I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Gevalletje 'oeps?'Firesphere schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 16:36:
* Firesphere werkt nu ongeveer anderhalve maand bij z'n nieuwe werkgever
Het is ondertussen al duidelijk
[...]
Dat is achterlijk, wie laat z'n klanten nou in het ticket-systeem meelezen? Communiceren vanuit het ticket-systeem, prima, maar hoe kun je dan nog een discussie houden die wel wordt vastgelegd maar die niet door de klant te lezen is?Firesphere schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 16:36:
[...]
.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?
Nou los van het sarcasme ga ik het dus echt niet meer doen tenzij het gevraagd en betaald wordt. Maar mijn sites werken dus vaak wel op functioneel niveau op de alleroudste browsers omdat ik altijd begin met de context van de data en de navigatie en ga het vanuit daar allemaal leuker maken met CSS en JS naar gelang wat de browser support. Ook goed voor je SEO, als een site compleet werkt zonder JavaScript.Korben schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 16:28:
[...]
Over clueless gesproken. Denk je dat IE vintage gebruikers er bewust voor kiezen om een oude versie te draaien? 'Goh, er is wel een nieuwere versie beschikbaar, maar ik wil die niet draaien, want ik blijf liever bij die oude versie'.
IE vintage gebruikers zijn mensen die ofwel onbewust er niet voor kiezen een modernere versie te installeren, of die niet in staat zijn om een nieuwere versie installeren, vaak omdat ze dat niet mogen van hun systeembeheerder.
edit:
Fail. Mijn sarcasmedetector is uitgevallen, schijnbaar.
Ik probeer ook altijd zo weinig mogelijk libraries te gebruiken, de basis van jQuery is een blijvertje ook omdat ik dat eigenlijk meer een ontbrekende DOM/browser feature vind maar de rest houd ik tegenwoordig weer in eigen hand.
Hahaha ja ik dacht er ook al aan maar ik dacht dat er latere versies waren die het wel hadden? Is al heul lang geleden voor mij dat ik in een eend gezeten heb!bdalenoord schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 16:30:
@Bikkelz Slecht voorbeeld met die Eend... heeft geen zwengelramen maar klapraampjes welke maar voor de helft los kunnen. Daarnaast is de vering niet bepaald slecht te noemen (beter dan de gemiddelde moderne auto, zeker achterin... En de verfrissing komt toch echt ook wel via het roldak wat op een dag als vandaag natuurlijk gewoon los is... (zegt een regelmatig Eend-passagier, vaders heeft een pracht van een Eend)
[ Voor 6% gewijzigd door BikkelZ op 31-05-2013 16:42 ]
iOS developer
Verwijderd
Laat mij raden: Jij hebt een commit gedaan met als message "YOLO"?Firesphere schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 16:36:
[...]
Firesphere schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 16:36:
[...]

---
Langzaam een projectje aan het optimaliseren voor mobiel gebruik... een website, responsive, waarvan alle jQuery animaties omgezet zijn naar CSS3 transitions... Sinds ik 'scaleX' heb leren gebruiken verlopen alle animaties/transitions een stuk soepeler...
Even nieuwsgierig, maar waardoor lopen CSS transitions soepeler door scaleX?bdalenoord schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 16:43:
@BikkelZ nope... Wij hebben een relatief late, maar gewoon de klapramen hoor... Never change a winning team...
---
Langzaam een projectje aan het optimaliseren voor mobiel gebruik... een website, responsive, waarvan alle jQuery animaties omgezet zijn naar CSS3 transitions... Sinds ik 'scaleX' heb leren gebruiken verlopen alle animaties/transitions een stuk soepeler...
Haha prachtig & herkenbaar.Firesphere schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 16:36:
[...]
Wij zetten in het projectsysteem een ‘#’ voor de naam van het project als er ook klanten voor zijn uitgenodigd, zodat iedereen weet dat hij/zij moet opletten.
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
Kort samengevat: jQuery.animate wordt niet hardware-accelerated uitgevoerd, transitions wel. Vooral voor je mobiele bezoekers is het dus een stuk soepeler (zelf getest, en het verschil is aanzienlijk)
Discussie/bespreking intern loopt uiteraard NIET via een ticketing-systeem. Maar een ticket heeft wel todo's en commits dus. Daar wordt naar gepushed als het relevant is voor de todo of ticket. Dus een hotfix van issue X (is gekoppeld aan ticket), wordt dus ook bij het ticket getoond.Korben schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 16:38:
[...]
Dat is achterlijk, wie laat z'n klanten nou in het ticket-systeem meelezen? Communiceren vanuit het ticket-systeem, prima, maar hoe kun je dan nog een discussie houden die wel wordt vastgelegd maar die niet door de klant te lezen is?
Mijn commitmessages zijn niet altijd de subtielste, en de klant dus in hun eigen ticket uitschelden is een ietwat minder handige practice
Ik heb eerder de neiging om commit-messages categorie "Fucking pixelgefuck en IE8 gesodemieter" ofzo er bij te zettenVerwijderd schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 16:40:
[...]
Laat mij raden: Jij hebt een commit gedaan met als message "YOLO"?
[ Voor 7% gewijzigd door Firesphere op 31-05-2013 16:52 ]
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Of gewoon altijd opletten wat je neerzetOkkE schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 16:47:
[...]
Haha prachtig & herkenbaar.
Wij zetten in het projectsysteem een ‘#’ voor de naam van het project als er ook klanten voor zijn uitgenodigd, zodat iedereen weet dat hij/zij moet opletten.
Wat nou als een klant later alsnog toegang krijgt? Ga je dan alles nakijken?
Met mail is het ook altijd uitkijken.
Ik heb wel eens een mailtje gehad van onze hosting partij. Hij mailde zijn collega:
Ik reageer:Patrick,
wil jij op je agenda zetten om <servernaam> te herstarten morgenochtend?
Krijg vervolgens reactie:Dat wil ik best, maar ik heb er geen toegang toe. Wellicht moet je Patrick <achternaam> het even vragen
En vlak daarna:Oeps!
Reactie:Patrick,
wil jij op je agenda zetten om <servernaam> te herstarten morgenochtend?
Wrong again

Yepbdalenoord schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 16:47:
@Krilo_89 Eerder deze week het volgende artikel gevonden: Link
Kort samengevat: jQuery.animate wordt niet hardware-accelerated uitgevoerd, transitions wel. Vooral voor je mobiele bezoekers is het dus een stuk soepeler (zelf getest, en het verschil is aanzienlijk)

