Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
10% van 36 is volgens mij 3,6kW en kan krap worden als het straks 20 graden vriest........... :+

Lekker cheap trouwens zo'n groot huis met maximaal 12kW warmstoken _/-\o_
Ook low h2O?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-08 23:26
nokiaan958GB schreef op woensdag 10 december 2014 @ 22:55:
10% van 36 is volgens mij 3,6kW en kan krap worden als het straks 20 graden vriest........... :+

Lekker cheap trouwens zo'n groot huis met maximaal 12kW warmstoken _/-\o_
Ook low h2O?
Nee, bijna 2,2 km. vloerverwarming... aanvoer nu 29 graden en retour 23 graden.
Sinds een week 20 kW houtcv met 1500 ltr. buffer in het geisoleerde tuinhuis / buitenberging 'up and running'. :)

Gasverbruik nu bijna 0, alleen nog maar gas nodig om te koken.
Electra: ongeveer 300 kWh per jaar... onder 0, dus eigenlijk teveel terugleveren.

Energieneutraal ! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Aha, je speelt dus vals ;-)
Toch knappe configuratie. Die 12kW solo is dus als backup.
Alleen nog koken op elektra dan kan je in principe zonder gas.

Dat hout zagen kost ook benzine en tijd tenzij je alle blokken hout kant een klaar koopt.
Energieneutraal is toch dat je geen brandstoffen hoeft aan te voeren?
Of heb je een eigen bosperceel 8)

On-topic dan maar weer :)

• Kampen
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-09 11:05
nokiaan958GB schreef op woensdag 10 december 2014 @ 21:08:
Hoe kun je dat weten als niet eens het woonoppervlak/inhoud van de woning wordt genoemd?
Misschien heeft Kampen een huis van 700 kuup.
Het gaat om +/- 115 m2 woonoppervlak, 400 m3 inhoud (hoekwoning).

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga eerst eens prutsen met de instellingen van de ketel.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

nokiaan958GB schreef op woensdag 10 december 2014 @ 22:55:
De Intergas HReco 36 heeft een minimum vermogen van 8,2 kW, geen 3,6 kW (???)

• nokiaan958GB
  • Niet online
Goeie vraag!

In mijn installatievoorschrift staat geen beperking genoemd voor het percentage maximaal vermogen wat je bij parameter 3 instelt. Standaard staat hij op 70%, hier staat hij op 45%.

Ook met verlaging van de verwarmingswatertempertuur verlaag je in principe het vermogen.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:29
Wanneer je je watertemperatuur lager zet verlaag je toch niet je vermogen? Hij kan nog altijd volgas naar die temperatuur toe.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Maar als hij eenmaal op die temperatuur is, zal hij moduleren om op die temp te blijven lijkt me? Effect zal dus vergelijkbaar zijn? Tenzij het heel lang duurt om op temperatuur te komen (bij mij niet).

• Appie Heijn
  • Laatst online: 08:29
Zou hij inderdaad wel moeten doen, effect is niet helemaal vergelijkbaar. Iets met volgas wegtrekken met een auto e.d. ;) beperken in aanvoertemp doe je voor een rustigere opbouw van warmte en om je retour laag te houden in het modulatie gebied. <55gr

Beperken in vermogen zou eigenlijk niet hoeven, echter in mijn eigen situatie doe ik het wel om overshoot te voorkomen. Eigenlijk is het meer een tekortkoming van de thermostaat.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• nokiaan958GB
  • Niet online
Dit is het verkeerde topic dus even een korte reactie.

Naar mijn inschatting is geleverde vermogen uit te drukken in het aantal liters water wat per minuut met een x-aantal graden wordt verwarmd. Als je ketel een vaste pompsnelheid heeft, staat het aantal liters per minuut vast en dan wordt het vermogen bepaald door de verhoging van de watertemperatuur.

Maar hoe de fuzzy logic in de ketel hier mee omgaat weet ik dus niet :)

Inderdaad de thermostaat zou dermate slim moeten zijn om te weten dat als er wordt gestookt de watertemperatuur tijdig wordt verlaagd om te voorkomen dat het veel warmer wordt dan de ingestelde temperatuur. Een slimme thermostaat zou dat moeten voorkomen als het "zelflerend" is, maar ik lees hier en daar wel vaker onverklaarbaar gedrag bij een thermostaat-ketel combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 22:59
Vandaag heb ik de Nefit easy thermostaat binnen gekregen en opgehangen. Echt een hartstikke fijn apparaat om te installeren en aan te sluiten.
Aangezien ik met 2 router draai, zag ik de beren al weer op de weg, met het open zetten van poorten ed.
Gelukkig was hiervan geen sprake. Nadat de easy gekoppeld was aan mijn wifi, kon ik met de app op mijn android, gelijk van buiten mijn eigen netwerk, de thermostaat bereiken.
Alleen voor de aanwezigheids detectie heb ik even een vraag. Door dit in te stellen weet de easy wanneer je thuis verlaat, en wanneer je weer terug komt. Nu willen we dit instellen op 2 android toestellen.
Is het mogelijk om aanwezigheidsdetectie in te stellen zonder gebruik te maken van gps ?
Er zit toch een benaderings sensor op de easy ?
Kan die ook gebruikt worden zodat bijvoorbeeld na een half uur geen activiteit, de temperatuur een graatje naar beneden gesteld wordt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Volgens mij heeft de Easy GPS op de telefoon nodig voor de aanwezigheids detectie. Ikgebruik die mede om die reden niet. Met de komst van de Easy heb ik de kloktijden aangepast naar de maximale thuiskom tijden. Komt er iemand eerder thuis dan kan hij/zij tijdig de verwarming aanzetten, zodat het al behaaglijk begint te worden in huis. Met de aanwezigheidsdetectie zal de verwarming pas aangaan als je thuis bent, dat is mij te laat. En als ik hem al een keer vergeet uit te zetten bij weggaan, kan ik dat altijd nog achteraf remote doen. Of straks wellicht via met Domoticz als de Easy ooit ondersteund wordt.

De naderingssensor is alleen voor de bediening op heel korte afstand volgens mij.

[ Voor 6% gewijzigd door janne_nl op 13-12-2014 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Sinds gister voorzien van een 'energiemanagement kastje' via een project van de gemeente.
Eveneens dus een slimme gas en elektra meter gekregen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UaESO9I.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ntfFXuB.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6MgIpEv.png

Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat men 179,- voor dit kastje gaat betalen maargoed...
Het is leuk voor de leek om in één oogopslag te zien wat er verbruikt wordt en in zijn totaal is met de bijbehorende kosten.
Je bent met een Pi en een kabeltje een stuk goedkoper uit je je kunt veel meer met de uitgelezen info.

[ Voor 6% gewijzigd door JvdW op 13-12-2014 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Gaat dia via de cloud of lokaal? Hmmm,eens google'n op inrg. Ok, lokaal en via ethernet-kabel.

