Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Oxxelaar
Je hebt gelijk. Ik heb niet goed gekeken. Overigens zondag op maandag van 2.11.00 naar 2.13.00 en afgelopen nacht door naar 2.15.00. Is dus best snel gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ethirty schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 23:45:
Voor de geïnteresseerden: lerende Nest in actie. Hij leert dat ik overdag niet thuis ben (huisje) en zet dan de temperatuur op een vooraf ingestelde waarde. Aangezien ik een weekje thuis zat is hij verkeerd "ingetraind" en nu corrigeert hij dat langzaam. :)

[afbeelding]

De rode streepjes is wanneer de verwarming aan sprong en hoe lang. De 20gr is door mij geprogrammeerd en stopt het "auto-away" schema.
Heb jij de update geforceerd of ...?
Ik heb deze nog niet ontvangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31

Ethirty

Who...me?

Hoe bedoel je? Dit is gewoon van de huidige versie. De nieuwe versie komt pas eind deze week/begin volgende week.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MinhTuan
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-06 20:58
Goedeavond,

Ik ben ook op zoek naar een slim thermostat. Zou je mij willen adviesieren, elke slim thermostat ik nodig heb.

Ik heb een vloerverwarming incombinatie met Nuon stadsverwarming, woonkamer temperatuur wordt geregeld door Honeywell round on-off.
daarnaast zie ik dat ik een honeywell VC8051 heb.

gr. MT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Denk dat we moeilijk kunnen adviseren met die info wat je nodig geeft. Elke gewone klokthermostaat zal meer kunnen dan een simpele Honeywell.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MinhTuan
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-06 20:58
Hoi Ethirty,

bedankt voor je antwoord. ik heb je post gelezen over de NEST. gebruik je hem i.c.m vloersverwarming?
en heb je ervaring met Tado?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Nee en nee :)

Gewone radiatorverwarming.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:05
Ik heb een Agpo Ferroli Econpact 225.
Voor zover ik het momenteel kan zien is de (standaard) bijgeleverde thermostaat aangesloten op het "aan-uit" contact.

Maar hoe kan ik er nu achter komen of ik met deze ketel een Nest kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
Dat kan. De Nest doet aan/uit, en je ketel ook. Je ketel kan overigens ook OpenTherm (heb dezelfde ketel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Top, dank voor je snelle reactie!!
Dacht al dat hij OpenTherm zou kunnen, maar ja .... dat kan de Nest niet ;-)

Maar, aangezien je dezelfde ketel hebt...heb je wellicht ook dezelfde standaard thermostaat. Wat ik namelijk vreemd vind: de thermostaat is aangesloten op aan/uit. Maar toch zie ik soms drie "vlammetjes" in het display (als er veel verwarmd moet worden) en soms maar 1 (weinig verwarming). Reguleert de ketel dit dan zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 13:42
Ik sta binnenkort voor de keuze voor een nieuwe CV-ketel en wil daarbij direct een slimme thermostaat aanschaffen. Op dit moment maak ik gebruik van een simpele Honeywell Chromotherm IV klokthermostaat.

Op zich lijkt mij de combinatie van de Remehe Calenta CW4 en de Remeha Isense wel prima. Modulerend, klokthermostaat en buitentemperatuurafhankelijke regeling. Het enige wat ik hier mis is de optie om dit van afstand te regelen door middel van een app.

Ik ben geen technicus, dus knutselen met een raspberry pi of andere homebrew domotica is niet voor mij weggelegd. Ik wil niet vast zitten aan een energieleverancier en bij voorkeur geen maandelijks abonnement afnemen.

Wat zijn mijn eisen:
  • Klokthermostaat
  • Modulerend (opentherm?)
  • Buitentemperatuurafhankelijk
  • Op afstand bedienbaar
Wat hoeft van mij niet
  • Ruimteafhankelijke aansturing middels slimme radiatorknoppen
  • Ik wil niet aan een leverancier vastzitten
Wat vind ik optioneel interessant
  • Ingebouwde verbruiks(kosten)manager (ben reeds in bezit van een I-care van EnergQ)
  • Automatische start van programma bij aanwezigheid telefoon
Ik heb geen vloerverwarming(ook niet in de douche) en ben van plan op korte termijn zonnepanelen aan te schaffen (voor zover teruglevering een probleem vormt).

Welke slimme thermostaat zouden jullie aanraden, en waarom? Het wisselen van merk CV-ketel is geen probleem als daar een betere slimme thermostaat bij past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
Ethirty schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 21:03:
Hoe bedoel je? Dit is gewoon van de huidige versie. De nieuwe versie komt pas eind deze week/begin volgende week.
ah, ik heb hem pas 3 weken, dus ik kan dit nog niet zien wss?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
Ondertussen de Thermosmart geïnstalleerd,en werkt naar behoren!!

Je kunt wel zien aan diverse zaken dat het een "pril" concept is, zo vind ik de app (wat volgens mij gewoon een mobiele webpagina is) nog niet echt "af".

Maar hij werkt wel gewoon goed, dus eigenlijk geen klagen.

Installatie was een "appeltje-eitje", alleen 1 ding waar ik gewoon een half uur mee bezig ben geweest :(

Bij installatie moet je verbinding maken met het wifi netwerk thermosmart, en deze zag ik dus maar niet.

Blijkt dat dit met windows 8.1 dus niet werkt :(

Had nog een laptop met windows 7 liggen,en toen werkte het wel :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Repi3 schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 18:52:
[...]

ah, ik heb hem pas 3 weken, dus ik kan dit nog niet zien wss?
Jawel hoor, het is gewoon data uit de officiële (IOS*) app ;)
Even bij "Energy History" kijken.

* ook voor Android

Ik heb eindelijk eens wat tijd gehad om met de onofficiële API te stoeien. Elke 5 minuten lees ik de thermostaat uit (nu nog quick en dirty met een meta-refresh) en schrijf ik de data naar een mySQL database. Helaas is de buitentemperatuur niet meer beschikbaar sinds de officiële API :-(

Nu nog even kijken hoe ik dat uitlezen kan automatiseren op mijn NAS en dan is de volgende stap het maken van een grafische weergave :)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
Nice, zag al iemand dia via SCOM zijn Nest uitlas...
heb je wat leesvoer over hoe je dit kan doen?