iOS developer
Als je van Nederlandstalige herrie houdt met pakkende teksten probeer dan ook even deze:Phoenix1337 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 16:57:
Maar eens even alvast het weekend inluiden met neophyte & evil activities - alles kapot
YouTube: Unsatisfied Evil - Moeders Houdt Je Dochters Thuis
iOS developer
Goed en duidelijk artikel, alleen bij mij klopt het laatste niet helemaal. De "Heavy paint animation: using top/left" gaat bij mij nog steeds schokkend en die met translate niet. (al helemaal wanneer ik op add 10 more klik)bdalenoord schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 16:47:
@Krilo_89 Eerder deze week het volgende artikel gevonden: Link
Voor echt pakkende teksten hebben we de Mosselman natuurlijk: YouTube: Videoclip Mosselman Shalalie! EUROVISIONBikkelZ schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 16:59:
[...]
Als je van Nederlandstalige herrie houdt met pakkende teksten probeer dan ook even deze:
Klopt, had ik ook! Die met translate() is juist heel vloeiend en die top/left niet.Krilo_89 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 17:01:
[...]
Goed en duidelijk artikel, alleen bij mij klopt het laatste niet helemaal. De "Heavy paint animation: using top/left" gaat bij mij nog steeds schokkend en die met translate niet. (al helemaal wanneer ik op add 10 more klik)
A oke. Ik zal een fullscreen parallax slider maar eens omzetten dan. Heb ik gebruikt voor een project waar je vragen moet beantwoorden en bij het juiste antwoord schuif je door het scherm heen. Met heel veel jquery werkt het in IE9 en IE10 perfect, maar Chrome trekt het niet. Omdat de achtergronden geschaald worden aan je venster.bdalenoord schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 17:04:
@Krilo_89 Er zit in de browsers ook verschil, en met de tegenwoordige releaserate kan het maar zo zijn dat dit soort verschillen regelmatig wisselen, maar in ieder geval zullen ze steeds dichter bij elkaar komen qua performance. Op dit moment merk ik echter dat het gebruik van Translate voor mij in 100% van de gevallen beter uitpakt dan een 'top-left' animatie.
Ik ga dit omzetten naar CSS3 transitions, om te kijken of hij dat dan beter trekt (vooral omdat hij die CSS transitions met de hardware acceleratie). Zou mooi zijn. Bedankt voor je artikel in ieder geval!
Behalve IE vergeet je even de Android < 3-browser, de iPhone < 4-browser, niet-meer-zo-gangbare mobiele OS'en zonder überhaupt updates, de halve corporate wereld, mensen die níet een nightly-build draaien van andere browsers, enzovoorts.BikkelZ schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 16:23:
Daar moet je niet aan komen, dat is juist de beleving van een klassieker! Zo denk ik ook over IE vintage users.
Een browser is een gebruiksvoorwerp, niet iets waarvan iedere gebruiker in de eerste plaats überhaupt weet dat er versies van zijn en in de tweede plaats altijd een recente versie draait.
Schrijnende voorbeelden hiervan: de oude NS-site, de huidige Arriva- en Connexxion-sites en 9292OV. Fantastisch op Chrome 35, niet te gebruiken op smartphones van vóór 2013.
Ik kap ermee, Visual Studio 2012 heeft ook geen zin meer. Ik heb het probleem waar ik regelmatig tegenaan loop nu wel reproduceerbaar:
1. Start een MVC-project in debugging mode
2. Switch naar de gestarte browser-instantie
3. Switch naar een ander proces dan Visual Studio of eerdergenoemde browser
4. Kopieer ergens vandaan een willekeurig stuk HTML van buiten Visual Studio, bijvoorbeeld uit je browser
5. Open een .cshtml-bestand binnen het project dat gedebugd wordt
6. Plak het stuk tekst in de .cshtml: hang
7. Druk, zodra VS weer reageert, op Ctrl+K, Ctrl+D (AutoFormat): hang
Tijdens "hang" krijg ik gegarandeerd de geliefde "Een achtergrondproces zorgt ervoor dat Visual Studio's voorgrond niet kan reageren want daarvoor is het immers een achtergrondproces"-popup, en regelmatig een error die zegt dat het achtergrondproces dusdanig verneukt is dat je Visual Studio maar beter kunt herstarten.
[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 31-05-2013 17:34 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Typische vrijdagmiddag blackout...
Met MX Blue, kan nog best wel eens de moeite waard zijn voor op kantoor. Zit nu met een Logitech Media Keyboard met grote enter toets

productinfo?TheNephilim schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 17:21:
product-listing > product op het product overzicht, maar wat op de product pagina zelf? product-view ofzo?
Typische vrijdagmiddag blackout...
]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[
Nah, nieuw project, dus er staan nog geen commits van mij in
Ehhhhhhpdebie schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 16:52:
[...]
Of gewoon altijd opletten wat je neerzet
Wat nou als een klant later alsnog toegang krijgt? Ga je dan alles nakijken?![]()

* Firesphere heeft recent 3 uur besteed aan het opschonen van z'n commits
En mail-verhaal is ook een bekende, dat blind op reply klikken etc.
[ Voor 51% gewijzigd door Firesphere op 31-05-2013 17:35 ]
Dat bedacht ik me eerst ook, echter is het niet alleen product informatie. Ook 'plaats in winkelmandje' en wat andere dingen die je niet echt 'informatie' kunt noemen.
product-listing > product is product-listing > product-listing-item geworden en nu gebruik ik gewoon product op de product pagina zelf
Vanavond weer eens een potje Dota 2 doen. Nog mensen die een invite willen, heb er nog een kleine 20
- Why are Assembly programmers always soaking wet?
- Why do Java programmers have to wear glasses?
- What did tje Java code say to the C code?
- Op een dag ging een ridder een draak doden. Toen hij het hoofd afhakte kwamen er twee. Toen hij die twee afhakte kwamen er vier. Dit ging zo door tot hij 256 hoofden afhakte en de draak stierf. Waarom?
- Why is OS X afraid of Windows 7?
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| Map<Dog, Vehicle> map = new HashMap<Dog, Vehicle>(); map.put(new Dog("Fido"), new Vehicle("herby")); //Okay dit vind iedereen tof, hashCode en equals natuurlijk netjes op orde, maar doet er niet toe in deze Vehicle getThatVehicle = map.get(new Vehicle("herby")); //Maar dan : Vehicle getAnotherVehicle = map.get("TROLOLOLOL"); //^^ Waarom zeg je niet dat je een map met Dog als key bent op zo'n moment LULLO!!! |
Dat je er niet zomaar alles in mag gooien scheelt al een hoop ellende, maar ophalen.
Als ik met jou dierenkwartet zit te spelen, en ik vraag aan je: "Mag ik van de knaagdieren een aubergine?" Dan zeg je toch ook: "Jonge, ben je weer dronken?"
[ Voor 18% gewijzigd door steveman op 31-05-2013 18:05 ]
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Misschien moet je dit even checken, volgens mij relevant aan je 'probleem': http://docs.oracle.com/ja...ava/generics/erasure.html
Het was toch heel goed mogelijk geweest om in de class (Map<E, F>) als parameter E object te accepteren?
Dan heb je die installatie al een tijd niet meer geboot zegZpAz schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 18:30:
Hmm op mijn Windows installatie blijkbaar FF al even niet upgedated. Zat op 4. Klik op update. Versie 12. Upgedated, melding: "Er is een nieuwe versie!".. klik, versie 21
Mijn windowsinstallatie is stuk geloof ik,windows bootloader kwijtgeraakt door grub.
Da's een mooie!steveman schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 18:04:
Pff, is er een reden waarom dit niet op z'n minst een warning oplevert:
Java:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Map<Dog, Vehicle> map = new HashMap<Dog, Vehicle>(); map.put(new Dog("Fido"), new Vehicle("herby")); //Okay dit vind iedereen tof, hashCode en equals natuurlijk netjes op orde, maar doet er niet toe in deze Vehicle getThatVehicle = map.get(new Vehicle("herby")); //Maar dan : Vehicle getAnotherVehicle = map.get("TROLOLOLOL"); //^^ Waarom zeg je niet dat je een map met Dog als key bent op zo'n moment LULLO!!!
Dat je er niet zomaar alles in mag gooien scheelt al een hoop ellende, maar ophalen.
Als ik met jou dierenkwartet zit te spelen, en ik vraag aan je: "Mag ik van de knaagdieren een aubergine?" Dan zeg je toch ook: "Jonge, ben je weer dronken?"
Tijd om een talen-kwartet te maken!
"Mag ik van PHP de hamer?"
"Welke, die met steel maar met twee klauwen, of die zonder steel maar met een stukje touw er aan?"
Ja maar mijn sites werken in principe nog gewoon in de oudste browsers, zolang ze niet crashen op HTML5 tags of metadingetjes in de header (wat ze niet zouden mogen doen, ze moeten gewoon negeren wat ze niet snappen). Ik vergeet helemaal niemand. Ze krijgen gewoon minder toeters en bellen naar mate ze minder ondersteunen.CodeCaster schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 17:15:
[...]
Behalve IE vergeet je even de Android < 3-browser, de iPhone < 4-browser, niet-meer-zo-gangbare mobiele OS'en zonder überhaupt updates, de halve corporate wereld, mensen die níet een nightly-build draaien van andere browsers, enzovoorts.
Een browser is een gebruiksvoorwerp, niet iets waarvan iedere gebruiker in de eerste plaats überhaupt weet dat er versies van zijn en in de tweede plaats altijd een recente versie draait.
Een goed keyboard is zo fijn! Ik moet nog een stille hebben voor op kantoor zodat ik overal met de heersende US International layout kan werkenTheNephilim schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 17:28:
Belastinggeld is binnen, dit weekend even goed nadenken over het kopen van een Filco toetsenbordje
Met MX Blue, kan nog best wel eens de moeite waard zijn voor op kantoor. Zit nu met een Logitech Media Keyboard met grote enter toets
iOS developer
enRobbiedobbie schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 11:41:
Aangezien hij niet bedoelt in volledig eigen tijd. Wat wordt bedoelt is dat dit wordt uitgevonden in een "vrije" tijd die de baas geeft voor eigen dingen, maar wat toch als werk telt (of ben ik nu heel erg in de war).
Het punt is dat hij zegt enkele ideeen/concepten te hebben en deze graag te willen uitwerken (denk aan bepaalde engines/libraries). Hij heeft het idee, maar wil het graag in mijn tijd en met mijn resources (mijn ervaring, maar ook machines en licenties) uitwerken. Hij vraag dus ook een effort vanaf mijn kant.pdebie schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 11:45:
[...]
hangt er vanaf wat je definieert als eigen tijd. Als hij het thuis bedenkt in de avond uren, is het zijn idee. Als hij het in zijn 'google'-tijd bedenkt, dan vind ik dat het gedeelde eigendom is. .GertJan. investeert mee in de ideeën, doordat hij de werknemer de 'google' tijd gunt.
Het aanschaffen van bijvoorbeeld apple spul of licenties is voor een junior een dure aangelegenheid en daar wil hij graag mij voor "gebruiken", daarnaast wil hij de ideeen kunnen valideren met iemand en kunnen sparren. Hij wil daarnaast dat iemand hem "forceert" het idee af te ronden. Hij zal dus best een "druk" aan mijn kan leggen, hierdoor zal er dus een deling plaatsvinden. De concepten zijn nog concepten en nog niet helemaal uitgedacht, dat wil hij in de google tijd doen. Lijkt mij dan ook redelijk om een deel van de opbrengst ook te delen met mij. Uit eigendom delen we en hij kan een bonus/winstdeling krijgen op de tool. Bij een beeindiging van het contract kan een van de partijen de andere uitkopen.
Overigens is het nog even te bezien wat hij aanbrengt, maar potentieel kan dat best leuk zijn
R# is de bombHeb sinds deze week een licentie op R#. Wat is dat verslavend zeg.
Merk aan mezelf dat ik nu zelfs refector in een klein rommelprojectje waar ik dingen in uitprobeer, alvorens ik het in de officiële 'echte' code zet. Beetje zinloze tijdverspilling eigenlijk, maar het gaat puur uit automatisme nu

