. Een 16 bitter, waar het beduidend sneller is om van waarde x naar 0 toe te tellen, dan van 0 tot de waarde.
En dan nog, laat je dit soort dingen in eerste instantie aan de compiler over of houd je hier zelf rekening mee?
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Jep, ik zou ook voor Vagrant gaan. Als je de configuratie hebt is het veel makkelijker om een VM te maken, aan te passen en te verspreiden. Wij hebben bijvoorbeeld de configuratie in een GIT repository staan om met het hele team te delen, scheelt een hoop download werkVerwijderd schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 13:50:
[...]
Ik gebruik meestal VMWare Player maar je zou ook eens naar Vagrant kunnen kijken.
Dat klopt. Het is een insteekmodule van al 15 jaar oud (al worden ze nog steeds geproduceerd en geleverd). Onze huidige insteekmodules hebben we voorzien van Freescales PowerPC 8313 waar we volwaardige Linux-distro's op draaienfarlane schreef op zondag 09 juni 2013 @ 09:20:
Ik neem aan dat het hier om een legacy project/product gaat? Of ontwerpen jullie nieuwe producten met deze architectuur? In het algemeen zijn de moderne 32 bitters nl sneller goedkoper en hebben veel meer mogelijkheden.
En dan nog, laat je dit soort dingen in eerste instantie aan de compiler over of houd je hier zelf rekening mee?
Verwijderd
Het is voor [Programming Contest 5] Tuintopia. Ik maak wel een topic als de contest voorbij is.Comgenie schreef op zondag 09 juni 2013 @ 03:36:
Anders gooi je de code snippet hier (als dat kan/mag). Wij tweakers houden wel van een uitdaging.
'vroegah' werd alles in assembly gedaan omdat de compilers destijds een stuk dommer waren. Tegenwoordig moet je wel heel slim zijn om een compiler te verslaan, en daarmee valt het nut van assembly ook een beetje weg.farlane schreef op zondag 09 juni 2013 @ 09:20:
Om dezelfde redenen waarom vroegah alles in assembly werd gedaan en nu niet meer:
- De compilers doen veel meer
- De uP's zijn een stuk sneller
- Opslag is een stuk goedkoper
- De gevraagde functionaliteit is veel omvangrijker
- De time to market is een stuk korter
Als 10 jaar geleden een multiply in plaats van een divide het algoritme 10% sneller maakte, dan bestaat er een redelijke kans dat dat anno 2013 nog steeds zo is. Dat maakt die optimalisatie nu nog steeds nuttig.
Zie mijn bron. Er zijn een heleboel optimalisaties die de compiler niet mag uitvoeren omdat het unsafe is. Op de PS3 optimaliseert een add-multiply altijd naar een multiply-add (dat laatste is sneller). Dan mag jij uitzoeken waarom bepaalde pixels opeens zwart worden terwijl het op de XBOX wel werkt.En dan nog, laat je dit soort dingen in eerste instantie aan de compiler over of houd je hier zelf rekening mee?
[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2013 12:46 ]
Toch jammer dat het niet in één keer goed kan
Doet me denken aanFiresphere schreef op zondag 09 juni 2013 @ 14:01:
https://github.com/goshakkk/nsa_panel
De readme is ook vrij geniaal trouwens.
Verwijderd
Geniaal!Firesphere schreef op zondag 09 juni 2013 @ 14:01:
https://github.com/goshakkk/nsa_panel
De readme is ook vrij geniaal trouwens.
Nee, wah wah wah, geen topics meer in de devschuur omdat iedereen hier zijn vraagjes dumpt, wah wah wah.