[ Voor 16% gewijzigd door Repi3 op 08-11-2014 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Officieel: https://developer.nest.com
Onofficieel: https://github.com/gboudreau/nest-api

Kant en klare cloud app op basis van onofficiele api:
https://apps.splunk.com/app/1729/

Splunk Storm:
http://rajeev.name/2013/0...lytics-with-splunk-storm/

De rest: Google maar eens op Nest api, er zijn genoeg mensen al jaren aan het experimenteren

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wberkel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-07 22:09
Elephtera schreef op maandag 03 november 2014 @ 08:11:
Indien de thermostaat geen verbinding kan krijgen met de Nefit servers komt er een wereldbolletje in het beeld. Na 4 minuten gaat de thermostaat in zogenaamde "local mode". Daarbij is de thermostaat op het lokale netwerk bereikbaar zonder tussenkomst van de Nefit servers. Echter zoals hierboven al geschreven, dan kun je de thermostaat niet meer buitenshuis benaderen.

De laatste firmware versie is momenteel 2.15.00.
Ik heb onlangs door een storing enige tijd zonder internetverbinding gezeten. Mijn wifi-thuisnetwerk was uiteraard gewoon in de lucht. Maar ik had grote moeite om verbinding met de easy te maken. Het is me 1 of 2 keer gelukt. De meeste keren trad er echter een timeout op.

Andere vraag over de easy: Ik had mijn trendline tot nu toe op de 'INT' mode staan voor warm water. Nu ik het warm water ook kan regelen met de easy heb ik de ketelinstelling op 'HOT' gezet en een programma gemaakt in de app.
Alleen dit lijkt bij mij niet te werken: de ketel is altijd koud, binnen en buiten de ingestelde periode's. Ik zie wel in de app dat de instelling 'snel warm water' verandert van aan naar uit en andersom, maar op de ketel lijkt het geen effect te hebben.
Als ik het programma voor warm water uitschakel in de app wordt de ketel wel warm (door de 'HOT' instelling lijkt mij)

Werkt het warm water programma bij iemand wel? Wat kan ik fout doen / nakijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 14:48
interessante add-ons voor de NEST... heb jij ze zelf al geprobeerd ?

trouwens de update...daar hoef je zelf toch niks voor te doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Update komt vanzelf binnen een paar dagen.

Ben dit weekend druk aan het experimenteren met de API. Ben geen programmeur, dus het kost wel wat moeite. Dit is zeker niet voor iedereen weggelegd die iets "klik en klaar" zoekt.

Logging van data is nu helemaal gelukt. Mijn NAS leest elke 5 minuten data uit en schrijft het weg in een database. Vandaag eens kijken of ik dat geanalyseerd/weergegeven krijg. Ik heb ook zo'n Splunk Storm account aangemaakt, dus ook even proberen of ik daar iets mee kan.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 06:22
Voor een kennis ben ik op zoek naar een smart thermostaat maar die moet dan geschikt zijn voor stadsverwarming. Weet iemand op zoiets bestaat?

Edit: heb al een mooi overzicht gevonden: http://passiefhuisbouwer....-en-essent-e-thermostaat/

De Nest lijkt een goede kandidaat te zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Yihaaa op 09-11-2014 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:28
Ook ik kijk rond naar een slimme thermostaat maar zie door de bomen het bos niet meer.
Ik heb een Nefit smart line HR van 10 jaar oud en een thermostaat die niet fijn werkt.
Momenteel twijfel ik tussen Nest en een Nefit easy maar wat is nou het grote voordeel van de een tegen over de ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
Ethirty schreef op zondag 09 november 2014 @ 11:57:
Update komt vanzelf binnen een paar dagen.

Ben dit weekend druk aan het experimenteren met de API. Ben geen programmeur, dus het kost wel wat moeite. Dit is zeker niet voor iedereen weggelegd die iets "klik en klaar" zoekt.

Logging van data is nu helemaal gelukt. Mijn NAS leest elke 5 minuten data uit en schrijft het weg in een database. Vandaag eens kijken of ik dat geanalyseerd/weergegeven krijg. Ik heb ook zo'n Splunk Storm account aangemaakt, dus ook even proberen of ik daar iets mee kan.
zet je dan eens een screenshot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Roos79 schreef op maandag 10 november 2014 @ 12:09:
Ook ik kijk rond naar een slimme thermostaat maar zie door de bomen het bos niet meer.
Ik heb een Nefit smart line HR van 10 jaar oud en een thermostaat die niet fijn werkt.
Momenteel twijfel ik tussen Nest en een Nefit easy maar wat is nou het grote voordeel van de een tegen over de ander?
De Easy is een modulerende thermostaat, oa ontworpen voor de ketel die jij hebt. Past zonder adapter op de Smartline.
De Nest is een aan uit thermostaat en communiceert niet met je ketel.
Het enige wat hij doet is hem aan of uit zetten, meer niet.
Geen geweldige manier van regelen, naar mijn mening sterk verouderd.
De Easy geeft door aan je telefoon wanneer er een storing is, of wanneer er bijgevuld moet worden. De waterdruk is ook in de app uit te lezen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Repi3 schreef op maandag 10 november 2014 @ 18:58:
[...]

zet je dan eens een screenshot?
Stelt niet veel voor nog, maar dit heb ik dit weekend in elkaar gezet. Grafieken etc ben ik nog niet aan toegekomen, maar daar heeft iemand anders een tijd terug al een afbeelding van geplaatst.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7ZzafwMl.png
Oxellaar schreef op maandag 10 november 2014 @ 19:27:
[...]
De Nest is een aan uit thermostaat en communiceert niet met je ketel.
Het enige wat hij doet is hem aan of uit zetten, meer niet.
Nou ja, dat is wel een beetje een understatement. De Nest weet na een tijdje ook wanneer hij uit moet terwijl je radiatoren nog doorverwarmen. Hij stopt dus voortijdig. Hij weet ook hoelang het duurt om je huis op te warmen zodat hij op tijd aan gaat. En als een ketel zelf al moduleert weet ik niet wat een modulerende thermostaat daar dan nog aan toevoegd.

Ik beweer niet dat de Nest in elke situatie de juiste keuze is, maar het een simpele aan/uit thermostaat noemen gaat me wat ver.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ethirty schreef op maandag 10 november 2014 @ 20:53:

Nou ja, dat is wel een beetje een understatement. De Nest weet na een tijdje ook wanneer hij uit moet terwijl je radiatoren nog doorverwarmen. Hij stopt dus voortijdig. Hij weet ook hoelang het duurt om je huis op te warmen zodat hij op tijd aan gaat. En als een ketel zelf al moduleert weet ik niet wat een modulerende thermostaat daar dan nog aan toevoegd.

Ik beweer niet dat de Nest in elke situatie de juiste keuze is, maar het een simpele aan/uit thermostaat noemen gaat me wat ver.
Dat is geen understatement, want elke zelflerende, optimaliserende aan uit thermostaat van bijv Honeywell doet dat op exact dezelfde wijze als de Nest. Niets nieuws dus en mag ook niet als pluspunt genoemd worden voor de Nest.

