Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 22:59
Met mijn oude ketel en Honeywell thermostaat kende ik het probleem niet. Ik ga er dus vanuit, dat de thermostaat op de goede plek hangt. Op dit moment hebben we de moduline 300.
Het is de bedoeling om ook de nefit easy aan te schaffen. Dit moet natuurlijk wel een verbetering zijn. Zoals g_v_g aangeeft zou het moeten.
De verdere berichten zal ik hier volgen over zijn ervaringen en de ervaringen van anderen.
Bedankt voor het meedenken allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:28
janne_nl schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 16:43:
Ik heb ook een easy. Ik heb op de ketel ingesteld dat er geen warm water voorraadje wordt aangehouden. Enige nadeel is dat het wat langer duurt voordat er warm water uit een kraan komt. Voordeel is een besparing van gas
Maar als nadeel meer water verbruik lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Ongetwijfeld wat meer waterverbuik ja, maar een flinke besparing op gas. En dat meer waterverbuik speelt vooral als de ketel niet al toevallig de verwarming verwamt, dus vooral in de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 06:27
Weet iemand of ik met stadsverwarming nog een extra module nodig heb bij de Honeywell evohome?

Onze installatie heeft nu geen centrale thermostaat en wordt ook niet aan of uit gezet. (kan het wel afsluiten met twee hendels in de meterkast). Alle radiatoren hebben thermostaatknoppen.

Ik vermoed zo dat ik dus alleen de bedienings unit, de radiatorregelingen en internet gateway nodig heb.

Kan iemand dit bevestigen?

Verder zie ik dat de prijzen sterk uiteen lopen. Goedkoopste lijkt viawww.nl te zijn(gevonden via marktplaats en aangesloten sinds juni 2014 bij keurmerk.info). Die kunnen het volgende leveren:
Evohome wandstandaard met inbouwtrafo(ATF300) €42,58
Evohome 4 stuks thermostaatknoppen HR92WE-4 (HR92WE-4) €285,00
Evohome Internet Gateway (RFG100) €64,50
Evohome radiatorpakket OpenTherm (ATP954M2020) €475,00

Subtotaal excl. BTW:€716,60
BTW 21%€150,48
Totaal incl. BTW:€867,08

Ik heb dan 8 radiatorregelingen, de internet gateway, bedienings unit, tafelstandaard, muurbevestiging en de ketelmodule (aan/uit / OpenTherm). Die laatste zal dan niet gebruikt worden maar door de kit te bestellen is het totaal toch goedkoper. Die module kost los meer dan 100 euro! Als ik deze zou kunnen omruilen voor een extra radiatorregelaar zou dat mooi zijn.
Later wil ik het systeem mogelijk nog uitbreiden met extra radiatorregelaars.

Tips / waarschuwingen / aanbiedingen worden allemaal op prijsgesteld. Het is toch een hele uitgave!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
Waarom kies je voor die combinatie het is een aardige uitgave en voordat je dat eruit heb bespaard?
Of zie ik dat verkeerd?

Hier erg tevreden over de easy dus een goede aankoop geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
positieve review op bright.nl. Bedieningsgemak. gerenomeerde naam.

Heeft u een Nefit cv-toestel? Nee
Heeft u een Bosch cv-toestel? Nee
Heeft u een OpenTerm cv-toestel? Nee

Nefit easy is niet geschikt (voor stadsverwarming dus).

[ Voor 44% gewijzigd door nklaver234 op 01-12-2014 01:52 . Reden: Nefit easy bekeken. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Roos79 schreef op zondag 30 november 2014 @ 23:49:
Waarom kies je voor die combinatie het is een aardige uitgave en voordat je dat eruit heb bespaard?
Of zie ik dat verkeerd?

Hier erg tevreden over de easy dus een goede aankoop geweest.
Comfort/gemak? Easy kan niet elke ruimte onafhankelijk van de rest regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31

Ethirty

Who...me?

nklaver234 schreef op maandag 01 december 2014 @ 01:48:
positieve review op bright.nl. Bedieningsgemak. gerenomeerde naam.

Heeft u een Nefit cv-toestel? Nee
Heeft u een Bosch cv-toestel? Nee
Heeft u een OpenTerm cv-toestel? Nee

Nefit easy is niet geschikt (voor stadsverwarming dus).
Dus je gaat bijna €900 uitgeven vanwege een positieve review :?

Ik begrijp niet helemaal wat de achterliggende gedachte is, maar kan je niet gewoon een klep in je stadsverwarming (laten) plaatsen en deze sturen met een aan/uit thermostaat? Je kan dan standaard thermostaat knoppen op de radiatoren gebruiken als je wil. En dan heb je ineens een enorme keuze zoals Nest, Tado, Anna, etc. en scheelt je ook nog eens met gemak €500.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
Het kunnen sturen van elke ruimte is inderdaad een grote plus voor de evohome. Als de woonkamer warm is kan de badkamer niet opwarmen als de klep in de stadverwarming gestuurd wordt door de thermostaat in de woonkamer.

Weet iemand of je de radiatorregelaars kunt blokkeren (kinderslot) zodat ze alleen via de centrale unit bediend kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Ja, dat is een instelling in Evotouch. Lokale bediening uitschakelen.
Ethirty schreef op maandag 01 december 2014 @ 10:04:
[...]
Ik begrijp niet helemaal wat de achterliggende gedachte is, maar kan je niet gewoon een klep in je stadsverwarming (laten) plaatsen en deze sturen met een aan/uit thermostaat? Je kan dan standaard thermostaat knoppen op de radiatoren gebruiken als je wil. En dan heb je ineens een enorme keuze zoals Nest, Tado, Anna, etc. en scheelt je ook nog eens met gemak €500.
Nee, wat jij zegt is logisch. Een klep toevoegen om vervolgens weer apparatuur te kunnen kopen die de klep kan bedienen :D Waarom zou hij een klep willen? Radiatorkraan opendraaien = warmte = ideaal. Alleen wil hij het graag centraal kunnen regelen.

Zone-regeling. Al jouw 'alternatieven' kunnen het niet.

[ Voor 90% gewijzigd door woekele op 01-12-2014 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-07 17:22
Moet je Nest ook op away zetten zodat hij daarvan leert of gaat hij dat automatisch snappen?

Hij heeft inmiddels al 3 dagen de verwarming niet uitgezet maar 'Auto-away' staat nog op Learning.

Nest zou de eerste week moeten leren en dan auto-away aan moeten zetten. Moet ik nu de nest zelf handmatig op away zetten of beinvloed dat het leerproces dan weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

woekele schreef op maandag 01 december 2014 @ 11:43:
Nee, wat jij zegt is logisch. Een klep toevoegen om vervolgens weer apparatuur te kunnen kopen die de klep kan bedienen :D Zone-regeling. Al jouw 'alternatieven' kunnen het niet.
Ik dacht dat er een oplossing gezocht werd voor het ontbreken van een thermostaat in de stadsverwarming die niet uit kon ;)

Nieuwere stadsverwarming heeft vaak al zo'n klep + thermostaat, vandaar mijn suggestie. Als zone regeling het doel was dan is mijn suggestie inderdaad niet van toepassing.
W.Zijlstra. schreef op maandag 01 december 2014 @ 11:45:
Moet je Nest ook op away zetten zodat hij daarvan leert of gaat hij dat automatisch snappen?

Hij heeft inmiddels al 3 dagen de verwarming niet uitgezet maar 'Auto-away' staat nog op Learning.

Nest zou de eerste week moeten leren en dan auto-away aan moeten zetten. Moet ik nu de nest zelf handmatig op away zetten of beinvloed dat het leerproces dan weer?
Doe gewoon wat jij nodig acht en laat het leren maar aan Nest over. Hoe meer jij doet wat jij wil, hoe sneller Nest dat gedrag na gaat doen.