[ Voor 51% gewijzigd door woekele op 13-12-2014 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Op de garantie van de nefit easy staat:
Let op: de garantie is alleen geldig als het - volledig ingevuld en door koper en installateur ondertekend - onmiddellijk na plaatsing van het toestel aan Nefit wordt geretourneerd

Op die garantiekaart moet de naam van de installateur met handtekening ingevuld worden.
Zo'n easy hang je natuurlijk zelf op, zonder installateur.
Hoe doen jullie dat ivm garantie ?
Gewoon je eigen naam invullen, of ga je hiermee naar de installateur ?
Die 2 jaar gerantie willen natuurlijk vol benutten. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De installateur ziet je aankomen...
Je koopt niet bij hem de thermostaat, maar hij moet je wel helpen met garantie ;w

Die garantie bepalingen zijn meer een algemeen iets en meer gericht op ketels.
Dat ze bij ketels alleen garantie verlenen via de installateur is terecht natuurlijk.
Bij een thermostaat zullen ze daar niet moeilijk over doen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Bovendien heb je 'gewoon' garantie bij de winkel waar je het gekocht hebt.
Proton_ schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 19:10:
@woekele de Conrad eQ3 dingen regelen per radiator en stuurt de ketel aan (met optioneel aan/uit ketelrelais) als er één of meer regelaars warmte vragen.
Ik kom hier toch nog even op terug... volgens mij heeft de eQ3 geen ketelrelais beschikbaar?

Oh had je al gezegd: Proton_ in "Slimme thermostaten en energiemeters" :)

[ Voor 80% gewijzigd door woekele op 14-12-2014 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:23
JvdW schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 18:49:
Sinds gister voorzien van een 'energiemanagement kastje' via een project van de gemeente.
Eveneens dus een slimme gas en elektra meter gekregen.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat men 179,- voor dit kastje gaat betalen maargoed...
Het is leuk voor de leek om in één oogopslag te zien wat er verbruikt wordt en in zijn totaal is met de bijbehorende kosten.
Je bent met een Pi en een kabeltje een stuk goedkoper uit je je kunt veel meer met de uitgelezen info.
Ik doe hetzelfde voor 2 tientjes, maar dan met een Arduino: ThinkPad's TweakBlog: Uitlezen van de slimme meter P1-poort met een Arduino en waarden opslaan in MySQL-database
En mijn grafieken hebben nog meer detail ook :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Even een update over mijn Evohome-verhaal (dat hij te ver boven de gewenste temperatuur doorstookt). Ik ben er ondertussen redelijk achter wat er precies 'mis' gaat.

Evohome werkt door warmtevraag naar je ketelmodule te sturen. Deze warmtevraag is een percentage. Als je Evohome single-zone gebruikt, dan is dat percentage 100% als de gemeten temperatuur 1,5 graad of meer onder je gewenste temperatuur ligt en 0% als het 1,5 graad of meer boven je gewenste temperatuur ligt. Bij 100% wordt je ketel continu Aan gestuurd. Bij 0% blijft hij continu UIT gestuurd. Daar tussenin wordt het interessant. Hij stuurt dan een percentage ergens tussen de 0 en 100.

Je ketelmodule vertaalt dit naar warmtevraag richting ketel. Als je een Opentherm-module hebt, zal deze een lagere temperatuur van de ketel gaan vragen, afhankelijk van dat percentage. Als je een aan/uit-module hebt, zal deze bij 30% warmtevraag bijvoorbeeld telkens 3 minuten aan, 7 minuten uit gaan. Aan/uit werkt standaard met 6 schakelmomenten per uur (dus elke 10 minuten). Evohome heeft echter een minimum aan-tijd van 1 minuut. Dus zo lang je nog niet 1,5 graad boven de gewenste temperatuur zit, gaat je ketel elke 10 minuten 1 minuut aan.

Als je veel radiators open hebt, of een kleine ketel hebt, of grote kamers, of een hoge temperatuur hebt ingesteld, of het buiten erg koud is, dan gaat die ene minuut warmtevraag niet zorgen voor een verhoging van de temperatuur in je kamer. Het zorgt er hoogstens voor dat het niet afkoelt. Maar als je alleen de radiators in de kamer openhebt, het buiten niet zo koud is en je de gewenste temp niet zo hoog hebt staan, dan gaat die ene minuut er wel voor zorgen dat het steeds ietjes warmer wordt.

Zie daar, de reden dat Evohome bij mij telkens 1,5 graad te ver doorstookt. Hopelijk gaat Honeywell dit oplossen. Bij Opentherm schijnt het ook te kunnen gebeuren. Ik neem aan dat hij dan de laagst mogelijke watertemperatuur van de ketel vraagt, maar dat dit dan onder bepaalde omstandigheden toch nog voor extra opwarming van de kamer zorgt. Het zou redelijk makkelijk op te lossen moeten zijn, door gewoon NIET aan te gaan als de gewenste temperatuur al bereikt is en nog niet weer aan het afkoelen is en nog niet door de gewenste temperatuur dreigt te zakken.
ThinkPadd schreef op zondag 14 december 2014 @ 15:59:
[...]

Ik doe hetzelfde voor 2 tientjes, maar dan met een Arduino: ThinkPad's TweakBlog: Uitlezen van de slimme meter P1-poort met een Arduino en waarden opslaan in MySQL-database
En mijn grafieken hebben nog meer detail ook :9
Je neemt voor het gemak de kosten van de hardware voor de MySQL-server maar even niet mee? ;) Niet iedereen heeft een NAS paraat staan die het kan.

Ik vind die I-CE tot nu de beste optie die ik tegenkom voor kant en klare monitoring. Anderen zijn vaak niet veel goedkoper. En als ze dat zijn, dan zit er weer een abonnement aan vast (vaak ERG goed op de site verborgen die kosten).

[ Voor 70% gewijzigd door woekele op 14-12-2014 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:14

Tim Schuhmacher

abasios

Of tijd dit er aan besteed is, ondersteuning die geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 07:23

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

@woekele

Je zou eens kunnen proberen om het maximum cv vermogen te verlagen of een buitenvoeler aan de ketel koppelen, daarmee kan je de aanvoertemperatuur beperken obv buitentemperatuur. Maar het is ook niet eenvoudig om een nauwkeurige temperatuurregeling te krijgen als een ketel 1 min brandt terwijl er bijvoorbeeld maar 1 radiator warmte vraagt. Sommige ketels starten op laag vermogen en toeren dan langzaam op, dat helpt al. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Mijn CV start al op laag vermogen op. In de eerste minuut van de warmtevraag gebeurt er eerst 15 seconden niks. Daarna gaat de pomp aan. Na 45 seconden brandt hij ongeveer 15 seconden voluit om op te starten. De minuut daarna brandt hij op laagste vermogen. Pas na 2 minuten warmtevraag gaat hij knallen (richting max temp, 60 graden momenteel, dat is al behoorlijk onder de max temp dus).

Ik denk niet dat het verstandig is als ik het zelf ga proberen te fixen . Hun systeem kan het gewoon heel simpel regelen. Is de gewenste temperatuur overschreden? Is de temperatuur nog stijgende? Zakt hij niet bijna weer door de gewenste temp heen? Laat de ketel dan gewoon even uit. Is ook beter voor de slijtage op je pomp/3-wegklep/brander etc.

Voor hetzelfde geld zet ik een uur later de temperatuur wel veel hoger, en dan wel in meerdere kamers. Dan heb ik weer vol vermogen nodig. Evohome moet het dus slim regelen. Niet ik zelf. Niet mijn ketel.

[ Voor 15% gewijzigd door woekele op 14-12-2014 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvroon
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-05-2021
Als ik de info van Nefit bekijk:
(zie: http://nefit-nl.resource....dersteunde_toestellen.pdf

Zou nu dus ook de web applicatie voor de Easy beschikbaar moeten zijn. Ik kan hem echter nergens vinden. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 00:07

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Zijn er eigenlijk slimme thermostaten die je gewoon via een CAT5 verbinding kunt aansluiten ipv via wifi? Ik ben een huis aan het bouwen, dus het zou best mogelijk zijn om een ethernet verbinding naar de thermostaat te leggen.