Het probleem van een aan uit thermostaat is dat hij altijd de maximale (ingestelde) watertemperatuur en vermogen vraagt van de ketel.
Ook al is er maar een halve graad verhoging in de woonkamer nodig.
De ketel zal pas terug gaan moduleren op het moment dat de retour watertemperatuur flink gaat stijgen.
Dat geeft vaak onnodig hoge watertemperaturen = meer schoorsteenverlies.
Een modulerende thermostaat bespaard ongeveer 3 tot 5% per jaar. Dat lijkt niet veel, maar op 1000m3 gas, of voor sommige wel 2500m3, kan dat nog aardig wat zijn.

Een modulerende (Easy) thermostaat vraag een bepaald vermogen aan de ketel, omdat hij weet dat hij aan een Smartline is gekoppeld van 24kW.
Het regelgedrag van een modulerende ketel met een modulerende thermostaat is gewoon rustiger en daardoor iets zuiniger.

Ik blijf het gewoon een behoorlijke fail vinden dat een thermostaat als de Nest niet in staat is om onze moderne cv ketels in Europa fatsoenlijk aan te sturen. Hij had gewoon over Opentherm moeten beschikken.
Alle andere functies zeg ik niets negatiefs over, dat zal best in orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
je gaat veel te snel door de bocht...modulerende stadsverwarming...ooit van gehoord? Ik niet....
Aan/Uit dus prima.

De NEST is er ook om te koelen...honeywell(s) volgens mij niet...modulerende airco...heb ik nog nooit van gehoord....Aan/uit prima

Elektrische verwarming in grote delen van de wereld...modulerend...volgens mij niet ! Aan/Uit prima.

Dus de markt voor Aan/Uit is iets groter dan de modulerende markt...ja dan is het logisch dat ze daarmee beginnen, in plaats van die kleine hollandse markt te bestieren.

-> In Amerika wordt geen gebruik gemaakt van het opentherm protocol dat wij hier wel gebruiken. <-

[ Voor 8% gewijzigd door SamFox op 10-11-2014 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
SamFox schreef op maandag 10 november 2014 @ 22:51:
je gaat veel te snel door de bocht...modulerende stadsverwarming...ooit van gehoord? Ik niet....
Aan/Uit dus prima.
Je hebt zeker een punt, maar ik reageerde op iemand die een cv ketel heeft.
De NEST is er ook om te koelen...honeywell(s) volgens mij niet...modulerende airco...heb ik nog nooit van gehoord....Aan/uit prima
Er zijn zeker thermostaten van honeywell die kunnen koelen en verwarmen. En nagenoeg alle aico's moduleren en ook dat levert een besparing op energie, maar het ging hier om een cv ketel.
Elektrische verwarming in grote delen van de wereld...modulerend...volgens mij niet ! Aan/Uit prima.

Dus de markt voor Aan/Uit is iets groter dan de modulerende markt...ja dan is het logisch dat ze daarmee beginnen, in plaats van die kleine hollandse markt te bestieren.
Volgens mij ga jij een beetje kort door de bocht :+

Wat de manier van verwarmen in grote delen van de wereld te maken heeft met de cv ketel van de vraagsteller is mij niet duidelijk, is ook niet belangrijk.
Het ging mij om een nadeel van de Nest tov de Easy.

Sowieso is het OpenTherm protocol niets Nederlands, half Europa gebruikt het.
Bijna elke ketelfabrikant in Europa gebruikt het.
Ze hadden er juist wel direct mee moeten beginnen, het product sluit niet aan bij de markt.
Bijna iedere fabrikant in Duitsland, Nederland, België, Italië, UK, Frankrijk enz enz gebruikt het.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 10-11-2014 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Opentherm != moduleren, toch?

Of raak ik nu helemaal in de war van de discussie wat "beter" is?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:32

WouterG

Dit is geen ondertitel

Modulerende ketel en thermostaat hebben totaal verschillende doelen en vullen elkaar prima aan.
Een modulerende ketel moduleerd op basis van warmteverlies in de radiatoren en zorgt voor een optimale opwarming van de ruimte. Dit bespaard vooral gas.
Een modulerende thermostaat moduleerd op basis van opwarming/warmteverlies van de ruimte. Dit zorgt vooral voor comfort. Doordat de ketel nu alleen het warmteverlies van de ruimte hoeft te compenseren zal hij lekker rustig en lang stoken waardoor koudeval van de ramen tegengegaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat is wel wat kort door de bocht. Er bestaan zoveel kunstjes wat ketels wel of niet kunnen. Ik heb een modulerende ketel, maar het enige wat hij kan moduleren (als hij op een aan-uit thermostaat hangt) is de brandersterkte zodat hij niet over de handmatig ingestelde maximale watertemperatuur komt.
Met een aan-uit thermostaat brandt die dus fijn op 90 graden als je dat zo instelt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:00

reiker

dan jij!

OpenTherm is toch alleen een kwestie van aansturen, daar is weinig slims aan naar mijn idee?
Wat een Nest -naar mijn idee- echt "slim" maakt, is het leerproces ten aanzien van het klokschema... Alle thermostaten die dat niet doen, zijn volgens mij "domme" klokthermostaten met of zonder OpenTherm aansturing en met of zonder bediening via een smartphone app.

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
OpenTherm is slim in de zin dat het niet alleen het aan/uit zetten van je ketel is. Je kunt met OpenTherm:
  • Een bepaalde CV-watertemperatuur van je ketel vragen
  • Brandervermogen bepalen
  • Tapwater warmhouden (comfortstand) aan/uit zetten (zodat er niet 24/7 een voorraadje/je warmtewisselaar warm wordt gehouden, wat onnodig gas kost)
En vast nog wel een aantal dingen die ik vergeet. Eigenlijk wat Maasluip ook zegt.
Daarom zie ik persoonlijk het nut van de Nest ook nog niet. Tuurlijk is het ding slim, maar hij zou m'n ketel gewoon inefficiënt aansturen, en naast extra comfort is een tweede reden van aanschaf van een slimme thermostaat waarschijnlijk ook gasbesparing. En ik denk dat die besparing er bijna niet zal zijn als je je ketel gaat aansturen via zo'n ouderwetse methode (Ter vergelijking: aan/uit is wat de eerste kwikthermostaten ook gebruikten).

[ Voor 48% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2014 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

Ah okee, dat wist ik niet. Maar feitelijk is dat toch ook gewoon een protocol volgen, en is er niks lerends aan. Met andere woorden, dat een thermostaat OpenTherm ondersteunt maakt het toch nog geen slimme thermostaat? Anders kan ik mijn Honeywell Round Modulating hier ook wel slim noemen...
Het toevoegen van besturing via een app vind ik ook niet echt slim, dat is het toevoegen van een interface. Slim kun je een apparaat noemen als hij zelf gegevens interpreteert en z'n functioneren aanpast. Okee, dat gaat ook via een protocol, maar naar mijn idee wel op een iets ander niveau dan "slechts" OpenTherm gebruiken?