Maar nu WEEKEND!!!!!

Ik ga weer verder met de wijn (bij de klant al begonnen)
The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[
Klassieker: YouTube: Dominee Dimitri (ach man) / De KlootzakkenBikkelZ schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 16:59:
[...]
Als je van Nederlandstalige herrie houdt met pakkende teksten probeer dan ook even deze:
Of deze: YouTube: Gmoork - Het Vliegende Kunstgebit ( 1993 )
edit:
Gisteren mij uitgesloofd in Buzzers op pc laten werken.
Geen bedankje; niets

[ Voor 20% gewijzigd door Daos op 31-05-2013 20:54 ]
External library says no

Maar als ik het dus goed begrijp heb jij dus ook recht op een deel van de opbrengst van een idee ook als hij het uitwerkt, bedenkt zonder enige resources van jou te gebruiken. Ik vind dat altijd een beetje raar. Ik snap natuurlijk dat als je resources gebruikt van je werkgever dat je werkgever dan ook een deel wilt hebben maar als hij het 100% zelf doet in zijn eigen vrije tijd vind ik het altijd een beetje krom. Ik heb die discussie ook gehad bij mijn werkgever en ik weet dat het antwoord niet straightforward is maar ik vind het nog steeds krom.Gertjan. schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 19:30:
Late reactie, maar ben de hele middag op pad geweest
[...]
en
[...]
Het punt is dat hij zegt enkele ideeen/concepten te hebben en deze graag te willen uitwerken (denk aan bepaalde engines/libraries). Hij heeft het idee, maar wil het graag in mijn tijd en met mijn resources (mijn ervaring, maar ook machines en licenties) uitwerken. Hij vraag dus ook een effort vanaf mijn kant.
Het aanschaffen van bijvoorbeeld apple spul of licenties is voor een junior een dure aangelegenheid en daar wil hij graag mij voor "gebruiken", daarnaast wil hij de ideeen kunnen valideren met iemand en kunnen sparren. Hij wil daarnaast dat iemand hem "forceert" het idee af te ronden. Hij zal dus best een "druk" aan mijn kan leggen, hierdoor zal er dus een deling plaatsvinden. De concepten zijn nog concepten en nog niet helemaal uitgedacht, dat wil hij in de google tijd doen. Lijkt mij dan ook redelijk om een deel van de opbrengst ook te delen met mij. Uit eigendom delen we en hij kan een bonus/winstdeling krijgen op de tool. Bij een beeindiging van het contract kan een van de partijen de andere uitkopen.
Overigens is het nog even te bezien wat hij aanbrengt, maar potentieel kan dat best leuk zijnTrouwens, er is wel iets wat er voor zorgt dat alles wat enigszins werkgerelateerd is aan de werkgever toekomt (daar liep een topic over op GoT). Zo onredelijk wilde ik dan niet zijn, als hij thuis/nu iets heeft wat ontzettend briljant heeft wil ik gerust delen in de opbrengst. Bedenkt hij iets wat betrekking heeft op zijn werkzaamheden of een bepaalde klant dan is het uiteraard wel van mij (en als het echt briljant is zit er uiteraard wel een incentive op
).
Nothing to see here!
Dan vraag ik me af, is het niet slimmer om 34 uur te gaan werken en 1 dag aan je eigen ideeën te werken...Rutix schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 21:11:
[...]
Maar als ik het dus goed begrijp heb jij dus ook recht op een deel van de opbrengst van een idee ook als hij het uitwerkt, bedenkt zonder enige resources van jou te gebruiken. Ik vind dat altijd een beetje raar. Ik snap natuurlijk dat als je resources gebruikt van je werkgever dat je werkgever dan ook een deel wilt hebben maar als hij het 100% zelf doet in zijn eigen vrije tijd vind ik het altijd een beetje krom. Ik heb die discussie ook gehad bij mijn werkgever en ik weet dat het antwoord niet straightforward is maar ik vind het nog steeds krom
* Firesphere snapt nu waarom je op vrijdag een GoogleProject doet...
Het levert toch niks op behalve bezopen medewerkers
Niet als je in je contract staat dat ook eigen uitvindingen het eigendom bij de werkgever ligt. Daar doelde ik een beetje op. Als dat inderdaad niet zo is dan is het inderdaad slim om 34 uur te werken en dan 1 dag voor jezelf (mits je een goed idee hebt natuurlijk)Megamind schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 21:19:
[...]
Dan vraag ik me af, is het niet slimmer om 34 uur te gaan werken en 1 dag aan je eigen ideeën te werken...
Nothing to see here!
P.s., die nieuwe gmail is chill!
[ Voor 4% gewijzigd door Avalaxy op 31-05-2013 21:24 ]
Op sommige sites zijn ze wat minder annoying geworden maar op heel wat sites zijn de ads nog annoying ookal zijn ze relevanter dan vroegerAvalaxy schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 21:23:
Ben ik de enige die het na jarenlang gebruik van adblock wel leuk vindt om adblock weer eens uit te zetten? Advertenties zijn een stuk relevanter geworden. Vooral via Facebook ads kom ik soms gewoon interessante dingen tegen die ik anders had gemist. Vroegah waren de ads gewoon alleen ontzettend irritant en opvallend, hedendaags lijken ze vooral relevant
Nothing to see here!
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
---
Mag toch wel? Op vrijdagmiddag?