Ik ben eigenlijk wel gecharmeerd van de ATAG One. Maar ik krijg waarschijnlijk een Daalderop warmtepomp/CV ketel die via opentherm aangestuurd kan worden. Zou die combi werken? Of werkt de One alleen op ATAG ketels? Anders wordt het een Nest, voor de ATAG en de Nefit zijn er nog geen WindowsPhone apps.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
Als OpenTherm belangrijk voor je is, zou ik geen Nest kopen, deze ondersteund namelijk geen opentherm.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
De Gateway van Evohome zit via UTP verbonden aan je router. Maar communiceert weer draadloos met je thermostaat, maar niet via wifi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 00:07

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Grolsch schreef op maandag 15 december 2014 @ 10:15:
Als OpenTherm belangrijk voor je is, zou ik geen Nest kopen, deze ondersteund namelijk geen opentherm.
De ketel kan je ook aansturen via simpel aan/uit :) En ik heb overal vloerverwarming in de planning staan, dus echt veel kan er niet geregeld worden.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31

Ethirty

Who...me?

Voor zover relevant kan je de Nest niet rechtstreeks via UTP voeren, maar je kan wel 2 aders misbruiken voor de 12V spanning vanaf de Heatlink module. Hij kan die aders volgens mij ook voor communicatie gebruiken met de Heatlink voor als Zigbee niet goed werkt, maar de rest van de features gaat toch echt via WiFi.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-----

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2017 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonoskar schreef op maandag 15 december 2014 @ 10:08:

Ik ben eigenlijk wel gecharmeerd van de ATAG One. Maar ik krijg waarschijnlijk een Daalderop warmtepomp/CV ketel die via opentherm aangestuurd kan worden. Zou die combi werken? Of werkt de One alleen op ATAG ketels? Anders wordt het een Nest, voor de ATAG en de Nefit zijn er nog geen WindowsPhone apps.
mij leek de ATAG One ook wel wat maar bij navraag bij ATAG gaven ze aan dat hij alleen werkt met de ketels van ATAG.....

Zelf ben ik ook geïnteresseerd in de Honeywell Lyric, iemand een idee of en wanneer die naar Nederland komt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:02
Ik heb vanmiddag een mailtje gestuurd naar Tado support om te vragen of er support is voor de VC8015 regelmotor voor stadsverwarming. Als het goed is moet dit vrijwel zeker werken aangezien een simpele Round on /off nu ook al werkt maar ben benieuwd of er nog een weerstand tussen moet. Uit de specs kan ik dat niet opmaken.

Uiteindelijk volgt dan de keuze een Nest of een Tado :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:07
een vraagje hier voor de mensen met een Nefit Easy.
Ik heb de functie Snel warm water uit gezet zodat deze de klok volgt.
Maar als ik nu de kraan vol open zet dan zal je wel verwachten dat hij begint met verwarmen van het water (dat de brander aan springt). Na 2 minuten de kraan open gehad te hebben, op de ketel lees ik meer dan 5/liter tap water per minuut af, springt de ketel niet aan.

pas als ik via de "app" Snel Warm Water aan zet, krijg ik warm water.
Heb hier na gezocht maar kan het niet vinden...
Mijn ketel is een Nefit Smartline Basic

• synthdood
  • Laatst online: 27-06-2022
The Fatal schreef op woensdag 17 december 2014 @ 20:43:
een vraagje hier voor de mensen met een Nefit Easy.
Ik heb de functie Snel warm water uit gezet zodat deze de klok volgt.
Maar als ik nu de kraan vol open zet dan zal je wel verwachten dat hij begint met verwarmen van het water (dat de brander aan springt). Na 2 minuten de kraan open gehad te hebben, op de ketel lees ik meer dan 5/liter tap water per minuut af, springt de ketel niet aan.

pas als ik via de "app" Snel Warm Water aan zet, krijg ik warm water.
Heb hier na gezocht maar kan het niet vinden...
Mijn ketel is een Nefit Smartline Basic
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn Smartline HR 24. Had het niet meteen door. Het leek goed te werken totdat ik een keer overdag thuis was op een tijdstip dat de verwarming uitstaat en toen ook geen warm water, hoe lang ik de kraan ook open liet staan. Even de instelling terugzetten en voilá, wel warm water. In het verleden heb ik deze instelling ook een keer geprobeerd met de oorspronkelijke thermostaat (moduline 30) en toen had ik precies hetzelfde. Ik denk daarom dat het waarschijnlijk aan de ketel ligt en niet aan de thermostaat. Wellicht is het mogelijk om de firmware in de ketel aan te passen.

Misschien maar 's een mailtje naar de helpdesk van Nefit sturen.

• janne_nl
Volgens mij kun je oo de smartline zelf instellen dat hij alleen aarm water moet maken als de warmwaterkraan open staat. Iets van eco of zo dacht ik

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Als je tweemaal op de rechter knop drukt kun je warm water handmatig aanzetten.

2k op west bij Pv Output

• The Fatal
janne_nl schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:46:
Volgens mij kun je oo de smartline zelf instellen dat hij alleen aarm water moet maken als de warmwaterkraan open staat. Iets van eco of zo dacht ik
hier ga ik eens naar zoeken...

@ Geurt-kun
Ja, klopt dat had ik ook gevonden. Maar dat betekend dat als je boven bent, je eerst naar beneden moet om warm water aan te zetten.. Best vervelend.

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-09 08:51
Weet iemand of je plugwise ook tweedehands kunt gebruiken? Of is de apparatuur gekoppeld aan iemands account?

• janne_nl
@TheFatal, op mijn smartline HR staat de tapwaterknop op ECO

• Miki
Goed nieuws voor gebruikers van stadsverwarming, zo juist een mailtje gehad van de support afdeling van Tado dat de VC8015 regelmotor zonder extra voorzieningen(weerstand, enz) ondersteund wordt :)

Nu komt het moeilijke de keuze maken tussen Tado en Nest. Beide systemen hebben zo hun positieve als negatieve punten:

+ Nest
  • Product heeft al de nodige ontwikkelingen meegemaakt
  • Open API's, leuk om zelf mee te stoeien en forse 3rd party support
  • Diverse sensoren om klimaat te beheersen
  • Strak design met nuttige info op display
  • Leert je van verwarmingsbehoefte en stelt daar een programma voor op
- Nest
  • Google is en blijft een privacy risico
  • Geen native ondersteuning Windows Phone
  • Opvallend aanwezig in je huiskamer
  • Verplichte Heatlink zorgt voor omslachtige installatie al is het goed te doen
  • Rapportage tools ondermaats, al zie je wel mooie spreadsheet scripts opduiken
+ Tado
  • Geofencing als aansturingsmechanisme
  • Eenvoudige installatie, oude thermostaat eraf Tado erop
  • Ondersteuning voor iOS, Android en Windows Phone
  • Uitgebreide rapportage tools
  • Valt onder Europese/Duitse privacy regels
  • Simpel en straks design
  • Set and forget
- Tado
  • Beperkt in sensoren, alleen thermometrisch
  • Geen WiFi maar radio connectie via zendertje aangesloten op router
  • Laag tweaker gehalte, geen API's om mee te stoeien
  • Alhoewel de weerverwachtingen meegenomen worden is het maar de vraag hoe slim deze thermostaat werkelijk is. Zie beperking sensoren
ik vind het maar moeilijk om tot een keuze te komen. Ik ben benieuwd of ander vergelijkbare afwegingen hebben gemaakt of dat ik wellicht nog iets over het hoofd heb gezien?