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ThinkPadd schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 09:39:
Daarom zie ik persoonlijk het nut van de Nest ook nog niet. Tuurlijk is het ding slim, maar hij zou m'n ketel gewoon inefficiënt aansturen [knip]
Alleen niet iedereen in Nederland heeft een ketel ;) In mijn directe woonomgeving staan duizenden VINEX huizen met uitsluitend stadsverwarming (ja, ook huizen van na 2010 van >€750k). Er liggen gewoon geen gasleidingen, dus iets anders kan ook niet. Daarmee is een aan/uit thermostaat niet ineens een verouderde techniek, gewoon een andere.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Maar waar het dus blijkbaar "mis" gaat is wanneer een intelligente thermostaat enkel aan-/uit ondersteund. Dan wordt de ketel door een slimme thermostaat op een domme manier aangestuurd, hij brand namelijk 100% (aan) of niet (uit). Daarnaast verlies je nog de eventuele comfortaansluiting voor het tapwater.

Al met al is men het er volgens mij echter niet over eens of een besparing hiermee nu wel of niet negatief beïnvloed wordt...dit is zo'n beetje mijn samenvatting van 3 dagen inentensief ervaringen en fora doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

De combinatie van slim (als in "lerend" over de verwarmingsbehoefte van de gebruikers) en OpenTherm is natuurlijk optimaal, maar een thermostaat wordt niet ineens dom als de OpenTherm wegvalt. Hoogstens sub-optimaal.

Edit:
Wel interessant, zijn er überhaupt thermostaten die hun klokprogramma zelf evalueren en aanpassen zoals de Nest dat doet? In de productbeschrijvingen van bv. tado, Nefit Easy, Anna etc vind ik dat niet terug. Naar mijn idee zijn dat dan eigenlijk gewone klokthermostaten met daaraan een leuke extra interface toegevoegd..

[ Voor 41% gewijzigd door reiker op 11-11-2014 11:17 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Met een slimme thermostaat wordt een thermostaat bedoeld die van afstand te bedienen is en alle daarbij behorende dingen.
Het maakt dan niet uit of hij zelflerend, aan uit, of modulerend is, beide bestonden immers al jaren

Een gewone OpenTherm thermostaat is een modulerende thermostaat en valt niet onder de slimme thermostaten.

Een slimme thermostaat heeft een internetverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
@Oxellaar dank voor je reactie en ook leuk om de rest te lezen over aan en modulerend ed.

Behalve Easy waren er meer opties zag ik maar dan werd het flink prijziger.
Ik zag wel nog de Netatmo en zag er ook goed uit.
Al neig ik momenteel naar de easy vooral vanwege gebruiks gemak en omdat ik ook een Nefit cv heb.
Ik ga er vanuit dat die nog een jaar of 5 mee gaat dus een investering als de easy is zeker de moeite waard.
En tegen die tijd zijn er vast weer allemaal andere vernieuwingen en zo niet dan kan de easy nog wat jaartje mee lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1942jan
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-09 16:53
Roos79 schreef op maandag 10 november 2014 @ 12:09:
Ik heb de Nest al anderhalf jaar ( gekocht in Amerika ) en werkt prima met de Nefit Turbo HR Combi.
Je kan zelfs 24 volt van de cv ketel halen voor de voeding van de Nest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

1942jan schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 15:08:
[...]

Ik heb de Nest al anderhalf jaar ( gekocht in Amerika ) en werkt prima met de Nefit Turbo HR Combi.
Let wel op! De Amerikaanse versie van de Nest is een andere dan de Europese!

De Europese versie heeft een andere bodemplaat en werkt alleen icm met de HeatLink en op 12V, de Amerikaanse werkt op 24V. Ik had ivm mijn stadsverwarming ook liever de Amerikaanse gehad (nog simpeler aansluiten), maar daar wilde Nest NL niet aan beginnen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
1942jan schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 15:08:
[...]

Bij een Nefit Turbo kan de Nest idd prima werken, die ketel kan alleen met een aan/uit thermostaat gestuurd worden.
De Nefit Turbo kan zelf namelijk niet moduleren, bij warmtevraag altijd 100%.
Die ketel samt uit begin jaren 80, dus logisch dat hij niet moduleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
In TOMs guide vinden ze de NEST erg goed :
http://www.tomsguide.com/...-gadgets,review-2008.html als Best Smart Home Gadgets of 2014, toch leuk om te lezen :)

PROS: Attractive design; Intuitive interface; Easy to use; Integrates with other smart home devices; Works with IFTT

CONS: Expensive; Behavior learning somewhat finicky (there is an update now released)

VERDICT : The Nest Learning Thermostat doesn’t just let you control your home's temperature from afar and help you save money--it can learn from your habits.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:26
Kan geen OpenTherm topic vinden dus dan maar hier.

Ik heb een basic AGPO HMC CV-ketel die standaard uitgerust is met aan/uit regeling.
Nu zag ik in de handleiding dat je een OpenTherm module kan kopen die je op de PC-aansluiting monteer, AGPO nummer 2820103.

Alleen niemand weet het bestaan ervan?! 8)7 Ik zie wel branderautomaten die OpenTherm zijn maar zover wil ik niet gaan (ook prijzig trouwens).

Heeft iemand hier nog ideeën over? anders gebruiken ik maar gewoon mijn oude trouwe Chronoterm :P
Moet ik volgens mij wel even het functieprogramma van de ketel aanpassen lees ik in de handleiding.

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:30

HeroS

SmartHome Nerd

@SamFox >> bedankt voor de link. Ben ook een review aan het maken maar wacht even met afronden tot de nieuwe update er is. Deze komt als het goed is voor a.s. zaterdag.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik meng me ook maar even in dit topic :+

De winter moet nog beginnen en ik ben nu al niet tevreden over de sturing van de verwarming. Wat ik heb:
- modulerende thermostaat in woonkamer
- radiatorverwarming in het hele huis (boven thermostaatkranen)
- aanbouw met vloerverwarming

Heb gelezen dat Evohome warmtevraag vanuit verschillende ruimte naar de ketel kan sturen zonder het hele huis op te stoken. Dan zou ik vanuit de woonkamer, 2 slaapkamers en de aanbouw warmte kunnen vragen om de ketel aan te laten gaan.