[ Voor 34% gewijzigd door Ethirty op 01-12-2014 11:52 ]

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:30

Zuig

Fuck man dat Zuigt !

nklaver234 schreef op maandag 01 december 2014 @ 10:52:
[...]
Weet iemand of je de radiatorregelaars kunt blokkeren (kinderslot) zodat ze alleen via de centrale unit bediend kunnen worden?
Ja, je kan via de hoofdunit de locale bediening uitschakelen.

Hier hoort mij sig; dat doe ik alleen lekker niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
woekele schreef op maandag 01 december 2014 @ 09:40:
[...]

Comfort/gemak? Easy kan niet elke ruimte onafhankelijk van de rest regelen.
Ik zeg ook niet dat hij een easy moet nemen ik zeg alleen dat ik er tevreden over ben.

Ik vraag me alleen af of je zo n groot bedrag ooit terug verdient en ik weet niet of het een huur of koop woning is maar ook dat kan je meenemen in je keuzes.

Zo heb ik bij mijzelf gekeken naar de leeftijd van de cv (10 jaar) die nog prima werkt
Maar de thermostaat is een ander verhaal deze werkte meer niet dan wel volgens programma en moest vaak handmatig alles regelen.
Nog 4/5 jaar vloeken op dat rottige ding had ik echt geen zin in dus ben ik gaan kijken naar een oplossing daarvoor.
Na veel zoek werk gekozen voor de easy deze koste mij incl plaatsen door monteur 225 euro.
Terug verdienen zal niet echt spelen/lukken aangezien ik al zuinig ben maar gebruiks gemak en smorgens een warm huis was wel wenselijk.
Tegen de tijd dat de cv op is zijn er vast weer vele nieuwe systemen en kan ik dan weer opnieuw keuzes maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Roos79 op 01-12-2014 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Tsjah, comfort/gemak hebben niks met terugverdienen te maken :) Het is de vraag of je paar 100 euro extra wil uitgeven voor zoneregeling. Zo ja, dan doe je dat. Zo nee, dan doe je het niet ;)

Ik wil 's ochtends voor het werk alleen de badkamer en keuken lekker opstoken en 's avonds ook de slaapkamer en woonkamer. Als ik de houtkachel aan heb in de woonkamer, wil ik dat de badkamer ook gewoon nog warm wordt via de cv. Als ik thuiswerk op zolder, wil ik de zolder warm, zonder de rest van het huis te verwarmen. Of als je een babykamer hebt die 's nachts op temperatuur moet, maar je wil niet de woonkamer 's nachts verwarmen. Etc. En dan kies je dus een duurder systeem.

Eigenlijk is het bizar als je het vergelijkt met verlichting. De standaard in verwarmen is dat je 1 lichtschakelaar in de woonkamer hebt die ook meteen bepaalt hoeveel licht er in andere ruimtes kan schijnen. Is het licht in de woonkamer uit? Dan krijg je in andere kamers ook geen licht. En als die schakelaar vindt dat het in de woonkamer eenmaal licht genoeg is, dan blijft het in de andere kamers gewoon donker als je daar de schakelaar omzet.

[ Voor 83% gewijzigd door woekele op 01-12-2014 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
Op de slaap kamer staat hier nooit wat aan enkel woonkamer/keuken en badkamer dus als ik de easy aan zet zijn precies de ruimtes warm die ik hebbe wil.
Ga ik op mijn werk kamer zitten dan zet ik even zo n straal kachel aan dus zulke keuzes zijn heel persoonlijk idd.

Ik heb de evo home wel overwogen maar zo n 600/800 euro verschil vind ik nogal wat maar misschien over enkele jaren wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:09
Het automatisch regelen van vertrekken kun je ook prima met programmeerbare thermostaatknoppen doen. Alleen warmtevraag genereren kan niet, dat heeft evohome als pluspunt.

Kamerthermostaat van 07.00-22.00 21 graden, badkamer doet alleen in de ochtend en avond mee.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
Klopt maar het gemak van de evohome is dan weer dat je dat programmeren met een centrale unit kan doen. Warmtevraag genereren hoeft niet want de stadsverwarming is continue aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Dat programmeren lukt ook via USB wanneer je dat handig vind, 1x instellen en klaar is kees. Tenzij je vaak programma's wil aanpassen dan zie ik de meerwaarde van Evohome niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ikke wel.

Je kunt energie besparen en het comfort verhogen. Wat wil je nog meer?

De vraag is heb je die 550 euro er voor over. Er zijn mensen die dit soort bedragen betalen voor een horloge, mobile telefoon, een tuinset of een autoradio. Hier hebben als het goed is meerdere mensen vrij lang profijt van.

Alleen nog even wachten tot de kinderziektes eruit zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
In het geval dat je je warmte-toevoer niet hoeft te schakelen, en je altijd hetzelfde programma gebruikt, dan zou ik ook kiezen voor programmeerbare thermostaten. Als je wel regelmatig makkelijk vanaf een centraal punt (of een app) (tijdelijke) wijzigingen wilt kunnen doen, dan is Evohome zeker handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Woekele, klopt!
Daarom heb ik ook Evohome gehad ;)

@Nokiaan
Verwacht niet te veel van besparen, ik weet dat de meeste gebruikers die ik ken(stuk of 5) zelfs (fors) meer gingen verbruiken. Omdat je het makkelijker comfortabel(lees meerdere kamers individueel verwarmen) kan maken stook je ook meer en verbruik je meer. Dit was bij mij ook zo.

Alleen wanneer je nu zonder evohome de radiatoren in al je ruimtes open hebt staan zal je waarschijnlijk wel besparen of wanneer je nu continu vergeet radiatoren dicht te draaien na gebruik van de ruimte.

Evohome heeft enorm veel potentie maar met het ongewenst inschakelen van CV(meerdere keren per uur) ondanks dat er totaal geen warmtevraag is en het kunstmatig verhogen van de gemeten temperatuur laat ik het eerst even links liggen. Laat ze het eerst maar eens oplossen, en dat schijnt moeilijk te zijn met het logge Honeywell lichaam.

Ook een gemiste kans is dat je op de centrale unit niet kan zien waar de gebruiker van een ruimte de draaiknop(HR80/HR92) op heeft ingesteld.

Jij noemt het kinderziektes ;) ik noem het gewoon erg slechte engineering en slecht testwerk.

[ Voor 8% gewijzigd door Appie Heijn op 02-12-2014 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterrr
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
woekele schreef op zondag 30 november 2014 @ 11:00:
[...]

Ze raden bij Evohome inderdaad een bypass aan als je ALLE radiatoren voorziet van evohome-knoppen. Evohome kan de radiatoren namelijk dichtsturen en stoppen met de warmtevraag, maar je ketel zal misschien nog een paar minuten napompen en kan dan zijn water niet kwijt. Ook bij gebruik van warm water pompt je ketel soms wat restwarmte het radiator-circuit in. Dat moet wel mogelijk zijn, ook als de radiatoren dicht staan.

Andere optie is 1 radiator in huis altijd open zetten (die dus altijd meeverwarmd wordt). Bijvoorbeeld handdoekradiator.
Dat probleem kan nu ook optreden toch als ik alle radiotoren dicht zet en de ketel aan? Of mis ik iets?

Inclusief die regelaar wordt het wel een erg grote investering... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Daarom zet je gewoonlijk nooit al je radiatoren dicht. Maar als jij dat wel doet, en het geeft geen problemen, dan kun je het zo laten ;)

Je kunt dus ipv bypass ook kiezen 1 radiator altijd open te laten staan. Eventueel met een geknepen voetventiel, zodat hij niet 100% staat te branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Appie Heijn schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 11:37:
.....
Verwacht niet te veel van besparen, ik weet dat de meeste gebruikers die ik ken(stuk of 5) zelfs (fors) meer gingen verbruiken. Omdat je het makkelijker comfortabel(lees meerdere kamers individueel verwarmen) kan maken stook je ook meer en verbruik je meer. Dit was bij mij ook zo.