[ Voor 8% gewijzigd door BikkelZ op 31-05-2013 22:16 ]
iOS developer
In principe is het niet de bedoeling dat hij nevenwerkzaamheden naast het werk gaat doen. Deze kunnen namelijk zijn normale werkzaamheden beinvloeden (denk aan slechte nachtrust of afleiding). Ik stel nergens dat hij alles aan mij moet laten toekomen, maar er zijn bedrijven die dat wel als regel hanteren.Rutix schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 21:11:
[...]
Maar als ik het dus goed begrijp heb jij dus ook recht op een deel van de opbrengst van een idee ook als hij het uitwerkt, bedenkt zonder enige resources van jou te gebruiken. Ik vind dat altijd een beetje raar. Ik snap natuurlijk dat als je resources gebruikt van je werkgever dat je werkgever dan ook een deel wilt hebben maar als hij het 100% zelf doet in zijn eigen vrije tijd vind ik het altijd een beetje krom. Ik heb die discussie ook gehad bij mijn werkgever en ik weet dat het antwoord niet straightforward is maar ik vind het nog steeds krom
Wat hij 100% in zijn vrije tijd doet interesseert mij niet zo
Kan ook, echter is er dan minder salaris, moet hij zelf investeren en nemen zijn baankansen af. Een werkgever zit vaak niet te wachten op een (niet-flexibele) part-timer.Megamind schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 21:19:
[...]
Dan vraag ik me af, is het niet slimmer om 34 uur te gaan werken en 1 dag aan je eigen ideeën te werken...
Daarnaast heb je vaak te maken met concurrentiebedingen en geheimhoudingen waardoor je niet zomaar in je eigen tijd kunt/mag gaan lopen klussen. Door de google tijd blijft iemand gemotiveerd en is hij ook betrokken bij de groei van het bedrijf en het bedrijf bij zijn persoonlijke groei.
Uiteindelijk gaat het in mijn ogen om het opbouwen van een duurzame relatie. Er wordt vanaf beide kanten geinvesteerd met het doel een goede relatie op te bouwen. Door een goede balans te zoeken blijft ook die relatie goed. Als hij bijdraagt aan de groei van het bedrijf kan hij daar persoonlijk ook in mee groeien. Google time is een mooie risico-loze manier om aan je concepten te werken, echter komt dat dus tegen een bepaalde prijs (delen van IP/inkomsten).
Hier is al het een en ander over geschreven (in een ander topic). Het is lastig om de grens te leggen tussen wat je "voor je werk" maakt en wat je "voor jezelf" maakt. Er zijn gevallen waar alles gewoon aan de werkgever toekomt,, klinkt hard maar zo is het helaas.Rutix schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 21:23:
[...]
Niet als je in je contract staat dat ook eigen uitvindingen het eigendom bij de werkgever ligt. Daar doelde ik een beetje op. Als dat inderdaad niet zo is dan is het inderdaad slim om 34 uur te werken en dan 1 dag voor jezelf (mits je een goed idee hebt natuurlijk)
Mijn doel is absoluut niet om mij te verrijken over andermans rug. Dat kan ik ook prima in mijn uppie
Toen ik enkel werknemer was vond ik het ook wel eens krom, maar nu zie ik de andere kant en snap ik dat daar ook een andere zijde aan zit
Hopelijk snappen jullie mijn insteek
We willen de google tijd daarnaast ook gebruiken om samen ideeen te bedenken en uit te werken. In dat geval is het lastig om te bepalen wie de eigenaar is. Maar ik hoop dat hij weet dat ik zo fair ben om het te delen als hij de aanstichter is ven een briljant idee. Ik heb vroeger ook zo mijn bijdragen geleverd aan werkgevers Helaas was daar geen enkel teken van waardering zichtbaar...
Anyways, het lijkt mij wel leuk en kijk er wel naar uit
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Eén van de ingewikkeldste stukjes DBwerk tot nu toe voor mij is af en werkend, maar achteraf toch niet zo moeilijk
De M is af, nu bezig met C en V
Verwijderd
*Jaloers*TheNephilim schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 17:28:
Belastinggeld is binnen, dit weekend even goed nadenken over het kopen van een Filco toetsenbordje
Iemand enig idee waar ik een overzicht kan vinden van alle Windows 8 controls? Wanneer ik zoek op "Windows 8 controls" en varianten kom ik enkel third-party controls tegen.
Zoek je de sneltoetsen?? zie: http://windows.microsoft....keyboard-shortcuts#1TC=t1Verwijderd schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 00:33:
Iemand enig idee waar ik een overzicht kan vinden van alle Windows 8 controls? Wanneer ik zoek op "Windows 8 controls" en varianten kom ik enkel third-party controls tegen.
edit:
Hoe duur is Stella Artois in Belgie? In NL (bij AH) betaal je E 8,12 voor 6 flesjes van 33 cl. Dat is zonder statiegeld (wat er niet op zit).
[ Voor 15% gewijzigd door Daos op 01-06-2013 00:59 ]
Verwijderd
Ik ben het met je eens hoor.
Even een situatieschetsje:
Een loodgieter werkt voor een groot bedrijf, hij gaat elke avond met de camionette van het werk naar huis. Hij besluit na zijn uren en in de weekends nog wat bij te klussen in het zwart. Aangezien hij wel vaker groot materiaal nodig heeft, besluit hij de camionette van het werk te gebruiken, die staat anders toch maar stil op de oprit.
Eenmaal aangekomen bij zijn nieuwe klant, ontdekt de loodgieter dat het probleem toch complexer is dan gedacht. Om dit probleem te kunnen oplossen moet hij namelijk gebruik maken van Machine X, die zo'n 5000 euro kost. Zelf heeft de loodgieter deze machine niet in zijn bezit aangezien hij de machine niet vaak genoeg nodig heeft om ze rendabel te maken. Gelukkig ligt de machine in de camionette van het werk, dus kan hij ook deze gebruiken.
Terwijl de loodgieter het probleem aan het oplossen is, merkt hij dat hij een bepaald onderdeeltje niet bij heeft. Gelukkig ligt dit onderdeeltje zo in de camionette en aangezien de werkgever er toch 5 heeft, zal het op dat ene onderdeel niet aankomen.
Aangezien de loodgieter onlangs een opleiding "efficiënt *insert loodgieterklusje hier*" heeft gevolgd, ging het klusje gelijk als niets. De klant is tevreden en de loodgieter besluit dit soort klusjes vaker te doen. Misschien kan hij de simpele klusjes bij de huidige klanten van zijn werkgever doen. Die betalen namelijk redelijk veel voor die simpele klusjes.
Zo ver zal het natuurlijk dus nooit komen, maar ik begrijp dus maar al te goed dat je jezelf ook wat indekt. Je doet namelijk een hele hoop investeringen tov je werknemer (opleidingen, werkmateriaal, ...) en zoals je al zei kan het zijn dat je werknemer met ideeën komt tijdens zijn werkuren omdat hij aan een bepaalde applicatie werkt waarbij hij toch nog een gat in de markt zit.
Verwijderd
Nee, ik ben eigenlijk op zoek naar de .NET controls zoals een textfield, gridview, dat soort zaken. Ik heb zo de indruk dat ze allemaal wat van layout veranderd zijn en dat er ook een hele hoop zijn bijgekomen.Daos schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 00:53:
[...]
Zoek je de sneltoetsen?? zie: http://windows.microsoft....keyboard-shortcuts#1TC=t1
edit:
Hoe duur is Stella Artois in Belgie? In NL (bij AH) betaal je E 8,12 voor 6 flesjes van 33 cl. Dat is zonder statiegeld (wat er niet op zit).
Wat de Stella betreft: 0,79 euro per blikje van 33cl (Colruyt).
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2013 01:13 ]
In NL is het dus 70% duurder. Voor ongeveer dezelfde prijs kan je een krat (Belgisch: bak) Amstel kopen met 4 keer zo veel bier. Waarom heb ik nu weer zo'n dure smaakVerwijderd schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 01:13:
Wat de Stella betreft: 0,79 euro per blikje van 33cl (Colruyt).
edit:
Ik kwam wel wat guidelines tegen: https://www.google.nl/url...YMA&bvm=bv.47244034,d.ZWU
[ Voor 29% gewijzigd door Daos op 01-06-2013 01:58 ]
LolAvalaxy schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 02:25:
* Avalaxy moest googlen what the hell een camionette is
* F.West98 is te moe/lui om te googlen
Wat is het dan?
[ Voor 3% gewijzigd door F.West98 op 01-06-2013 02:38 ]
Well, that makes sense
Ja dat kan,
Alleen heb ik de source er niet meer van. Nu maar hopen dat ik hem nog kan openen met .Net reflector, daar de code uitlepelen, en dan het programma weer opnieuw opbouwen.
Was wel leuk om te doen, een mailing programma te bouwen in .Net, gekoppeld met een exchange server, toch iets moeilijker dan in php.
LeermomentjeHuHu schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 09:22:
Waarom staat een e-mailadres niet in een config file?