Op de site van kijkvoelbeleef geeft Honeywel allerbelabberde informatie. Ik kan kiezen uit:
  1. Draadloze OpenTherm module - R8810A1018
  2. Draadloze aan/uit-module - BDR91A1000
  3. evohome bedieningsinterface
  4. Draadloze temperatuuropnemer - HCF82
  5. Verwisselbare frontcovers - ATF400
  6. Tafelstandaard - ATF100
  7. evohome radiatorregelaar
  8. Internetgateway
  9. HCE80
  10. Round Wireless
  11. Digitale draadloze ruimtethermostaat - DTS92
TS92

Volgens de configurator heb ik nodig:
  1. EvoHome connected pakket, OpenTherm ketelsturing 1
  2. evohome voedingsmodule voor wandmontage 1
  3. Draadloze thermostaatknop 4
  4. Draadloze digitale ruimtethermostaat 1
  5. Draadloze RF Bridge, aan/uit 1
maar dat correspondeert niet echt met de productlijst :/

Over bovenstaande heb ik 2 vragen:
- heb gezien dat er pakketten zijn. Is er een pakket waar alles in zit wat ik nodig heb?
- hoe gaat het werken met de vloerverwarming? Wordt de pomp in- en uitgeschakeld met de bridge?

• SamFox
HeroS schreef op donderdag 13 november 2014 @ 13:24:
@SamFox >> bedankt voor de link. Ben ook een review aan het maken maar wacht even met afronden tot de nieuwe update er is. Deze komt als het goed is voor a.s. zaterdag.
ik hoop het .... maar las ergens dat ze wat problemen hadden met de update :(

we gaan het zien....

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

SamFox schreef op donderdag 13 november 2014 @ 22:39:
[...]

ik hoop het .... maar las ergens dat ze wat problemen hadden met de update :(

we gaan het zien....
Ik heb hem ook nog niet ontvangen. Waar las je dat?

#team_UTC+1

• SamFox
Ethirty schreef op donderdag 13 november 2014 @ 22:46:
[...]

De 4.3 versie had problemen met opladen...alleen via USB nog te laden. Probleem is gefixed door NEST, nieuwe versie uitgebracht 2 dagen geleden.

https://nest.com/support/...t-software-update-history

Some software updates may take a few weeks to make it to all Nest Learning Thermostats that are connected to Wi-Fi.

Version 4.3.2 - released November 11, 2014

Bug fixes and improvements
Version 4.3 - released November 4, 2014

• SamFox
Ethirty schreef op donderdag 13 november 2014 @ 22:46:
[...]

Hoe gaat het met je api programma ?

Waar ik naar op zoek ben is een klein programmatje dat elke X minuten alle beschikbare gegevens wegschrijft in een CSV bestand ofzo... zodat je dit in Excel kan bekijken/bewerken.... Ben jij met zo iets bezig of is zo iets er al ?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

SamFox schreef op donderdag 13 november 2014 @ 23:05:
[...]

Hoe gaat het met je api programma ?

Waar ik naar op zoek ben is een klein programmatje dat elke X minuten alle beschikbare gegevens wegschrijft in een CSV bestand ofzo... zodat je dit in Excel kan bekijken/bewerken.... Ben jij met zo iets bezig of is zo iets er al ?
Langzaam, weet je wel hoeveel "alle beschikbare gegevens" is :P

Ik probeer nu de data van het energie rapport te begrijpen, maar dat is nogal complex.

Er zijn overigens voor de officiele API een hoop regels mbt databehoud, dus zomaar iets voor Excel zal je niet zomaar vinden gok ik. Ben er ook nog niet uit of wat ik in elkaar weet te prutsen geschikt is voor publieke release. Ik heb 0 verstand van beveiliging, daarom hou ik alles vooralsnog binnenshuis.

Als je iets "kant en klaar" zoekt zou ik kijken naar de oplossing met Splunk Storm.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
revolution-nl schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 12:54:
Ik ben nog steeds opzoek naar een slimme thermostaat die ik via eigen infra kan aansturen en geen data koppeling heeft met de fabrikant of andere partij.

Ik kan er echt met mijn hoofd niet bij dat er nog niet zoiets op de markt is.
http://www.networkthermostat.com/thermostats

Dit komt aardig in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
...verkeerd topic

[ Voor 91% gewijzigd door smoken op 15-11-2014 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
Ethirty schreef op donderdag 13 november 2014 @ 23:25:
[...]

Langzaam, weet je wel hoeveel "alle beschikbare gegevens" is :P

Ik probeer nu de data van het energie rapport te begrijpen, maar dat is nogal complex.

Er zijn overigens voor de officiele API een hoop regels mbt databehoud, dus zomaar iets voor Excel zal je niet zomaar vinden gok ik. Ben er ook nog niet uit of wat ik in elkaar weet te prutsen geschikt is voor publieke release. Ik heb 0 verstand van beveiliging, daarom hou ik alles vooralsnog binnenshuis.

Als je iets "kant en klaar" zoekt zou ik kijken naar de oplossing met Splunk Storm.
Yes, de Splunk heb ik bekeken...lukt me wel om de gegevens weer te geven, is inderdaad gaaf. Alleen de buiten weer gegevens lukt me nog niet...bij jou wel ? Want dat lijkt me leuk om te combineren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Nee dat gaat niet meer. Ze hebben die gegevens niet meer beschikbaar via de (on)officiele api. Wel kan je kijken of je via bijv de api van wunderground.com (of een andere weersite) mbv je postcode de weergegevens van dat moment kunt ophalen en dan in je database wegschrijven.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:41
Vandaag de Nefit Easy geïnstalleerd. Nouja.... Ze hebben het zo makkelijk gemaakt dat je het bijna geen installeren mag noemen. Ik had een Moduline 300 dus kon hem er zo op klikken en klaar.
Weet iemand misschien een truckje om het display aan te laten staan? Best jammer dat hij zo snel uit gaat.

Brutaal verzoekje aan de ontwikkelaars: snel handmatig de temperatuur instellen via een widget op iOS zou ideaal zijn :-)

[ Voor 17% gewijzigd door Dennisdn op 15-11-2014 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Widgets zijn idd erg welkom en eventueel een app voor Android Wear, dan is het echt af :9

Het scherm gaat nu eenmaal uit na een paar tellen, kun je niets aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 06:22
Dennisdn schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 18:10:
Vandaag de Nefit Easy geïnstalleerd. Nouja.... Ze hebben het zo makkelijk gemaakt dat je het bijna geen installeren mag noemen. Ik had een Moduline 300 dus kon hem er zo op klikken en klaar.
Weet iemand misschien een truckje om het display aan te laten staan? Best jammer dat hij zo snel uit gaat.

