Uiteindelijk is verlicht despotisme (alles voor het volk, niets door het volk) de beste staatsvorm natuurlijk

. Het volk is
dom onwetend en kan de grote lijn niet overzien want de samenleving is te complex om samen te vatten in één rood vakje op een stembiljet. En de informatie die ze krijgen via de media is onvolledig en allesbehalve neutraal. Het failliet van de democratie komt tot uiting in het populisme dat heerst in de twitter-samenleving.
(dit is cynisme, vat dit aub niet letterlijk op)
Maar ja, zo'n despoot kan het ook niet allemaal alleen af, dat wordt dan een clubje. Ook al eens geprobeerd, heette toen Politbureau. Maar de mens is zwak en macht corrumpeert, dat hele "voor het volk" gaat door de bank genomen rap het raam uit. Dus dan maar democratie, das minder erg dan de alternatieven. Er moet dan in ieder geval ergens verantwoording afgelegd worden.
Het koningshuis afschaffen kan prima in Nederland, maar zal niet zonder directe aanleiding (een flink schandaal zonder goede opvolger?) gebeuren. Echter, wat krijg je er voor terug? Uiteindelijk moet het werk dat een Koning in Nederland doet gewoon door een ander opgepakt worden: staatshoofden ontvangen, staatsbezoeken afleggen, de aandacht vestigen op goede initiatieven en gebeurtenissen in de maatschappij. Dat kan best gedaan worden door de PM, maar die is hopelijk al druk genoeg met zijn baan: het land besturen. Je kan ook een ceremoniële president verkiezen (geen garantie voor kwaliteit, zie de vorige Duitse president), maar wat is dan je winst nog? Die persoon moet ook ergens wonen, je moet bezoekende staatshoofden ergens ontvangen, zijn/haar familie moet ook beveiligd worden. En iedere paar jaar een nieuwe kost je continuiteit, er is minder ruimte om te groeien in een rol. En het cachet van een kroon is nu eenmaal wat waard in het door tradities gedomineerde veld van de diplomatie. Ik denk dat een brief van de Koning der Nederlanden minder snel onderop de stapel ligt dan eentje van de President van Nederland.
Goed, je kan een falende president dwingen op te stappen maar dat kan ook met een Koning. Als het volk echt niet wil houdt het ook voor de Oranjes gewoon op. Kijk maar naar WA en zijn bouwprojectje in Mozambique: volk begon te morren --> WA moest bakzeil halen. Als de monarch zich te politiek uitlaat wordt hij gecorrigeerd door kabinet of kamer. De macht ligt duidelijk verankerd bij het volk.
En al gooi je ze buiten: je hebt als land dan nog steeds een zekere verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de voormalig-koninklijke familie, zoals in Amerika de Secret Service alle oud-presidenten ook beveiligt. Die paleizen zijn allemaal monumenten, moeten alsnog onderhouden worden. Presidenten gaan ook op rijtoer (veel meer nog, iets met verkiezingen), die koetsen zijn de kosten niet. Om niet te spreken over de kosten van verkiezingen en inauguraties. In het huidige populistische klimaat zou een Geenstijl-achtige "pollfuck" (omdat het toch maar ceremonieel is!!!) die aanslaat zomaar kunnen leiden tot een populariteitsverkiezing die veel weg heeft van
The Voice of Holland of
Who Wants to be a President. Of dat dan een President/First Citizen oplevert die het even goed doet als Trix... I doubt it. Kom er maar in Kennedy-aan-de-Amstel... Of je hebt getrapte verkiezingen, waarin een verenigde vergadering van de Staten-Generaal mag kiezen, maar dan wordt het een erebaantje voor een oud-politicus dat – net als andere baantjes – verhandeld wordt op de politieke markt van de macht.
Het is niet ideaal, die erfopvolging, maar het is ook geen ramp als je 't mij vraagt. Vooral niet nu de formatie bij de Kamer ligt en daarmee de directe invloed van de monarch weer een beetje minder is geworden. Wat er gebeurt in de gesprekken met de MP vind ik niet zo interessant, je mag toch hopen dat die zich niet zomaar om laat lullen. Als WA teveel invloed krijgt is dat omdat onze volksvertegenwoordigers dat hebben laten gebeuren.
Als Nederland morgen opgericht zou worden zou ik tegen een monarchie stemmen, maar laat ze nu maar zitten. Beatrix heeft een prima rol vervuld in binnen- en buitenland en ik het moge duidelijk zijn dat ik niet overtuigd ben van het beter/goedkoper zijn van alternatieven. En we zijn altijd nog democratisch genoeg om met z'n allen op een republikeinse partij te
kunnen stemmen of om een referendum af te dwingen. Dus als een meerderheid er vanaf wil dan kan het ook. Good enough for me (for now).
[
Voor 34% gewijzigd door
Bundin op 30-01-2013 02:02
]