[ Voor 5% gewijzigd door Ellos op 01-06-2013 12:15 ]
Wellicht is het gebruik van ilasm/ildasm aangezien het om een .Net applicatie gaat gemakkelijker. Na de Disassembly stap is de MSIL code als plain-text te bewerken. Even terug assembleren en klaarCandanz schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 02:54:
Jeej, kreeg nog op m'n stage een belletje van m'n oude stage plek, of er in een programmaatje dat ik had gemaakt een e-mail adres gewijzigd kon worden, zodat ze het bericht zelf ook krijgen.
Ja dat kan,
Alleen heb ik de source er niet meer van. Nu maar hopen dat ik hem nog kan openen met .Net reflector, daar de code uitlepelen, en dan het programma weer opnieuw opbouwen.
Was wel leuk om te doen, een mailing programma te bouwen in .Net, gekoppeld met een exchange server, toch iets moeilijker dan in php.
Succces
Verder ben ik het met bovenstaande eens. Hard-coded strings
Is geen reden. Je ziet nu het probleem al weer want als jij niet beschikbaar was ofzo hadden ze het een andere programmeur kunnen vragen als ze de source wel hadden gehad.Candanz schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 03:43:
Omdat ze er toch niets mee kunnen? Het gaat om een meubel-zaak, die -0,1 verstand hebben van IT. Die zouden niet weten wat ze er mee moeten?
Nothing to see here!
Net als de (zwart) bijklussende loodgieter ontneemt de vrijetijdprogrammeur zijn werkgever, afgezien van de al dan niet gebruikte resources, mogelijk werk. Een enkeling kan het allicht goedkoper en wellicht sneller dan een bedrijf met de nodige overhead, waardoor een potentiële klant toch eerder geneigd is voor het individu te gaan, ten nadele van de werkgever.
Voor het ontwikkelen van libraries vind ik die eigendoms- dan wel verbodskwestie licht overdreven; wanneer een werknemer in eigen tijd aan een library werkt die 'ie opensource maakt en / of voor eigen projecten gebruikt én deze implementeert op z'n werk, heeft de werkgever daar in mijn ogen enkel voordeel aan, mits uiteraard de aan de library bestede tijd in redelijke verhouding verdeeld blijft.
Ik had dit graag gedaan met de voor mijn vorige werkgever ontwikkelde *DAV-library, want ik kan nog steeds geen goede .NET-library vinden die genoeg onderdelen van het protocol en diens uitbreidingen (WebDAV, CalDAV, CardDAV) ondersteunt. Versioning is altijd afwezig, terwijl dit met een leuke interface richting bijvoorbeeld git of svn prima is op te lossen, en bestaande libraries zijn niet of slecht testbaar, amper uitbreidbaar (bijvoorbeeld keihard op WebDAV en een fysieke directorystructuur geënt, waardoor het uitbreiden met functionaliteiten zoals het opslaan van vCards in een database voor CardDAV een crime is die een halve rewrite van de libary vereist, en dat zonder unit tests) en zelden RFC-conformant, bijvoorbeeld hele methodes die missen (LOCK, PROPPATCH). Om nu weer zo'n hele library van de grond af op te bouwen... Eerst m'n security-conceptje maar eens afmaken, misschien kan ik die library weer gebruiken voor de A van DAV.
Volgens mij is locking eigenlijk ook wel handig voor in die security-library. Work, work.
Oh ja, en ik moet nog eens bloggen.
Candanz schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 02:54:
Alleen heb ik de source er niet meer van.