Alleen wanneer je nu zonder evohome de radiatoren in al je ruimtes open hebt staan zal je waarschijnlijk wel besparen of wanneer je nu continu vergeet radiatoren dicht te draaien na gebruik van de ruimte.
..........
Momenteel ben ik aan het werk in de de aanbouw. De rest van het huis is niemand aanwezig. De kamerthermostaat staat op 19. In de aanbouw wil ik het 21 graden.
Nu moet ik kunstgrepen uithalen om bij 19 graden kamertemperatuur in de aanbouw niet in de kou te zitten. Om vervolgens vanavond als vrouwtje de kachel op 21 zet mijn aanbouw aan sauna te kunnen gebruiken.
Zelfde geldt voor vrouwtje die maandags studiedag heeft. Ze wil alleen 1 slaapkamer boven warm stoken. Nu moet ze het hele huis warm stoken om haar kamer boven warm te krijgen.

Enne, mijn pubers krijgen voor straf geen eten als ik ze betrap op het stoken van een verlaten slaapkamer 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

pieterrr schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 12:30:
[...]
Dat probleem kan nu ook optreden toch als ik alle radiotoren dicht zet en de ketel aan? Of mis ik iets?
Inclusief die regelaar wordt het wel een erg grote investering... :(
Als je verwarming juist is aangelegd hebben de radiatoren in de ruimte waar de thermostaat hangt geen thermostaat kranen maar alleen gewone kranen voor het balanceren van de warmte flow. Die kranen mag je inderdaad nooit allemaal dicht draaien!

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Exact hetzelfde wat wij dus ook hebben ;) Ik gebruik nu in mijn werkkamer een Honeywell HZ7200 omdat we geen Evohome meer hebben. En eerlijk gezegd dit bevalt ons prima, 2 stuks heb ik er, 1 voor de studeerkamer en 1 voor de werkkamer. 5 minuten aan en het is lekker warm, vervolgens gaat hij 1x per uur 30-60 sec aan. Goedkoper kan ik niet stoken, helemaal met een PV overschot ;) Afsluitbare ruimte en een beetje fatsoenlijke isolatie is wel handig in deze.

Eerlijk gezegd had ik mijn bedenkingen bij deze oplossing echter blijkt het 100% mee te vallen. Vooral omdat deze een thermostaat heeft en vrij stil is. Dit kacheltje heeft maar 1 nadeel, ik had hem graag willen opnemen in mijn domotica systeem(z-wave) dmv van een tussenschakelaar had ik hem dan op afstand en eventueel op klokprogramma aan/uit kunnen zetten. Echter moet je na inschakelen van de stroom altijd op een knop drukken |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 02-12-2014 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Appie Heijn schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 13:50:
Exact hetzelfde wat wij dus ook hebben ;) Ik gebruik nu in mijn werkkamer een Honeywell HZ7200 omdat we geen Evohome meer hebben. En eerlijk gezegd dit bevalt ons prima, 2 stuks heb ik er, 1 voor de studeerkamer en 1 voor de werkkamer. 5 minuten aan en het is lekker warm, vervolgens gaat hij 1x per uur 30-60 sec aan. Goedkoper kan ik niet stoken, helemaal met een PV overschot ;) Afsluitbare ruimte en een beetje fatsoenlijke isolatie is wel handig in deze.

Eerlijk gezegd had ik mijn bedenkingen bij deze oplossing echter blijkt het 100% mee te vallen. Vooral omdat deze een thermostaat heeft en vrij stil is. Dit kacheltje heeft maar 1 nadeel, ik had hem graag willen opnemen in mijn domotica systeem(z-wave) dmv van een tussenschakelaar had ik hem dan op afstand en eventueel op klokprogramma aan/uit kunnen zetten. Echter moet je na inschakelen van de stroom altijd op een knop drukken |:(
Duct-tape over het knopje :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 10:08
Heb sinds gisteren de MAX! EQ3 set werkende gekregen in mijn huis. Investering: 140.
Had 2 verloopjes nodig vanwege de SAR radiator knoppen welke er op zaten (Comap verloop werkt nu prima). Totale aankoop is geweest:

eQ-3 MAX! Draadloze radiatorthermostaat (2 x)
eQ-3 MAX! Draadloze wandthermostaat
eQ-3 MAX! Cube Lan Gateway
Thermostaatadapter Geschikt voor radiator Comap (2 x)

De verwachtingen waren (vooral gezien het bedrag) niet echt hoog, maar het leek mij het proberen waard.
Ik woon in Almere en zit op stadsverwarming. Installatie ging (op het probleem met mijn aansluitingen na, dwz ik wist niet dat ik de adapter nodig had) vlot. Installatie van de cube, welke op USB en CAT aansluiting moest verliep vlekkeloos. Daarna de radiatothermostaat 1 er op aansluiten voor in de slaapkamer, ook geen problemen mee gekregen. Toen kwam het lastigste met de wandthermostaat en de radiatorthermostaat 2. De wandth moest eerst op de cube worden aansloten, daarna kon de radiatorth op de wandth. Koste even een paar resets voordat ik dat door had (had misschien het boekje moeten lezen, NL versie is op de site te vinden). Alles is nu aan te sturen via óf de app, óf de software óf de radiatorthermostaat zelf. Ben er tot nu toe zeer tevreden over, hij kan op automatisch (eerst moet het systeem een beetje leren hoe alles moet staan op de dag zelf) of op handmatig (dat doe ik nu nog maar eventjes). Zodra ik de temp in de app iets hoger zet gaat duurt het even een paar seconden voor de temp wordt opgepakt. Gelukkig geeft dit systeem ook geen enkel probleem met de stadsverwarming. Gekocht bij Conrad voor degene die er interesse in hebben.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Hoe bestuurt dit systeem de ketel/stadsverwarmingklep? Of heb je dat niet nodig bij jouw stadsvermwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 10:08
Niet nodig, die staat open, sluit ik weer als het warmer gaat worden.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Hmmm, zo te zien bieden ze ook geen component om de CV te kunnen besturen. Jammer. Verder namelijk relatief cheap en compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
De eQ-3 MAX! heb ik ook gezien bij Conrad en zo ben ik geïnteresseerd geraakt in slimme thermostaten.
Dat ons stadverwarmingssysteem geen centrale thermosstaat heeft is voor mij vanaf het begin al een irritatie.
bij het zoeken naar reviews toevallig op de evohome gestuit en die lijkt mij net wat beter uitgewerkt maar dat is een gevoelskwestie. De eQ3-MAX is als basis wel voordeliger maar als je het systeem wilt uitbreiden wordt het ook een prijzig systeem. Mijn overweging is als er dan toch veel geld uitgegeven wordt dan ook maar beter all-the-way dan later spijt krijgen dat je toch nog iets mist dat je graag had gehad.

Ik heb mijn bestelling Wifithermostaten.nl doorgegeven en daar is een mooi individueel pakket voor mij samengesteld. Ik hoop de bestelling snel af te ronden en met het systeem aan de slag te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Appie Heijn schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 13:50:

Dit doet me denken aan de camping :+
Daar hebben ook elektrische verwarming om het zeulen met dure propaanflessen te voorkomen.

