Ben het totaal niet eens met je tweede prioriteit qua calls, Baron verliest je meer potjes dan dat het je een potje gaat winnen.
Inhibitor > Tower > Drake > Kill > Baron
Inhibitor: zorgt voor sterkere minions in alle lanes plus een super minion in de lane waarin de inhibitor down is, hierdoor krijg je als team immens veel pressure op de lanes. Door deze pressure opent zich bijvoorbeeld de enemy jungle zich voor je team.
Tower: minder enemy towers betekent meer map control en geeft je de mogelijkheid om enemies te vangen in hun eigen jungle vanwege de verloren towers.
Drake: global gold en hij respawned ook nog eens, geeft je team bijna 1k gold. Drake kan teams helpen met het op gang krijgen van snowball champions en het nemen van Drake verhindert uiteraard de tegenstander ervan om bijna 1k gold te krijgen.
Kill: kills geven je de mogelijkheid om andere, hogere prioriteit hebbende, objectives makkelijker te pakken. Een 5v4 tower siege ga je makkelijker winnen dan een 5v5 tower siege.
Baron: aka Noob magnet, in SoloQ een van de meest riskante objectives om voor te gaan. Een "simpele" checklist die je na kan gaan of je überhaupt aan Baron moet denken is:
- Staan we voor in kills, towers, cs? Zo ja, Baron is niet nodig zolang je andere objectives kan behalen (Heb je alle 3 inhibitors down? Heb je alle 3 inhibitor turrets down? Heb je alle 3 outer turrets down? etc.) Zo nee, grote kans dat het enemy team sterker is en betere ward control heeft en dus een hele grote kans dat je Baron poging gespot wordt waarna er een teamfight of baserace plaats gaat vinden. Aangezien je achterstaat verlies je hoogst waarschijnlijk beide trades.
- Leven alle enemies? Zo ja, Baron is waarschijnlijk een slecht plan aangezien het team dat Baron begint altijd achterstaat in geval van een 5v5 bij de Baron pit (AD Debuff van Baron, het tanken van de damage etc.) Zo nee, push die turrets of inhibitors!
- Heb je vision en minion control? Zo ja, zet een val voor de enemy. Als je betere vision control hebt en er pusht een lane naar hun base bestaat er een grote kans dat er een support of jungler komt warden bij Baron en een 1v5 verlies je praktisch altijd. Zo nee, Baron is een slechte keuze! Of je wordt gecaught door de enemy omdat deze beter vision hebben of je verliest x aantal turrets waardoor je alsnog achterstaat.
Baron is in SoloQ heeft voor mij bijna altijd de allerlaagste prioriteit (plat 3) en ik beschouw het vaak, zelfs als ik voor sta, als de slechtste keuze die we als team kunnen maken.
Ik kan voor de liefhebber een gedetailleerde checklist versie maken aangezien er een hoop randfactoren zijn die de keuze beïnvloeden, maar in het algemeen zijn er altijd betere keuzes dan Baron.