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Vervolgens wil je op zondag even je bankzaken regelen en wat dingen bestellen/betalen heeft ING hun internetbankieren weer gesloopt
[/rant]

Geen errorcodes op het moederbord? Gister ook nieuwe pc in elkaar gezet, en daar adhv de errorcode op het mobo netjes kunnen zien wat ik fout deedStruikrover schreef op zondag 09 juni 2013 @ 13:33:
Bah, nieuwe PC in elkaar gezet, blijft ie maar rebooten zonder beeld, na een paar seconden. Geheugen en voeding al vervangen, barebone aangesloten (1 reepje geheugen en CPU, intel i5 dus heeft wel video). Lijkt erop dat dus of de CPU of het mobo kaduuk is: als ik de CPU aansluiting niet aansluit op het mobo dan blijven de fans draaien zonder reboot.
Toch jammer dat het niet in één keer goed kan
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Gelukkig zit ik niet bij die wanpartij.Avalaxy schreef op zondag 09 juni 2013 @ 14:24:
Moet je eens voor de grap kijken hoe belachelijk vaak de ING al storing heeft gehad dit jaar: http://www.allestoringen.nl/storing/ing/overzicht. In April zelfs bijna elke dag.
Prutsers.
Nou ja, iets met hoge bomen en veel wind. Ze hebben redelijk veel klanten dus er klaagt ook met enige regelmaat wel iemand.Ellos schreef op zondag 09 juni 2013 @ 15:26:
[...]
Gelukkig zit ik niet bij die wanpartij.
Prutsers.
Nu zijn verstoringen vaak wel aangekondigd en in de avonduren, maar op een zondagmiddag (de ideale tijd voor internet aankopen) moeten ze niet stuk gaan
Storingen zijn in het algemeen nogal moeilijk te plannen. Tenzij ze er bij de ING een mooi algoritme voor hebben bedacht..Gertjan. schreef op zondag 09 juni 2013 @ 15:35:
[...]
Nu zijn verstoringen vaak wel aangekondigd en in de avonduren, maar op een zondagmiddag (de ideale tijd voor internet aankopen) moeten ze niet stuk gaan
Kan ik misschien beter iets bij Amazon regelen waar ik gewoon mijn eigen virtual server kan beheren? Kan dat ook voor .Net?
iOS developer
Lol, "Well this is awkward.." als ik naar die pagina ga. Misschien een aparte website bijhouden om storingen van allestoringen.nl bij te houden?Avalaxy schreef op zondag 09 juni 2013 @ 14:24:
Moet je eens voor de grap kijken hoe belachelijk vaak de ING al storing heeft gehad dit jaar: http://www.allestoringen.nl/storing/ing/overzicht. In April zelfs bijna elke dag.
Na een refresh doet-i het wel half. afbeeldingen willen nog steeds niet
Daarom zeg ik ook verstoringenThomasG schreef op zondag 09 juni 2013 @ 15:38:
[...]
Storingen zijn in het algemeen nogal moeilijk te plannen. Tenzij ze er bij de ING een mooi algoritme voor hebben bedacht.
Uiteraard zijn storingen niet te voorspellen, maar als je in een nacht aan onderhoud begint bestaat er een kans dat het de volgende dag stuk is. Ze gaven aan dat het deze keer door onderhoud is gekomen, soms denk ik dat ze gewoon de patch draaien en daarna vertrekken en de volgende ochtend pas ontdekken dat het niet helemaal goed is gegaan.
Het is natuurlijk best bizar dat na de werkzaamheden vannacht de boel nog steeds plat ligt of beperkt toegankelijk is...

Ik snap dat het grote systemen zijn en dat er nu vast wel wat mensen hun benen onder de reet uitrennen om de boel te herstellen, maar om na onderhoud een hele dag plat te liggen is wel erg heftig...
Hangt helemaal van het algoritme af en waar het gebruikt word. Voor de gebruiker zal de absolute tijd die het algoritme nodig heeft wel degelijk belangrijk zijn.'vroegah' werd alles in assembly gedaan omdat de compilers destijds een stuk dommer waren. Tegenwoordig moet je wel heel slim zijn om een compiler te verslaan, en daarmee valt het nut van assembly ook een beetje weg.