Mijn werkkamer heeft cv-vloerverwarming (hoofdverwarming) onder de natuurstenen vloer is en is 4x5 meter. Als ik hier in huis 5 straalkacheltjes moet gaan uitdelen valt de elektrischeteitsrekening al helemaal niet te over zien ;w :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07
Voor wie een OpenTherm thermostaat wil die niet al te duur is, via Wifi te bedienen valt, zelf aan te sturen is met wat python scripts (lees: blootgelegde API) en zonder abbo-kosten, kan ik de Honeywell Round Modulation Connected aanbevelen. Heb hem sinds vandaag binnen en is prima aan te sturen via https://github.com/watchforstock/evohome-client . Kost je net iets onder de 150 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 02-12-2014 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nm :)

[ Voor 99% gewijzigd door Aghanim op 02-12-2014 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
nokiaan958GB schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 23:01:
[...]

Dit doet me denken aan de camping :+
Daar hebben ook elektrische verwarming om het zeulen met dure propaanflessen te voorkomen.

Mijn werkkamer heeft cv-vloerverwarming (hoofdverwarming) onder de natuurstenen vloer is en is 4x5 meter. Als ik hier in huis 5 straalkacheltjes moet gaan uitdelen valt de elektrischeteitsrekening al helemaal niet te over zien ;w :X
Eens ;) ik heb alleen beneden vloerverwarming helaas, op de werkkamer alleen een lel van een radiator. Mijn beide kacheltjes gebruiken per dag nog geen euro met dit weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ook in het weekend heb je een laag tarief. Kan perfect kloppen, afhankelijk van je verbruik en apparatuur. Grote kans dat je weekends het geheel aardig in balans krijgt. Ik zelf zit op een 10:8-ratio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Net nieuwe reclame gezien van Anna, de slimme meter. Kennelijk zonder iets aan te hoeven sluiten op de P1 poort en geschikt voor iedereen met een slimme meter.

Iemand al ervaring mee?
www.anna-inzicht.nl

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-08 19:54
Ik ben van plan een slimme thermostaat aan te gaan schaffen. Liefst eentje waar ik in kan stellen hoe laat ik op sta en naar bed ga. Ook wil ik hem met m'n iphone of android kunnen bedienen en moet hij weten of ik thuis ben (geofencing).

De Tado leek me een goede optie met alle bovengenoemde kenmerken. Heeft iemand ervaring met het deze, en met namen het modden en combineren met andere domotica? Heb een Raspberry Pi waar ik ook bijvoorbeeld mijn verlichting op afstand mee wil regelen. Zou wel gaaf zijn als ik dit zou kunnen combineren met de verwarming.

Daarnaast las ik dat de OpenTherm modulatie niet bij alle cv-ketels werkt. Ik heb een Intergas HRE 24/18 welke volgens deze lijst OpenTherm modulatie ondersteunt. Ook heeft hij volgens de specs een RF ontvanger voor bepaalde Honeywell thermostaten. Ik heb nu een Honeywell Round Modulation maar die is met een 2-aderige kabel aangesloten en dus niet via RF. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Welke specs?

Komt mij niet bekend voor. Ik heb ook een HRE maar heb dat nog nooit gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
stijnovic schreef op woensdag 03 december 2014 @ 23:18:
Ik ben van plan een slimme thermostaat aan te gaan schaffen. Liefst eentje waar ik in kan stellen hoe laat ik op sta en naar bed ga. Ook wil ik hem met m'n iphone of android kunnen bedienen en moet hij weten of ik thuis ben (geofencing).

...

Ik heb nu een Honeywell Round Modulation maar die is met een 2-aderige kabel aangesloten en dus niet via RF. Iemand hier ervaring mee?
GENETX schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 23:08:
Voor wie een OpenTherm thermostaat wil die niet al te duur is, via Wifi te bedienen valt, zelf aan te sturen is met wat python scripts (lees: blootgelegde API) en zonder abbo-kosten, kan ik de Honeywell Round Modulation Connected aanbevelen. Heb hem sinds vandaag binnen en is prima aan te sturen via https://github.com/watchforstock/evohome-client . Kost je net iets onder de 150 euro.
Zelfde situatie als bij mij dus. Ik zou bovenstaande dus overwegen, dan is het gewoon enkel de thermostaat vervangen (je grondplaat kun je houden) en het moet werken. Geofencing zit er soort van in (niet native, maar kan wel via IFTTT). Maar zeker als je al bezig bent met Domotica zou ik alles uiteindelijk zelf in eigen hand nemen. Dan kun je geofencing ook gebruiken om bijvoorbeeld apparatuur helemaal uit te zetten ipv standby (scheelt bij mij thuis 35W).

Overigens, heb je daadwerkelijk het type Honeywell waar je naartoe linkt? Of heb je de oude variant met kleiner scherm? Bij de nieuwe zou het kunnen dat je enkel nog een RFG100 module hoeft aan te schaffen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 04-12-2014 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

stijnovic schreef op woensdag 03 december 2014 @ 23:18:

De Tado leek me een goede optie met alle bovengenoemde kenmerken. Heeft iemand ervaring met het deze, en met namen het modden en combineren met andere domotica? Heb een Raspberry Pi waar ik ook bijvoorbeeld mijn verlichting op afstand mee wil regelen. Zou wel gaaf zijn als ik dit zou kunnen combineren met de verwarming.

Daarnaast las ik dat de OpenTherm modulatie niet bij alle cv-ketels werkt. Ik heb een Intergas HRE 24/18 welke volgens deze lijst OpenTherm modulatie ondersteunt. Ook heeft hij volgens de specs een RF ontvanger voor bepaalde Honeywell thermostaten. Ik heb nu een Honeywell Round Modulation maar die is met een 2-aderige kabel aangesloten en dus niet via RF. Iemand hier ervaring mee?
Ik krijg vanavond een Tado binnen, maar ik ga hem niet modden. Gezien de architectuur zal dat ook niet heel eenvoudig worden: Tado bestuur je via de website van Tado. Als je zou willen modden, dan zul je dat verkeer op een manier moeten afvangen en zelf aan de gang gaan. Dan kun je natuurlijk de app (en de geo-fencing) niet gebruiken. Alternatief is om een stukje software te schrijven wat via de website van Tado de thermostaat aanstuurt. Dat is omslachtig.

Ik vraag me ook af waarom je Tado überhaupt zou willen modden, naast een reden als 'omdat het kan.' Als je echt zelf aan de gang wilt, dan zou ik je eerder een Honeywell Round Connected aanraden. Die is ook te scripten dan kun je zelf aan de slag met zaken als geo-fencing.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
Specs van de HRE 24/18 staan hier, onder RF-module staat:
De Kombi Kompakt HRE en HReco zijn standaard voorzien van een RF-module en hierdoor geschikt voor het gebruikt van incomfort, Beheer op Afstand en rechtstreekse communicatie met draadloze kamerthermostaten van Honeywell. Een aparte zender plaatsen is dus niet meer nodig. De Honeywell kamerthermostaten die geschikt zijn voor de draadloze communicatie zijn de T87RF1003 Round RF, de DTS92 en de CMS927

GENETX schreef op donderdag 04 december 2014 @ 08:38:
Overigens, heb je daadwerkelijk het type Honeywell waar je naartoe linkt?
Ik heb inderdaad een kleiner schermpje op de Honeywell Round Modulation. Heb dus niet genoeg aan de RFG100 module. Maar die Honeywell Connected is inderdaad ook een goede optie.

Krisp schreef op donderdag 04 december 2014 @ 08:44:
Ik vraag me ook af waarom je Tado überhaupt zou willen modden, naast een reden als 'omdat het kan.' Als je echt zelf aan de gang wilt, dan zou ik je eerder een Honeywell Round Connected aanraden. Die is ook te scripten dan kun je zelf aan de slag met zaken als geo-fencing.
Die Tado zelf hoef ik niet te modden, maar het leek me wel handig als ik zijn huidige status kan gebruiken voor andere functies. Bijvoorbeeld de Tado geofencing ook gebruiken voor mijn verlichting die ik met m'n Pi aan kan sturen. Maar ik heb hier verder nog niet heel hard over nagedacht en ga dit ook niet direct doen, het is meer dat ik graag zoveel mogelijk mod-opties voor de toekomst open wil houden.

