apNia schreef op maandag 18 februari 2013 @ 15:52:
Hoe hebben jullie trouwens de items geleerd? Ik heb er aprox 500 games opzitten, maar ga eigenlijk altijd voor recommended sheit of iets uit een guide. Maar situational weet ik compleet niet wat ik er mee aan moet. Wat is the best/shortest route om het item deel van LoL te snappen?
De manier waarop ik kies hoe ik items build (Wat toch een van mijn sterkere punten is denk ik):
- Allereerst van tevoren: Welke stats wil ik hebben als champion? Als ik Nocturne speel zal ik voor andere stats gaan dan op bijvoorbeeld Renekton.
Op Nocturne wil je de enemy carry shredden: Je krijgt al veel flat attack damage van je Q. Wat synergized goed met hoge base damages voor flat attack damage tegen squishies? Flat armor penetration en attack speed.
Op Renekton wil ik zo lang mogelijk in de enemy team staan om zo veel mogelijk AoE damage te krijgen, mijn carries eventueel peelen met W en vooral armor shredden met mijn E. Doordat ik zo veel AoE physical attacks heb is het aantrekkelijk om een Black Cleaver te halen om op het hele enemy team de armor te shredden. Dit werkt echter alleen als ik tankiness heb om ook daadwerkelijk in de enemy team te kunnen staan. Armor/Magic resist zijn dus goed (Zeker omdat je Dominus hebt als ultimate die je al health geeft) en cooldown reduction is een uitstekende stat in combinatie met BC want het laat je je skills vaker doen om de stacks sneller te laten oplopen.
Deze dingen worden vaak in een guide uitgelegd dus dat is het gemakkelijke gedeelte. Vervolgens komt het lastiger gedeelte: Wat bouw ik in het gevecht zelf. Met de stats die je belangrijk acht van het eerdere gedeelte kun je al gauw de helft van de item shop wegstrepen. Je gaat in principe geen Zhonya's Hourglass bouwen op Nocturne of een Infinity Edge op Soraka. De keuze voor de rest van de items hangt meestal af van het volgende:
- Wat is de damage composition van de enemy (i.e. veel magic/physical damage? Veel AoE?)
- Wat zit er in je team en wat bouwen zij? Bouwt niemand een Aegis of the Legion en ben jij een van je damage soakers: Dan kan dat een goed item zijn ook al staat dat niet in je 'guide'. Als je double/triple AP comps speelt is het te overwegen om Will of the Ancients te stacken ook al is de efficiency van dat item niet heel hoog omdat je zo veel personen in je team helpt.
- Soms moet je items bouwen tegen individuele champions of situaties: Heb je een Khazix/Katarina in de enemy team die steeds zijn resets pakt, dan zal je moeten overwegen om met het hele team zeer tanky te bouwen. Dat kost misschien wat damage maar het voorkomt een hoop damage doordat ze niet steeds resetten. Wordt je carry steeds gepakt omdat Taric hem stunt en de bruisers in zijn buurt komen? Koop Mikael's Crucible. Ben je AD Carry en is het grootste risico één burst of damage? (i.e. Lux, Akali) Koop Warmogs of Guardian Angel. Is het probleem een hard CC die je lockdownt? Koop Quicksilver Sash. Is het probleem dat je team weggevaagd wordt door sustained damage van de enemy? Koop een groot damage item (i.e. Infinity Edge) om hun tanks sneller te melten.
- Bepaalde items zijn beter op een bepaald moment in het spel: Hou dit in je achterhoofd. Guinsoo's Rageblade is een heel sterk early game item voor hybrid carries, maar is tamelijk zwak in de late game. Wriggle's Lantern is goed early game als je snel voor Dragons wil gaan. Infinity Edge kan je als eerste item kopen vóór Bloodthirster maar geeft je een zwakkere midgame en betaalt zich pas terug in damage zodra je ook je Phantom Dancer completed hebt. Een early Kindlegem of Giant's Belt zorgt ervoor dat jij als Jungler kan towerdiven en harder de lanes kan snowballen.
- Daarnaast zijn er nog een aantal items die kenmerkend zijn voor bepaalde strategieën: Tegen de meeste algemene poke comps wil je bijvoorbeeld Aegis of the Legion (tegen Nidalee Spears) en Shurelya's Reverie (mocht je geen hard engage bezitten) hebben. Voor poke comps kunnen kiting en disengage items (Shurelya's Reverie, Iceborn Gauntlet) weer heel goed van pas komen. Als splitpusher kan je een Sunfire Cape bouwen voor betere splitpush en tankiness zodat je beter kan escapen.
Naar mate je veel verschillende roles speelt en veel verschillende champions kom je in aanraking met bijna elk item in het spel (Behalve Ohmwrecker lol). Als je weet wat elk item doet en weet wat je nodig hebt in een bepaalde situatie in het spel is het meestal wel gemakkelijk in te schatten wat je moet hebben. Er zijn altijd wel momenten dat je even geen clue hebt wat te bouwen, maar naar mate je meer games speelt kom je daar vanzelf wel achter.