Brutaal verzoekje aan de ontwikkelaars: snel handmatig de temperatuur instellen via een widget op iOS zou ideaal zijn :-)
Is geen trucje voor. Heb er al eens met Nefit over gecommuniceerd en display aan laten staan kan niet. Het zou de levensduur van het display nadelig beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
Ethirty schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 16:58:
Nee dat gaat niet meer. Ze hebben die gegevens niet meer beschikbaar via de (on)officiele api. Wel kan je kijken of je via bijv de api van wunderground.com (of een andere weersite) mbv je postcode de weergegevens van dat moment kunt ophalen en dan in je database wegschrijven.
je kan er een heleboel mee doen, wel leuk voor de donkere winterdagen 8)

Heb jij de update al ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-09 17:13
Sinds de laatste update kan ik op de easy de temperatuur in het weekprogramma niet meer instellen met een stapgrootte van 0.1 graad. In de hand bediening lukt dat nog wel. Hebben meer mensen dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Net even gecontroleerd, hier werkt de verstelling nog met stappen van 0,1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe thermostaat.
Het is voor in een recreatiewoning waar ik alleen in het weekend ben (vrijdag middag tot zondag avond). In deze woning is alleen een vloerverwarming aanwezig en 2 radiatoren in de badkamers. Nu wordt de CV-ketel (intergas prestige CW6) aangestuurd door een Honeywell Chronotherm touch aan/uit.
Nu staat de verwarming door de week op 17 graden. Maar ik kan via de homewizard zien dat de temperatuur nogal doorslaat naar 20 graden. Dit is natuurlijk niet de bedoeling.

Wat ik graag wil:
Dat de temperatuur door de week netjes gelijk blijft rond 17 graden (op z'n minst minder ver doorschiet).
Als ik een keer eerder aanwezig ben dat ik de verwarming alvast aan kan zetten via de telefoon.
Als de gashaard aan staat dat de thermostaat niet stopt met verwarmen.
Makkelijk bedienbaar voor mijn ouders als die aanwezig zijn.

Iemand een idee welke het beste bij mijn situatie past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-09 17:13
@Oxellaar

Vreemd. Ik zou denken dat het probleem in de app zit, en die is voor iedereen hetzelfde. Als dit bij jou wel werkt, moet het met de thermostaat te maken hebben. Daar kan ik me helemaal niks bij voorstellen. In het begin werkte het wel, al was het wel zo dat als ik het weekprogramma opende, hij standaard 0.5 stapgrootte gaf. Openen en sluiten van de stapgrootte instelling was nodig om 0.1 stapgrootte te reactiveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

visie schreef op zondag 16 november 2014 @ 14:16:
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe thermostaat.
Het is voor in een recreatiewoning waar ik alleen in het weekend ben (vrijdag middag tot zondag avond). In deze woning is alleen een vloerverwarming aanwezig en 2 radiatoren in de badkamers. Nu wordt de CV-ketel (intergas prestige CW6) aangestuurd door een Honeywell Chronotherm touch aan/uit.
Nu staat de verwarming door de week op 17 graden. Maar ik kan via de homewizard zien dat de temperatuur nogal doorslaat naar 20 graden. Dit is natuurlijk niet de bedoeling.

Wat ik graag wil:
Dat de temperatuur door de week netjes gelijk blijft rond 17 graden (op z'n minst minder ver doorschiet).
Als ik een keer eerder aanwezig ben dat ik de verwarming alvast aan kan zetten via de telefoon.
Als de gashaard aan staat dat de thermostaat niet stopt met verwarmen.
Makkelijk bedienbaar voor mijn ouders als die aanwezig zijn.

Iemand een idee welke het beste bij mijn situatie past?
Kan je uitsluiten dat het doorschieten niet komt door bijvoorbeeld de zon (is dat elke dag)?
Waarom 17 graden als er niemand is, en niet lager?
Wanneer moet de ketel wél uit als de gashaard brandt?
Wat is het budget?
Je hebt al een homewizard, een aan/uit ketel laat zich met wat relais eenvoudig sturen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Een optie zou zijn om de Homewizard het aan uit contact (6 en 7) van de ketel te laten schakelen, eventueel dus op afstand te bedienen.
Ik neem aan dat dat ook temperatuurafhankelijk kan? Dan neem je voor Homewizard een andere referentieruimte dan waar de haard staat. Die gebruik je dan als de gashaard aan is.

In de woonkamer vervang je de aan uit thermostaat voor een modulerende die sluit je aan op het modulerende contact van de Intergas (11 en 12)
Die gebruik je als je aanwezig bent als de gashaard uit is en als je afwezig bent om de boel op 14 a 15 graden te houden (geen 17 ;) ))

Als je niet via Homewizard wilt schakelen kun je ook nog een Honeywell round connect nemen.
Eventueel een aan uit versie, die is draadloos. Als dan de gashaard aan is zet je hem simpelweg in een andere ruimte, je verplaatst dus gewoon de referentieruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visie
  • Niet online
Het uitschieten is idd elke dag, soms iets meer en soms iets minder.
Homewizard heeft zelf een heatlink, maar dit voldoet niet helemaal aan mijn wensen. En daarbij dan moet ik ook een modulerende (opentherm) thermostaat hebben.
Als ik nu op vrijdag aankom zet ik de vloerverwarming aan én de gashaard om het huiszoeking snel mogelijk warm te krijgen. Allen stopt de CV ketel er na een uurtje mee omdat de thermostaat denkt dat het huis al voldoende op temperatuur is, wat natuurlijk nog niet het geval is. Daarom moet hier een optie voor zijn op de thermostaat.
De 17 graden is om te voorkomen dat het muf wordt in huis als ik er bv 3 weken niet ben. En daarbij duurt het op vrijdag anders te lang om de vloer op temperatuur te krijgen.
Budget maakt niet veel uit, als het maar goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Volgens mij kun je dan het beste deze thermostaat nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visie
  • Niet online
De Round Connected Wireless On/Off is inderdaad een mogelijkheid.
De nefit easy heeft geloof ik ook een openhaard functie en dan hoef ik niet steeds met de sensor te slepen.
En de vloerverwarming in de hal en de slaapkamers staan geloof ik lager ingesteld, dus de sensor daar hangen werkt ook niet optimaal.

Een aparte vraag. Hoeveel zin heeft een opentherm thermostaat en CV-ketel bij een vloerverwarming eigenlijk. Een vloerverwarming reageert zeer traag op verwarming namelijk.

[ Voor 28% gewijzigd door visie op 16-11-2014 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Een OpenTherm thermostaat zal daar prima mee omgaan.
Hij reageert immers op de ruimtetemperatuur, als die traag stijgt zal hij ook traag reageren.
Het maakt niet echt uit welk verwarmingssysteem je aan welke thermostaat hangt.