• Oxellaar
  • Niet online
Het nut van weersverwachting zie ik niet in.
Er kan zonnig weer afgegeven worden, terwijl het juist bij jouw woning redelijk bewolkt blijkt te blijven. En wat als je geen ramen op het zuiden hebt, dan heeft zon sowieso weinig invloed op de binnentemperatuur.
Het enige wat nog iets van invloed kan zijn is windkracht en werkelijke temperatuur. Maar misschien staat je huis beschut tussen bomen of gebouwen, heb nog niets aan een weerbericht.

Als er een externe wind en zonnesensor bij de thermostaat geleverd zou worden, dan had het nog zin gehad.
Maar zoals het nu verkocht wordt geloof ik er niet veel van.

Een kamerthermostaat moet omgaan met de warmtebehoeft van de referentieruimte, meer niet.

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ik zou me wel een voordeel kunnen voorstellen:
Het is nu 11 graden terwijl normaal gesproken voor de tijd van het jaar rond het vriespunt zou moeten zijn.
Als het weer omslaat naar normale waardes moet er eerder of hoger gestookt worden om het huis op het juiste tijdstip op temperatuur te krijgen. Ook zal met een grote temperatuurwisseling de mogelijkheid er zijn om met een verhoogde afkoeling van het huis rekening te houden waardoor bijvoorbeeld na het bereiken van de gewenste temperatuur nog 1 minuut langer wordt doorgestookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Als de binnencondities zo sterk afhangen van het weer, dan lijkt mij het verstandig om voor betere isolatie te kiezen.
Ik heb thuis ook nog nooit ondervonden dat de temperatuur doorsloeg, of achterbleef, omdat het weer was omgeslagen.
Bij een grotere afkoeling zal de thermostaat automatisch meer warmtevraag geven naar de ketel.
Sowieso is deze techniek bij de Nest helemaal een lachertje in mijn ogen, als je bedenkt dat hij de ketel alleen maar vol gas kan laten stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Ik ben even benieuwd naar het gedrag van Opentherm-thermostaten. Als de gemeten gemperatuur eenmaal in de buurt komt van de ingestelde temperatuur (zeg 1 graad eronder), blijft hij dan continu warm water vragen, van bijvoorbeeld 50 graden? Of hoort hij toch ook een soort aan/uit gedrag te gaan vertonen? Dat laatste lijkt Honeywell namelijk te doen met de modulerende thermostaten. Of is dat bij jullie niet zo?

Voorbeeld: Afbeeldingslocatie: http://www.palebluedot.nl/jml/images/stories/arduino/ot-ch-modulating.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk dat dit een gevolg van een redelijk domme regeling is. Het lijkt erop dat als hij weer aanslaat hij een temperatuursverschil van de thermostaat (setpoint - kamertemperatuur) heeft dat zo groot is dat hij vindt dat de watertemperatuur 90 graden moet zijn. Dan verwarmt hij een tijdje en de kamertemperatuur stijgt en hij komt opeens tot de conclusie dat het verschil toch niet zo groot is en dat hij op een lagere watertemperatuur verder kan gaan.
Als ik het zou programmeren zou ik een afhankelijkheid van de laatste watertemperatuurinstelling en de tijdsduur na de laatste keer verwarmen inbouwen en dan ook doorgaan met de laatste watertemperatuurinstelling. Of zelfs de laagste, want de verwarming is uitgeschakeld omdat de ruimte op temperatuur was. Het vermogen wat je nodig hebt om de ruimte op temperatuur te houden maakt niet zomaar vreemde sprongen, dat is alleen als je de thermostaat verzet.

Wat is je hysterese? Als je die lager zet zou het zomaar kunnen zijn dat dit gedrag weg is.
Overigens is dit dus blijkbaar het setpoint voor de watertemperatuur. Weet je ook wat de daadwerkelijke watertemperatuur doet?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 17:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

daanNL schreef op donderdag 18 december 2014 @ 18:19:
Weet iemand of je plugwise ook tweedehands kunt gebruiken? Of is de apparatuur gekoppeld aan iemands account?
Is geen probleem. Heb meerdere 2e handsjes in gebruik.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-07 17:22
Miki schreef op donderdag 18 december 2014 @ 22:00:

- Nest
  • Google is en blijft een privacy risico
  • Geen native ondersteuning Windows Phone
  • Opvallend aanwezig in je huiskamer
  • Verplichte Heatlink zorgt voor omslachtige installatie al is het goed te doen
  • Rapportage tools ondermaats, al zie je wel mooie spreadsheet scripts opduiken
> Geofencing kan nu wel, nu er Google Now integratie is (https://workswithnest.google.com/)

> Opvallend aanwezig: ja, maar je kunt het scherm uit laten staan.

Volgens mij zijn ze beide prima hoor :-) Ik kies voor de Nest omdat Privacy voor mij geen issue is en ik geloof dat de ontwikkeling van de Nest veel harder gaat dan voor de Tado.

(daarnaast vind ik de Tado niet mooi, best wat duurder nog & geloof ik niet zo in dat er een groot verschil is tussen moduleren en aan/uit)

[ Voor 5% gewijzigd door W.Zijlstra. op 19-12-2014 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Works with Google :

"To get started, just open the Google app and tap the mic, or say "Ok Google". Then say something
like "set the temperature to 72 degrees"."

Oeps 72 graden is niet goed voor de kat .......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-07 17:22
WoudseHoeve schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 10:55:
Works with Google :

"To get started, just open the Google app and tap the mic, or say "Ok Google". Then say something
like "set the temperature to 72 degrees"."

Oeps 72 graden is niet goed voor de kat .......
Farenheit :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Stomme Amerikanen ..... 8)7

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Mag ik even een vraagje dumpen hier, want het zoeken brengt me niet echt verder.

Ik heb hier een Remeha Quinta 28C met iSense thermostaat.
De thermostaat is net als een domme gewone modulerende handthermostaat verbonden en doet dus niets met opentherm.

Nu heb ik iets van heatlink voorbij zien komen, maar dat is meer een klok/klepel verhaal.

Kan ik met zo'n heatlink en mijn ketel/thermostaat combinatie iets leuks doen, of is de ketel te oud?
(Ik weet niet eens zeker of er opentherm op zit, volgens wat online docs wel).

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
gewone modulerende handthermostaat, dus niks met opentherm? Bedoel je een aan/uit ipv modulerend?
Het is niet mijn situatie (heb zelf nog geen ketel die modulerende thermostaat ondersteunt). Ik heb deze grafiek van internet geplukt. Ik vraag me af of het normaal is bij Opentherm-thermostaten in het algemeen en/of bij Honeywell-Opentherm-thermostaten. Het gekke is niet alleen dat hij van 90 naar 65 gaat, maar ook van 65 naar 0. En dan weer naar 90 etc. etc.

