Verwijderd schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 13:19:
Sinds gister speel ik ook LoL. Nu bijna level 6.
Paar dingen die me opvallen:
[list]• In de tutorial centreert de
camera zich op de speler; daarna moet je zelf met spatiebalk dit regelen, maar dat vind ik niet zo fijn werken. Een toggle voor camera zou er wel zijn met ` knop, maar dat werkt bij mij niet?
probeer Y, dat zou de toggle voor fixed/free camera moeten zijn
de meesten spelen wel met free camera; veel skills komen verder dan je kan zien met fixed, of je kan ganks niet aan zien komen
• Het kopen van items is elke keer toch wel stressen. Echt de tijd nemen om te zoeken wat je wilt, heb je niet. Tenzij je al die items uit je hoofd kent.
komt vanzelf, uiteindelijk ken je idd alle items uit je hoofd en heb je wel een redelijk idee welke richting je op moet gaan
ff "kort" lijstje:
voor offence heb je
AD: attack damage, meer basic attack damage en sommige skills schalen ermee (oranje cijfer)
AP: ability power, zorgt ervoor dat caster champions (zoals malzahar) meer schade doen met skills
ARpen: armor penetration, zorgt ervoor dat je een gedeelte van je target's armor negeert (alle physical damage)
Mpen: magic penetration, zelfde als ARpen maar dan voor magic damage
AS: attack speed, laat je sneller auto attacken
crit%: critical hit chance, zorgt ervoor dat je meer kans hebt om crits te doen op je auto attacks (een crit is 200% van je normale damage)
voor defence heb je:
armor: minder damage van physical damage (autoattacks voornamelijk)
Mres, magic resist: minder damage van magical damage (voornamelijk skills van mages)
HP: healthpoints, gewoon meer hitpoints voor je dood gaat
armor en Mres lijk lastig te berekenen maar is eigenlijk vrij makkelijk: als je 1000 HP hebt en 20 armor heb je 1200 "effective health" oftewel de hoeveelheid magic damage die je moet krijgen voordat je dood bent
tel dus de hoeveelheid magic resist bij je HP op: 20 Mres = 20% meer HP
dan zijn er nog utilty stats:
lifesteal: alle autoattacks die je doet levert je HP op, als je 100 damage met een autoattack doet (dus ná armor reductie) met 10% lifesteal krijg jij 10 HP terug
spellvamp: zelfde als lifesteal maar dan voor skills
movementspeed: sneller bewegen
slows: sommige items hebben een active (moet je de item dus gebruiken) of een passive (activeert automatisch onder bepaalde omstandigheden) om je tegenstander langzamer te slowen
er zijn nog een hoop lastigere/unieke dingen zoals attack speed reduction, basic attack modifiers, aura's en nog meer
• Ik weet ook nog niet zo goed wat de strategie achter items is. Het is vaak een mix van wat je nodig hebt. In het begin merk ik dat mana regen belangrijk is, daarna speed en health om levend te blijven, in de latere stadia van een game vooral Ability Power. Klopt dat ongeveer?
ligt er heel erg aan welke champ je speelt
eigenlijk is elke stat wel nuttig op bepaalde champs, je kan niet zomaar zeggen "dit en dat op die en die tijd" als algemene regel
sommigen bouwen alleen maar health, anderen alleen maar AD
over het algemeen is het wel zo dat de eerste items offensief zijn tenzij je in de jungle staat of een champ speelt die flink voordeel heeft van armor
•
Consumables gebruik ik nooit, ik druk namelijk veel te gauw op 1/2/3/4 terwijl ik QWER wil drukken.
consumables zijn lastig om goed te gebruiken, maar als je het leert is het het *zeker* waard en de beste optie, zeker early game
maar als je net begint zal het teveel van het goede zijn, je kan beter gewoon basic mechanics, items en champs leren ipv gelijk moeilijk te doen
• Ik merk dat ik vooral focus op het doden van minions, wat mij vrij goed afgaat met AoE attacks. Ik speel nu Malzahar die ik wel leuk vind spelen. Maar andere champions killen vind ik erg moeilijk. Ze lopen simpelweg weg en het is zelfmoord om ze achterna te gaan. Ik denk dat andere champs beter zijn voor het killen van andere champs?
je moet niet focussen op het doden van minions, je moet focussen op het allerlaatste beetje schade om hem te doden; dan krijg je geld voor het killen namelijk
de HP bar van een minion moet je eignelijk negeren tot de laatste ~10%
het doden van tegenstanders is, zeker als je net begint, lastig omdat zij jou ook willen slopen natuurlijk
de beste optie is simpelweg te focussen op het lasthitten (farmen) van minions en zodra je jungler of een ander teammaat langs komt je tegenstander neer te bursten
wel blijven harassen en ze bang houden, anders slopen zij jou alsnog
• Tot nu toe kan ik goed meekomen met anderen die level 30 zijn. Wel vreemd dat newbies niet met newbies worden gepaired?
mensen worden gematched met anderen van hun skillniveau, als jij (zonder duoQ) word gematched met lvl30's betekent dat dat jij beter bent dan degenen op jouw lvl, dus zoekt het systeem naar mensen van jouw skillniveau
lvl word (afaik) geen rekening mee gehouden in de matchmaking
• Erg mooi spel, alleen wordt het wel enigszins eentoning als je veel matches na elkaar speelt. Ik merk dat ik veel pauzes ertussen wil hebben omdat ik anders best hyper wordt. Dat heb ik niet echt met andere games. Ik denk dat dit vooral komt omdat je eigenlijk de hele tijd hetzelfde doet.[/list]
het mooie van LoL imo is dat het altijd lastiger kan en altijd uitdagend blijft, ik leer na >1500 matches nog steeds bij en doe elk potje weer nieuwe dingen
het lijkt eentonig, maar met >100 champions die allemaal verschillende skills, voor en nadelen, krachten en zwaktes hebben speel je eignelijk nooit 2x hetzelfde spelletje, zeker niet omdat elke speler een champion anders speelt/bouwt
Nog een klein vraagje: zijn die killstreaks belangrijk? Ik probeer levend te blijven, maar soms merk ik dat je evengoed dood kan gaan. Zo heel veel scheelt dat niet qua verloren tijd. Of zit ik er naast?
Hopelijk binnenkort een echt potje tegen mede tweakers.

als je een champion dood krijg je 300g (assist pool is 50% daarvan, verdeelt onder alle assisters) maar dan word je zelf ook meer waard: als iemand jou daarna dood krijgt hij 360g (assist weer 50%, gaat dus ook omhoog)
dat gaat zo door tot de 4de kill, dan ben je 500g (+50% voor assists) waard
werkt andersom ook trouwens: als je op een death streak zit gaat je waarde omlaag; 2de death is nog maar 261g, wat doorgaat tot de 10de death waar je nog maar 15g waard bent
als je op een kill streak zit en je word gekilled reset hij weer naar 300g, zelfde voor een death streak: scoor je een kill dan reset hij naar 300g en voor een assist ga je 1 stapje terug (dus van een 4 death streak naar 3 death streak)
per kill is het dus niet veel, maar het tikt aan en als je 3x iemand sloopt ben jij 432 gold waard en je tegenstander nog maar 183
een killstreak opofferen voor een deathstreak tegenstander is dus een slecht idee; je tegenstander krijg veel meer geld uit die "ruil"