Telerik JustDecompile is goed en gratis.
Waarom in MSIL gaan werken als je een assembly ook weer gewoon naar C# kunt decompileren? Dat tikt voor de gemiddelde dotnetter toch een stuk makkelijker.JimA0 schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 12:24:
Na de Disassembly stap is de MSIL code als plain-text te bewerken. Even terug assembleren en klaar
[ Voor 52% gewijzigd door CodeCaster op 01-06-2013 14:07 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Nu zal het niet zo heel veel schelen als hij in zijn eentje werk gaat doen, want mijn tarief is ook al redelijk scherp, maar inderdaad is dat een van de vrezen van veel werkgevers. Sommige klanten zijn erg kortzichtig en kiezen liever voor 4 juniors dan voor 1 senior met een junior puur om de prijs te drukken.CodeCaster schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 13:44:
[...]
Net als de (zwart) bijklussende loodgieter ontneemt de vrijetijdprogrammeur zijn werkgever, afgezien van de al dan niet gebruikte resources, mogelijk werk. Een enkeling kan het allicht goedkoper en wellicht sneller dan een bedrijf met de nodige overhead, waardoor een potentiële klant toch eerder geneigd is voor het individu te gaan, ten nadele van de werkgever.
Een verbod wil ik het niet noemen. Wel ben ik daar terughoudend in. Ik zit er niet op te wachten dat hij een mooie library maakt, deze in mijn code gebruikt en bij vertrek even een licentie wil aftikkenVoor het ontwikkelen van libraries vind ik die eigendoms- dan wel verbodskwestie licht overdreven; wanneer een werknemer in eigen tijd aan een library werkt die 'ie opensource maakt en / of voor eigen projecten gebruikt én deze implementeert op z'n werk, heeft de werkgever daar in mijn ogen enkel voordeel aan, mits uiteraard de aan de library bestede tijd in redelijke verhouding verdeeld blijft.
Zelf heb ik al jaren een handige library ingezet tijdens mijn werk. Dat was een library die ik ooit thuis verzonnen had (voor slimme DB toegang) en breed inzetbaar was. Ik gaf gewoon licenties uit aan mijn werkgevers en gaf ze aan dat ze de code mochten gebruiken.Ik had dit graag gedaan met de voor mijn vorige werkgever ontwikkelde *DAV-library, want ik kan nog steeds geen goede .NET-library vinden die genoeg onderdelen van het protocol en diens uitbreidingen (WebDAV, CalDAV, CardDAV) ondersteunt.
Pas heb ik dit ook moeten doen naar een van mijn klanten (daar heb ik een overeenkomst mee dat alle code/intellectuele eigendommen aan hen toekomen in het project), daar gebruikte ik ook mijn library. Daar hebben we dus een document opgesteld (met een jurist) waarin zij een stukje IP kregen om te gebruiken voor hun project met daarbij tevens een verbod om buiten dat project (op welke wijze dan ook) winst te mogen maken op mijn project/library
Maar het blijft daar lastig een balans te zoeken. Ik zeg niet dat ik perfect ben en ik zal allicht ook iets over het hoofd zien, maar ik ga op basis van mijn ervaring op zoek naar de beste balans
Ik gebruik de decompiler van jetbrains, inmiddels helemaal jetbrains fanboy door R#Telerik JustDecompile is goed en gratis.
Graag niet opvatten als belediging, meer als meningsverschil.
Ik heb erg het idee dat bij jou wel elk dubbeltje gekeerd en gemerkt moet zijn.
Het geheel komt weinig spontaan over.
Tuurlijk heb ik ook wel algemene voorwaarden, offertes die redelijk sluitend zijn en stuur ik iemand op ze af als de betaling na meerdere vriendelijke pogingen maar uit blijft. Maar ik heb het idee hierin minder "ver" te gaan dan jij.
Ik heb, dat moet ik toegeven, zelf nog geen ervaring met personeel, dus daar kan ik dan ook slecht over oordelen.
Maar ik weet wel, vanuit werknemers perspectief, dat ik al die vrijheid niet zomaar zou willen opgeven.
Op een gegeven moment moet je denk ik ook een grens trekken wanneer iets tenenkrommend en schadelijk voor zakenrelaties is en dan daar een pittig stukje voor gaan zitten.
Regelmatig komt de oogst pas later
Tenminste, dat is mijn visie.
Ben niet heel snel beledigd hoorEllos schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 14:41:
[...]
Graag niet opvatten als belediging, meer als meningsverschil.
Jammer dat het zo overkomt, wat zo wil ik mijzelf absoluut niet profilerenIk heb erg het idee dat bij jou wel elk dubbeltje gekeerd en gemerkt moet zijn.
Het geheel komt weinig spontaan over.
Ik heb daar overigens wel mijn "redenen" voor hoor. Ik werk regelmatig met juristen en heb ook diverse malen van dichtbij meegemaakt hoe onduidelijkheden negatieve consequenties hebben (ook als lijdend voorwerp
Ik weet niet precies op welk deel je exact doelt (het deel van mijn werknemer of het IP met klanten). In biede gevallen werd er iets vastgelegd op verzoek van de andere partij. Voor de werknemer heb ik vast laten leggen dat hij een deel van het IP in bepaalde situaties behoudt (waar veel bedrijven het juist claimen zonder uitzondering). Dit is dus in overleg gebeurd (waarbij er ook is opgelet dat ik IP wat mij toekomt niet verlies).
Het IP verhaal van die klant kwam ook via een verzoek van die klant (IP schuiving naar de holding). Echter zit er een component in welke ik al jaren gebruik en ik ging dus niet zomaar tekenen dat alle code naar die partij ging en zijn op mijn component winst konden gaan maken of mij konden pakken op het feit dat ik code van hun project buiten het project gebruik.
Zakelijk vind ik spontaniteit niet altijd op zijn plaats(afhankelijk van de klant uiteraard), ik wil juist dat dat duidelijk omkaderd is zodat ik tijdens het uitvoeren van mijn werk en de relaties daarbinnen spontaniteit kan tonen.
Daarnaast heb ik de "complexe" overeenkomsten nu op de plank liggen, dus waarom zou ik die niet inzetten
Ik zit in projecten waar redelijke belangen mee gemoeid zijn en in sommige gevallen ook redelijk wat geld. In die gevallen kunnen mensen rare stappen zetten, en als klein bedrijf heb ik niet de resources om dat uit te moeten vechten. Maar zoals gezegd, niet alleen eenrichtingsverkeer.
Ik stuur ook niet meteen een incassobureau, maar leg wel graag vast dat ik die mogelijkheid hebTuurlijk heb ik ook wel algemene voorwaarden, offertes die redelijk sluitend zijn en stuur ik iemand op ze af als de betaling na meerdere vriendelijke pogingen maar uit blijft. Maar ik heb het idee hierin minder "ver" te gaan dan jij.
Het ligt ook aan de partijen waarmee je werkt. Bij een aantal klanten ben ik ook niet zo strikt en staan bij wijze van spreken de afspraken op een bierviltje
Hoewel de een het erg overdreven beperkend vindt, vindt de ander het juist prettig dat er geen onduidelijkheden zijn
Noem mij paranoia, ik noem het duidelijk
In mijn eenmanszaak zat ik ook met mijn prive vermogen in de zaak, ik had geen zin om dat te verliezen door een contractuele misser. Mijn ervaring met grote partijen is dat ze bij conflicten niet schuwen je uit te kleden of uit te putten.
Hij geeft geen vrijheid op, we leggen vast welke vrijheid hij heeft. Zoals gezegd staat er vaak dat IP automatisch aan de werkgever toekomt, dit is vaak niet beperkt tot code die je schrijft tussen 9 en 5. Ik heb juist het idee dat ik hem ruimte geef. Ik laat vastleggen dat ik op geen enkele manier uit ben om hem te naaienIk heb, dat moet ik toegeven, zelf nog geen ervaring met personeel, dus daar kan ik dan ook slecht over oordelen.
Maar ik weet wel, vanuit werknemers perspectief, dat ik al die vrijheid niet zomaar zou willen opgeven.
Maar heb ook duidelijk vermeld wat wel aan mij toekomt, het is dus een garantie van beiden
Wat hierover is afgesproken is erg redelijk en dat hebben meerdere partijen beaamd, ik ga niet helemaal in detail, maar er zit een goede regeling aan vast waarbij hij veel vrijheden krijgt en ook direct mee kan delen in de toegevoegde waarde van zijn ingebrachte IP. Ik heb dus absoluut niet het idee dat ik onredelijk ben geweest, ik denk juist dat ik erg veel vrijheden geef
Ik heb dit gehouden naast mijn arbeidscontracten en denk dat hij erg content mag zijn met het aanbod, niet dat ik mijzelf op de borst wil kloppen, maar ik heb niet het idee dat ik het slecht doe
Als het niet goed op papier staat kun je er wel voor gaan zitten, maar als beide partijen gaan staan op het contract is er weinig ruimte tot overleg. De “naïviteit” (niet dat ik jou naïef noem) die veel mensen hebben is eigenlijk best gevaarlijk, zoals bij concurrentiebedingen, men tekent die maar denkt niet na over de consequentie. Als je dan met veel herrie weggaat bij je baas zal hij dat ding in je nek mikken (en andersom zijn er ook genoeg zaken die een werknemer kan gebruiken), bij conflicten ga je vaak niet meer pittig aan tafel zitten maar staan er snel juristen klaar als de relatie is verstoord.Op een gegeven moment moet je denk ik ook een grens trekken wanneer iets tenenkrommend en schadelijk voor zakenrelaties is en dan daar een pittig stukje voor gaan zitten.
Stel dat hij een miljoenen concept uitwerkt na aanleiding van mijn businesskennis/trainingen/etc, dan ga ik er niet zomaar vanuit dat hij bij mij komt zitten om te delen. Persoonlijk denk ik wel dat hij fair genoeg is, maar geld verandert mensen soms. Ik heb geen zin om dan ruziënd tot een compromis te komen, sommige dingen hecht ik bij voorkeur van te voren af
Regelmatig komt de oogst pas later
Tenminste, dat is mijn visie.
Ik snap dat ik misschien overkom als control-freak of iemand die graag zijn eigen zaakjes veilig stelt, maar dat is niet helemaal het geval. Ja ik leg dingen graag vast, maar niet enkel voor mijzelf. Ik wil dat beide partijen een prettig gevoel hebben bij een overeenkomst. Als een klant een opmerking heeft over mijn AV wil ik gerust overleggen hoe we dat kunnen aanpassen in de daadwerkelijke overeenkomst.
Zelf denk ik dat ik erg redelijk ben, maar leg het graag vast
Ik leg graag de grenzen vast om daarbinnen te kunnen werken zonder zorgen. Tot nu toe heb ik geen negatieve berichten over deze werkwijze gehoord. De kaders zijn nog steeds ruim en daarbinnen bewegen klanten, werknemers en ik erg vrij en vloeiend. Het is alleen zo dat de grenzen hard zijn vastgesteld.
Overigens knijp ik mijn werknemer ook niet uit (mocht je dat idee hebben), ik wil juist dat hij mee geniet/profiteert van de groei die we doormaken.
Ah, daarom had ik een acceptgiro erbij zittenTheNephilim schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 17:28:
Ik kreeg een pittige aanslag binnen

