Ryceck schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:47:
[...]
Nog tips hoe Akali precies te spelen dan?
Heb in S2 een tijdje Akali geprobeerd maar merkte dat ik te vaak te hard all-in ging waardoor ik met name in teamfights echt te snel de sjaak was.
Ben sindsdien wel stukken beter en veiliger gaan spelen en zat toevallig genoeg gisteren nog te twijfelen om Akali weer eens op te pakken maar ben benieuw naar tips/tricks.
Dus wat adviseer je qua masteries, runes, Skill-order en playstyle?

Vrij recent hebben we nog een pittige discussie over Akali gehad, ik zal mijn build voor Akali Mid hieronder neerzetten. Let wel, dit is mijn persoonlijke voorkeur, dit hoeft niet voor jou te werken
Voor masteries ga ik 21/9/0 in de AP-kant, runes pak ik AP Quints, Mpen Reds, Armor Yellows en APperLevel Blues, kan ook flat MR zijn als je liever voor meer survival kiest, puur een kwestie van smaak.
Skill order: Max Q eerst, dan E, dan W, pak R wanneer je kan. Pak wel op level 2 een punt in je W, die heb je nodig. Mijn skillorder voor de eerste 6 levels is als volgt: Q-W-Q-E-Q-R
Masteries: Flash/Ignite
Playstyle voor mij: De eerste levels zijn moeilijk, farm van afstand en probeer koste wat het kost te vermijden om dood te gaan, zodra je voor level 6 doodgaat maak je het jezelf extreem moeilijk. Probeer zo veel mogelijk te farmen met je Q, damage is in het begin erg laag dus last hitten zal niet makkelijk zijn, zeker niet tegen een ranged tegenstander. Farmen met Akali is in de early levels lastig maar word steeds makkelijker nadat je je eerste punt in je E hebt en je de damage daarvan goed kan inschatten. Je E proct ook de passive van je Q, zeer belangrijk om te weten.
Ik begin meestal met Boots + Potions (of als je echt een hele moeilijke lane verwacht: Rejunevation Bead + 5 Potions + Ward, je verkoopt later in de game de Rejunevation Bead) en rush daarna een Giants Belt into Rylai's. Omdat je passive je al sustain geeft en je de survivability nodig hebt in lane is dit naar mijn mening de beste keuze. Zodra je Giants Belt hebt en je level 6 bent of hoger, kan je aanvallender gaan spelen in je lane, wel opletten waar de enemy jungler is uiteraard. Akali haar base damages op haar skills zijn gigantisch hoog, daarom kom je er mee weg om early game health te kopen in plaats van direct damage. Het punt is ook dat Akali nogal wat aandacht trekt in lane, zodra je supersquishy bouwt word ontsnappen aan ganks een stuk moeilijker. Met die extra health is je shroud neergooien en wegwandelen voordat je opgeblazen word een stuk makkelijker. De slow is bovendien heel handig zodra je andere lanes gaat ganken of je jungler op mid langskomt en AP is altijd goed.
Roamen is troef op Akali. Ze is 1 van de sterkste roamers in de game, als je in een onbewaakt moment naar bot of naar top gaat en je weet ze te bereiken, komen ze haast niet meer weg van je zodra je de Rylai's afhebt. De slow is handig omdat je bijvoorbeeld een taaie tank op top vaak niet in je eentje neer krijgt maar wel met behulp van je medespeler, die door de slow de tijd krijgt om er bij te komen. Towerdiven en levend weglopen word ook een stuk simpeler vanwege de 500 health extra.
Zodra je zelf geganked word, probeer ook zo snel mogelijk in je shroud te gaan en probeer dat zo dicht mogelijk bij een ontsnappingsroute te doen, bijvoorbeeld je tower of de river. Je kan ze namelijk niet alleen in de 8 seconde die je shroud geeft juken door te kijken waar ze naar toe lopen en simpelweg de andere kant op te gaan, als ze door je shroud heen moeten worden ze ook nog eens geslowed waardoor je kans op ontsnappen nog groter word. HEEL BELANGRIJK: Neem de tijd als je niet zeker weet of je wegkomt door gelijk door te rennen. Vaak als je niet binnen 2/3 seconde uit je shroud rent raakt je tegenstander in verwarring en gaan ze domme bewegingen maken, profiteer hiervan. Vergeet ook niet dat je naar minions kan duiken, wachten tot de rest van de enemy minions doorloopt naar je tower en vanuit je shroud daar naar toe duiken heeft me al weet ik hoe vaak gered. Als je Rylai's al af hebt kan je ook voordat je uit je shroud gaat een Q gooien op de dichtstbijzijnde enemy champ om hem nog eens te slowen terwijl je wegloopt.
Voor boots kies ik 9 van de 10 keer Merc Treats. Waarom? Omdat je al ontzettend veel damage doet en je naar mijn mening te vulnerable bent zodra je een stun hapt. De magic resist komt tegen de meeste midlaners ook verdomde goed uit. Mocht je tegen een sterke AD champ uitkomen en ze hebben weinig AP zou ik zelfs Ninja Tabi overwegen. Naar mijn mening zijn Sorc Boots op Akali niet nodig maar dit is puur een kwestie van smaak. Uiteraard pak je wel Sorc Boots als ze bijna geen CC hebben. Homeguards zijn een hele sterke pick op Akali om snel naar een andere lane toe te rennen als je gebacked bent. Je hebt 3 gapclosers en eerder dan verwacht opduiken in een andere lane kan je zeer veel kills opleveren.
Hierna bouw ik altijd Lich Bane voor de burstdamage, Lich Bane is naar mijn mening essentieel op Akali. Met een cooldown van 2 seconde een kleine 300/400 tot late game 500+ damage extra op je autoattack die ook nog eens stacked met Magic Penetration is te goed om te negeren op een Melee AP champ als Akali. De 80 AP extra en de 5% Movement Speed zijn ook niet verkeerd. Wat ook heel belangrijk is, is dat Lich Bane proct op towers. Oftewel, ben je op die tower aan het inhakken, gebruik je E in het niets en towers gaan veel sneller neer.
Afhankelijk van hoe hun teamcomp er uit ziet bouw ik vervolgens 3 van de volgende items: Deathcap (95% van de gevallen), Void Staff (bij meer dan 1 tanky champ of als al je enemy's MR aan het stacken zijn tegen je), Hourglass (als je merkt dat ze je heel erg focussen en ze veel AD hebben of met een gevoerde AD Carry bij de tegenstander), Abyssal (bij veel AP champs) of Gunblade. Ik bouw Gunblade zelf bijna nooit. Ik merk dat met de build die ik gebruik niet vaak zo in de problemen kom dat ik de extra slow/sustain nodig heb en ik vind dat er voor dat item betere opties zijn. Dit is puur hoe ik haar speel, iedereen die met succes Gunblade rushed (wat voor veel mensen de manier is waarop ze Akali bouwen) moet dat vooral blijven doen
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 19-02-2014 16:00
]