[ Voor 72% gewijzigd door woekele op 19-12-2014 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
oeps

[ Voor 96% gewijzigd door woekele op 19-12-2014 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Miki schreef op donderdag 18 december 2014 @ 22:00:
+ Tado
  • Geofencing als aansturingsmechanisme
  • Eenvoudige installatie, oude thermostaat eraf Tado erop
  • Ondersteuning voor iOS, Android en Windows Phone
  • Uitgebreide rapportage tools
  • Valt onder Europese/Duitse privacy regels
  • Simpel en straks design
  • Set and forget
- Tado
  • Beperkt in sensoren, alleen thermometrisch
  • Geen WiFi maar radio connectie via zendertje aangesloten op router
  • Laag tweaker gehalte, geen API's om mee te stoeien
  • Alhoewel de weerverwachtingen meegenomen worden is het maar de vraag hoe slim deze thermostaat werkelijk is. Zie beperking sensoren
ik vind het maar moeilijk om tot een keuze te komen. Ik ben benieuwd of ander vergelijkbare afwegingen hebben gemaakt of dat ik wellicht nog iets over het hoofd heb gezien?
Na een week of twee met Tado werken, ben ik er erg blij mee. Ik hoef niets te tweaken, het apparaat werkt gewoon. Wat wel belangrijk is, is dat je verwarming snel (±10minuten later) en goed (min 2 graden/uur) reageert op warmtevraag vanuit Tado. Een Tado is minder geschikt in huizen met bijvoorbeeld vloerverwarming. In de meeste huizen is er voldoende warmtecapacitieit vanuit radiatoren, waardoor deze voldoende snel reageren. Dit volgt uit het concept van Tado: hij reageert pas als je thuis komt. Je kunt dat moment wel vervroegen, maar daarmee wordt het minder effectief. Het liefst wil je dat je zodra je thuis komt een dikke push aan warmte krijgt, zodat het instant warm is. Dat is wanneer de Tado het meest effectief is. :P

Wat betreft intelligentie zit het overigens wel goed. Hij reageert op het weer (temperatuur, zoninstraling), uiteraard reactiesnelheid van de verwarming, etc. De mijne leert daar goed in bij. :) Verder hoef ik nergens meer rekening mee te houden, behalve als ik langere tijd geen bereik heb: dan veronderstelt (zo begreep ik uit de documentatie) de Tado dat ik thuis ben en begint hij te verwarmen. Voordat ik het vliegtuig in ging zet ik de Tado dan gewoon uit. dan onthoudt Tado de laatste locatie. Bijzonder makkelijk dus. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Krisp op 19-12-2014 11:58 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.R.Y.
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 12:14
Krisp schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 11:52:
[...]

Na een week of twee met Tado werken, ben ik er erg blij mee. Ik hoef niets te tweaken,
helemaal mee eens, een fijn apparaat wat zijn werk doet. Alleen jammer dat ze pas onlangs Tado leveren waarbij je ook op de Tado zelf de temperatuur kan regelen, ik heb er nog 1 zonder, maar tot nu toe ook nog niet nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

E.R.Y. schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 12:10:
[...]

helemaal mee eens, een fijn apparaat wat zijn werk doet. Alleen jammer dat ze pas onlangs Tado leveren waarbij je ook op de Tado zelf de temperatuur kan regelen, ik heb er nog 1 zonder, maar tot nu toe ook nog niet nodig gehad.
Niet dat je dat doet overigens. Ik gebruik het scherm alleen om te checken welke temperatuur het is, en om te laten zien hoe gaaf LEDjes zijn om cijfers mee weer te geven. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:16
woekele schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 11:24:
gewone modulerende handthermostaat, dus niks met opentherm? Bedoel je een aan/uit ipv modulerend?

[...]

Het is niet mijn situatie (heb zelf nog geen ketel die modulerende thermostaat ondersteunt). Ik heb deze grafiek van internet geplukt. Ik vraag me af of het normaal is bij Opentherm-thermostaten in het algemeen en/of bij Honeywell-Opentherm-thermostaten. Het gekke is niet alleen dat hij van 90 naar 65 gaat, maar ook van 65 naar 0. En dan weer naar 90 etc. etc.
Dat gedrag is honeywell-eigen. Je grafiek toont normaal aanwarmgedrag gevolgd door low-load aan/uit regeling.

Honeywell Opentherm thermostaten vragen gewoon eerst 90 graden om de ketel in beweging te krijgen, zodra de ketel reageert schakelen ze direct over naar een lage temperatuur en zodra ketel de warmte niet kwijt kan of de ruimte extra opwarmt gaat ie weer uit.
Die inschakelpiek is nodig bij sommige ketels omdat anders je ketel gewoon niet inschakelt omdat de warmtewisselaar soms warmer is dan de gevraagde temperatuur. Dit is wat je vooral ziet bij Honeywell wireless thermostaten die je aanmeld op Intergas ketels met geintegreerde wireless mogelijkheden, die hebben dat gedrag nml niet en staan de halve dag op "temperatuur bereikt" terwijl je huis koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Krisp schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 11:52:
[...]

Na een week of twee met Tado werken, ben ik er erg blij mee. Ik hoef niets te tweaken, het apparaat werkt gewoon. Wat wel belangrijk is, is dat je verwarming snel (±10minuten later) en goed (min 2 graden/uur) reageert op warmtevraag vanuit Tado. Een Tado is minder geschikt in huizen met bijvoorbeeld vloerverwarming. In de meeste huizen is er voldoende warmtecapacitieit vanuit radiatoren, waardoor deze voldoende snel reageren. Dit volgt uit het concept van Tado: hij reageert pas als je thuis komt. Je kunt dat moment wel vervroegen, maar daarmee wordt het minder effectief. Het liefst wil je dat je zodra je thuis komt een dikke push aan warmte krijgt, zodat het instant warm is. Dat is wanneer de Tado het meest effectief is. :P

Wat betreft intelligentie zit het overigens wel goed. Hij reageert op het weer (temperatuur, zoninstraling), uiteraard reactiesnelheid van de verwarming, etc. De mijne leert daar goed in bij. :) Verder hoef ik nergens meer rekening mee te houden, behalve als ik langere tijd geen bereik heb: dan veronderstelt (zo begreep ik uit de documentatie) de Tado dat ik thuis ben en begint hij te verwarmen. Voordat ik het vliegtuig in ging zet ik de Tado dan gewoon uit. dan onthoudt Tado de laatste locatie. Bijzonder makkelijk dus. :)
Dank voor je review :P

Ik vind het wel een plusplunt dat de Tado dus echt "set and forget" is, dat maakt het voor din-lief ook handig. Wat ik me nog afvroeg, de companion app moet steeds contact maken met GPS/GSM masten om je locatie te bepalen. Is het extra batterijverbruik acceptabel te noemen?

[ Voor 0% gewijzigd door Miki op 19-12-2014 14:51 . Reden: slecht nederlands :| ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Het batterijgebruik van mijn iPhone was sowieso al onacceptabel, en dat is niet merkbaar verslechterd sinds ik een Tado heb. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 12:43:
[...]

Dat gedrag is honeywell-eigen. Je grafiek toont normaal aanwarmgedrag gevolgd door low-load aan/uit regeling.

Honeywell Opentherm thermostaten vragen gewoon eerst 90 graden om de ketel in beweging te krijgen, zodra de ketel reageert schakelen ze direct over naar een lage temperatuur en zodra ketel de warmte niet kwijt kan of de ruimte extra opwarmt gaat ie weer uit..
Dank voor de uitleg! Gaat hij echt alleen uit als de ketel de warmte niet kwijt kan/of de ruimte te ver opwarmt? Of gaat hij in aanloop naar de gewenste temperatuur sowieso elke 10 minuten aan/uit? Dat laatste zou ik heel onlogisch vinden namelijk. Waarom niet gewoon continu doorgaan met lage watertemperatuur totdat de gewenste temperatuur bereikt is? Waarom die aan/uit-schakeling erin? Je hebt toch niet voor niks Opentherm en je wil liever dat je ketel in 1x rustig door kan branden ipv telkens uit, naar 90, naar 60 naar uit naar 90 etc.

En verder: doen Opentherm-thermostaten van andere merken dit dan niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Je ketel heeft een minimum vermogen van rond de 6KW. Als jij je radiatoren laat draaien met 40 graden aanvoer raak je dat niet kwijt, dus loopt de temperatuur bij de ketel op en slaat die uiteindelijk af.
Alternatief is de temperatuur verhogen, maar dan krijg je overschoot en gaat de thermostaat uit.

Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van honeywell. De remeha iSense regelt iets slimmer: als die wil dat er gestookt wordt en je aanvoer stijgt, dan gaat de vraag temperatuur gewoon mee. ISense heeft ook die 90 graden niet nodig omdat ie gewoon start met 1 graad warmer dan de actuele temperatuur die op dat moment door de ketel gemeten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Daarnaast kun je dus niks instellen aan die low load bij Honeywell. Ik zou het graag zo willen instellen dat hij iets 'agressiever' regelde. Dus iets meer kans op overshoot of op iets teveel afkoelen. Maar minder vaak aan/uit schakelen. Bij Intergas kan dit blijkbaar wel met E-setting? Isense weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Als ik je grafiek nog eens goed bekijk vind ik 60 graden wel wat veel voor low-load. Je ketel slaat zeker ook af met 1 op de display terwijl je huis nog een graadje moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Het is niet mijn plaatje, heb zelf aan/uit (en Evohome) en heb niet zulke mooie logging. Maar ik merk ook bij aan/uit dat de Honeywell-Evohome lang doet over het opwarmen van een halve of een hele graad. Terwijl het opwarmen van 3 graden gewoon lekker rap gaat.

En oh ja, belangrijke FAIL in de Evohome low load modus is dat hij bij mij binnen de bandbreedte elke 10 minuten hoe dan ook aan gaat, ook als de temperatuur al 0,4 boven gewenst ligt en stijgende is. Uiteindelijk zit hij er 0.5 tot 1.0 boven en besluit dan pas op te houden met warmte vragen bij de ketel. Vervolgens koelt het in een uur of 2 of 3 af tot setpoint en gaat hij weer opnieuw elke 10 minuten warmte vragen tot 0.5 tot 1.0 boven setpoint. Normaalgesproken is low load modus niet genoeg om je kamer verder op te warmen. Bij mij blijkbaar wel... Waarom is dat ding niet gewoon zo slim om al eerder een keer NIET in te schakelen?

[ Voor 60% gewijzigd door woekele op 19-12-2014 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de Tado is er geen officiele API, maar ik kwam wel deze blog post tegen:

http://c-mobberley.com/wo...dden-tado-thermostat-api/

Daarin beschrijft iemand wat hij zelf gevonden heeft aan API calls die de app gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-09 08:51
MrScratch schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 09:16:
[...]

Is geen probleem. Heb meerdere 2e handsjes in gebruik.
Oké bedankt! Dan ga ik er ook eens mee aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_som
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-09 14:27
synthdood schreef op donderdag 18 december 2014 @ 09:47:
[...]

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn Smartline HR 24. Had het niet meteen door. Het leek goed te werken totdat ik een keer overdag thuis was op een tijdstip dat de verwarming uitstaat en toen ook geen warm water, hoe lang ik de kraan ook open liet staan. Even de instelling terugzetten en voilá, wel warm water. In het verleden heb ik deze instelling ook een keer geprobeerd met de oorspronkelijke thermostaat (moduline 30) en toen had ik precies hetzelfde. Ik denk daarom dat het waarschijnlijk aan de ketel ligt en niet aan de thermostaat. Wellicht is het mogelijk om de firmware in de ketel aan te passen.

Misschien maar 's een mailtje naar de helpdesk van Nefit sturen.
Ik ben hier ook tegenaan gelopen met een Ecomline en contact hierover gehad met Nefit, het antwoord:

het klopt dat de boiler in de Ecomline uit gaat als je warmwater uit schakelt. Dit omdat er geen flowsensor in de ketel zit, maar een boilertemperatuur sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
De Smartline basic heeft wel een flowsensor. De Smartline uitgebreid heeft een klein boilertje en heeft geen flowsensor, maar net als de Ecomline een temperatuursensor in de boiler.

Bij de update van gisteren voor de Easy heeft ondersteuning voor Android Wear.
Je kan nu op je smartwatch met de hand of via spraak de temperatuur instellen.
Net geprobeerd en werkt prima :)

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 20-12-2014 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Oxellaar schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 17:16:
De Smartline basic heeft wel een flowsensor. De Smartline uitgebreid heeft een klein boilertje en heeft geen flowsensor, maar net als de Ecomline een temperatuursensor in de boiler.

Bij de update van gisteren voor de Easy heeft ondersteuning voor Android Wear.
Je kan nu op je smartwatch met de hand of via spraak de temperatuur instellen.
Net geprobeerd en werkt prima :)
klopt, ik kan namelijk op de Smartline basic wel een flow aflezen.
Maar brander slaat niet aan.

Heb aantal dagen geleden wel een mail gestuurd naar Nefit hier over, maar nog geen antwoord :O

Is er ook iemand die weet of je de temperatuur kan loggen van de kamer? De Easy met dit natuurlijk constant en laat dit ook terug zien op de thermostaat. Het zou natuurlijk ideaal zijn als je ook kan zien over een bepaalde tijd hoeveel de temperatuur zakt en hoe lang het duurt voordat het weer warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Nefit nu bereiken zal waarschijnlijk niet meer lukken dit jaar. Alleen voor noodgevallen zijn ze te bereiken, bijvoorbeeld voor storingen binnen garantie aan ketels.

Ik heb een contactpersoon bij Nefit waar ik opvallende zaken van de Easy kan melden. Ik zal het eens voorleggen, ben zelf ook benieuwd waarom het bij de basic niet werkt. Maar ook ik zal waarschijnlijk moeten wachten tot volgend jaar op antwoord.

Loggen met de Easy kan niet en zal waarschijnlijk ook nooit komen. Zulke mogelijkheden zitten weinig mensen op te wachten. Al zou ik het zelf ook een best een leuke toevoeging vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door Oxellaar op 21-12-2014 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Oxellaar schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 17:16:
Maar als je de boiler uit zet detecteert de Ecomline het wel als er warm water gevraagd wordt. Dit kan natuurlijk komen doordat de boiler (iets) kouder wordt van vers kraanwater, maar ik denk dat er toch een flow sensor in moet zitten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
De Ecomline heeft nooit een flowsensor Welk type Ecomline heb je eigenlijk, er zijn veel verschillende types.

Het lijkt mij sterk dat de branderautomaat zo slim is dat hij niet op langzame afkoeling reageert, maar wel op snelle afkoeling. Daar is het toestel toch iets te oud voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Oxellaar schreef op zondag 21 december 2014 @ 12:58:
Nefit nu bereiken zal waarschijnlijk niet meer lukken dit jaar. Alleen voor noodgevallen zijn ze te bereiken, bijvoorbeeld voor storingen binnen garantie aan ketels.

Ik heb een contactpersoon bij Nefit waar ik opvallende zaken van de Easy kan melden. Ik zal het eens voorleggen, ben zelf ook benieuwd waarom het bij de basic niet werkt. Maar ook ik zal waarschijnlijk moeten wachten tot volgend jaar op antwoord.

Loggen met de Easy kan niet en zal waarschijnlijk ook nooit komen. Zulke mogelijkheden zitten weinig mensen op te wachten. Al zou ik het zelf ook een best een leuke toevoeging vinden.
denk inderdaad dat ik dit jaar geen antwoord meer krijg inderdaad.

ik hoop dat er nog steeds iets van extra logging gaat komen. Dan kan je daar andere "slimme" dingen mee doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoem
  • Laatst online: 20-08 23:12
Ik heb sinds een maandje ook een Nefit Easy (icm Nefit Trendline ketel) en ben er tot nu toe heel tevreden over, maar wat je onder het kopje 'history' terug vindt is wel heel basaal tot nu toe. Eigenlijk is het niks meer dan het melden van het gasverbruik, terwijl er natuurlijk makkelijk veel meer mee gedaan kan worden. Het grafiekje wat het gasverbruik bijhoudt doet dit per kalenderjaar, terwijl mijn energieleverancier mij niet over dezelfde periode factureert, zou al leuk zijn als je dat in kon stellen.