Nu moet ik ook heel eerlijk zeggen dat ik de aanslag mee vond vallen als ik zie wat ik omgezet heb
Desalniettemin voelt zo'n aanslag toch wel heftig
Dat van innovatieve projecten dat je dan minder belasting moet betalen vind ik zo apart..Gertjan. schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 15:44:
[...]
Nu moet ik ook heel eerlijk zeggen dat ik de aanslag mee vond vallen als ik zie wat ik omgezet hebAangezien ik nog starter was en meewerkte aan een aantal innovatieve projecten heb ik erg veel aftrekposten gehad waardoor mijn belastingdruk erg laag uitviel.
Ik werk momenteel ook bij een bedrijf waar ik vooral zit op zo'n 'innovatief' project. Vreemd dat er via belastingen dus wordt betaald aan mijn salaris.
Daarnaast vind ik het ook vreemd dat er nog extra vergoeding tegen innovatief moet staan. Je moet toch innoveren om het te kunnen overleven in deze markt? Dus waarom zou je nog extra vergoeding moet krijgen?
Niet helemaal, de faciliteiten die aangeboden worden betreffen aftrekposten. Je kunt per besteed uur (of in geval van een EMZ een vastgesteld bedrag vanaf x besteedde uren) aftrekken. Dit is vergelijkbaar met de aftrekpost van een huis, je belastbaar inkomen/winst wordt verminder waardoor je minder belasting afdraagt.Ryur schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 15:57:
[...]
Dat van innovatieve projecten dat je dan minder belasting moet betalen vind ik zo apart.
Ik werk momenteel ook bij een bedrijf waar ik vooral zit op zo'n 'innovatief' project. Vreemd dat er via belastingen dus wordt betaald aan mijn salaris.
In principe wordt er door de belasting niet betaald aan jouw salaris, jouw baas betaalt minder belasting, wat in principe los staat van jouw salaris (echter wordt het aftrekbedrag wel vastgesteld obv van de besteedde uren bij een B.V.).
Voor een eenmanszaak is het wel lekker, als je minimaal 500 uur besteed aan een project wat in aanmerking komt krijg je best een dikke aftrek, zeker als je starter bent
Nope, het betreft enkel een verlaagde afdracht van je winst (er is ook nog iets als de innovatiebox, daar kun je winst op het eind product tegen een lager tarief aftrekken).Daarnaast vind ik het ook vreemd dat er nog extra vergoeding tegen innovatief moet staan. Je moet toch innoveren om het te kunnen overleven in deze markt? Dus waarom zou je nog extra vergoeding moet krijgen?
Deze regel is er om te zorgen dat bedrijven eerder bereid zijn om innovatieve projecten uit te werken. Je krijgt niet zomaar die aftrek post
Voor de ICT vind ik deze regeling niet altijd even terecht (ik hoor wel eens projecten met die aftrek waarbij ik denk: really?), maar op zich een redelijke regeling als je het mij vraagt (voor projecten die ook echt "ergens op slaan")
Wat mij echter wel tegenstaat is dat ik nu lastig gevallen wordt door subsidie-cowboys die ontdekt hebben dat ICT projecten regelmatig in aanmerking kunnen komen. Zij zullen wel even subsidie regelen. Ik vermoed dat door die partijen de kraan straks dichtgedraaid gaat worden

Dat is niets nieuws hoor, doen ze al jaren... dus dat heeft niet direct effect op de stand van de kraan..Gertjan. schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 16:14:
Wat mij echter wel tegenstaat is dat ik nu lastig gevallen wordt door subsidie-cowboys die ontdekt hebben dat ICT projecten regelmatig in aanmerking kunnen komen. Zij zullen wel even subsidie regelen. Ik vermoed dat door die partijen de kraan straks dichtgedraaid gaat worden
Heb zelf recent nog gesproken met enkele subsidieadviseurs. Kreeg van hen te horen dat elke euro subsidie (onder SEO) ook een euro investering oplevert.
Het aardige bij ICT-projecten is dat het vaak gaat om projecten die toch wel gebeuren (vanuit commercieel oogpunt). Maar waar vanwege beschikbare subsidie dan een aantal zaken net even wat innovatiever en beter worden uitgewerkt. De gesprekken zetten mij in ieder geval wel aan het denken over extra mogelijkheden (hoewel ik heb besloten om er geen gebruik van te maken).
En verder wordt elke aanvraag nog steeds beoordeeld, en dat gebeurt niet door die cowboys maar door Agentschap NL die daar heel serieus mee bezig gaan.
Precies, er zit iemand bij mij op kantoor die alleen maar subsidies regelt, en je er wordt nogal wat geregeld! Maar ook TNO krijgt uiteraard veel subsidie anders kunnen ze nooit zoveel innoveren voor defensie bv.BertS schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 16:42:
[...]
Dat is niets nieuws hoor, doen ze al jaren... dus dat heeft niet direct effect op de stand van de kraan.
Heb zelf recent nog gesproken met enkele subsidieadviseurs. Kreeg van hen te horen dat elke euro subsidie (onder SEO) ook een euro investering oplevert.
Het aardige bij ICT-projecten is dat het vaak gaat om projecten die toch wel gebeuren (vanuit commercieel oogpunt). Maar waar vanwege beschikbare subsidie dan een aantal zaken net even wat innovatiever en beter worden uitgewerkt. De gesprekken zetten mij in ieder geval wel aan het denken over extra mogelijkheden (hoewel ik heb besloten om er geen gebruik van te maken).
En verder wordt elke aanvraag nog steeds beoordeeld, en dat gebeurt niet door die cowboys maar door Agentschap NL die daar heel serieus mee bezig gaan.
Maar ze moeten ook bijna wel want innoveren kost geld, heel veel geld, en grote bedrijven willen dit vaak niet zelf opbrengen omdat ze al genoeg druk voelen uit Azië en Amerika.
[ Voor 4% gewijzigd door Megamind op 01-06-2013 16:45 ]
Ik zeg ook niet dat ze allemaal slecht zijn, maar soms word ik benaderd waarbij heel duidelijk is dat ze enkel proberen hun dienst te slijten en zich vaak niet echt in het bedrijf hebben verdiept.BertS schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 16:42:
[...]
Dat is niets nieuws hoor, doen ze al jaren... dus dat heeft niet direct effect op de stand van de kraan.
Nu moet ik ook wel zeggen dat mijn visie erg verhard is door de recruiter-cowboys en ik daardoor niet altijd sta te springen om acquisitie mails (ook al bedoelt men het soms wel goed).
I know, maar ik heb niet bij iedere cowboy het idee dat ze zuiver te werk gaan. Maar ik kan er ook naast zitten. Een van mijn klanten heeft ook iemand zitten die verantwoordelijk is voor de aanvragen en die neemt mijn aanvraag ook mee.En verder wordt elke aanvraag nog steeds beoordeeld, en dat gebeurt niet door die cowboys maar door Agentschap NL die daar heel serieus mee bezig gaan.
Dat men streng beoordeeld was mij al opgevallen, en dat is ook goed.
Daar heb je wel een goed punt, het is een goede drijfveer om innovatie in Nederland te houden in plaats van het te off-shorenMegamind schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 16:45:
[...]
Maar ze moeten ook bijna wel want innoveren kost geld, heel veel geld, en grote bedrijven willen dit vaak niet zelf opbrengen omdat ze al genoeg druk voelen uit Azië en Amerika.
Ah kijk vanuit die uitgebreide uitleg kan ik er inderdaad ook een stuk meer mee.
Dan heb ik vermoedelijk dat gevoel gekregen door de aard van fora, kort en bondige feiten op tafel met meestal weinig nuancering.
Het gebeurd vaker op fora, even snel het ongeveer en de grote lijnen neerzetten wat toch niet helemaal overeenkomt met de genuanceerdere werkelijkheid.
Wat betreft die IP kwestie, als je het zo stelt absoluut mee eens, je moet het niet laten gebeuren dat je vervolgens je eigen (wijdverbreide) stukken code niet meer mag toepassen omdat je alle IP hebt overhandigd. En weer voor andere gevallen is het misschien wat onzinnig om daar zoveel opstel werk in te steken.
Zo gebruik ik nu bij meerdere klanten zelf geschreven scripts en tools voor SCCM en andere software, daar is onderhand best wel wat tijd in gaan zitten maar maken het zoveel makkelijker voor de klant. Dit wil ik natuurlijk blijven leveren zonder steeds het wiel weer te moeten gaan uitvinden.
Hier is eigenlijk het onderstaande onderdeel in mijn AV al voldoende voor, het zou mogelijk nog wat preciezer afgebakend kunnen worden maar omdat ik veelal in het onderwijs werk zijn de kansen van een aanklacht sowieso al gigantisch gereduceerd
Vervolgens staat er bovenaan de scripts dan de betreffende licentie.7.1 Indien leverancier bereid is zich te verbinden tot overdracht van een recht van intellectuele eigendom, kan een zodanige verbintenis slechts schriftelijk en uitdrukkelijk worden aangegaan. Indien partijen schriftelijk overeenkomen dat een recht van intellectuele eigendom ten aanzien van specifiek voor cliënt ontwikkelde programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of andere materialen, over zal gaan op cliënt, tast dit het recht of de mogelijkheid van leverancier niet aan om de aan die ontwikkeling ten grondslag liggende onderdelen, algemene beginselen, ideeën, ontwerpen, algoritmen, documentatie, werken, programmeertalen, protocollen, standaarden en dergelijke, zonder enige beperking voor andere doeleinden te gebruiken en/of te exploiteren, hetzij voor zich zelf hetzij voor derden. Evenmin tast de overdracht van een recht van intellectuele eigendom het recht van leverancier aan om ten behoeve van zichzelf of een derde ontwikkelingen te doen die soortgelijk of ontleend zijn aan die welke ten behoeve van cliënt zijn of worden gedaan.
Maar zoals ik het nu lees heb jij eigenlijk gebruiksrecht verleend op je code en voor al het andere de volledige IP overgedragen?
Vastleggen ben ik ook absoluut voor, een stuk scope, evt. fases, tarifering en totaal zul je bij mijn offertes ook altijd wel terugvinden (tenzij het gaat om wel erg weinig werk).
In die zelfde lijn heb ik ook besloten AV op te zetten.
Er is mij nog nooit iets overkomen, waarschijnlijk mede door de gestelde duidelijkheid, maar als het een keer gebeurd weten beide partijen precies wat de vervolgstappen zijn. In mijn AV staat bijvoorbeeld ook wat ik hoor te doen als ik het niet goed gedaan heb, niet alleen andersom.
Er zijn helaas genoeg bedrijfjes die alles maar handjeklap doen en hopen dat het goed gaat, misschien wel een heel heel heel simpel contractje hebben maar doordat het net even anders gelopen is klopt de werkelijkheid niet meer met het contract. Waardoor ze vervolgens geen poot meer hebben om op te staan en vaak als resultaat kunnen fluiten naar hun geld. Vaak hou je er hoe dan ook een nare situatie aan over.
En wat betreft het werkgevers verhaal, zoals ik al vermelde ik heb daar zelf geen ervaring mee. maar als werknemer zou ik echt niet snel een concurrentiebedinging en automatisch toekomende IP op t bedrijf.
Dit heeft misschien te maken met mijn entrepreneurisme. Waardoor ik eigenlijk weet dat ik toch niet altijd al mijn creatie energie kwijt kan ik een baan dan zal ik waarschijnlijk dingen ernaast ga ondernemen.
Die zie ik dan niet graag toekomen aan "de baas"
Vermoedelijk ben ik daarom al een tijdje geen werknemer meer, nooit lang geweest ook (ik ben ook pas 20)
De update naar 5.4 is teruggedraaid wegens veel klachten.
Aan al die mensen:
STOP MET MAGIC QUOTES GEBRUIKEN!
bronF.West98 schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 22:29:
Hmmm...
De update naar 5.4 is teruggedraaid wegens veel klachten.
Aan al die mensen:
STOP MET MAGIC QUOTES GEBRUIKEN!
Oh nevermind, op je webhosting zeker
* windwarrior volgt PHP development niet zo nauw
[ Voor 19% gewijzigd door windwarrior op 01-06-2013 23:33 ]
Iddwindwarrior schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 23:32:
[...]
bron
Oh nevermind, op je webhosting zeker
* windwarrior volgt PHP development niet zo nauw
Zucht. Ingewikkelde query, werk!
Wat een horror! Vooral omdat veel dingen die al in 3.1 werden afgeraden nog gebruikt zijn.
Zelfs de stap van 3.1 naar 3.2 zou veel problemen opleveren, en we zijn nu toch bezig dus maar gelijk naar 4.0.
Bij Python hebben ze er een tooltje voor, om van Python 2 naar 3 te migreren, geniaalRyur schreef op zondag 02 juni 2013 @ 10:10:
Op het werk ben ik nu druk bezig een relatief grote Railsapp die geschreven is in 3.1 te updaten naar 4.0 (en dus ook Ruby 2.0).
Wat een horror! Vooral omdat veel dingen die al in 3.1 werden afgeraden nog gebruikt zijn.
Zelfs de stap van 3.1 naar 3.2 zou veel problemen opleveren, en we zijn nu toch bezig dus maar gelijk naar 4.0.
Dat tooltje werkt ook niet altijd even goed hoor. En ik ben sowieso altijd heel sceptisch met tooltjes die migraties doen van versies of code. We hebben hier op het werk een project gehad wat geschreven was in VB en toen moest het naar C# en daar gebruikte ze een tool voor. Nou wat een bagger kwam daaruit, ze hadden het beter zelf kunnen herschrijven.windwarrior schreef op zondag 02 juni 2013 @ 11:01:
[...]
Bij Python hebben ze er een tooltje voor, om van Python 2 naar 3 te migreren, geniaal
Nothing to see here!
https://github.com/search...f=searchresults&type=Code
Verwijderd
Firesphere schreef op zondag 02 juni 2013 @ 13:13:
Voor als iemand zich verveelt:

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2013 13:21 ]
Wat is het probleem? sql-injection?Firesphere schreef op zondag 02 juni 2013 @ 13:13:
Voor als iemand zich verveelt:
Ehm, vrij obviously, ja.
De meesten hebben geen enkele vorm van injection preventie. Gewoon rechtstreeks het ID ofzo er in flikkeren, nergens controle of dat ID ook wel echt klopt, etc.
Of nog mooier:
1
| mysql_query("SELECT SomeStoredProcName('$_GET[\"input\"])'"); |
Daar kun je dus zelf je complete query opbouwen in een GET parameter.
En nog een gouden:
1
2
3
4
5
6
7
| $table = mysql_real_escape_string($_GET['table']); $approve = (int)$_GET['approve']; $id = (int)$_GET['id']; mysql_query("UPDATE `$table` SET approved=$approve WHERE id=$id"); |
WEL de tabelnaam escapen, de eigenlijke waardes NIET controleren of ze wel kloppen...
[ Voor 42% gewijzigd door Firesphere op 02-06-2013 14:00 ]
Verwijderd
[edit] mhhh toch wel...
scheeld dat hij niks checked.. en dat de logins log netjes public staan..
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2013 15:27 ]
Ik wel, maar ik ga er niet op wijzen. Heb wel de betreffende makers een mailtje gestuurd.Verwijderd schreef op zondag 02 juni 2013 @ 15:18:
kan zo 123 geen live sites vinden welke die php scripts gebruiken.......
Verwijderd
Tja, als je mijn (niet publieke) code leest, heb je mijn default login voor mijn site ookVerwijderd schreef op zondag 02 juni 2013 @ 15:36:
is idd droevig uit de logs kan je al het wachtwoord halen... de gene zit er vaak maar 1 letter naast als je de lijst bekijkt.. (nee ik ga niet inloggen) maar als je als user admin doet en als wachtwoord admin met een serie toetsen welke naast elkaar zit.... voor 95% zeker weet ik het admin wachtwoord..
Voordeel, je kan er in de admin niets mee en de site moet eerst in dev-mode staan voordat'ie wordt geaccepteerd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| if (Director::isDev()) { // automatically flush cache Viewer::flush_template_cache(); // show paths to used templates and includes as html-comments in output // Viewer::set_source_file_comments(true); Security::set_default_admin('{adminuser}', '{adminpassword}'); // send emails to ourselves Email::send_all_emails_to('My_awesome_emailaddress'); ob_start(); // setup Firebug-logger FB::setEnabled(true); fb('Running in DEV, don\'t do this on live sites!'); } |
En nee, deze code:
1. Staat alleen op mijn pc
2. Werkt niet in live-modus
3. De gegevens zijn gefingeerd
[ Voor 33% gewijzigd door Firesphere op 02-06-2013 15:55 ]
Teveel mensen die aan het zoeken zijnVerwijderd schreef op zondag 02 juni 2013 @ 16:04:
mhh github heeft kuren nu....

We are shaping the future
Dit topic is gesloten.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.