Ik heb zelf de Easy en gebruik soms de openhaard functie, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martk2280
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:10
Heeft er iemand al de 4.3 update binnen voor de nest thermostaat? Zou 2 weken geleden al binnen moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
  • Laatst online: 23-08 23:36
@Veerman24 de 0.1 graden bug is bekend, en intern al opgelost. Met een volgende app release komt die mee (Voor het einde van het jaar hopen we)

@Oxellaar: De android wear app is al getoond op de "Nefit on Tour". Ook die zal binnenkort meekomen met een release.

[ Voor 29% gewijzigd door Elephtera op 17-11-2014 14:32 ]

“An elephant is a mouse with an operating system”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

@martk2280 >> ff omhoog scrollen en zie hier:

https://nest.com/support/...t-software-update-history

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:37
Ik heb nu een nefit ketel aquapower plus CW6et een evohome systeem aangesloten via het aan/uit contact. Wat echt zeer regelmatig gebeurd is dat de ketel op de wachtstand springt met de melding OY, wat betekend dat hij zijn warmte niet kwijt kan. Hij moduleert zelf dan ook nauwelijks terug. Is hier iets aan te doen? Want ik word wel vervelend van het getik van de leidingen namelijk......

ik heb namelikk het idee dat doordat er maar 1 ruimte warmte vraagt en de evohome niet met opentherm communiceert, de ketel te enthousiast begint te branden...

[ Voor 17% gewijzigd door R.E. op 17-11-2014 14:43 ]

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martk2280
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:10
ah sorry niet gezien.. Toch bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Vandaag bericht gehad dat mijn Tado deze week verstuurd wordt. Deze heeft OpenTherm ondersteuning (heb ik op de mail staan) en werkt door middel van geofencing. Deze twee redenen waren voor mij doorslaggevend ten opzichte van de Nest. Ik denk hiermee simpelweg meer te besparen. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
Krisp wat heeft de tado meer od beter dan de easy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Roos79 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 12:04:
Krisp wat heeft de tado meer od beter dan de easy?
Deze werkt ook met niet-Nefit ketels, zonder adapter. :P Daardoor is de Tado voor mij goedkoper. Verder verschillen ze niet heel veel, alhoewel ik de Nefit een behoorlijk lomp en lelijk ding vind.

[ Voor 29% gewijzigd door Krisp op 18-11-2014 13:15 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:43

R-B

Blokkert

En vergeleken met nest / thermosmart? Of heb je daar niet mee vergeleken?

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

De Thermosmart heeft afaik geen geofencing (komt in 2015), iets wat ik wel graag wil. Verder zijn beide thermostaten redelijk vergelijkbaar zo te zien. Ik had de Tado al een aantal maanden in order staan, toen kende ik deze optie nog niet.

De Nest heeft geen geofencing, geen opentherm en communiceert met Google-servers. Voor mij is dat een behoorlijke afknapper. Eigenlijk is de Nest voor mij geen optie meer sinds de overname van Google. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Krisp op 18-11-2014 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
Aha klinkt logisch allemaal!
Voor mij is dan de easy een goede oplossing ik hen namelijk een Nefit dus dat moet werken.
De tado klinkt ook goed ben benieuwd naar je ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Nest heeft wel Geofencing hoor maar niet standaard. Maar snap je punt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-07 17:22
Zijn er hier al positieve ervaringen met de Anna thermostaat?

Ik zit in een huurhuis en het lijkt me geen slechte investering voor €4,- per maand een OpenTherm thermostaat die compatible is met m'n ketel (Nefit Economy HR).

Terugverdientijd van die €200,-+ is t.o.v zo'n Anna abonnement 4 jaar. De thermostaten gaan vrij hard ontwikkelen de komende tijd dus over 2-3 jaar wil ik vast iets wat nog meer kan :-)

Alternatieven waar ik naar gekeken heb:
Nest: Redelijk duur, betere software & updates, kan na 4.5 jaar pas uit, mindere hardware (geen opentherm)
Nefit Easy: Adapter van €39 nodig, installatie kun je blijkbaar niet zelf doen, lelijk apparaat, software discutabel
Tado: Kan niet echt iets meer als Anna? Duurder maanabbonement, aanschafprijs hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Krisp schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 13:21:
De Nest heeft geen geofencing, geen opentherm en communiceert met Google-servers. Voor mij is dat een behoorlijke afknapper. Eigenlijk is de Nest voor mij geen optie meer sinds de overname van Google. :)
Servers van Nest, de privacy policy is (nog) strict gescheiden.
W.Zijlstra. schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 15:04:
Zijn er hier al positieve ervaringen met de Anna thermostaat?
Een collega heeft hem net. App is geloof ik nog niet super. En geofencing lijkt leuk, maar je batterij loopt schijnbaar sneller leeg dan de Niagara watervallen :P

Snap niet waarom mensen de Nest "redelijk duur" vinden, maar wel 4 jaar lang €4 voor een thermostaat betalen van een piepkleine speler. De Nest is maar 2 tientjes duurder, gelijk je eigendom en geen contracten.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgeert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 18:02
En deze is toch ook nederlands en moduleert ook ?

http://www.thermosmart.nl/

Niemand ervaring hiermee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-07 17:22
Ethirty schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 15:11:
[...]

Een collega heeft hem net. App is geloof ik nog niet super. En geofencing lijkt leuk, maar je batterij loopt schijnbaar sneller leeg dan de Niagara watervallen :P

Snap niet waarom mensen de Nest "redelijk duur" vinden, maar wel 4 jaar lang €4 voor een thermostaat betalen van een piepkleine speler. De Nest is maar 2 tientjes duurder, gelijk je eigendom en geen contracten.
Tja, het komt er op neer hoe erg ik het vind dat de Nest geen Opentherm ondersteund denk ik. Inmiddels een boek over gelezen maar ik kan er nog steeds geen beslissing over maken :/

Twee wegen naar de glorie:
- Ketel > Converter Open Therm > Thermostaat (Anna, Easy, Tado) > afgezien van Tado matige software.
- Ketel > Thermostaat (Nest) > goeie software, geen OT, wel updates.

Aardige conclusie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Het enige feit: iedereen roept dat Opentherm zuiniger is dan wat een Nest kan bezuinigen met zijn eigen algoritmes. Maar niemand heeft bewijs, want er is simpelweg niet genoeg data om het te onderbouwen.

Verder is de keuze vooral gebaseerd op onderbuikgevoel en persoonlijke voorkeur.

/my 2 cents.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Los van de algoritmes is OpenTherm ook zuiniger doordat je het warmhouden van een tapwater voorraadje kunt uitzetten met een OpenTherm geschikte thermostaat (tijdens nacht niet warmhouden bijv.)