Nog een klein puntje, ik gebruik mijn telefoon in het engels, en daardoor is de app automatisch ook in het engels, terwijl ik die nou juist wel in het nederlands zou willen hebben, maar dat kan ik niet in stellen. Al zal ik wat dat betreft ook geen standaard gebruiker zijn en kan ik me voorstellen dat het geen veelgevraagde feature zal zijn..

Maar zoals gezegd, verder een erg leuk ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Evenals Xoem, kan ik de Nefit Easy alleen maar aanbevelen. Een tijdje geleden heb ik hier een bericht geplaatst over de werking van de Easy. Nu na 2 weken kan ik zelf uit ervaring zeggen dat dit een perfect apparaat is. De vorige thermostaat, de moduline 300 begon s'morgens bij een instelling van 20 graden op te warmen, waarna het eerst 21 graden in de kamer werd. Daarna moest eerst de temperatuur zakken, tot 19,5 graad, voordat de ketel weer aan wilde slaan. Hiervoor hebben we de installateur zelf een paar keer in huis gehad, die zei dat dit zo hoorde. Bullshit natuurlijk. Gewoon een beneden maats presterende thermostaat.

Nu we de easy hier een paar weken hebben hangen, is het veel aangenamer in huis. Geen hoge piek of dal temperaturen meer. Samen met de app, is het een goed werkend en gebruiksvriendelijke slimme thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Energiemeters, daar valt Enelogic ook wel onder.
In onze nieuwbouwwoning (paar dagen opgeleverd) is er elke dag een dipje te zien in het gasverbruik.
Ik vraag mij af of hier een verklaring voor is. Is het een dagelijkse reset van de ketel ofzo? Thermostaat tijdelijk gewoon een Honeywell Round. 3 willekeurige dagen:

Afbeeldingslocatie: http://i290.photobucket.com/albums/ll256/Kees_B/verbruik_zps3df9237c.jpg~original

(let even niet op het verbruik zelf, de wanden zijn 1 week geleden gestuct, en alles wat er te ventileren valt staat open)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dat gasverbruik zal sowieso nog zeker een jaar veel hoger blijven dan het uiteindelijke verbruik.
De gemiddelde nieuwbouwwoning heeft ongeveer 4 a 5000 liter water in zich, wat je er toch uit moet stoken en ventileren.
Laat het eerste jaar je mechanische ventilatie een standje hoger staan en stook een graadje extra, des te eerder ben je het kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik vind het aardig dat je dat zegt, maar dat was eigenlijk niet mijn vraag ;)
Graag zou ik er achter komen wat dat dipje is, elke dag zo rond 12 uur des middags.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
De lijn van je trend is over de hele dag nogal continu, dat is eigenlijk net zo vreemd als die dip.
Wat zijn de tijden in het klokprogramma, als je dat al hebt en wat voor ketel heb je?
Voor een reset vind ik de dip nogal lang duren.

[ Voor 11% gewijzigd door Oxellaar op 24-12-2014 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
  • Laatst online: 27-06-2022
Zou het kunnen dat toevallig rond het tijdstip van de dip het zonnetje net op een bepaalde manier naar binnen schijnt? Rechtstreeks op de thermostaat bijvoorbeeld of zodanig dat de kamer net wat meer opwarmt.

Nu in dit jaargetijde de zon zo laag staat heb ik thuis ook zo een moment waarop even de zon een uurtje net tussen twee huizen doorschijnt. Ik zal blij zijn als over een maandje de dagen weer wat langer worden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ik heb nu een honeywell aan/uit thermostaat.
Als ik mijn plaatje van de binnen temperatuur bekijk heb ik vrijwel geen overshoot op dit moment. Temperatuur blijft behoorlijk constant (afwijking is 0,1-0,3 graden)

Ik vraag me af of het overschakelen op de opentherm thermostaat dan wel wat gaat opleveren qua besparing ?
(even los van het wel of niet kunnen bedienen via internet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Je hoeft met een aan/uit thermostaat ook helemaal geen last te hebben van een overshoot.
Het voordeel van een modulerende thermostaat is dat die een bepaalde watertemperatuur van de ketel vraagt, ipv brander aan of uit.
De gemiddelde watertemperatuur zal over het algemeen lager liggen bij een modulerende thermostaat, daar zit een paar % besparing in tov een aan/uit thermostaat.

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 20:39

Patrick89

PSN : Gamesource

Gebruikt er al iemand dit systeem ?
Voor 100 euro ben je klaar :

https://www.youtube.com/watch?v=ipZ1RYAJZUk

Icm een intergas ketel is dit echt wel een meerwaarde:

http://www.intergas-verwa...orie/incomfortcvketelapp/

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
Aloysxda schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 19:08:
Evenals Xoem, kan ik de Nefit Easy alleen maar aanbevelen. Een tijdje geleden heb ik hier een bericht geplaatst over de werking van de Easy. Nu na 2 weken kan ik zelf uit ervaring zeggen dat dit een perfect apparaat is. De vorige thermostaat, de moduline 300 begon s'morgens bij een instelling van 20 graden op te warmen, waarna het eerst 21 graden in de kamer werd. Daarna moest eerst de temperatuur zakken, tot 19,5 graad, voordat de ketel weer aan wilde slaan. Hiervoor hebben we de installateur zelf een paar keer in huis gehad, die zei dat dit zo hoorde. Bullshit natuurlijk. Gewoon een beneden maats presterende thermostaat.

Nu we de easy hier een paar weken hebben hangen, is het veel aangenamer in huis. Geen hoge piek of dal temperaturen meer. Samen met de app, is het een goed werkend en gebruiksvriendelijke slimme thermostaat.
Ik had ook de moduline300 voordat ik de Easy erop klikte. Wat was die Moduline een ramp zeg. Een handleiding zo groot als een telefoonboek nodig om een poging te doen een programma in te stellen wat uiteindelijk nooit is gebeurd. Nee dan is de Easy een verademing :-)

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
woekele schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 17:42:
[...]

Dank voor de uitleg! Gaat hij echt alleen uit als de ketel de warmte niet kwijt kan/of de ruimte te ver opwarmt? Of gaat hij in aanloop naar de gewenste temperatuur sowieso elke 10 minuten aan/uit? Dat laatste zou ik heel onlogisch vinden namelijk. Waarom niet gewoon continu doorgaan met lage watertemperatuur totdat de gewenste temperatuur bereikt is? Waarom die aan/uit-schakeling erin? Je hebt toch niet voor niks Opentherm en je wil liever dat je ketel in 1x rustig door kan branden ipv telkens uit, naar 90, naar 60 naar uit naar 90 etc.

En verder: doen Opentherm-thermostaten van andere merken dit dan niet?
Ik heb mijn ketel ingesteld op max 70 graden. Kan de thermostaat max aansturen wat ie wil, de ketel zelf gaat niet verder als 70.
Sinds ik dat gedaan heb is de ketel ook merkbaar rustiger. Ik heb alleen een modulerende thermostaat van Nefit, die wel zelflerend is. Kan er alleen geen grafieken uithalen.
Maar dit zou ook moeten werken op smart apparaten denk ik.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 15:35
Ik heb zelf een moduline 300 maar het instellen vond ik helemaal niet zon drama. Binnen een half uurtje had ik mijn hele weekschema er in staan.