Ik zit nu trouwens te bedenken dat ik eigenlijk ook mijn radiatorer apart aan en uit zou moeten kunnen zetten. Maar volgens mij is dit met de Tado überhaupt niet mogelijk en met Honeywell wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
stijnovic schreef op donderdag 04 december 2014 @ 16:19:
[...]

Specs van de HRE 24/18 staan hier, onder RF-module staat:

[...]
Inderdaad staat er wel. In het installatievoorschrift wordt er weer geen woord over gerept 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Geofencing is heel makkelijk. Ik weet niet wat je nu gebruikt, pilight? pimatic? iets anders? Ik ping namelijk gewoon mijn telefoon (en de telefoon pusht ook mijn domotica) waarmee inderdaad mijn verlichting aan gaat (mits het donker is) en apparatuur in standby springt (a.k.a stroom er weer op zetten). Maw, voor geofencing kun je veel beter je pi zelf gebruiken dan het uit de thermostaat te moeten trekken.

Verder moet je kijken of je met Honeywell zonder Evohome ook die kranen kan aansturen. Weet het niet. Je kan ook altijd overwegen om er klokgeschakelde varianten op te zetten. Minder fancy, wel goedkoper. Hangt wellicht af van de vastheid van je ritme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
Ik gebruik nu nog niks, heb een 433MHz radiozender aan m'n Pi gehangen en kan daarmee handmatig (via terminal) m'n lampen aan en uit zetten. Momenteel nog niet echt bruikbaar dus, ben aan het bedenken wat de beste manier is om het te automatiseren. Pilight en Pimatic kende ik nog niet, dat is misschien wel handiger dan zelf een webserver op te zetten... interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik zou echt van een platform gebruik maken om alles aan te sturen, dan kun je spul van anderen hergebruiken. Ik gebruik zelf OpenHAB icm pilight, waarbij de eerste het brein is en de tweede de aansturing van 433MHz zut zoals jij het ook hebt ;) . Zat topics over pilight, OpenHAB en Pimatic in dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:49
Sinds 2 weken heb ik een Nest. Mooi ding, werkte de eerste week super. Alleen heb nu sinds een paar dagen dat hij elke dag offline gaat. Heb hem al een statisch ip adres gegeven een in DMZ geplaatst, maar dat lost het probleem helaas niet op. Het wifi signaal is goed (staat 3 meter van access point af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:14

Tim Schuhmacher

abasios

Tim Schuhmacher in "Slimme thermostaten en energiemeters"
Helpt dat?
Brammel schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 15:16:
Sinds 2 weken heb ik een Nest. Mooi ding, werkte de eerste week super. Alleen heb nu sinds een paar dagen dat hij elke dag offline gaat. Heb hem al een statisch ip adres gegeven een in DMZ geplaatst, maar dat lost het probleem helaas niet op. Het wifi signaal is goed (staat 3 meter van access point af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
Zojuist WMM uitgezet. Is komende dagen afwachten. Zal laten weten of het geholpen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Brammel schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 15:58:
[...]

Zojuist WMM uitgezet. Is komende dagen afwachten. Zal laten weten of het geholpen heeft.
Dat wil je denk ik niet. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
Hmm, dat is inderdaad fijn. Dan is het helemaal slecht dat de Nest hier niet mee goed zou samenwerken.
Ik laat hem nu uit staan om te kijken of het dan beter wordt, maar lijkt me geen definitieve oplossing dit.

[ Voor 13% gewijzigd door Brammel op 05-12-2014 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
Thanks voor de hulp zover, ik had ondertussen ook aan mijn energieleverancier (Greenchoice) gevraagd of zij specifiek bepaalde thermostaten en of energiemeters ondersteunen/aanbieden. Hun reactie was dat zij de klant graag zelf die keuze laten maken, heel mooi dus. :)

Ook hadden ze een onderzoek gehouden onder hun klanten, dit leek mij voor lezers van dit topic zeer interessant, vandaar dat ik het hier deel:

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/28c2fzn.png

Over de Honeywell Modulation zijn wel veel mensen slechts "een beetje" tevreden. Jammer aangezien ik daar waarschijnlijk voor ga.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 22:09
Raznov schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 14:38:
Heb sinds gisteren de MAX! EQ3 set werkende gekregen in mijn huis. Investering: 140.
Had 2 verloopjes nodig vanwege de SAR radiator knoppen welke er op zaten (Comap verloop werkt nu prima). Totale aankoop is geweest:

eQ-3 MAX! Draadloze radiatorthermostaat (2 x)
eQ-3 MAX! Draadloze wandthermostaat
eQ-3 MAX! Cube Lan Gateway
Thermostaatadapter Geschikt voor radiator Comap (2 x)

De verwachtingen waren (vooral gezien het bedrag) niet echt hoog, maar het leek mij het proberen waard.
Ik woon in Almere en zit op stadsverwarming. Installatie ging (op het probleem met mijn aansluitingen na, dwz ik wist niet dat ik de adapter nodig had) vlot. Installatie van de cube, welke op USB en CAT aansluiting moest verliep vlekkeloos. Daarna de radiatothermostaat 1 er op aansluiten voor in de slaapkamer, ook geen problemen mee gekregen. Toen kwam het lastigste met de wandthermostaat en de radiatorthermostaat 2. De wandth moest eerst op de cube worden aansloten, daarna kon de radiatorth op de wandth. Koste even een paar resets voordat ik dat door had (had misschien het boekje moeten lezen, NL versie is op de site te vinden). Alles is nu aan te sturen via óf de app, óf de software óf de radiatorthermostaat zelf. Ben er tot nu toe zeer tevreden over, hij kan op automatisch (eerst moet het systeem een beetje leren hoe alles moet staan op de dag zelf) of op handmatig (dat doe ik nu nog maar eventjes). Zodra ik de temp in de app iets hoger zet gaat duurt het even een paar seconden voor de temp wordt opgepakt. Gelukkig geeft dit systeem ook geen enkel probleem met de stadsverwarming. Gekocht bij Conrad voor degene die er interesse in hebben.
Ha Raznov, ik heb maandag ook dit systeem besteld en alles was vandaag aangekomen. Meteen bij thuiskomst aan de slag maar wat blijkt, de schroef op onze comap SAR is 28M en de thermostaten van de eq-3 30M. De bijgeleverde verloopjes helpen niet (want voor Danfoss kranen). Nu lees ik dat jij het hebt opgelost met verloopjes? Mag ik vragen welke dat zijn en waar je die hebt besteld?

Heb jij ook de Comap SAR 15 op je radiator zitten of een andere maat?

Mocht je tips hebben, ik hoor het graag!

edit: uiteindelijk gevonden, lijkt het https://www.conrad.nl/nl/...adiator-comap-560384.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Was inderdaad het advies van de helpdesk van Nest. De thermostaat zou daar problemen mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

stijnovic schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 16:50:
Thanks voor de hulp zover, ik had ondertussen ook aan mijn energieleverancier (Greenchoice) gevraagd of zij specifiek bepaalde thermostaten en of energiemeters ondersteunen/aanbieden. Hun reactie was dat zij de klant graag zelf die keuze laten maken, heel mooi dus. :)

Ook hadden ze een onderzoek gehouden onder hun klanten, dit leek mij voor lezers van dit topic zeer interessant, vandaar dat ik het hier deel:

[afbeelding]

Over de Honeywell Modulation zijn wel veel mensen slechts "een beetje" tevreden. Jammer aangezien ik daar waarschijnlijk voor ga.. :/
Nest scoort opvallend hoog als slimme thermostaat :)

Greenchoice gaf jou zomaar deze resultaten?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik kan er altijd zo weinig mee, dat soort grafieken. Je krijgt nooit mee wat iemand als afkeurpunt heeft, en belangrijker, of dat ook voor jou geldt? Ik heb al vaker gezien dat iemand een product waardeloos vindt op exact het punt dat ik als enorme plus zie.

