Even een update over mijn Evohome-verhaal (dat hij te ver boven de gewenste temperatuur doorstookt). Ik ben er ondertussen redelijk achter wat er precies 'mis' gaat.
Evohome werkt door warmtevraag naar je ketelmodule te sturen. Deze warmtevraag is een percentage. Als je Evohome single-zone gebruikt, dan is dat percentage 100% als de gemeten temperatuur 1,5 graad of meer onder je gewenste temperatuur ligt en 0% als het 1,5 graad of meer boven je gewenste temperatuur ligt. Bij 100% wordt je ketel continu Aan gestuurd. Bij 0% blijft hij continu UIT gestuurd. Daar tussenin wordt het interessant. Hij stuurt dan een percentage ergens tussen de 0 en 100.
Je ketelmodule vertaalt dit naar warmtevraag richting ketel. Als je een Opentherm-module hebt, zal deze een lagere temperatuur van de ketel gaan vragen, afhankelijk van dat percentage. Als je een aan/uit-module hebt, zal deze bij 30% warmtevraag bijvoorbeeld telkens 3 minuten aan, 7 minuten uit gaan. Aan/uit werkt standaard met 6 schakelmomenten per uur (dus elke 10 minuten). Evohome heeft echter een minimum aan-tijd van 1 minuut. Dus zo lang je nog niet 1,5 graad boven de gewenste temperatuur zit, gaat je ketel elke 10 minuten 1 minuut aan.
Als je veel radiators open hebt, of een kleine ketel hebt, of grote kamers, of een hoge temperatuur hebt ingesteld, of het buiten erg koud is, dan gaat die ene minuut warmtevraag niet zorgen voor een verhoging van de temperatuur in je kamer. Het zorgt er hoogstens voor dat het niet afkoelt. Maar als je alleen de radiators in de kamer openhebt, het buiten niet zo koud is en je de gewenste temp niet zo hoog hebt staan, dan gaat die ene minuut er wel voor zorgen dat het steeds ietjes warmer wordt.
Zie daar, de reden dat Evohome bij mij telkens 1,5 graad te ver doorstookt. Hopelijk gaat Honeywell dit oplossen. Bij Opentherm schijnt het ook te kunnen gebeuren. Ik neem aan dat hij dan de laagst mogelijke watertemperatuur van de ketel vraagt, maar dat dit dan onder bepaalde omstandigheden toch nog voor extra opwarming van de kamer zorgt. Het zou redelijk makkelijk op te lossen moeten zijn, door gewoon NIET aan te gaan als de gewenste temperatuur al bereikt is en nog niet weer aan het afkoelen is en nog niet door de gewenste temperatuur dreigt te zakken.
Je neemt voor het gemak de kosten van de hardware voor de MySQL-server maar even niet mee?

Niet iedereen heeft een NAS paraat staan die het kan.
Ik vind die I-CE tot nu de beste optie die ik tegenkom voor kant en klare monitoring. Anderen zijn vaak niet veel goedkoper. En als ze dat zijn, dan zit er weer een abonnement aan vast (vaak ERG goed op de site verborgen die kosten).
[
Voor 70% gewijzigd door
woekele op 14-12-2014 18:29
]