sdk1985 schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 16:08:
[...]
Wut?
Aantal mogelijkheden is 2x2x2x2x2x2x2x2x2x2=2^10. De kans dat iemand in die reeks (=matchhistory) de behaalde resultaten haalt (alleen maar loss) is de eerder genoemde kans.
Als iemand een support heeft gespeeld dan sla je die natuurlijk even over...
Overigens is het team (incl jezelf) zo samengesteld dat je een 50%winkans hebt (aldus Riot, twijfel hier persoonlijk zelf aan

).
Daarnaast
pretendeer ik niet dat je in het algemeen iemand zijn skill niveau kunt meten ahv 10 games in een matchhistory. Ik meldt alleen dat er een type speler is die je wel kunt herkennen aan zijn matchhistory. Criteria hiervoor zijn dus:
-veel verschillende champions
-extreem veel losses
-vrijwel altijd een negatieve kd(a)
Deze spelers kunnen irritatie opwekken en zijn aan hun matchhistory te herkennen. Overigens zijn er tegenwoordig stats sites waarmee je spelers kunt volgen zoals
www.legendsnet.com 
. Deze gaat 20 matches terug en de champion stats blijven onbeperkt (win loss kill death assist).
Zo is mijn AD Carry winrate 33%, Initiator 70% en Bruiser 59%. AD Carry is dus (nog) niet mijn ding. Lolking is ook wel aardig maar daar zie je meer de plek dan de role (top/ap mid/jungle/support/ad carry).
ik legde mezelf misschien verkeerd uit maar je hebt zeker meer kans om 10x loss te krijgen met een behoorlijke reeks dan losse tests van 10
stel je wilt 10x kop krijgen en om dat te doen gooi je dus een muntje 100x op
nu kan je alleen de munten in serie als valide gebruiken, dus dan heb je 10 tests van 10 worpen per test, dan heb je dus 10x kans op 10x kop achter elkaar
of je kan die 100 munten als een lange reeks gebruiken en kijken of je ergens 10x kop krijgt achter elkaar; bijvoorbeeld van worp 22 naar worp 32
dat laatste is hoe de history werkt; je hebt niet een "clean slate" na elke 10 matches
en op die manier heb je gewoon meer kans om dus 10x "kop" achter elkaar te krijgen
daarnaast zijn we heel erg aan het fixen op 10x kop terwijl in realiteit 7 losses in je history ook érg negatief overkomt (een hoop rood en weinig groen)
dat is meer een psychologisch effect dan een wiskundig effect, maar daardoor hoef je dus niet te zoeken naar een reeks van 10 losses, maar een willekeurige reeks waarin er 8 of meer losses in voorkomen
doe je dat, dan krijg je ineens een veel grotere kans dat iemand naar je profiel kan kijken en denken "he, hij verliest veel, zeker een slechte speler" waar het uiteindelijk allemaal om ging
die site ken ik verder niet, maar als ik mijn account opzoek dan zie ik dat hij akali en teemo als recently played noemt, champions die ik al máánden niet heb gespeeld, hij lijkt alleen ranked matches mee te nemen (wat ik dus nauwelijks speel)
mijn hele punt is simpelweg dat een slechte match history geen betrouwbare indicator is voor een slechte/toxic speler, en een goede match history betekent niet het omgekeerde
breakskater schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 16:54:
[...]
Prima in dat eerste kan ik enigszins inkomen. Hoewel ik het er niet helemaal mee eens ben, begrijpelijk.
Maar hou alsjeblieft op met doen alsof je iets van kansberekening snapt en andere mensen niet.
Als wetenschapper doet het namelijk echt pijn aan mijn ogen als ik kijk naar sommige van jouw uitspraken over statistiek. Ik wilde er in eerste instantie niet iets van zeggen maar je blijft er maar mee door gaan.
Om even een voorbeeld te geven:
"statistisch gezien hoor je 5x kop en 5x munt"
Dit is onjuist, statistisch gezien heb je het meeste kans uit alle verschillende mogelijkheden dat je 5x kop en 5x munt hebt (25%).
Maar de kans dat je niet 5x kop en 5x munt gooit (Ongeveer 75% kans) is groter dan wel. Het is dus niet dat je dit "hoort" te gooien.
Pech en geluk blijven overigens gewoon bestaan ongeacht hoe vaak de actie herhaald wordt. De kans wordt echter een stuk kleiner uiteraard.
Overigens is er wel degelijk correlatie tussen de laatste 10 potjes van een speler (gecombineerd met zijn League, divisie etc.) en zijn skill. Toegegeven die correlatie is niet 100% en ik kan je niet het exacte getal wat het wel is (zonder de data).
Overigens is het puur statistisch onmogelijk dat er geen correlatie is tussen een momentopname van 10 uit een "oneindige" reeks.
Kortom een loss-streak van 10 is geen bewijs van een slechte speler. Maar statistisch gezien is het wel een indicator!
EDIT: Procenten bij mijn uitspraken
of ik verwoord mezelf verkeert of je leest het verkeerd, de meeste dingen die je zegt zeg ik ook
ik ben me ervan bewust dat ik vaak verkeerd overkom, ik heb niet de intentie om mensen de les te lezen of te doen alsof ik slimmer dan iedereen ben
met "statistisch 5x kop 5x munt" bedoelde ik dat dat het gemiddelde zou horen te zijn; je hebt ruwweg 50% kans op beiden
vervolgens zei ik ook nog dat je dat juist vaker niet dan wel haalt
ook was ik juist degene die zei dat pech en geluk bestaan en zei vervolgens wat ik als pech en geluk beschouw
een loss streak is idd geen bewijs maar mogelijk een indicator, en dat is dus mijn probleem: mógelijk
je kan niet naar een history kijken en op basis daarvan zeggen "he, dat is een goede/slechte speler" je kan op z'n hoogst zeggen "he, dat is mischien een betere/slechtere spelers dan zijn tegenstander op dit moment" en zelfs dat zou ik persoonlijk niet zeggen. er zijn namelijk maar weinig (bijna geen) mensen die in korte tijd (<10 matches) zóveel beter worden dat ze alle tegenstanders met gemak verslaan