En verder heeft je energieleverancier natuurlijk helemaal niks te maken met je thermostaat, tenzij je graag je besparingen gelijk met een abbo alsnog aan je leverancier betaald (zoals de toon bijvoorbeeld imho).

[ Voor 29% gewijzigd door GENETX op 05-12-2014 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
Vandaag mijn evohome ontvangen. Helaas ontbrak de gateway.
Nu wel al de radiatorregelaars en bedieningsunit geïnstalleerd.
Wat mij opvalt is dat je knop waarmee je de radiotorregelaar vast klikt kunt blokkeren maar dat verhinderd niet dat je de regelaar er in zijn geheel kan afdraaien.
De installatie ging verder prima. Alleen de instellingsmogelijkheden zijn wel beperkter dan ik had verwacht/gehoopt. Wellicht komt het omdat de gateway niet is aangesloten?
Nu heb ik wel nog een paar vragen:
- hoe stel ik nu de kinderbeveiliging in zodat de temperatuur alleen via de centrale regelunit is te veranderen?
- hoe stel ik een maximum en minimum in? Nu is het 5 en 35 graden maar ik wil liever 12 en 22 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 13:42
Ethirty schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 21:09:
[...]

Nest scoort opvallend hoog als slimme thermostaat :)

Greenchoice gaf jou zomaar deze resultaten?
Zie http://greenchoice.m1.mailplus.nl/nct1616411/UzTdS24nBJdjMWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbaan76
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:50
GENETX schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 23:08:
Kan je met deze thermostaat ook het tapwater warm houden aan en uit zetten? Zit wel in opentherm, maar wordt dit ook ondersteund in de software? Ik overweeg ook deze thermostaat, maar kan deze info bij Honeywell niet terug vinden. Ik ben van plan deze thermostaat aan Eventghost te koppelen.

[ Voor 3% gewijzigd door mbaan76 op 07-12-2014 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik kan het zelf niet namelijk, maar er zit in de handleiding wel een icoontje. Mogelijk dat het dus ook ketel afhankelijk is. Het kan ook zijn dat ik dat niet kan omdat ik tapwater warm houden uit heb staan op mijn CV. Dat zou ik vanavond voor je kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06:54
Gisteravond een uitgebreid item over slimme thermo's bij Kassa.
http://www.npo.nl/kassa/POMS_S_VARA_099719

Volgens mij niet een hele eerlijke vergelijking. Volgens hen zou bijvoorbeeld de Nest bijna 1000 euro kosten vanwege een 5 jarig contract, maar geven ze niet aan dat je hem ipv leasen ook gewoon kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wberkel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-07 22:09
Ik vind de gemiddelde misgelopen overstappremie die ze daarvoor berekenen ook wel fors. (zo komen ze aan die 1000 euro).
En hoe komen ze aan die installatiekosten? Zijn die verplicht ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
Belachelijke conclusies inderdaad in dat item van Kassa. Ik heb totaal 219 euro voor mijn Nest betaald door hem los te kopen en zelf te installeren. Kan bovendien elk jaar gewoon overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
Jullie hebben gelijk, ik zou ook maar € 219 betalen voor een Nest. Maar de gemiddelde Nederlander die naar dit programma Kassa kijkt, krijgt dat ding niet aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
sunnybird schreef op zondag 07 december 2014 @ 14:58:
Jullie hebben gelijk, ik zou ook maar € 219 betalen voor een Nest. Maar de gemiddelde Nederlander die naar dit programma Kassa kijkt, krijgt dat ding niet aangesloten.
Dan nog is het 219 + installatie kosten en ben je absoluut niet verplicht er een 5 jarig abonnement bij te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Oftewel een onderzoek dus dat kant noch wal raakt :/

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

En alsof iedereen altijd maar overstapt. Volgens mij concluderen zij ook altijd dat mensen te weinig overstappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
nklaver234 schreef op zondag 07 december 2014 @ 00:22:
Vandaag mijn evohome ontvangen. Helaas ontbrak de gateway.
Nu wel al de radiatorregelaars en bedieningsunit geïnstalleerd.
Wat mij opvalt is dat je knop waarmee je de radiotorregelaar vast klikt kunt blokkeren maar dat verhinderd niet dat je de regelaar er in zijn geheel kan afdraaien.
De installatie ging verder prima. Alleen de instellingsmogelijkheden zijn wel beperkter dan ik had verwacht/gehoopt. Wellicht komt het omdat de gateway niet is aangesloten?
Nu heb ik wel nog een paar vragen:
- hoe stel ik nu de kinderbeveiliging in zodat de temperatuur alleen via de centrale regelunit is te veranderen?
- hoe stel ik een maximum en minimum in? Nu is het 5 en 35 graden maar ik wil liever 12 en 22 graden.
Je kunt een schroef in de radiatorknop draaien om hem vast te zetten. De gateway zal geen opties toevoegen, alleen bediening via de app.

De lokale bediening uitschakelen en minimum/maximum kan je beide instellen in de parameters van de zone geloof ik. Of anders de systeeminstellingen/parameters. Menu-knop 5 seconden ingedrukt houden. Succes :)

Edit: volgens mij heb je gelijk. Die schroef voorkomt niet dat je het geheel van de radiator afdraait :) Njah. Uitkijken wie je in huis haalt dus ;)

[ Voor 6% gewijzigd door woekele op 07-12-2014 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
Dank je Woekele! Het is gelukt.

Nu effe wachten op de internet gateway en dan afwachten hoe het gaat bevallen. Voorlopige conclusie: erg blij dat we weer een programma gestuurde klokthermostaat is. Alleen die thermostaat knoppen op de radiatoren geeft toch het idee dat je veel te veel stookt omdat je het altijd op temperatuur houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Brammel schreef op zondag 07 december 2014 @ 15:04:
[...]

Dan nog is het 219 + installatie kosten en ben je absoluut niet verplicht er een 5 jarig abonnement bij te nemen.
Ik denk dat er een energieleverancier is die de Nest voor 79 euro aanbiedt i.s.m. een 5 jaarcontract. En dat ze niet verder hebben gekeken naar normale verkrijgbaarheid. Tenminste, dat is de enige verklaring die ik kan bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
nklaver234 schreef op zondag 07 december 2014 @ 19:47:
Dank je Woekele! Het is gelukt.

Nu effe wachten op de internet gateway en dan afwachten hoe het gaat bevallen. Voorlopige conclusie: erg blij dat we weer een programma gestuurde klokthermostaat is. Alleen die thermostaat knoppen op de radiatoren geeft toch het idee dat je veel te veel stookt omdat je het altijd op temperatuur houd.
De mate van stoken bepaal je zelf op basis van de temperatuur die je per radiator/zone zelf hebt ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
mbaan76 schreef op zondag 07 december 2014 @ 11:33:
[...]