Ik ben er eigenlijk best goed over te spreken, mijn kamer is in de morgen altijd lekker op de gewenste temperatuur. Hij werkt hier in combinatie een smartline basic.

(Een tweaker leest natuurlijk de handleiding pas als er iets niet werkt 😄)
Dennisdn schreef op donderdag 25 december 2014 @ 20:03:
[...]

Ik had ook de moduline300 voordat ik de Easy erop klikte. Wat was die Moduline een ramp zeg. Een handleiding zo groot als een telefoonboek nodig om een poging te doen een programma in te stellen wat uiteindelijk nooit is gebeurd. Nee dan is de Easy een verademing :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 11:45
Zijn er ook Thermosmart gebruikers met ervaringen?

Ik heb zelf op het moment enorme problemen met dat ding en hoor graag ervaringen van anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:07
Niet dat ik er een heb, maar lijkt me wel zo handig om te delen WAT die problemen dan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
kleefding schreef op zondag 28 december 2014 @ 09:26:
Ik heb zelf een moduline 300 maar het instellen vond ik helemaal niet zon drama. Binnen een half uurtje had ik mijn hele weekschema er in staan.

Ik ben er eigenlijk best goed over te spreken, mijn kamer is in de morgen altijd lekker op de gewenste temperatuur. Hij werkt hier in combinatie een smartline basic.

(Een tweaker leest natuurlijk de handleiding pas als er iets niet werkt 😄)

[...]
Ik had zelf de Moduline 400, die is qua bediening hetzelfde als een 300. Had ook weinig problemen met het instellen.
Maar de Easy is wel heel erg makkelijk. Totaal geen echte handleiding voor nodig, vandaar dat hij er ook niet is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 06:22
Oxellaar schreef op zondag 28 december 2014 @ 18:27:
[...]

Ik had zelf de Moduline 400, die is qua bediening hetzelfde als een 300. Had ook weinig problemen met het instellen.
Maar de Easy is wel heel erg makkelijk. Totaal geen echte handleiding voor nodig, vandaar dat hij er ook niet is. ;)
Hier eveneens dezelfde ervaring. Vanmorgen vanuit de Ardennen de easy ingesteld op 21 graden in huis. Om vanmiddag in een heerlijk warm huis thuis te komen 8)

Wat is eigenlijk het best qua instelling om de thermostaat in te stellen als men paar dagen niet thuis is? Was hier in huis voordat ik m aanzette 14 gr :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
okzbow schreef op zondag 28 december 2014 @ 16:58:
Zijn er ook Thermosmart gebruikers met ervaringen?

Ik heb zelf op het moment enorme problemen met dat ding en hoor graag ervaringen van anderen!
Ik Heb een thermosmart en hij werkt als een zonnetje :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
Hier ook erg goede ervaringen met de Thermosmart. Als je problemen hebt direct een email sturen naar Thermosmart. Ze reageren hoogst waarschijnlijk meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
GENETX schreef op zondag 28 december 2014 @ 17:54:
Niet dat ik er een heb, maar lijkt me wel zo handig om te delen WAT die problemen dan zijn.
Overshoot van 1c, langdurig 1c onder de ingestelde temperatuur blijven... opwarmen gaat gemiddeld 1c per uur. Af en toe een vastloper, dus constant opwarmen of helemaal niet willen opwarmen....

Dit is pas recent ontstaan, een week geleden schat ik. En thermosmart reageert niet echt adequaat of heel erg ter zake kundig is mijn ervaring tot op heden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
sunnybird schreef op zondag 28 december 2014 @ 19:00:
Hier ook erg goede ervaringen met de Thermosmart. Als je problemen hebt direct een email sturen naar Thermosmart. Ze reageren hoogst waarschijnlijk meteen.
Dat is niet helemaal waar, ze reageren redelijk snel (binnen 1 of 2 dagen), maar leggen de schuld vaak bij jezelf neer....
  • Je programma's zijn niet goed ingesteld (uuhh waarom werken ze dan al maanden zonder problemen).
  • De overshoot is vast ontstaan door veranderingen binnen je huis en dus is het leerprogramma in de war (uhhh er is niets veranderd).
  • Het vastlopen kan af en toe gebeuren, gewoon even de stekker eruit trekken (uuhh lekkere oplossing als je niet thuis bent en hij reageert niet).
.

[ Voor 33% gewijzigd door okzbow op 28-12-2014 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
Die ervaring heb ik nu helemaal niet. Ik ben altijd goed en meteen geholpen met vragen en het werkt hier nu als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Misschien stel jij andere vragen, omdat het werkt als een zonnetje? ;)
Yihaaa schreef op zondag 28 december 2014 @ 18:32:
[...]

Wat is eigenlijk het best qua instelling om de thermostaat in te stellen als men paar dagen niet thuis is? Was hier in huis voordat ik m aanzette 14 gr :X
14 a 15 graden is het beste, veel lager moet je niet gaan.
Je kunt anders last krijgen van condensatie, je komt dan al snel onder het dauwpunt.

[ Voor 75% gewijzigd door Oxellaar op 28-12-2014 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
sunnybird schreef op zondag 28 december 2014 @ 19:19:
Die ervaring heb ik nu helemaal niet. Ik ben altijd goed en meteen geholpen met vragen en het werkt hier nu als een zonnetje.
Ik ben een redelijk kritische gebruiker.... ik heb dat ding vanaf de start van thermosmart en ook heel veel gedoe gehad met de wifi verbinding (ik schakel die snachts uit in huis, kon de thermosmart niet tegen). Hebben ze altijd ontkent, maar wonder boven wonder toch een patch voor uitgebracht niet al te lang geleden.

Eigenlijk was ik er toen al een klein beetje klaar mee, maar omdat het sindsdien goed werkte heb ik doorgezet. Tot de nieuwe problemen zijn ontstaan.... ik vermoed dat ze een week geleden een update hebben uitgerold die niet goed functioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
Ja er is inderdaad net een update uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
sunnybird schreef op zondag 28 december 2014 @ 19:35:
Ja er is inderdaad net een update uitgevoerd.
Hoe weet je dat, of waar kan ik dat zien?

Het ergste vind ik nog niet eens de problemen, maar wel dat alles stelselmatig wordt ontkend of ontweken.... dan heb ik nl ook niet echt vertrouwen in het oplossen van alle issues.

Het idee van een (modulerende) slimme thermostaat is nu niet echt een onder of overshoot hebben, en al helemaal niet het extreem langzaam opwarmen van een huis (vanmiddag 3 graden in 3u, terwijl dat heel eenvoudig in een half uur/40min moet kunnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
Heb ik keurig netjes een email over gehad.
Dat ontkennen van problemen zou ook mij tegen de borst stuiten.
Sinds ik de thermosmart via OT heb aangesloten werkt het hier helemaal top. Na een aantal dagen geen overschoot meer en het systeem is binnen de kortste keren op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
sunnybird schreef op zondag 28 december 2014 @ 19:44:
Heb ik keurig netjes een email over gehad.
Dat ontkennen van problemen zou ook mij tegen de borst stuiten.
Sinds ik de thermosmart via OT heb aangesloten werkt het hier helemaal top. Na een aantal dagen geen overschoot meer en het systeem is binnen de kortste keren op temperatuur.
Hier draait het ook OT en vreemd genoeg tot vorige week dus geen enkel probleem meer gehad met de werking.... Ik zou eigenlijk veel meer zelf willen instellen, dat kan bij sommige andere slimme thermostaten nl wel.
Pagina: 1 ... 11 ... 41 Laatste