Als 10 jaar geleden een multiply in plaats van een divide het algoritme 10% sneller maakte, dan bestaat er een redelijke kans dat dat anno 2013 nog steeds zo is. Dat maakt die optimalisatie nu nog steeds nuttig.
Een verbetering van 10ms naar 9ms zal dan niemand merken, een verbetering van 10 seconden naar 9 seconden kan de moeite waard zijn.
Bovendien is het weer een extra regel broncode en een extra variabele die de code weer iets minder overzichtelijk maken, wat achteraf weer extra risico's en tijd vraagt bij verbeteringen of het opsporen van fouten.
Voor je begint aan de meeste optimalisaties is het dus nuttig om te weten waarvoor het algoritme gebruikt zal worden en wat het totale effect is.
Dreamhost ben ik zelf wel tevreden over. Je krijgt er ook een ssh login, en ik heb er zelf bijvoorbeeld een custom build van php op draaien, dus ik vermoed dat je ook python wel zelf zou kunnen compileren als je dat nodig hebt. Zolang je er geen cpu/geheugen-intensieve dingen mee wil doen denk ik niet dat men hier problemen van maakt.BikkelZ schreef op zondag 09 juni 2013 @ 16:16:
Nu ik wat meer dingen die ook wat minder gangbaar zijn programmeer merk ik wel dat het niet zo makkelijk is om een fatsoenlijke host te vinden. Heb mijn host een halve week geleden gemaild of hij er voor kon zorgen dat ik Python kon gebruiken en of 500 errors niet ergens in een log gelogd werden waar ik niet bij kon en ook nog even een paar voorgekauwde wijzigingen voor de httpd.conf, nog niks terug gehoord. 12 juni moet het live.
Kan ik misschien beter iets bij Amazon regelen waar ik gewoon mijn eigen virtual server kan beheren? Kan dat ook voor .Net?
Afgelopen vrijdag een presentatie met de Oculus Rift (Virtual Reality headset -> klik) gegeven voor zo'n vijfenzeventig man. Stuk voor stuk "blown away". Denk dat het ook wel te maken heeft gehad met het feit dat het allemaal mensen uit de bouwwereld waren (architecten, projectleiders, engineers etc) en ze niet 100% meelopen in de technologie van tegenwoordig (hence de reden van de presentatie). Denk dat het wauw-effect daardoor nog groter was omdat de meesten niet wisten wat ze moesten verwachten. Minstens net zo leuk om mensen te begeleiden in rift-sessies als zelf het ding op te hebben. Dankbaar werk
Ik heb zelf samen met een collega in augustus 2012 een privé sessie gehad met Palmer en Nate (Founder en CEO) in Amsterdam. Met z'n vieren knus op een zolderkamertje babbelen over Virtual Reality, supervette kans. Ik kan me nu echt pas beseffen en inleven in het plezier dat ze moeten hebben gehad in het demonstreren van zon mooi stukje techniek.
Als er mensen in de omgeving Almelo/Enschede graag een keer de Rift willen ervaren, neem vooral contact met me op. Heb zelf ervaring met het integreren van de Rift in Unity3D dus vragen hierover zijn ook altijd welkom
Almelo/Enschede is een uur rijden voor mij, maar dat zou ik er waarschijnlijk wel voor over hebben om de Rift eens uit te proberen.
Verwijderd
Met een ander probleem als input is de schaling tres braque:

Heb je ook gekeken of dingen nog in de cache passen en naar vectorization? Ik weet niet wat je allemaal voor algoritmes hebt en of je nog wat meer kunt debuggen. Hoe regel je je threading? Misschien dat je CPU's nu meer staan te wachten?Verwijderd schreef op zondag 09 juni 2013 @ 20:52:
Ik had een tijd geleden een grafiekje geplaatst over de schaling van mijn algoritme over meerdere cores.
Met een ander probleem als input is de schaling tres braque:
[afbeelding]
C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8
Dit topic is gesloten.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.