Kan je met deze thermostaat ook het tapwater warm houden aan en uit zetten? Zit wel in opentherm, maar wordt dit ook ondersteund in de software? Ik overweeg ook deze thermostaat, maar kan deze info bij Honeywell niet terug vinden. Ik ben van plan deze thermostaat aan Eventghost te koppelen.
GENETX schreef op zondag 07 december 2014 @ 11:54:
Durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik kan het zelf niet namelijk, maar er zit in de handleiding wel een icoontje. Mogelijk dat het dus ook ketel afhankelijk is. Het kan ook zijn dat ik dat niet kan omdat ik tapwater warm houden uit heb staan op mijn CV. Dat zou ik vanavond voor je kunnen testen.
Net even getest en mijn tapwater standaard aan gezet op de CV. De optie om het uit zetten, zoals die in de demo zit, komt bij mij NIET beschikbaar helaas. De ketel is een Atag A-serie A244C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbaan76
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:50
GENETX schreef op zondag 07 december 2014 @ 23:18:
[...]

[...]

Net even getest en mijn tapwater standaard aan gezet op de CV. De optie om het uit zetten, zoals die in de demo zit, komt bij mij NIET beschikbaar helaas. De ketel is een Atag A-serie A244C.
OK, dank voor het proberen. Viel mij ook al op dat het inderdaad wel in de DEMO zit. En de gebruiksaanwijzing dit ik op internet vond staat het ook in. Ik ga het Honeywell wel vragen. Heb je het eventueel ook nog via de API geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
Ethirty schreef op zondag 07 december 2014 @ 15:13:
Oftewel een onderzoek dus dat kant noch wal raakt :/
Ja, de conclusies vond ik ook nogal opmerkelijk ;-)

Bijvoorbeeld: In elke kamer de thermostaat kunnen bijstellen kunnen ze allemaal niet > dat is niet waar, je kunt Nest linken aan WallyHome, maar dat is erg duur.

Dat geofencing niet werkt met de Nest is ook onzin, met ITTT kun je dat koppelen om zelf met meerdere gebruikers geofencing te kunnen gebruiken. Bovendien zou deze herfst er een Google Now koppeling komen. (staat nu op "Verschijnt dit najaar." trouwens).

Mooie requirement voor een thermostaat trouwens: Heeft het een touchscreen of niet?

Vond de toon van de 'Kassa'-dame ook niet echt tof, ontzettend sceptisch, dwong Ben Woldring om het zelflerend vermogen van het apparaatje teniet te doen - beetje gek.

Klapper op de vuurpijl was natuurlijk dat een Nest je minstens €913 moet kosten :D

Enige valide punt vond ik dat de meeste thermostaten niet het werkelijk verbruik meten maar een indicatie geven, er zal binnenkort wel een koppeling komen :-)

Doet mij een beetje denken aan de tijd dat telefoons ook eng waren ;-) Werkelijk geen énkel woord over dat het ook een luxe product is met fijne features. Thuis komen in een warm huis is heerlijk _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door W.Zijlstra. op 08-12-2014 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
mbaan76 schreef op maandag 08 december 2014 @ 09:05:
[...]

OK, dank voor het proberen. Viel mij ook al op dat het inderdaad wel in de DEMO zit. En de gebruiksaanwijzing dit ik op internet vond staat het ook in. Ik ga het Honeywell wel vragen. Heb je het eventueel ook nog via de API geprobeerd?
Gister niet meer toen ik tapwater aan had gezet op de CV. Op andere momenten gaf de API aan dat ik "domestic hot water" niet aan/uit kon zetten. Heb we de app helemaal gekilld in android gister, dus die had die informatie ook op moeten vragen.

Honeywell vragen lijkt me inderdaad de beste optie. Er zijn meerdere OpenTherm versies, dus mogelijk dat het daar van af hangt en ik een versie heb op de CV die dergelijke commando's niet ondersteund. Wikipedia geeft weinig uitleg helaas. Maar het lijkt er op dat de eerste versies alleen om verwarming gaan, dus wellicht dat dat mijn probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

W.Zijlstra. schreef op maandag 08 december 2014 @ 09:36:
Bijvoorbeeld: In elke kamer de thermostaat kunnen bijstellen kunnen ze allemaal niet > dat is niet waar, je kunt Nest linken aan WallyHome, maar dat is erg duur.
Of je gebruikt gewoon de app :)
Enige valide punt vond ik dat de meeste thermostaten niet het werkelijk verbruik meten maar een indicatie geven, er zal binnenkort wel een koppeling komen :-)
Niet verbruik als in dat de meter wordt uitgelezen, maar mijn Nest laat me vrij nauwkeurig per dag zien hoeveel branduren ik heb gehad en of dat boven of onder gemiddeld is en wat de reden is (langer van huis dan normaal, buiten kouder dan normaal etc). Ik heb nu veel meer inzicht in mijn warmtevraag dan ik ooit heb gehad en meer hoef ik persoonlijk ook niet te weten.
Doet mij een beetje denken aan de tijd dat telefoons ook eng waren ;-) Werkelijk geen énkel woord over dat het ook een luxe product is met fijne features. Thuis komen in een warm huis is heerlijk _/-\o_
Ja helemaal top vind ik dat. Zelfde comfort als voorheen, alleen nu staat de verwarming niet onnodig meer aan als ik weg ben :)

Misschien moeten we Kassa eens mailen :P

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
Ethirty schreef op maandag 08 december 2014 @ 11:03:

Ja helemaal top vind ik dat. Zelfde comfort als voorheen, alleen nu staat de verwarming niet onnodig meer aan als ik weg ben :)

Misschien moeten we Kassa eens mailen :P
Doen!

Dat comfort is echt een belangrijk punt. Al moet ik wel zeggen dat ik dit weekend wakker gemaakt ben door mijn Nest en dat dat dan weer wat minder prettig was. Mijn Nest had bedacht dat ik doorgaans om 10 uur wakker ben in het weekend en dat ik de kachel dan wel graag op 19 graden heb staan. Ik wilde eens lekker lang uitslapen maar werd doordat mijn slaapkamer 19 graden werd en ik onder een 4 seizoenen dekbed lig dus uit m'n bed gestoomd.

Thanks nest :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

W.Zijlstra. schreef op maandag 08 december 2014 @ 11:12:
[...]

Doen!

Dat comfort is echt een belangrijk punt. Al moet ik wel zeggen dat ik dit weekend wakker gemaakt ben door mijn Nest en dat dat dan weer wat minder prettig was. Mijn Nest had bedacht dat ik doorgaans om 10 uur wakker ben in het weekend en dat ik de kachel dan wel graag op 19 graden heb staan. Ik wilde eens lekker lang uitslapen maar werd doordat mijn slaapkamer 19 graden werd en ik onder een 4 seizoenen dekbed lig dus uit m'n bed gestoomd.

Thanks nest :(
Als het gepland is kan je daar natuurlijk vooraf rekening mee houden door of het schema aan te passen of je radiator een beetje verder dicht te draaien ;)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
Ethirty schreef op maandag 08 december 2014 @ 11:59:
[...]

Als het gepland is kan je daar natuurlijk vooraf rekening mee houden door of het schema aan te passen of je radiator een beetje verder dicht te draaien ;)
Ik heb het er gewoon uit gehaald, s'ochtends in het weekend je verwarming alvast aanzetten - er is niks beters _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat dat betreft vind ik mijn ouderwetse Nefit Modulator met klokmodule nog niet eens zo verkeerd. Je maakt dag en nacht programma's, je stelt de temperatuur in met een draaiknop en je stelt in hoeveel nachtverlaging het nachtprogramma moet hebben.
Als ik 's avonds naar bed ga zet ik de thermostaat voor de volgende dag simpel op de temperatuur die gewenst is. In het weekend staat het dagprogramma gewoon op 6:00 uur, maar ik zet de thermostaat 's avonds op 10 zodat de ketel 's morgens niet aanslaat. Of ik zet hem op 16 zodat het een beetje warm is.