Bij gebruiken van een niet-OT thermostaat vervalt die mogelijkheid. Dan heb je nog 2 mogelijkheden: Of 24/7 warmhouden, wat extra gas kost, of permanent uit, waardoor je lang(er) op warm water moet wachten.

Ook het weergeven van branderstatus, ketelstoringen (waterdruk, onderhoud nodig etc.) ben je met bijv. een Nest kwijt.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 18-11-2014 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Laatst online: 21:44
hgeert schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 15:21:

Heb hem net 2 weekjes aan het draaien, werkt mooi en duidelijke handleiding en wat bij mij meespeelde kan zowel opentherm als aan/uit schakelen, dus nu CV-ketel met aan/uit bij vervanging gewoon opentherm en geen extra omzetmodules en via Vereniging Eigen Huis €25,00 korting. App is niet de mooiste maar werkt gewoon zoals het zou moeten, dus de WAF is hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
hgeert schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 15:21:

Hier ook 2 weken in huis en bevalt goed.

Is nog wel volop in ontwikkeling, dus zal de komende tijd nog meer verbeterd worden.

Men heeft ook een website waar je verbeteringen kunt voorstellen.
Bij genoeg animo worden deze doorgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
Hier al enkele jaren de thermosmart in gebruik. Was beta tester en ben tevreden. Sinds kort heb ik hem van aan/uit naar modulerend aangesloten, kwam tot de ontdekking dat mijn ketel hiervoor geschikt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
W.Zijlstra. schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 15:04:

Tado: Kan niet echt iets meer als Anna? Duurder maanabbonement, aanschafprijs hoog.
Het is bij de tado of aanschaf prijs of huren/lease niet en en toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:41
Vandaag was ik voor het eerst nog niet thuis toen het klokprogramma moest inschakelen. En ik kreeg omstreeks dat moment een melding op de iphone dat de Nefit app op de achtergrond mijn locatie had opgevraagd. Aanwezigheidsdetectie heb ik uit staan. Maakt hij dan toch al een combinatie van klok en locatie? Hij is wel gewoon aan gegaan, maar misschien zag hij dat ik al vlak bij huis was.

Nu het daar toch over gaat.... Wil best de aanwezigheidsstand uit proberen maar mij viel op dat dan het GPS symbool blijft branden, en las dat hij continu verbinding moet hebben. Is het zwaar voor de batterij en data-verbruik?

[ Voor 22% gewijzigd door Dennisdn op 18-11-2014 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
sunnybird schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 17:14:
Hier al enkele jaren de thermosmart in gebruik. Was beta tester en ben tevreden. Sinds kort heb ik hem van aan/uit naar modulerend aangesloten, kwam tot de ontdekking dat mijn ketel hiervoor geschikt was.
Merk je nu nog verschil in stookgedrag :?

En heb jij ook last van "overshoot" :?

Ik heb de TS ook modulerend aangesloten, maar toch een beetje last van overshoot bij het opwarmen (1 á 2 graden").

Op het forum lees ik dat de thermostaat tijd nodig heeft om het stook gedrag van het huis te "analyseren", maar ik vraag me af hoelang als dat duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
Ja het stookgedrag is veel rustiger.
Nee ik heb geen last van overschot. In een paar dagen is het systeem gewend aan het juiste stookgedrag.
Ik ben op dit moment erg enthousiast over deze manier van regelen.

Het zijn echt maar dagen om mijn huiskamer te "analyseren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Roos79 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 18:23:
[...]

Het is bij de tado of aanschaf prijs of huren/lease niet en en toch?
Het is inderdaad of/of. Het is ook vrij eenvoudig om 10% korting te krijgen op de thermostaat, zie elders in dit topic. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Via via ben ik ook geïnteresseerd geraakt in slimme meters. Echter zijn we met ons gezin van 4, met 2 kleine kinderen (jongste is 2 maanden) en verschillende werktijden (vrouw = kantoor, ik = horeca) best veel thuis. Heeft dan bijv. een Nest thermostaat wel veel zin? Het is een "learning device", maar als we bijna de hele dag thuis zijn, dan kan ik me voorstellen dat het niet veel nut heeft. De Honeywell Evohome heeft daarentegen voor 's nachts wel een meerwaarde, waar 't op de 2 kleinere kamers 's nachts flink kan afkoelen. Met de Evohome zou je dan kunnen instellen dat het daar bijv. 18 graden blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
sunnybird schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 19:27:
Ja het stookgedrag is veel rustiger.
Nee ik heb geen last van overschot. In een paar dagen is het systeem gewend aan het juiste stookgedrag.
Ik ben op dit moment erg enthousiast over deze manier van regelen.

Het zijn echt maar dagen om mijn huiskamer te "analyseren"
De thermosmart hangt nu 1,5 week in ons huis, maar toch redelijk last van overshoot (1 á 2 graden per "opwarming"), zie onderstaande grafiek:

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/dmxsic.jpg

Het is niet heel erg hinderlijk, maar vroeg me af of iedereen hier last van heeft, blijkbaar niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
martk2280 schreef op maandag 17 november 2014 @ 12:22:
Heeft er iemand al de 4.3 update binnen voor de nest thermostaat? Zou 2 weken geleden al binnen moeten zijn
MOD-Joseph 18-nov-2014 14:28

We're excited to roll out the new software update to everybody, so thank you for your patience. If you're outside the U.S. and your Nest is online with a battery charge of 3.7v or higher, you should get the new software by the end of this week. If you don't please call us at 0808 169 2307 in the U.K., we're available Monday through Saturday from 8:00 to 20:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:43

R-B

Blokkert

Grolsch schreef op woensdag 19 november 2014 @ 07:58:
[...]

De thermosmart hangt nu 1,5 week in ons huis, maar toch redelijk last van overshoot (1 á 2 graden per "opwarming"), zie onderstaande grafiek:

[afbeelding]

Het is niet heel erg hinderlijk, maar vroeg me af of iedereen hier last van heeft, blijkbaar niet ;)
Misschien eigenschap van ketel of toch aansturing fout? Want lijkt wel op ie pas stopt met stoken als je gewenste temperatuur haalt, vervolgens stijgt het nog een beetje?

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
Merkwaardig dat doorschieten. Daar heb ik geen last van alleen 's avonds wordt hier 19,5 ingesteld dat is in ca. een half uur bereikt. Maar wel met de opmerking dat ik meer een "undershoot" heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Laatst online: 21:44
Ik heb bij de ThermoSmart ook het doorschieten, maar denk dat de ThermoSmart nog aan het leren is. Heb er wel veel lol van en gemak, ff je thermosmart anders instellen voor de week, is echt sleur en pleur geworden.
Pagina: 1 ... 8 ... 41 Laatste