Musigo schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 13:41:
Hallo alle,
Ik heb een vraag. Hoe oefenen jullie het last hitten? Vooral early game vind ik dat moeilijk omdat je items build nog niet heel ver is. Ik vind ADC namelijk best een leuke rol maar schaam me er gewoon voor als ik dit moet spelen.
Enkele tips:
1. Oefen in bot games. Hoef je je nergens voor te schamen (aangenaam voordeel: bots flamen niet).
2. Heb je wel AD Runes? Zo niet, kopen die handel. Dit geeft je flink wat extra damage early game en maakt last hitten dus makkelijker (kanttekening: koop dan ook gelijk je life steal Quints, zo goed als standaard voor een ADC).
3. Hoe hoger de attack speed hoe makkelijk het is om te last hitten is mijn eigen ervaring. Een champion zoals Ezreal voelt voor mij heel aangenaam om mee te last hitten.
4. Hou de damage die jou minions doen goed in de gaten en schat in op welk moment jij met je auto attack moet komen; om het wat uitgebreider uit te leggen......
Het spel begint! De minions komen elkaar halverwege de lane tegen. Melee minions gaan op elkaar inhakken en ranged minions gaan daarachter damage staan doen. Zoek de enemy minion die het snelst hp verliest. Na enige tijd oefenen krijg je een idee van hoe snel de hp verloren raakt (overigens zijn de ranged minions heel goed in te schatten door de "balletjes" die je ziet vliegen naar de enemy minions). Dan is het enkel een kwestie van je auto attack op het juiste moment timen om die laatste hp weg te snoepen (dit laatste is dus wat je wilt oefenen in een botgame want; oefening baart kunst).
Vervolgens zoek je de minion die als tweede het loodje gaat leggen. Inschatten hoe snel de damage gaat, en op het laatste moment *click* en cashen maar!
Na verloop van tijd ga je merken dat je een minion op low hp ziet en denkt "nog twee ranged hits" eeeeeeen jawel. Hij vangt twee balletjes op met z'n bakkes..en jouw auto attack maakt het weer af.
In het begin is het ook nuttig niet zelf damage te gaan lopen doen. Blijf lekker heen en weer rennen en wachten totdat je enkel dat laatste tikje hoeft te geven. Op deze manier blijf je ook lekker beschut aan jouw kant van de lane en zal het niet aantrekkelijk zijn jou te ganken.
5. Last hitten onder de turret! Super makkelijk als jouw minions er niet zijn, want:
- Melee minions kunnen twee turret hits nemen. Na twee hits hebben ze nog een heeeeel klein beetje hp over. Een makkelijkere last hit ga je niet vinden.
- Ranged minnions kunnen NIET twee turret hits nemen. Auto attack een ranged minions eenmaal. Laat de toren een hit doen. Vervolgens maak jij het af met je auto attack (in sommige situaties zijn twee auto attacks vooraf nodig om na de turret hit met nog maar 1 auto attack het af te maken. Als je een brave support bij je hebt (zoals ik

) zul je zien dat je support deze hp voor je wegsnoept, zodat jij enkel hoeft te last hitten.
* Een toren gaat altijd in een vaste routine de minions af. Van boven naar beneden, links naar rechts (maar net hoe je wilt redeneren). Let hier eens op. Naarmate je dit vaker ziet zul je kunnen voorspellen welke minion de tower hit gaat krijgen, nog voordat de tower z'n target heeft geselecteerd. Kan van pas komen.
* Maaaaaaaaaaar. Nu zijn er WEL "friendly" minions bij jouw toren. Zij gaan het voor je verstieren en niet te zuinig ook. Je gaat last hits missen omdat minions lopen te rellen. Je gaat last hits missen omdat enemy minions al een paar tikken in hun bakkes hebben gekregen en vervolgens de turret het vrolijk afmaakt. Kun je hier beter in worden? Ja, absoluut. Maar voel geen schaamte wanneer dit op z'n kont verkeerd gaat. Dit is simpelweg de lastigste situatie om last hits te scoren.
6. Schroom niet om abilities te gebruiken om last hits te scoren. Vooral in het begin zal dit nuttig zijn. Spreek alleen wel een "vuistregel" af met jezelf. bijvoorbeeld "Ik gebruik alleen abilities om te last hitten wanneer ik 75% mana of meer heb". Het laatste wat je wilt is jezelf leegpompen als een malloot om vervolgens te moeten recallen en een paar minion waves te missen terwijl je tegenstander zich een whiplash lacht.
Was een hele lap text maar hopelijk heb je er iets aan!