Ik heb een tijdje een volledig digitale programmeerbare klokthermostaat gehad en daar kon ik dit soort geintjes helemaal niet mee doen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
Maasluip schreef op maandag 08 december 2014 @ 13:54:
Wat dat betreft vind ik mijn ouderwetse Nefit Modulator met klokmodule nog niet eens zo verkeerd. Je maakt dag en nacht programma's, je stelt de temperatuur in met een draaiknop en je stelt in hoeveel nachtverlaging het nachtprogramma moet hebben.
Als ik 's avonds naar bed ga zet ik de thermostaat voor de volgende dag simpel op de temperatuur die gewenst is. In het weekend staat het dagprogramma gewoon op 6:00 uur, maar ik zet de thermostaat 's avonds op 10 zodat de ketel 's morgens niet aanslaat. Of ik zet hem op 16 zodat het een beetje warm is.

Ik heb een tijdje een volledig digitale programmeerbare klokthermostaat gehad en daar kon ik dit soort geintjes helemaal niet mee doen.
Ik had zo'n ding. Wat een ingewikkeld bah apparaat vond ik dat. Ik snapte het apparaat niet maar ik stond ook gewoon niet achter het product. Ik vond het een onding. Hij kon vast redelijk wat ik wou, maar als ik dan een avond onverwachts niet thuis was dan stond de kachel alsnog te loeien. Daar ik redelijk onregelmatig thuis ben kan dit dus snel uit.

Ben het met je eens dat het apparaat, mits je volledig regelmatige tijden hebt ook prima voldoet - mits je hem snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Welke klokthermostaat voldoet wel als je geen regelmatige tijden hebt? Het enige is dat hij inderdaad wat lastiger te programmeren is, maar je kunt er wel 12 programma's inzetten en per dag/weekdag/weekend/hele week programmeren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 09:11
op hoeveel graden hebben jullie de temperatuur staan als jullie niet thuis zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:30

HeroS

SmartHome Nerd

16 heb ik hem staan veel lager heeft volgens mij geen zin omdat het opwarmen dan langer duurt en dus meer energie kost.

Als ik zeer lang weg ben dan kan hij wel naar 12 graden.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
10 of 11. Dat opwarmen langer duurt en daardoor meer energie kost is een mythe volgens mij. Alleen bij trage systemen (vloerverwarming) gaat het wellicht op.

Als het warmer is in je huis, stroomt er altijd meer warmte naar buiten dan als het kouder is in je huis. Er gaat dus altijd meer energie verloren als je het niet laat afkoelen. En dus moet je er ook meer energie instoppen om weer op dezelfde temperatuur uit te komen (wet van behoud van energie?).

En ja, je wint iets terug doordat je niet terug hoeft op te warmen, maar dat opwarmen zal dus minder energie kosten dan het al die tijd op temperatuur houden.

Qua comfort is het wellicht zo dat bij een hogere temperatuur 'langzame' onderdelen, zoals je vloer/muur ook warmer blijven en je daardoor een behaaglijker gevoel hebt als je thuiskomt. Desondanks kies ik voor het laten afkoelen. En gewoon zorgen (via programma of app) dat het al een beetje opgewarmd is als ik thuiskom.

[ Voor 22% gewijzigd door woekele op 09-12-2014 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Op dit moment 15, voorheen 14 (wellicht dat ik hem daar weer op zet). Zelfde reden als woekele, maar dan toch iets hoger om problemen mbt luchtvochtigheid tegen te gaan. De sprong van 15->17 graden is gemaakt in grofweg 30 minuten in mijn huis. Met mijn meetdata kan ik ook duidelijk zien dat de ruimte minder snel afkoelt op lagere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
chimera2 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 07:58:
op hoeveel graden hebben jullie de temperatuur staan als jullie niet thuis zijn?
16 graden. Maar dat komt omdat ik in een vrij luxe positie verkeer met buren links, rechts, boven en onder waar altijd wel iemand thuis is. Heb de temperatuur in huis in 7 jaar tijd nog nooit onder de 18 graden gezien. zelfs niet als we van de wintersport terugkomen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
10 graden. Standaard instelling van Nest. Gister ging om half 10 ging de verwarming uit (19). Mijn huis is nu (14.30 volgende dag) 16 graden met deze kou. Word niet veel lager dan dat gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Er is een speciaal topic voor Nest geopend. Zouden jullie ervaringen et cetera met betrekking tot Nest centraal kunnen / willen houden in 1 topic?
Nest Thermostaat Topic

Zo hoef ik ook maar 1 topic te volgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
Ik ben er net mee aan het experimenteren en heb de minimale temp nu op 13 graden gezet.

Vanochtend om 07:00 uitgezet (was 17 graden) en nu 12 uur later is het 14 graden in mijn huis (zie ik op afstand :P )

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kampen
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-09 11:05
Sindskort een nieuwe woning (bj 2014), zeer goed geïsoleerd (op papier), Triple glas, Jaga Tempo low H2o LTV convectoren, Zonnepanelen, Intergas HReco 36.

Aan de muur hangt een Honeywell Round aan/uit thermostaat, deze zou ik graag vervangen voor een Nest maar twijfel of ik niet beter een modulerende thermostaat kan kopen.

Iemand enig idee of ik de aan/uit beter kan vervangen voor een modulerende thermostaat, of zou dit geen winst opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
In theorie zou het beter moeten zijn. Maar ik heb wel eens gehoord dat als de radiators goed waterzijdig zijn ingeregeld en de aan/uit-thermostaat regelt goed, dat er dan weinig winst is met modulerend. Harde cijfers heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je nieuwbouwhuis hoort praktisch niet af te koelen; de winst die een thermostaat (welke dan ook) kan behalen is minimaal.
Ik zou eerst eens afwachten hoeveel gas je na het droogstoken überhaupt gebruikt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Als je op de LTV toer bent dan stook je toch op een (vaste) lage temperatuur tussen de 30 en 40 graden? In dat bereik valt niet echt veel te moduleren.
Je kunt dat nu al uittesten door de maximum en minimum watertemperatuur van de Intergas op 40 te zetten. Daarmee heb je het moduleren uitgeschakeld. Zie je meteen wat er gebeurt als er totaal niet wordt gemoduleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Kampen schreef op woensdag 10 december 2014 @ 17:14:
Sindskort een nieuwe woning (bj 2014), zeer goed geïsoleerd (op papier), Triple glas, Jaga Tempo low H2o LTV convectoren, Zonnepanelen, Intergas HReco 36.

Aan de muur hangt een Honeywell Round aan/uit thermostaat, deze zou ik graag vervangen voor een Nest maar twijfel of ik niet beter een modulerende thermostaat kan kopen.

Iemand enig idee of ik de aan/uit beter kan vervangen voor een modulerende thermostaat, of zou dit geen winst opleveren?
Het maximum vermogen van je CV-ketel kan je sowieso op de laagste stand zetten met jou woning :9. Dan valt er niks meer te moduleren door je thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Hoe kun je dat weten als niet eens het woonoppervlak/inhoud van de woning wordt genoemd?
Misschien heeft Kampen een huis van 700 kuup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Dat kan ik niet weten, alleen met low h2o convectoren en een ketel met een minimum vermogen van 8,2 kW verwacht ik dat je zelfs de wat grotere 'kastelen' snel op temperatuur kan krijgen. Zonder de inhoud van de woning te kennen zou ik het vermogen direct op de laagste stand zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-08 23:26
nokiaan958GB schreef op woensdag 10 december 2014 @ 21:08:
Hoe kun je dat weten als niet eens het woonoppervlak/inhoud van de woning wordt genoemd?
Misschien heeft Kampen een huis van 700 kuup.
Nou, hier is voor die 700 m3 (overal lekker comfy op 21,5 graden) de HR12 solo (12 kW) ruimschoots voldoende hoor...

:)
Pagina: 1 ... 10 ... 41 Laatste