Alwinonline schreef op donderdag 12 september 2013 @ 10:13:
even een vraagje tussendoor,
ik speel op dit moment in Silver 2 en speel eigenlijk alleen maar support (af en toe jungle) en dat gaat mij redelijk af. Nu wil ik wat meer Top gaan spelen omook die rol te kunnen nemen maar vaak word ik zo hard gepushed in top dat ik of dood ga of out farmed word. Als dit niet gebeurd dan push ik weer te ver en word ik vaak geganked (ook al heb ik een ward) hebben jullie hier nog tips voor een nieuwe top speler? ik speel voornamelijk nasus, garen en singed top maar heb recentelijk ook een jax gekocht.
Ik zie de laatste tijd veel mensen die firstpick zijn gelijk voor Nasus gaan. In mijn ogen alleen Nasus pakken als je haast met zekerheid kunt stellen dat je niet doodgeharassed gaat worden door een ranged. Zodra jij continu naar je toren gepushed wordt en je jungler komt niet uit zichzelf, geef het dan even bij hem dat er op top een kill te halen valt.
Zorg dat je fatsoenlijk blijft traden, laat niet iemand jou een tik geven en gewoon zonder gevolgen weglopen. Wat dat betreft hou zowel je eigen als zijn minions in de gaten en op het moment dat je ziet dat 1 van zijn creeps laag raakt en je ziet hem erheen bewegen, terwijl hij de creep een klap geeft geef jij hem een tik op zijn hoofd. Blijf dat doen zolang je zelf er geen cs mee gaat verliezen. Garen en Jax zijn hier bijvoorbeeld geweldig in.
Wil je het toch veilig spelen, laat hem dan maar enigsinds pushen maar zorg ervoor dat je de creepwave ruim voor je toren stopt. Vanaf daar zorgen dat je genoeg creeps killed om de wave in balans te houden en genoeg in stand houd om de wave niet te laten pushen. Nu zal je tegenstander zich nog onveiliger voelen aangezien hij ver extended in de lane staat met alle kansen op een gank van je jungler. In zo'n geval af en toe naar hem toe bewegen zodat je hem de indruk geeft dat de jungler in de buurt is en zo hem dus bij de creeps uit de buurt houden. Hierdoor loopt hij de kans xp en gold mis te lopen.
Zodra je het idee hebt dat je enemy wil teleporten weerhoud hem daar dan van, tenzij je natuurlijk zelf lager HP hebt en de kans hebt dood te gaan. Maar over het algemeen probeer hem zo lang mogelijk in de lane te houden.
Na je eerste green ward, en je hebt enigsinds een idee waar je enemy top een ward plaatst neem een keer een pink ward mee. Tik zijn ward om en je zult merken dat je toplaner weer onzekerder gaat spelen want hij heeft geen overview meer.
Eigenlijk is toplane een enorme mindgame die je door af en toe te bluffen moet kunnen winnen.
Dit zijn slechts enkele dingen om mee te nemen voor het toplanen. Er zijn uiteraard nog meer opties.
A wise man can learn more from his enemies than a fool from his friends.